Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#726 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2008 - 08:40

Läser Essential Fantastic Four vol 6. Alltså en svartvit samling med FF-klassiker av Stan Lee / John Buscema / Archie Goodwin mfl. Här är de verkligen i storslag. Det är roligt, känslosamt, äventyrligt, fantasifullt och dramatiskt. Men ibland kan det bli aningen mossigt. Men jag tar hellre det än att det blir hypat och event-fyllt, som det ibland blir i serierna nu för tiden.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#727 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 February 2008 - 10:36

På tal om Fantastic Four och hype verkar februaris FF-nummer vara något extra:

Från IGN (känns som alla jag hämtar alla serienyheter därifrån :P )

Fantastic Four #554 - Marvel - $2.99
Writer: Mark Millar | Artist: Bryan Hitch
Mark Millar and Bryan Hitch's 5-year run on The Ultimates is one of the finest examples of modern superhero comics. For that reason, among others, we're incredibly hyped for their imminent run on Fantastic Four. Though the series hasn't quite been the same since the departure of Mark Waid, everything we've heard from Millar suggests that we'll be calling FF the World's Greatest Comic Magazine again before too long. And, for once, it looks like Hitch's art won't be cause for delays.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#728 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2008 - 12:02

Låter intressant. Men jag tror ändå jag avvaktar till traden. Har svårt att tro att Hitch kommer att hålla deadline.

Har förövrigt läst Brand New Day (Spider-man) och är mycket nöjd. Kunde möjligen önska ett något högre tempo i berättandet. Men nu är det tydligt att alla gamla fina bifigurer är viktiga igen. Gött! Och snyggt ritat var det också! Jag bli inspirerad att jobba vidare med min serie Plågaren. ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#729 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 February 2008 - 13:36

Jag läser om Blacksad samt Batman : Klassiska Serier 1971-1996 av Neal Adams. Två riktigt fina album som fått ett hem på den svenska marknaden, vilket glädjer mig. :)

#730 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2008 - 20:50

Har just läst Legion of Superheroes (Rymdens Hjältar) nr 37-38 med manus av Jim Shooter! För er som inte minns så var han boss för Marvel för länge sedan. Men ännu mer anmärkningsvärt var att han slog igenom som manusförfattare på just Legion of Superheroes redan som 14-åring för typ 100 år sedan! Nu är han alltså tillbaka hos DC och jag är mycket nöjd med läsningen! Han kan detta med att väva ihop olika element i en story samt att blåsa liv i figurerna.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#731 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 February 2008 - 22:05

Jag läser om Blacksad samt Batman : Klassiska Serier 1971-1996 av Neal Adams. Två riktigt fina album som fått ett hem på den svenska marknaden, vilket glädjer mig. :)

Batman-boken har jag läst igenom. Reko serier, men inte mina Batman-favoriter direkt. Blacksad har jag tyvärr inte köpt än, men jag borde verkligen göra det. Har bara läst första albumet (på engelska) och vad jag har hört ska det bli bättre storys senare. Den första var mest otroligt snygg, men lite substans i storyn hade inte skadat.

Är sugen på Black hole som också kommit som svensk inbunden bok. En riktigt grym serie till ett riktigt schysst pris (iaf på adlibris :P ).
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#732 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 February 2008 - 22:36

Den finner du på mitt bibliotek, om du skulle ha vägarna förbi... mest troligtvis även på ditt, om du besöker det nån gång.

Själv är jag inte alls så sugen på den serien. :\

Har själv börjat läsa upp på Friendly Neighborhood Spider-man av Peter David, och det är som småkul små serier. Inte direkt nånting jättehäftigt, men roligt då man inte har så mycket annat för sig. :)

#733 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 February 2008 - 13:32

Batman-boken har jag läst igenom. Reko serier, men inte mina Batman-favoriter direkt. Blacksad har jag tyvärr inte köpt än, men jag borde verkligen göra det. Har bara läst första albumet (på engelska) och vad jag har hört ska det bli bättre storys senare. Den första var mest otroligt snygg, men lite substans i storyn hade inte skadat.

Det är inte mina favoriter bland Batman heller men jag läser det jag köpt och det jag fått. Tycker det är kul att köpa svenska utgåvor då det kanske bidrar till att fler serier köps in och översätts. :)

Blacksad på svenska inehåller 3 olika berättelser: Djupt inne bland skuggorna, Arctic Nation och Röd själ. Själv har jag bara läst Blacksad i svensk översättning men jag tycker att det funkar riktigt bra. Dels för att jag inte har något att jämföra med men även för att översättningen flyter på utan att man hänger upp sig på något fel.

Är sugen på Black hole som också kommit som svensk inbunden bok. En riktigt grym serie till ett riktigt schysst pris (iaf på adlibris :P ).

Om det är Black Hole av Charles Burn's som du menar så har jag inte läst den, vet dock att stadsbiblioteket har köpt in den så jag kanske tar mig en titt framöver. Vad handlar serien om och vad gör den så bra enligt dig?

#734 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 February 2008 - 15:23

Läste Black Hole för mycket länge sedan. Minns att den var mycket mörk och märklig, lite obehaglig i sin stämning. Och framför allt att den var orginell och bra, utan att bli pretentiös. Detta är verkligen en serie där teckningarnas stil är avgörande för hur manuset fungerar.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#735 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 11 February 2008 - 21:02

Håller med TFels om Black hole. Jag tror jag har skrivit rätt utförligt om den längre bak i den här tråden. Men kort och gott är det en annorlunda, men äkta och trovärdig ungdomsskildring. Rätt så mörk, väldigt välgjord och extremt snygg. Lite som en mörkare och barnförbjuden X-Men skulle man kunna säga (det handlar i grunden om ungdomar som råkar ut för en sexuellt överfarbar sjukdom som gör att dom muterar och inte längre passar in i samhället, och gömmer sig i skogen).

Finns den på ditt bibliotek, Cartman, tycker jag helt klart du ska låna den. Den är väldigt läsvärd :) Vet inte hur den gör sig på svenska, men skulle inte tro (eller hoppas inte) att det är hafsjobb. Den svenska utgåvan fick en jättefin recension på boksidan "Dagens bok".

last.fm Filmtipset

#736 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 February 2008 - 12:46

Jupp, den finns. Är just nu utlånad men jag kan reservera den för 10:- så är jag garanterad att få den när den tidigare låntagaren lämnat tillbaka boken. Tror jag gör det då den verkar riktigt intressant.

Om ni har fler tips på bra serier som finns översatta till svenska får ni gärna tipsa om dom. Chansen finns att biblioteket har den eller så kan jag göra ett inköpsförslag som i vanliga fall brukar gå igenom till 90%

#737 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 14 February 2008 - 13:14

Precis läst nr 1-8 av All-star Batman and the Boy Wonder.

Är ett stort fan av Lee (som jag säkert har nämnt ett hundratal gånger innan :P ), och stämningen är rätt härligt mörk. Jag gillar att Batman är rätt så galen här, till skillnad från vad jag sett från Jokern. Verkar nästan lite osm att de bytt personligheter.
Rätt snyggt hur Robin fick sitt namn :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#738 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 February 2008 - 15:24

Vafan Hofling... Du gillar All Star Batman?? :\ Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste några nummer... Uppenbarligen ett relativt elakt och grymt skämt från Millers sida, mot bat-fansen. ( sägs att Miller är oerhört trött på alla batman-fanboys, och tydligen skrivit All Star Batman såpass överdrivet som den är, för att 'ge igen' lite grann.)

Trevligt förresten att Cartman läst Batman-böckerna som kom för ett tag sen, men är det så dags nu?? ;) Resten av oss har ju redan köpt och läst dom.. Dock så nämnde du ju att Adams/Oneil's Batman inte är din favorit. Men jag tror nog nästan att det är MIN favorit. ^^ Perfekt balans mellan hans superhjältenatur, såväl som hans detektiv och brottsbekämparsidor.

#739 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 14 February 2008 - 15:56

Vafan Hofling... Du gillar All Star Batman?? :\ Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste några nummer... Uppenbarligen ett relativt elakt och grymt skämt från Millers sida, mot bat-fansen. ( sägs att Miller är oerhört trött på alla batman-fanboys, och tydligen skrivit All Star Batman såpass överdrivet som den är, för att 'ge igen' lite grann.)

Det stämmer väl det där om Miller. Jag gillade faktiskt serien till en början (de två-tre första numren). Då var den helt OK och framförallt väldigt snygg. Sen började den komma ut extremt oregelbundet och för varje nummer som kom blev det allt mindre seriöst (eller rent ut sagt blev serien ganska värdelös...och dålig) och nu kommer jag inte bry mig om kommande nummer. All Star Superman, däremot, är riktigt fina grejer :)

last.fm Filmtipset

#740 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 14 February 2008 - 17:44

Rent tekniskt sett så sa jag aldrig att jag gillade All Star Batman ;)

Men jag tycker det är hyffsat underhållande, ja.
Det finns en del saker som är överdrivna försök till att göra det humoristiskt, utan tvekan. Och visst är det en del som är helt överdrivet. Men det finns vissa element som jag gillar.
"Are you densed, are you retardet.."citatet är en av sakerna jag tyckte var roligt. (Sen att just "goddamn" används alldeles för mycket genom vartenda nummer är en annan femma)

Det är Batman och det är Jim Lee. Bara det gör det helt klart värt för mig att hålla koll på denna serien.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#741 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 February 2008 - 14:28

Lite halvtråkigt serievecka det här. Jag har läst senaste numret av Amazing Spider-man som var det tråkigaste och fulaste (mycket dras ner pga av fula bilder när det gäller Spidde tycker jag) sen Brand new day drog igång. Hyfsat nummer ändå. Sen har jag läst senaste numretav Wolverine som fick väldigt bra kritik på IGN. Jag har insett att varannan serie som får högt betyg hos IGN mest får höga betyg för att de är våldsamma och actionfyllda. Som ni kanske märker diggade jag inte denna serie så jättemycket. Senaste numret av Captian Marvel är nog veckans bästa serie tillsammans med Mark Millars nya FF-arc som vi snackade lite om tidigare i den här tråden. Två läsvärda serier åtminstone :)

last.fm Filmtipset

#742 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2008 - 14:31

Ja, vad har hänt med Salvador Larrocca? Hans första nummer av Spidder (det förra) var snyggt nog, men det här såg riktigt slarvigt ut. Kanske stressigt för karln? Annars tyckte jag storyn flöt på ganska okej, jag har inget emot en ny fiende som påminner en del om vissa andra troll...
*Hockey och superhjältar*

#743 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 February 2008 - 17:33

Tja, Larroca har ju ändrat stil, till en mer avancerad realistisk sådan, där han gör sina egna skuggningar med tusch eller vattenfärg. Dessutom har han ju hamnat på en bok till, nämligen INVINCIBLE IRON MAN. :)

Iron Man får en titel till, av Larroca och Matt Fraction som skriver Iron Fist med Brubaker. Skulle tro att det antagligen är därför som han inte riktigt kunde hålla stilen det här numret. Antagligen får han bli tvungen att spara sin BRAIGA NYA stil till Iron Man, där han har mer tid på sig att sätta in detaljer, och gå tillbaks till sin gamla, och antagligen göra den ännu enklare, ( tex får nån annan tuscha antar jag) om han ska hinna med Spider-man.

EDIT: JAPP! ^^ Det blev ungefär som jag hade hoppats. Nu när Greg Rucka inte längre är DC-exklusiv, så återförenas han med Brubaker på en 4-nummers historia i Daredevil.

http://forum.newsara...ad.php?t=146898

Ska bli intressant att se hur bra det blir, har ju nämligen fattat att dom är ett riktigt bra team. :)

Edited by PredaBot, 16 February 2008 - 18:00.

#744 UrinalCake

UrinalCake

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 17 February 2008 - 14:19

Har nyss läst "logan dies", inte särskilt bra eller spännande, kasst tecknat. MEN slutet var bra eftersom de kanske har löst en sak med Wolverine jag stört mig på länge nu.

Jag har läst klart Messiah Complex också och jag tyckte det var ganska bra. Det hände ju iallafall saker om man jämför med "The rise and fall of the Shi'Ar empire"

#745 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 February 2008 - 15:18

Välkommen, ditt doftblock! :D Trevligt att du tyckte om Messiah Complex, den verkar nämgligen vara ett riktigt bra försök att få X-men på fötter igen.

Tror nog att den kommer till sverige direkt efter Rise and Fall of Sh'iar Empire, eller är det nåt annat däremellan av intresse?

#746 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 February 2008 - 16:06

Jag blev så besviken på Rise and Fall of Sh'iar Empire att jag struntade i Messiah Complex. Hur bra är den på en skala från 1 till 10?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#747 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 February 2008 - 16:49

Jag blev så besviken på Rise and Fall of Sh'iar Empire att jag struntade i Messiah Complex. Hur bra är den på en skala från 1 till 10?

3. Ja, jag tycker faktiskt att dne suger. Led mig igenom hela och tycker den var tämligen meningslös. Ska nog ta en paus från X-serier tills det dyker upp nåt riktigt bra igen. Karaktärerna lär det ju inte hända nåt med ändå (någon kanske dör men då är han/hon ändå tillbaks inom några månader). :(

last.fm Filmtipset

#748 UrinalCake

UrinalCake

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 17 February 2008 - 17:34

Välkommen, ditt doftblock! :D Trevligt att du tyckte om Messiah Complex, den verkar nämgligen vara ett riktigt bra försök att få X-men på fötter igen.

Tror nog att den kommer till sverige direkt efter Rise and Fall of Sh'iar Empire, eller är det nåt annat däremellan av intresse?

Tack! Jo jag hoppas dom kör den i sverige snart ( bara dom inte publicerar hela "the rise and fall...", den var så dryg), emellan "Rise and fall.." och MC var det väll inte några riktiga höjdare. Jag gillade Messiah Complex men jag har väll oftast lite udda smak.

#749 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 February 2008 - 21:41

Nej, såvitt jag kan förstå, så är det inte i detta fall någon udda smak alls. :) Dom flesta fans och kritiker online verkar faktiskt gilla Messiah Complex.

Är därför som jag ser fram emot att få sätta tänderna i den. ^^

#750 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2008 - 12:14

Messiah Complex var helt okej men tappade något mot slutet IMO, sedan är jag inte överförtjust i stilen som den är tecknad men det kan jag köpa då helheten är det som räknas och på den biten är den riktigt bra.