Operation Outland / Outland (1981) [UK]
¤ Tack för tipset tvdags.se.
¡Spoilers rakt föröver!
≈ Sheriff William T. O'Niel är en man som inte ryggar för att sätta sig på tvären där tvären är på sin plats. Och när arbetarna på gruvstation Con-Am 27 på Io (en av Jupiters månad) drabbas av hallucinationer, robotliknande beteende, paranoja och ond bråd död backar han heller inte för att ta reda på varför...
+ Frances Sternhagen är en kvinna jag inser jag sett både här, där och i ett par produktioner jag är mest komfortabel med att förneka jag sett. Det är sällan en enskild skådespelare/-ska fått mig att vilja beta mig igenom hela dennes filmografi. Med start från år noll, men det lyckas Francis med här.
- Varför är helt plötsligt hela stationen öde när rymdskytteln landat? För att ge plats åt vad som komma skall? Missade jag någonting?
҉ En grymt snygg 33åring måste jag säga. Scenografi, modelljobb, specialeffekter och design är tipptopp fortfarande. Man lyckas dessutom upprätthålla illusionen om att stationen är relativt gigantisk. Den för-digitala estetiken med text-only datorer känns inte utdaterade utan mer som charmiga detaljer (till skillnad från dagens SF där det ibland känns som om det krävs en ingenjör att spola toaletten).
♪ Ärligt så var jag för upptagen med resten av filmen för att anmärka något på musiken. Det händer inte ofta.
∴ En snygg, välberättad intrig som tydligen började som Western men utvecklades till science fiction, och dragen av western finns kvar i form av pionjäranda och ett skapligt löst förhållande till lagen. Att kombinera de två genrerna fungerar bra där science fiction-delen ger samma typ av isolering som man kanske upplevde under vilda western. Tonen sätt direkt med en "poliser skall synas inte höras"-attityd och att dödsfall sällan utreds utan avfärdas som självmord. Tidigt in börjar man misstänka att konspirationen inte bara ligger högre upp i bolaget utan även involverat köpta poliser.
Sean Connery och Frances Sternhagen (O'Niel resp. Dr. Lazarus) har en härlig kemi och det är nästan man önskar att de båda jobbat mer ihop. Dr. Lazarus är f.ö. en väldigt underhållande karaktär som inte bara besitter humor utan är redig och inte skyr att göra vad som måste göras – kanske för att hon vet om att hon redan sitter på botten av tunnan. Överlag är det väl genomtänkta karaktärer som gör små mänskliga misstag på rätt ställen; gillar också hur man får en allt starkare känsla av att polisen inte tigs ihjäl för att alla är helt laglösa utan för att de flesta tenderar ducka och prioritera att komma hem till familjen och kunna sätta mat på bordet.
Personligen kan jag tycka att den mer spartanska/analoga tekniken borde få ett större utrymme i dagens SF men här är kanske kommandona som matas in lite väl litterära. Intrigen berättas väl och utvecklas på ett bra vis, när hela intrigen ligger öppen mot mitten av filmen är man direkt nyfiken att se hur den utvecklar sig.
Kanske kan jag tycka att iaf en av lönnmördarna på slutet är lite för lätt avpolletterad, och att det är synd att Montones ersättare även han skulle vara köpt. Men att O'Niel avslutar sitt värv utan några dramatiska och moralkryddade monologer utan sänker Sheppard med en klassisk råsop känns helt rätt.
Avslutningsvis en film att tycka om rakt igenom och se fram emot att få se om.
Senast sedda film #7
Posted 07 December 2014 - 19:29

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 December 2014 - 02:13
Ser man där. En film som helt föll XC i smaken. Trevligt att du dessutom redan nu ser fram emot att se om den framöver. ![]()
Själv så har jag haft blandade upplevelser med den här filmen, men det är väl det gamla vanliga att man ibland tror sig vara sugen på att se en viss film och sedan så visar det sig att man kanske skulle ha sparat den filmstunden till en annan gång istället. Senast jag såg Outland var det lite så. Det var för några år sedan och då gick jag inte helt igång på den. Men jag kan nicka instämmande i att det är en bra film som står sig väl tillsammans med dagens SF.
Jag gillar också blandningen av SF och Western. Det finns ett par bra sådana filmer där Westworld (1973) är lite av min favorit. I Outland så låter man inte någon av beståndsdelarna få ta överhanden vilket är bra. Jag uppskattar också hur tekniken såg ut förr i SF-filmer. Det där med datorer är både charmigt och ofta fortfarande gångbart. Ibland blir det väl lite fjantigt, men man slås ofta av att det faktiskt både ser bra ut och fungerar i kontext med filmernas respektive handling. Synd att dagens SF-filmer inte strävar efter att ara lite mera nedtonade och retro.
Edited by Garm, 08 December 2014 - 02:14.
Posted 08 December 2014 - 05:24
Och även om jag medger att jag förväntade mig att den skulle vara bra, XC gav den tummen upp och redan innan det intresserade den mig. Men den var bättre än vad jag kunde ana. Jag håller med XC i det mesta som skrivs, även om jag nog inte upplevde filmen som längre än vad den var. Snarare tvärtom, lite; "Va, är filmen redan slut".
Ett härligt äventyr som man sällan ser idag. Mer ofta är dom så bombastiska att man nästan storknar eller så är det så smala produktioner att man knappt hittar filmen så att man kan se den.
Allt ligger på en bra och behaglig nivå. Bra handling, begåvade skådespelare där dom allra flesta sticker ut. Musiken är kanoners och ger filmen momentum. Specialeffekter och annat visuellt är riktigt bra och genomarbetad. Ibland kan man märka att större delen av en films budget har spenderats där, men här känns det lagom och det är bara bra.
Jag uppskattar också inslagen av ångpunk här och där.
Undrar om vi får se fler filmer, jag skulle då inte säga nej till det. Jag har dock inte läst något om det hela. Men hoppas kan man alltid göra.
Funderar på att köpa den svenska utgåvan av filmen om jag kommer ihåg det. Känns i alla fall som att man borde permanent ha den i sin samling för framtida återbesök.
Adventurer: The Curse of the Midas Box, the (2013) [UK]
VAD? Mariah Mundis farbror dyker upp, skadad och till synes från ingenstans. Någon har funnit något och föräldrarna rusar åstad. Själv blir han ansvarig för lillebror Felix och inser att skurkars hantlangare plötsligt jagar dem. Alla spår verkar leda rakt mot en gammal, till större delen okänd, legend om Kung Midas.
VEM? Kul att återse Keeley "Ashes to Ashes" Hawes igen om än i en liten roll. desto större och matigare är rollerna som Lena Hadey och Sam Niell korpat åt sig. Sedan är Ioan "Hornblower" Gruffudd med på ett hörn också.
VAR? En av de intressanta äventyrsepokerna: Slutet på 1800-talet.
HUR? Den här filmen vill vara en sådan där härlig familjematiné som man kan spendera en söndagsförmiddag tillsammans med. Och det är, för vad det är värt, ett klart godkänt försök. Konceptet är rätt bra och hela intrigen med Midas asken gillar jag. Det är lite synd att själva berättandet dock slakar på sina ställen och filmen känns bra mycket längre än de 94minuter som den klockar in på. Visuellt är det inget fel med den här, duktiga skådespelare och special effekter som helt klart är godkända. En liten dos steampunk får vi ångpunkare oss till livs. Trots problemen så kommer jag på mig med att gilla den, trots sina brister. Skall bli intressant att se vart den här hamnar och om uppföljaren "Mariah Mundi & the Tablets of Destiny" blir av.
NÄR? Baseras på den första av en trilogi böcker signerade G.P. Taylor, filmen verkar ursprungligen fått namnet "Mariah Mundi & the Curse of the Midas Box" (efter böckerna är jag säker på). Men har i slutändan fått det mer generellt säljbara namnet "The Adventurer...". Kanske var det lika bra, jag har aldrig hört talas om böckerna och ögonen fastnade på just ordet adventurer.
Posted 11 December 2014 - 19:10
Flygplan 2: Räddningstjänsten / Planes: Fire & Rescue (2014) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
≈ Dusty har sedan senaste filmen gått från klarhet till klarhet och hyllas nu som världens bästa flygracer. Så går hans växellåda sönder och domen är hård: han kan aldrig flyga fort igen. När Propellerhålan behöver en till brandman anmäler sig Dusty som frivillig...
+ Där Flygplan var en blek (med underhållande) återupprepning av Bilar så lyfter Flygplan 2 och får en helt egen storyline.
- Det är nästan synd att racing-intrigen från Flygplan hänger kvar här, för filmen behöver inte allt tjafs om växellådor.
҉ Animeringen känns här och där tillbakahållen och lite platt, men annars är det så tipptopp som man förväntar sig av Pixar.
♪ Tjusigt soundtrack med stråk av både det bombadistiska och ett par country-svängar.
∴ På sätt och vis är det här den film man önskar att Flygplan varit, den här tar ett steg ifrån racing-fokuset och satsar istället på att bygga något eget. Den är både charmig och rolig, och lägger dramat på de rätta ställena. Kanske känns det lite tradigt med ännu en karaktär som trotsar order och kör sitt eget race, Dusty går kanske lite väl snabbt från "klåpare" till "überproffs" kan jag tycka. Som sig bör finns även en skurk, här i form av en egotrippad hotellägare som försätter folk och fä i fara inte bara genom att vägra utrymma sitt hotell utan även genom att strypa vattentillgången till brandkåren. Ett väldigt fint slut som ligger precis på fel sida om när det blir för sentimentalt. Kort sagt, ett litet lyft från den förra filmen.
*
Kul att du sett The Adventurer, Garm. en film som jag minns med värme och gärna skulle se en uppföljare till. ![]()

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 December 2014 - 20:17
Ah, där kom en till film som jag hade tänkt att se men sedan helt glömde bort. Damn. Bra att man blev påmind om det hela i alla fall.
Jag minns att jag blev lite besviken på den första filmen, mycket för att den var lite väl lik Bilar.
Bra att man har ryckt upp sig lite i och med den här uppföljaren. Jag uppskattade att Bilar 2 slängde in en liten knorr med hela intrigen om agenter och att handlingen spände över flera kontinenter. Det gjorde att den inte kändes för upprepande. Den här filmen verkar ha anammat det oupplägget ch flyttar lite av fokus från det eviga race:andet. Även om dom kanske inte helt lyckas om jag tolkade ditt omdöme korrekt.
Verkar vara en sevärd film som jag gärna skulle vilja riva av.
Edited by Garm, 11 December 2014 - 20:20.
Posted 11 December 2014 - 22:00
Jupp, kanske var Bärgarn i lite för stort fokus i Bilar 2 men överlag så funkade agent-intrigen som en vitaminkick i storyn.
Det är lite racing i början av filmen, främst som en skarv från förra filmen. I annat fall så berörs ämnet bara lite.

Posted 11 December 2014 - 23:58
Låter bra. Ser fram emot att ge den här filmen en chans när det blir läge för det. Utlovar till och med ett omdöme kring min upplevelse, men det blir nog mer troligt i Sockerbomber-tråden där jag har skrivit om allt annat Disney/Pixar. ![]()
Posted 14 December 2014 - 03:53
Cody Zamora, Eileen Spenser, Lilly Laronette och Anita Crown är 4 kvinnor i 1800-talets USA som pga olika missöden i livet har blivit tvugna att jobba som prostituerade på ett bordell och märker just hur lite de är värda när en av dem tvingas döda en kund. På flykt undan lagen med om dröm om att skaffa en egen mark träffar de på den snälla men naiva farmaren William Tucker, den mystiska främlingen Josh McCoy samt den fruktade banditen Kid Jarrett och hans gäng där Cody växte upp som deras personliga hora.
Amerikansk Western som har blivit en populär klassiker trotts att den redan från början alltid var oförkänat väldigt kritiker risad och ligger på Rotten Tomatoes negativa "Rotten" lista med 9% (alltså -9/100).
Ett bra och underhållande Western-äventyr som har fått mycket skit. Varför vet jag inte men jag skulle gissa på att det är pga att den handlar om 4 prostituerade kvinnor, även om kritikerna säkert skulle påstå att det inte hade med saken att göra. Vissa klagar på att de var för vackra, andra att de inte var tuffa nog, förmånga tjejer, förlite action, för färgglad, någon verkar ha hängt upp sig på att regisören tidigare hade gjort så kallade explorteringsfilmer (thrillers med sexiga kvinnor i huvudrollerna). Sanningen är snarare att många på den tiden hade en syn på vad en western skulle vara och har det fortfarande, och ett gäng tuffa kvinnor är enligt dem inte nog för en western.
En uppföljare var planerad men de planerna kastades snabbt när filmen fick så negative kritik. Men, som sagt, bland vanligt folk så är den rätt populär och har ett ovanligt högt betyg på IMDb för den här typen av filmer.
Jag har iallafall alltid gillat den här filmen och kan rekomendera den till alla som gillar western äventyr och inte har något mot att filmens 4 huvudroller är kvinnor som rider på häst och skjuter banditer.
Betyg: Girl Power Pang-Pang
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 December 2014 - 03:57
Dead End (2003)
Det är Julafton. Frank Harrington, hans fru Laura, deras barn Richard och Marion samt hennes pojkvän Brad Miller är påväg till Laura's föräldrar för att fira Jul och efter deras vanliga bråk så somnar de tillsist. Trött och försenad bestämmer sig Frank för att för första gången på 20 år ta en genväg. Det skulle han inte ha gjort!
Fransk Julskräckfilm med Engelsk talande skådespelare. Trotts en blygsam budget på $900000 så blev filmen en gigantisk succé och kammade in över $77 på DVD-försäljningar.
I huvudrollerna ser vi bla. Ray Wise (Twin Peaks, "Reaper") och Lin Shaye (Insidious 1-3, There's Something About Mary).
Om någon såg på "Glamour" något mellqan 1998 och 2010 så känner ni kanske även igen Mick Cain som spelade C.J. Garrison. Själv tittade jag på serien just runt 1998 och minns det minst sagt underliga av att den knubbige lille C.J. plötsligt blev smal och hade åldrats 5 år.
I ett försök att locka en yngre publik till erien beslutade de att göra alla barnen (som väll var runt 12) till tonåringar med egna handlingar och anställa riktiga skådespelare till rollerna.
Vi ser också Steve Valentine som man känner igen från många TV-serier och vars röst känns igen från Dragon Age spelen där han ger röst åt Alistair.
Filmen kom ut samma år som "Wrong Turn". Undrar om det är en konstig tillfällighet.
En scen jag verkligen inte förstår. (Förklaring av scenen men utan att namnge några karaktärer)De hittar något hemskt på vägen, går ut ur bilen, reagerar starkt på det de ser men man får aldrig se vad det är som ligger där. Man vet bara att det är en död människa pga att de säger saker som får en att förstå det. Man förstår inte heller hur illa tilltygad den är fören en av dem börjar pta på den med en pinne för att nå en mobiltelefon och när de sedan lyfter mobilen så sitter det ett blodigt öra (tror jag) fast vid den. Varför visade de inte kroppen? Pga budget? De borde ha visat något iallafall.
Sedan är där en massa underliga saker som jag inte förstår meningen bakom. T ex när Richard (jäkla otrevliga galna idiot) låtsas att ett monster tar tag i honom när han ska undersöka en mystisk barnvagn som står mitt på vägen och man hör monsterljud. Vad är meningen med den scenen? Vad för typ av människa gör ett sådans skämt precis efter att någon har blivit brutalt mördad?
Ett gigantiskt problem med filmen är karaktärerna. Vad som först är lite småkul med dem småbråkandes blir snart väldigt tröttsamt med en massa bråkande, skällande, konstant svärande (har aldrig sett Ray Wise svära så mycket) som får en att avsky de flesta karaktärerna. Frank behandlar sin fru som skit, Richard är ett jäkla okänsligt monster till tonåring som gör att man hoppas att han ska bli mördad så att man slipper honom (vem smyger in i skogen för att röka på och dansa medans en mördare lurar i närheten?), Brad hotar att mörda Richard vilket är minst sagt underligt (men förståligt), Laura hatar sin make och [spoiler]har fått Richard med en annan man i hemlighet
,. När den ena mörka hemligheten efter den andra avslöjas så känns personerna mer och mer som osympatiska och när även de få man gillar visar sina vidriga sidor så blir det förmycket och jag pausar filmen för att sucka djupt.
Slutet och vad som pågick [spoiler]räknade man ut väldigt snabbt. Uppenbart att de alla redan var döda och höll på att dömmas eller något sådant i ett limbo. En annan möjlighet är att allt hände i Marion's huvud medans hon är medvetslös och att den svarta bilen, Marcott osv var saker som hon uppfattade medans hon blev räddad. Fast själva slutet made no sense at all. Doktorn heter Marcott (vilket var platsen de försökte ta sig till) och hon fick lift av en mörk klädd kille som körde en likadan bil som terroriserade dem. Och hela grejen med att de hittade lappen där pappan hade skrivit vad han skulle göra när allt var över var verkligen ett försök att förvirra en bättre.
Musiken varierar en aning. Oftast är den stämningsfull och bra men så plötsligt kommer ett stycke som är så uselt att man vill hålla för öronen, gjord av något billigt uselt program som någon har laddat ner gratis från nätet.
Efter slut texterna står där ett meddelande från de som gjorde filmen som tyder på att de själva inte gillade slutresultatet av filmen:
To everyone still with us at the end of these credits, thank you! God bless you. You sure do like Movies!
Fast det kan också vara som de uppskattade de som såg sluttexterna och vilka som hade jobbat med filmen.
En väldigt ojämn film som är välgjord på vissa delar men riktigt dåligt gjord på andra. En film som är svår att gilla, jobbig att se och förutsägbar trots deras försök att vara oförutsägbara men har vissa intresanta idéer. Den kunde ha blivit mycket bättre men många idéer var minst sagt underliga och det märks att regisören var en nybörjare.
Betyg: WTF!
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 December 2014 - 17:20
Draktränaren 2 / How to Train Your Dragon 2 (2014) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
≈ Livet leker för drakar och människor på Dräggö när ett enda namn får Tryggvåld skall barrikadera alla inklusive öns drakar i berget: Drago. Hicke smiter ut för att möta denna krigsivrare och mäkla fred...
+ Man har uppenbarligen valt att låta en rätt lång tid gå mellan filmerna, här talas det om att Hicke är i 20års åldern, och känns som en helt OK ålder för hans äventyr.
- Helt plötsligt seglar det in flera drakryttare i storyn och vi har inte fått höra ett dugg om det tidigare (och då har jag tjuvkikar på tv-serierna på Carton Network också)? Är det här en mörkläggning av Tryggvåld att inte ett enda rykte hörts innan?
҉ Dreamworks vet vad man gör, snygg design och animering och med trevliga små förhöjande detaljer (som krukan som blir vår på ett sätt som faktiskt påminner om lergods).
∴ Man skriver visserligen in Hickes mamma snyggt i storyn, men hela intrigen att draktränare/-mästare/-ryttare även utvecklats tidigare är lite svårtsmält då det inte nämnts tidigare. Annars så är det en trevlig historia med influenser från Pocahantas (Avatar för den yngre skaran) och Moby Dick. Man bjuder på en del överraskningar under filmen, såsom att "fel" alfadrake vinner och en rätt stor karaktär som faktiskt lämnar oss.
Hickes mamma påminner väldigt mycket om Pocahantas (Neytiri om man fortfarande är insnöad på Avatar) och har till och med en liknande ansiktsform som Disneys animerade version av karaktären. (Pocahantas, inte Neytiri).
Drago är uppenbarligen Ahab och bär många likheter med karaktären, till och med att den alfadrake han jagar helt uppenbart är vit (precis som den kända valen ur Moby Dick). Scenerna i Dragos läger har medvetet mer svärta och skuggor och de flesta av drakarna går i mörka nyanser. Frågan är om man skall tolka det som att drakarnas färg är avhängigt under vilken typ av alfa de vuxit upp/lever under?
Det är inte bara från Pocahantas och Moby dick man känner igen referenserna, när man talar om att vinna en drakes tillit så påminns vi som läst Anne McCaffreys Pern-böcker (eller iaf några av dem) om präglingen det talas om där. för att inte tala om att Dinosaurierna uppenbarligen fått stå modell för många av draksorterna. Och isgrottorna i början av filmen för tankarna till krypton-grottorna/-öarna från några av Stålmannen-filmerna. Sedan har vi de uppenbara likheterna mellan drakrace och Harry Potters Quiddish. Men de flesta av referenserna är charmiga och mest trevliga.
Den första filmen överraskade mig lite och var riktigt dra – trots att jag då gick igenom en tung antianimerat-fas; man lyckas rätt bra med en uppföljare som inte bara gör det OK med en film till utan för mig lite nyfiken på böckerna.

Posted 19 December 2014 - 23:37
Rogue Cop (1954)
Christopher Kelvaney är en korrupt polisdetektiv som ser ner på de fattiga hårt arbetande kollegorna som Sidney Y. Myers medans han själv känar bra då han jobbar för ganstrarna Beaumonte och Ackerman. Men en dag så blir hans hederlige bror Eddie Kelvaney vittne till att George 'Wrinkles' Fallon flyr från en mordplatts och plötsligt blir Chris pressad av sina gangster-chefer att övertala sin bror att ta tillbaka vittnesmålet. Fast i en rävsax så försöker han lösa det hela samtidigt som han måste hanskas med Eddie's flickvän Karen Stephanson och Dan's ständigt drickande sällskapsdam Nancy Corlane.
Film-Noir med bla. Robert Taylor i huvudrollen.
Inte svårt att lista ut hur det hela skulle utveckla sig. Eddie blir mördad och Chris ger sig efter sina gammla chefer.
En bra och spännande klassiker med tuffa män, illa behandlade damer, mord, skjutande och smutsiga poliser.
Betyg: Smutsigt Bra
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 December 2014 - 19:52
Vem? Lär hinna glömma bort det tills jag ska se filmen i alla fall.Draktränaren 2 / How to Train Your Dragon 2 (2014) [US]
Man bjuder på en del överraskningar under filmen /.../ och en rätt stor karaktär som faktiskt lämnar oss.
Trevligt att även uppföljaren är bra. Att man både känner igen sig men även har tillfört tillräckligt med nya beståndsdelar för att inte återupprepa sig. Precis som du säger så var den första en positiv överraskning och gav definitivt mersmak. Har haft ett öga på den här med, men inte mer än så. Hoppas kunna se den vid något tillfälle.
Edited by Garm, 21 December 2014 - 19:52.
Posted 22 December 2014 - 10:03
Vem? Lär hinna glömma bort det tills jag ska se filmen i alla fall.Draktränaren 2 / How to Train Your Dragon 2 (2014) [US]
Man bjuder på en del överraskningar under filmen /.../ och en rätt stor karaktär som faktiskt lämnar oss.
Hickes pappa Tryggvåld

Posted 24 December 2014 - 09:49
Ebenezer Scrooge är en gammal girigbuk som anser att Julafton är vilken arbetsdag som helst och alla som anser annat är värdelösa. Men på Julaftonsnatten så blir han påhälsad av 3 andar som visar honom meningen med Julen med att visa hur Julen har varit, hur den är och hur den kommer att vara.
En tidlös klassicker som bara har ett ända fel: den är aldeles på tok för kort. Alltid samma kännsla, "är den redan slut?".
Betyg: Merry Christmas!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 December 2014 - 00:26
Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten (1980)
Julen 1979. Stig-Helmer Olsson är en gammaldags socialt tillbakadragen person som fortfarande bor hos sin mamma. Men plötsligt bestämmer han sig för att göra något han aldrig har gjort förr: åka utomlands på Charter semester till Gran Canaria. Inför resan går han till en doktor för att lära sig hantera hans flygrädsla och blir ombedd att ta med sig ett paket, ovetandes om att det innehåller svarta pengar.
På resan blir hans snabbt vän med den norska teknik-älskande Ole Bramserud och romantiskt intreserad av Lapplisan Maj-Britt 'Majsan' Lindberg som är på semester med sin syster Siv Åman. Tillsammans med en massa underliga karaktärer så blir det här en Sällskapsresa utan dess like!
Klassisk komedi av och med Lasse Åberg. Med i filmen är även Kim Anderzon som tragiskt gick bort i år.
Igentligen onödigt att skriva om den här för alla känner ändå till den. ![]()
Betyg: Svenk Humor när den är som bäst!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 December 2014 - 04:39
Luther Whitney är en åldrad krigskadad konstär som lever ett hemligt liv som inbrottstjuv och mästare på förklädnader. Under ett inbrott i en stor villa så bevittnar han hur USA's President Allen Richmond's hemliga kärleksmöte med en gift kvinna urartar i ett brutalt bråk som slutar med att hans vakter skjuter henne till döds när hon försöker döda Presidenten i självförsvar. Presidentens säkerhetsansvarige Gloria Russell bestämmer sig för att mörklägga det hela med hjälp av säkerhetsvakterna Bill Burton och Tim Collin. Men Luther lyckas få tag på en kniv som kan bevisa att händelsen inträffade men vakterna får syn på honom och plötsligt blir han jagad som det ända vittnet.
Samtidigt undersöker Polisdetektiverna Seth Frank och Laura Simon mordet och börjar snart inse att allt är inte som det ser ut. Med Luther som huvudmisstänkt så vänder han sig till Kate Whitney, hans dotter som han har en dålig relation med. Men även Walter Sullivan, vars fru Christy var den mördade, vill åt mördaren till varje pris och anställer lönnmördaren Michael McCarty.
Jagad på alla håll så är Luther's första tanke är att fly landet tills han får höra hur Presidenten försöker använda händelsen till att får fler väljare och beslutar sig då för att ta upp kampen.
Amerikansk thriller baserad på en bok av David Baldacci regiserad av Clint Eastwood, som även spelar en av huvudrollerna tillsammans med Gene Hackman och Ed Harris.
Om slutet, Luther börjar en lek men när de försöker mörda hans dotter så gör han det han skulle ha gjort från början, berättar för polisen och Walter Sullivan om vad som hände. Bill Burton (som har i hemlighet spelat in alla samtal) tar sitt liv pga skuldkänslor. Sullivan mördar Presidenten med bevismatrialet, Luthor mördar Collin för mordförsöket på hans dotter (vilket kändes lite fel IMO men hela den ändelsen verkar filmen rätt mycket ignorera) och Gloria blir gripen.
Ett väldigt svagt och tråkigt antiklimax slut på en annars bra film. Väntar man sig en spännande upplösning med en kamp mot klockan eller liknande så lär man bli besviken. Hela upplösningen var så enkel att man undrar varför Luther inte gjorde så från början. Allt snack om att polisen aldrig skulle tro honom bara ignoreras och trotts att alla inblandade får sitt och polisen inblandas så verkar folk inte få veta vad som hade hänt vilket inte heller förklaras. Plötsligt så är allt bara uppklarat.
Tyvärr är det här IMO ett vanligt problem med filmer som Clintan regiserar. Han föredrar drama-slut framför action-slut.
Betyg: Helt OK
The Specialist / Specialisten (1994)
Året är 1984. Sprängmedlespecialisten Ray Quick och hans mentor Ned Trent har i uppdrag att spränga en bil med en Sydamerikansk Drug Lord men Ray upptäcker att där finns ett barn i bilen och försöker förgäves att stoppa explosionen som Ned satte igång trotts vetskapen om barnet i bilen.
10 år senare så har de båda fått sparken efter att Ray berättade för deras chefer vad som hände och Ray, boende i Miami jobbar nu som en Legosoldat. Han har en ständig kontakt via telefon med May Munro, en ung kvinna vars föräldrar mördades framför hennes ögon när hon var liten av maffia-sonen Tomas och hans högra hand Charlie åt pappa Joe Leon, och nu vill hon anlita Ray för att mörda maffia-familjen Leon då han har ett rykte att skräddarsy sina bomber aå att oskylldiga aldrig blir skadade. Tillslut tröttnar hon på att Ray alltid vägrar ta jobbet och infiltrerar maffia-familjen som Adrian Hastings genom att förföra Thomas Leon. Ray, som har hållit koll på henne sedan hon först hörde av sig, fortsätter med det för att försäkra sig att hon är OK och tillsist viker han sig och tar uppdraget. Men vad han inte vet är att Ned, nu en polis, jobbar som familjen Leon's säkerhetsansvarig och när Ray börjar döda maffia-medlemmar så blir han den som får uppdraget att hitta den ansvarige.
Typisk 90-tals lätt-erotisk thriller baserad på John Shirley's bokserie vid samma namn med bla. Sylvester Stallone, Sharon Stone, James Woods och Eric Roberts i huvudrollerna.
Trotts att filmen blev en succé på bio (Stallone's 2:a högsta box office) så blev den extremt kritiker risad och kämpade mot bla. Interview with the Vampire för negativa priser.
Visst har filmen sina nackdelar. Regin knakar på en hel del ställen med en bas för en action-film men uppbygd som en erotisk thriller (med bla. musiken) och att Sharon Stone's karaktär är anställd av Ned för att fånga Ray i en fälla känns som en onödig komplikation.
Eric Roberts är inte trovärdig till att vara en karaktär så mycket äldre än Sharon Stones då han i verkligheten bara är 2 år äldre.
Insåg att jag har sett den innan men minns inget från den. Kände bara väl igen när Sharon Stone's karaktär avslöjar vem hon är framför Thomas precis innan han sprängs.
Ännu en film som fick lida av 90-talets Erotisk-Thriller våg där manus skrevs om för att passa den nya publik-succén. Speciellt om Sharon Stone var med i filmen då hon under den tiden var Erotisk-Thriller filmernas drottning! Jag tror det också är en av orsakerna. Så fort de fick veta att de fick henne till filmen så skrev de nog om manuset. Med dagens mått så är de här filmerna knappt erotiska alls men på den tiden så var det "hot stuff".
Betyg: Not hot enough, not tough enough
Edited by Crusader, 26 December 2014 - 04:43.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 December 2014 - 20:39
Angående The Specialist så ser jag nog hellre om den än att se Absolut Makt en gång till. Inte för att Absolut Makt är dålig, men Specialisten är bättre. Det enda riktigt dåliga med den filmen är Sharon Stone, man tycker ju att dom kunnat välja någon annan. I jämförelse med henne så är ju Stallone en mästerlig skådespelare...
Själv fick jag för mig att se Spiderman I, II och III. Såg ju ettan när den var ny och även om jag inte tyckte den var någon riktig höjdare så var den i alla fall sevärd. Därför tyckte jag det skulle bli kul att se hur historien utvecklade sig. Resultatet blev att jag fortfarande tycker att ettan är sevärd, tvåan var sämre men ändå hyfsad. Trean är däremot trögare, jag har inte sett den färdigt men tänker kämpa på och se kanske en kvart om dagen. Den är så töntig så att jag betvivlar att jag skulle tyckt om den ens när jag var 15.
Posted 28 December 2014 - 04:20
The Jungle Book / Djungelboken (1967)
I Indiska junglen hittar 'Bagheera' the Panther ett människospädbarn som han ger till Rama och hans familj vargar för att de ska uppfostra det. 10 år senare så får vargflockledaren Akela veta att den fruktade självutnämnda konungen 'Shere Khan' the Tiger är tillbaka i djunglen för att döda barnet, nu kallat 'Mowgli' the Man Cub, och Bagheera inser att han ändast kan vara säker i människobyn. Men Mowgli, som inte vill lämna djunglen, träffar den lata 'Baloo' the Bear som lovar att lära honom hur man överlever i djunglen. På hans resa träffar Mowgli flera av djunglens invånare som 'King Louie' of the Apes, Colonel 'Hathi' the Elephant och hans son Junior, 'Kaa' the Snake, samt gamarna 'Buzzie', 'Flaps', 'Dizzie' och 'Ziggy'.
19:e Disney Klassikern. Jag såg den Engelska versionen många gånger som barn då jag fick den på video av mamma och pasppa efter att de hade varit utomlands på semester. Jag kunde en gång hela filmen och alla replikerna utantill. Kände väl igen mig.
En underbar klassiker.
Betyg: Är nöjd med allt som filmen ger
SOS: En segelsällskapsresa (1988)
Det är MidsommarStig-Helmer Olsson lever ett tråkigt och händelsefattigt liv efter sin skillsmässa från Lotta som han har en son ihop med. För att pigga upp honom så drar Ole Bramserud ut honom på en maskerad men efter en rad missöden så blir de strandade mitt ute i Stockholms skärgård där de träffar Anna Vera och hennes tjejkompisar som utmanar några rika män på en segelbåtstävling. Tillsammans med en rad udda semesterseglare så blir det här en selelsällskapsresa utan dess like!
Klassisk komedi av och med Lasse Åberg och 3:e filmen i Sällskapsresan-serien. Full med välkända ansikten och en väldigt rolig film.
Betyg: Svenk Humor när den är som bäst
Stolen (2012)
Den geniala, luriga, envisa och tuffa Will Montgomery är den största bankrånaren i New Orleans och har ett jobb på gång tillsammans med sin bästa vän Vincent, föraren Riley Jeffers och säkerhetsexperten Hoyt. Men efter att Will tvingas stoppa Vincent från att mörda ett vittne så blir han tagen av sin nemesis FBI agent Tim Harlend och hans närmaste man Fletcher medans hans 3 kumpaner kommer undan.
8 år senare kommer Will ut ur fängelset och försöker återförenas med sin dotter Alison Loeb men Vincent, som har förfalskat sin död för att komma undan gangstrar han är skylldig pengar, har blivit galen genom att beskylla Will för allt dåligt som har hänt honom de senaste 8 åren och kidnappar Alison för att kräva pengar av Will. Desperat då FBI vägrar tro honom så bestämmer han sig för att själv fixa tillbaka sin dotter och han gör vad som än krävs.
Action med bla. Nicolas Cage och Malin Akerman. En film jag var säker på att jag hade sett men jag kan inte hitta några tecken på det och filmen är betydligt nyare än jag trodde så det hela känns omöjligt. Kanske jag blandar ihop den med någon annan film?
Helt OK film iallafall. Jag förstår inte hur den kunde gå så dåligt att de ställde in bioförställningarna.
Betyg: Helt OK
The Object of My Affection (1998)
När homosexuella förskoleläraren George Hanson träffar Nina Borowski på en fest så får han veta att hans pojkvän Joey planerar att göra slut med honom och vill att han flyttar ut. Med ingen annanstanns att bo så flyttar han tillfälligt in hos Nina som är särbo med Vince, en man hon tycker är aldeles för påträngande, och det tar inte lång tid innan de är oskiljaktiga bästa vänner. En tid senare får Nina veta att hon är gravid och överaskar George med att be honom uppfostra barnet tillsammans med henne. Framför sig ser de en fantastisk framtid tillsammans och inget kan förstöra den, med undantag för det beroende som Nina får för George och de starka känslorna hon bär på.
Romantisk Drama Komedi baserad på Stephen McCauley's bok vid samma namn med bla. Paul Rudd och Jennifer Aniston i huvudrollerna.
En film om hur tragiskt det kan bli att bo ihop med någon man älskar men som inte älskar en tillbaka på samma sätt och hur ensam det kan göra en.
En bra och rolig men också väldigt tragisk film. Kom under en tid då komedier som speglar homosexuella som vanliga människor istället för klichéiga sterotyper var väldigt populära.
Betyg: Gay (i dess ursprungliga betydelse)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 31 December 2014 - 23:07
Agatha Christie's Thirteen at Dinner (1985)
Den berömda Belgiska Privatdetektiven Hercule Poirot gör sin debut på TV i en talkshow där han träffar Film-Deckare-stjärnan Bryan Martin och Carlotta Adams som är en dubbelgångare av filmstjärnan Jane Wilkinson. Imponerad av likheten så bjuder Jane Wilkinson in de 3 på middag tillsammans med Poirot's gammla vän Captain Arthur Hastings. Väl där ber Wilkinson Poirot om hjälp att övertala henne's make, Lord George Edgware, att ge henne skillsmässa. Ett enkelt uppdrag som han motvilligt tar sig ann men snart visar det sig vara något skumt med det hela. När sedan Lord Edgware hittas mördad och Jane Wilkinson anklagas av Inspector Japp för mordet så får Poirot ett riktigt mysterium i sina händer. För även då Jane Wilkinsonsågs i huset under mordkvällen så var hon bortbjuden under tiden för mordet och de var 13 stycken vid middagsbordet.
Deckare baserad på Agatha Christie's bok Lord Edgware Dies och är 3:e filmen i serien med Peter Ustinov som den Belgiska Privatdetektiven Hercule Poirot. För någon anledning så har de plötsligt valt att flytta handlingen från 1940-talet till nutid (troligen för att spara pengar då filmserien som började som en Bio-serie nu istället blev en serie TV-filmer) och det förstör en hel del av charmen. Det hela känns också obalanserat för flera av scenerna känns som att de utspelar sig fortfarande på 40-talet bara det att omgivningen är modern.
Vi ser också David Suchet (som senare själv fick spela Hercule Poirot i TV-serien "Poirot") som Scotland Yard Inspector Japp, en roll han själv anser vara den sämsta han har gjort i sin skådespelarkarriär.
Faye Dunaway spelar också en av huvudrollerna.
Något av det bästa i filmen är klart Jonathan Cecil som den aviga socialt inkompitenta naiva och stela Captain Arthur Hastings. Underbart roligt spelad.
Titlen på filmen kommer dels från hur många som var på middagsbjudningen och dels på en gammal fobi att 13 vid en middagsbjudning betyder otur.
Bra och intresant film men långt ifrån lika bra som de första 2.
Betyg: Mördande Bra
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 January 2015 - 19:02
Ivanhoe (1982)
Sir Wilfred of Ivanhoe återvänder till England efter att ha deltagit i korstågen med Kung Richard.
Klassikern och ett måste på Nyårsdagen. En perfekt Riddarsaga där inget är svart eller vitt, även de goda har en mörk sida och de onda en god sida. Slutet är dessutom väldigt likt hur det igentligen gick till när Kung Richard återvände.
Betyg: Awesomeness with Awesomesouce
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 02 January 2015 - 12:37
Nja, egentligen återvände den grymme Rickard Lejonhjärta aldrig till England. Efter korståget bosatte han sig i sitt grevskap i Frankrike.
http://sonesgarden.s...Rick_lejon.html
Posted 02 January 2015 - 20:13
Hmm, jag läste om hans liv för några år sedan och jag uppfattade det som att han återvände till England men stannade bara en kort tid. Jag uppfattade också det som att det tog ett par år innan han förlät John och gjorde honom till tronärving.
Grym beror lite på hur man ser på det. Visst gjorde han en massa grymheter men samtidigt så hade han sina bra sidor också. T ex förlät han pojken som av misstag dödade honom. Fast så nobel som han visas film (framförallt Ivanhoe där han står för religions-frihet, jämnställdhet och inte ser ner på de som är fattiga). ![]()
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 02 January 2015 - 22:06
Well, det är ju inte jag som skrivit det där och inte har jag forskat själv heller. Förmodligen är väl inte allt utrett om Lejonhjärtas liv eftersom experterna inte verkar helt ense. Det var säkert någon tidig levnadsteckning av honom som ligger till grund för legenden. Antagligen var han en lika god kålsupare som dom flesta andra i hans ställning var på den tiden, men det är det ju inte så intressant att göra film om.
Posted 03 January 2015 - 00:06
Nej, det är väl så det oftast är med historiska personer. Och du har nog rätt om att det handlar om olika uppfattningar och att ingen igentligen vet. ![]()
Mr. & Mrs. Smith (2005)
John och Jane är båda lönnmördare och helt ovetandes om varandras jobb när de träffas av en slump. Efter en natt tillsammans så faller de för varandra och snart är de gifta. 5 år senare så har äktenskapet börjat knaka pga tristess och irritation men det är fortfarande helt ovetandes om varandras igentliga jobb. Men det hela förändras under ett uppdrag där de sätts mot varandra. En ren tillfällighet eller...?
Romantisk Action Drama Svart Komedi med Brad Pitt och Angelina Jolie. Det var under filmingen av den här filmen som de träffades för första gången och blev förälskade.
Vi ser också Vince Vaughn, Adam Brody och Keith David. Vi ser också Michelle Monaghan och Jennifer Morrison i små roller från innan deras genombrott.
En rolig och underhållande film full med action. Men också rätt fin då de lär känna varandra och inser just hur mycket de faktiskt älskar varandra. Finaste scenen är nog när de står och håller en varsin pistol riktad mot varandra men John släpper sin för han kan inte skjuta henne och man inser att hon ville att han skulle döda henne.
Slutet var inget vidare. Väldigt plötsligt och utan förklaring. De klarade sig på något sätt och är fortfarande gifta men hur de klarade sig, var de bor eller gör nu, förklaras aldrig. Det sabbar filmen lite IMO.
När jag först fick höra talas om filmen så trodde jag att det var en remake av den klassiska spionserien Mr. & Mrs. Smith vilket den inte är.
Filmen blev en hit men ändå har ingen uppföljare gjorts. Varför? Brad Pitt och Angelina Jolie försökte få en uppföljare gjord men inga av manusen de fick var intresanta utan hade samma typ av klichéer med att de får barn eller har sepererats. Så en direkt uppföljare är än så länge på is.
En TV-serie uppföljare var planerad men piloten blev inte bra så serien plockades aldrig upp.
En pre-quel kallad "Mr. and Mrs. Jones" är på G med helt andra skådespelare som handlar om 2 spioner som låtsas vara gifta medans de utbildar sig till spioner.
Där var också en Hong Kong remake planerad vid namn "Assassin Couple" men om den blir av vet jag inte.
Jag kan iallafall rekomendera den här filmen. Den är bra och inte alls så fjantig som man kan vänta sig.
Betyg: Killer
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 January 2015 - 06:01
Taken 3 (2015)
Tillbakadragna agenten Bryan Mills trivs för första gången på länge med livet. Han har en stark relation med sin dotter Kim, nära vänskap med sin ex-fru Lenore St. John och lyckas tillochmed att stå ut med hennes make Stuart St John.
Men plötsligt slår tragedin till och Bryan tvinga ta till flykt. Jagad av både gangstern Oleg Malankov och hans kriminella samt den klipska polisen Franck Dotzler och Filip & Fredrik hans polisdetektiver så är han fast besluten att ta tillbaka sitt live som någon har tagit från honom.
Action film med bla. Liam Neeson och Forest Whitaker i huvudrollerna. En film som har fått väldigt IMO oförkänat dålig kritik för att den var mindre brutal än föregångarna och för att dödsantalet var betydligt mindre (över 40 i första filmen, över 20 i 2:a och runt 5 i den här) Orsaken är att de flesta av hans fiender här är poliser vilka han därför inte dödar. Och visst är den mindre brutal men det betyder inte IMO att den är dålig. Tvärtom är en av de negativa bitarna att de tvingade in en helt galen action sekvens på en moterväg där Bryan skapar en gigantisk bilkrash (utan möjlighet att kontrollera hur det skulle gå) för att sno en polisbil och hade det varit i verkligheten så hade det varit minst ett tiotal döda om inte fler.
Jag tyckte iallafall att det var en bra film även om jag tycker att filmen förstörde det lyckliga perfekta slutet
som Taken 2 gav då den här filmen slutade rätt bitter-ljuvt.
Betyg: Cool
The Long Kiss Goodnight (1996)
För 8 år sedan vaknade Samantha Caine på en strand gravid men utan minne. Nu bor hon ett lugnt liv som en hemmafru med pojkvännen Hal och dottern Caitlin och har sedan länge givit sitt förflutna en lång godnatt kyss. Men under en bilolycka i Julhelgen så börjar hon plötsligt minnas små saker och en annan obehaglig personlighet, Charly Baltimore, börjar träda fram. I samma tillfälle så har den skumma privatdetektiven Mitch Henessey hon har anställt börjat hitta ledtrådar till hennes förflutna och efter ett någon från det förflutna anfaller henne i hennes hem så ger de sig av för att hitta svaren. Samtidigt så jaga den psykopatiske lönnmördaren Timothy henne för att avsluta det som han misslyckades med för 8 år sedan.
Tuff actionfilm med bla. Geena Davis och Samuel L. Jackson.
En film som har varit en favorit sedan jag första gången såg den tillsammans med mamma för många år sedan (vi brukade alltid se en action film när vi var barnvakter åt min syster som hade många bra filmer). Det ända negativa med den är väl kanske att de ofta är väldigt vulgära i språket (speciellt i början) som om det gjorde filmen tuffare men som IMO snarare blir löjligt och störande tillsist.
De flesta har säkert sett filmen men de som inte har borde göra det.
Betyg: Awesome!
Miss Marple: Murder Ahoy (1964)
Miss Jane Marple har fått äran att bli en av förvaltarna för en orginisation som försöker rehabilitera unga brottslingar ombord på skeppet HMS Battledore när en av de andra förvaltarna plötsligt dör efter att ha inspekterat skeppet. Till skillnad från Chief Inspector Craddock så är hon övertygad om att det handlar om ett mord så iklädd hennes nyköpta sjöofficerar uniform tar hon sig ombord skeppet för att som ny förvaltare syna det medans hennes ständiga kumpan, den klantiga Mr. Jim Stringer, försöker hjälpa henne på land. Det hela blir ett äventyr som vänder upp och ner på allas liv ombord, framförallt Kapten Sydney De Courcy Rhumstone.
Den 4:e och sista filmen i serien med Margaret Rutherford som Miss Marple (dock inte sista filmen man ser henne som Miss Marple då hon även har en cameo i Poirot deckare-komedin The Alphabete Murders (1964) tillsammans med sin make), Charles 'Bud' Tingwell som Inspector Craddock och Margaret Rutherford's make, Stringer Davis som Mr. Stringer (en karraktär som inte finns med i böckerna men som var ett krav för att hon skulle spela rollen).
När jag för första gången såg Margaret Rutherford som Miss Marple (en casting som Agatha Christie inte själv gillade men sedan gav sin vilsignelse genom att dedikera boken <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="http://en.wikipedia....e_Mirror_Crack"href="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mirror_Crack" d_from_side_to_side"="">The Mirror Crack'd from Side to Side) så tog det mig ett litet tag att vänja mig vid den här Miss Marple (som troligen de flesta ser som orginalet). Istället för den lilla gammla mjuka snälla tanten som fanns med i de senare filmerna så är den här Miss Marple en stor tuff kraftig krutkärring till skräcködla som inte är rädd att dra upp rockärmarna och sätta foten i dörrspringan samtidigt som hon är en Toung-in-Cheek komisk mästare på hemliga uppdrag. Ett bra exempel är slutet då hon har en tuff fäktningsmatch med mördaren, något som den riktiga Miss Marple aldrig hade gjort.
Tillskillnad på de första 3 filmerna så bygger den här inte på någon Agatha Christie berättelse men hämtar viss inspiration från bla. They Do It With Mirrors och pjäsen The Mousetrap.
En väldigt rolig och underhållande film, och tillochmed lite spännande ibland.
Betyg: Fun Ahoy
Mogambo (1953)
Victor Marswell äger ett företag i Afrika där han fånga djur och har safari för turister. När den tuffa Eloise Kelly kommer dit för en safari hon har blivit pålurad så får hon ett minst sagt svalt motagande men omständigheterna gör att hon tvingas stanna kvar och snart faller hon för Victor. Men Victor har bara ögonen för den rika Linda Nordley som är på semester med maken Donald Nordley och hon faller hårt för honom medans Eloise gör sitt bästa för att sätta käppar i hjulet för dem så att hon kan få Victor.
Triangel-drama med Clark Gable, Ava Gardner och den vackra Grace Kelly. I ärlighetens namn inte mycket att se. Mycket kärlek men lite igentlig handling förutom ett bråka med infödingarna och några djur som blir skjutna. Och slutet är verkligen förmycket. Victor beter sig som ett svin mot Linda (fast det ska troligen vara hans försök att föra henne tillbaka till sin make då han har dåligt samvete för att ha förfört hennes) vilket skrämmer bort henne (efter att hon i förtvivlan skjuter honom i armen) och friar sedan till Eloise (trots att han aldrig har visat något intresse för henne) som säger ja. WTF?
Gillar ni klassisk Hollywood romantik med typiska Hollywood slut så se den här men annars så skulle jag inte bry mig.
Betyg: Whatever
Edge of the City (1957)
Vita Axel Nordmann har varit på drift sedan han i en bilolycka körde ihjäl sin bästa vän, den enda han någonsin älskat, och hans elaka far byskyllde honom för dödsfallet. Nu en desertör från armén så lyckas han med kontakter få ett jobb på ett lager genom den otrevliga rasisten Charlie Malik där han snart blir bästa vän med den svarta Tommy 'Tee' Tyler. Tillsammans med Tommy's fru Lucy Tyler och deras vän, lärarinnan Ellen Wilson, så blir de 4 snart ett starkt team medans en romans blommar upp mellan Axel och Ellen.
Men snart kommer Axel's förflutan ikapp honom när Charlie börjar utpressa honom och lyckan får ett väldigt tragiskt slut.
Amerikanskt ras-drama med bla. Sidney Poitier. En väldigt fin men också väldigt sorglig film. Jag kan bara varmt rekomendera den. Var bara försiktig att läsa om den för där jag läste så avslöjade de slutet i synopsisen.
Betyg: Bitter-Ljuv
Edited by Crusader, 18 January 2015 - 07:24.
-Sora, Kingdom Hearts