Eller är det måhända omslagstecknaren David Finch som du inte är nåt fan av...?
Vad läser du just nu?
Posted 18 February 2008 - 15:54
Eller är det måhända omslagstecknaren David Finch som du inte är nåt fan av...?
Posted 22 February 2008 - 16:53
Posted 22 February 2008 - 20:52
Ska nu börja läsa Black Hole av Charles Burns. Hoppas att handlingen är bra för vid första anblicken på serien så ser jag nästan direkt att jag kommer få problem med hur den är tecknad. Den stilen är inte riktigt vad jag tycker om.
Jag tycker serien är skitsnygg från början till slut, och det estetiska är en stor del av serien. Teckningarna bidrar mycket till den suggestiva stämningen. Och allt kan inte se ut som någonting tecknat av den här killen:
Själv har jag läst lite nya serier, men ingenting som gjort mig eld och lågor. Bl.a. nya Runaways (fyra månader sen senaste numret kom och det här är ändå än månatlig tidning. Dåligt är det också. Joss Whedon suger rent allmänt för tillfället
last.fm Filmtipset
Posted 22 February 2008 - 22:17
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 22 February 2008 - 22:21
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 01 March 2008 - 17:44
Som Spidde säger är det inte världens mest orginella story kanske men ändå är det väldigt fängslande. Jag slukade dom fem numren som har kommit ganska snabbt och spänningen hålls på topp hela tiden. Jag börjar undra om jag inte måste omvärdera Luna brödernas förra serie Girls.
Dynamo 5 #1-2
Image superhjälteserie om fem ungdomar som får reda på att dom är oäkta barn till en av jordens mäktigaste superhjältar - Captain Dynamo. Han har just dött och hans änka samlar ihop barnen för att rädda staden från alla superskurkar som nu ser sin chans att ta över staden. Inte heller så jätte orginellt, speciellt en sån sak som att fadern hade fem krafter (shape shifting, flyga, superstyrka, x-ray/laser vision och telepati) och barnen har fått varsin kraft. Vad som däremot är orginellt är att den store dumme fotbollskillen inte fick superstyrka utan telepati. Jag är inte helt övertygad om serien. Den har vissa kvaliteer men jag tänker ge den ett antal nummer till. Invincible som den påminner en del om tog sig först kring nummer 8-10. Påminner lite om Runaways också.
Edited by Wylie Times, 01 March 2008 - 17:44.
-Gangstagrass
Posted 03 March 2008 - 00:50
Morrisons Batman fortsätter att vara intressant och senaste nummret var speciellt och jag börjar tycka att det här riktigt riktigt bra och spännande vad Morrison gör, även om vissa grejer är rätt "out there" men det passar Morrison.
All-Star Batman&Robin #9
Tja, vad ska man säga, överraskande att Miller gör sin vanliga "CRAZY!!!" still i 15-16 sidor som i tidigare nummer men sen är slutet seriöst och nästan...ja man blir t om rörd och lite ledsen och sista sidan är riktigt fin. Verkar som Miller inte vill att tidningen är helt och hållet Psykopat-humor. Men ja, intressant vändning där på slutet. Läser gärna #10...whenever den nu kommer ut.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 03 March 2008 - 02:28
Hela The Good Prince arcet plus tre stand alones fast det är inte mycket som är stand alone just nu i Fables. Allt rusar framåt mot den slutliga uppgörelsen mot The Adversary. Jag gillade Good Prince ganska mycket faktiskt. Intressant att se hur Flycatcher tar sig ur sin depression och tar sitt ansva r för att till slut bli en hjälte. Det är också en karaktär som jag i början misstog för comic relief men som sedan genom den hjärtskärande backstoryn i 1001 nights of snowfall visade sig vara en mycket mer komplicerad person än man trott. Allt med familjen Bigby är också guld. Rose och Blues växande vänskap på väg mot nånting mer har också varit underhållande omän det tog en törn mot slutet. Nu dröjer det väl tyvärr till sommaren innan jag kan läsa nästa arc klart.
Edited by Wylie Times, 05 March 2008 - 00:39.
-Gangstagrass
Posted 05 March 2008 - 00:38
Jag upptäckte den här serien genom att den är skrivan av Jeff Faerber som också skriver Dynamo 5 som jag har fastnat för. Noble Causes är i grund och botten en såpopera. En mäktig familj står i centrum där intriger, otrohet, svartsjuka och hemligheter är huvudingridienser. På en viktig punkt skiljer sig dock familjen Noble från Ewings, Carringtons osv. Dom har superkrafter! Japp, det är en superhjältesåpa och en väldigt underhållande sådan. Fadern i familjen är en uppfinnare som spenderar mer tid i sitt labb än med sin familj och hyser lika stor kärlek till sin skapade robot som kallar honom "father". Modern fokuserar allt på hur familjen ser ut i pressen. Mest får hon hålla koll på dottern som har en ny pojkvän varje vecka. Äldste sonen har nyligen varit med om en svår olycka och gömmer sig undan världen medan hans fru bedrar honom med hans halvbror och familjens svarta får. Yngste sonen är på väg att gifta sig med en kvinna som inte har superkrafter. (!) Faktum är att hon bara är en vanlig bokhandlare vilket ger ett mänskligt perspektiv på en bizarr familj.
Rekommnderas.
-Gangstagrass
Posted 05 March 2008 - 12:41
Ska nu börja läsa Black Hole av Charles Burns. Hoppas att handlingen är bra för vid första anblicken på serien så ser jag nästan direkt att jag kommer få problem med hur den är tecknad. Den stilen är inte riktigt vad jag tycker om.
Jag tycker serien är skitsnygg från början till slut, och det estetiska är en stor del av serien. Teckningarna bidrar mycket till den suggestiva stämningen. Och allt kan inte se ut som någonting tecknat av den här killen:
Sådär, nu har jag läst ut Black Hole. Jag tycker att handlingen väger upp den gräsliga stilen som teckningarna har. Jag tycker fortfarande att dom är direkt dåliga. Inte så att jag skulle göra bätte ifrån mig själv, men jag fastnade inte för dom. Men som sagt, handlingen var riktigt bra. Har hört att den ska bli film nu med David Fincher som regissör. Det ska bli intressant och se om man verkligen kan göra en film av serien och om David Fincher är rätt person för jobbet.
Edited by Cartman, 05 March 2008 - 12:41.
Posted 05 March 2008 - 16:38
@Wylie. Noble Causes låter faktiskt riktigt intressant. Ska kolla upp den serien inom en snar framtid, måste bara fixa en mindre hetsig tillvaro först
last.fm Filmtipset
Posted 05 March 2008 - 16:47
Valet av regissör låter riktigt spännande.
Jag hoppas att Black Hole är en sådan där serie som växer med tiden. Jag har upplevt samma sak tidigare. Antingen att teckningarna är fula men handlingen är bra eller att handlingen är dålig men teckningarna är bra och att dessa serier har växt med tiden och jag har lärt mig att uppskatta dom mer. Det är inte alltid detta händer men det har hänt tidigare och med lite flyt kanske jag lär mig att tycka om teckningarna i Black Hole framöver.
Posted 09 March 2008 - 19:01
Posted 09 March 2008 - 19:56
Har just läst de senaste numren av Amazing Spider-man. Tycker att serien verkar gå in i en ny storhetstid nu. Den är riktigt bra! (Tack Mephisto
)
Håller med
last.fm Filmtipset
Posted 16 March 2008 - 13:30
Posted 16 March 2008 - 16:19
Kontinuiteten, som jag aktar MYCKET HÖGT skadas på ett närmast oreparabelt sätt. Se bara på Legion of Superheroes, dom skadades på ett vis som inte direkt var vackert, av Man of Steel, och har aldrig riktigt blivit detsamma igen. Varenda "snabbfix" som man försökt sen Byrne skrev om Stålmannens historia, har bara gjort situationen värre.
Jag bävar för vad detta gjort med serier som New Avengers...
Posted 16 March 2008 - 19:11
Jag tycker att bra historier är viktigare än kontinuitet. Men helst vill man ju ha både och.
Posted 16 March 2008 - 20:17
Starka ögonblick. Visst, dom hade kunnat göra än bättre med dom koncept som varit i sving, men dåliga serier har det inte bara varit. Jag hade visst gärna sett nya serieskapare på spidde, men att röra om kontinuiteten och göra så att mycket viktiga delar av andra karaktärers historia förstörs, det är den lates utväg, och är inte rätt metod, i mina ögon.
Nu har väl fattat att det inte är helt klart vad som ändras än, alls, och hur långt det sträcker sig, så det får väl framtiden utröna.
Eller som vi säger här i detta avlånga lands översättningar
"Den som lever får se."
Posted 24 March 2008 - 15:20
Rekommenderas så här i väntan på Christopher Nolans "The Dark Knight"
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 03 April 2008 - 18:17
Jag skulle vilja tipsa om Mark Millars nya serie Kick-ass, tecknade av John Romita Jr (en av mina favoriter). Det handlar om en vanlig kille, i den vanliga världen, som läst för mycket serier och får för sig att bli superhjälte. Hittills har två nummer utkommit och det är riktigt bra
last.fm Filmtipset
Posted 03 April 2008 - 18:31
Jag har även laddat ner ett par numemr av Warren Ellis Thunderbolts för att se om den är bra.
Edited by Wylie Times, 03 April 2008 - 18:32.
-Gangstagrass
Posted 03 April 2008 - 19:20
Jag har även laddat ner ett par numemr av Warren Ellis Thunderbolts för att se om den är bra.
Om du gillar våldsam action och psykotiska karaktärer kommer du säkert gilla den. Själv ställer jag mig mer tveksam. Men det är helt klart en läsvärd serie.
Måste meddela att veckans Spider-man var bra, och framförallt riktigt jävla snyggt tecknad. Det är snöstorm i NY, vilket bidrar till många grymma bilder. Fortsättning nästa vecka
Edited by Spidde, 03 April 2008 - 19:21.
last.fm Filmtipset
Posted 10 April 2008 - 02:18
Låter ju lovande.Jag har även laddat ner ett par numemr av Warren Ellis Thunderbolts för att se om den är bra.
Om du gillar våldsam action och psykotiska karaktärer kommer du säkert gilla den. Själv ställer jag mig mer tveksam. Men det är helt klart en läsvärd serie.
Nåt annat som verkar lovande är Scalped. Jag har just läst dom två första numren och är väldigt imponerad. Blir till att köpa resten tror jag bestämt.
-Gangstagrass
Posted 10 April 2008 - 06:24
last.fm Filmtipset
Posted 10 April 2008 - 12:12
Nej det är väl där vår smak skiljer sig.Men det är också en sådan där våldsam vuxenserie. Inte riktigt min grej
Jag läste förrsten också första Criminal arcet "Coward" för några dar sen. Som väntat var det helgrymt. Brubaker/Philips är ett de mest spännande kreativa teamen just nu. Ser fram emot nästa samling.
Sen läste jag också ut den femte Sandman Mystery Theatre samlingen. Den här serien fortsätter att imponera och jag är väldigt glad att dom börjat samla två 4-nummers arc per samling numera.
Edited by Wylie Times, 10 April 2008 - 12:13.
-Gangstagrass