Millennium trilogin som TV serie i 6 delar
Posted 28 March 2010 - 14:46
Posted 28 March 2010 - 17:57
Fast det tycker jag nog att det är: första boken är en ovanligt skickligt skriven pusseldeckare med extra plus för karaktärerna (inte bara Salander). Så snäppet bättre än de flesta av dagens svenska deckare är de nog. De andra böckerna är mer av kriminal/agentromaner och blir mer krystade (Paolo RobertoDet är inte dåligt, men det är heller inte bättre än något annat i genren.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 March 2010 - 18:06
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 28 March 2010 - 18:22
Posted 28 March 2010 - 19:26
Så kanske bättre att jag låter de som gillar filmerna/serien njuta av det och jag går och gnäller på nån annan tråd
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 28 March 2010 - 21:47
Nä, fortsätt du gnälla om du vill. Vi är rätt många från Örebro här, vi klarar detSå kanske bättre att jag låter de som gillar filmerna/serien njuta av det och jag går och gnäller på nån annan tråd
.
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 March 2010 - 22:39
Del två höll även den tycker jag. Men det gick ju lite snabbt där på slutet med avslöjandet av Wennerström (eller vad han hette). Vad jag förstod så är det mer utförligt i boken men jag förstår också att de snabbar upp vissa händelser i en filmatisering nu när mysteriet om Harriet är löst.
Bokens början handlar enbart hur Blomkvist gräver i Wennerströms affärer, den bihandlingen hinner bli ganska intressant när plötsligt Vanger-mysteriet tar vid. Visst är avslöjandet av Wennerström mer utförligt i boken, men det är mest hur Sallander använder datorn och det är inte så spännande att visa på film.
Posted 04 April 2010 - 10:21
Posted 04 April 2010 - 16:22
Paolo Roberto gjorde en habil insats, men hela set-up:en med den oövervinnerlige "Jaws" var ju så löjlig så alltihop blev förstört.
Posted 04 April 2010 - 17:03
I övrigt var det dåligt att klippa mitt i branden.
Förövrigt är han "Megaspoiler"
Salanders halvbror
Posted 04 April 2010 - 17:50
Posted 05 April 2010 - 15:07
Håller med Marie att det var dåligt utfört av skådisarna. Den där journalisten Dan(?) spelade så dåligt att det var pinsamt.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 05 April 2010 - 15:16
Posted 05 April 2010 - 20:05
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 05 April 2010 - 20:09
Posted 05 April 2010 - 20:27
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 06 April 2010 - 08:18
Kvaliteten i de två senare blir nog lidande av två skäl: dels att det är en annan sak att filma för TV än för bio, men också att böckerna inte håller samma kvalitet. Det är t ex tycker jag lättare att läsa om stereotyper som den där kvinnohatande polisen (eftersom man lägger in en egen tolkning ändå) än att faktiskt se dem spelas.
Posted 18 April 2010 - 20:52
Förra avsnittet (del 2, film/bok 2) var dramatiskt så det räckte till. För att skapa stämning (vilket då misslyckades totalt!) hade de i scenen där Lisbeth spanar på och smyger fram mot gården där hennes far och bror befinner sig lagt in fågelkvitter. Mitt i natten!
Lördagens avsnitt (del 1 film/bok 3) var oerhört pratigt, invecklat med gubbar både hit och dit. Så mycket, att om man inte koncentrerade sig lätt tappade tråden. Inte så lyckat. Är det bråttom att knyta ihop säcken nu eller?
Posted 18 April 2010 - 21:04
Apropå fågeln: tänkte faktiskt inte på den. Koltrast? Näktergal? Urbota korkat annars.
Posted 18 April 2010 - 21:26
Om jag förstått det rätt så var det en scen i gårdagens avsnitt som egentligen hörde ihop med bok 2 (förra veckans avsnitt) men som var något ändrad, i början när han Niedermann? ligger på vägen och en polisbil kommer åkande.
Var ju lite svårt att hänga med när det gällde gubbarna, vem är/var vem osv.
Posted 18 April 2010 - 22:53
Håller med om replikerna. De är stundtals pinsamt dåliga. Fruktansvärt stolpigt, töntigt och klichéartat gång på gång. Känns varken genomarbetat eller som om det gjorts med känsla.
Posted 19 April 2010 - 00:10
Edited by Walker, 19 April 2010 - 00:12.
Posted 19 April 2010 - 06:46