Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#751 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 December 2008 - 12:38

Mission: Impossible ~ [Trailer]

Gillar TV-Serien från 1960- och 1980- talet. Den här filmen är dock en bra bit ifrån det jag tycker är så bra med serierna. Dels för att jag inte har mycket till övers för Tom Cruise, så när han ska spela huvudrollen i den här filmen och gör det lika träigt som han brukar så tappar filmen mark direkt. Utöver det är övriga karaktärer extremt bleka och oinspirerande. Tanken är ju att dom ska vara ett sammansvatsat team och inte en 'one man show' där övriga karaktärer förpassas till att vara något bihang. Handlingen i sig känns inte heller intressant eller övertygande. Måste även säga att filmen verkligen känns gammal, den har inte alls åldrats på ett bra sätt och är om inte, ännu sämre än vad den var när jag sett den tidigare.

Edited by Cartman, 30 December 2008 - 12:39.

#752 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2009 - 00:59

Morgan Pålsson: Världsreporter
Bättre än jag väntade mig. Jätterolig ibland, bara fånig ibland. Lite bra blandning av humor som inte allt för ofta gick för långt men visst fanns där en hel del "Stockholms-humor" i det (en jäkla massa fjantigt snack) som var mindre roligt. Och förvånande så lyckades de klämma in en liten liten pytteliten karaktärsutveckling av Morgan också. :P
Men visst blev det lite tjatigt i längden med hur extremt värdelös Morgan är.
6,5/10

Agatha Christie's Ten Little Indians (1965)
Baserad på boken Ten Little Niggers/Indians/Soldierboys/Sailorboys aka ...And Then There Were None. Boken har, av uppenbara orsaker, bytt namn ett flertal gånger. :P
10 personer blir bjudna på en fest i en hus uppe på ett snöigt berg där en röst i en högtalare anklagar dem för mord och strax efter börjar de dö, en efter en, på samma sätt som beskrivs i den gammla rymm-visan Ten Little Indians.
Bra skådespelare men även då vissa saker är bättre än 1945-versionen så tycker jag ändå att den är bättre. Dessutom var filmens 60-tals party-aktiga soundtrack inte så passande IMO.
7,5/10

Edited by Crusader, 01 January 2009 - 02:57.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#753 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 January 2009 - 12:21

Jag börjar min 2x Marvel kväll dag med:

Iron Man
Finns väl inget mer att säga än jag sa de andra 2 gångerna jag såg filmen. :P
Fantastiskt bra. Högt på Top 5 Listan för 2008!
Det enda jag ingentligen är missnöjd med är att han som var skurken i första halva av filmen (den skallige med ringen som blev brändmärkt av Iron Man i början) inte fick förbli ett större hot mot Iron Man utan bara mördades sådär. Fast det är ju klart, man vet aldrig. Dyker kanske upp i 2:an levandes.
Sedan måste jag säga att det var en upplevelse att se den i Blu-ray.
10/10

Hmm, blev inte så mycket med 2x Marvel pga tidsbrist. Såg istället en kortare film:

Max Payne
Trevlig tuff action-polisdeckare alá noir i modern tid. Som en kortare version av spelet med mycket bortklipt från storyn. Men klart underhållande med cool Max Payne action.
Ska man sedan komma till det negativa så finns det en del av det också:
Filmen är lite förmycket klippt och vissa karaktärer, t ex Mona Sax, har mycket mindre screentime än de igentligen borde.
Brist på blod är inget större problem men det är därimot de billiga lösningar de gör för att minska på våld och blod som att hela skärmen blir röd när ett tåg kör på en person eller att de ignorera hela grejen med att Max barn också blev mördad och liksom bara låter det vara mellan raderna att man fattar att det hänt.
Tror nog att de som inte spelat spelen får mer ut av filmen än fansen men deffinitivt ingen dålig film. Tror dock att Unrated versionen kommer att fixa filmen betydligt och höja betyget.
7/10

Edited by Crusader, 02 January 2009 - 20:11.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#754 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 January 2009 - 14:36

The Incredible Hulk
Jag har haft ett litet förakt till den här filmen ända sedan de beslutade att strunta i Ang Lee filmen och börja ftrån början vilket jag såg som extremt onödigt och irriterande. Nästan så jag ville att filmen skulle suga. Men i slutändan måste jag erkänna att filmen blev riktigt bra.
Edward Norton spelar riktigt bra som både Bruce Banner och Hulk och de andra skådespelarna spelar också bra.
Specialeffekterna ser mycket bättre ut nu än de gjorde i trailern. Inget som störde mig alls. Gillar att de gav The Abomination en lite grön nyanse.
Hulk var lite för blek IMO men jag kan axeptera deras vilja att få Hulk att se mer mänsklig ut.
Visst, det retar fortfarande gallfeber på att de var tvugna att göra reboot och onödigt trampar på Ang Lee filmen. Jag fick koncentrera mig för att inte hänga upp mig på det i början eller under de få flashbacks som filmen hade. Och det hela kändes totalt onödigt. Enda orsaken var ju att Norton ville att origin skulle vara en nick till den gammla TV-serien och visst var det kul att se en kopia av labbet som det såg ut i 70-tals serien (liksom att höra themen när Bruce var i Mexico) men det kostade IMO för mycket och var totalt onödigt. Så när jag ser filmen så spolar jag förbi de delarna och ignorerar dem.
En annan dålig sak tycker jag var General Ross som de gjorde lite för extrem och fanatisk IMO.
Synd att uppföljaren inte kommer fören efter Avengers filmen. Jag ser fram mot The Leader (Samuel Sterns) som skurk. :)
Slutet irriterade mig lite först tills jag fick se att det hela skulle förställa Bruce få kontroll på Hulk (och blev det ingen uppföljare skulle den visa att han förlorade totalt konbtrollen inför The Avengers filmen).
Men hur som helst, jag hade en mycket trevlig upplevelse att se filmen på Blu-ray. Nu så såg jag Deleted Scenes medans jag såg filmen, på deras rätta ställen, vilket förhöjde den för mig 3 timmar långa filmen. :P Så mitt betyg kanske inte är så rättvist för där ingår även Deleted Scenes. :D
Det ända som sänker betyget är flashback delarna för även om jag bortser från iritationen över att de trampar på första filmen så tycker jag att de sköttes dåligt. Skulle de tvunget göra en rebooth så skulle de göra det riktigt, inte halvdant såhär bara för att Norton bestämde sig för att läga till det i sista menuten.
9,5/10

Edited by Crusader, 03 January 2009 - 14:40.

-Sora, Kingdom Hearts

#755 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 January 2009 - 00:04

Sett massor av film de senaste 2-3 veckorna, några är...

Get Smart
Mycket bättre än vad jag någonsin hade trott den skulle vara! Riktigt rolig och bra action, lite som James Bond fast ändå inte, Steve Carrel har jag aldrig varit nått större fan av men i denna film är han riktigt bra!
9/10

Låt den rätte komma in
Även denna vart jag lite överraskad av, med svenska mått så är den helt klart årets film. Även internationellt håller den. Blev imponerad av flera av de unga skådespelarna i synnerhet vampyrtjejen.
8/10

Iron Man
Lika bra som när jag såg den första gången, Downey Jr är grym som Tony Stark och storyn imponerar hela vägen. Top3 bland alla marvelfilmer!
10/10

The Incredible Hulk
Tycker dennna Hulk är ganska blek i jämförelse med den förra faktiskt, några bra scener och skådespelarinsatser räddar denna film delvis.
6/10

The Mist
Andra gången förhöjde upplevelsen något och det enda jag störde mig på första gången var slutet och när jag såg den för andra gången var det inte längre ett problem snarare tvärtom. Höjer betyget med ett par pinnar :D
8/10

Georgia Rule
Inte min sorts film oftast men denna var både rolig och allvarlig. Lindsey Lohan är ju faktiskt inte helt värdelös framför kameran.
8/10

Winter is Coming

#756 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 12 January 2009 - 05:58

A Prairie Home Companion - Robert Altmans sista film. Drösvis med stora skådisar som t ex Meryl Streep, Tommy Lee Jones, Woody Harrelson, Kevin Kline m fl, Ett skapligt drama som höjs av en specifik karaktär vars ursprung inte står helt klart från början. Jag säger inget mer än så om någon ska se filmen.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#757 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 January 2009 - 16:00

Sett massor av film de senaste 2-3 veckorna,

Heh, ser att du förbereder dig för årets film. :P

Kul att du gillade Georgias Rule. Var lite min mening med nomineringen att fler skulle få upp ögonen för filmen. :)

Appleseed (2004)
Riktigt riktigt bra. :) Fattar inte alls kritiken mot den. Mycket av kritiken verkar vara att de ogillar blandningen av animerat och CGI samt ogillande av CGI överhuvudtaget. Sedan klagar vissa på storyn också men efter vad jag förstått är det bara de som läst serierna som gör det.
Personligen älskade jag filmen och satt som klistrad. :thumbsup:
Ett stort tack till Cartman som med sin nominering av Appleseed: Ex Machina (2:an) fick mig att få upp ögonen för den här juvelen. :P
8,5/10

Borde ha köpt Appleseed: Ex Machina (2:an) på Blu-ray istället för att ladda ned.

Appleseed: Ex Machina (2007)
Bättre än första filmen. En bra blandning av action, politik, drama och romans. Och en intresant triangeldrama.
Hmm, storyn var som ursprunget till nya Doctor Who Cybermen med en hel del Borg (Star Trek) design. Kan det vara en tillfällighet att fästningen i slutet var uppbyggd av kuber som liknade Borg-skepp? :P
Ryktas om att det ska göras en TV-serie fortsättning. Är lite kluven till det och orolig att kvaliteten kommer sjunka. Men en till film skulle jag inte tacka nej till. :D
9/10

Edited by Crusader, 12 January 2009 - 18:13.

-Sora, Kingdom Hearts

#758 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 January 2009 - 21:06

[Rec] (2007)
Intressant upplägg, intressant story (när den väl kommer igång). Stundtals nästans tröttsamt gapig, realism till trots*. Slutet är passande. Fick lite wibbar av Blair Witch Project. -- OK.

* Man vet ju inte hur man själv reagerat i samma situation men är ganska säker på att man iaf skulle få uppleva en hel del skrik.

Edited by XC, 12 January 2009 - 21:07.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#759 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 January 2009 - 00:01

XC: Det där med att de skriker mycket (för mycket?) i [REC] är en vanlig kommentar. Själv tycker jag det bidrar till öka intensiteten ännu ett snäpp. Filmen är ju närmast en attack på publiken bild-, ljud- och berättarmässigt. Lite som den brittiska noisegruppen Whitehouse ville att deras musik skulle vara... :) Sen är det klart att man inte kan låta bli att "tröttna" eller "störa sig" på skriken, men jag ser det som en extra krydda och ett dramturgiskt grepp nästan. Och som du säger vad skulle man själv göra om ens grannar plötsligt blev blodtörstiga och arga zombier? Troligen skrika och springa som en galning... :)

Nu till något helt annat...

Inside

Fotot! Oerhört snyggt foto rakt igenom ett av de bästa cinematografiska arbeten jag sett på länge. Béatrice Dalle håller uppe hela filmen genom sitt porträtt av antagonisten "Kvinnan", hon är filmens kärna. Annars är manus lite platt och det år lite svårt att känna med protagonisten. Men enkelheten i vansinnet hos "Kvinnan" gör att det håller. Så en enkel premiss: galning – offer, inte alltför mycket karaktärsutveckling eller ens intrig och ett lysande foto och bildberättande. Och en musik- och ljudläggning, inte olik den i [REC] som fungerar utmärkt.

(Det är en gåta varför filmen heter Inside på svensk DVD och inte har behållt originaltiteln À l'Intérieur.)

Plus: Fotot och Beatrice Dalle
Minus: Lite svagt manus, en del konstiga beslut och protagonisten är svår att sympatisera med eller förstå.

Doomsday

Skön homage till John Carpenter och Mad Max med brittisk understated humor och grym action. I love it! Bra hantverk, en solid film. Rhona Mitra håller balansen hela filmen igenom trots att historien verkligen balanserar på en egg ibland. Bra skådespel generellt trots den skruvade "historien" i filmen, ingen faller igenom.

Plus: Scenografi, specialeffekter och den skruvade berättelsen.
Minus: Malcolm McDowell och David O'Hara (svagast i ensemblen).

Control

En lyckad filmatisering av Deborah Curtis bok. Bra skådespeleri rakt över. Massor av bra musik. Kan vara lite för fans då förkunskap inte skadar för att förstå kontexten. En gripande men inte sentimental filmatisering av ett tragiskt livsöde. Det hjälper om man är ett fan av Joy Division (vem är inte det? :) ) men det är inte nödvändigt för att uppskatta filmen.

Plus: Musiken, Sam Riley och Samantha Morton
Minus: Bildberättandet håller hög klass.

The Strangers

En klart godkänd skräckfilm av belägringstypen. Ett avlägset hus, ett ungt par, maskerade illdådare. Liknar Ils men är faktiskt snäppet bättre. Liv Tyler sköter sig bra som "offer" utan att bli varken våpig eller whedonesque. Bra spänning och trots vissa lite stolpig dialog i början och ett inte alltför spännande bildberättande faktiskt sevärd. Lite filmskolelater här och där, men för att vara en debut och amerikansk klart godkänd.

För den som vill se skillnaden mellan europeisk och amerikansk skräck, bör se denna och Inside. Det är en bra lektion i hur kulturskillnader tar sig uttryck i skräckfilm.

Plus: Liv Tyler och illdådarna.
Minus: Lite stolpigt manus och generiskt bildberättande.

Juno

Kanske är jag för gammal eller något, men detta fungerar inte. Ellen Page spelar över samt klarar inte av att bära huvudrollen även om ett krystat, ansträngt, tongue-in-cheek manus inte hjälper direkt. Hur detta manus kunde vinna en Oscar förblir en gåta, men det var nog mer författarinnan och hennes bakgrund som vann än manuset i sig. Jag tror att det stora problemet är att hon ville för mycket och ingen sa åt henne: kill your darlings! Så nu blir det en soppa av darlings och ansträngd, smart dialog som ofta låter krystad (och inte minst läst!). Michael Cera och Jennifer Garner är bra och de flesta andra sköter sig skådespelarmässigt. De facto är Jennifer Garner kanske bäst i hela filmen, hon är det enda som egentligen berör och känns "äkta". Svårt att förklara hur utan att spoilra, så ni får ta mig på mitt ord. Dessutom kommer det massa musik som känns påklistrad. Nej, tonårsångest (och sexualitet) har gjorts bättre (Ghost World! som den här filmen lånat friskt från). Det stora problemet är att detta är en storfilm förklädd till indie, den försöker låna fjädrar av indiescenen, men är egentligen ett dussindrama klätt i "häftig" dialog, hipp musik och coola referenser. Och med rätt unkna moralkakor inbakat.

(Det tristaste med det hela är att jag vet att Ellen Page kan så himla mycket bättre, det har hon visat tidigare inte minst i Hard Candy.)

Plus: Jennifer Garner.
Minus: Dialogen och "smartheten".

Hellboy 2: The Golden Army

Fantastik deluxe! En visuell fest, som alltid med Guillermo del Toro. Välskrivet, välgjord, fantastisk mask och kostym. Kanske inte den djupaste av filmer men en fest för ögat. Inte minst en underbar humor, välskrivna karaktärer, en ganska enkel intrig som genomförs utan krångel. Det är saga, med starka kryddor och en blick för det absurda och det groteska. Stabilt skådespeleri, Ron Perlman är värd ett extra omnämnande. Ljudläggningen är värd att omnämnas också, den är välgjord och i samklang med filmen och lyfter det hela ännu ett snäpp.

Plus: Kostymerna! Humorn, karaktärerna.
Minus: Intrigen kanske väl enkel, men smakfullt levererad

The Station Agent

En underfundig liten film om tåg, vänskap och om att vara kortväxt. Såg den på bio när den kom, och den håller än. Välskrivet, välspelat, bra foto allt utan excesser. Bara en bra historia berättad med värme och humor.

Plus: Foto och manus.
Minus: ?

Edited by dukeofnewyork, 14 January 2009 - 14:12.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#760 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 January 2009 - 13:05

@ Crusader: Kul att du fått upp ögonen på Appleseed-filmerna. Tycker också att dom är riktigt bra och håller med dig i dina kommentarer. Skrev följande själv efter att ha sett Appleseed: Ex Machina tidigare i år. :)

@ XC och dukeofnewyork: Tycker att [REC] är en utomordentligt bra film. Har inte sett den mer än två gånger men det är en film jag har färskt i minnet, vilket jag inte kan säga om alla filmer jag sett. Tycker om att den bygger på principen WYSIWYG (What you see is what you get) som jag har pratat mig varmt om tidigare. Tycker även att filmen känns väldigt jordnära och just att det är rätt mycket skrikande och så tycker jag är bra (om något jobbigt i längden) men återspeglar filmens handling. Den är ju gjord lite som t.ex. Cloverfield är, att någon bara råkar ha en kamera till hands när något overkligt händer.

@ dukeofnewyork: Håller med dig i dina reflektioner kring Inside. Skrev följande efter första gången jag såg filmen samt följande vid en av gångerna jag sett om filmen. Tycker annars att du sammanfattar det hela på ett bra sätt och som även representerar vad jag tycker om filmen. Mycket glädjande att en till har sett filmen och är positiv till den. :)

Angående namnbytet så är väl det en rätt vanlig företeelse skulle jag tro. Väldigt få filmer som får behålla sin originaltitel när den dyker upp på bio/DVD.

===

Själv gick jag på bio igår.

Zack and Miri Make a Porno ~ [Trailer]

En utmärkt film signerat geniet Kevin Smith. Precis lika bra som hans tidigare filmer om än något mer utmanande denna gång. Stabila insatser av skådespelarna där Seth Rogen är lika galen som vanligt och där Elizabeth Banks verkligen lyser och utstrålar skönhet. Även ett litet extra plus till Justin Long som spelar Bobby Longs (Brandon Routh) pojkvän och även Craig Robinson som gör sin roll som Delaney helt klockrent. Handlingen är lika tokrolig som många av Kevins tidigare filmer, det enda negativa jag kan säga om filmen är att den mot slutet blir ganska förutsägbar. Men det är ju ingen nyhet att filmer kan bli det och helhetsintrycket av filmen är att den är minst lika bra som Kevin Smiths tidigare filmer.

Det ska bli kul att få köpa 2-Disc utgåvan som kommer 3/2. Hoppas på bra och mycket extramaterial. Sedan måste jag även försöka få tag på Sold Out: A Threevening With Kevin Smith för att göra min samling komplett. :)

Edited by Cartman, 14 January 2009 - 13:13.

#761 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 January 2009 - 16:56

Heh, ser att du förbereder dig för årets film. :P

Hur vet du det? ;)

Några fler har sett de senaste dagarna...

Max Payne
Faktiskt inte spelat spelet ännu och om det är positivt eller negativt när man ser filmen vet jag inte. Rätt okej film i alla fall även fast jag tycker Mila Kunis inte är rätt för den rollen hon spelar. Även Wahlberg brukar jag ha negativa åsikter om men han är okej. En okej actionfilm varken mer eller mindre.
5/10

Doomsday
Vad finns det inte att gilla med den här filmen? En hel del säkert men inte för min del i alla fall! Schysst blandning av Mad Max, zombie-filmer och riddare! Full fart hela tiden, knappt en död sekund! Me likey :thumbsup:
9/10

Journey to the center of the Earth
Ganska tråkig och seg första halvan lite bättre andra halva. Men det känns ganska oinspererat och stelt filmen igenom. Brendan Frasers filmer brukar vara roligare :(
5/10

The Forbidden Kingdom
Rätt schysst kung fu film även fast jag misstänker att filmen bara gjordes som en ursäkt att få Jet Li och Jackie Chan tillsammans i en film. En ganska bra popcornrulle är det ju i alla fall :)
7/10

Edited by Rick Hunter, 14 January 2009 - 16:56.

Winter is Coming

#762 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 January 2009 - 17:02

En till som gillar Doomsday ser jag. :D

Måste få tummen ur och se filmen snart. :lol:

#763 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2009 - 19:35

Visst bidrar den skrikiga dialogen till realismen, men den är aningen jobbigt i längden. (Speciellt om man som jag ser den på dator med lurar).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#764 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 13:30

Hade kanske fungerat bättre om du sänkt volymen alternativt gjort något uppehåll i tittandet? :)

#765 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 January 2009 - 14:01

Gjorde båda två faktiskt. :)

fqq5BYam.jpg

#766 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 14:08

Okej, då är det nog inte mycket man kan göra åt det hela. Huvudsaken är ju att den inte förstörde din upplevelse och filmen i sin helhet för dig.

#767 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 15 January 2009 - 17:54

Såg Doomsday igår, och tycker det var en bra rulle. Den är lite överdriven och over the top ibland, men det är ju sånt jag älskar. :D

8.5/10

#768 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 January 2009 - 01:18

3 10 to Yuma
Längesen jag såg en bra western! Gillade denna film väldigt mycket, Bale och Crowes samspel filmen igenom är mycket sevärt och även de andra skådespelarna är bra. Jag anade att den skulle sluta som den gjorde i alla fall delvis och det förhöjde mitt intryck av filmen. Mycket bra!
9/10

Gone Baby Gone
En lovande regidebut av Ben Affleck och en bra insats av hans bror Casey Affleck i huvudrollen. En väldigt hemsk film som man blir berörd av. Lysande ensemble skådespelare!
9/10

Southland Tales
Såg den alldeles nyss och förstår ingenting? Fast å andra sidan förstod jag inte mycket av Kellys tidigare film Donnie Darko heller men den gillar jag ändå! Tror jag måste smälta intrycken lite och se om den nån gång innan jag ger betyg som antingen är väldigt lågt eller väldigt högt. Miljöer, musik och skådespelare får den i alla fall högt betyg för :)
?/?

Winter is Coming

#769 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 January 2009 - 23:02

Saw
Konstigt. Vad jag vet så har jag aldrig sett den innan men jag kunde svära på att jag kände igen delar av filmen och undrar nu om jag faktiskt inte sett den men bara glömt det.
Hur som helst, helt OK skräckfilm fast jag både väntade mig mer och samtidigt mindre.
Typisk den här typen av film där mördaren vinner och de goda förlorar. Inget jag gillar precis men jag kan axeptera det eftersom det finns uppföljare som fortsätter storyn.
7/10

The Scorpion King
Underhållande action äventyrsmatiné av det klassiska slaget som görs för sällan nuförtiden.
Bra action, bra over the top skådespeleri, bra spänning och action.
En underhållande film helt enkelt.
7,5/10

High Noon: Sheriffen
4 faldigt Oscars belönad (Bästa Manliga Huvudroll, Klippning, Filmmusik & sång) Western från 1952 med bla Gary Cooper och Grace Kelly.
Gary Cooper är jättebra som Sheriffen Will Kane som förvandlat en liten håla till en fridfull och säker stad för familjer. Men på hans bröllopsdag, när han ska sluta som Sheriff, så får han veta att Frank Miller, stadens föredetta gängledare han satte bakom lås och bom för 5 år sedan, återvänder om en timme med 12 tåget för att hämnas.
Will bestämmer sig för att stanna och beskydda staden han älskar och får genast problem med sin fru som är kväckare (som absolut vägrar våld och anser att det alltid finns andra lösningar).
Men när han börjar leta Vice Sheriffer så vänder alla i staden honom ryggen och vägrar ställa upp och vissa tillochmed glömt hur det var när Frank Miller bode i stan och vill välkomna honom tillbaka med öppna armar.
Plöstligt står Sheriffen ensam i staden han svurit att beskydda.

Filmen går i real-tid och visar timmen innan duellen sekund för sekund. Mycket spännande och känslomässig. Man verkligen känner för Sheriffen. Gary Cooper spelar riktigt bra och man ser hur han blir deppigare och börjar bli rädd och något så ovanligt som en Sheriff som gråter.
En annan bra scen är när hans fru tar upp en pistol och dödar en av skurkarna för att rädda sin man.
En klassiker och jag förstår varför många anser den vara en av de bästa som gjorts.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts

#770 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 17 January 2009 - 19:12

John Rambo

Sylvester Stallone kan göra film. Det har han visat förr och han visar det igen. Intensivt, fruktansvärt våldsamt och blodigt men med en skärpa som ofta annars saknas i actionfilm. Jag blev positivt överraskad av hur bra filmen var, inte för att jag hade låga förväntningar utan för att filmen helt enkelt var riktigt bra. Bra foto, bra manus och generellt bra skådespeleri. Sylvester Stallone bär förstås filmen, den handlar ju om John Rambo, krigaren, som ständigt tvingas tillbaka till striden, till dödandet. Men han gör det riktigt bra och närmast återhållet.

Men det är klart det är striderna, explosionerna, blodsprutandet som är grejen och jag måste tillstå att jag inte sett bättre (och blodigare) och intensivare action på länge. Det är fullt ös och snyggt gjort. Dessutom förvånansvärt osentimentalt, vilket är ett stort plus.

Det blir en guldstjärna till Sly i min bok. :)

Plus: Intensiteten, ja, tempot i stort.
Minus: Karaktärerna är väl grovt tillyxade ibland.

Death Race

Enligt uppgift en rätt lös remake av Death Race 2000 (1975). Jag har inte sett originalet, men jag blir klart sugen efter att ha sett denna. Inte för att den är bra, utan precis det motsatta. I grunden är det ett bra koncept och upplagt för intensiv action och sköna stereotyper. Men det blir aldrig särskilt intensivt, visst det smäller på, men ingen riktig nerv och stuns. Jag vet inte, men jag tycker aldrig det riktigt kommer igång och det är lite för jämntjockt. Efter ett par minuter med bilar och kulsprutor blir det rätt intetsägande och tappar tempo. Det som dock lyfter filmen är utan tvekan Joan Allen som är lysande som "ond" fängelsedirektör och Ian McShane som "god" mekanikerchef. De bidrar med lite nerv i alla fall. Utan dem hade det inte varit mycket kvar. Jason Statham gör en blek insats och går mest runt och ser hård ut, mellan det att han väser en replik eller två. Helt generiskt skådespel och dessutom utan minsta variation.

Plus: Joan Allen och Edward James Olmos.
Minus: Avsaknaden av intensitet.

Southland Tales

Det finns något lysande i den här filmen, men det får aldrig riktigt blomma ut, utan göms bakom ett alltför splittrat och navelskådande narrativ. Filmen kan ungefär karakteriseras som The Big Lebowski meets Philip K. Dick och vill (väldigt) mycket men når inte ända fram. Inte minst i början är den långsam och även om den plockar upp efter hand är den för alladeles lång och splittrad för att egentligen nå ända fram. Det finns guldklimpar, inte minst Sarah Michelle Gellars porträtt av en "dolled-up" porrstjärna och även The Rock sköter sig även om han inte håller hela filmen igenom. På skådespelarfronten bör också Seann William Scott, Cheri Oteri och Christopher Lambert nämnas som gör bra ifrån sig. Problemet är dock att det är de enskilda karaktärer och scenerna man minns från filmen och helheten döljs av alla "träd". Samhällskritiken, eller de sociala kommentarerna är också rätt yxiga och kunde slipats till (som i till exempel den sanslöst roliga och vassa Starship Troopers 3: The Marauder).

Tyvärr känns filmen som ett mischmasch byggd av referenser till andra filmer och författare, mycket Philip K. Dick men även nickningar till bland annat Kubrick och en mängd andra böcker, filmer och personer. Däribland Bibeln och Karl Marx...

Sammanfattningsvis, det kunde varit bättre, men också mycket sämre och bra skådepeleri räddar filmen. Jag gillar dock den grandiosa försöket, den närmast bibliska ansatsen (i dubbel mening), vilket lyfter filmen över andra filmer även om resultatet i form av film inte motsvarar ansatsen.

Plus: Skådespeleriet (SMG ftw!).
Minus: Splittrat manus med alldeles för mycket "darlings" som borde skalats bort.

Edited by dukeofnewyork, 18 January 2009 - 12:48.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#771 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 17 January 2009 - 20:14

Inte för att vara petig för sakens skull Duke (eller kanske lite, jag kan inte hejda mig!! ), Edward James Olmos är inte med i Death Race, du kanske tänker på Ian McShane från "Deadwood" som har en roll i filmen?
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#772 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 18 January 2009 - 12:50

Super85: Naturligtivs har du rätt. My bad.

---

--- | filmtipset | ---

#773 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 January 2009 - 18:49

Death Race
Tycker filmen var bra men precis som duke sa så förlorar den tempot ibland och jag tycker att man får inte se mycket av själva racet då det mäst bara är skjutande och bilar som krachar och folk som dör.
Dessutom rätt ologiskt att fängelsediriktören har alla deltagare dödade samtidigt som hon predikar om hur serien och återkommande ansikten drar tittare.

Filmen lånar från manuset till orginalfilmen Death Race 2000 (1975) för att få in lite story men det var spelet Death Race från 1990 (remake av Death Race arcadespelet från 1976) som inspirerade till att den här filmen gjordes (Tombstone t ex är hämtat från orginalspelet).
Så i grunden kan man säga att filmen är en filmatisering både av spelen och orginalfilmen.
Orginalfilmens story skilljer rätt ordentligt då den är mycket politisk, sjuk och extremt overklig.

En sak som jag reagerade på var att i slutet stod det att Cartoon Network ägde rättigheterna till Death Race. :unsure:

7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#774 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 18 January 2009 - 19:38

Orginalfilmens story skilljer rätt ordentligt då den är mycket politisk, sjuk och extremt overklig.

Låter mycket lovande. :) Ska försöka se den snarast.

För övrigt kommer jag ihåg en tecknad serie som publicerades i Sverige i den utmärkta tidningen Thriller (kan ha varit Magnum Special också) som handlar om något liknande Death Race/Death Race 2000 och som jag i alla fall då (tidigt nittiotal) diggade stenhårt. Tyvärr har jag lyckats förlägga mitt exemplar. :(

Edited by dukeofnewyork, 18 January 2009 - 19:40.

---

--- | filmtipset | ---

#775 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 January 2009 - 20:20

Ja, Death Race släpptes som serietidning också. :)
-Sora, Kingdom Hearts