Jump to content

Photo

The Dresden Files

• Please log in to reply
77 replies to this topic

#51 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 24 June 2010 - 18:46

Haha. Det är fler som tjatat på mig. Jag skaaa.

Fast eftersom jag skall lyssna på dem så måste jag bli klar med lite "Wheel of Time" och sånt först.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#52 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 June 2010 - 18:53

Är visst James Marsters aka Spike som läser böckerna
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#53 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 September 2010 - 22:21

Jag har hört att den långa "Storm Front" piloten (som sedan kliptes ned till ett avsnitt) är det ända i serien värt att se. Några komentarer?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 September 2010 - 23:09

Storm Front är iallafall det avsnitt som är mest troget böckerna, särskilt den långa varianten som jag inte sett.
Jag tyckte iallafall om serien tillräckligt mycket för att se alla avsnitt(jag köpte ioförsig DVDn så att jag kunde se hela serien, jag läste böckerna först).
Jag tror nog att du kan tycka om hela serien.
Jim Butcher författaren till böckerna skymtar förbi i ett avsnitt också.

#55 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 September 2010 - 00:56

OK, tack. :)
Jag läser första boken nu. Finns där några spoilers för de andra böckerna i TV-serien? Och är den långa versionen av Storm Front med på DVDn?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 September 2010 - 06:53

HJag har inte läst böckerna - inte ens köpt rollspelet! - utan bara sett serien. Så länge man inte är anal att det ska likna något annat är det en rätt skön stämning i serien som definitivt förtjänas att ses.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 11 September 2010 - 08:44

OK, tack. :)
Jag läser första boken nu. Finns där några spoilers för de andra böckerna i TV-serien? Och är den långa versionen av Storm Front med på DVDn?

Nej, inga spoilers för resterande böcker inte vad jag kan komma ihåg iallafall.
Nej, den långa versionen finns inte med på DVDn.

(Det finns ganska stora skillnader mellan böckerna och serien ;) )

#58 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 February 2011 - 22:33

Vilken tajming: hade på TV 4 Sci-fi då denna tv-serie drog igång. Ingen aning vilket avsnitt det var, men fastnade iaf framför tv:n av nyfikenhet. Såg nu att det var ju första avsnittet. :thumbsup: Inte världens bästa, men den har sin charm. Mycket tack vare han som spelar Dresden. Sedan är jag barnsligt förtjust i magi, demoner och trollkarlar! :P Ska försöka komma ihåg att se nästa avsnitt i morgon kväll, 21:45. Om någon fler är nyfiken så finns tablån på tv.nu. Och ja, det är repris av första säsongen.

Edited by Synon, 14 February 2011 - 22:34.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#59 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2011 - 22:50

Upptäckte det såklart efter det hade börjat. Men jag har timat reprisen i morgon eftermiddag och resterande avsnitt också :D
Var avsnitt 1 enligt tablån.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2011 - 23:11

Synon: Det kunde varit vilket avsnitt som helst - det blev bara en säsong. :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#61 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 February 2011 - 23:13

Ah. Ingen cliffhanger i sista avsnittet väl?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#62 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2011 - 23:15

Så som jag minns det var det inte en direkt cliffhanger i sig, utan mer som ett vanligt avsnitt. Men det kändes som det fanns många trådar att arbeta vidare med dock.

#63 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 February 2011 - 23:18

Inget svar till mig hoppas jag? :P

#64 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2011 - 23:28

Jo. till dig och bara dig. Det säger ingenting om handlingen i sig, men ett svar på din fråga kan betraktas som spoiler i sig så därför markerar jag det som sådant.

#65 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 February 2011 - 23:29

Tack käre Robert! :hug:

#66 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2011 - 00:04

Happy to help - I aim to please! :hug:

#67 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 February 2011 - 00:34

Man kanske skulle se hela serien nu. Jag tror jag struntade i de sista avsnitten när det begav sig när jag fick reda på att serien var nerlagd.

//Peak

sixty six."

#68 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 15 February 2011 - 06:08

Passa på att se klart den innan du lyssnar på böckerna, de flesta* säger att böckerna är mycket bättre än tv-serien, plus att böckerna har hållit på i 12 säsonger nu ;p

*Inklusive mig

Edited by Magnus, 15 February 2011 - 06:10.

#69 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 February 2011 - 06:45

Magnus, tolkar det som att du kan rekommendera böckerna? Heter de Dresden Files rätt och slätt? Fler böcker på G?

#70 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 15 February 2011 - 07:50

Serien heter The Dresden Files, finns 12 böcker utgivna just nu, är planerade att bli ca 20 böcker plus en avslutande apokalyptisk trilogi.
13:e boken kommer i sommar.

Första boken heter Storm Front, andra Fool Moon, tredje Grave Peril, och fjärde Summer Knight.

(De tre första tyckte jag var bra, men det var den 4:e som fick mig fast på serien, och sedan blev böckerna bara bättre och bättre)

SF-bokhandeln har börjat sälja de första böckerna i trepack, men om du vill få böckerna billigt tror jag du ska använda levande ljud ;)

Hmm, vad mer ljudböckerna, läses av James Marsters skådespelaren som spelade Spike i Buffy The Vampire Slayer, han är ett stort fan av böckerna, det sägs att det var tack vare honom det blev en tv-serie.

PS. Om Restless tittar förbi så kanske hon kommer vara ännu mer övertygande än vad jag är. ;)

Edited by Magnus, 15 February 2011 - 07:51.

#71 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 February 2011 - 13:13

Tack, Magnus. Vart lite sugen på att läsa böckerna. Kollade runt lite och har jag rätt när att ej finns utgivna på svenska? Jag vet, jag är lite ringrostig på att läsa engelska böcker. Generellt är jag nog dålig öht på att läsa böcker. Trots att jag gillar det. Tiden räcker som inte till. :)

#72 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 15 February 2011 - 14:41

Tack, Magnus. Vart lite sugen på att läsa böckerna. Kollade runt lite och har jag rätt när att ej finns utgivna på svenska? Jag vet, jag är lite ringrostig på att läsa engelska böcker. Generellt är jag nog dålig öht på att läsa böcker. Trots att jag gillar det. Tiden räcker som inte till. :)

Nix, de finns inte på svenska :) Se det som en rolig engelskaövning då ;)

Alternativt läs böckerna på danska, för jag tror att de första kan vara översatta till danska.

Om tiden inte räcker till, så testa ljudböcker, alla böckerna finns som ljudböcker t.o.m novellerna.

Och om du vill ha ett smakprov från första boken, så finns kapitel 1 & 2 på författarens hemsida:

http://www.jim-butch...nt/sf-chapter-1
http://www.jim-butch...ont/s-chapter-2

#73 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 February 2011 - 14:54

Jag lärde mig engelska genom att läsa engelska (Star Trek) böcker, så jag rekommenderar verkligen att göra så.

Speciellt dyrt är det inte heller, jag tar 63 spänn med förskottsrabatten (70 spänn är mitt normalpris) för pocketarna (Adlibris tar just nu 82 kronor för dem ("just nu" eftersom det varierar på Adlibris lite beroende på hur dollarkursen står). Bokus tar 81 kronor och SF-bokis tar 98 kronor).

//Peak

sixty six."

#74 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 15 February 2011 - 15:02

Eller ca 78 kronor per styck, om man köper "trilogi"-setet på sfbokis ;)

#75 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 February 2011 - 15:06

Aha, jag sökte bara på "Storm Front" på alla tre sidorna.. Nå. jag är ju fortfarande billigast, vilket är huvudsaken.. :P

//Peak

sixty six."