Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#726 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 November 2014 - 00:14

Gone Girl

Boken som den här filmen utgår ifrån kom i en artikel i den lokala dagstidningen, upp som ett tips till dom som har sett Top of the Lake och ville ha mer i samma anda. Nu är det skillnad på film och litterär förlaga, men du som har sett den miniserien, skulle du säga att det finns likheter mellan den och den här filmen?

Njaaeee... Vet inte om jag kan hålla med där. Likheterna skulle väl vara att båda är deckare med centrala kvinnliga personer, men där slutar det nog. Top of the lake byggde mycket mer på miljön medan Gone Girl mest är relationsdrama.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#727 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 November 2014 - 02:33

Okej, bra att veta. Då behöver jag inte förvänta mig något sådant när jag ser filmen. För det gör jag väl förr eller senare.

För övrigt är det lite samma sak med David Fincher som med Christopher Nolan. Båda är rätt överskattade och ojämna i sitt filmskapande.

#728 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2014 - 02:33

Lucy (2014)

Människan kan bara använda 10% av hjärnan men vad skulle hända om vi kunde använda 100%?

Problemet ligger snarare i handlingen som bygger på en myt. Vi använder redan hela vår hjärna.

Speaking of... :P

Edited by Crusader, 09 November 2014 - 02:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#729 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2014 - 03:57

The Flying Saucer (1950)

UFO (Oidentifierade Flygande Föremål), i folkmun kallat Flygande Tefat / Flying Saucers, rapporteras sedda över hela världen fara i en rasande fart över himmelen. Trotts att de flesta fallen ha visat sig falska så finns där ändå några oförklarade fall och när Ryssland börjar leta efter det blir den lilla risken att det kan vara sant är för stor för att USA ska kunna ignorera det då det skulle vara ett farkost med möjligheten att leverera en atombomb var som helst på Jorden utan att någon kan stoppa det.
Den tillbakadragna agenten Mike Trent övertalas motvilligt av Hank Thorn att lämna sitt liv som känd festande miljonär Playboy och återvända till sin hemstad i Alaska för att undersöka en hemlig grupp Kommunister. En annan Amerikansk agent har tidigare infiltrerat gruppen men efter att ha meddelat om en anländande agent från Ryssland så har kontakten brutits. För att dölja hans igentliga motiv så har en nyhet hittas på om att Mike har fått ett nervsammanbrott och för att stödja det så hålls han sällskap av den vackra agenten Vee Langley som ska vara hans sjuksköterska.
Efter att ha gjort sig hemma i familjen Trent's jaktstuga tillsammans med stugans caretaker Hans så börjar de sakta undersöka det hela samtidigt som känslorna börjar blomma upp.

En Romantisk Sci-Fi Spion Drama film och den första filmen som gjordes om UFO! Från tiden då folk i USA var mäst rädda för 2 saker: UFO och Kommunister. Och Mike Trent är knappast den bästa för jobbet. Han tror inte på UFO och det första han gör när han kommer till Alaska är att fråga en främling om där finns några Ryska spioner eller UFO i närheten.

På tal om Kommunisterna. Samtidigt som de pratar om att de gör det här för mänsklighetens bästa istället för de själviska ändamålen som kapitalisterna gör det för så är de kallblodiga mördare som dödar sina egna.

Rätt annorlunda regiserad film för den tiden då de visar mycket natur under deras resa till Alaska och de slutar inte där. Jag är frestad att kalla den här för en Naturfilm. :P Vanligtvis så höll de sig till uppbygda scener innomhus eller på landsbygden under den här tiden. En väldigt långsam film där allt tar sin tid. Vanligtvis i filmer från den här tiden så om någon t ex säger att de ska åka till ett visst ställe så antingen klipper de direkt till det stället eller vidar ett kort klipp med dem åka till det stället. Men här får man se dem åka och åka... och åka i många minuter innan de tillsist kommer fram, och på vägen visar de en massa av naturen. T ex så skulöle en man flyga över en glaciär och det tog 10 minuter av filmen för honom att göra det. Vanligtvis hade jag kanske njutigt mer av det men nu var jag redan trött till att börja med. :P

Mot slutet faller filmen en aning och det var lite av en besvikelse att UFO't igentligen bara var ett snabbt flygplan som en uppfinnare hade skapat, men då skräcken för utomjordingar ännu inte var stor (80% av Amerikanarna trodde på UFO men de flesta trodde de var gjorda av människor). Hela grejen med att chefen på agentbyron får ett samtal om en uppfinnare som har uppfunnit UFO't och hur de bara enkelt får tag på honom och ska skydda honom var ingen bra vändning och tog bort hela mystiken från filmen. Från att vara långsam så hände plötsligt en jäkla massa på en gång.
En annan sak är att när hjältarna blir fångade av Kommunisterna så vet de plötsligt redan var UFO't är och hur man når det vilket är minst sagt underligt. Och det känns lite som att Mike Trent's äventyr och upptäkter blev lite meningslösa när alla redan visste.

En långsam men välgjord film som är fantastiskt regiserad och vacker även om kvalliteten på bild och ljud inte var så värst bra. Tyvärr så var det inte alls den här typen av film jag var sugen på. Jag hade väntat mig en uppiggande underhållande invasionsfilm med en massa specialeffekter, laserstrålar och strider, inte ett långsamt drama med naturbilder som får mig, som redan var trött när jag började tidd, får kämpa för att hålla mig vaken.

Medans jag såg den så hade jag en vag känsla av att jag har sett den här innan. Både början och slutet känns bekant. Men jag hittar inget om att jag hade sett den. "Kanske somnade jag sist?", tänkte jag. :P Och ju mer jag tänkte på det så började jag att minnas att det faktiskt så var fallet. Jag somnade helatiden och när jag hade kommit mot slutet av filmen så hängde jag inte med alls och gav tillsistn upp då jag hade missat mycket och sett om samma scen flera gånger då jag somnade helatiden. :P Just att se den scenen igen fick mig att minnas. :P

Jag kan rekomendera den här underskattade filmen men då ska man vara berädd på ett drama med långsam utveckling och långa scener, och framförallt inte vara trött! Det här är en film som man antagligen antingen gillar eller tycker är usel.

Betyg: Schömnig...

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#730 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 November 2014 - 03:36

The Giant Claw (1957)

Medans ingenjören Mitch MacAfee, matematikern Sally Caldwell och några militärer kallibrerar ett nytt radarsystem i Alaska så ser Mitch ett UFO under sin testflygning. Sally tror inte på honom och General Van Buskirk är övertygad om att det hela är ett falskt larm. I Canada träffar Mitch och Sally bonden Pierre Broussard som berättar om en Canadensisk legend om en gigantisk häxa med fågelvingar och ett varghuvud som för döden med sig, kallad "La Carcagne".
När fler och fler flygplan försvinner spårlöst, och nödanrop om UFO tvingas snart militären att ta det hela på allvar. Snart blir det upp till Mitch, Sally och Dr. Karol Noymann att hjälpa Lt. Genneral Edward Considine hitta ett sätt att stoppa hotet vilket visar sig vara lättare sagt än gjort för den är mycket snabb, nästan osårbar och landar sällan på marken, och när den väl landar så lämnar den bara efter sig ett märke från en gigantisk klo.

En klassisk B-monster/Sci-Fi film producerad av den legendariske monster-film producenten Sam Katzman. Man märker inte det när man ser filmerna nu men de här var dåtidens SyFy-Originals filmer med låg budget och halvdana specialeffekter och filmerna, även då de flesta är älskade nu, hade ett dåligt rykte på den tiden. Just den här fick en hel del negativ kritik för sina billiga specialeffekter (som var av samma kvalitet som de äldsta Godzilla-filmerna) och framför allt gjordes det narr av hur usel dåligt filmens monster såg ut (och visst var den ful). Ingen inblandad fick se monstret fören filmen var klar då de sakerna gjordes efter inspelningen. När Jeff Morrow (Mitch) gick på bio och såg filmen så skrattade alla åt monstret vilket gjorde att han skämdes och smög ut så att ingen skulle känna igen honom.

Den här filmen blev lite av en maskot för bootlegging då filmen under många år bara fanns att få tag på via det hållet. Filmen släpptes aldrig på VHS utan blev tillgänglig legalt först 2007 när de släppte Icons of Horror Collection - Sam Katzman boxen, som också blev den populäraste av Icons of Horror Collection-boxarna.

Uppfriskande med en film från den här tiden där ingen tror på hjälten. Vanligtvis i den här typen av filmer från den tiden så trodde alla på det direkt än hur otroligt det var vilket jag alltid hade svårt för. En annan sak som var oväntat var att hjälten förespråkar användandet av atombomber.

När det gäller La Carcagne så är det inte en existerande legend, vad jag vet, och jag kan inte ens hitta en översättning till namnet. Men beskrivningen av den låter ändå en aning bekant.

Misstänksamt att det kommer en sådan här film med en liknande handling bara ett år efter Japanska Rodan. Båda är näst instill osårbara och flyger snabbare än ljudet.
Namnet på filmen kommer från att det första hinten vi får om vad det är, är ett märke från en stor klo innan det hela identifieras.
I filmen så är det ett mysterium varför fåglen inte syns på radarn eller skadas. Svart är rätt märkligt. Fåglen omges av en kraftsköld gjord av Antimateria. Lösningen? Tja, för vetenskaplig för mig. :P I runda svängar, de bomberar kraftfältet med extra små atomer som kan ta sig igenom atomerna i Antimateria-kraftfältet vilket i sig gör att de båda slås ut. Om det fungerar på riktet har jag inte en blekaste aning om (men jag tvivlar då manusförfattare sällan har sin vetenskap rätt) och lösningen var en aning för avanserad för att vanliga dödliga ska hänga med. Dessutom så fanns det en enklare lösning helatiden: mata fåglen en stor bomb! Om den stänger av kraftfältet när den äter så flyg en bomb som den kan äta upp och så BOOM! En annan idé är att lägga en bomb i dess bo då den uppenbart måste stänga av kraftfältet för att inte förstöra äggen. BOOM! ;)

En väldigt bra och spännande monsterfilm som underskattades under sin tid mycket pga monstrets utseende och återanvändningen av scener från andra filmer. Spännande och intresant handling, en hel del mindre överaskningar och en massa förstörelse i slutet. En underbar monster-film och precis den typen av film jag ville se förra helgen. ;)

Betyg: Toho möter Star Trek aka Kapten Kirk rider på Godzilla

-Sora, Kingdom Hearts

#731 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 November 2014 - 18:14

Troll (1986) [US/IT]
≈ Han heter Torok och han har siktet inställt på världsherravälde och han börjar med din... tvättstuga...
+ Eunice St. Clair är filmens vassaste karaktär och en överraskande casting mor och dotter Lockhart spelar bägge två inkarnationer av henne. Snyggare än så kan man väl inte visa en karaktär i två olika åldrar?
- Fokuset på Harry Potter jr (jag vet, och tro det eller ej: han vill bli trollkarl också) må passa de yngre generationerna men själv har jag föredragit ett större fokus på Eunice.
҉ Special effekter av den gamla skolan, fungerar överlag och det är väl egentligen vara några av stopmotion-effekterna som känns billiga.
♪ Soundtracket låter kanske lite som man förväntar sig att det skall göra i en sådan här film, av den här åldern. Men vanilj funkar ju nästan alltid.
∴ En underhållande film med kanske en lucka för mycket eller två. Många av mina frågetecken fick svar någonstans runt mitten av filmen men en del förblir obesvarat. Men det finns ledtrådar så man kan uttolka sin egen teori. Framför allt så är det karaktären Eunice som gör filmen värd att se, jag gillar när man plockar in äldre karaktärer som inte behandlar barn/ungdomar som idioter. Den omedelbara vänskap som tycks uppstå mellan Eunice och Harry jr är riktigt trevlig. Kanske når den här filmen inte samma nivåer som Gremlings (eller Critters som utkom samma år), men som familjeskräckis (om än med viss lök-varning) håller den riktigt bra än.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#732 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 November 2014 - 03:54

Nilbog! Jag har för mig att det är något som yttras i den där filmen, va?

#733 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 November 2014 - 09:19

Inte vad jag minns, men jag kan ju ha missat det... Enl Wikipedia är det en stad i Troll 2.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#734 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 November 2014 - 00:24

Oops. :blush: Sorry att det blev en spoiler där. Mindes tydligen lite fel. Borde se om filmerna, det var länge sedan nu. Minns den första ungefär som dig.

#735 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 November 2014 - 16:54

Troll 2 (1990) [IT/US]
≈ Familjen Waits har för en månad lånbytt hus med familjen Presents; förortsvillan byts mot lantgården i avkroken Nilbog. Yngsta sonen Joshua inser snabbt att byborna har speciella planer för de nyanlända.
+ Trevlig grundintrig som med en del jobb hade kunnat bli mycket bättre.
- En krystad och direkt fånig air vilar över berättandet; framför allt så är det svårt att ta till sig morfar Seth-intrigen och huvudpersonen Joshua är mer enerverande än sympatisk.
҉ Även om den känns billig produktionsmässigt så har den ändå ett visst mått av skaparglädje.
♪ Soundtracket ger en obehaglig känsla av att ha hörts förut...
∴ Jag undviker kategoriskt att beskylla skådespelare för dåligt skådespel men här var jag nästan beredd att göra ett undantag. Dock så tror jag de flesta gör sitt bästa och det mesta av situationen och att det snarare handlar om bristande regi. (Något som bekräftas av att regissören bara talade italienska och kostymören fick tolka). Och det är väl egentligen där filmens stora problem ligger: karaktärerna är så nedskalade så de nästan framstår som endimensionella. Man kastar titt som tätt skruvbollar i försök att hålla tittarna på tå, inte för att det funkar allt löper på ungefär som väntat ändå. Att den sedan inte hänger ihop med Troll för 5 öre är i min värld en smärre petitess. Jag tror man försökte sig på att göra en skräckkomedi, men jag är inte helt säker på om man är ens på rätt plan och lirar.

*

Ingen fara, vet inte om det spoilade så mycket. Läste inte så noga, jag fick ett flyg och bestämde mig för att se dem här filmerna... De har ju ett visst rykte om sig (även om jag hade för mig att det var Leprachaun 2 som var "tidernas sämsta film"). Har du sett Contamination .7 (Creepers) också? Har den på kö nu iaf, och tänkte avrunda med Best Worst Movie efter det.

fqq5BYam.jpg

#736 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 November 2014 - 03:50

Nilbog blir ju Goblin baklänges och det var väl vad filmen skulle ha hetat först innan den kokades ihop och fördes samman med den första Troll-filmen. Eller något sådant, minns inte exakt för det är länge sedan jag såg dom båda.

Jag har inte sett någon av vare sig filmen eller dokumentären som du nämner. Jag har inte ens hört talas om dom. Men dom verkar vara kuliga. Jag känner dock till regissören till Contamination .7. Italienaren Joe D'Amato gjorde mycket suspekt i sina dagar. Tror att några av filmerna som jag såg av honom kan klassas som bra, men mycket var ren smörja.

På tal om epitetet "tidernas sämsta" som brukar delas ut till filmer så har jag sett The Worst Horror Movie Ever Made (2005) gjord av en regissör som arbetar under pseudonymen Bill Zebub, vilket ju för tankarna till någon annan. ;) Tyvärr lever inte den filmen upp till sin titel för jag var rätt lyrisk efter att ha sett den 31/3 2006.

"Seriös? Inte för fem öre. En logisk handling? Knappast. Överdrivet och medvetet dåliga effekter? Absolut. Den sämsta skräckfilmen som någonsin gjorts? Långt ifrån. Filmen måste nästan upplevas då den är svår att förklara för någon som inte har sett den. Gillar man sjuk humor med en riktigt skruvad handling så har man träffat rätt. Lägg sedan till minnesvärda karaktärer och en amatörmässig produktion och man har tagit ytterliggare ett steg i rätt riktigning. För mig är den ett litet mästerverk med en härlig verklighetsflykt undan från mer seriösa filmen och med en tydlig "fuck the mainstream" stämpel över sig. Rekommenderas verkligen!"

Kan i efterhand känna en viss besvikelse över filmer som inte lever upp till sin titel. ;)

Fast nu kanske jag inte skulle uppskatta den lika mycket som tidigare.

Edited by Garm, 19 November 2014 - 03:51.

#737 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 November 2014 - 18:29

Svårt det där med sämsta film, jag måste nog säga Meet the Spartans. För det är en av de absolut få filmer jag stängt av ... två gånger...

fqq5BYam.jpg

#738 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 November 2014 - 18:48

Jag stänger i regel aldrig av filmer i förtid. Vet inte om jag någonsin har gjort det medvetet. Jag har somnat ifrån filmer ibland och stängt av, men då brukar jag fortsätta en annan dag.

Verkligen svårt det där. Jag har sett så mycket dåligt att det skulle vara rätt svårt att kröna den absolut sämsta filmen.

Några kandidater skulle nog vara Absolute Xombies, Dragonetti - The Ruthless Contract Killer, Die Zombiejäger. Mycket för att dessa är att likna vid amatörfilmer utan innehåll och hjärta.

#739 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2014 - 19:08

Det har hänt, men oftast handlar det om när jag slår på random-filmer i programbiblioteket. MtS är den enda jag kommer på som jag stängt av för att jag inte orkar se skiten.

*

Contamination .7 / Creepers (1993) [Troll 3] [IT/CA/US]
Josie återvänder hem till Byhålan mitt i bushen för kvalitetstid med familjen men snabblar snabbt över i det lokala kärnkraftsverkets skumraskaffärer. Något onaturligt lurar utanför bygränsen som är både ondskefullt och hungrigt.
Skall jag vara ärlig så tror jag inte den här producerades med avsikten att vara en "Troll 3", och om man tittar närmare i "även känd som"-sektionen ser man alternativa titlar som Creepers, Contamination .7 och The Crawlers. Och det faktum att det inte existerar någon koppling till de två andra filmerna (Troll t.ex) förstärker uppfattningen om att det är ett marknadsföringstrick. Filmen i sig säger att den heter "Creepers" kott och gott.
Och visst är det synd att koppla ihop den här trevliga lilla b:an med Troll 2; med sin rätt skojiga premiss och plotholes till trots är en riktigt underhållande film. Låt inte den lite småtråkiga inledningen med sina underliga detaljer (förlovad vid 16?) lura er. Man anstränger sig också för att försöka klämma in en hel del plott och intrig på de nätta 90minuterna, med vissa plottholes (som t.ex. professorn som inte vet vart han skall vänta sig för hjälp) som bieffekt; men ändå ett rätt rapp berättande. Jag önskar bara att dialogen inte varit så platt och fantasilös, sedan misstänker jag att en del figurer är dubbade.
Man hade kanske ingen baktanke med karaktärerna utan slängde in ett antal grundkaraktärer man trodde man skulle behöva. Så, om ni är rädda för att filmen saknar en polis som 1: är köpt av ett bolag, 2: vägrar tro vuxna människor för att de var odågor som barn och 3: kör med de vassaste mobbingstakterna själv. Räds icke! Han är med på tåget. I all sin barnslighet och fånighet. I övrigt så är det ändå ett rätt kompetent gäng* man skrapat ihop för filmen.
Specialeffekterna är långt ifrån perfekta men ändå har de ett visst hantverk över sig som hjälper till. Fotot är lite gråmurrigt, tokvitt och aningen utfrätta färger, det kan vara min kopia som är dålig (vhs i botten verkar det som) men trailern på tuben är faktiskt inte så mycket bättre.
Soundtracket hade ett trevligt spår med trummor jag gillade, annars så var det väldigt mycket "tryck ned några lämpliga tangenter på synthen"-stuk över det och det mesta passerade diskret förbi. Kuligt är dock swichandet och pisksnärtandet från "the Creepers", det är nästan i klass med whoosh:andet i Xena, föga realistiskt men kul.
Den här filmen har inget förutom produktionsbolaget gemensamt med Troll och Troll 2 men är ändå en underhållande film trots sin lilla lökighet. Det känns faktiskt lite som ett SyFy Original, 15 år före SyFy Originalen.
Som slutnot vill jag nämna två saker som får mig att inse att jag är lätt miljöskadad: A: Jag log när jag körde en motorsåg i bakgrunden och B: "Han tänker väl inte skjuta sig över en hund?".,
*) Åh, vad jag kommer få ångra det uttrycket, speciellt med tanke på att flera av dem levererar repliker där det är uppenbart att det inte finns någon på "andra sidan" som lyssnar. :P
--
Fotnot: För första gången på länge förde jag anteckningar under en film, förhoppningsvis ger det er ett vassare omdöme än vanligtvis.

fqq5BYam.jpg

#740 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 November 2014 - 00:24

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)

Katniss Everdeen och Finnick Odair ligger på ett mentalsjukhus i det hemliga extremt kommunistiska District 13 och försöker komma över de hemskheter hon fick utstå i det senaste Hunger Games och vetskapen om att hennes hem, Distric 12, har blivit totalförstört. Motståndsrörelsens producent Plutarch Heavensbee, den tekniska geniet Beetee och Distric 13's demokratiskt valda ledare President Alma Coin vill att Katniss ska bli deras symbol, The Mockingjay, i ett gäng propaganda filmer för motståndsrörelsen och får resten av distrikten att vända sig mot President Snow. Men Katniss är inte intreserad av att vara deras symbol och inte ens hennes barndomskamrat Gale Hawthorne kan övertala henne.
Men så avslöjar Snow sitt nya vapen i form av Peeta Mellark som på TV ber motståndsrörelsen att lägga ner sina vapen. Med vetskapen om att Peeta lever så går hon med på att bli deras Mockingjay om de lovar att rädda Peeta och de andra Hunger Games överlevarna som hålls fågna. Tillsammans med sin gammla menter, den nu nyktra Haymitch Abernathy, och den nu väldigt alldagliga Effie Trinket så ska hon nu övertyga de andra distrikten att resa sig mot President Snow men för det att fungera behövs att hon är ute i fältet och ser hemskheterna själv.

3:e filmen i serien och den näst sista. En hel del twist&turns, förvånande lite action och väldigt olik de första 2 filmerna. Det faktum att filmen handlar om ett propaganda krig gör att det ibland blir lite trögt då jag väntade på att själva filmen och moståndet skulle börja på riktigt. Det vazr nästan så det var lite löjligt med hur hon hade en regisör, en kameraman och en ljudkille med sig var hon än gick. Och all den romans man hade väntat på fick man förvånande lite av.

En bra film men klart den sämsta i serien hitils. Mycket känndes som en prolog till sista filmen. Men jag tror att den känns mycket bättre om man ser den back-to-back med sista filmen.

Betyg: Tagning 1 blev godkänd. Förbereder för tagning 2!

Exit Wounds (2001)

Efter att den vilda Detroit-polisen Orin Boyd bryter mot sina order att blanda sig i och räddar Vise Presidenten undan ett attentat så tvångsförflyttas han av sin gammla vän Kapten Frank Daniels och Polischef Hinges till det vilda distrikt 15 som styrs under Kapten Annette Mulcahy. Där skapar han snart nya vänner i bla. George Clark och Lewis Strutt men också nya fiender i undercover polisen Matt Montini och hans blonda muskelberg till gorilla Useldinger. Pga det grova våld han för mot brottslingarna så beordras han snart att gå med i en Anger Management grupp där han träffar bla. den galna programledaren Henry Wayne som har mer problem än som kan någonsin lösas.
En kväll får han av en tillfällighet syn på den mystiske bakgrundslösa Latrell Walker och hans högljuda vän T.K. Johnson medans de gör något skumt och börjar följa deras spår. Trotts påfrestningar från sin chef så vägrar Boyd släppa det hela och fortsätter sin utredning något som snart sätter hans liv i fara.

Kriminal-action-komedi baserad på boken vid samma namn med bla. Steven Seagal, DMX, Isaiah WashingtonAnthony Anderson, Michael Jai WhiteBill Duke, Jill Hennessy, Tom ArnoldBruce McGill och Eva Mendes i några av rollerna.

Jag har sett den här innan men jag kom inte ihåg så mycket från den.

Bra och spännande film med en hel del twister (även om man såg de flesta komma) och den mäst överaskade var väl när Mulcahy dog. Den stela och tråkiga Steven Seagal är faktiskt bra här och hela filmen var en skön underhållning. Bla. fick jag se Tom Arnold i en roll jag aldrig hade sett honom innan (han slutar aldrig att imponera) och kände inte igen honom fören jag läste att det var han.

Betyg: Skön Underhållning
-Sora, Kingdom Hearts

#741 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 November 2014 - 18:36

Best Worst Movie (2009) [US]
≈ När Troll 2 släpptes på VHS 1990 var publik och kritiker eniga: tidernas sämsta film hade "äntligen" producerats. Men med åren mognade den till en kultklassiker och nästa 20 år efter att den producerades visas den film som i hyrbutiken sorteras in under "Holy F*****g Shit"-sektionen på bio för fulla hus.
+ En genuint charmig och rolig dokumentär med glimten i ögat.
- Den slår av på takten mot slutet och känns lite småtrött.
҉ Klassiskt dokumentärfoto, inget överstylat bildspråk eller krystade scenanpassningar. Michael Stephenson (som regisserar dokumentären och som även spelade huvudrollen i Troll 2) svär att man inte arrangerade några scener.
♪ Musiken till Troll 2 lär riktigt hyfsad när den spelades i dokumentären.
∴ Jag var inte helt övervägande positiv till Troll 2 här om dagen, men den i den här dokumentären sägs något som faktiskt är sant: den är dålig men det är svårt att avsky den. Och nog blir man lite fascinerad när man ser "Troll 2"-partyn anordnas där poängen är att se den här filmen … igen. Och det är med ett leende man ser de flesta av skådespelarna erkänna att de inte hade en aing om vart filmen var på väg, och att de inte har några illusioner om sina prestationer. I centrum står George Hardy (som spelade pappan) som verkar vara en genuin människa som inte räds för att bjuda på sig själv, och han har en makalös förmåga att se saker från den ljusa sidan. (Antar att det är därför hans segelbåt heter "Troll 2"). Man roas av regissören när han talar om Troll 2 som en "viktig film", synd bara att han verkar ha svårt att acceptera att Troll 2 är populär för att den är lika rolig som dålig. Intressantaste faktasnutten står kanske manusförfattaren för: hon ville skriva en vampyrstory där vampyren bytts ut mot vegetarianer. En avgjort kul idé som uppenbarligen funkar rätt bra. När man frågar fansen talar de om att den trots allt det dåliga känns både genuin och ärlig; och som någon sade: Ed Wood hålls med viss respekt fortfarande för att han inte producerade skräp utan han trodde på det han gjorde. Och kanske är det samma här. Troll 2 har dålig regi, erkänt dåligt skådespel och taskigt bildspråk men den har kanske inte blivit direkt sämre med åren heller. Den är fortfarande så dålig att den blir nästan bra. Det är svårt att inte ryckas med på tåget, charmas när skådespelarna remakear några scener och hoppas att ser man någonsin om Troll 2 är det för att få sig ett välbehövligt gott skratt.

fqq5BYam.jpg

#742 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 November 2014 - 01:43

Ibland är ju dokumentärer om filmer bättre än själva filmen som den dokumenterar. Den där verkar vara en sådan. Ska ha den i åtanke när jag blir sugen på att riva av Troll & Troll 2 nästa gång.

#743 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 November 2014 - 23:09

The Haunting / The Haunting of Hill House (1963)

Hill House byggdes av Hugh Crain åt hans fru men hon dog utanför huset när hon såg det för första gången. Han gifte om sig men hans nya fru föll ner för trapporna och dog. Själv blev han en bitter man och flyttade till England där han drunknade. Han's dotter bode sedan i huset men lämnade aldrig sitt rum och dog i gammal ålder där medans henne's sjuksköterska ärvde huset och hängde sig sedan. Mrs. Sanderson var nästa arvinge av huset men har aldrig vågat använda det.
Men en dag kontaktar Dr. John Markway henne och ber om tillåtelse att undersöka de mystiska sakerna som händer i huset, något hans fru Grace Markwayinte uppskattar. Han bjuder in 6 personer som har haft kontakt med det övernaturaliga innan men bara 3 av dem dyker upp. Den psykiskt svaga Eleanor Lance som spenderat sitt liv med att ta hand om hennes elaka mor men som nu, efter hennes död, desperat vill ha ett eget liv och därför flyr från sin översittande syster och hennes otrevliga familj. Den ohämnade elakt raka Theodora som har en psykisk förmåga att känna av saker. Och den odräglige Luke Sanderson, den framtida arvingen till huset sominte tror på något övernaturligt. Om dagarna tar Mr. och Mrs. Dudley hand om huset men på nätterna lämnas de ensamma och det tar inte lång tid innan Eleanor och Theodora börjar höra hemska ljud och känna av något i huset. Eleanor har en kontakt med huset som hon är övertygad om lever, och det verkar vilja ha henne.

Klassisk skräckfilm troget baserad på boken The Haunting of the Hill House från 1959 och moder till många av de moderna skräckfilmerna. Faktum är att man känner igen så mycket att jag ibland undrade om det verkligen var rätt film jag såg. Framförallt så känner man igen mycket från The House on Haunted Hill som visseligen kom 1959 men boken som den här filmen bygger på är skriven samma år så vem vet vilken som lånade från vilken eller om det kanske var en ren tillfällighet. En annan sak är The Changeling (1980) där man känner väl igen det tunga dunkande ljudet som hörs när det spökar. Sedan har vi Stephen King's Rose Red (2002) med ett hus byggt av en man åt sin fru som sedan dog, en grupp som bjuds in för att undersöka det övernaturliga i huset, en flicka som har varit med om att det regnar sten (OK, så i det fallet så var det gigantiska stenar :P ) osv.

Den här anses av många vara en av de bästa klassiska skräckfilmer som har gjorts och är också en av de ovanliga fallen där filmen följer boken väl. Regiserad av Robert Wise, känd för filmer som "The Sound of Music" (1965), "The Day the Earth Stood Still" (1951) och "Star Trek: The Motion Picture" (1979), med en cast av bra skådespelare och även då filmen har få specialeffekter (typ 1) så är de som är där väldigt effektfulla. Att man får höra Eleanor's tankar medans hon sakta blir mer och mer galen ger också filmen en ett sätt att komma in i den.

En mycket bra och spännande film, och visst är den kuslig. Jag kan förstå varför den ansågs så skräckinjagande när den gick på bio. Mycket välgjord film som har inspirerat många filmer.

Betyg: Skrämmande Bra

Edited by Crusader, 29 November 2014 - 00:53.

-Sora, Kingdom Hearts

#744 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 29 November 2014 - 00:49

Mildred Pierce (1945)

När den festande affärsmannen Wally Fay hittar Monte Beragon mördad så arresterar polisen Bert Pierce för mordet. Men Monte's fru, och Bert's ex-fru, Mildred Pierce är säker på att han inte gjorde det och vill berätta om de senaste 4 årens händelser för att reda ut det hela.
Hur hon lämnade sin barndomskärlek och stolta make Bert, hur hon faller för Playboyn Monte, hur hon startar en resturang-kedja med barndomskamraten Wally och servitrisen Ida Corwin, hur hon kämpar och gör allt för att göra sin giriga själviska dotter Veda Pierce lycklig, om lycka och sorg.

Ett klassiskt crime-noir drama.

Veda är nog den hemskaste vidrigaste unge jag någonsin har sett!!! Hur Mildred kan göra allt för henne, tillochmed gifta sig (snarare en affärsuppgörelse då hon fick "köpa" honom) med en man hon inte älskar för att hennes dotter ska känna sig som en riktig Lady, förstår jag bara inte. Hur en mor kan älska ett barn så innerligt som är så vidrig och hatar sin mor för att hon inte är "fin nog" för henne. Hur Veda förför sin mors make och blir hans älskarinna för att hon ska bli rik och hans mäktiga hustru medans hennes mamma blir bankrupt och hur hon mördar honom när han visar hur han utnytjat henne och just vilken vidrigt slampa hon är. Jag misstänkte snabbt att hon var mördaren och jag blev så glad att det var hon.

En väldigt bra, om än sorglig, film om en mors ovillkorliga kärlek till sitt barn, även om barnet är vidrigt och själviskt.

Betyg: Vidrigt Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#745 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 December 2014 - 19:01

Cry-Baby (1990) [US]
Inspirerad av gårdagens möte med James Dean (mannen, myten, legenden) i klassikern Ung Rebell inspirerade mig att se om den här filmen.
≈ Cry-Baby är ledaren för raggarna på skolan, och har siktet inställt på medelklasstjejen Allison. Den senares pojkvän är dock inte positiv till Cry-Babys erövringsplaner.
+ Det är Grease, Elvis och Ung Rebell på en och samma gång.
- Humorn blir ibland nästan lite för mycket.
҉ Man fångar tidsandan rätt bra, men det märks tydligt att man inte haft för avsikt att fånga 50-talet realistiskt. Det här är ett homage till de större filmerna.
♪ Ett underhållande soundtrack i 50-tals anda. Dock så tror jag ingen av skådespelarna sjunger själv på det.
∴ En komedi lekfull och bisarr på samma gång, väldigt mycket går logiskt inte ihop (som Pepper som tydligen är både tonåring och 2 barns mamma), men logik är heller inte avsikten. Filmen börjar med så starka Grease-vibbar och överdrivna detaljer att det är svårt att ta storyn på allvar. (För att inte tala om den bitvis nästan löjliga och överdramatiska tonen. Det är renodlad underhållning helt enkelt. Överallt peppras storyn av vinklingar mot Elvis och gamla tiders klassiker. Och likheterna med andra produktioner passar på något vis in i filmens hel helt. Sedan gillar jag att "Farmor" inte bara är en torrboll från medelklassen; hon är även förstående och inser kanske tidigt att även om Raggarna är dem som skall vara rebeller är det pojkarna ur hennes eget stall som går till anfall först. Synd bara att rättvisan inte såg saken ur samma synvinkel – men att Cry-Babys gäng skulle vara dömda på förhand och med fördomar som enda grund hör till sensmoralen i storyn. En rolig film med väldigt over-the-top-humor som jag är glad att jag äntligen fick tummen ur och se om.

fqq5BYam.jpg

#746 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 December 2014 - 20:00

Kan man få läsa ditt omdöme för den, i min mening, odödliga och smått fantastiska filmen Ung rebell? Pretty please? :)

Cry Baby har jag aldrig sett. :face shock: Smått ofattbart egentligen. Skulle inte ha något emot det, den verkar bra. Har helt enkelt inte blivit av.

#747 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 December 2014 - 21:47

Cry-Baby kan jag rekommendera, en rätt kulig film med Johnny Depp.

Det är lätt att först varför filmen är odödlig.

fqq5BYam.jpg

#748 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 December 2014 - 01:46

Jag till och med stått och klämt på DVD-utgåvan av Cry Baby, men inte ens det fick mig att köpa den vid det tillfället. Var i typ ett sådant där "1 för 59 kr, 2 för 99 kr"-ställ. Gillar rent generellt Herr Depp och det är speciellt kuligt att se filmer han gjorde lite tidigare i sin karriär. Måste avgjort försöka att se Cry Baby framöver. Ditt omdöme gör mig sugen. Lovar att bjussa på ett omdöme när det väl är dags. Kan dock ta ett tag, men du känner väl till det vid det här laget. ;)

#749 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 December 2014 - 04:14

Splendor in the Grass (1961)

Året är 1928. High School paret Wilma Dean 'Deanie' Loomis och Bud Stamper lever i en tid där allt förändras. Medans deras mödrar höll sig från sexuella aktiviteter tills de gifte sig och papporna höll sig till lösaktiga kvinnor undertiden för att sedan ändast gjorde det för att få barn så är den nya tidens ungdommar fulla med lek och lust.
Medans Deanie vill vänta tills de gifter sig så är Bud sexuellt frustrerad och hans humörsvängar blir bara värre och värre. Utan någon att prata med och oförmögen att hålla ögonen från andra flickor så börjar han att frästas lyssna på sin far, Oljebaronen Ace Stamper, att hitta någon lösaktig och inte gifta sig fören han har gått i college och utbildar sig. Ovan på det hela så har hans pappa höga förväntningar på honom att han ska ta över hans företag, bli en stor Baseball spelare och hålla efter sin vilda alkoholiserade festande syster Ginny Stamper. Det hela sätter käppar i hjulet på hans relation med Deanie och tar hårt på hennes psyke.

Amerikanskt sex och relations drama om ett par ungdommar under 1920-talet och deras växande sexdrift under en tid då alla predikade avhållsamhet och sex inte ansågs som något man skulle njuta av. Med bla. en ung Warren Beatty och den väldigt söta, talangfulla Natalie Wood (man verkligen ser i hennes ögon hur kär hon är i Bud) som tragiskt dog 1981 i en drukningsolycka, bara 43 år gammal (vilket gör scenen när hon nästan drunknar väldigt hemsk).

Lite förvirrande scenen när Ace skickar en glädjeflicka till Bud's rum och det var samma som spelade henne som Deanie. Tog en stund innan jag förstod att det var någon annan.

När ekonomi-krisen startar 1929 så händer det en hel del. Ace hoppar ut genom ett fönster efter att ha förlorat alla sina pengar och Ginny dör i en bilolycka (undrar om det var efter scenen när hon körde iväg full) men man får aldrig se det vilket irriterade lite. Likadant så slutar familjen Loomis som rika medans familjen Stamper slutar som fattiga arbetare, lite omvänta roller där.
Slutet var inte precis lyckligt men inte heller direkt sorgligt. De fick aldrig varandra utan gick vidare med sina liv och medans de inte var lyckliga så fann de ändå en viss tillfredställelse i att gå vidare med sina liv och gifta sig med personer de kanske inte älskade men trivdes väldigt mycket med. Inte det liv de drömde om men inte heller den mardrömmen de var rädda för.

Filmens namn kommer från en dikt (tror jag det var) om att man aldrig kan gåt tillbaka till den tiden man hade det som bäst.

En mycket bra och tankvärd film där man helatiden undrar hur saker kommer utveckla sig och hur det hela kommer att sluta. En rätt lång film för den här tiden men aldrig tråkig. En film som nog ansågs som en riktig snyftare bland tjejerna och visst känner man med karaktärerna, tillochmed Bud som man igentligen borde avsky men som man kan förstå då de visar det hela mycket bra.
Jag kan varmt rekomendera den här filmen.

Betyg: Minnesvärd

A Life of Her Own (1950)

Fattiga småstads tjejen Lily Brannel James flyttar till New York för att bli en fotomodell och blir anställd av Tom Caraway. Den deppiga föredetta modellen Mary Ashlon tar henne under vingarna och lär henne modellvärlden medan hon pressenterar henne för hennes fästman Lee Gorrance och blir vän med den storhjärtade äldre advokaten Jim Leversoe. Men när Mary plötsligt tar sitt liv så skockeras Lily av hur lite alla bryr sig och det faktum att Lee försöker förföra henne redan dagen efter. Bestämd att aldrig låta framgången förvandla henne till en sådan människa och med en porslin-sko som minne av Mary så når hon snabbt toppen innom modellyrket tillsammans med vän och kollegan Maggie Collins.
En dag träffar hon Jim's gammla vän Steve Harleigh och de börjar umgås. Det tar inte lång tid innan de både faller för varandra och startar en kärleksaffär men problemet är att han är gift och dessutom bor i en annan stad. Förr eller senare så kommer hans fru, Nora Harleigh, att komma till stan och vad händer då?

Romantiskt moral-drama med bla. Lana Turner (som spelar mycket bra) och den alltid charmige Ray Milland (bäst känd från Hitchcock's "Dial M for Murder" (1954)). Ännu en sorglig film med med ett sorgligt slut .
Slutet är som sagt sorgligt med att ingen av dem kan förmå sig att berätta för Nora då hon är rullstolsbunden efter en bilolycka, precis börjat lära sig gå lite för hans skull, svag och väldigt snäll. Så de gör slut och låter varandra förbli olyckliga för hennes skull. Därmed visar Lily att hon fortfarande är samma person som när hon kom till new York och aldrig slutade bry sig. Som avslutning så slår hon sönder porslin-skon.
Orginal-slutet tog det hela mycket längre och slutade med att Lily följde Mary's öde och tog sitt liv genom att hoppa. Filmföretaget tyckte inte om slutet och tvingade dem att ändra det vilkjet gjorde de flesta inblandade arga. Personligen föredrar jag det slutet som filmen har för jag gillade tanken att Lily gjorde valet att inte bli som alla de andra istället för att ha ett tragiskt öde. Filmen slutar dock med att hon går till platsen där Mary dog och verkar fundera på det.
Filmens manus skrevs om många gånger då filmbolaget ogillade hur kallt och skandalöst modellyrket visades, det omoraliska levandet, grymheten och otrohet. Ett av deras krav var att Lily och Steve var tvugna att straffas och fick alltså inte få ett lyckligt slut. Jag undrar just hur orginalmanuset såg ut.

En bra men sorglig film med ett överaskande slut. Om vad som är viktigast, om att förbli den man är trotts alla förändringar i livet och om moral. Jag tycker mig komma ihåg slutet så jag vet inte om jag har sett en liknande eller den här. Väl värd att se.

Betyg: Sorgligt fin

Edited by Crusader, 06 December 2014 - 04:34.

-Sora, Kingdom Hearts

#750 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 December 2014 - 04:12

It Came from Beneath the Sea (1955)

Under sin jungfrufärd så blir USA's första Atomubåt, USS Nautilus, attackerad av något stort och okänt som är väldigt radioaktivt. Commander Pete Mathews sammlar Dr. John Carter och Professor Lesley Joyce i Pearl Harbor med hopp om att de ska kunna identifiera vad som gömmer sig i havet. Efter 2 veckors sömnlöst arbete så upptäcker de att det rör sig om en gigantisk 8-armad djuphavs Bläckfisk som har blivit radioaktiv efter atombombtesterna i Stilla Havet med resultatet att dess byten vet när den kommer och därmed lyckas fly. Hungrig och desperat så har den tagit sig upp till ytan för att leta efter nya byten och den har precis hittat ett i överflöd: människan!

Sci-Fi Jätte-Monster film som är inspirerad av de 10-armade Jättebläckfiskar som finns djupt nere i havet. Under den här tiden så var de ännu bara en myt som ingen igentligen trodde på så ingen kände till deras storlekar eller utseende. Orsaken till att de istället har en 8-armad Bläckfisk i filmen är troligen för att de är lättare att arbeta med men troligen var manuset tänkt för 10-armade då repliker ofta hänvisar till 10-armade för att förklara dess existens.

Jag gillade att de hade en förklaring till att den anföll människor istället för det vanlig med att den bara är aggressiv. Men det gör det också sorgligt då människornas atombombtester har rubbat dess förmåga att äta och tvingat den att söka ny föda.

Enligt traditionen så förstörs ju givetvis The Golden Gate Bridge i den här filmen. ;) Jag har hört att folk i San Francisco är rätt trötta på det nu. :P
Och som vanligt så flockas folk vid ställen myndigheterna säger till dem att inte vara vid. Här t ex så stänger de av färjorna och alla sammlas där för att klaga... och blir givetvis anfallna.

Dr. John Carter är en sådan där karaktär som jag känner på mig kommer att dö så jag oroade mig helatiden för det vilket visade sig onödigt då han inte bara överlevde utan dessutom var hjälten i slutet. En väldigt intresant karaktär som har en rätt härlig torr humor, är lite socialt blind och dessutom femenist, vilket är väldigt ovanligt för den här tiden. Lite motsvarigheten till Pete som är en tuff "riktig" karl som kysser en kvinna överaskande, tvingar henne att dansa, aggressivt förför henne och vill gifta sig för att slå sig ner och bilda familj. Han försöker tämja Lesley som är en modern kvinna och i slutet så friar han till henne och ber henne starta en familj med honom till vilket hon svarar "nej, men vi kan skriva en bok tillsammans." :P

Trivia: Mannen ansvarig för att skapa monstret fick bara lov att bygga 6 armar pga budgeten så han kallade skämtsamt monstret för en "sixtopus".
Där var menat att vara en längre kärleksscen mellan Pete och Lesley men regisören bokstavligt slet ut den sidan för att spara tid.
Strandscenerna spelade de in på en innomhus scen genom att hälla en massa sand där. Problemet var bara att tillskillnad från en riktig strand så är den inte kompakt så skådespelaren som spelade Pete sjönk efterhand ner i sanden under tagningarna vilket är orsaken att han ibland se kortare ut än kvinnan som spelade Lesley och fick gräva ut sig efteråt.

En mycket bra och spännande film med bra skådespelare och bra specialeffekter för sin tid.

Betyg: 6 armar av 8
-Sora, Kingdom Hearts