Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 1

• Please log in to reply
338 replies to this topic

#51 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2008 - 18:33

Så kände jag iaf efter första avsnittet, att folk koncentrerade sig lite för mycket på och jämföra och glömde resten,

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 December 2008 - 11:24

01x07: Ett ganska bra avsnitt det här också faktiskt. Sedan får vi oss ett glatt återseende igen. Danielle "Ephiny i Xena" Cormack gör entre. Inte helt fel. Det här är liksom förra veckan ett sådant där avsnitt som känns bekant. Men det gör det inte dåligt, bara bekant. Däremot så är jag aningen besviken över att Kahan, trots sina krafter, inte såg att Griff och Richard bytt plats . Men vad vet jag, det handlade tydligen om stark magi - så kanske blockerades hennes krafter . Tycker dessutom att det följer själva storyn bra att skådespelarna inte bytt roller med varandra . Och så fick vi veta varför Kahan och Richard aldrig kan vara tillsammans ("på det sättet") - eller ja ... vi får det bekräftat iaf. Som den optimist jag är så anar jag att det finns en väg runt det.

Edited by XC, 07 December 2008 - 11:25.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 08 December 2008 - 00:30

Så är det garanterat för mig. Hade jag läst dom så hade jag väl suttit och gnällt som alla andra nitpickers gör runt om på nätet. Med det sagt så har jag full förståelse för att man blir besviken över att saker är ändrade eller att man byggt upp en egen vision som sedan inte överensstämmer med den bilden som TV-Serien ger, men det känns lite runt om på olika forum som att det gnälls bara för gnällandets skull. Vilket jag tycker är lite synd.

jag har läst böckerna, men jag gnäller inte över nitpick-saker. jag gnäller för att böckerna är så storslagna medan serien är mer av vecko-medium-matiné-variant. jag kan köpa om de ändrar lite saker - vilket de gjort i massor. Det skiter jag i. Vad jag inte gillar är den här typen av lättsinnigt, halvhjärtat medeltidsfantasiäventyr. Om Sagan om ringen hade gjorts i den här stilen hade folk rasat! Böckerna har en kvalitet som serien är långt ifrån att matcha. Tråkigt då de var värda något "seriösare".
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 December 2008 - 16:07

Enligt den officiella hemsidan så kommer det inte sändas några nya avsnitt i år. Avsnitt 8 kommer sändas (i Usa) lördagen den 10e Januari 2009.

fqq5BYam.jpg

#55 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 December 2008 - 15:10

01x07 - Identity:
Läckert sett dom löst det hela med "kroppsbytet" mellan Richard och Gryff. Kan faktiskt inte komma på någon bättre eller mer lämpligare lösning än den dom valde i avsnittet. Fungerar riktigt bra och effektivt. :)

01x07:Sedan får vi oss ett glatt återseende igen. Danielle "Ephiny i Xena" Cormack gör entre. Inte helt fel.

Håller med. Lite trist dock att rollen var en ganska liten sådan och att hon inte kunde göra så mycket mer med den än vad hon gjorde. Undrar om karaktären hon spelar (Shota) är en karaktär som återkommer i böckerna? I så fall lär vi kanske få se mer av Danielle om avsnittens handling lånar mer från böckerna i framtida avsnitt. (Finns väl ingen anledning att tro annat än det i skrivande stund?)

I övrigt håller jag med XC i det hon skriver. Har inte mycket mer att tillägga än det som redan är sagt. :)

Enligt den officiella hemsidan så kommer det inte sändas några nya avsnitt i år. Avsnitt 8 kommer sändas (i Usa) lördagen den 10e Januari 2009.

Ska bli skönt med ett litet uppehåll faktiskt. :)

#56 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 December 2008 - 17:19

Om man ser det strikt till hur rollen presenteras så får jag intrycket av att man iaf öppnar dörren för och ha henne med flera gånger. :)

På IMDb står det dock inte mer än detta avsnitt - men å andra sidan så finns inte mycket information iöht på den fronten ännu.

fqq5BYam.jpg

#57 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 December 2008 - 17:23

Googlade fram den här informationen och det verkar som att hon har en påtaglig roll i böckerna så det skulle inte förvåna mig om dom använder sig av henne igen i serien. :)

#58 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 December 2008 - 17:34

Bara och hålla tummarna med andra ord. (Plus att rollen i sig blir lite intressantare, men det här avsnittet kanske bara är lite av en språngbräda).

fqq5BYam.jpg

#59 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 December 2008 - 04:33

01x07:Undrar om karaktären hon spelar (Shota) är en karaktär som återkommer i böckerna?

Shota har en ganska viktig roll att spela längre fram så jag utgår från att hon kommer att finnas med.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#60 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 18 December 2008 - 14:43

Jag såg så fram emot Denna avsnittet, men måste nu vänta tillnästa år :(
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#61 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 December 2008 - 10:33

Tills dess blodeuedd så får du hålla till goda med dessa promos som postades på SoT.com:

Denna in Dungeon:
Posted Image

Denna and Richard:
Posted Image

©ABC Studios

fqq5BYam.jpg

#62 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 December 2008 - 11:55

Ser ju lite mystisk och spännande ut den där kvinnan. Får se vad det är för karaktär.

Har läst på en del andra forum att det är många som ser fram emot det avsnittet lite extra så tydligen är karaktären någon som berör och intresserar många.

#63 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 December 2008 - 12:22

Haha. Spännande... Ja, så skulle man ju också kunna kalla Denna.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#64 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 December 2008 - 12:49

Meh, du får inte teasa sådär Peak. :P

Det kliar i fingrarna att ta reda på mer om karaktären, men jag ska försöka vara diciplinerad och inte läsa några spoilers.

#65 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 25 December 2008 - 19:34

Wohoo :popcorn:
Thanks, nu det där ser ju spännande ut

#66 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 01 January 2009 - 12:08

Nu har jag sett alla 7 avsnitten och tyvärr så misslyckas dom i mina ögon.
Världen är riktigt bra med massvis av fantastiska miljöer.
Även utrustning som svärd, kläder mm ser riktigt bra ut och The Confessor är alldeles, alldeles underbar ;)
Effekterna är också helt ok, över medel imo.

Där det faller för mig är dels skådespelarna eller kanske mer dialogen.
Det blir väldigt högtravande med hundratals "The Seeker doesnt..., The Seeker does that..." (känns det som)
Dom skulle tona ner den delen och låta dom prata lite mer normalt med varandra, använda Rickards namn istället.

En annan del som jag blev besviken på var att dom, trots boken (som jag inte läst), har lyckats stycka sönder serien i en gammaldags typ av serie där avsnitten är alldeles för fristående.

Det är synd eftersom dom verkar kostat på serien en hel del.

Nu får man hoppas att HBO inte gör samma misstag med "A Game Of Thrones"

#67 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 January 2009 - 19:53

Att det skulle vara fristående avsnitt tillkännagavs ju redan i somras, och jag ser inga större problem med formatet. (Jag har ju och andra sidan inte läst böckerna heller). Det är enl min åsikt främst Zedd som är högtravande - men annars så tycker jag inte att man kallar Richard för "the seeker" förutom då det är i kontexten om hans roll "the seeker". Jag har gillar det jag sett hittills iaf. :)

--
Promo för nästa avsnitt (Denna):

Fullskärm: http://flv-player.ne...and_Richard.jpg

Verkar bli ett intressant avsnitt.

Edited by XC, 04 January 2009 - 19:56.

fqq5BYam.jpg

#68 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 January 2009 - 17:05

01x08: Den här kom inte ut på någon av mina vanliga kanaler, så man skall behöva leta själv också. Vart är världen på väg? <_< :P Väldigt bra avsnitt om ni frågar mig - intressant story och bra insatser från de inblandade. (Michael Hurst har regisserat, och det känner man nästan lite på tonen i avsnittet). Denna var en intressant karaktär - fast jag misstänker att hon fått sig en liten "clean-up" sedan böckerna? (Peak vet säkert, hans kommentar tidigare får mig att ana det iaf). Antar med tanke på slutet att vi inte sett det sista av henne . Det finns en musiksekvens alldeles i början som låter så "Xena" så man inte kan missta sig från kompositören, fick mig nästan och tro att man lånat in den trudilutten. Ett bra inslag med den andra confessiorn*, tycker det ger en dimension till confessiorna* att inkludera en som inte har samma självpåtagna (tydligen) restriktion om när/var/hur. Skönt att vi är igång igen iaf, med Merlin slut och LotS i uppheåll ick man nästan abstinensbesvär. (Tur att Xena fanns där och hålla en sällskap iaf. :) )

* Vad heter de på svenska? Det där ser ju faktiskt inte klokt ut. (Orkar inte googla).

Lite extra material:
» Video: Interview with Michael Hurst | Sword-Of-Truth.com (Lite Behind-the-Scenes dessutom. Ett måste för oss Xena/Herc junkies).
» Video: Interview with Craig Parker | Sword-Of-Truth.com
» Video: Denna Exclusives | Sword-Of-Truth.com (4 klipp från avsnittet).
» New Official Images: Denna & Queen Milena | Sword-Of-Truth.com
» Episode 9 Preview: Puppeteer | legendoftheseeker-plus.com
» Legend of the Seeker Promo Images | legendoftheseeker-plus.com

fqq5BYam.jpg

#69 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 14 January 2009 - 13:30

Kan inte säga mycket för hade världens dåligaste version där ljudet var 1 minuter före det som hände. Var lite svårt att kolla på det.

Men hej gillade Denna, mord´sitherna är helt enkelt så galna.

#70 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 January 2009 - 15:14

Att avsnitten hittills inte haft så större sammanhängande kontinuitet är inget som stör mig. Hade det rört böcker jag läst sedan tidigare kanske jag hade reagerat annorlunda men om jag ska vara ärlig tycker jag att det fungerar bra hittills med den här serien. Handlingen och dess karaktärer rör ju på sig lite i taget och vi har ju trots allt bara sett 8 avsnitt av serien än och mycket kan hinna ändra på sig framöver.

01x08 – Denna: Intressant att känslorna svallar lite mer mellan Kahlan och Richard. Det är ju lite av en ’förbjuden’ kärlek dom två emellan men någonstans och någon gång måste dom ju få utlopp för sina känslor och inte bara förtrycka dom. Denna är tydligen något som kallas för ”Mord’Sith” och det ’släktet’ verkar vara minst lika intressant som Denna är själv. Det ska bli trevligt att se om hon ’bara’ är galen och sadistisk eller om det finns en massa underliggande saker också som bidrar till att hon är som hon är och agerar därefter. Jag skulle också tippa på att hon är en återkommande karaktär (slutet skvallrar ju lite om det), hon känns betydligt viktigare än att bara göra ett gästinhopp i ett eller några få avsnitt. I det stora hela ett bra avsnitt och det känns trevligt att uppehållet blev kort och att vi på regelbunden basis nu kommer få se nya avsnitt framöver.

#71 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 January 2009 - 11:24

01x09 (Pupeteer): OK story om än lite för mycket Zedd för min smak. Man har verkligen lyckats med att få Prinsessan Violett super dryg och super störande. Tur för avsnittet skull att hon inte hade en mer framträdande roll. Snacka om att jag blev lite paff när Rahl högg halsen av Zedd . :lol: Hoppas inte det kommer bli en massa ändlöst 'kärleksgnabb' mellan Richard och Kahlan nu bara - ser inte fram emot fler diskussioner om Richard är överbeskyddande och/eller låter sina känslor ta överhanden .

Edited by XC, 18 January 2009 - 11:24.

fqq5BYam.jpg

#72 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 January 2009 - 15:21

01x09 - Pupeteer: Vad ska man säga, Zedd skulle nog passa bra även som hovnarr när allt kommer omkring. ;)

Ett okej avsnitt, men som saknade det där lilla extra. Violett var verkligen bra spelad av skådespelerskan, en sådan där karaktär man både gillar och avskyr. Inte mycket att mer att säga, än det XC redan har nämnt.

#73 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 January 2009 - 13:24

Verkar som att man kommer visa 2 avsnitt i repris efter näst, nästa veckas avsnitt. Vilket gör att kommande avsnitt kommer att visas följande:

Nya avsnitt:

Title: "Sacrifice"
Airdate (weekend of): 1/24/2009

Title: "Confession"
Airdate (weekend of): 1/31/2009

Repriser:

Title: "Bounty"
Airdate (weekend of): 2/7/2009 <---

Title: "Brennidon"
Airdate (weekend of): 2/14/2009 <---

Nya avsnitt:

Title: "Home"
Airdate (weekend of): 2/21/2009

===

Källa: legendoftheseeker.com/episode_guide via legendoftheseeker-plus.com/forum.

Edited by Cartman, 20 January 2009 - 13:26.

#74 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 January 2009 - 14:20

Konstigt beslut... Borde väl vara mest logiskt och visa dem innan de nya avsnitten kört igång?

fqq5BYam.jpg

#75 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 January 2009 - 14:23

Tycker det med. Nu har det ju dessutom varit ett litet uppehåll så varför ha ett till? Det blir nästan en månads uppehåll mellan "Confession" (31/1) och "Home" (21/2).