(Och jo, jag anade det.
Dragon Age II (PC, XBox 360, PS3)
Posted 09 March 2011 - 08:25
(Och jo, jag anade det.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 March 2011 - 11:59
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2011 - 13:08
Men bra då kan man ju hålla koll på hur det går för dig.
BTW, jag är fortfarande avis på din Dead Rising-fullpottare. Snyggt jobbat där!
*vakar oroligt vid brevlådan*
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 March 2011 - 14:43
Posted 09 March 2011 - 16:40
Jag är faktiskt riktigt stolt över den där själv.BTW, jag är fortfarande avis på din Dead Rising-fullpottare. Snyggt jobbat där!
Fick också min idag.
Edited by Crusader, 09 March 2011 - 16:40.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2011 - 22:24
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 09 March 2011 - 22:46
I feel your pain!
Posted 10 March 2011 - 00:05
Jag förstår hur surt det måste kännas men precis som Robert säger, det är orsaken jag köpte konsoll för att slippa sådana problem.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 10 March 2011 - 10:44
Posted 10 March 2011 - 17:44
Jag gillar inte den långa cooldown på Potions för det gjorde att jag fick sänka från Hard till Normal för det blev för svårt på Hard.
Sedan tyckte jag handlingen gick lite för snabbt fram i början men det kan väl inte hjälpas.
Bta, unvik att spara och ladda i farbroderns hus. När jag gjorde dte så kunde jag inte öppna kistan och ta min 4:e Legends Item när jag låste upp den. Som tur är så gick det om man gick ut ur huset och in igen men försäkerhetsskull så ska man nog unvika det.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 March 2011 - 09:46
Posted 11 March 2011 - 13:03
- Bioware vet hur man berättar en historia och skapar karaktärer. Man kastas direkt in och får en känsla för alla deltagare, även sin egen person. Faktiskt lite gripande redan i början när en av dem dör. Lite kul grepp också att Varris 'fejkhistoria' upprepade sig
- Snygg(are) grafik helt klart - förutom att min person har fått gröna kanter kring ögonen.
- Fattar inte hur de släppte genom stridssystemet på PC. Man måste högerklicka på varje motståndare med musen för att initiera attack, vilket är helt värdelöst när man vill få det actionbetonat och kan koppla i princip allt annat till tangentbordet. Funktionen "target closest enemy" som snabbtangent finns ju till konsoller som jag förstår det, och de flesta spel jag lirat har haft det sedan start, hur svårt kan det vara? Nåt som måste fixas i en patch skulle jag säga. Hade annars gillat att man faktiskt inte måste pausa stup i kvarten som i DA:O, som det är nu är jag tvungen till det ändå.
Edited by Fiskrens, 11 March 2011 - 13:03.
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 11 March 2011 - 21:25
Hittade att det finns ett tangentval för att välja närmsta motståndare och attackera denna, så det var inte så illa som jag trodde. Men även om det är bättre, är den funktionen rätt ointelligent och det är svårt att byta motståndare med den. Tyvärr innebär det väl också att ingen patch kommer är förändra detta.- Fattar inte hur de släppte genom stridssystemet på PC. Man måste högerklicka på varje motståndare med musen för att initiera attack, vilket är helt värdelöst när man vill få det actionbetonat och kan koppla i princip allt annat till tangentbordet. Funktionen "target closest enemy" som snabbtangent finns ju till konsoller som jag förstår det, och de flesta spel jag lirat har haft det sedan start, hur svårt kan det vara? Nåt som måste fixas i en patch skulle jag säga. Hade annars gillat att man faktiskt inte måste pausa stup i kvarten som i DA:O, som det är nu är jag tvungen till det ändå.
Tyckte också att Normal var för lätt, så jag provade att byta till Hard, men det var alldeles för stor stegring på svårighetsnivån. Synd.
Posted 11 March 2011 - 21:53
Fast sedan blev resten av striderna löjligt enkla. Kanske testar jag Hard igen nästa genomspelning.
Största problemet med Gard var, som sagt, för långa cooldowns för Potions.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 March 2011 - 22:38
Posted 12 April 2011 - 22:00
På minussidan är väl att det är för lite miljöombyten, man kan Kirkwall som stad rätt bra i tredje kapitlet. Sånt har spel som The Witcher gjort mycket bättre, där stadsdelar låstes upp efter hand. Sedan misslyckas spelet med att förmedla att åren går på ett bra sätt: man ser likadan ut flera år senare och känner inte sina kompanjoner så bra som man borde, det är som om tiden stått stilla mellan varje kapitel. Storymässigt känns det också (efter en genomspelning) som om det inte spelar så himla stor roll vad man gör; det blir samma soppa av allt ändå
För er som vill veta: jag spelade en kvinnlig krigare med fokus på tvåhandsvapen vilket gav ett för det mesta enkelt spel (hon var rätt OP på slutet); hade en romans med Anders men lämnade honom på slutet efter att ha blivit "förrådd" men kunde inte döda honom. Valde magikernas sida och fick alltså döda både Orsino och Meredith (vilket jag antar att man får göra ändå)
Edited by Fiskrens, 12 April 2011 - 22:00.
Posted 13 April 2011 - 06:56
- Inledningen är en lång och enformig utomhuskorridor där man tydligen ska bry sig om när folk i ens följe dör... vilket vore lättare om man hade en aning om vilka de är.
- Animationerna är monkeys on crack. Folk skuttar runt och svingar tvåhandsvapen som om de vore kvistar.
- Varför ser gränssnittet ut som i ett spel från tidigt 90-tal och vad hände med uppifrånvyn?
Att den här uppföljaren (till ett spel som tog 4-5 år att utveckla) släpptes efter blott 16 månader och det som har kritiserats i recensioner (kroniskt återanvända kartor, mer begränsade karaktärsutformningsmöjligheter, ett överdrivet fokus på utdragna och generiska strider) säger mig att DA2 är ett framstressat hafsjobb. Bioware har låtit framgångarna gå åt sina huvuden, om de tror att sånt flyter. Tror det var Laidlaw som sa att deras långsiktiga mål är att den här serien ska bli lika populär som LotR/Harry Potter... mjo, lycka till med det. Att producera WoW-imitationer och webbserier med Felicia Day i Halloweenutstyrsel är säkert stora steg på vägen dit.
Posted 13 April 2011 - 09:59
Posted 13 April 2011 - 14:34
Nu fick jag aldrig igång demot på min PC (iofs ett tecken på att det var framstressat), så jag kan inte bedöma det. Men om jag fattat det rätt var det i princip introduktionen man fick spela, och den säger inte speciellt mycket om resten.Jag har bara spelat demot och det gav verkligen inget bra intryck.
- Inledningen är en lång och enformig utomhuskorridor där man tydligen ska bry sig om när folk i ens följe dör... vilket vore lättare om man hade en aning om vilka de är.
Visst, men skulle sånt ske med den hastighet det sker i verkligheten skulle folk klaga på sirap i spelmotorn. Håller med om att det går absurt snabbt framför allt mot slutet då ens person är rätt biffad och har diverse magi som hjälp. Men jag väljer spelglädje framför verklighetstrogenhet här.- Animationerna är monkeys on crack. Folk skuttar runt och svingar tvåhandsvapen som om de vore kvistar.
Det var ett medvetet val för att göra det mer actionorienterat. Gilla det eller inte: jag gjorde det.- Varför ser gränssnittet ut som i ett spel från tidigt 90-tal och vad hände med uppifrånvyn?
Att en uppföljare tar kortare tid att utveckla är inte så konstigt, väldigt mycket är ju redan på plats och (om samma folk används) känt. Men visst hade det kanske kunnat vara ännu bättre om de fått lite mer tid på sig, vad kan inte det? Om det här är ett "framstressat hafsjobb" har Bioware en jäkligt hög lägstanivåAtt den här uppföljaren (till ett spel som tog 4-5 år att utveckla) släpptes efter blott 16 månader och det som har kritiserats i recensioner (kroniskt återanvända kartor, mer begränsade karaktärsutformningsmöjligheter, ett överdrivet fokus på utdragna och generiska strider) säger mig att DA2 är ett framstressat hafsjobb. Bioware har låtit framgångarna gå åt sina huvuden, om de tror att sånt flyter. Tror det var Laidlaw som sa att deras långsiktiga mål är att den här serien ska bli lika populär som LotR/Harry Potter... mjo, lycka till med det. Att producera WoW-imitationer och webbserier med Felicia Day i Halloweenutstyrsel är säkert stora steg på vägen dit.
Glömde dock en grej som är svår att se förbi, och det är könsrollerna: alla kvinnor (utom Hawke i rustning, som tur var för mig) ser ut som operationsjobb; en av huvudkaraktärerna är en (extra) storbröstad, trikåklädd och sexuellt frigjord kvinna - som framtagen för pojkar i tonåren. Även Bioware försöker vara öppna på den här punkten (man kan ha en homosexuell relation som man, "sexscenerna" är påklädda) så märker man att det är en lång väg att vandra. Kolla in vad Discordia har att säga på den här punkten för lite mer detaljer. Tyvärr verkar det som när man kollar på vad som moddas till spelet som att de flesta vill gå åt andra hållet...
Posted 13 April 2011 - 17:16
Då vore det nog en bra idé att låta demot ge en mer representativ bild av spelet man vill sälja.Nu fick jag aldrig igång demot på min PC (iofs ett tecken på att det var framstressat), så jag kan inte bedöma det. Men om jag fattat det rätt var det i princip introduktionen man fick spela, och den säger inte speciellt mycket om resten.
Jag tycker att striderna flöt på bra i DA:O. Det enda irritationsmomentet var att när man aktiverade en del förmågor så dröjde det en stund innan karaktären utförde dem. Hade de bara fixat det så skulle jag vara nöjd men istället så gjorde de helt om och resultatet blev något som liknar en wuxia-parodi.Visst, men skulle sånt ske med den hastighet det sker i verkligheten skulle folk klaga på sirap i spelmotorn. Håller med om att det går absurt snabbt framför allt mot slutet då ens person är rätt biffad och har diverse magi som hjälp. Men jag väljer spelglädje framför verklighetstrogenhet här.
Hur blir det mer actionorienterat bara för att man tar bort uppifrånvyn? Man spelar ju på samma sätt, fast utan möjlighet till en taktisk överblick av situationen. Gillar man inte det behöver man inte använda det.Det var ett medvetet val för att göra det mer actionorienterat. Gilla det eller inte: jag gjorde det.
Samma folk användes inte, iaf inte alla. Huvuddesignern för DA:O Brent Knowles jobbar inte på Bioware längre. Han slutade av skäl som han inte vill diskutera närmare men på sin blogg skrev han bl.a:Att en uppföljare tar kortare tid att utveckla är inte så konstigt, väldigt mycket är ju redan på plats och (om samma folk används) känt. Men visst hade det kanske kunnat vara ännu bättre om de fått lite mer tid på sig, vad kan inte det? Om det här är ett "framstressat hafsjobb" har Bioware en jäkligt hög lägstanivå
.
Discussion on Dragon Age 2 began around this time and looking ahead I knew that I wasn’t going to be satisfied with what Dragon Age 2 would be. Party control/tactical combat are huge factors in my enjoyment of a role-playing game as is adopting the role of the hero (i.e., customizing my character). I was fairly certain Dragon Age would transition towards more of a Mass Effect experience, which while enjoyable is not the type of role-playing game I play.
Jag tror att Bioware har vunnit en stor del av sitt rykte på att de ger sina spel en förbaskat snygg presentation, dvs gör dem så "filmiska". I ett medium som har tillbringat halva sitt liv med mindervärdeskomplex gentemot film och ständigt försökt apa efter den räcker det långt men när det gäller spelmekanik så är Bioware inte så innovativa och fantastiska som de får kredd för. De tenderar snarare att välja minsta motståndets väg på den punkten, vilket förstås bidrar till deras spels popularitet.
Det där är mer regel än undantag inom spelindustrin, så det förvånar inte att Bioware går den vägen när de nu vill maximera försäljningssiffrorna till varje pris. Vi talar här om en bransch där Duke Nukem Forever ser ut att bli en massiv hit när det släpps om ett par månader, ett spel vars officiella presentation hölls på en strippklubb i Vegas.Glömde dock en grej som är svår att se förbi, och det är könsrollerna: alla kvinnor (utom Hawke i rustning, som tur var för mig) ser ut som operationsjobb; en av huvudkaraktärerna är en (extra) storbröstad, trikåklädd och sexuellt frigjord kvinna - som framtagen för pojkar i tonåren. Även Bioware försöker vara öppna på den här punkten (man kan ha en homosexuell relation som man, "sexscenerna" är påklädda) så märker man att det är en lång väg att vandra. Kolla in vad Discordia har att säga på den här punkten för lite mer detaljer. Tyvärr verkar det som när man kollar på vad som moddas till spelet som att de flesta vill gå åt andra hållet...
Som en tangent till detta tycker jag att Bioware borde innovera romanserna i sina spel. De har alltid samma upplägg, som små mini-spel i vilka det gäller att välja rätt dialogalternativ för att avancera och få sin "belöning" mot slutet: en töntig animerad sexscen där två halvt påklädda figurer trycker sina smått livlösa nyllen mot varandra i något som ska föreställa intimitet. The Witcher får rätt mycket däng för sina samlarkort med nakna kvinnor men kärleksrelationerna i det spelet tycker jag framställdes mognare än vad Bioware brukar prestera.
Posted 29 May 2011 - 10:54
Dragon Age II was, for many, a bit of a disappointment. Too many recycled environments, too many cheap waves of bad guys to chop through. It was, you could argue, a bit of a rush job.
If it makes you feel any better, developers BioWare have heard your complaints. On the company's forums, writer Mike Laidlaw directly addresses these in a lengthy post, of which the highlight is:
Following the launch of DA II, I did some interviews and some of you interpreted my statements to mean I was blind to the concerns that have been voiced repeatedly on these forums. That was never my intent, nor the message I wanted to convey.
I am absolutely aware of the concerns voiced here. Issues like level re-use, the implementation of wave combat, concerns about the narrative and significance of choice and so on have all been not only noted, but examined, inspected and even aided me (and many, many others on the team) in formulating future plans. Further, I'm not only aware of the concerns, but I agree that there are aspects of DA II that not only can but must be improved in future installments. And that is precisely our intent.
He later adds that, in terms of "crafting" the game's slightly different take on the world and story, BioWare learned some stuff. "Some from what worked, but even more from what didn't."
So, for those despairing at the future of the franchise, maybe that's something to hold onto!
Posted 21 June 2011 - 19:52
Posted 08 July 2011 - 21:06
KällaDubbed "Legacy," players will travel to the ancient Grey Warden prison to uncover the "harsh truth" about the Hawke lineage and end the attacks of a criminal cartel.
This expansion is playable at any point in Dragon Age 2 campaign and includes new darkspawn, new locations, and a new class-specific weapon to upgrade.
Det släpps 26/7. GameSpot har en trailer och några bilder.
Edited by Fiskrens, 08 July 2011 - 21:12.
Posted 18 July 2011 - 22:02

-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 September 2011 - 13:52
Tallis är karaktären som hon spelar i den kommande Live-Action Webserien "Dragon Age: Redemption".
Trailer
-Sora, Kingdom Hearts