Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#751 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 April 2011 - 13:49

London River tror jag att jag avtår - handlingen känns inte så där jätte intressant. :)

Summers blood verkar ju lovande. Jag gillade JCVH. :D

Long and Short of it - Jag tror den finns med på extramaterialet till någon av LotR-filmerna också va? Jag tror jag sett den och lite bakgrundsmaterial iaf. Minns den som OK.

Du skulle säkert tycka att Summer's Blood är en sevärd film.

Och det stämmer att The Long and Short of It finns med som extramaterial på en av utgåvorna. Den vanliga 2-Disc utgåvan av Sagan om den två Tornen närmare bestämt.

Jag försöker att gå igenom olika utgåvor av filmer för att se på kortfilmer, dokumentärer och liknande. För ett tag sedan så såg jag på kortfilmen Whistle av Duncan Jones. Den fanns med på utgåvan av Moon som jag har. Kul att få se den första filmen som han gjorde. Bra var den med. :)

Red Heat

Arnold Schwarzenegger och James Belushi i snutraffel á la 1980-tal av Walter Hill.

Jag kan inte påstå att filmen är speciellt bra. Men det finns en del scener som fick mig att le. En där Arnold är iförd enbart en stringkalsong samt höftskynke och i full färd med att slå folk på käften ute i snön. Han är i någon form av stålverk där alla ser ut som kroppsbyggare. Dom har till och med en liten hörna med träningsredskap och bastu. Där kan alla gå omkring inoljade och nästintill nakna (förutom kvinnorna som ÄR nakna :rolleyes:). Givetvis så blir det bråk när Arnolds karaktär dyker upp.

Eller varför inte när han sedan har tagit sig till USA för att få hjälp av den tuffa och coola snuten som har koll på allt. Givetvis uppstår en hel del kulturkrockar och även vissa språksvårigheter. Det är ju trots allt rätt kul att höra Arnold med sin redan knagglig engelska ge sig på att försöka prata med en rysk brytning. :D

Tyvärr är filmen inte så dålig att den blir bra. Men den är kul att se när man vill slå ihjäl några timmar med lite dum underhållning.

The Blair Witch Project

En favoritfilm som inte riktigt håller måttet. För varje gång som man ser om den så känner jag att den inte är så bra som jag en gång tyckte att den var. Paranormal Activity kom i rättan tid och är nutidens Blair Witch skulle man kunna säga. Trots att filmerna skiljer sig en hel del åt. Men jag kan fortfarande uppskatta The Blair Witch Project på olika sätt och regissörerna har efter den här filmen gjort flera andra bra filmer och visat att dom fortfarande är att räkna med.

Edited by Piranhaconda, 02 April 2011 - 14:02.

#752 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 April 2011 - 13:56

Paranormal Activity planerar jag att se någon gång då jag får chansen. :) Annars så minns jag Blair Witch som rätt bra, men det är kanske därför att jag missade den stora hypén och aldrig blev besviken på den.

Read Heat känns ju som en film jag kan hoppa över, snutfilmer är inte riktigt min grej. :P Men det verkar som om de fått till en del skruvar i handlingen. :lol:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#753 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 April 2011 - 14:11

Red Heat kan du hoppa över med gott samvete. Jag håller på att rensa lite i mitt filmotek och passar på att se några av filmerna som jag en gång i tiden har velat se.

Paranormal Activity lär du inte bli besviken av. En mycket bra film i min mening.

Att The Blair Witch Project inte är lika bra nu är nog för att jag var med då filmen var i ropet och sedan såg den på bio. Den upplevelsen går inte att kopiera och det var rätt självklart att filmen skulle sjunka i kvalité med åren, men jag hade nog inte räknat med att det skulle vara i den här utsträckningen. Trots att jag har bra förutsättningar rent tekniskt för att se filmen på ett tillfredställande sätt så känns den inte lika övertygande eller engagerande längre. Men det är ett gediget filmhantverk med många bra kvalitéer trots allt och för det ska filmskaparna uppmärksammas.

#754 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 April 2011 - 23:30

Megamind

All men must choose between two paths. Good is the path of honour, heroism, and nobility. Evil... well, it's just cooler.

3,5/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#755 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 April 2011 - 13:17

El secreto de sus ojos (Hemligheten i deras ögon) - #Synon, #Wylie Times

En mycket bra och vacker film. Vinnare av 2009 års Oscar för "Best Foreign Language Film of the Year". Jag har inte sett det årets övriga nominerade i den kategorin än, men jag har dom filmerna liggandes och jag ska se dom vid något tillfälle. Oavsett om dom filmerna är bra eller ej så tycker jag utan tvekan att den här filmen är en värdig vinnare.

Skådespelarna är det som bär upp filmen. Dom är mycket skickliga med att föra filmens handling och karaktärer framåt. Jag vill definitivt se fler filmer av dom som spelar filmens huvudroller samt även av filmens regissör samt manusförfattare. Handlingen är precis lika bra och spännande. Jag gillar hur man lyckas att hålla den vid liv från början till slut och samtidigt hela tiden hålla spänningsmomentet vid liv. Slutet var kanske väntat, men mycket passande och bra. Filmen växer hela tiden medans jag ser den och bättre betyg än så kan man väl knappast få. Dessutom så är den här filmen en som man under filmens gång känner att man vill se om direkt.

Filmen har även ett utsökt foto som man verkligen kan beundra.

Once Were Warriors (Krigarens själ)

En av mina favoritfilmer. Ett riktigt brutalt och obehagligt, men stundtals även vackert, familjedrama från Nya Zeeland. Temuera Morrison är helt perfekt i rollen som Jake "the Muss" Heke. Jag hoppas att Temuera en dag kan få fler roller av den här kalibern.

Handlingen kretsar kring Maorier i allmänhet och en familjs leverne i synnerhet. Pappan i familjen, spelad av just Temuera har allvarliga problem med flera saker. Dels så har han en otroligt naiv inställning till livet i det stora hela där han inte tar ansvar för vare sig själv eller sin familj. Utöver det så har han allvarliga problem med alkohol och det gör att han blir väldigt våldsam. En av filmens mer brutala scener är när han misshandlar sin sambo till oigenkännlighet. Familjen sprider dock även mycket kärlek och en intressant del av filmen är att följa syskonen och hur dom hjälper varandra på olika sätt.

Handlingen i filmen når en vändpunkt när den äldre systern blir våldtagen av en av pappans vänner och hur det sedan leder till att hon inte orkar att leva utan tar livet av sig. En oerhört gripande del av handlingen som verkligen känns enda in i själen.

Det känns som en mycket realistisk skildring av hur det går till i många familjer runt om i värden och just den här filmens styrka ligger i att allt känns realistiskt.

Inte bara våldet, utan även det samhälle som man visar upp. Arbetslösheten är stor, många lever fattigt och misären är utbredd. Männen är dom som bestämmer och kvinnorna är dom som ska lyda. Alkoholen och knarket flödar. Alla dras in i en ond cirkel vare sig man vill det eller ej. Att bryta den och leva det liv som man själv vill är nog mer en önskan än en realistisk möjlighet.

Därför kan man inte annat än att beundra mamman i familjen hur hon en dag får nog och bestämmer sig för att inte ta mer skit utan att stå upp för sina mänskliga rättigheter även om det kan kosta henne livet.

Utöver en mycket bra och intressant handling så är flera av skådespelarna mycket bra. Jag tycker om alla lika mycket, men det är trots allt Mamaengaroa Kerr-Bell som spelar Grace som sticker ut. Att hon dessutom är väldigt söt gör bara hennes karaktärs öde i filmen ännu starkare. Något som säkert var uträknat från första början.

En film som är viktig och som behövs. Dels för att för att skapa debatt men även för att få upp ögonen för många människors verklighet.

Suspiria (Flykten från helvetet)

Enligt många en av Dario Argentos bästa filmer. Själv kan jag inte riktigt hålla med då jag tycker att han har gjort bättre filmer än den här. Men Suspiria är onekligen bra och har sina stunder. Främst så har den ett utsökt foto som man aldrig kommer att få se i en modern film. Sedan så gillar jag hur man använder sig av färger och ljussättning på ett mycket tilltalande sätt. Det tillsammans med musiken av Goblin skapar en enorm atmosfär och nästan en total eufori.

Skådespelarna är en blandad kompott. Jessica Harper är ju den som utan tvekan sticker ut och hon är väldigt bra i sin roll. Även om jag tycker att hon verkligen kommer till sin rätt som skådespelerska i Brian De Palmas kultfilm Phantom of the Paradise.

Handlingen är något ostrukturerad i mitt tycke, men oftast känner jag så när jag ser filmen på egen hand. Det blir betydligt bättre när jag ser den här tillsammans med dom två andra filmerna, Inferno och The Mother of Tears som ingår i Dario Argents "The Three Mothers" trilogi.

#756 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 April 2011 - 14:50

TV6 har för vana att låta filmer börja klockan nio och sedan hålla på tills efter läggdags. Ja, när jag ser film på arbetstid och alltså inte själv riktigt bestämmer när läggdags är, innebär det med andra ord att jag allt som oftast missar slutet på filmerna jag ser.

Men igår såg jag en film på SvT. Den började också klockan nio, men eftersom den gick på en kanal som inte drar ut på saker genom att lägga in reklampauser mitt i, hann jag se den ända till slutet. I gengäld missade jag förvisso några minuter i början och några i mitten. Men den var bra ändå. Temple Grandin hette den, och handlade om Temple Grandin. En verklighetsbaserad historia alltså, om en autistisk tjej.

Annars har ju reklampauser sina fördelar. Hade de lagt in en på rätt ställe hade jag ju sluppit missa de där minuterna i mitten.

#757 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 April 2011 - 15:48

El secreto de sus ojos (Hemligheten i deras ögon)
Nope. :)

Once Were Warriors (Krigarens själ)
Jag slits mellan att förkasta den som familjedrama och att se den eftersom jag gillar de Nya Zeeländska filmer jag sett hittills.

Suspiria (Flykten från helvetet)
Ligger efter på Argento-fronten... Väldigt mycket efter. :(

Edited by XC, 03 April 2011 - 15:57.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#758 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 April 2011 - 15:51

Nej, gick Temple Grandin igår? Jäkla surt av SVT att inte ha med den på sin långfilmslista. :( Visserligen är det en TV-film men ändå...

-Gangstagrass

#759 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 April 2011 - 16:29

Hmm Temple Grandin var det nån som rekommenderade till mig. Synd att jag inte visste att den gick på tv igår bara. När jag slog på teven hade den hållit på i en halvtimme och det kändes för mycket att missa så jag struntade i det.

Winter is Coming

#760 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 April 2011 - 18:17

Den har vunnit massor av priser i USA. Framför allt är det Claire Danes som väl ha vunnit allt man kan vinna för den rollen. Man får väl se till att införskaffa den på annat sätt istället.

-Gangstagrass

#761 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2011 - 17:58

Mirrormask (2005) [UK/US]
Jag gillar hur storyn är uppbyggd, hur den korsar gränsen mellan dröm och verklighet utan att för den skull tappa fotfästet. Att grunda hela storyn på hjärnans naturliga förmåga att fortsätta bearbeta intryck och känslor när vi sover känns smart och funkar utmärkt för storyn.
Kompetenta skådespelare och fylliga surrealistiska fonder är pricken över i. Kanske är CGIn inte helt perfekt, men det bidrar bara till det surrealistiska drömlandskapet. Upplevelsen kröns av en musik som är lite udda, oväntad och alltigenom bra.

fqq5BYam.jpg

#762 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 18:25

Så härligt att du har sett den här filmen nu XC. Inte en dag för tidigt. :thumbsup:

Det där är en riktigt bra film. Annorlunda och unik fantasy. Jag gillar surrealistiska filmer och den här kvalar ju lätt in i den kategorin. Intressant att även du noterar att den oskärpa som man kan se spår av i CGIn inte känns störande utan snarare bara ger bränsle åt det surrealistiska inslaget. Och jag tycker att man lyckas utomordentligt bra med att hela tiden få ett flyt genom hela handlingen där det inte blir uppdelat i verklighet-dröm utan när man minst anar det så är hela filmen som ett enda stor drömlandskap.

Musiken är helt underbar. I vanliga fall så undviker jag sådan musik men till den här filmen så passar den som handen i handsken. Det här är ett soundtrack som jag skulle vilja ha i någon fysisk form. Bara att jag inte har kommit mig för att ta tag i den saken än.

Och jag är imponerad hur väl en illustratör som Dave McKean lyckas att göra en långfilm av den här kalibern. Att han skulle få till dom visuella bitarna kändes som en självklarhet, men att han sätter pricken över i:et genom att göra alla andra beståndsdelar minst lika bra var något oväntat. Jag minns att jag var något skeptisk när den här filmen kom på tal, men hos mig får Dave MVG rakt av och jag hoppas att han får göra mer film i något format framöver. Kort som långt, det kvittar. Bara det blir något.

#763 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2011 - 19:09

Det är alltid kul med fantasy som vågar sticka ut. Lite av en Coming-of-Age-fantasy. Man har lyckats bra med att mixa de olika sakerna som Helena bearbetar och smält samman det med andra saker (tex att hon hellre skulle vilja rita än att jobba på cirkusen) till och med när man låter Helenas dröm tillfälligt flyta ihop med hennes mamma sköts på ett mycket snyggt sätt.

fqq5BYam.jpg

#764 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 April 2011 - 21:20

Äsch, även jag missade Temple Grandin. Zappade dit och hann se eftertexterna.. Meh.

Edited by Synon, 04 April 2011 - 21:21.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#765 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 April 2011 - 22:11

Och den gick i repris dagen efter och då lyckades jag missa den igen :(

Man kanske ska börja bli lite uppmärksam på svensk tv igen? Känns inte som jag kollat på nått tv på flera år (förutom sport och nyheter då)

Winter is Coming

#766 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 April 2011 - 22:32

Äh, man får väl fixa den på DVD.

-Gangstagrass

#767 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2011 - 19:19

Bee Movie (2007) @MZ, #WT
Svårbestämd film. Storymässigt är den OK, gillar livet ur ett bis synvinkel och problematiken som målas upp inledningsvis - tyvärr så känns det samtidigt som om man skapar problem för att fylla andra halvan av filmen med något. En story som andas av kreativitet och bröderna Grimm-plagiat på samma gång. Underhållande men saknar det där lilla extra.
Bra musik annars och de svenska röst skådespelarna är helt OK i sina roller.
Godkänd visuell upplevelse, texturerna och ytan känns ibland lite anonym men annars är allt snyggt och prydligt.
En film att se om med brorsönerna kanske till och med.

Edited by XC, 06 April 2011 - 09:50.

fqq5BYam.jpg

#768 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2011 - 22:18

Jag tyckte inte bi filmen var så kul. Jerry Seinfeld spelar sig själv som vanligt och trist story även om den såg bra ut. Jag skrev lite om den här.

Edited by Wylie Times, 05 April 2011 - 22:19.

-Gangstagrass

#769 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 April 2011 - 09:52

Jag har för mig att många kritiker uttryckte den som "onödig" och liknande termer?

Den har några roliga scener, men för det mesta missar den målet kanske eftersom humorn ibland känns anpassad för de yngre barnen. (Jag skulle kunna tänka mig att scenen där flygplanet skall träffa rätt blomma skulle kunna uppskattas av min brorson tex).

fqq5BYam.jpg

#770 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 April 2011 - 11:15

Jag tror att det är just att det är Seinfeld som skrivit och producerat filmen som fått folk inklusive undertecknad att tro att det här skulle vara en film som tilltalar både barn och vuxna precis som Pixars filmer gör men tyvärr faller den platt just i den delen där han driver med politik och det amerikanska rättssystemet. Alldeles för slätstruket. Men som du säger så går de säkert ändå hem hos de yngre eftersom dom inte bryr sig om hur pass intelligent humorn är.

-Gangstagrass

#771 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 April 2011 - 19:33

Futureworld / Jakten på dubbelgångare (1976) #XC(22.05.2010)
Storyn är riktigt bra, upplagt lite som en thriller. Den når inte riktigt ända fram men är allt igenom underhållande och intressant. Man kan kanske reagera på detaljen att Robotar skapar robotar som skall styra datorer… men det är en petitess. Gillar verkligen musiken, även om det är många varianter på samma låt - något i tonerna förde tankarna till den klassiska miniserien Lace. Kompetenta skådespelarinsatser. Sist fick jag skäll av Synon när jag tyckte nivån låg på en teatrisk nivå. Och jag backar lite på den punkten, det är främst mellan huvudpersonerna som det inte funkar - det finns ingen kemi mellan dem så det framkommer lite för bra att de levererar rubriker.

The Signal (2007) @MZ, #Fantastix, #Carty
Skräck stod det. Nja… Bra och intressant story som känns som en välbehövlig spinn på Zombie-genren. Slutet är sisådär, är inte överdrivet förtjust i det - men det funkar. Filmen som sådan funkar - även om jag aldrig riktigt upplevde skräck/spänningsmomentet.

Edited by XC, 08 April 2011 - 19:39.

fqq5BYam.jpg

#772 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 April 2011 - 10:36

Hotel

Österrike är ett speciellt land och detta är en speciell film. Inte för att den är speciellt österrikisk, den är åtminstone inte Hanekesk. Det den framförallt är visuellt orienterad och lågmäld.Väldigt lågmäld och trots sin relativt korta längd närmast trögflytande tempomässigt. Detta är dock inte till dess nackdel, i min mening. Tvärtom så ger tempot, fragmenteringen och det ständigt outsagda som visualiseras genom radikala svartrutningar och scenavslut. Här skrivs inte tittaren på näsan, utan precis det motsatta. Små gester, små ljud illustrerar och berättar och dialogen är sparsmakad men samtidigt vass. Det som sägs betyder något. Men det som inte sägs betyder ännu mer.

Men visst finns här brister, själv älskade jag det startk bilddrivna berättande, men mitt sällskap fann det hela rätt långsamt, tråkigt och att regisssören lämnade publiken därhän lite. Och filmen är i mycket ett slags övning och är lite av ett slags gesällprov där hantverk och film i sig ibland tar överhanden. Men det är inte dåligt, utan en fin liten film, utan stora gester och kanske även utan stora intryck. Det är ingen omvälvande upplevelse, inget livsförändrande en ett gott försök och en godkänd film.

Som skräckfilm är den något annat än det vanliga, men inget som förändrar genren. Godkänd, lite pretentiös eurohorror utan spekulationer i våld och sex där fokus ligger på det outsagda.

Paranormal Activity 2

Som vanligt i en uppföljare fläskas det på

Edited by dukeofnewyork, 09 April 2011 - 10:36.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#773 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 April 2011 - 04:01

The Hard Way (1991)

John Moss är en tuff snut med attityd problem. Efter ännu ett misslyckande att ta fast den psykopatiske seriemördaren Party Crasher, som utan orsak mördar folk på fester efter att ha förvarnat polisen, får han ett nytt uppdrag: Att lära skådespelaren Nick Lang hur en riktigt polis arbetar utan att någon annan vet att han inte är en riktigt polis. Men Moss har ingen som helst tanke på att släppa fallet.

Typisk udda-partner polis actionkomedi med James Woods och Michael J. Fox.
Party Crasher är en total galning som älskar spel av alla sorter. Som vanligt med sådana här filmer så försöker de göra unika färgstarka skurkar och oftast så är de för galna och för underliga. Det här är klart ett sådant tillfälle. Speciellt att Party Crasher tror sig vara inkopplad i ett datorspel som visar att även på den tiden trodde folk att datorspel gjord folk till mördare.
En av de roligaste scenerna var på tåget när skurkarna drar sina pistoler och alla i tågvagnen drar egna pistoler mot dem. :P
Jag måste säga, vad Moss gjorde för att göra sig av med Lang var verkligen sviningt. Att få Lang att tro att han har skjutit ihjäl en oskylldig för att få honom att lämnan stan var verkligen att gå förlångt.
En klassiker och ren underhållning när film är som roligast.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#774 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 April 2011 - 12:04

The Signal (2007)

Ah, den här har jag ju sett! Galet hysterisk och tankarna går till PJ:s gamla filmer som Bad Taste. :)
Och jag håller med dig om att den inte var så värst skrämmande eller spännande.

The Hard Way (1991)
...

En klassiker och ren underhållning när film är som roligast.

Var några år sedan jag såg den, men precis som jag minns den. Skön underhållning och bjuder på lite fniss. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#775 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 April 2011 - 17:47

A Dog's Breakfast

En film som kan vara kul för Stargate fans att se. Filmen är skriven och regisserad av David Hewlett och dessutom spelar han huvudrollen. Dom andra rollerna utgörs av hans syster Kate som också spelar hans syster i filmen (och i SGA) och Paul McGillion (Dr. Beckett i SGA). Dessutom dyker Christopher Judge och Rachel Lutrell upp i mindre roller. Filmen handlar om en kvinna som bor tillsammans med sin minst sagt egensinninge bror. När hennes blivand man flyttar in skapar det friktioner och knäppa saker händer. Typ. Bitvis är det roligt, bitvis lite tråkigt. Jag gillar skruvade komedier men det här är helt enkelt inte så kul förutom på enstaka ställen. Det är dock snyggt gjort för att vara gjord på en mycket låg budget. I slutändan är det mer kuriosa för dom som gillar SG-serierna och framför allt David Hewlett.

2,5/5

Rio (3D)

Överaskande bra film från folket bakom Ice Age filmerna. Det här är faktiskt bättre än Ice Age. Snyggare animerat, bättre story bättre röstskådisar och, ja det mesta är bättre. Storyn är måhända rätt banal och förutsägbar men den är det på ett sätt som gör att man inte bryr sig om det utan låter sig svepas med i äventyret. Det är lite klassiskt animerat över det hela vilket göra att man tydligt ser vart dom hämtat inspiration ifrån men samtidigt utan att det gör nåt. Humorn är rolig, sångerna inte alls så irriterande och som sagt har man hittat en hel del bra röster som Jessie Eisenberg, Anne Hathaway, Tracy Morgan och framför allt Jemaine Clement som den stygga fågeln. Klockren casting i det fallet. Sen är det som sagt väldigt tjusigt animerat. Rio kommer verkligen till liv och som jag sagt förut många gånger nu, är det någonstans som 3D fungerar så är det in animerad film. Och i den här filmen ser det riktigt bra ut. Mycket positiv överaskning. :)

4/5

Macbeth (2010)

TV-film gjord av BBC efter en populär uppsättning av pjäsen i London. Det är dock inte någon filmad föreställning det rör sig om utan en riktig film som förvisso till stor del är teatraliskt filmad. Lite som Tennants Hamlet ungefär skulle jag tro. (Jag har inte hunnit se den än) Här har handlingen flyttats till nåt sorts Stalin inspirerat industrikomplex i ca: 1950-tals tappning. Det är ändå Skottland givetvis men man har gett det det ungefär samma krigshärjade diktatorstatsmiljö som Richard Loncraine gjorde i sin filmatisering av Richard III och det är mycket effektivt. Framför allt är jag mycket imponerad över hur regissören Rupert Goold framställer The Weird sisters. Till skillnad från hur pjäsen vanligen är förekommer dom genom hela filmen antingen som sjuksköterskor eller som köksor. Goold använder ljus och förvrängda röster för att ge dom ett det suggestiva och övernaturliga framträdande som krävs och det blir faktiskt väldigt effektivt. I rollbesättningen känner jag bara igen Captain Picard himself Sir Patrick Stewart och han är helt magnifik i titelrollen. Stewart väljer att spela Macbeth lite mer mänskligt än vad som annars brukar bli väldigt demoniska framträdanden. Han är också äldre än vad som är brkligt för rollen men det glömmer man bort efter fem minuter. Resten av casten gissar jag är folk som främst sysslar med teater eftersom jag som sagt inte kände igen någon av dom (iaf inte till namn) men dom är all mycket bra. Framför allt Kate Fleetwood som Lady M. Innan tänkte jag att dom borde ha haft ett större namn där men hon är verkligen fantastisk i rollen som inte är helt lätt att spela. Lätt den bästa filmatiseringen av Macbeth som jag har sett förutom möjligen Polanskis version som också är grymt bra.

4/5

-Gangstagrass