Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#751 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 March 2012 - 17:36

Eagle vs Shark (2007)

Rätt bra film men med en humor som inte hittar hem hos mig alla gånger.

Boy (2010)

Skall väl se den här också någon gång. :)

Tomorrow, When the War Began (2010)

Avser se den här. :) Kul att du verkar uppskatta den. Och jag minns att vi pratade om det när trailern släpptes att vi båda antagligen skulle ratat den om den var amerikansk. :P

NZ och AU är överlag intressanta filmländer. Har sett en del bra från båda länderna.

Run! Bitch Run! (2009)

Haha. Blev ens fotknölarna kvar? :D Den här har jag redan ratat då jag inte uppskattade NNWBG som kom efter den här. Jag lär inte se så mycket av regissörens produktioner.

*

Voyage of the Unicorn (2001) [US/CA]
Erkännes så är detta kanske inte den vassaste av Hallmarks familje-fantasy-filmer men den är sevärd. Storyn har en del gemensamt med bla Odyssén och Narnia-böckerna. Storyn är bra, iaf när den väl kommer igång och löper på i behagligt tempo. Man går på lite väl hårt med 'den dysfunktionella familjen' i början och Cassie är enerverande på ett sätt som står i klass med "Lucy" från BBCs klassiska Narnia-produktion. Men det släpper. Hyfsad intrig och lagom tillrättalagd slutscen. Många av stridscenerna är bra och har en härlig matinékänsla över sig. Välkoreograferade utan att för den delen vara mer balett än fighting.

*

Ärthjärnan - Beväpnad och Livsfarlig / Armed and Dangerous (1986) [US]
John Candy ftw!
Inte fullt lika spot-on som kanske Harry Crumb är men likväl en sådan där feel-good-komedi av den gamla skolan som fortfarande går hem. Meg Ryan gör en strålande insats (bokstavligen - jag tror hon ler sig igenom i princip nästan hela filmen) och ikapp med henne tittarna. För även om den inte bjuder in på konstanta skratt salvor så ser man eftertexterna börja rulla med ett leende. Helt klart en film som jag ser fram emot att se om.
BTW, här ser vi dessutom John Candy i två outfits som faktiskt återkommer i något modifierad form i "Vem är Harry Crumb". Funkar lika bra här som där (eller blir det där som här?) tycker jag.

Edited by XC, 13 March 2012 - 17:37.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#752 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2012 - 02:03

Unearthed/Deep Fear (2007)

Efter att en olycka blockerar vägen så blir en grupp människor fast i en liten stad mitt ute i ödemarken samtidigt som en närliggande utgrävning har väkt något gammalt till liv.

En monster B-film om en Alien ripp-off inspirerad varelse.
Special effekterna shiftar mellan att vara bra och dåliga. Och det hjälpte inte att DVD kvaliteten var dålig. Men bra skådespelare räddar mycket, speciellt Emmanuelle Vaugier är bra i filmen. Och intresanta karaktärer. Inte alltid man visste vem som skulle dö heller. T ex att blonda småslampiga Caya överlevde var en stor överaskning då den typen av karaktär oftast dör tidigt. Dessutom var hon förvånande snäll och långt ifrån mesig som man först hade förväntat sig att hon skulle vara. Jag gillar hur hon försvarar Sheriffen när andra är elaka och hur hon vägrar lämna de andra i sticket och rädda sig själ. Plus att hon överlever gör att Charlie's offer inte var förgäves.
Intresant med en massa intervjuer med skådespelarna... och inse att Luke Goss är galen. :P
Helt OK och tillochmed rätt bra monsterfilm som ger vad man väntar sig och tillfredställer till största delen.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#753 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 March 2012 - 15:28

Rare Exports Inc. (2003)
Rare Exports: The Official Safety Instructions (2005)
Rare Exports: A Christmas Tale (2010)

Kortfilmerna är klart underhållande och bra gjorda. Speciellt den första som är aningen bättre i sin helhet än vad den andra är. Det är en stor skaparglädje som lyser igenom slutresultatet och man ser att det finns någonting att bygga vidare på. Skådespelare är bra, likaså manus och regi. Dessutom så är det fint foto i dessa kortfilmer och dom är väldigt bra tekniskt utförda för att vara just sådana.

Långfilmen som kom 2010 är frukten av dom frö som man sådde i och med kortfilmerna. Den klockar in på runt 80 minuter vilket känns precis lagom. Kanske att man hade kommit undan med 10 minuter till, men inte så mycket mer än så. Själv så tycker jag om filmer som vet när det är dags att sluta och inte fortsätter in absurdum. Speciellt om man inte heller har någonting vettigt att berätta. Men se, det har man i den här filmen. Speciellt för oss som bor på dessa breddgrader. Jultomten har vi ju alla stött på under vår uppväxt och utvecklat en form av band till densamme. Själv så slutade jag att tro på jultomten tidigare, men jag har alltid tyckt att det är något speciellt med jultomten och hela vårat julfirande. Inte alltid så positiva tankegångar direkt, utan ibland mer mörka sådana där man har lekt med tanken om vad som skulle hända om jultomten löpte amok på julafton istället för den mysiga bild av jultomten som finns uppmålad. Och den här filmen slår verkligen an på den tonen. För vem har sagt att jultomten verkligen är så snäll som alla vill ge sken av? Nu blev jag dock aningen besviken i den här filmen. För man får ju inte se den elaka jultomten som man hela tiden pratar om i filmen. Man känner att den jultomten verkligen är badass och så får man aldrig se honom. Snacka om antiklimax. Men okej, det finns mycket annat som är bra med filmen så på sätt och vis får jag väl mitt lystmäte ändå. Ser man till dom tekniska aspekterna så är filmen kanonbra. Fotot är utsökt, klippningen likaså. Man har även lyckats bra med specialeffekterna. Både ljudet och ljussättningen är utförda på ett smakfullt och passande sätt och som grädde på moset så får vi även bra filmmusik. Jalmari Helander har gjort två riktigt bra insatser både som filmens manusförfattare och regissör. Jag ser gärna fler filmer av honom framöver. Och någonting som verkligen sticker ut i filmen är hur pass bra skådespelarna är. Inte för att jag egentligen tvivlade, men man har ju alltid en viss reservation för sådant när det kommer till produktioner från skandinavien. Men jag kan glatt konstatera att den här filmen är lika nödvändig som den är en positiv upplevelse. Precis som "Trolljegeren" från Norge är. I våra grannländer visar man att det faktiskt går att göra bra och intressant film. En önskedröm vore att även vi svenskar också kunde ta lärdom av det, men ärligt talat så tror jag att tåget redan har gått och att det finns lite hopp om liknande filmer från vårat avlånga land. Men hoppas kan man alltid göra.

#754 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 March 2012 - 17:01

Red Riding Hood (2011) [US/CA]

Ser man där. Så trevligt att du gillade filmen. Själv så fastnade jag inte så mycket för filmens handling eller dess, rätt slätstrukna, karaktärer. Men det fanns en hel del annat som jag gillade. Så jag lär se om den i framtiden och hoppas då att den har vuxit och mognat lite. Jag tycker det är trevligt att man gör fler filmer kring, mer eller mindre, kända sagor. :)

Blackbeard (2006) [US] [RHI Entertainment]
Voyage of the Unicorn (2001) [US/CA]

Hallmark+XC=Sant! :D

Trevligt att Blackbeard föll dig i smaken. Själv så har jag inte sett den på flera år, så jag borde väl göra det snart. Jag minns den som bra och betydligt bättre än den där "doku-dramatiseringen" som BBC ägnade sig åt för ett antal år sedan då dom gjorde en sådan serie om kända krigare.

Voyage of the Unicorn vete tusan om jag har sett hela av tidigare. Jag tror det, men jag är faktiskt inte helt säker. Jag borde sätta mig ned och bocka för alla Hallmark-produktioner som jag inte har sett och sedan se till att åtgärda det. :)

Total Recall (1990) [US]

Jag måste säga att Patrick Swayze skulle ha varit intressant i rollen och antagligen vassare.

En trevlig film som tål att ses om. Jag minns den som en riktig kultklassiker. Som du skrev så skiljer sig filmen en del åt från det som PKD skrev, men så är det ju nästan alltid med litteratur kontra filmatiseringar.

Men det är med Patrick Swayze, är det mer en tanke från din sida eller har du läst någon trivia om att han var påtänkt för huvudrollen? Jag vet att du är bra på att snappa upp sådan information. :)

Det Femte Elementet / The Fifth Element (1997) [FR]

En till klassiker. Den ämnar jag att se om rätt snart. Jag har varit sugen på det sedan jag själv fick filmen av en snäll vän. :) Jag skulle gärna se att Luc Besson återvänder till SF-genren framöver. Jag tror att han har mer att ge i genren och det blir ju ofta så pass annorlunda och unika filmer att det vore synd om han lät bli.

Ärthjärnan - Beväpnad och Livsfarlig / Armed and Dangerous (1986) [US]

John Candy gick ur tiden alldeles för tidigt. :( Han hade en enorm tajming med sin komik och vem vet hur långt han hade kunnat gå eller hur han hade kunnat få hela genren att utvecklas. Som tur är så har vi alla hans äldre filmer kvar att avnjuta och det finns flera pärlor bland hans filmografi. Den här filmen har jag tänkt att se en helg tillsammans med Harry Crumb.

Eagle vs Shark (2007)

Rätt bra film men med en humor som inte hittar hem hos mig alla gånger.

Den är speciell, helt klart. Så jag antar att den är bra på att dela lägren, för och emot. Även om en del landar mittemellan som du. Det är i varje fall riktigt trevligt att du gav den en chans. Det är det viktigaste. :)

Boy (2010)

Skall väl se den här också någon gång.

Den kanske du uppfattar som bättre än föregående film. Det är liknande humor, men inte lika skruvat eller påtagligt, utan mer jordnära. Däremot så är det lite mer tyngd åt dramatik som kanske inte faller dig helt i smaken. Men jag hoppas att du finner den sevärd när det väl är dags. :)

Tomorrow, When the War Began (2010)

Avser se den här. :) Kul att du verkar uppskatta den. Och jag minns att vi pratade om det när trailern släpptes att vi båda antagligen skulle ratat den om den var amerikansk. :P

NZ och AU är överlag intressanta filmländer. Har sett en del bra från båda länderna.

Jag är rätt säker på att du kommer att gilla den. Den känns XC:aktig om det nu finns en "etikett" för din eminenta smak. :) Och jag har helt tappat bort att vi pratade om just det där med AUS kontra US när trailern kom. Tur att jag har någon som kommer ihåg saker åt mig. ;) :P

Och jag håller helt klart med om att både AUS och NZ har mycket att komma med när det gäller film. Dom är verkligen på uppåtgående, vilket är enormt kul. :D

Run! Bitch Run! (2009)

Haha. Blev ens fotknölarna kvar? :D Den här har jag redan ratat då jag inte uppskattade NNWBG som kom efter den här. Jag lär inte se så mycket av regissörens produktioner.

Äsch! Klart du skall se den här filmen med. :P Vem vet, du kanske gillar den till sådan grad att du ser om NNwBG och sedan instämmer i min "hyllning". Mer troligt är väl dock att du sågar den här filmen med. ;) Den är ju lite "same same, but different".

#755 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2012 - 18:57

Super K (2011) [IN]
Indien har gjort en cgi-animerad - barntillåten - film. Det måste ju bara ses och som ert fyrtorn att hitta film utanför Hollywoods trygga hamn så tog jag givetvis på mig uppdraget att se den. Vi kastar oss direkt in i floran av frågor ni med all säkerhet redan planerar kasta efter mig:
Är det ett tekniskt underverk? Knappast. Shemaroo gör ett kompetent men ändå rätt taffligt försök till animerad film. Animeringen är färgrik och fantasifull, men inte perfekt och de flesta av rörelserna känns tunga. Guldstjärna får de faktiskt för att de iaf försöker göra proportionella människor.
Är det sång och dans i den? Ja, men inte i någon större omfattning. Det mesta av krutet läggs på storyn.
Är det sant att filmen inte är 3 timmar lång? Jo - den klockar in på 1½h och fyller märkligt nog ut varje minut.
Vad handlar den om? Gudar, magi, superhjältar och förlåtelse. Bortsett från dialogen är det en riktigt gedigen superhjälte-story man bygger upp.
Är den bra? Den är inte dålig, men visst en del brister finns. Den platta dialogen för att ta ett exempel vars (engelska) dubb ekar förödande tom.

*

Ser man där. Så trevligt att du gillade filmen. Själv så fastnade jag inte så mycket för filmens handling eller dess, rätt slätstrukna, karaktärer. Men det fanns en hel del annat som jag gillade.

Jo - en del brister har filmen det håller jag helt med om. Speciellt huvudrollerna gör att filmen lider lite då man inte sugs med i "Peter och Rödluvans öde". Det mesta intressanta sker på andra håll i filmen.

BTW, tror du "Peter" ninjas från sagan Peter och Vargen? Är så länge sedan jag läste den sagan nu så jag minns inte men kom att tänka på den frammemot slutet.

Voyage of the Unicorn vete tusan om jag har sett hela av tidigare. Jag tror det, men jag är faktiskt inte helt säker. Jag borde sätta mig ned och bocka för alla Hallmark-produktioner som jag inte har sett och sedan se till att åtgärda det. :)

En kompromiss den dagen - ville egentligen se "Det 10e Riket" men kände inte motivation för alla 6 timmarna. :P

Total Recall (1990) [US]

Jag måste säga att Patrick Swayze skulle ha varit intressant i rollen och antagligen vassare.

Men det är med Patrick Swayze, är det mer en tanke från din sida eller har du läst någon trivia om att han var påtänkt för huvudrollen? Jag vet att du är bra på att snappa upp sådan information. :)

Meh. Suck. Glömde jag länka nu igen?
  • »Patrick Swayze was signed to play Quaid when the movie began preproduction in Australia with Bruce Beresford as the director. However, early in preproduction, Dino De Laurentiis' company went bankrupt. After Arnold Schwarzenegger heard about this, he persuaded Carolco to buy the script for him.«[Källa]
På samma sida, precis nedanför rentutav kan man läsa att Revisorn Quail utvecklades till Byggarbetaren Quaid när Arnold fick rollen.

Som du skrev så skiljer sig filmen en del åt från det som PKD skrev, men så är det ju nästan alltid med litteratur kontra filmatiseringar.

Oja det finns ju både bra och dåliga försök till att överföra klassiker till vita duken. Jag tycker man lyckas hålla balansen här mellan att behålla kärnan i PKD original och samtidigt utöka storyn till en fullängdsfilm.

Jag skulle gärna se att Luc Besson återvänder till SF-genren framöver. Jag tror att han har mer att ge i genren och det blir ju ofta så pass annorlunda och unika filmer att det vore synd om han lät bli.

Hans nya Lockout är väl SF? Eller har jag läst brännvin igen?

John Candy gick ur tiden alldeles för tidigt. :( Han hade en enorm tajming med sin komik och vem vet hur långt han hade kunnat gå eller hur han hade kunnat få hela genren att utvecklas.

Sannerligen en man som är saknad. :(

Boy (2010)

Skall väl se den här också någon gång.

Den kanske du uppfattar som bättre än föregående film. Det är liknande humor, men inte lika skruvat eller påtagligt, utan mer jordnära. Däremot så är det lite mer tyngd åt dramatik som kanske inte faller dig helt i smaken. Men jag hoppas att du finner den sevärd när det väl är dags. :)

Drama är OK i lagom portioner. :)

Run! Bitch Run! (2009)

Äsch! Klart du skall se den här filmen med. :P Vem vet, du kanske gillar den till sådan grad att du ser om NNwBG och sedan instämmer i min "hyllning". Mer troligt är väl dock att du sågar den här filmen med. ;) Den är ju lite "same same, but different".

Ledsen. Men när det gällen NNWBG och RBR litar jag nog mer på Pidde än dig. :P
  • »Regissören Joseph Guzman har tidigare gjort RUN! BITCH, RUN! - och den var under all kritik. En billig rulle som misslyckas på nästan alla plan. När han nu är tillbaka med NUDE NUNS WITH BIG GUNS är det i princip lika illa. Det är kanske aningen bättre den här gången, men det är marginellt.«[Källa]

Edited by XC, 14 March 2012 - 19:00.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#756 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 March 2012 - 19:32

Super K (2011) [IN]

:HeHe: Bra skrivet omdöme. Du lyckas att svara på dom flesta av frågorna som jag hade tänkt att ställa. Och bra där att du, likt mig själv, ser det som en uppgift att valla alla andra här på forumet genom andra länders filmproduktion än just den mest vanliga. ;)

Frågan nu är om jag bör se den här filmen, eller nöja mig med att du har gjort det?

Ser man där. Så trevligt att du gillade filmen. Själv så fastnade jag inte så mycket för filmens handling eller dess, rätt slätstrukna, karaktärer. Men det fanns en hel del annat som jag gillade.

Jo - en del brister har filmen det håller jag helt med om. Speciellt huvudrollerna gör att filmen lider lite då man inte sugs med i "Peter och Rödluvans öde". Det mesta intressanta sker på andra håll i filmen.

BTW, tror du "Peter" ninjas från sagan Peter och Vargen? Är så länge sedan jag läste den sagan nu så jag minns inte men kom att tänka på den frammemot slutet.

Jag har extra svårt för filmens kärleksscener. Okej, nu är dom inte så många, men dom är rätt mycket i vägen. Men så är det ju samme regissör som gjorde den första Twilight-filmen som gör även denna, så lite sådant slisk kanske följde med över mellan produktionerna. ;)

På din fråga så tänkte jag först svara att jag också tänkte samma tanke som dig, men att jag inte riktigt visste hur det låg till med den saken eftersom det även för mig, var länge sedan som jag läste den sagan. Men så fick jag en snilleblixt och konfererade med IMDb som hade följande sak att berätta.

"The character named Peter is from the Russian musical composition and children's story "Peter and the Wolf" written by Sergei Prokofiev in 1936."

Total Recall (1990) [US]

• »Patrick Swayze was signed to play Quaid when the movie began preproduction in Australia with Bruce Beresford as the director. However, early in preproduction, Dino De Laurentiis' company went bankrupt. After Arnold Schwarzenegger heard about this, he persuaded Carolco to buy the script for him.«[Källa]
På samma sida, precis nedanför rentutav kan man läsa att Revisorn Quail utvecklades till Byggarbetaren Quaid när Arnold fick rollen.

Det där kom som en total nyhet för mig. Jag har inte ens hört ett sådant rykte tidigare, vilket är lite skumt. Men kul att få lära sig någonting nytt varje dag. Och det är klart intressant vad Swayze hade kunnat göra med rollen. Så tokigt låter det inte. Och även intressant där att Arnold fick ett filmbolag att köpa rättigheterna till filmen bara så att han skulle få göra rollen. Snacka om inflytande. Sådant händer säkert än idag, men det var nog mer vanligare förr i tiden skulle jag tro.

Jag skulle gärna se att Luc Besson återvänder till SF-genren framöver. Jag tror att han har mer att ge i genren och det blir ju ofta så pass annorlunda och unika filmer att det vore synd om han lät bli.

Nej då. Men jag har så dålig koll på nya filmer i dessa dagar. Det är mycket som jag missar. Jag har läst artiklar om att Besson var intresserad av att göra mer SF, men jag visste inte om det bara var rykten eller om det sedan faktiskt skulle bli av. Trevligt att så är fallet. Den filmen ser jag fram emot att få läsa lite mer om och sedan se när den är färdig.

Run! Bitch Run! (2009)

• »Regissören Joseph Guzman har tidigare gjort RUN! BITCH, RUN! - och den var under all kritik. En billig rulle som misslyckas på nästan alla plan. När han nu är tillbaka med NUDE NUNS WITH BIG GUNS är det i princip lika illa. Det är kanske aningen bättre den här gången, men det är marginellt.«[Källa]

Alltså, hur i hela friden gick det till? Pidde framför mig? Seriöst? :cry: ;)

Jag planerar att mejla Pidde om både det ena och det andra. Frågan är ju bara vad jag skall göra åt din smak när den är så här pass suspekt? :P

#757 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2012 - 22:13

Super K (2011) [IN]

:HeHe: Bra skrivet omdöme. Du lyckas att svara på dom flesta av frågorna som jag hade tänkt att ställa. Och bra där att du, likt mig själv, ser det som en uppgift att valla alla andra här på forumet genom andra länders filmproduktion än just den mest vanliga. ;) Frågan nu är om jag bör se den här filmen, eller nöja mig med att du har gjort det?

Helt och hållet ditt beslut - tror du skulle tycka som jag: att det är en kul att kunna sätta upp en cgi-animerad film från Indien på meritlistan. :)

Jag har extra svårt för filmens kärleksscener. Okej, nu är dom inte så många, men dom är rätt mycket i vägen. Men så är det ju samme regissör som gjorde den första Twilight-filmen som gör även denna, så lite sådant slisk kanske följde med över mellan produktionerna. ;)

Jag har inte sett Twllight - eller något annat av regissören tror jag. Men det kan ju vara så att det lätt blir lite fjortisslisk i hennes produktioner. :) Håller med dig helt i att hela romantik-plotten stjäl uppmärksamhet från det intressanta i filmen.

På din fråga så tänkte jag först svara att jag också tänkte samma tanke som dig, men att jag inte riktigt visste hur det låg till med den saken eftersom det även för mig, var länge sedan som jag läste den sagan. Men så fick jag en snilleblixt och konfererade med IMDb som hade följande sak att berätta. "The character named Peter is from the Russian musical composition and children's story "Peter and the Wolf" written by Sergei Prokofiev in 1936."

Se där - då hade magkänslan rätt.

Total Recall (1990) [US] Jag måste säga att Patrick Swayze skulle ha varit intressant i rollen och antagligen vassare.

Det där kom som en total nyhet för mig. Jag har inte ens hört ett sådant rykte tidigare, vilket är lite skumt. Men kul att få lära sig någonting nytt varje dag. Och det är klart intressant vad Swayze hade kunnat göra med rollen. Så tokigt låter det inte. Och även intressant där att Arnold fick ett filmbolag att köpa rättigheterna till filmen bara så att han skulle få göra rollen. Snacka om inflytande. Sådant händer säkert än idag, men det var nog mer vanligare förr i tiden skulle jag tro.

Anpassa roller efter skådespelare görs säkert hela tiden i viss mån - och i det här fallet kan jag köpa ändringen rakt av. Jag betvivlar att AS skulle kunna spela en revisor övertygande. :P

Nej då. Men jag har så dålig koll på nya filmer i dessa dagar. Det är mycket som jag missar. Jag har läst artiklar om att Besson var intresserad av att göra mer SF, men jag visste inte om det bara var rykten eller om det sedan faktiskt skulle bli av. Trevligt att så är fallet. Den filmen ser jag fram emot att få läsa lite mer om och sedan se när den är färdig.

Har till och med släppts en trailer eller två tror jag.

Run! Bitch Run! (2009)

Alltså, hur i hela friden gick det till? Pidde framför mig? Seriöst? :cry: ;) Jag planerar att mejla Pidde om både det ena och det andra. Frågan är ju bara vad jag skall göra åt din smak när den är så här pass suspekt? :P

Lämna Pidde ifred. Sveriges vettigaste filmkritiker (näst efter mig då) förtjänar lite lugn och ibland. ;)
Och herrejisses pöjk - det handlar ju bara om dessa två filmer. Annars brukar vi för det mesta hålla med Pidde bägge två har jag för mig. ;)

--
Edit: Huxflux dök det uppe ett gäng <p> och <div> taggar i min post... :blink: Eller gäng och gäng - en mindre armé kändes det som...

Edited by XC, 14 March 2012 - 22:18.

fqq5BYam.jpg

#758 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 March 2012 - 19:33

Har till och med släppts en trailer eller två tror jag.

Ser man där. Tack så mycket för länken. Jag kollade in alla fullängdstrailers och det såg helt OK ut. En film som jag givetvis ser när jag får möjlighet till det. :)

Run! Bitch Run! (2009)

Alltså, hur i hela friden gick det till? Pidde framför mig? Seriöst? :cry: ;) Jag planerar att mejla Pidde om både det ena och det andra. Frågan är ju bara vad jag skall göra åt din smak när den är så här pass suspekt? :P

Lämna Pidde ifred. Sveriges vettigaste filmkritiker (näst efter mig då) förtjänar lite lugn och ibland. ;)
Och herrejisses pöjk - det handlar ju bara om dessa två filmer. Annars brukar vi för det mesta hålla med Pidde bägge två har jag för mig. ;)

Lämna Pidde ifred? Du skulle må då va? :P

Och det där som du skrev in parentes var bara som att strå salt i såren. Men jag bjuder på den. ;)

--
Edit: Huxflux dök det uppe ett gäng <p> och <div> taggar i min post... :blink: Eller gäng och gäng - en mindre armé kändes det som...

Det där känner jag igen. Jag hade världens problem igår med att skriva mina svar. Jag vet inte om det beror på att man citerar så mycket. Oavsett vilket så hjälper det inte att sådant dyker upp.

The Lincoln Lawyer (2011)

Om det är någon last som jag har i litteraturläsandet utöver SF/S/F så är det deckare av amerikanen Michael Connelly. Har skriver riktigt bra sådana, han är världsbäst inom genren om ni frågar mig. Och böckerna är gärna hårdkokta. Det gillar jag. Så när man ger sig på att filmatisera hans böcker så blir jag genast intresserad. Ett försök har gjorts tidigare. 2002 kom Blood Work med Clint Eastwood i huvudrollen och den filmen var inte speciellt bra. Vare sig som filmatisering av boken eller som en film som kunde stå på egna ben. När jag hörde talas om att det var dags för ännu en filmatisering så var jag kanske lite mera skeptisk till det hela tack vare det föregående försöket. Men bara lite, för även om den förra filmen inte blev fullt så lyckad så är jag nyfiken på hur en av Michael Connellys böcker skulle vara i det rörliga formatet. Därför var det givet att jag förr eller senare skulle se den här filmen. Sagt och gjort, igår kväll var det så dags. Och visst, filmen är väl helt OK. Även om jag precis som förra gången kan konctatera att boken är bättre. Men det där vet vi ju alla om. Så är det ju alltid. Man har tagit bort en hel del från boken och även lagt till eget material. Tråkigt, men det är sådant som man får räkna med. Vad som var sämre är att filmen har en bra suspekt klippning. Jag vete tusan vad som har hänt där, men inte var det speciellt snyggt eller bra gjort. Sedan så känns filmen som en lightprodukt av boken. Den är hårdkokt, ofta mörk och våldsam. Filmen tar inte ut svängarna tillräckligt mycket, men det överraskar mig inte. Man ville väl göra den lättillgänlig för gemene man att ta till sig och då kan man inte göra en för mörk eller våldsam film. Filmen är bra castad, även om man kan ha önskemål om en del saker. Men på det hela taget så är det trevligt att nu ha fått se filmen och jag kanske rent av ser om den framöver. Även om jag är mer lockad av att läsa om boken.

#759 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 March 2012 - 20:07

Time Bandits (1981) [UK]
Som (enl IMDb) tydligen hette "Det våras för banditerna" här i Sverige (hade jag ingen aning om f.ö.).
Jag har aningen kluvna känslor för den här filmen skall erkännas. Samtidigt som jag tycker det är en aning överskattad film så är det samtidigt en film som jag uppskattar nog för att se om då och då. Den är ju fantastiskt bra producerad och riktigt snygg rakt igenom. Samtidigt har jag svårt att se det roliga i flertalet av de scener som jag uppfattar att det är meningen att jag skall skratta under eller efter. Den lyfter inte riktigt förrän halvvägs in då man äntrar "Det yttersta mörkret", där finns också filmens kanske bästa scen: Herr och Fru Ogre (minns inte vad de översattes som just nu) den scenen är rolig på riktigt. Slutet är underligt, visst uppskattar jag slut som har låg "så levde de lyckliga alla sina dagar"-faktor. Men slutet här är mest krystat och konstigt. Men dålig? Aldrig på en torsdag.

*

Run! Bitch Run! (2009)

Lämna Pidde ifred? Du skulle må då va? :P
Och det där som du skrev in parentes var bara som att strå salt i såren. Men jag bjuder på den. ;)

Men så petigt det skall vara då. :P Din åsikt väger väl rätt tungt den med - kanske inte lika mycket som SFNs Cartman på den tiden han var aktiv här, men nästan. Men ärligt så var det mest ett homage till den ende filmkritiker (av mer proffesionell art) som jag faktiskt läser recensioner av. :)

*

Skippar nog den här tror jag.

fqq5BYam.jpg

#760 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2012 - 23:07

John Carter/John Carter of Mars 3D (2012)

Föredetta sydstats soldaten John Carter dör under mystiska omständigheter och lämnar sin herrgård och förmögenhet till sitt syskonbarn Edgar 'Ned' Rice Burroughs. Dessutom får Ned en dagbok som berättar en minst sagt underlig berättelse om John Carter's otroliga äventyr på 'Barsoom', Mars.

Filmatisering av Edgar Rice Burroughs' (Tarzan's skapare) första bok A Princess of Mars i hans berömda bokserie om Mars. Första gången som den har filmatiserats ocvh det gjordes väldigt bra. Pixar's Andrew Stanton (hjärnan bakom de flesta av Pixar's animerade filmer) visar att han kan skriva och regisera mer än bara animerade filmer.
Ett härligt storslaget äventyr som också har mycket av den humor som man känner igen från Pixar's animerade filmer. Filmen är väldigt nogrant regiserad och det syns att regtisören är van vid att ge trovärdigt liv till datoranimerade karaktärer. Bra skådespelare också och en mycket intresant handling som säljs på ett bra sätt.
Titlen på filmen är lite förvirrande för när den börjar så presenteras den bara som John Carter men i slutet presenteras den som John Carter of Mars, där av dubbel titel eftersom filmen har 2 titlar.
Fantastiskt bra film. Finns inget jag igentligen kan klaga på.
Jag ser mycket fram emot nästa film i trilogin som ska heta John Carter: The Gods of Mars.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#761 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2012 - 08:33

De må vara första gången som Edgar Rice Burroughs A Princess of Mars äntrat biosalongerna, men det är inte första filmen. Asylum släppte sin Direkt-till-DVD-film "Princess of Mars" (till skillnad från Disney tror de inte att ordet prinsessa säljer dåligt) redan 2009.

John Carter skall givetvis ses - om än inte på bio.

fqq5BYam.jpg

#762 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 March 2012 - 11:40

(till skillnad från Disney tror de inte att ordet prinsessa säljer dåligt)

:blink:

#763 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2012 - 13:05

Filmen Rapunzel fick byta namn till "Trassel/Tangled" då en undersökning visade att många pojkar ratade "Prinsessan och Grodan/Princess and the Frog" pga ordet "Prinsessa" i titeln.

fqq5BYam.jpg

#764 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 March 2012 - 14:20

Time Bandits (1981) [UK]

En film som jag väldigt gärna skulle vilja se om. Men det får bli då jag har skaffat mig filmen eftersom jag inte har den. Men jag har sett den några gånger i alla fall. :)

Jag gillar filmen en hel del. Ett av Terry Gilliams alla trumfkort. Och när man spelar ut det så blir man sällan besviken på slutresultatet.

Skippar nog den här tror jag.

Helt förståeligt. Missa dock inte Rare Exports som jag skrev om i detta inlägg. Den lär du gilla, det är jag helt säker på. Det är som om Bröderna Grimm hade skrivit manus till filmen. En riktigt mörk, men härlig saga om hur jultomten verkligen än. Inte den mysfarbror som vi har växt upp med.

Du som har koll. Bröderna Grimm kanske rent av skrev en lite mörkare saga om jultomten?

Missa inte heller nedanstående film. Den lär du också gilla, det är jag minst lika säker på. :)

The Three Musketeers (2011)

Underhållande är filmen, någonting annat kan man inte säga. Paul W S Anderson har flera bra, samt en och annan mindre bra film på sitt samvete. Men han är en övervägande bra regissör i min mening. Oftast så är hans filmer ett gediget hantverk för alla oss filmnördar som älskar genrerfilmer. Så när han skulle ta sig an Alexandre Dumas klassiska berättelse om de tre musketörerna så blev jag riktigt intresserad. Och aningen skeptisk då det visade sig att den skulle filmas i 3D. Nu såg jag inte den versionen av filmen utan nöjde mig med den vanliga som finns tillgänglig. Visst märker man att det finns en hel del effektsökeri i filmen ämnat till dom som såg den i 3D, men på det hela taget så verkar den vara subtilt filmad för att effekterna inte skall kännas så mycket "in your face". Jag måste säga att förtexterna till filmen var riktigt snyggt gjorda och smakfulla. Det är ungefär så som man kan tänka sig att det klassiska brädspelet Risk skulle se ut i rörlig form. Sedan kastas man rakt in i filmen och dess handling med att bli introducerad till filmens huvudpersoner. Och dom är klart intressanta och välspelade. Skådespelarna känns helgjutna i sina roller, inte bara dom ledande utan även mindre biroller är bra rollsatta och utförda. Handlingen i filmen som sådan är lekfull och både spännande, dramatisk och rolig. Precis som ett härligt matinéäventyr skall vara. Kanske att jag gärna hade sett lite mer fäktning från våra antagonister och protagonister, men man får trots allt en hel del av den varan. Och annan allehanda action. Och visuellt så tycker jag att filmen ser riktigt bra ut. Speciell interiör, exteriör samt alla underbara kostymer. Men man har även skapat en hel del häftiga farkoster samt vapen som får den här filmen att bli ännu mer visuellt tilltalande. Manus samt regi är mycket bra. På det så har man fått en kompetent kompositör att lägga en passande musikalisk ådra. Och det bästa med allt är hur öppet slutet är. Jag hoppas verkligen att man gör en uppföljare för en sådan vill jag se. Samt att jag mer än gärna ser om den här filmen.

#765 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 March 2012 - 15:26

Filmen Rapunzel fick byta namn till "Trassel/Tangled" då en undersökning visade att många pojkar ratade "Prinsessan och Grodan/Princess and the Frog" pga ordet "Prinsessa" i titeln.

Jo, jag vet. Men så är det tyvärr. Pojkar hatar Prinsessor. Det är därför de just nu lägger pengar på att försöka göra Prinsessor coola. :P
Fast när det gäller den här filmen så har jag aldrig hört en annan titel än John Carter of Mars. Sedan beslutades det att titlen tydde bara på slutet av filmen så de gav den en för början och en för slutet.

Där jag läste att det var första gången A Princess of Mars filmatiserades så verkar de inte räkna Asylum. Undrar om NÅGON räknar Asylum's filmer. :P Utom möjligen du, XC. ;)

Edit: Uppfattade det fel. De menade att filmen släptes på karaktärens första hundraårsjubleum. :duh:

Lite kul att hur Prinsessan ser ut i Asylums film är så jag var glad att hon inte såg ut i John Carter: blond, smal, tanig och blek. (Fast jag läste att det var Traci Lords och hon var ju inte det sist jag såg henne så det kanske bara ser så ut på bilderna) I John Carter är hon mer åt Xena hållet, en krigarkvinna med muskler. :D Plus att människorna på Mars ju ska vara rödhudade, inte bleka, vilket är varför de reagerar på när den bleka John Carter kommer dit.

Synd att du inte ska se den på bio. Tycker det är där den här hemma. :)

Edited by Crusader, 16 March 2012 - 15:33.

-Sora, Kingdom Hearts

#766 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 March 2012 - 17:18

Hanna (2011)

En till positiv överraskning för förra året. Jag gillar konceptet och tycker att det verkligen får extra liv av duktiga skådespelare som Saoirse Ronan, Eric Bana och till viss del även Cate Blanchett. Den sistnämnda känns inte helt bekväm i sin roll och det gör att upplevelsen skaver en aning. Men det skall även sägas att jag kan se betydligt sämre skådespelerskor i den rollen, så man får vara glad åt det positiva och inte stirra sig blind på det negativa. Men filmen är helt och hållet tillägnad Saoirse Ronan som gör ännu en lysande prestation. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, den tjejen kan gå riktigt långt om hon väljer så här bra roller. Så det som verkligen imponerar i den här filmen är kombinationen bra handling, intressanta karaktärer samt duktiga skådespelare. Sedan får man ett tätt actionraffel på köpet med många intensiva scener. Något riktigt lyxigt med den här filmen är dess underbara soundtrack signerat The Chemical Brothers. Dom visar, precis som Daft Punk med flera, att det går utmärkt att anlita etablerade band till att göra hela filmens soundtrack och inte enbart återfinnas på detsamma med enstaka låtar. Jag slår gärna ett slag för filmens regi som är mycket bra. Jag har sett ett par filmer av Joe Wright tidigare men dom fastnade jag inte så mycket för. Även manusförfattarna är bra och så gott som helt nya i gamet. Det bådar gott inför famtiden för herrarna David Farr och Seth Lockhead.

#767 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 March 2012 - 13:25

Time Bandits (1981) [UK]

En film som jag väldigt gärna skulle vilja se om. Men det får bli då jag har skaffat mig filmen eftersom jag inte har den. Men jag har sett den några gånger i alla fall. :)
Jag gillar filmen en hel del. Ett av Terry Gilliams alla trumfkort. Och när man spelar ut det så blir man sällan besviken på slutresultatet.

Den tappar lite på att hela tiden försöka vara rolig - speciellt John Cleese/Robin Hood känns det som att man fokuserar på fel sak ibland men slutresultatet är bra och ungefär halvvägs in blir det ju nästan renodlad fantast.

Missa dock inte Rare Exports som jag skrev om i detta inlägg. Den lär du gilla, det är jag helt säker på. Det är som om Bröderna Grimm hade skrivit manus till filmen. En riktigt mörk, men härlig saga om hur jultomten verkligen än. Inte den mysfarbror som vi har växt upp med.

Du som har koll. Bröderna Grimm kanske rent av skrev en lite mörkare saga om jultomten?

Rare Exports skall ses bara jag får sug att köpa den. :)
Jag är ingen bröderna Grimm-expert men kan inte minnas någon jultomtesaga alls från Bröderna Grimm.

Sagorna finns ju på nätet så det är ju egentligen bara att börja botanisera bland klassikerna.

The Three Musketeers (2011)

Står redan på inköpslistan. :)

Hanna (2011)

Avgjort intressant, jag har haft mina tvivel om den här (att det skall vara för mycket action) men den verkar ju värd att ge en chans.

*

Filmen Rapunzel fick byta namn till &quot;Trassel/Tangled&quot; då en undersökning visade att många pojkar ratade &quot;Prinsessan och Grodan/Princess and the Frog&quot; pga ordet &quot;Prinsessa&quot; i titeln.

Jo, jag vet. Men så är det tyvärr. Pojkar hatar Prinsessor. Det är därför de just nu lägger pengar på att försöka göra Prinsessor coola. :P
Fast när det gäller den här filmen så har jag aldrig hört en annan titel än John Carter of Mars. Sedan beslutades det att titlen tydde bara på slutet av filmen så de gav den en för början och en för slutet.

&quot;Alla ursäker är bra utom de dåliga&quot; brukar det heta. :P :lol: Personligen har jag inte läst boken - men tror jag laddade ned den från Gutenberg för en del år sedan.

Där jag läste att det var första gången A Princess of Mars filmatiserades så verkar de inte räkna Asylum. Undrar om NÅGON räknar Asylum's filmer. :P Utom möjligen du, XC. ;)

XC: Budget-bolagens försvarare! :D

Lite kul att hur Prinsessan ser ut i Asylums film är så jag var glad att hon inte såg ut i John Carter: blond, smal, tanig och blek. (Fast jag läste att det var Traci Lords och hon var ju inte det sist jag såg henne så det kanske bara ser så ut på bilderna) I John Carter är hon mer åt Xena hållet, en krigarkvinna med muskler. :D Plus att människorna på Mars ju ska vara rödhudade, inte bleka, vilket är varför de reagerar på när den bleka John Carter kommer dit.

Tror Tracy Lords har fått en del ovett för sin insats i Asylums upplaga av filmen. Men jag gillar definitivt parallellen till Xena. Nu blev jag ju riktigt pepp på filmen. :thumbsup: Tjejer med mer muskler är något jag velat ha länge i filmerna. :)

Synd att du inte ska se den på bio. Tycker det är där den här hemma. :)

Går väldigt sällan på bio faktiskt, helt otroligt att jag lyckades hinna med med 2 besök förra året. :)

--
Åså en vända till med html-taggar. :suck: Tror jag fått bort alla nu iaf.

Edited by XC, 17 March 2012 - 13:34.

fqq5BYam.jpg

#768 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 March 2012 - 18:39

Aha. Kände till att den bytte namn för den tänkta pojkpublikens skull, men inte att det var en direkt konsekvens av Prinsessan och grodan.

#769 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 March 2012 - 19:48

De hängde ihop vad jag minns, undersökningen i sig gjorde att Disney fick kalla fötter och ratade "Rapunzel" som titel.

fqq5BYam.jpg

#770 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 March 2012 - 22:16

Spartacus (1960) [US]
En klassisk film som jag inte sett i sin helhet förrän nu. (Chockerande - jag vet).
Det första som slår mig är att Kirk Douglass faktiskt känns gammal i rollen. Enl en snabbkoll på Wikipedia så var Spartacus ca 38år när han dog och Kirk 54 när filmen spelades in så lite i överkant är han kanske. Å andra sidan så var Spartacus antagligen rätt sliten 71 f.kr. när han lämnade den här världen. Så antagligen är det jag som är Hollywood skadad och det hela egentligen går på ett ut.
Det här är en film av den gamla skolan, scenerna får utrymme och vi har snyggt komponerade scener istället för snyggt klippta sådana. Stundtals kan scenerna bli småsega men hela tiden hålls intresset på topp.
Bra story i jämnt tempo - som bäst är den faktiskt i Roms politiska rävspel. Speciellt när Charles Laughton i rollen som "Gracchus" (Crassus store motståndare i Rom för den som behöver en påminnelse). En karaktär jag snabbt kom att uppskatta i filmen.

*

Forgotten, the (2004) [US]
Storyn är faktiskt en bra bit in i filmen riktigt bra, det är mot slutet som den inte riktigt klarar av att hålla sig på banan. Jag saknar Arkiv X lika mycket som alla andra här på forumet, men den här filmen lyckas inte riktigt mildra saknaden i den grad som den själv vill. Julianne Moore gör en bra huvudroll som påminner lite om Jodie Foster.

fqq5BYam.jpg

#771 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 March 2012 - 14:24

Spartacus (1960) [US]

En av dom riktigt stora klassikerna inom genren. Jag har kvar att se "The Fall of the Roman Empire". Bland annat. Men jag gillar Spartacus. Även om intresset för den filmen går i vågor. Men ett gediget hantverk av den äldre skolan är det. Jag såg om den för inte så länge sedan och då skrev jag följande.

Snudd på perfektion. Ibland så är det svårt att skriva omdömen kring vissa upplevelser, det här en sådan. Det man kan säga är att filmens tre mest starka kort, bland flera, är; handling, skådespelare samt regi. Men jag slår även ett slag för foto, musik, scenografi, kostym, osv. Filmen är en ren fröjd att se för alla ens sinnen. Rent visuellt så är den hur vacker som helst och jag gillar att man bredde ut sig över 3 timmar för att berätta det man hade på hjärtat. Det märks att man verkligen tar den tid som behövdes. Vilket gav utdelning, då filmen inte har en enda död minut. Skådespelarna ger sina karaktärer liv och mer därtill. Handlingen är väldigt bra och spännande med alla sina intriger. Musiken känns tidsenlig och mycket passande. Jag gillar all interör och exteriör där man verkligen har gett filmen extra livskraft. Manus samt regi är på topp och bara en av trumfkorten i denna seger. En tidlös film som man kan se när man vill och alltid vara säker på att bli lika underhållen varje gång. Det är bara att buga, tacka och ta emot när man får en sådan här upplevelse.

Den här filmen imponerade inte alls på mig när jag såg den då SVT visade den. Normalt så gillar jag verkligen Julianne Moore, men ibland väljer hon riktigt konstiga roller.

Citizen Kane (1941)

Jag är inte mycket för Orson Welles och det är väl en av flera bidragande orsaker till att jag aldrig riktigt har höjt den här filmen till skyarna som många andra cineaster har gjort. Andra orsaker är en handling som inte riktigt engagerar mig som jag hade önskat och med karaktärerna så är det exakt samma sak. Samt att man berättar filmen genom många återblickar. Dom första 10 minuterna av filmen är riktigt trevande eftersom det känns som att man sitter och tittar på en gammal journalfilm. Filmen är även lite för lång. Men trots sina brister så är filmen så pass bra att det kan vara trevligt att se om den då och då.

*

Galaxy Quest (1999)

En film som jag verkligen gillar och sällan blir trött på. För oss nördar till äldre SF tv-serier så är den extra angenäm. Man kan känna igen sig i en hel del företeelser och allmänt nörderi. Handlingen är mycket underhållande. Skådespelarna gör bra insatser och dom två som verkligen sticker ut är Alan Rickman och Sigourney Weaver. Deras karaktärer är väldigt roliga och välspelade. Men dom andra gör bra ifrån sig dom med, inget snack om den saken. Och rent visuellt så imponerar filmen fortfarande. Inom denna genre så brukar det ofta märkas rätt tydligt när filmers visuella glans börjar att blekna med åren, till förmån för dagens mer moderna teknik. Men den här står sig bra som sagt var. Så, det är en film som man vill se om ibland och som alltid är lika bra. En annan kul grej som skulle vara trevlig att ta del av är den "R Rated"-version av filmen som sägs cirkulera enligt Sigourney Weaver. Jag kan tänka mig att en sådan är minst lika bra.

#772 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2012 - 20:46

Romarrikets Fall / Fall of the Roman Empire (1964) [US]
Säga vad man vill - men många av actionscenerna håller än idag. Det är något mäktigt med så mycket folk i en och samma scen som cgi helt enkelt inte mäktar med att klå (hur snygg den än blir).
Jag är ju löjligt förtjust i Antiken och det gamla Romarriket i synnerlighet så det här storyn passar mig som handen i handsken. Kanske att kärleksintrigen mellan Livius och Lucilla inte riktigt funkar för mig. Men resten är det hög klass på. Den är dessutom makalöst snygg när det gäller fonder, rekvisita och miljöer (det forum Romanum som byggdes inför den här filmen klassas tydligen fortfarande som den största utomhusscen som byggts för en film).
Jag tycker att Stephen Boyd inte riktigt hittar hem i rollen, det är svårt att förstå hur denna vuxne pojke inte bara klasssas som den bättre arvingen till tronen men som kejsarens dotter dessutom faller pladask för. I övrigt tycker jag det märks att man hittat bra skådespelare - speciellt gillar jag Christopher Plummers inkarnation av Commodus.

*

Spartacus (1960) [US]

En av dom riktigt stora klassikerna inom genren. Jag har kvar att se "The Fall of the Roman Empire". Bland annat. Men jag gillar Spartacus. Även om intresset för den filmen går i vågor. Men ett gediget hantverk av den äldre skolan är det. Jag såg om den för inte så länge sedan och då skrev jag följande.

Vet inte om perfektion är det ord jag skulle välja. Men man känner ju tidens vingslag och hur stilbildande den varit. :) Helt klart en film det är en ära att införliva i samlingen.

Den här filmen imponerade inte alls på mig när jag såg den då SVT visade den. Normalt så gillar jag verkligen Julianne Moore, men ibland väljer hon riktigt konstiga roller.

Nope, den här filmen var lite av en besvikelse första gången jag såg den. Vilket är synd eftersom den inledningsvis är riktigt vass. det är synd att man schabblar bort slutet på ett Rymdvarelser+Mamma/Barn-band. Däremot skall jag erkänna att jag uppskattade den lite bättre nu än första gången jag såg den.

Citizen Kane (1941)

Aldrig sett. Men känns sm en sådan där film man borde sett minst en gång i sitt liv?

Galaxy Quest (1999)

En av mina favoriter med. :) Jag skulle också gärna se den R-ratade versionen.

fqq5BYam.jpg

#773 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 March 2012 - 13:43

On the Waterfront
Klassisk film av Elia Kazan om hamnarbetare som försöker stå upp mot den korrupta fackföreningen som styrs av maffian. Framför allt är det Marlon Brando som sticker ut i en av sina mest ikoniska roller som Terry Malloy, en man som slits mellan lojaliteten till sin bror som jobbar åt maffian och kvinnan han försälskar sig i. Det är märkligt att se en av filmhistoriens mest kända scener (http://tinyurl.com/4xv7pea) i sitt rätta sammanhang så här sent om sider men samtidigt också väldigt häftigt. Det är en otroligt bra scen. Elia Kazan har fångat en riktigt bra realistisk stämning som verkligen krävs i filmen. Brando är som sagt helt lysande och han backas upp av en riktigt bra cast i övrigt som Karl Malden, Lee Cobb, tidigare nämnda Steiger och Eve Marie Saint i hennes debutfilm. Men ärligt talat bleknar dom i jämförelse med Brando som verkligen gör en av sitt livs största rollprestationer som han också fick en Oscar för.

4/5

Harold and Maude
Väldigt fin och rolig feel good film av Hal Ashby. Harold är en deprimerad ung man som bor hemma hos sin rika mamma. För att fördriva tiden begår han fejkade självmord som oftast inte lockar fram någon större reaktion hos hans självupptagna mor. Han gillar också att gå på begravningar och där träffar han den minst sagt excentriska 80-åriga Maude. "Excentrisk" är egentligen ett överflödigt ord att beskriva en karaktär i den här filmen eftersom i stort sätt alla är excentriska på nåt sätt. Maude är bara lite mer excentrisk och på ett roligare sätt. Harold och Maude blir iaf goda vänner och ger sig ut på en rad roliga eskapader. Filmen är väldigt 70-talistisk i sitt foto, bildberättande och musik. Musiken är gjord av Cat Stevens och används på ett ikande sätt som i Submarine och The Graduate som också är två filmer jag tänkte på av flera anledningar under filmen. The Graduate har samma 70-talsstil och som sagt snarlikt soundtrack upplägg också har vi då förhållandet med en ung man och en äldre kvinna som i det här fallet förstås är en väldigt stort åldersskillnad. Den har också väldigt skruvad humor som inte helt osökt för tankarna till Wes Andersons filmer som också använder liknande musik. Jag tror bestämt att herr Anderson sett den här filmen ett antal gånger...

Rekommenderas varmt.

4,5/5

Land of the Lost
Well done. You just gave murderous primatives the power of fire!

2/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#774 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 March 2012 - 15:09

Romarrikets Fall / Fall of the Roman Empire (1964) [US]

Trevligt med ett sådan positiv upplevelse för dig. Det verkar som att den här filmen är snäppet bättre än Spartacus enligt dig? :) Jag har den här liggandes, så jag får se om jag inte tar och ser den snart. Kanske till helgen då man har tid att se en så pass lång film i en sittning.

Nope, den här filmen var lite av en besvikelse första gången jag såg den. Vilket är synd eftersom den inledningsvis är riktigt vass. det är synd att man schabblar bort slutet på ett Rymdvarelser+Mamma/Barn-band. Däremot skall jag erkänna att jag uppskattade den lite bättre nu än första gången jag såg den.

Jag har bara sett filmen en gång och med tanke på hur pass dåligt jag tyckte om den då, så vete tusan om jag vill ge den en förnyad chans framöver. Kanske. Det är ju positivt att den växte för dig vid en omtitt.

Citizen Kane (1941)

Aldrig sett. Men känns sm en sådan där film man borde sett minst en gång i sitt liv?

Nej, då finns det bättre filmer för dig att se från den här eran. Jag tror inte att du skulle uppskatta den här speciellt mycket faktiskt, baserat på att jag vet vad du tycker om för filmer. :)

On the Waterfront

Ah, Marlon Brando. Just den här filmen har jag inte sett med honom tidigare, men jag har hört talas om den. Det är väl en till sådan där film som man inte bör missa att se minst en gång i livet. Och scenen som du länkar till var välgjord. Jag har aldrig sett den tidigare, trots att den är så berömd, men den ger ju en liten försmak av vad man kan vänta sig för typ av film. Och som sagt, jag är inte helt främmande för att se den någon gång.

Harold and Maude

Den här filmen har jag varit nyfiken på att se ett längre tag. Jag minns att en kusin en gång i tiden rekommenderade den och att hon då blev helt tagen efter att ha sett filmen. Ett tillfälle att se filmen har ännu inte presenterat sig för mig, men bättre sent än aldrig som man säger. Ditt omdöme skvallrar om en liknande upplevelse som min kusin hade och faktum är att hon också nämnde Wes Anderson i samma veva. En regissör som jag verkligen gillar. Bara det att man kan dra paralleller mellan denna film och ovannämnda regissör gör att suget efter att få se filmen ökar ett par steg.

The Golden Compass (2007)

Boken är som många redan vet, riktigt bra. Filmen likaså om ni frågar mig. Givetvis kan den inte mäta sig med boken, men säg den film som kan det. Okej, det finns en del lysande exempel där film överträffar bok, men i det här fallet så är det inte riktigt så. Men filmen är välgjord och står sig bra på egna ben, vare sig man har läst boken eller ej. Rent visuellt så är den mycket fin och välgjord. Det är trevligt. Ännu bättre är det när vi kommer till skådespelare och handling. Främst det sistnämnda. Inget ont om skådespelarna, men det är inte många som sticker ut. Dakota Blue Richards är en av dom för att nämna någon. Tyvärr så verkar den här filmen inte ha resulterat i så många efterföljande roller eftersom hon knappt har gjort någonting mer. Nu är hon ju fortfarande ung, har sin utbildning att tänka på och har hela sitt liv framför sig, vilket kanske bara är ett gott tecken på att hon har undvikt att hamna i facket "barnskådespelare får en framgångsrik roll och tappar sedan fotfästet i verkligheten". Filmen tål i varje fall att ses om med jämna mellanrum.

*

Thor (2011)

Den här filmen överraskar på mer än ett sätt. Från första början var jag intresserad av att se den då den utannonserades. När sedan bilder och framförallt trailers och teasers började att dyka upp så blev jag bra skeptisk till det hela. Det kunde ha gått så illa att jag inte hade sett filmen alls, om det inte hade varit för att jag ofta vill ge filmer en ärlig chans innan man förkastar dom helt, och när man dessutom kan göra det gratis på ett bra och lämpligt sätt så är det inte mycket som hindrar mig. Och jag är glad att jag gjorde så i det här fallet. För filmen är inte alls så dålig som bilder, trailers, teasers och allehanda information lät förmedla innan releasen. Faktum är att filmen är välgjord till den grad att jag inte skulle ha någonting emot att vare sig se om filmen eller se en uppföljare om det skulle bli tal om en sådan. Rent visuellt så är filmen skitsnygg. Med en sådan bra grund så var det ännu trevligare att se hur man hade fått till en lyckad handling som både är intressant och lekfull. Tillkommer gör även klart intressanta karaktärer gestaltade av passande skådespelare. Regissören var ett oväntat drag, men ändå inte. Det visade sig att Kenneth Branagh kunde sin serietidningshistorik och även i att ge ett kompetent manus liv. Jag såg att självaste JMS hade varit inblandad i filmens story, men man undrar ju lite exakt vad det var som han stod för och varför man sedan satte några helt andra på att skriva filmens manus? Antagligen höll väl det JMS ursprungligen skrev, inte måttet, eller att han helt enkelt inte ville skriva ett manus. Men det är för mig lite konstigt då JMS borde ha klarat av en sådan sak på egen hand eller tillsammans med någon. Sak samma, faktum kvarstår att den här filmen tillhör dom bättre när det kommer till filmatiserade hjältar från serietidningar. Det är kanske inte min personliga favorit, men den är långt ifrån den typen av serietidningsfilmer som jag starkt ogillar.

Edited by Piranhaconda, 20 March 2012 - 15:09.

#775 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 March 2012 - 17:03

Citizen Kane (1941)

Nej, då finns det bättre filmer för dig att se från den här eran. Jag tror inte att du skulle uppskatta den här speciellt mycket faktiskt, baserat på att jag vet vad du tycker om för filmer. :)

Det finns många filmer som man "bör ha sett". Jag skulle väl säga att det beror på vem som säger det och varför. Just Citizen Kane är berömd och omtalad i mångt och mycket för att den var så pass banbrytande för sin tid. Ljussättning, kamervinklar och klippning gick helt mot normen för den tiden och Orson Welles använde sig av en berättarstil som också ansågs vågad för sin tid. Allt det har sedan dess imiterats i massvis av filmer och är därför idag inte alls speciellt märkvärdigt om man inte ser till den filmhistoriska aspekten. Men med det sagt så tycker jag ändå att det är en oerhört välgjord film med en riktigt bra berättad story även om man bortser från dess plats i filmhistorien. Så ja, jag tycker att du borde se den, om inte annat för kuriosa och för att bilda dig en egen uppfattning. Men jag har ingen aning om du kommer att gilla den eller inte. Få personer brukar iaf ogilla den. Förvänta dig bara inte världens bästa film genom tiderna som den ofta kallas.

On the Waterfront

Ah, Marlon Brando. Just den här filmen har jag inte sett med honom tidigare, men jag har hört talas om den. Det är väl en till sådan där film som man inte bör missa att se minst en gång i livet.

Den är helt klart sevärd för Marlon Brandos skull men som sagt en väldigt bra film i övrigt också. Ska jag vara kritisk som jag inte riktigt var i recensionen så är det väl att trots realismen så är det ändå en film av sin tid som ser ganska svart och vitt (no pun intended) på kampen mellan fackpamparna och arbetarna.

Harold and Maude

Ditt omdöme skvallrar om en liknande upplevelse som min kusin hade och faktum är att hon också nämnde Wes Anderson i samma veva. En regissör som jag verkligen gillar. Bara det att man kan dra paralleller mellan denna film och ovannämnda regissör gör att suget efter att få se filmen ökar ett par steg.

Hoppas du få tillfälle att se den nån gång. :)

The Golden Compass (2007)

Lite trist att det inte blev fler filmer av det här. Jag har också läst böckerna och jag tyckte dom lyckades rätt bra med filmatiseringen.

Thor (2011)

Jag såg att självaste JMS hade varit inblandad i filmens story, men man undrar ju lite exakt vad det var som han stod för och varför man sedan satte några helt andra på att skriva filmens manus? Antagligen höll väl det JMS ursprungligen skrev, inte måttet, eller att han helt enkelt inte ville skriva ett manus. Men det är för mig lite konstigt då JMS borde ha klarat av en sådan sak på egen hand eller tillsammans med någon.

Jag skulle gissa att filmen gått igenom ett antal ombearbetningar under resans gång för att anpassa storyn till Avengers filmen osv. Men vem vet? Joss Whedon verkar iaf enligt egen utsago ha fått relativt fria händer till att skriva manuset till The Avengers.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter