Legend of the Seeker - Säsong 1
Posted 03 December 2008 - 18:33

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 December 2008 - 11:24
Edited by XC, 07 December 2008 - 11:25.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 December 2008 - 00:30
Så är det garanterat för mig. Hade jag läst dom så hade jag väl suttit och gnällt som alla andra nitpickers gör runt om på nätet. Med det sagt så har jag full förståelse för att man blir besviken över att saker är ändrade eller att man byggt upp en egen vision som sedan inte överensstämmer med den bilden som TV-Serien ger, men det känns lite runt om på olika forum som att det gnälls bara för gnällandets skull. Vilket jag tycker är lite synd.
jag har läst böckerna, men jag gnäller inte över nitpick-saker. jag gnäller för att böckerna är så storslagna medan serien är mer av vecko-medium-matiné-variant. jag kan köpa om de ändrar lite saker - vilket de gjort i massor. Det skiter jag i. Vad jag inte gillar är den här typen av lättsinnigt, halvhjärtat medeltidsfantasiäventyr. Om Sagan om ringen hade gjorts i den här stilen hade folk rasat! Böckerna har en kvalitet som serien är långt ifrån att matcha. Tråkigt då de var värda något "seriösare".
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988
--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel
Posted 08 December 2008 - 16:07

Posted 09 December 2008 - 15:10
Läckert sett dom löst det hela med "kroppsbytet" mellan Richard och Gryff. Kan faktiskt inte komma på någon bättre eller mer lämpligare lösning än den dom valde i avsnittet. Fungerar riktigt bra och effektivt.
01x07:Sedan får vi oss ett glatt återseende igen. Danielle "Ephiny i Xena" Cormack gör entre. Inte helt fel.
Håller med. Lite trist dock att rollen var en ganska liten sådan och att hon inte kunde göra så mycket mer med den än vad hon gjorde. Undrar om karaktären hon spelar (Shota) är en karaktär som återkommer i böckerna? I så fall lär vi kanske få se mer av Danielle om avsnittens handling lånar mer från böckerna i framtida avsnitt. (Finns väl ingen anledning att tro annat än det i skrivande stund?)
I övrigt håller jag med XC i det hon skriver. Har inte mycket mer att tillägga än det som redan är sagt.
Enligt den officiella hemsidan så kommer det inte sändas några nya avsnitt i år. Avsnitt 8 kommer sändas (i Usa) lördagen den 10e Januari 2009.
Ska bli skönt med ett litet uppehåll faktiskt.
Posted 09 December 2008 - 17:19
På IMDb står det dock inte mer än detta avsnitt - men å andra sidan så finns inte mycket information iöht på den fronten ännu.

Posted 09 December 2008 - 17:23
Posted 09 December 2008 - 17:34

Posted 13 December 2008 - 04:33
01x07:Undrar om karaktären hon spelar (Shota) är en karaktär som återkommer i böckerna?
Shota har en ganska viktig roll att spela längre fram så jag utgår från att hon kommer att finnas med.
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988
--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel
Posted 18 December 2008 - 14:43
Posted 23 December 2008 - 10:33
Denna in Dungeon:
Denna and Richard:
©ABC Studios

Posted 23 December 2008 - 11:55
Har läst på en del andra forum att det är många som ser fram emot det avsnittet lite extra så tydligen är karaktären någon som berör och intresserar många.
Posted 23 December 2008 - 12:22
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 23 December 2008 - 12:49
Det kliar i fingrarna att ta reda på mer om karaktären, men jag ska försöka vara diciplinerad och inte läsa några spoilers.
Posted 25 December 2008 - 19:34
Thanks, nu det där ser ju spännande ut
Posted 01 January 2009 - 12:08
Världen är riktigt bra med massvis av fantastiska miljöer.
Även utrustning som svärd, kläder mm ser riktigt bra ut och The Confessor är alldeles, alldeles underbar
Effekterna är också helt ok, över medel imo.
Där det faller för mig är dels skådespelarna eller kanske mer dialogen.
Det blir väldigt högtravande med hundratals "The Seeker doesnt..., The Seeker does that..." (känns det som)
Dom skulle tona ner den delen och låta dom prata lite mer normalt med varandra, använda Rickards namn istället.
En annan del som jag blev besviken på var att dom, trots boken (som jag inte läst), har lyckats stycka sönder serien i en gammaldags typ av serie där avsnitten är alldeles för fristående.
Det är synd eftersom dom verkar kostat på serien en hel del.
Nu får man hoppas att HBO inte gör samma misstag med "A Game Of Thrones"
Posted 04 January 2009 - 19:53
--
Promo för nästa avsnitt (Denna):
Fullskärm: http://flv-player.ne...and_Richard.jpg
Verkar bli ett intressant avsnitt.
Edited by XC, 04 January 2009 - 19:56.

Posted 13 January 2009 - 17:05
* Vad heter de på svenska? Det där ser ju faktiskt inte klokt ut. (Orkar inte googla).
Lite extra material:
» Video: Interview with Michael Hurst | Sword-Of-Truth.com (Lite Behind-the-Scenes dessutom. Ett måste för oss Xena/Herc junkies).
» Video: Interview with Craig Parker | Sword-Of-Truth.com
» Video: Denna Exclusives | Sword-Of-Truth.com (4 klipp från avsnittet).
» New Official Images: Denna & Queen Milena | Sword-Of-Truth.com
» Episode 9 Preview: Puppeteer | legendoftheseeker-plus.com
» Legend of the Seeker Promo Images | legendoftheseeker-plus.com

Posted 14 January 2009 - 13:30
Men hej gillade Denna, mord´sitherna är helt enkelt så galna.
Posted 14 January 2009 - 15:14
01x08 – Denna: Intressant att känslorna svallar lite mer mellan Kahlan och Richard. Det är ju lite av en ’förbjuden’ kärlek dom två emellan men någonstans och någon gång måste dom ju få utlopp för sina känslor och inte bara förtrycka dom. Denna är tydligen något som kallas för ”Mord’Sith” och det ’släktet’ verkar vara minst lika intressant som Denna är själv. Det ska bli trevligt att se om hon ’bara’ är galen och sadistisk eller om det finns en massa underliggande saker också som bidrar till att hon är som hon är och agerar därefter. Jag skulle också tippa på att hon är en återkommande karaktär (slutet skvallrar ju lite om det), hon känns betydligt viktigare än att bara göra ett gästinhopp i ett eller några få avsnitt. I det stora hela ett bra avsnitt och det känns trevligt att uppehållet blev kort och att vi på regelbunden basis nu kommer få se nya avsnitt framöver.
Posted 18 January 2009 - 11:24
Edited by XC, 18 January 2009 - 11:24.

Posted 19 January 2009 - 15:21
Ett okej avsnitt, men som saknade det där lilla extra. Violett var verkligen bra spelad av skådespelerskan, en sådan där karaktär man både gillar och avskyr. Inte mycket att mer att säga, än det XC redan har nämnt.
Posted 20 January 2009 - 13:24
Nya avsnitt:
Title: "Sacrifice"
Airdate (weekend of): 1/24/2009
Title: "Confession"
Airdate (weekend of): 1/31/2009
Repriser:
Title: "Bounty"
Airdate (weekend of): 2/7/2009 <---
Title: "Brennidon"
Airdate (weekend of): 2/14/2009 <---
Nya avsnitt:
Title: "Home"
Airdate (weekend of): 2/21/2009
===
Källa: legendoftheseeker.com/episode_guide via legendoftheseeker-plus.com/forum.
Edited by Cartman, 20 January 2009 - 13:26.
Posted 20 January 2009 - 14:20

Posted 20 January 2009 - 14:23