Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#751 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 May 2010 - 21:38

Extract (2009)

Mike Judge's senaste lider rätt mycket av samma problem som hans andra filmer: en lite för ointressant handling. Många detaljer skiner, som en del sköna scener och karaktärer, bra skådesepel (av bl a Ben Affleck :o) och schysst dialog men handlingen är för mycket "vuxen-under-bältet" för mig och jag blir aldrig helt engagerad i den delen. Filmen lyfts av scenerna och karaktärerna, men inte tillräckligt mycket för mig.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#752 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 May 2010 - 00:58

The Savages

En tragikomisk film om två syskon som tvingas ta hand om sin demente far som ingen av dom egentligen tycker om eller har träffat på många år. Det finns många obekväma scener i början som fångar hur jobbigt det är för både pappan och för barnen som måste ta hand om honom. Filmen handlar även om en sorts uppgörelse och försoning mellan syskonen inte helt olikt vad som brukar inträffa i Thanksgiving filmer och såna brukar jag vanligtvis gilla. Mot slutet kommer det sålunda rörande värme, framför allt slutscenen där Wendy tar hand om hunden är gripande. Iaf tyckte jag det. Jag sa "tragikomisk" i början och det finns också många roliga situationer i filmen som ofta bottnar i lite dråplig komedi.

The Savages är väldigt snyggt fotad och har en passnande vemodigt soundtrack som jag tyckte väldigt bra om. Men filmen riktiga tyngd ligger i Philip Seymour Hoffman och Laura Linneys utmärkta skådespel. Linney blev också Oscarsnominerad, något jag kan tycka att Hoffman också borde ha blivit (han nominerades för en GG). Även manuset blev nominerat som är riktigt bra.

4/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#753 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2010 - 08:12

Under the Mountain (2009)
Georgia gjorde mig uppmärksam på att jag var på väg att missa den här. Nya Zeeländsk film som bygger på en NZ bok med samma namn. Boken är omåttligt populär i NZ vad jag förstår. Uppe på det så har vi både Sam Neill och special effekter från Weta. Nu är målgruppen visserligen mer runt "ungdomar" än "folk som gått ur skolan" men i det här fallet så är det inget som stör i filmen. Jag skulle vilja beskriva den lite som en kombo mellan en äventyrsfilm och en chiller avsedd för yngre människor. Den har faktiskt stundtals en lite kuslig känsla som når fram till mer luttrade "gått ur skolan"-människor som mig. Filmen saknar Hollywood/Disney-fernissa som kanske normalt omger den här typen av filmer - ytterligare ett plus om du frågar mig. Storyn är riktigt bra, trots målgruppen så kan äldre se den. Produktionsmässigt så är det tipp topp tycker jag, har ingenting att anmärka på. -- BRA.

Edited by XC, 28 May 2010 - 08:13.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#754 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 May 2010 - 01:30

Ninja Assasin

The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

3/5

Edited by Wylie Times, 30 May 2010 - 01:34.

-Gangstagrass

#755 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 May 2010 - 02:43

Ninja - ger mig sköna 80-tals vibbar :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#756 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 May 2010 - 02:48

Yes. Hoppas det blir en revival nu. :)

-Gangstagrass

#757 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 30 May 2010 - 19:45

Fantastic Mr.Fox 5/5

Härligt underhållande film baserad Roald Dahls novell, den är överförd till vita duken på ett mycket bra sätt av Wes Andersson.
Galenskaper, humor, sjuka vändningar, sjuka sammanträffanden, mer galenskaper. Satt med ett grin från öra till öra under hela filmen, gapskrattandes halva filmen.

You are glowing!

Väldigt nöjd över biobesöket måste jag säga :)
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#758 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2010 - 01:08

Night of the Living Dead: 30th Anniversary Edition (1968/1998)

En gäng människor barrikerar sig i ett hus när en Venus-sonds radioaktivitet väcker de döda till liv.

En omklippt version av orginalet med vissa scener utbytta mot nyfilmade. Lite OK om man bortser från några av de dåliga nya onödiga scenerna. Visst behövde filmen remastras men var de verkligen tvungen att klippa om den och filma nya scener?

5/10

Night of the Living Dead (1968)

En gäng människor barrikerar sig i ett hus när en Venus-sonds radioaktivitet väcker de döda till liv.

Mycket bra film som blir bättre varje gång jag ser den. En restorering hade behövts (utan att de klipper i filmen, byter musik eller lägger till nyfilmade scener) men den funkar ändå.

7/10

Edited by Crusader, 02 June 2010 - 03:33.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#759 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 June 2010 - 15:31

Wylie: tack för dina filmtips lite tidigare i tråden. Jättesnällt att hjälpa till lite och jag lovar att utforska dina förslag framöver. :)

#760 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 June 2010 - 16:39

Hm...*scrollar bakåt* ah westernfilmerna? You're welcome. :)

-Gangstagrass

#761 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 June 2010 - 20:44

Kom just på en western som jag måste få se om någon gång eftersom jag såg den som rätt ung och tyckte den var jäkligt bra: Bandolero!. Håller troligen inte måttet längre med vuxna ögon, men ibland måste man utmana ödet :).

Edited by Fiskrens, 02 June 2010 - 20:45.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#762 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 June 2010 - 00:28

Dawn of the Dead (1978)

Ett gäng människor försöker att fly det ökande zombieutbrottet då få verkar vara villiga att göra något åt problemet. När de kommer till ett stort köpcenter fullt med allt ne någonsin skulle ha kunnat önska sig så beslutar de sig för att stanna kvar.

Filmen är riktigt bra och IMO den bästa i Dead-serien.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#763 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 11:47

Hm...*scrollar bakåt* ah westernfilmerna? You're welcome. :)

Det stämmer. :) Samt lite tips om vad man bör se av Peckinpah. Jag hade lite flyt då SVT visade Straw Dogs för några nätter sedan. Jag DVRade den och ska se den framöver.

Kom just på en western som jag måste få se om någon gång eftersom jag såg den som rätt ung och tyckte den var jäkligt bra: Bandolero!. Håller troligen inte måttet längre med vuxna ögon, men ibland måste man utmana ödet :).

Jag tar med det tipset också när det blir dags för en djupdykning i den genren. :)

#764 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 03 June 2010 - 13:57

Hmm, det är ju ingen dålig film, men den känns lite föråldrad idag. Ungefär som Shalako eller The Unforgiven.
Men det där är ju högst individuellt hur känslig man är och vad man uppfattar som daterat.

Ett par rullar som poppar upp som sevärda hämnd/förföljar-historier är Nevada Smith och The Bravados.

Gillar man Peckinpah så kan man slänga ett öga på Major Dundee, även om det inte är hans bästa.
Will Penny är en annan av Chucks westerns, rätt seg men med Donald Pleasence som religiös knäppgök, :thumbsup: vilket förlåter mycket i mina ögon.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#765 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 14:21

Donald Pleasence? Han är lite av en favorit. Jag gör som med dina tidigare tips i tråden, antecknar dom och kollar upp vad det är för filmer framöver. :)

#766 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2010 - 15:29

Ah, The Bravados har jag haft på DVD ett bra tag nu utan att komma för mig att sen den. Ska försöka åtgärda det vid tillfälle. Man kanske skulle ta sig en Western helg nån gång i sommar.

-Gangstagrass

#767 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 15:59

Man kanske skulle ta sig en Western helg nån gång i sommar.

Shall we tango? ;)

Jag kan behöva lite vägledning inom den här genren, så om du vill ha sällskap så kanske vi kan ha en gemensam titt av några filmer om du vill? :)

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 15:59.

#768 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2010 - 16:15

Det kan nog säkert ordnas. :)

-Gangstagrass

#769 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 16:21

Så trevligt. :)

Det är bara att göra mig uppmärksam på det hela om/när det är aktuellt.

#770 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 June 2010 - 19:06

Rock Monster (2008) [Sci-fi Channel]
Storyn är ett hopkok av koncept som vi känner sedan gammalt, ändå måste jag säga att idén med att grunda med Svärdet i Stenen nästan känns lite småfräscht. (Kollade upp den, inspelad i Bulgarien). Regisserad och skriven av Declan O'Brien, geniet bakom Monster Ark (med Reneé O'Connor) och kommande måste-se-filmen: Sharktopus. Halvtaskig dialog där denvis känns överdramatisk på sina ställen och dras ned ytterligare när man inser att de flesta i filmen antagligen är dubbade . Musiken är inte mycket att orda om. Special effekterna räcker till, men imponerar inte direkt. Skådespelarna är överlag OK, men ingen som briljerar. Överdramatiskt slut. Men det finns ljuspunkter, inte många, men några. Och samtliga tror jag attribueras till karaktären Toni som har filmens roligaste scener. Bl.a. i början av filmen när hon kräver att få ett större vapen och nöjt går därifrån med en kalachnikov (hon uppgraderar till en Bazooka lite senare i filmen). Och på slutet när hon håller fram bazookan till en kille med orden: "Laddar du den här? Skotten ligger vid min handväska ". Credd till Alicia Lagano som lyckas leverera i båda scenerna utan att det känns fånigt. Slutet är nästan krystat dramatiskt, men funkar. -- OK.

--
Det är inga stora spoilers som döljer sig i texten, men spoilers likväl.

Edited by XC, 05 June 2010 - 19:08.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#771 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 June 2010 - 22:16

Day of the Dead (1985)

En grupp av 12 soldater och vetenskapsmän lever i en underjordisk militärbunker i hopp om att få kontakt med överlevande eller hitta en lösning på zombieproblemet. Men den långa isoleringen börjar ta på militärerna som blir mer och mer sadistiska.
Som gruppens ända kvinna har Sarah gigantiska problem och kämpar för att behålla balansen i gruppen samtidigt som hon desperat söker efter ett botmedel. Men en dag går allt åt helvete.

Bra film. Men inte den bästa i trilogin.

7/10
-Sora, Kingdom Hearts

#772 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 June 2010 - 15:44

The Wolfman (2010)

Off through the new day's mist I run

3/5

Iron Man 2

Heavy boots of lead, Fills his victims full of dread

3/5

To Kill A Mockingbird

Mitt sommarprojekt är att se alla filmer på imDbs Topp 100. Det kanske låter ambitiöst men faktum är att jag bara har kvar sju sex filmer nu.

To Kill a Mockingbird bygger på en bok av Pulitzer belönad roman av Harper Collins. Den handlar om advokaten Atticus Finch som tar ett för den tiden (30-tal) laddat fall där en svart man anklagas för att ha våldtagit en vit kvinna. Filmen ses dock nästan genom hela filmen ur Atticus barns perspektiv. Dom är huvudkaraktärerna och filmens berättare är dottern Scout. Tillsammans konfronteras dom med rasism och fördomar där deras far står som den moraliska pekpinnen men utan att det blir för mycket moralkaka av det. Istället funkar det som en utomstående inblick på de vuxnas värld vilket är ett väldigt intressant grepp när det rör ett sånt allvarligt ämne. Tyvärr är första halvan av filmen lite segt och kunde med fördel ha klippts ner. Å andra sidan är det riktigt bra barnskådiskar vilket förstås är viktigt när filmen vilar så tungt på dom. Och Gregory Peck som Atticus är helt outstanding. (fick en Oscar för rollen också) Det svartvita fotot är också enormt snyggt.

4/5

Edited by Wylie Times, 06 June 2010 - 15:44.

-Gangstagrass

#773 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 June 2010 - 19:31

Kung Fu Panda: Secrets of the Furious Five

Kortfilm som ger backstory till The Furious Five. Po får i uppdarg av Shifu att hålla i en nybörjarklass i Kung fu för små kaniner. För att illustrera för dom att Kung fu inte bara har med fighting att göra berättar han om hurr TFF överkom problem tidigt i sina karriärer. Det schyssta här är att dom gjort alla back stories i klassisk handritad 2D medan ramberättelsen med Po är datanimerad. Det trista är att dom tyvärr inte fått med alla skådisar från långfilmen. I såna här kortfilmer som följer med på DVD:n brukar nästan alltid alla skådisar återvända men här är det bara David Cross av TFF som återvänder. Lite trist när både Jack Black och Dustin Hoffman ställer upp. Viper och Tigress är barn i sina berättelser så där har man iaf en ursäkt men Seth Rogen kunde väl ha tagit sig tid. Det gjorde han iaf till nästa film jag såg...

3/5

Monsters vs Aliens: Mutant Pumpkins from Outer Space

Halloween special där där pumpor som blivit muterade av avfall från ett UFO anfaller Susans hemstad. Resultatet blir väl lite som en snabb repris på långfilmen vilket känns lite sådär. Småkul på sina ställen men det roliga med såna här kortfilmer brukar annars vara att dom gör nåt annorlunda eller fokuserar på mindre karaktärer. Nåt som tillför nåt nytt och det gör inte det här. Men alla skådisar är tillbaka så, alltid något. :rolleyes:

2/5

Edited by Wylie Times, 06 June 2010 - 19:32.

-Gangstagrass

#774 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 22:29

Land of the Dead (2005)

Folk lever vidare i en stad omringat av vatten på 3 sidor. De vanlöiga bor ett fattigt liv på gatorna medans de rika lever ett lyxigt liv i staden lyxhotell. För att livnära sig så skickas soldater till närliggande byar och plundrar dem. Men i en by gör de sig ovän med något så ovanligt som en intelligent Zombie och den beslutar sig för att starta ett korståg mot staden.

Mycket bra.

8/10
-Sora, Kingdom Hearts

#775 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 June 2010 - 22:28

City Lights

Chaplin spelar som vanligt the little tramp. Den här gången blir han förälskad i en blind blomsterförsäljare som tror att han rik tack vare en udda vänskap med en miljonär som bara kommer ihåg Chaplin när han är onykter. Många förvecklingar i handlingen alltså och det är väl det som sänker filmen lite. Mycket av filmen består av olika mer eller mindre lusiga situationer som Chaplin hamnar i som ibland inte har nåt alls med storyn att göra. Jag hade önskat en mer sammanhållen plot. Sen är jag lite avigt intsälld till Chaplins humor. Ibland är han hur rolig som helst som i boxningsscenen medan andra scener är mest obegripliga. Kärlekshistorian är dock väldigt fin och slutet väldigt rörande.

Anmärkningsvärt är också att filmen kom ut 1931 då ljudfilmen tagit över men tack vare Chaplins status i Hollywood fick han ändå göra en stumfilm. I öppningsscenen driver han med talfilmen genom att låta dom som pratar låta som dom vuxna gör i Snobben. :)

3,5/5

Edited by Wylie Times, 07 June 2010 - 22:32.

-Gangstagrass