Helgen bjöd bland annat på en "double bill" från Nya Zeeland. Detta land som gör så speciella filmer. Båda två är signerade geniet Taika Waititi, som står för filmernas manus samt regi. Dessutom dyker han upp som skådespelare. I den ena filmen mer i periferin och i den andra som en ordentlig roll.
Eagle vs Shark (2007) Det sägs att man kommer långt med charm och det stämmer. Speciellt i det här fallet. Filmen som sådan är för mig, helt oemotståndlig. Jag köpte den på ren vinst och förlust för några år sedan, utan att ens ha hört talas om den tidigare, och jag ångrar det inte för en sekund. Det är en film som alltid fungerar för mig och som jag troligtvis aldrig kommer att tröttna på.
I huvudrollerna ser vi den briljante Jemaine Clement (Flight of the Conchords) och den minst lika begåvade Loren Horsley. Karaktärerna som dessa skådespelare gestaltar är verkligen två unikum. Trasiga, patetiska förlorare som man älskar. För mig är dom egentligen inga förlorare, men gemene man skulle nog sätta den stämpeln på dom. Jarod och Lily är som gjorda för varandra, men det är inte med vissa komplikationer som dom inleder ett förhållande. Ett förhållande som visar sig rymma det mesta som du kan tänka dig och sedan lite till. Gillar man att ibland få sina komedier skruvade så är den här ett måste. Gillar man sedan Jemaine Clement och filmer från Nya Zeeland så finns det ingen anledning att inte se den här filmen. Om man ändå är tveksam så kan man testa att se
trailern som ger en god inblick i hur filmen är. Ett extra plus i kanten delas ut till filmens fantastiska musik, här till största del presenterad av The Phoenix Foundation.
*
Boy (2010) Den andra filmen signerad Taika Waititi är mer av en lågmäld komedi. Snarare så är den en blandning av det och sedan korsbefruktat med "slice of life/coming of age". Den bjuder kanske inte på lika mycket gapskratt som "Eagle vs Shark", men den är fortfarande riktigt rolig och har ett väldigt stort hjärta. Man kan verkligen känna för Boy som filmen handlar om, och även för hela hans familj. Till och med den egocentriske pappan som efter många års frånvaro helt plötsligt dyker upp och visar sig vara lika mycket av ett barn som hans son är. Precis som i fallet med "Eagle vs Shark" så är både manus och regi helt outstanding av Taika Waititi. Den mannen håller jag numera ett mycket vakande öga på då jag vill se precis allt som han gör i framtiden. Speciellt om det håller sådan här hög kvalité som hans lång och kortfilmer gör. Filmen har väldigt bra skådespelare som känns helt rätt i sina roller. Man har således gjort ett fenomenalt jobb med den biten. Man har även fångat hela Kiwi-andan som genomsyrar deras inhemska filmindustri. Och då skall ni veta att landet inte har stått för så himla många filmer i det stora kulturarv av filmer som vi har fått på denna jord. Däremot så har jag genom mina besök i den Nya Zeeländska historien och populärkulturen, lärt mig att uppskatta mycket av den film som har producerats där och hittills så har jag inte blivit speciellt besviken någon gång. Som grädde på moset så får vi även denna gång fantastisk musik, delvis signerat The Phoenix Foundation, men även andra lokala förmågor och en och annan gästartist. Är man fortfarande lite fundersam över filmen så kan jag även här presentera en
trailer som kanske får er att tänka om.
För allt i världen, missa inte dessa två enormt underbara filmpärlor.
*
Sedan så har det även blivit en del annan film. Här är ett utdrag av vad som har setts i Bio Piranhaconda.
Tomorrow, When the War Began (2010) En film från Australien, baserad på en bok, skriven av författaren John Marsden. Tydligen så ingår den i en längre
svit av böcker kring samma huvudpersoner. Jag har ingen som helt erfarenhet av dessa böcker, men jag måste medge att jag efter att ha sett filmen, gärna ger dom en chans. För den här filmen var en positiv överraskning. Det enda som jag hade gjort tidigare var att ha sett en trailer, ihärdig påhejad av XC som också fattade tycke för det som vi såg. Jag skulle tippa på att även XC kommer att uppskatta filmen lika mycket som jag gjorde. Man känner igen sig i filmens premiss, kanske för att man har sett liknande tema fast i andra format. Men även mycket för att man verkligen kan ta till sig handlingen, dess karaktärer och budskapet som man vill förmedla. Filmen är både enkel att ta till sig, men ställer tacksamt nog även en hel del frågor som du som tittar får fundera på. Och om jag uppskattar något i en bra film så är det en som inbjuder till eftertanke. Inte nödvändigtvis en riktigt klurig tankenöt, men inte heller något som man har glömt bort inom en vecka. Här landar man precis mittemellan och det gillar jag. Filmens visuella attribut är mycket välgjorda och det är bra många snäpp över den standard som man är van vid i den här typen av film. Skådespelarna är riktigt bra och mycket passande. Även regi är mycket väl genomfört. När det kommer till manus så är det väl lite av filmens svaghet. Det finns nämligen en del luckor i det. Inget konstigt med det, speciellt inte dom logiska där man måste ta bort material från boken för att kunna få till en fungerande film. Vad som är värre är dom mer ologiska luckorna som inte kan ha uppstått på det sättet, utan som mer är ett slarvarbete. Men okej, jag köper faktiskt det eftersom helheten är så pass bra. Dessutom så genomsyras hela filmen av en gidigen Aussie-andra som gör den här filmen speciell. Jag hade troligtvis inte varit lika positiv om filmen hade varit gjord i USA.
Extramaterialet på den svenska utgåvan är generöst tilltaget och klart intressant.
*
Run! Bitch Run! (2009) En film av samme regissör som gav oss filmpärlan "Nude Nuns with Big Guns". En film som XC sågade längs fotknölarna och som jag istället uppskattade. Den här filmen är mer av en amatörfilm. Troligtvis för att man har haft en begränsad budget, men säkert även för att man ville ha det så. Och visst, varför inte. En sådan här film hade aldrig fungerat i HD, utan den skall se ut som den gör nu. Och lite är det ju en homage till genren, en nästintill övergiven sådan om det inte vore för eldsjälar som Joseph Guzman och andra som kör sitt eget race och vet att fansen kommer att upptäcka filmen förr eller senare. Handlingen som sådan är en blandning av rape/revenge, grindhouse, exploitation och sleaze. Allt mixat till en bra slutprodukt. Visst finns det saker att anmärka på, men vad gör det när man vet att filmen är lågbudget. Man kan inte förvänta sig guld och gröna skogar då. Och själv så gillade jag filmen. Jag köper dess tillkortakommanden, väljer att bortse från från dessa och låter mig istället bli ordentligt underhållen. Och det fungerar bra. Handlingen är ofta smart och även gjord med glimten i ögat. Skådespelarna är kanske lite ojämna, men dom fungerar i sina roller. Musiken är lika fantastisk som i "Nude Nuns with Big Guns" och på det hela taget så bjuder filmer på ett sjuhelsikes raffel. Jag ser gärna fler filmer av regissören om han bara fortsätter att skapa dom.
*
Hierro (2009) En thriller/chiller från Spanien. Inte i samma klass som mycket annat vi får serverat från det landet, men klart trevlig att ha sett. Handlingen som sådan kanske inte är så unik, och den gav många frågor som man inte såg ut att få svar på. Men som tur är så fick man klarhet i mycket precis i slutet av filmen. Jag kan annars uppskatta en film som inte ger en alla svar som man vill ha, men i det här fallet hade jag bara blivit besviken om som hade blivit fallet. Och på sätt och vis så var det rätt kul att svaren dröjde så jäkla länge. Jag gillade även att filmen var så surrealistisk. Ibland visste man varken ut eller in, vad som hände. Jag gillade även skådespelarna som var bra. Karaktärerna blev mycket mer intressenta än vad dom hade varit med andra, mindre begåvade skådespelare.
På samma utgåva fanns även regissörens kortfilm Máquina med. Nu slängde jag bara ett öga på den och skall väl se den i sin helhet nu till kvällen. Men den verkar riktigt bra och som en helt egen tolkning av Vagina dentata myten.