Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget
Posted 19 May 2010 - 01:52
När Josey Wales familj blir mördad av en civil militärgrupp kallad Kansas Redlegs så ger han sig, tillsammans med en grupp geurilla soldater, för att säka reda på Redlegs och ta hämnd för allt de gjort i Missouri. Men när kriget tar slut blir Josey Wales jagad av Redlegs som nu har officiellt blivit Union-soldater. Påvägen träffar han på en held del underliga karaktärer som följer med honom för beskydd.
Clint Eastwoods återkomst till westerngenren efter många år. Den här gången både som skådespelare och regisör. Underbar film gjord rätt trogen boken som den är baserad på.
Det ända jag reagerar lite på är att Sydstatarna är de snälla och Nordstatarna är skurkar och att Indianerna skulle strida på Sydstatarnas sida var lite fånigt IMO. Fast Sydstatarna är med väldigt lite och de är gränsfolk som hamnat mitt i smeten så det kan jag väl förstå. Redlegs är en påhittad grupp och inte de militära Redlegs som existerade på riktigt.
Så jag har förstått det så är boken mycket mer politiskt för Sydstatare och mot Nordstatare än vad filmen blev så det får man väl vara tacksam för.
Josey Wales är iallafall en cool hjälte som inte kan motstå att hjälpa folk och spottar tobak på allt och alla. Och hans sidekick, den roliga gammmla Indianen som verkligen får en att skratta.
En annan intresant sak är att alla Indianer i filmen är just Indianer vilket får dem att kännas äkta. Dessutom blir det en väldigt stark scen när Josey Wales blir blodsbroder med en krigisk Indianhövdig och skapar fred mellan dem. I grunden är det familj som det hela handlar om. En grupp udda personer som saknar plats i världen går samman och skapar ett nytt liv på en bondgård som en ända stor familj av Nordstatare, Sydstatare, Indianer, Mexicanare osv.
En favorit.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 May 2010 - 18:52
TV reportern Angela Vidal och hennes kameraman är utsedda att följa med och filma på nattskiftet med Los Angeles brandkår. Efter ett nödsamtal till 112 från en privatperson åker de till en lägenhet, där polisen redan är på plats. De hör gastkramande skrik och får informationen om att en kvinna som bor i huset nyligen har blivit smittad av ett okänt virus. Efter att flera av grannarna har blivit attackerade försöker de att fly från platsen men då upptäcker de att hela fastigheten är satt i karantän och att telefoner, internet, TV och mobiltelefoner har blivit avstängda. Myndigheterna delar inte med sig av någon information och när karantänen slutligen upphävs, så är de enda kvarvarande bevisen de som tv-teamet spelat in.
Amerikansk remake av den spanska skräckfilmen [REC].
Vad ska man egentligen säga om den här filmen? För det första så kan jag bara konstatera att den känns totalt onödig. Speciellt om man har sett originalfilmen. Har man inte gjort det och står i valet och kvalet över vilken film som man ska se, så ska man inte se den här i vilket fall som helst då originalfilmen är den bättre av filmerna. Så onödig är nyckelordet för den här filmen.
Pratar vi om vad som gör en remake bra så är den här bra ur det synsättet att den är riktigt trogen originalfilmen. Pratar vi om vad som gör en remake dålig så är den här dålig ur det synsättet att att den inte tillför någonting som gör filmen bättre än originalfilmen. Man har mer eller mindre kopierat [REC] och ändrat om lite. That's it. Visst, man har tagit bort lite och ändrat om, samt lagt till lite nya scener och så vidare, men filmen är helt enkelt inte bra.
Inte ens en bra skådespelerska som Jennifer Carpenter kan rädda den här filmen från att bli ett fullständigt misslyckande.
Mitt tips är att se [REC] och strunta helt i den här filmen.
Edited by Cartman, 19 May 2010 - 18:54.
Posted 19 May 2010 - 20:02
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 19 May 2010 - 20:15
Jag fick upp ögonen för Jennifer Carpenter i filmen "The Exorcism of Emily Rose" och jag är lite sugen på att se den här för hennes skull.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 May 2010 - 02:00
Fyra personers vägar korsas i en western saga:
En mystisk namnlös främling som spelar munspel och söker hämnd.
Frank, en kallblodig makthungrig revolverman.
Cheyenne, en ökänd gängledare.
Jill, en kvinna som drömmer om ett nytt liv i west.
Filmen som anses vara Sergio Leone's största mästerverk. Första delen i hans andra trilogi (som bildas med A Fistful of Dynamite och Once Upon a Time in America).
Legendariska Henry Fonda är fantastisk som den kallblodiga mördaren Frank. Väldigt underligt att se honom som sådan då man är van vid honom som den godhjärtade hjälten.
Charles Bronson är bra som alltid då rollen är som klipt och skuren för honom.
Claudia Cardinale är vacker och tuff.
Men det är Jason Robards, som den charmiga banditen Cheyenne, som IMO gör filmen.
En favoritscen är givetvis mannen som blir irriterad av flugan i början.
Filmen är väldigt annorlunda än hans tidigare westerns. Det är westerns motsvarighet till 2001 på både gott och ont. En hel del spänning och action men också väldigt långsamt tempo och konstfilm. Man hade kunnat klippa bort 40 min av filmen utan att förlorat något av handlingen eller actionscenerna. Men då hade det inte varit samma film.
Det är iallafall en film som alla som gillar western måste se någongång.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 May 2010 - 12:59
Carty: eftersom jag redan sett [REC] är det ok att jag då ser Quarantine?
Tjaaaa, det är din tid och förlust
Jag fick upp ögonen för Jennifer Carpenter i filmen "The Exorcism of Emily Rose" och jag är lite sugen på att se den här för hennes skull.Är den här filmen lika gapig som [Rec] jag har för mig att det var det stora störelsemomentet för min del i [Rec] (som annars var riktigt bra. Spanjorerna är duktig på skräck.
Jag fick upp ögonen för Jennifer Carpenter i Dexter där hon är riktigt bra. Hon spelar en sådan där karaktär som man i vanliga fall har svårt för, men hon gör det så övertygande i Dexter att det blir bra. Sedan såg jag henne i filmen som du nämner, där hon är riktigt bra. Tror inte att jag har sett henne i något mer faktiskt. Tyvärr var hon inte så bra i Quarantine.
Den här filmen år ganska gapig den med. Inte fullt lika mycket som i [REC] men tyvärr är det lite för mycket för min smak.
Jag säger som jag gjorde till Synon. Det skulle vara kul om någon mer som har sett [REC] såg den här filmen för att se om dom tycker annorlunda än mig.
Once Upon a Time in the West (1968)
En riktigt bra klassiker. Det var ett tag sedan jag såg den, så det är väl dags att se om den snart.
Posted 20 May 2010 - 13:55
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 20 May 2010 - 14:24
Deb blir bättre och bättre i Dexter tycker jag. Hon är inte alls fullt lika irriterande i dom senare säsongerna som hon var i den första. Dom borde du ha. säsongsboxarna av Dexter vill säga. Gillar du den första säsongen så bör du gilla dom andra med.
Posted 20 May 2010 - 17:11
Once Upon a Time in the West är typ bäst.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 20 May 2010 - 17:37
En av dom bättre inom den genren iaf. Iofs har jag mycket kvar att utforska när det gäller western, men den filmen är ett säkert kort.
Någon mer favorit som du kan tipsa om för en oinvigd som mig?
Posted 20 May 2010 - 17:56
Detta var min favoritfilm alla kategorier när jag var 7 år gammal. Bruce Leeroy har fulländat sin teknik i kampsport och han behöver ingen mästare längre. Han ger sig ut på jakt efter det sista steget för att bli en mästare! I sin jakt på visdomen så möter han Laura som snart får problem med en Media mogul som med alla medel vill exponera sin flickvän i tv. Leeroy kommer till undsättning, men ska han klara av att möta Harlems Shogun, Sho-NUFF!!
Tycker fortfarande om denna film, härligt 80tal, kläder, musik, story. Det är som en tidsmaskin
Posted 20 May 2010 - 20:58
Inom western genren? Finns hur mycket som helst. Sergio Leone och Sam Peckinpah är min husgudar så det är väl vad jag främst skulle rekommendera men sen finns som sagt väldigt mycket bra. John Ford har gjort mycket bra liksom Clintan.Någon mer favorit som du kan tipsa om för en oinvigd som mig?
Jag kan återkomma med enskilda titlar om du vill. Orkar inte just nu.
-Gangstagrass
Posted 20 May 2010 - 23:01
Wylie täckte väl in det väsentligaste.Någon mer favorit som du kan tipsa om för en oinvigd som mig?
Crusader har ju spanat lite Clintan tidigare i tråden och det är ju ett säkert kort. (OK, kanske inte Paint Your Wagon då, om man inte är på humör.
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 21 May 2010 - 14:02
Inom western genren? Finns hur mycket som helst. Sergio Leone och Sam Peckinpah är min husgudar så det är väl vad jag främst skulle rekommendera men sen finns som sagt väldigt mycket bra. John Ford har gjort mycket bra liksom Clintan.
Jag kan återkomma med enskilda titlar om du vill. Orkar inte just nu.
Svar ja.
Leone har jag nog sett allt som han gjorde. Av Peckinpah har jag bara sett The Osterman Weekend. Där finns det alltså filmer inom genre som du kan rekommendera? Clintan har jag nog sett det mesta av också skulle jag tippa på. Men John Ford vet jag mig inte om att jag har sett någonting av.
Ja, kom gärna med förslag på filmer om du vill.
Wylie täckte väl in det väsentligaste.
Några westerns som jag själv tycker är bra är The Man Who Shot Liberty Valance (1962), High Noon (1952), The Revengers(1972) och Winchester '73 (1950).
Crusader har ju spanat lite Clintan tidigare i tråden och det är ju ett säkert kort. (OK, kanske inte Paint Your Wagon då, om man inte är på humör.)
Perfekt. Tack för tipsen. Jag ska ta mig en närmare titt på dom. Säg till om det är någon mer film som dyker upp i huvudet som du tycker att man bör se.
Posted 21 May 2010 - 15:59
John Fords mästerverk heter The Searchers med John Wayne i en av sina absolut bästa roller. Men även My Darling Clementine, She wore a yellow ribbon och Fort Apache är väldigt bra. Stagecoach är mer kuriosa än bra för att den var banbrytande för sin tid men definitivt sevärd. Sen har jag tyvärr inte sett såmga fler av Fords westernfilmer och jag misstänker att det finns fler guldkorn där.
Andra bra filmer: Rio Bravo, True Grit, 3:10 to Yuma, Naked Spur, The Long Riders, samt The Man Who Shot Liberty Valance och High Noon som Kizmiaz nämnde. Sen finns det filmer som inte är rena westernfilmer som t.ex. Butch Cassidy and the Sundance Kid eller Jarmusch Dead Man som ändå är riktigt bra filmer. Sen finns förstås också en del modernare filmer som Tombstone, Open Range och miniserien Lonesome Dove. Silverado är också rätt kul för att den har så många kända skådisar men kanske inte så jättebra film. Sen är ju Young Guns en modern klassiker.
Edited by Wylie Times, 21 May 2010 - 16:01.
-Gangstagrass
Posted 22 May 2010 - 02:58
Posted 22 May 2010 - 10:15
Har du inte ens sett Butch Cassidy & the Sundance Kid? Den borde du iaf kolla upp.
-Gangstagrass
Posted 22 May 2010 - 11:20
Nae, min erfarenhet av västernrullar är när pappa sitter som fastklistrad framför tv:n för att det är en massa kopojkar som skjuter hejvilt omkring sig
Men det är sant, förr eller senare bör jag ta tag även i denna genre. Lutar åt senare...Eller så hojtar du till om det visas på TV.
Posted 22 May 2010 - 11:50
-Gangstagrass
Posted 22 May 2010 - 17:58
Uppföljaren på Westworld som jag såg för ett tag sedan. Det är ju sällan som uppföljare lever upp till sina förlagor, det är en grundlag inom film/tv. Förvånansvärt nog så funkar den här filmen riktigt bra, jag skulle vilja säga att det är i princip lika bra som sin förlaga. Jag tror den tjänar mycket på att man tar valet att låta den här filmen vara fristående från den första. Storyn är här mycket mörkare, och inledningen präglas inte av samma naiva pinjonärsanda som första filmen kanske gjorde. Bra prestationer, ungefär på den nivå som den brukar ligga på i filmer från den här tiden. Det finns en del scener på slutet som är riktigt snyggt utförda, man lyckas tex verkligen dölja huruvida det är originalen eller klonerna av Tracy och Chuck som lämnar Delos . -- BRA.
Trivia dedicerad till Synon:
»Futureworld blev den första filmen som använde datoranimationer i 3D. För dessa står Oscar-vinnaren och sedemera VD:n för Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios - Ed Catmull. Filmen är i övrigt största del inspelad i Johnson Space Center, NASA:s högkvarter i Houston.« — [Källa]
Jag var imponerad i en del scener över en del "special effekter" i filmen, just därför att den producerades 76.Edited by XC, 22 May 2010 - 18:00.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 May 2010 - 10:22
Jag ser att jag har mycket jobb framför mig.
Tack för trivian, XC! Men vad är det för fördomar jag ser här: "Bra prestationer, ungefär på den nivå som den brukar ligga på i filmer från den här tiden"
Edited by Synon, 23 May 2010 - 10:24.
Posted 23 May 2010 - 13:55
Edited by XC, 23 May 2010 - 13:58.

Posted 23 May 2010 - 14:11
Posted 23 May 2010 - 14:19
Edited by XC, 23 May 2010 - 14:20.

Posted 23 May 2010 - 17:18
Veckans gratisfilm från MovieZine.
Edited by XC, 23 May 2010 - 17:20.

This topic is locked