Jump to content

Photo

Årets Film 2009 - Nomineringar

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2010 - 21:43

Samtidigt kan det kännas lite stressigt att se alla filmerna, speciellt om man som mig får allt om bakfoten och tror att man måste ha sett det som man röstar på. ;)

Jo man får ju ta det där med måtta och se dom filmer man är mest intresserad av och sen ignorera resten. (iaf tills vidare)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#52 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 January 2010 - 21:53

Jag sätter mitt hopp till att den kommer in via reservlistan. Vore verkligen kul att se den i samma veva som den kliver in i turneringen.

Ja, jag har beställt den så har vi några dar till på oss att nominera så... ;) @Wylie Times

Nåväl, jag dyker säkert upp i diskussionstråden och lägger en röst här och där. Som filmnörd är det ju bara kul att diskutera med likasinnade och få se ett gäng nya (och förhoppningsvis bra) filmer. :)

Låter bra! Trist om du skippat det här ju :(

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#53 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 January 2010 - 18:20

Mina Nomineringar:

Män som hatar kvinnor
Flickan som lekte med elden
Luftslottet som sprängdes
Beck - I stormens öga
Taken

Reserver:
Angels & Demons
The Hangover
Journey to the Center of the Earth 3D

För någon anledning har jag för mig att Journey to the Center of the Earth 3D var med förra året men den hade biopremiär i Mars.
Jag tror det här är första gången jag nominerar en Svensk film, och dessutom 4 stycken. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 31 January 2010 - 22:34

Sådär, då var mina nomineringar klara för i år. Gött. Och här är dem.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#55 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2010 - 12:58

Kul att du fick med Mother of Tears, duke. :) Glömde bort att den ju faktiskt släpptes på dvd sent förra året.

#56 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 February 2010 - 17:29

Det glömde nästan jag med. Såg om La Chiesa och kom då att tänka på La Terza Madre varpå jag kom på att jag ville se om den varpå jag kom på att den ju faktiskt släpptes på DVD förra året (tyvärr bara med engelsk dubb) varpå jag kom på att jag ju faktiskt kunde nominera den i tävlingen. :lol:

Scenen med spädbarnet på bron var ännu värre nu tredje gången jag såg den. Mycket svårsmält scen.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#57 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2010 - 18:23

Ahh. The Church. :D Den var ett tag sedan man såg. Egentligen har jag haft för avsikt att se om ett gäng filmer som Dario Argento har gjort eller varit delaktig i på något sätt, men det dyker alltid upp något annat i vägen.

Kul iaf att någon kom ihåg att Mother of Tears fick ett svenskt släpp (släppet i sig lär väl inte vara mycket att hänga i granen tyvärr), så att den får vara med i tävlingen. Det inbjuder till en omtitt för min del, samt att någon annan kanske får upp ögonen för filmen. En "win-win" situation helt enkelt. :)

Angående din spoiler så kan jag tänka mig det. Det är en scen som jag ofta återkommer till när jag tänker på filmen, den etsade sig verkligen fast på min näthinna och i mitt minne. Det ska bli intressant att se om hela filmen samt hur man ställer sig till scenen då. Den lär väl knappast ha blivit enklare att ta till sig.

#58 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 February 2010 - 20:08

RESERVER
Ponyo på klippan vid havet

Ah, du hann före mig! Var också på väg att lägga till den som reserv :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#59 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 February 2010 - 20:43

Det glömde nästan jag med. Såg om La Chiesa och kom då att tänka på La Terza Madre varpå jag kom på att jag ville se om den varpå jag kom på att den ju faktiskt släpptes på DVD förra året (tyvärr bara med engelsk dubb) varpå jag kom på att jag ju faktiskt kunde nominera den i tävlingen. :lol:

Scenen med spädbarnet på bron var ännu värre nu tredje gången jag såg den. Mycket svårsmält scen.

Jag kollade saken då jag såg filmen (på inråden av Carty f.ö.) och till skillnad från de andra två delarna i trilogin så är Mother of Tears inspelad på engelska. (Kollade det eftersom dubbat normalt får det att kräla innaför ögonen på mig. Och jag uppenbarligen missat det).

Och angående spoilern: Säger som Carty, kan tänka mig det. Första gången jag såg den scenen tror jag mitt hjärta skulle frysas till is. Väldigt obehaglig scen. (Ett starkt tecken på "riktig skräck" enl min syster f.ö.).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#60 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 February 2010 - 21:11

Jag kollade saken då jag såg filmen (på inråden av Carty f.ö.) och till skillnad från de andra två delarna i trilogin så är Mother of Tears inspelad på engelska. (Kollade det eftersom dubbat normalt får det att kräla innaför ögonen på mig. Och jag uppenbarligen missat det).

Där ser man, men oavsett det är den engelska versionen rätt hiskelig imo. Låter styltigt och konstigt och känns som en taskig dubbning. Den italienska dubbningen (som ju då är en "äkta" dubbning) är klart att föredra. Men det där ett ständigt problem med Argento et al, vilken dubbning och vilken version är att föredra. :)

Och angående spoilern: Säger som Carty, kan tänka mig det. Första gången jag såg den scenen tror jag mitt hjärta skulle frysas till is. Väldigt obehaglig scen. (Ett starkt tecken på "riktig skräck" enl min syster f.ö.).

Din syster har en poäng. Den scenen är något annat än det sprutande blod, slafs och inälvor, av vilket det också finns gott om i filmen.

Ahh. The Church. Den var ett tag sedan man såg. Egentligen har jag haft för avsikt att se om ett gäng filmer som Dario Argento har gjort eller varit delaktig i på något sätt, men det dyker alltid upp något annat i vägen.

Har haft samma tankar, även om jag nöjer med de filmer han regisserat, men som du säger det är alltid något som dyker upp. Men snart så, ska bara... :)

Edited by dukeofnewyork, 01 February 2010 - 21:12.

---

--- | filmtipset | ---

#61 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2010 - 22:34

Har ett litet problem. Det är 3 filmer för många :upset: och då är alla reserver inräknade.
Har inte hängt med riktigt de senaste dagarna hur ni har ändrat och stuvat om bland era reserver och vem som var först/sist osv. eftersom jag inte varit här.
Någon som har lust att plocka bort någon reserv eller så?

@Crusader, när det gäller Journey så var den nominerad och med i turneringen förra året (ej 3D versionen) för SF hade den uppskriven som premiär i augusti 2008 eller något sånt, sen vet jag inte vad som hände med den om 2D versionen gick upp på bio eller inte. Så jag har inte tagit med den på lista,

Edited by Georgia, 01 February 2010 - 22:35.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#62 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 February 2010 - 22:37

Ole, dole, doff...?

#63 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 February 2010 - 22:37

Män som hatar kvinnor är nominerad två gånger, är det med i beräkningarna?

Winter is Coming

#64 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 February 2010 - 22:38

Samma gäller även reserven The Hangover som finns noterad två ggr.
X-Men Origins: Wolverine är både nominerad och reserv. Men du kanske redan noterat detta, Georgia?

Edited by Synon, 01 February 2010 - 22:43.

#65 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2010 - 23:05

Japp det är noterat, har bara tagit med de filmerna en gång.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#66 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 February 2010 - 23:13

Om ingen vill ge upp sina reserver så får det väl bli nått sorts lotteri?

Winter is Coming

#67 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 February 2010 - 00:21

Jag har fått i uppdrag av Carty att agera som hans ombud och om ingen protesterar mot det så är han villig att ge upp tre av sina nomineringar för den goda sakens skull :P

Stryk följande av hans reserver:
My name is Bruce
Fanboys
Mutant Chronicles

#68 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 February 2010 - 00:26

Nja, det är väl lite elakt att han ska måsta ta hela smällen. Jag kan ta bort Whatever works (ändå ingen som kollar på Woody Allen här. :P ) så kan Carty ta tillbaka My name is Bruce eller Fanboys.

Edited by Wylie Times, 02 February 2010 - 00:27.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#69 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 February 2010 - 00:31

Får bestämmas i morgon. För att det ska bli rättvist så kan de som har nominerat flest (4-5) reserver ta bort en var. Men som sagt det tar vi imorgon.

#70 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 February 2010 - 00:33

Wylie, schysst av dig.
Ok, men då verkar det finnas en lösning och Carty lär vara online i morgon så han kan styra upp det själv. Fast det var ju riktigt roligt att leka ombud :D

#71 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 February 2010 - 01:54

Män som hatar kvinnor är nominerad två gånger, är det med i beräkningarna?

Är den? Men jag kollade listan på första sidan och jag kunde inte hitta den där. Vasr den inte uppdaterad?
Då har jag alltså bara nominerat 4?

Edited by Crusader, 02 February 2010 - 01:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#72 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 February 2010 - 13:45

Jag har flyttat upp Crusaders reserv eftersom en av hans filmer (och en reserv) redan var nominerad.

Som det ser ut nu så kommer inte Whatever Works nominerad av Wylie och Fanboys och Mutant Chronicles nominerade av Carty med.

Har ni något att säga? Vill ni plocka bort någon annan film istället? Ni har ett par timmar på er.

#73 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2010 - 13:53

Så alla mina vanliga nomineringar samt övriga reserver förutom Fanboys och Mutant Chronicles kommer med?

Då är jag mer än nöjd. Huvudsaken är att Ponyo kommer med, samt mina ordinarie nomineringar. :)

#74 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 February 2010 - 14:05

Ordinarie kommer alltid med, det är reserverna som är osäkra.

Då ser listan ut så här:

• ● 9 (Wylie Times) (Sök:)
  • ● 2012 (Georgia) (Sök:)
  • ● 500 Days of Summer (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● A Serious Man (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● Antichrist (Cartman) (Sök:)
  • ● Avatar (Georgia) (Sök:)
  • ● Baksmällan/The Hangover (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Beck I Stromens Öga (Crusader) (Sök:)
  • ● Bedtime Stories (XC) (Sök:)
  • ● Brustna omfamningar (Wylie Times) (Sök:)
  • ● District 9 (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Doubt (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● Drag Me to Hell (Synon) (Sök:)
  • ● Död Snö (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● Eden Lake (Synon) (Sök:)
  • ● Flickan Som Lekte Med Elden (Crusader) (Sök:)
  • ● Friday 13th (Georgia) (Sök:)
  • ● Frozen River (Cartman) (Sök:)
  • ● Funny People (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● GI Joe: Rise of the Cobra (GaterGirl) (Sök:)
  • ● Gran Torino (Cartman) (Sök:)
  • ● Harry Potter and the Half Blood Prince (XC) (Sök:)
  • ● In the Loop (Fiskrens) (Sök:)
  • ● Inglourious Basterds (FX) (Sök:)
  • ● Inkheart/Bläckhjärta (XC) (Sök:)
  • ● Jag Har Älskat Dig Så Länge (Wylie Times) (Sök:)
  • ● Knowing (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Luftslottet som Srängdes (Crusader) (Sök:)
  • ● Milk (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● My Bloody Valentine (Georgia) (Sök:)
  • ● My Name is Bruce (Cartman) (Sök:)
  • ● Män Som Hatar Kvinnor (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Night at the Museum (GaterGirl) (Sök:)
  • ● Outlander (XC) (Sök:)
  • ● Pandorum (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● Paranormal Activity (dukeofnewyork) (Sök:)
  • ● Ponyo på klippan vid havet (Cartman/Wylie) (Sök:)
  • ● Prison Break: The Final Break (Sentinel) (Sök:)
  • ● Resident Evil: Degeneration (XC) (Sök:)
  • ● Revolutionary Road (Synon) (Sök:)
  • ● SAW VI (Sentinel) (Sök:)
  • ● Seven Pounds (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Slumdog Millionaire (Synon) (Sök:)
  • ● Star Trek (Georgia) (Sök:)
  • ● Still Walking/Aruitemo aruitemo (Fiskrens) (Sök:)
  • ● Synecdoche, New York (Cartman) (Sök:)
  • ● Taken (Crusader) (Sök:)
  • ● Terminator Salvation (GaterGirl) (Sök:)
  • ● Boat That Rocked, the (Wylie Times) (Sök:)
  • ● Box, the (Wylie Times) (Sök:)
  • ● Broken, the (Cartman) (Sök:)
  • ● Brothers Bloom, the (Wylie Times) (Sök:)
  • ● Curious Case of Benjamin Button, the (XC) (Sök:)
  • ● Final Destination, the (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Hurt Locker, the (Wylie Times) (Sök:)
  • ● Strangers, the (Cartman) (Sök:)
  • ● Twilight Saga's New Moon, the/New Moon (FX) (Sök:)
  • ● Wrestler, the (Synon) (Sök:)
  • ● Transformers: Revenge of the Fallen (Georgia) (Sök:)
  • ● Trick'r Treat (Georgia) (Sök:)
  • ● Watchmen (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● X-Men Origins: Wolverine (GaterGirl) (Sök:)
  • ● Zombieland (Rick Hunter) (Sök:)
  • ● Änglar & Demoner (Crusader) (Sök:)

Så i kväll drar vi nog i gång med årets Film Turnering :)

#75 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2010 - 14:21

För mycket svensk film. Annars ser det bra ut. :P

Kul att det är dags för uppstart snart. :thumbsup:

Edited by Cartman, 02 February 2010 - 14:22.