Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#726 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 June 2013 - 23:38

Hybrid (2008)

Forskare på ett militärt lab har kommit på ett sätt att transplantera hela ögon från hundar till blinda människor. Aaron Scates, som just förlorat synen i en olycka, får äran att genomgå de allra första ögon-transplantationen. Till en början är det hela ett mirakel då Aaron inte bara har fått tillbaka synen utan kan också se i mörker och har nu en övermänsklig hörsel. Men snart börjar han plågas av syner från den ofrivilliga donatorn, en skadad vild varg.
Han rymmer och träffar Halv-blod Indianen Lydia som letar efter vargen som hon hittade skadad vid vägkanten men som försvann från vetrinären under mystiska omständigheter.

Åter en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Justine Bateman som mäst är känd som den något IQ-befriade dottern i Family Ties/Fem i Familjen.
Den här gången är det Indianmytologin om andevärlden, vargar, varulvar och Lycanthropy som står i centrum.
En stor brist i filmen är att den är lite dåligt klippt. Något de vid ett tillfälle försökt lösa med en voice over. Men den största är musiken som är Hip-hop vilket bara känns fel. Filmen har också dåliga effekter och här kan man inte klaga på CGI för det finns där ingen. Den känns helt enkelt billig och amatörmässig. Mer intresant än den är bra. Där finns potensial men hela upplägget är som ett förlångt avsnitt av en 90-tals TV-serie.
Jag hade rätt låga förhoppningar på den här filmen och tyvärr blev jag inte så värst överaskad. Dåligt klippt, dålig regi och skådespeleriet kändes stelt och saknade lite kemi mellan karaktärerna. Något jag tror mer beror på klippningen. En film jag inte riktigt tycker hör till Maneater serien (även då de tryckte in en scen där han åt på en människa för att få det att stämma ) då det är ingen skräckfilm eller monsterfilm på det sättet som de andra är.
Ett troligen bra manus som tyvärr ha misshandlats av att fel personer ha gjort filmen. Gillar ni Indianmytologi, vargar eller har låg standard på filmer så kan du se den här.

Betyg: Dålig-

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#727 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 June 2013 - 23:54

@XC, RE: Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds (1989) [AU]

Den ska jag också se. Har den liggandes här. Fint att den var så bra trots att det är en lågbudgetfilm. Inte för att sådana per automatik är dåliga, men den här verkade ju ha minimal lågbudget så då känns det trevligt att man inte gjorde avkall på kvalitén. Och så ska det bli kul att se den första filmen som Proyas gjorde. Gillar ju en del av hans andra filmer, så det blir lite som att cirkeln sluts när man sett den här. Intressant fakta i ditt PS. Bara en sådan sak som att alla fick betalt trots deras begränsade budget. Wow. Och så har jag alltid gillat filmer där man gör effekterna rakt upp och ner medans man filmar.

@Crusader, RE: Åter en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel.

Hur många filmer har dom gjort i den serien?

Själv har jag sett The Perks of Being a Wallflower idag, men har ingen lust att skriva om min upplevelse. Vill ha den för mig själv då det blev så personligt. Men jag kan säga som så att jag verkligen gillar den filmen och varmt kan rekommendera den till typ alla som vill se en bra och varmhjärtad film. Som till och med kan ha stor igenkänningsfaktor för många. Den hade i varje fall det för mig.

Edited by Garm, 09 June 2013 - 00:04.

#728 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 June 2013 - 05:03

@Crusader, RE: Åter en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel.

Hur många filmer har dom gjort i den serien?

Bara 25. Mellan 2007 och 2011. Hade blivit fler om inte företagets grundare hade lämnat det när det höll på att gå i konkurs 2010-2011 (vilket är orsaken att de inte verkar ha släppt några filmer till serien 2010). De nya ägarna vill bara satsa på TV-serier så de gjorde bara klart de filmer de fortfarande hade kontrakt på.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#729 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 June 2013 - 23:06

Det var i och för sig rätt omfattande. Jag blir sugen av att se någon av dom efter att ha läst dina omdömen. Frågan är bara vilken man borde börja med? För jag tror inte att jag mäktar med att se alla från början till slut.

#730 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 June 2013 - 02:29

Nej, det kan jag förstå. Dessutom är flera av dem riktigt svåra att få tag på. Jag fick verkligen leta i varända smutsiga vrå på internet för att hitta dem (fast jag har inte lyckats få ner alla) men för mig är halva nöjet att leta efter dem. :P

(Skulle du hitta fungerande versioner av Blood Monkey, Black Swarm, In the Spider's Web eller Something Beneath så får du gärna säga till ;) )

Här är en lista över filmerna i serien. Du kan också kolla in det jag har skrivit om dem på de senaste sidorna (lätt att känna igen då jag alltid nämner vilken serie de är ifrån) och se vad som verkar intresant. XC kanske har sett någon av dem så du kan höra med henne.

En varning bara. Jag har fått höra att jag har en förmåga att se ljus där de flesta andra bara ser mörker så bli inte överaskad om du ser en film jag tyckt varit bra men själv tycker den är usel. Jag verkar ha samma låga krav på den här typen av filmer som XC (nja, nästan. :P ). Fast det är ju klart, du kallade ju dig innan för "Piranhaconda" så kanske passar det här dig perfekt. ;)

Edited by Crusader, 10 June 2013 - 02:32.

-Sora, Kingdom Hearts

#731 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2013 - 09:25

Här är en lista över filmerna i serien. Du kan också kolla in det jag har skrivit om dem på de senaste sidorna (lätt att känna igen då jag alltid nämner vilken serie de är ifrån) och se vad som verkar intresant. XC kanske har sett någon av dem så du kan höra med henne.

Såg iaf två bekanta titlar på listan: Wyvern (som jag inte minns så mycket av) och Fercious Planet (som jag minns lite bättre). Vill minnas att jag gillade båda i all sin enkelhet.

En varning bara. Jag har fått höra att jag har en förmåga att se ljus där de flesta andra bara ser mörker så bli inte överaskad om du ser en film jag tyckt varit bra men själv tycker den är usel. Jag verkar ha samma låga krav på den här typen av filmer som XC (nja, nästan. :P ). Fast det är ju klart, du kallade ju dig innan för "Piranhaconda" så kanske passar det här dig perfekt. ;)

Enade vi stå! Söndrade vi falla! :Viftar med ett dvd-fodral i samma anda som musketörerna: :xena:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#732 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 June 2013 - 15:21

Nej, det kan jag förstå. Dessutom är flera av dem riktigt svåra att få tag på. Jag fick verkligen leta i varända smutsiga vrå på internet för att hitta dem (fast jag har inte lyckats få ner alla) men för mig är halva nöjet att leta efter dem. :P

Sant. Det är rätt kul att leta reda på filmer som man vill se. Säger jag som ofta får hjälp med själva letandet. ;)
(Skulle du hitta fungerande versioner av Blood Monkey, Black Swarm, In the Spider's Web eller Something Beneath så får du gärna säga till ;) )

Självklart säger jag i sådant fall till. :)

Jag brukar läsa dina omdömen här i tråden. Det var så jag blev sugen på att se några av filmerna från första början. Hade faktiskt inte direkt hört talas om den här filmserien innan du började att se filmerna.

Det är lugnt. Jag gillar den här typen av filmer, så det lär inte bli några problem att se dom.

Some Kind of Wonderful (1987)

En riktigt bra och fin ungdomsfilm från guldåldern, med ett manus signerat mästaren själv. Det som först slår mig är att den här filmens manus inte känns riktigt klart. Det finns en del scener som saknar det där äkta som bara John Hughes kunde förmedla och så är dialogen lite styltig till och från. Bortsett från det så har vi ett intressant triangeldrama mellan Amanda (Lea Thompson), Watts (Mary Stuart Masterson) och Keith (Eric Stoltz). Där Keith inte ser hur kär hans polare (en av filmhistoriens mest coola Tomboy för övrigt) Watts är i honom, utan istället så lägger han allt krut på Amanda, som mycket riktigt i slutänden inte visar sig vara den rätte. Inget i handlingen är väl speciellt unikt, man har sett det göras både innan och efteråt, men handlingen är både vacker och bra. Skådespelarna är på topp, så även bland birollerna. Fastnade för den något borduse karaktär som Elias Koteas gör. Tillkommer gör som vanligt ett helt superbt soundtrack med följande cover som rundar av filmen under eftertexterna. Jag gillar även den instrumentala verisionen av Propaganda:s "Dr. Mabuse" som spelas i filmens öppningsscen.

Edited by Garm, 10 June 2013 - 15:22.

#733 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2013 - 16:34

Hologram Man (1995) [US]
#Genre: Pang pang-action mot en science fiction-fond.
#Koncept: Slash Gallagher är samhällets fiende nummer ett och döms till holografisk stasis (och "rehabiliterande omprogrammering") med utvärdering om 5 år. En hackare släpper dock Slash digitala hologram fri, farligare än någonsin.
#Förväntningar: Media Markt hade en liten låda med film för 10 spänn.
#Ögon&Öron-godis: Den här filmen lånar friskt från Demolition Man, och mixar ihop det med Tron och lite andra grejor. Men det lyckas väl inte riktigt dölja att det egentligen bara är en helt vanlig polis-action. Evan Lurie (som spelar terroristen Slash) verkar ha fått rollen dels för att han ser ut som en fotomodell med mycket muskler och dels för att han skrivit manus. de visuella effekterna fungerar hyfsat när de är små; men hologram-figurerna får Tron (första filmen) att se helt briljant ut.
#Bäst: Jag gillar själva science fiction-delen även om den inte lyckas ge filmen den styrka den behöver.
#Sämst: Tradig pang-pang och en helhet som inte väcker något större engagemang.
#XC Konstaterar: Längtar man efter två fullvuxna karlar iförd vit balettrikå och i fullt knytnävsslagsmål ... så finns det en scen för er här. Annars kan ni passa den med gott samvete.
#PS: Vad är det med science fiction och axelskydd för hockey/amerikansk fotboll?

Edited by XC, 10 June 2013 - 16:35.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#734 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 June 2013 - 22:11

En sådan har dom här i stan med. Just den här filmen har jag inte sett. Tror jag. Men jag köpte i varje fall följande filmer. Priset var det rätta och så verkar dom gå att slå ihjäl några timmar med. Får se om jag springer över Hologram Man också.

#735 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 June 2013 - 03:45

Merantau (2009)

Fler här har pratat om hur bra den indonesiska filmen The Raid är, något som jag har tänkt att utforska framöver. Men jag kände att jag ville grunda med en av regissörens tidigare filmer. Och när jag kom äver den här filmen billigt så slog jag till. Och jag måste säga att den är klart godkänd. Jag har väl en del betänkligheter med filmens manus, som bitvis inte känns färdigt. Sedan är en del av kampsporten i filmen aningen slarvigt koreograferad. Det blir helt enkelt lite för påtaglig känsla av "wire fu", något som i mina ögon inte är bra. Det är bara i Wuxia-filmer som sådant är godtagbart. Men, dessa två betänkligheter är något som man kan bortse från då slutresultatet är en bra film. Jag gillar att man har med en mer seriös handling än vad som är brukligt inom den här genren. Där en son måste bege sig av på en sorts resa, där det är tänkt att han ska gå från att vara en pojke till att bli en man, kallad exakt samma som titeln på den här filmen. Tydligen så är det något som faktisk pågår än idag inom den här kulturen. Så det blir ett litet plus i kanten att saker i handlingen är förankrad i verkligheten. Stilen på den kampsport som man utöver i filmen är en form av silat, något som jag bara flyktigt har hört talas om tidigare. Och jag måste säga att den är vacker att se på och verkar helt klart vara en efektiv stil både när det gäller anfall som försvar. Och utövarna av den kampsporten i den här filmen vet vad dom gör, om man säger så. Skådespelarna är bra, men det är nog bara tre av dom som sticker ut. Killen som filmen handlar om, tjejen som han beskyddar samt den lilla killen som båda tar hand om. Filmens antagonister utgörs av två stycken engelsktalande skådespelare som allt annat än imponerar. Möjligen när det drar ihop sig till slagsmål mot slutet av filmen. På tal om slutet så var det både överraskande, men samtidigt passande att vår hjälte dog. Det blev liksom hjältedöden när har försäkrade sig om att tjejen och den lilla killen skulle klara sig, och det var värt mer än att han skulle överleva. Men så fort dom där engelsktalande skådespelarna har scener med dialog så är det som att man vill gömma huvudet i kudden för att det är så pinsamt dåligt. För regi står Gareth Evans, en snubbe ursprungligen från Wales, men numera bosatt i indonesien. Han gör ett enormt jobb med att ro den här filmen i land. Det ska bli spännande att se om han lyckas lika bra med The Raid. Jag gillar även filmens foto och musik, som verkligen ger den här filmen liv. Och kanske att man även borde nämna alla vackra färger som filmen har. Mycket tack vare att indonesien är ett vackert land, men man har nog även jobbat lite med att sätta liv på en del mer sparsmakade inspelningsplatser, genom att pimpa dom en aning.

#736 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 June 2013 - 07:33

En sådan har dom här i stan med. Just den här filmen har jag inte sett. Tror jag. Men jag köpte i varje fall följande filmer. Priset var det rätta och så verkar dom gå att slå ihjäl några timmar med. Får se om jag springer över Hologram Man också.

Du behöver inte springa ihjäl dig för att få tag på filmen, och betala inte överpris för filmen (10:- var nog på gränsen för vad den var värd :P). De andra två har jag också sett.

Omdöme för Treasure Gards.

Dragon Crusaders har jag sett två gånger faktiskt, har den rentutav på DVD tror jag.

Omdöme 1, Omdöme 2

fqq5BYam.jpg

#737 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 June 2013 - 16:03

Tack för länkar till omdömen. Treasure Guards verkar avgjort vara den bättre av dom, även om ditt omdöme till Dragon Crusaders känns lovande inför att se den filmen med. Kul att du har sett dom filmerna med. Alltid bra att ha en testpilot innan man ser filmerna själv. ;) :)

#738 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 June 2013 - 18:46

Kon-Tiki (2012) [UK/NO/DK/DE/SE]
#Genre: Drama
#Koncept: En film om mannen som gav sig sjutton på att han hade rätt och alla andra fel. En film som klär av legenden och visar upp mannen bakom skägget.
#Förväntningar: Läste boken någon gång under mellanstadiet. Dagboksform har jag för mig...
#Ögon&Öron-godis: Den här filmen vill inte glorifiera Heyerdahl, inte heller vill den ge Hollywood versionen av den berömda historien. Och det kan jag på ett sätt uppskatta. Det ger huvudkaraktären en viss bredd i att han kan le och tigga pengar samtidigt som han bokstavligt talar överger fru och barn. Problemet den här filmen har; är att den är till större delen rätt trist. Heyerdahls kamp inledningsvis för att få gehör för sina teorier är iofs intressant. Men större delen av filmen är dock bara fem män och en flotte. Här och där kastar man in actionelement för att liva upp stämningen (som t.ex. scenen med hajarna) men större delen av filmen är tämligen oengagerande. Och det är synd, för den är trevligt filmad i tjusiga miljöer och produktionsmässigt visar upp en sällan skådad kompetens från norr.
#Bäst: Slutscenen där man skall försöka surfa över korallreven är härlig och ett av de få tillfällena men rycks med för ögonblicket.
#Sämst: Man får egentligen reda på rätt lite det känns mycket som en liten flukt igenom ett nyckelhål och det är nästan som om filmmakarna förutsatt att alla läst på.
#XC Konstaterar: En film av en äventyrare men som glömmer bort själva poängen: äventyret.
#PS: Regissörerna Joachim Rønning och Espen Sandberg har tidigare gjort Bandidas (med Penélope Cruz och Salma Hayek) och är klara för Pirates of the Caribbean 5.

fqq5BYam.jpg

#739 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 June 2013 - 22:11

Jag skrev aldrig något omdöme när jag såg filmen, men vi tycker rätt lika. Jag kan verkligen skriva under på det du skriver om att själva poängen missas: äventyret. Synd, för det kunde ha blivit en bra film. Jag sätter större hopp till den där dokumentären som kom 1950 som jag har tänkt att se framöver.

#740 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 June 2013 - 23:11

Serbuan maut / The Raid: Redemption (2011)

Nej, den här filmen var sannligen inte så bra som andra vill ge sken av. Sällan har jag skådat ett sådant användande av övervåld i en film. Tyvärr blir det för mycket även för en luttrad och avtrubbad filmnörd som mig. Jag tycker om martial arts-filmer, bara att jag vill ha mer än 97 minuter av våld. Sedan så tycker jag att handlingen var rätt tunn. Den var t.ex. bra mycket bättre och mer intressant, samt mer skickligt utförd i regissörens förra film, Merantau, som jag såg för ett par dagar sedan. Det som jag fick i behåll av att se den här filmen var några få scener med läckert koreograferade slagsmål, en del läckra stunt, ett intensivt tempo och så rätt bra musik när den väl förekom. Men i det stora hela så kommer den här filmen att ganska så snart förpassas långt bak i minnet. Och inte blev jag speciellt sugen på att se uppföljaren till den här filmen, men vem vet. Jag kanska gör som nu, och ger den en chans med.

#741 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 June 2013 - 20:36

@Garm: The Raid-filmerna känns som filmer jag kan hoppa över och Piraya-fimerna har nog aldrig riktigt tilltalat mig.

*

Pompeji - Undergången / Pompei (2007) [IT]
I KORTHET: Drama med stråk av pysseldeckare som utspelar sig strax innan Vesuvius berömda utbrott som begravde Pompeji och dess innevånare i aska. Marcus försöker desperat rädda sin trolovade undan orättvisan och inser att det är inte bara en illasinnad konspiration eller två som pyr under Pompejis paradisiska yta...
DET BRA: Trevlig story som försöker sig på samma sak som James Cameron lyckades med i Titanic: den kalla vardagen lyckligt ovetandes om vad som komma skall. Den är välskriven och även om ett par av twistarna känns konstruerade för att förlänga programtiden (2x90min f.ö.) så tar man inga genvägar och ser till att hela intrigen håller ihop hela vägen. Produktionen i sig är kanske inte av påkostad Hollywood-gloss men den har en härlig känsla av 60-tal i sig. Scenografi, rekvisita, musik, visuella effekter och till och med castingen doftar alla av 60-talets klassiska swords&sandals-produktioner. Kanske dock lite mer rappt.
DET DÅLIGA: Den här storyn hade faktiskt klarat sig minst lika bra utan Pompeji som fond. På många sätt så är det just Pompejis stundande undergång som gör att det slackar här och där. Filmen uppges på imdb och produktionsbolaget vara på engelska men är helt uppenbart dubbad. Om detta är för att dölja skådespelarnas dåliga (eller frånvarande) engelska eller om den dubbats för att tilltala en bredare - internationell - publik låter jag vara osagt. Dubben är inte dålig teknikmässigt, men den gör dialogen platt och livlös och på flera håll är det bara skådespelarna som räddar den undan fördärvet.
SOM HELHET: En avgjort sevärd film som det är väl värt att peta i sig ett åksjuke-piller för. Även om det är uppenbart att man jobbat efter en strikt budget har man har gjort rätt prioriteringar. Sålunda känns den inte billig och/eller gammal, utan bara härligt retro och långt från Hollywood.
PS: Ingår i Atlantics box "Great Adventures".

*

Jag bara blir mer och mer avig mot IPBs RTF-editor för varje uppdatering. :(

fqq5BYam.jpg

#742 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 June 2013 - 22:29

Originaltitel "Les Lyonnais". Engelsk titel "A Gang Story".
Baserad på en verklig historia om Lyon-ligan, och känner man inte till den så kan filmen te sig ganska fattig ur berättarsynpunkt. Godkänd, men det saknas mer substans i karaktärerna som vi går miste om då filmen endast är 1 timme och 40 minuter lång. Skådespelarmässigt och tekniskt sett inget att klaga på. Framförallt Gérard Lanvin och Tchéky Karyo gör riktigt bra insatser som vännerna Momon och Serge.

Klassikern från 1931 och visst går den att se än idag trots vissa träaktiga insatser från vissa skådespelare och slarvigt manus på sina ställen, men storyn är intressant och effekterna ser bra ut.

Såg den på Blu-ray och bilden får godkänt, men inte ljudet.

"The Raid" står på min lista att se, men har inte kommit dit än. 

XC: Är väl ganska vanligt i italienska filmer att de talar engelska vare sig skådisarna är bra på det eller inte. Rätta mig om jag har fel. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#743 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 June 2013 - 00:15

@XC: Forumets editor för att skriva inlägg är verkligen knasig. Vet inte hur många gånger jag har varit nära att få spader när man ska skriva inlägg och allt blir formligen til skit medans man håller på. :bang:

Ja, Piranha 1-2 ska du hålla dig borta från. Även om du någon gång skulle vilja se filmer som du kan såga längs fotknölarna. Dom är helt enkelt inte värda den uppmärksamheten och jag kan inte för min värld se att du skulle få ut något av att se filmerna. Samma sak gäller väl även Merantau och The Raid som inte riktigt känns som din typ av film.

Pompei tror jag att jag har hört talas om. Det är dock inget som jag har sett själv. Får kanske anledning att göra det någon gång då ditt omdöme väckte mitt intresse. På tal om det där med dubben så gissar jag på att den dubbades för att man skulle kunna sälja in den till en bredare internationell marknad. Vet om att italienarna har gjort så tidigare till en del andra filmer och miniserier som jag har sett.

@Synon: Ah, Universals klassiker. Gillar en del av deras monsterfilmer. Tycker att den här var rätt bra när jag var yngre, nu vet jag inte vad jag skule tycka. Förhoppningsvis samma sak. Såg att ett gäng av dom kom på Blu-ray för ett tag sedan. Kanske att man får prova att köpa och se någon av dom framöver.

Argo (2012)

Sjäv har jag ägnat kvällen åt att se om den här filmen. Som fortfarande är lika bra vid en omtitt. Jag gillar hur mycket den påminner om en spännande deckare från förr. Redan från start sätter man tonen genom att använda sig av Warners gamla filmlogga och sedan rullar nostalgifesten bara på. Handlingen är bra, även om jag kan förstå kritiken mot dom felaktiga uppgifterna som har framförts. Men ska man göra en film så får man ta sig vissa friheter. Ibland bra sådana, ibland mindre bra. Och den här filmen har väl båda kategorierna. Jag uppskattar verkligen spänningsmomentet mot slutet av filmen när dom är på flygplatsen, även om det kan framstå som lite klyschigt. Skådespelarna är valda med omsorg och gör sällan någon besviken. Och Ben Affleck borde verkligen fortsätta som regissör då han i film efter film visar hur begåvad han är. Det händer ju titt som tätt att skådespelare testar att sätta sig i regissörsstolen, men det är inte många som gör det bra. Som en liten bonus medföljde en 16 minuter lång featurette på DVD:n där vi får stifta bekantskap med flera av dom verkliga människorna och deras öde som låg till grund för att den här filmen kunde genomföras. Jag tycker att det blev en bra avrundning att få höra dom själva berätta lite om sina upplevelser efter att ha sett filmen.

#744 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 June 2013 - 00:54

Yeti: Curse of the Snow Demon (2008)

Ett Amerikansk Football lag råkar ut för en flygkrach i Himalaya när de är påväg till en match i Japan.
Medans två ger sig av för att kalla på hjälp så försöker de andra överleva kylan och bristen på mat. Ju längre tiden gå ju mer desperata blir de och fler börjar komma på att tänka på de döda kroppar som ligger ute i snön. Men de är inte de ända som tänker på att äta människokött för ovetandes för dem så är bergen bebodda av en människoätande Yeti.

Jag vet vad ni tänker men nej, det här är inte en Asylum Mockbuster av Alive. :P
Jag fortsätter med filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Peter DeLuise.
Manus av Mark L. Lester som annars är mer känd som regisör till klassiker som Commando (1985) och Firestarter (1984).
Det första jag reagerar på: Vad för idioter ger sig ut i bergen för att jaga ett människoätande monster med bara en revolver? (Och varför har räddarna med sig pistoler? Borde inte gevär vara mer effektivt mot djur?) Sedan var scenen i början också dåligt klippt för det får det att se ut som om Yetin med magi stängde tunnlen eller något. Troligen ska det vara att han sprang fel. Jag önskar att de skippade den första biten.
En kul monsterfilm som uppenbart är starkt inspirerad av Alive. Ärligt talat så är den mer som en remake av Alive fast med en Yeti.
Bra skådespelare, spännande film även om man i förväg vet hur det mästa kommer gå. Helt OK sminkjobb på Yetin. Dåliga CGI-effekter, men som tur är så används de rätt sällan.
Rätt mycket sjuk humor i filmen. Framförallt stackars Garcia som verkligen fick utstå mycket. Filmen är väldigt mycket som en parodi eller satir. Bara lite alvarligare.
Slutet som lite tråkigt då de dödade båda Yeti väldigt enkelt så det blev en "jaha" känsla över det.
En kul och underhållande B-monsterfilm och intresant variant av Alive. En film jag kan rekomendera de som gillar den här typen av filmer.

Betyg: Bra-

Edited by Crusader, 16 June 2013 - 01:12.

-Sora, Kingdom Hearts

#745 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 June 2013 - 08:19

XC: Är väl ganska vanligt i italienska filmer att de talar engelska vare sig skådisarna är bra på det eller inte. Rätta mig om jag har fel. :P

Jo, jag har ett antal italienska sf-klassiker (för att inte tala om klassikern "snedseglarna") i samlingen och med samma fenomen. 

Pompei tror jag att jag har hört talas om. Det är dock inget som jag har sett själv. Får kanske anledning att göra det någon gång då ditt omdöme väckte mitt intresse. På tal om det där med dubben så gissar jag på att den dubbades för att man skulle kunna sälja in den till en bredare internationell marknad. Vet om att italienarna har gjort så tidigare till en del andra filmer och miniserier som jag har sett.

Här och där känns det som om det ligger en engelsk dubb ovanpå ett engelskt tal, så det är väl för att göra den mer gångbar kan jag tänka mig. Som ni säger är det inte första gången man ser det fenomentet från italien. Man tycker att ett land med en sådan omfattande dubbnings-tradition skulle vara lite skickligare på att få lite nyanser i dubben men den är aningen platt.

@XC: Forumets editor för att skriva inlägg är verkligen knasig. Vet inte hur många gånger jag har varit nära att få spader när man ska skriva inlägg och allt blir formligen til skit medans man håller på. :bang:

Du har den blivit ännu "bättre" på att tolka inklistrad text dessutom. Vilket gör det hela jobbigare när jag postar mina omdömen, tidigare har forumet bara "förstått" fet/kursiv/understruken men nu plockar den med även färger och typsnitt när jag klistrar in från word. :(

Yeti: Curse of the Snow Demon (2008)
Ett Amerikansk Football lag råkar ut för en flygkrach i Himalaya när de är påväg till en match i Japan.
Medans två ger sig av för att kalla på hjälp så försöker de andra överleva kylan och bristen på mat. Ju längre tiden gå ju mer desperata blir de och fler börjar komma på att tänka på de döda kroppar som ligger ute i snön. Men de är inte de ända som tänker på att äta människokött för ovetandes för dem så är bergen bebodda av en människoätande Yeti.
 Jag vet vad ni tänker men nej, det här är inte en Asylum Mockbuster av Alive. :P

^_^ Illa när man läser ett sammandrag som det där och man tänker Asylum+Alive=Ösig Mockbuster! Inte sant? :D

Edited by XC, 16 June 2013 - 08:25.

fqq5BYam.jpg

#746 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 June 2013 - 15:45

Ao The Last Nelanderthal / Le Dernier Néandertal (2010) [FR]
I KORTHET: Han skulle säkra hemmet för den nyfödda dottern, han återvänder hem och ser sitt hem i spillror och sin klan dödade. Han beslutar sig för att återvända till sin födelseplats och brodern Oa.
DET BRA: Filmad i fina och väl valda miljöer gör detta till en film som är trevlig att se. På det hela taget så övertygar man med att måla upp en bild av jorden innan människan ensam härskade över den. Man väver samman en intrig som är välbalanserad och man skyndar inte på förloppet för mycket. Ett väldigt trevligt soundtrack har man lyckats skaka fram som verkar vara till största delen grundad på människoröster.
DET DÅLIGA: Den är aningen långsamt berättad och en kraftig resonans av drama. De avskalade karaktärerna blir ibland karikatyrartade och man lider lite med Ao som ibland framstår som lite mer imbecill och aplik än vad han kanske förtjänar.
SOM HELHET: Storyn i sig påminner om många romantiska komedier vi redan sett där en pojke möter en flicka och ljuv musik uppstår (till slut iaf). Den funkar dock bra mot sin fond av urtid och människa/neandertalare-intrigen funkar bra för att ge den gamla klyschan ny energi. Filmen innehåller den kanske mest naturalistiska sexscen jag någonsin sett; den är som tur är väldigt kort.
PS: Förutom bi-sekvensen så är den inspelad helt med äkta djur.

Edited by XC, 16 June 2013 - 15:45.

fqq5BYam.jpg

#747 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 June 2013 - 21:23

Dracula (1931)

Efter att igår ha sett klassikern "Frankenstein" föll det sig naturligt att fortsätta på det spåret och se ”Dracula” från samma år. Konstaterar att det är skillnad mellan filmerna gällande manus och regi: kvällens film kändes mer genomtänkt och välregisserad. Gillar bäst början som var riktigt bra gjord med öppningen i den lilla byn med invånare som INTE pratar engelska, stämningen och skådespeleriet. Tyvärr tappar filmen fart mot slutet och det blir mycket snack och liten verkstad. Bela Lugosi gör bäst ifrån sig i början för mot slutet står han mest och stirrar med besatt blick.

Med facit i hand är det roligt att se hur många efterföljare som följt 30-tals filmens anda, som t ex Francis Ford Coppolas Dracula. En klart sevärd film är det här!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#748 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 June 2013 - 02:11

Dracula (1931)
Efter att igår ha sett klassikern "Frankenstein" föll det sig naturligt att fortsätta på det spåret och se ”Dracula” från samma år. Konstaterar att det är skillnad mellan filmerna gällande manus och regi: kvällens film kändes mer genomtänkt och välregisserad. Gillar bäst början som var riktigt bra gjord med öppningen i den lilla byn med invånare som INTE pratar engelska, stämningen och skådespeleriet. Tyvärr tappar filmen fart mot slutet och det blir mycket snack och liten verkstad. Bela Lugosi gör bäst ifrån sig i början för mot slutet står han mest och stirrar med besatt blick.

Tänker du ta det lika långt som jag? :P

Med facit i hand är det roligt att se hur många efterföljare som följt 30-tals filmens anda, som t ex Francis Ford Coppolas Dracula. En klart sevärd film är det här!

Det där kan jag inte hålla med om. Tycker filmen var en förolämpning till karaktären Dracula.

Rise of the Gargoyles (2009)

Architekt historikern Prof. Jack Randall ligger i en jobbig skillsmässa och tar lärarjobb över hela världen för att käna pengar då hans karriär gick åt skogen efter att han skrev en bok om möjligheten att Drakar och Gargoyls faktiskt en gång existerade som djur. Men så hittar kollegan Carol Beckham en kyrka med en underlig Gargoyl-staty på som ska rivas och hon försöker få honom intreserad i den. Först är han väldigt tveksam men under kyrkan ligger en urgammal kyrka som genast fångar hans intresse. Men något gammalt begravet i ruinerna. Något som aldrig borde släppas lös.

Ännu en film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Eric Balfour.
Den här gången tar de sig ann myten med Gargoyles statyerna som pryder många av de äldre husen i Frankrike.
Filmad i Frankrike med större delen av skådespelarna franska OCH till skillnad från Croc så pratar de också sitt eget språk. :P Kan visseligen bero på att de hade problem att hitta skådespelare som pratade engelska då de fick dubba en karaktär. ;)
Jag finner det en aning komisk att huvudkaraktären jobbar som lärare i Paris men är dålig på Franska.
Bra och spännande monsterfilm. Uppbygnaden är av det klassiska slaget med att hjälten finner att ett monster existerar och ska förgöra det. Mer än så behövs inte för en underhållande monsterfilm. Helt OK skådespelare och bra specialeffekter. CGI-monstret var klart godkänt. Filmen hade också, som många andra av filmerna i serien, en överaskning. Regin var bra och det syns att det var en TV-veteran-regisör som regiserat.
Slutet var nåt av de bättre i den här serien då de oftast brukar vara väldigt snabba och plötsliga. Jag önskar bara att det fanns något som visade att den faktiskt dog.
Det här är en monsterfilm jag klart kan rekomendera alla som gillar monsterfilmer och inte har krav på en djup story eller konstigheter. Ren underhållning, helt enkelt.

Betyg: Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#749 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 June 2013 - 17:32

Otroligt Het (2009) [SE]
I KORTHET: Svensk fars av teaterformat med vassa Annika Andersson och Carina Lidbom. Lisa firade sitt nya jobb med bästa väninnan Gerd på lokala hotellet och tar en snabb vänstersväng på spa-avdelningen med en yngre man. Dagen efter kommer hennes syster och vill visa upp sin nye man. Som spenderade natten på samma hotell med arbetskamraterna och blev utkastad pga. en incident på hotellet spa-avdelning...
DET BRA: Carina och Annika funkar bra ihop och båda klarar av det här formatet bra. Rakt igenom underhållande och med skämt som sitter på de flesta ställena. Annika är den vassare av dem och det märks på sina håll att Lidbom får kämpa för att hålla jämna steg.
DET DÅLIGA: Mot slutet är det en del incidenter och skämt som känns lite utdragna, mycket eftersom skämten om Gerds intelligens formligen haglar till och från. Carinas karaktär Lisa blir emellanåt aningen hysterisk och härjig, inte så mycket att det blir störande men det märks.
SOM HELHET: En fars som är skräddarsydd för att visa upp två duktiga flickor (för omväxlingsskull), det märks speciellt sedan de övriga rollerna (4st) - och speciellt karlarna - är tämligen anonyma. Kul att se Krister "Krister i Stefan & Krister" Claesson med något annat än Åsa-Nisse-farserna man annars associerar honom med.
PS: Finns utgiven på dvd för oss som gillar den här typen av produktioner.

Edited by XC, 22 June 2013 - 17:32.

fqq5BYam.jpg

#750 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 June 2013 - 23:21

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

1947 ingick Indiana Jones i en hemlig forskargrupp som skulle undersöka kvarleverna från en mystisk flygkrach i Roswell. 10 år senare blir han kidnappad av Ryssar som vill åt kvarlevorna. Han lyckas fly men får snabbt FBI på halsen som misstänker honom som Kommunist. När den unga Mutt Williams ber honom att hjälpa hans mamma och en gammal skolkamrat och kollega till Indiana Jones vid namn Professor Oxley som blivit kidnappade när Oxley undersökte legenden om kristalldödskallen så ser han det som en möjlighet att komma bort från problemen där hemma ett tag och hjälpa en gammal vän.

Indiana Jones är tillbaka efter 19 års oplanerad frånvaro. Tankarna var att en 4:e film skulle göras några år efter The Last Crusade men efter den gigantiska succé som filmen blev så fastnade uppföljaren i ett utvecklingshelvete där de ville få allt perfekt men aldrig blev nöjda. Manuset skrevs om ett otaligt antal gånger och det sägs att vissa manus såldes och gjordes sedan till TV-spel eller serietidningar. Ända orsaken vi fick den här filmen var en jäkla tur att allting föll på plats vid rätt tidpunkt. Tyvärr så verkar historien upprepa sig med nästa film då de inte ens har ett manus än. Precis som innan var det tänkt att det inte skulle ta så lång tid till nästa film men nu har det gått 5 år och inget har hänt så frågan är om de kommer hinna göra en ny film medans Harrison Ford fortfarande klarar av en action roll, eller ens medans han fortfarande lever. Problemet är samma som innan, att Steven Spielberg och George Lucas fortfarande är huvudansvariga för filmerna och jobbar extremt långsamt.
Hursomhelst så är det här en klassisk Indiana Jones film gjord likadant som de gjorde gammla filmerna. Stuntmän, miniatyrer, klassiska specialeffekter. En viss CGI används men bara till de saker som är omöjliga att göra snyggt utan. Krutgubben Harrison Ford gör nästan alla sina egna stunts. En härlig hyllning till de klassiska filmerna och klassiska äventyrsfilmer överhuvudtaget. Visst, den är inte perfekt och jag vet att många hade problem med slutet (fast inte jag då jag tyckte det var kul att Indi får uppleva allt möjligt under sitt liv). Men det här är ändå en mycket bra film och en passande återkomst för Indiana Jones. Och skulle det vara så att det här är sista filmen så fungerar den som ett bra avslut till karaktären också.

Betyg: Fantastiskt Bra-

-Sora, Kingdom Hearts