Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#776 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 March 2012 - 17:52

Aldrig sett. Men känns sm en sådan där film man borde sett minst en gång i sitt liv?

Nej, då finns det bättre filmer för dig att se från den här eran. Jag tror inte att du skulle uppskatta den här speciellt mycket faktiskt, baserat på att jag vet vad du tycker om för filmer. :)

Det finns många filmer som man "bör ha sett". Jag skulle väl säga att det beror på vem som säger det och varför. Just Citizen Kane är berömd och omtalad i mångt och mycket för att den var så pass banbrytande för sin tid. Ljussättning, kamervinklar och klippning gick helt mot normen för den tiden och Orson Welles använde sig av en berättarstil som också ansågs vågad för sin tid. Allt det har sedan dess imiterats i massvis av filmer och är därför idag inte alls speciellt märkvärdigt om man inte ser till den filmhistoriska aspekten. Men med det sagt så tycker jag ändå att det är en oerhört välgjord film med en riktigt bra berättad story även om man bortser från dess plats i filmhistorien. Så ja, jag tycker att du borde se den, om inte annat för kuriosa och för att bilda dig en egen uppfattning. Men jag har ingen aning om du kommer att gilla den eller inte. Få personer brukar iaf ogilla den. Förvänta dig bara inte världens bästa film genom tiderna som den ofta kallas.

Du har rätt i mycket som du skriver. Det finns flera anledningar till att se filmen. XC gillar ju inte drama i speciellt stor utsträckning och då kan jag tänka mig att det blir rätt jobbigt att ta sig igenom just den filmen. Ser man till andra historiska filmer inom tidsspannet 1930-1950-talet (t.ex.) som man bör ha sett så tror jag att det borde finnas bättre filmer att se. Kanske en Film Noir? Huvudsaken är nog att det inte är drama, får då känns det genast lite som att XC får arbeta i uppförsbacke. Men visst, 100% koll har jag inte på XCs filmsmak, bara 99% :P så hon kanske skulle gilla den här filmen.

Vi får väl se vad XC själv säger i frågan. ;)

On the Waterfront

Ah, Marlon Brando. Just den här filmen har jag inte sett med honom tidigare, men jag har hört talas om den. Det är väl en till sådan där film som man inte bör missa att se minst en gång i livet.

Den är helt klart sevärd för Marlon Brandos skull men som sagt en väldigt bra film i övrigt också. Ska jag vara kritisk som jag inte riktigt var i recensionen så är det väl att trots realismen så är det ändå en film av sin tid som ser ganska svart och vitt (no pun intended) på kampen mellan fackpamparna och arbetarna.

Jag har en hel del kvar att se med Marlon Brando. Och jag är väl främst intresserad av att se filmerna som han gjorde innan the Godfather, för efter det gick det sakta men säkert utför. the Godfather i all ära, men det är lite synd att han blev så förknippad med den rollen. Även om jag kan förstå varför. Folk glömmer bort allt bra som han gjorde innan. Inte alla, men till största delen så tror jag att så är fallet.

Harold and Maude

Ditt omdöme skvallrar om en liknande upplevelse som min kusin hade och faktum är att hon också nämnde Wes Anderson i samma veva. En regissör som jag verkligen gillar. Bara det att man kan dra paralleller mellan denna film och ovannämnda regissör gör att suget efter att få se filmen ökar ett par steg.

Hoppas du få tillfälle att se den nån gång. :)

Det är ingen omöjlighet. Ofta handlar det om lusten att se en viss typ av film. Och tillgängligheten. Men det sistnämnda lär nog inte vara några problem. :)

The Golden Compass (2007)

Lite trist att det inte blev fler filmer av det här. Jag har också läst böckerna och jag tyckte dom lyckades rätt bra med filmatiseringen.

Jag håller med dig. Det hade varit trevligt med filmer av dom andra böckerna med. Men som så många andra gånger så var väl, att den första inte var tillräckligt lönsam för att man skulle ta det steget att filmatisera resten med.

Thor (2011)

Jag såg att självaste JMS hade varit inblandad i filmens story, men man undrar ju lite exakt vad det var som han stod för och varför man sedan satte några helt andra på att skriva filmens manus? Antagligen höll väl det JMS ursprungligen skrev, inte måttet, eller att han helt enkelt inte ville skriva ett manus. Men det är för mig lite konstigt då JMS borde ha klarat av en sådan sak på egen hand eller tillsammans med någon.

Jag skulle gissa att filmen gått igenom ett antal ombearbetningar under resans gång för att anpassa storyn till Avengers filmen osv. Men vem vet? Joss Whedon verkar iaf enligt egen utsago ha fått relativt fria händer till att skriva manuset till The Avengers.

Så the Avengers hade alltså redan fått klartecken när manus till Thor skrevs? Det var mer än vad jag visste. Men den förklaringen sprider ju lite ljus över min fråga. Och the Avengers ser jag fram emot. Den borde kunna bli riktigt bra. Det skall bli spännande att se Mark Ruffalo som Banner/Hulk. Jag gillar både Eric Bana samt Edward Nortons tolkningar sedan tidigare. Sedan måste jag se till att se Captain America också. Den filmen var jag också bra skeptisk till innan XC såg den och lämnade ett "XC seal of approval" vilket gör att även jag bör tycka om den. Jag har även Iron Man 2 liggandes så den bör man väl också se innan the Avengers. Främst kanske för att se hur Scarlett Johansson är i rollen som Black Widow.

#777 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 March 2012 - 18:37

XC gillar ju inte drama i speciellt stor utsträckning och då kan jag tänka mig att det blir rätt jobbigt att ta sig igenom just den filmen.

Det är mycket möjligt att du har rätt där. Man ska ju inte tvinga sig igenom den bara för att det är en film som bör ha sett. Jag kan tänka mig att det finns en hel del andra filmer som "bör ha sett" som passar XC:s smak bättre.

Jag har en hel del kvar att se med Marlon Brando. Och jag är väl främst intresserad av att se filmerna som han gjorde innan the Godfather, för efter det gick det sakta men säkert utför. the Godfather i all ära, men det är lite synd att han blev så förknippad med den rollen. Även om jag kan förstå varför. Folk glömmer bort allt bra som han gjorde innan. Inte alla, men till största delen så tror jag att så är fallet.

Värt att påpeka att Apocalypse Now och Last tango in Paris kom efter Godfather. Jag har dock inte sett Last tango och Colonel Kurtz är ju en ganska liten roll även om den är väldigt viktig. Efter det är väl Superman typ det mest intressanta han gjorde. Jag har inte heller sett så mycket av hans filmer från 50- och 60-talet och det är ju som sagt där hans mer intressanta filmer finns.

Harold and Maude

Det är ingen omöjlighet. Ofta handlar det om lusten att se en viss typ av film.

Visst är det så och därför är jag väldigt tacksam för Cinemateket. :)

Och tillgängligheten. Men det sistnämnda lär nog inte vara några problem. :)

Nej det tvivlar jag på.

Jag håller med dig. Det hade varit trevligt med filmer av dom andra böckerna med. Men som så många andra gånger så var väl, att den första inte var tillräckligt lönsam för att man skulle ta det steget att filmatisera resten med.

Jag tror tyvärr att det blev lite för många filmer av det här slaget i Harry Potters kölvatten och eftersom det här var en av de mer påkostade projekten så fick det lida medan Percy Jackson får en uppföljare. Bah.

Thor (2011)

Så the Avengers hade alltså redan fått klartecken när manus till Thor skrevs? Det var mer än vad jag visste.

Nej, enligt Wikipedia så började filmen att utvecklas redan 2004 och har sedan dess gått genom ett par filmbolag, regissörer och manusförfattare så Avengers kom nog till under resans gång. Jag menade bara att Avengers haft en rakare väg till produktion än vad Thor har haft.

Och the Avengers ser jag fram emot. Den borde kunna bli riktigt bra. Det skall bli spännande att se Mark Ruffalo som Banner/Hulk. Jag gillar både Eric Bana samt Edward Nortons tolkningar sedan tidigare.

Jag håller med även om jag gott tycker att dom kunde ha behållit Bana. Nu känns det nästan som att dom måste byta skådespelare igen till nästa gång Hulk dyker upp i en film bara för att vara konsekventa. :D

Sedan måste jag se till att se Captain America också. Den filmen var jag också bra skeptisk till innan XC såg den och lämnade ett "XC seal of approval" vilket gör att även jag bör tycka om den.

Jag tycker att det är den bästa "Avengers filmen" efter första Iron Man. Väldigt härlig matiné känsla. :)

Jag har även Iron Man 2 liggandes så den bör man väl också se innan the Avengers.

Och där har vi den sämsta filmen. Den lever helt och hållet på Robert Downeys charm men man måste ju såklart se den.

Edited by Wylie Times, 20 March 2012 - 18:38.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#778 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 March 2012 - 19:14

Gladiator (2000) [US/UK]
Oj vad länge sedan det är jag såg den här sist.
Visst skäller jag lite ibland över hur krystat episk Ridley Scott har varit de senaste åren men han kan ju göra riktigt bra film ibland också. Som lite kuriosa kan jag nämna att jag såg Fall of the Roman Empire före den här och reagerade direkt på de stora likheterna. Nu har jag också sett Spartacus vars story också genomsyrar den här produktionen. Storyn är bra och känns som en välbalanserad mix mellan Fall of the Roman Empire och Spartacus, man har skickligt plockat ut de bra delarna ur bägge filmerna och sedan byggt upp hela storyn på nytt. På IMDb läser jag helt hastigt i trivia sektionen att Ridley Scott ville servera en mer realistisk bild av Romarriket, han lyckas bra tycker jag. När jag såg filmen första gången minns jag att jag uppskattar att man vågade visa den incestuösa attraktion som Commodus har till sin syster, och inte bara lägger in det som en halvt synlig fernissa. Den delen uppskattar jag fortfarande.
Skarpa skådespelare där jag till och med uppskattar Russel Crowes stabila insats.
Sedan jag såg den här filmen sist har mitt intresse för soundtracks ökats rejält. Gladiator har ett riktigt skarpt soundtrack tycker jag och här och där skönjer jag något som påminner skarpt om Pirates of the Caribbeans soundtrack.
Bonus trivia: Richard Harris som spelar Marcus Aurelius här hade för en kort tid även rollen som Commodus i Fall of the Roman Empire men han lämnade projektet och ersattes av Christopher Plummer.
Extra not: Ralf Moeller (som fortsätter dyka upp i filmer jag ser trots att han har en skådespelartalang som ligger under noll) gör riktigt bra ifrån sig här. Kanske för att rollen är liten och att han nästan inte har några repliker alls. Visar ju lite på hur bra regissör Ridley Scott är när han lägger den sidan till.

*

Romarrikets Fall / Fall of the Roman Empire (1964) [US]

Trevligt med ett sådan positiv upplevelse för dig. Det verkar som att den här filmen är snäppet bättre än Spartacus enligt dig? :) Jag har den här liggandes, så jag får se om jag inte tar och ser den snart. Kanske till helgen då man har tid att se en så pass lång film i en sittning.

Är övertygad om att du kommer gilla den. :)

Citizen Kane (1941)

Aldrig sett. Men känns sm en sådan där film man borde sett minst en gång i sitt liv?

Nej, då finns det bättre filmer för dig att se från den här eran. Jag tror inte att du skulle uppskatta den här speciellt mycket faktiskt, baserat på att jag vet vad du tycker om för filmer. :)

Det finns många filmer som man "bör ha sett". Jag skulle väl säga att det beror på vem som säger det och varför. Just Citizen Kane är berömd och omtalad i mångt och mycket för att den var så pass banbrytande för sin tid. Ljussättning, kamervinklar och klippning gick helt mot normen för den tiden och Orson Welles använde sig av en berättarstil som också ansågs vågad för sin tid. Allt det har sedan dess imiterats i massvis av filmer och är därför idag inte alls speciellt märkvärdigt om man inte ser till den filmhistoriska aspekten. Men med det sagt så tycker jag ändå att det är en oerhört välgjord film med en riktigt bra berättad story även om man bortser från dess plats i filmhistorien. Så ja, jag tycker att du borde se den, om inte annat för kuriosa och för att bilda dig en egen uppfattning. Men jag har ingen aning om du kommer att gilla den eller inte. Få personer brukar iaf ogilla den. Förvänta dig bara inte världens bästa film genom tiderna som den ofta kallas.

Jag gjorde det enda rätta och letade upp en trailer - hittade en så nära som på IMDb - och den var ju av det udda slaget bara den. Just f.n. kan jag inte se den - men efter att ha satt mig in lite i story och sett trailern blir jag faktiskt sugen att ge den en chans. :)

Lustigt - jag lurade på att se om den här om dagen men valde att plocka upp Spartacus-projektet istället. :)

Jag tror tyvärr att det blev lite för många filmer av det här slaget i Harry Potters kölvatten och eftersom det här var en av de mer påkostade projekten så fick det lida medan Percy Jackson får en uppföljare. Bah.

Minns vagt att många tyckte att man i PR-synpunkt tenderade att fokusera på fel saker i trailers och bilder för att inte provocera rabiata kristna i Usa.

Thor (2011)

Låter ju bra. Jag har läst en del positivt om den och speciellt hur bra Brangh fått till det hela.

Edited by XC, 20 March 2012 - 19:14.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#779 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 March 2012 - 19:18

@Wylie Times: på tal om filmer och filmtittande. Det är trevligt att återse dig i den här tråden med dina omömen. :)

*

XC gillar ju inte drama i speciellt stor utsträckning och då kan jag tänka mig att det blir rätt jobbigt att ta sig igenom just den filmen.

Det är mycket möjligt att du har rätt där. Man ska ju inte tvinga sig igenom den bara för att det är en film som bör ha sett. Jag kan tänka mig att det finns en hel del andra filmer som "bör ha sett" som passar XC:s smak bättre.

Mmm. Jag vet att XC har sett en hel del äldre film, till och med stumfilm. :D Och det som brukar gå hem är när det inte är fokus på drama hela vägen. Som XC själv sade en bit tillbaka i tråden så går det bra att se en renodlad dramafilm då och då. Speciellt sådana som utgår från verkliga händelser brukar kunna slinka ned. Så jag tror att vi båda är inne på samma sak, att man nog kan hitta "klassiker som bör ses" som passar XCs smak bättre än just Citizen Kane. :)

Värt att påpeka att Apocalypse Now och Last tango in Paris kom efter Godfather. Jag har dock inte sett Last tango och Colonel Kurtz är ju en ganska liten roll även om den är väldigt viktig. Efter det är väl Superman typ det mest intressanta han gjorde. Jag har inte heller sett så mycket av hans filmer från 50- och 60-talet och det är ju som sagt där hans mer intressanta filmer finns.

Visst är det så. Jag glömde nämna att det fanns undantag. Själv så har jag sett båda filmerna och tycker att dom är riktigt bra. Apocalypse Now är nog favoriten av dessa, men det är lite svårt att rangordna eftersom dom är så olika. Superman-filmerna har jag alltid haft svårt för, dom äldre - så väl som den senaste. Så jag gillar inte direkt Marlon Brandos roll. Men det slår ju det sista som jag såg av honom i the Island of Dr. Moreau. Jag vill helst förtränga att jag ens har sett den filmen. :ph34r:

Harold and Maude

Det är ingen omöjlighet. Ofta handlar det om lusten att se en viss typ av film.

Härligt att du kan ta del av deras utbud. Jag läste om när du såg stumfilm med levande musik. The Phantom of the Opera om jag inte minns helt fel? Sådant är mäktigt. Själv har jag gjort samma sak, när Körkarlen visades i Stockholm mot slutet av 1990-talet. Om jag inte minns helt fel så var det ett initiativ taget av Cinemateket det med. Själv så har jag inte samma tur när det gäller Cinemateket, även om det finns en del filmföreningar här i krokarna som visar lite smalare film, både nytt som klassiker.

Och the Avengers ser jag fram emot. Den borde kunna bli riktigt bra. Det skall bli spännande att se Mark Ruffalo som Banner/Hulk. Jag gillar både Eric Bana samt Edward Nortons tolkningar sedan tidigare.

Jag håller med även om jag gott tycker att dom kunde ha behållit Bana. Nu känns det nästan som att dom måste byta skådespelare igen till nästa gång Hulk dyker upp i en film bara för att vara konsekventa. :D

Trevligt med en till som gillade Banas insats. Dom flesta verkar ju helt ha förtränkt Ang Lees film. Och vi får väl se kring det sista du skrev, det lär ju inte vara helt omöjligt faktiskt. ;)

Sedan måste jag se till att se Captain America också. Den filmen var jag också bra skeptisk till innan XC såg den och lämnade ett "XC seal of approval" vilket gör att även jag bör tycka om den.

Jag tycker att det är den bästa "Avengers filmen" efter första Iron Man. Väldigt härlig matiné känsla. :)

Perfekt, en till som gillar den filmen. Och som det blev med Thor för mig, så känns det lovande. Inget är mer givande än när man nästan helt har räknat ut en film och så visar det sig vara helt fel. Det är nästan roligare än när man "vet" att en film kommer att vara bra och man nickande instämmer efter att ha sett den. Även om det inte är fel med den varianten.

Jag har även Iron Man 2 liggandes så den bör man väl också se innan the Avengers.

Och där har vi den sämsta filmen. Den lever helt och hållet på Robert Downeys charm men man måste ju såklart se den.

Yikes! Lite som jag alltid har misstänkt. Jag tyckte att den första filmen var helt OK, men den lämnade inget större intryck hos mig. Annat än att Robert Downeys rockade som Tony Stark. Så när uppföljaren utannonserades, dessutom relativt snabbt, så tappade jag lite av lusten att se den. Men den skall ses, om inte annat för att värma upp inför the Avengers.

Jag gjorde det enda rätta och letade upp en trailer - hittade en så nära som på IMDb - och den var ju av det udda slaget bara den. Just f.n. kan jag inte se den - men efter att ha satt mig in lite i story och sett trailern blir jag faktiskt sugen att ge den en chans. :)

Ser man där. :D Då ser vi fram emot om det blir "fågel, fisk eller mittemellan". Jag vill ju tro att jag kan din filmsmak så pass bra att jag inte blir helt omintetgjord efter mina uttalanden här i tråden. :P

Och trevligt att du har sett Gladiator. Kan det vara så att suget till dessa filmer kom i och med Sparty på TV6? Och du glömmer väl inte bort att se 300 i samma veva. :)

Edited by Piranhaconda, 20 March 2012 - 19:21.

#780 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 March 2012 - 19:25

Ser man där. :D Då ser vi fram emot om det blir "fågel, fisk eller mittemellan". Jag vill ju tro att jag kan din filmsmak så pass bra att jag inte blir helt omintetgjord efter mina uttalanden här i tråden. :P
Och trevligt att du har sett Gladiator. Kan det vara så att suget till dessa filmer kom i och med Sparty på TV6? Och du glömmer väl inte bort att se 300 i samma veva. :)

@Citizen Kane: :Överväger att se och hylla den bara för att genera dig: :P :lol:
@Gladiator: Mja. Delvis. Jag ville se Spartacus-filmen efter att ha sett Blood and Sand. När jag sedan köpte dvdn här för ett halvår sedan eller så så blev jag sugen att se om Fall of the Roman Empire och Gladiator i anslutning till den.

Edited by XC, 20 March 2012 - 19:25.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#781 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 March 2012 - 11:17

Minns vagt att många tyckte att man i PR-synpunkt tenderade att fokusera på fel saker i trailers och bilder för att inte provocera rabiata kristna i Usa.

Guldkompassen såg jag när den gick på tv när det nu var. Fantasifull, men vad jag minns kändes det som att saker inte hann hända, så jag hoppades på att det skulle rättas till i och med uppföljarna. Men då blev det alltså inte några. Snopet.

#782 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 March 2012 - 16:02

Citizen Kane (1941)

Vad kul. :) Smart att kolla upp trailern också.

@Wylie Times: på tal om filmer och filmtittande. Det är trevligt att återse dig i den här tråden med dina omömen. :)

Tack! Roligt att höra. :)

Visst är det så. Jag glömde nämna att det fanns undantag. Själv så har jag sett båda filmerna och tycker att dom är riktigt bra. Apocalypse Now är nog favoriten av dessa, men det är lite svårt att rangordna eftersom dom är så olika. Superman-filmerna har jag alltid haft svårt för, dom äldre - så väl som den senaste. Så jag gillar inte direkt Marlon Brandos roll. Men det slår ju det sista som jag såg av honom i the Island of Dr. Moreau. Jag vill helst förtränga att jag ens har sett den filmen. :ph34r:

Ja det är ju det absoluta bottennappet. Tragiskt att se någon sjunka så djupt.

Härligt att du kan ta del av deras utbud. Jag läste om när du såg stumfilm med levande musik. The Phantom of the Opera om jag inte minns helt fel? Sådant är mäktigt.

Jepp, Phantom of the Opera och det var väldigt coolt att se.

Själv har jag gjort samma sak, när Körkarlen visades i Stockholm mot slutet av 1990-talet.

Dom visade den här för nåt år sen men jag missade den då. I höstas körde dom FW Murnaus Sunrise men då var jag sjuk. :( Så det var extra härligt att komma sig iväg den här gången.

Trevligt med en till som gillade Banas insats. Dom flesta verkar ju helt ha förtränkt Ang Lees film.

Märkligt det faktiskt. Jag gillade en när den kom men sen dess har jag hört många som tycker att den var helkass. Jag borde se om den någon dag.

Perfekt, en till som gillar den filmen. Och som det blev med Thor för mig, så känns det lovande. Inget är mer givande än när man nästan helt har räknat ut en film och så visar det sig vara helt fel. Det är nästan roligare än när man "vet" att en film kommer att vara bra och man nickande instämmer efter att ha sett den. Även om det inte är fel med den varianten.

Det är definitivt roligare än när man bara hört dåliga saker och ska försöka bilda sig en egen uppfattning eftersom man kommer in med negativa förutfattade meningar.

Yikes! Lite som jag alltid har misstänkt. Jag tyckte att den första filmen var helt OK, men den lämnade inget större intryck hos mig. Annat än att Robert Downeys rockade som Tony Stark. Så när uppföljaren utannonserades, dessutom relativt snabbt, så tappade jag lite av lusten att se den. Men den skall ses, om inte annat för att värma upp inför the Avengers.

Bara att bita ihop. :P Nä men Downey Jr:s charm kommer man faktiskt ganska långt med. Om man gillar honom alltså och det verkar du ju göra.

-Gangstagrass

#783 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 March 2012 - 16:56

@Citizen Kane: :Överväger att se och hylla den bara för att genera dig: :P :lol:
@Gladiator: Mja. Delvis. Jag ville se Spartacus-filmen efter att ha sett Blood and Sand. När jag sedan köpte dvdn här för ett halvår sedan eller så så blev jag sugen att se om Fall of the Roman Empire och Gladiator i anslutning till den.

@Citizen Kane: Jag förväntar mig inte att du ska göra på något annat sätt. :P Men kom bara ihåg att en ninja aldrig visar om man är generad eller ej. ;)
@Gladiator: Aha, på så sätt. Jag har själv velat köra ett sådant race en dag, men det kommer alltid en massa andra filmer i vägen. Men förr eller senare så lär det väl bli av. :)

Själv har jag gjort samma sak, när Körkarlen visades i Stockholm mot slutet av 1990-talet.

Dom visade den här för nåt år sen men jag missade den då. I höstas körde dom FW Murnaus Sunrise men då var jag sjuk. :( Så det var extra härligt att komma sig iväg den här gången.

Synd att du missade dom specifika tillfällena. Brukar det vara engångsföreteelser, eller tror du att du får en ny chans på just dom filmerna? Annars är det ju mycket trevligt att du bor så pass bra till att du kan utnyttja Cinemateket och deras specialvisningar. Det blir ju ett helt annat sätt att se på filmen ifråga. :) Det finns en del filmer av Murnau som jag skulle vilja se på det sättet. Sunrise har jag inte ens sett, så den hade legat bra till. Men det finns flera filmer av honom, och även andra, som skulle vara en upplevelse att se på stor duk med bra ljud. Blir det levande musik till så är det ju verkligen lyxigt.

Hoppas att det kommer någon annan intressant specialvisning framöver som du kan gå på. :)

#784 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 March 2012 - 22:05

Jämrans vad det tjattras här! Får väl bryta in med lite "vanliga" filmkommentarer med filmer från resan: ;)

The Descendants

Alexander Payne är extra lågmäld den här gången: inte mycket komedi när George Clooney gör en bra tolkning av mannen som tvingas bearbeta en massa känslor när hans fru hamnat i koma, samtidigt som han måste börja ta hand om sina två döttrar "på allvar". Payne brukar som sagt få in en hel del finstämd humor i sina filmer, men förutom någon enstaka komsik scen/snygg replik är det som sagt bara allvar här: och det passar finfint. Dramat håller en engagerad hela tiden (även om sidohistorien om försäljning av släktägorna känns en smula överflödig), och framför allt äldsta dottern gör sin roll med bravur. Får dock lite problem med Clooney, för även om han här spelar ovanligt bra går det inte att se honom som enbart sin roll (som man gör med riktigt bra skådisar), det blir hela det bara George Clooney som är arg/ledsen/frustrerad. Fin skutscen med många bottnar, nästan i klass med Mandomsprovet.

Betyg: Bra

Tintin och Enhörningens hemlighet (2011)

"Anfäkta och anamma: det här var ju bättre än väntat!"

Betyg: Bra

Såg också halva Mupparna (2011), men den tyckte jag var så hemsk att jag bara var glad när inflygningen började. För mig var det (så långt jag såg) inte alls Mupparna. Humorn var alldeles för tam och förutsägbar, och sen har jag ju väldigt svårt för musikaler...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#785 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2012 - 02:12

Hell Night (1981)

Det är dags för årets Hell Night då de som vill vara med i studentföreningen måste övernatta instängda i ett gammalt övergivet hus. Legenden säger att för 12 år sedan mördade den förra ägaren hela sin familj och tog sitt liv. När poliserna anlände så hittade de inte kroppen av den yngsta sonen och det sägs att han bor kvar i huset.

Överaskande bra slasher med en samling rätt bra skådespelare. Linda Blair (den här gången utan ärtsoppa) spelar här en av de ledande rollerna som en rätt handelsefattig vanlig tjej.
Kläderna var mycket intresanta då filmen börjar med en maskirad vilket gör att alla är annorlunda klädda på sätt som passar karaktärerna t ex en Victoriansk jungfru, en rik westerngäntleman, en William Tell, en 30-tals slampig partypingla, en ond mastermind osv. Det gav mycket till filmen.
Filmen bjöd på många oväntade överaskningar, vissa bra och andra dåliga. Wes Seth var ett bra exempel på överaskande karaktär och jag förstår varför de flesta som har sett filmen minns honom bäst. Men vissa vändningar var lite åt det negativa hållet även om de var väldigt oväntade. Tyvärr så faller filmen i slutet då den blir mer som en typisk slasher vilket är synd för under en lång period i mitten så var den lite annorlunda än det vanliga.
Sedan fanns där också vissa plotholes som tyvärr ofta förekommer i den här typen av filmer och vissa saker är rent ut sagt korkade.
Men jag kan ändå klart rekomendera den här filmen då den är överaskande, lite annorlunda och gjorde något nytt med klassiska karaktärer. Alla som gillar slasher borde se den här underskattade klassikern. Önskar bara att de sista minutrarna inte var med.

7/10

Edited by Crusader, 22 March 2012 - 16:33.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#786 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 March 2012 - 14:33

Synd att du missade dom specifika tillfällena. Brukar det vara engångsföreteelser, eller tror du att du får en ny chans på just dom filmerna?

Jag tror inte att det kommer någon ny chans inom någon överskådlig framtid men förhoppningsvis kommer det andra bra stumfilmer som jag vill se. Det är ingen fler i vår iaf.

Annars är det ju mycket trevligt att du bor så pass bra till att du kan utnyttja Cinemateket och deras specialvisningar. Det blir ju ett helt annat sätt att se på filmen ifråga. :)

Absolut, det är väldigt bra men jag har varit väldigt dålig på att utnyttja det. När filmen t.ex. börjar 14:00 på en lördag eller söndag är man inte alltid så pigg på att släpa sig bort till biografen. Ett annat problem är att stolarna i biografen inte är speciellt sköna. På lördag visar dom Elia Kazans America, America. (Dom har Kazan tema i vår som kanske har framgått av mina omdömen här i tråden) och den är nästan tre timmar lång. Jag ser inte fram emot den träsmaken så den funderar jag på att skippa.

Det finns en del filmer av Murnau som jag skulle vilja se på det sättet. Sunrise har jag inte ens sett, så den hade legat bra till.

Jag har inte heller sett den så det var en miss i dubbel bemärkelse.

Jämrans vad det tjattras här! Får väl bryta in med lite "vanliga" filmkommentarer med filmer från resan: ;)

Hehe. Bra där. :) Jag håller med dig om The Decendants och Tintin men Mupparna gillade jag faktiskt. Jag tyckte det var en lyckad hyllning och gjorde mig sugen på att se mer av dom gamla filmerna. Jag har fixat den första Mupparna filmen från ´79 som jag ska se vid tillfälle.

-Gangstagrass

#787 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 March 2012 - 16:13

Hell Night (2011)

Du menar inte filmen från 1981? ;)

The Descendants

Den skall ses framöver. Jag har höga förväntningar på den. Jag gillar alla av hans tidigare filmer, till och med Election som så många andra ofta smutskastar.

Den skall också ses vid något tillfälle, men jag har inga förväntningar på den. Man skall inte gå för mycket på sådant som man har sett, hört och läst om innan. Men allt pekar på att det är långt ifrån den Tintin som jag växte upp med. Och det är nog bara bra att ha låga förväntningar då.

Såg också halva Mupparna (2011)

Jag har hört mycket negativt om den från personer som jag känner. Men jag kommer att ge den en chans eftersom jag alltid har gillat Mupparna. Så förhoppningsvis fungerar det än idag. :)

Annars är det ju mycket trevligt att du bor så pass bra till att du kan utnyttja Cinemateket och deras specialvisningar. Det blir ju ett helt annat sätt att se på filmen ifråga. :)

Absolut, det är väldigt bra men jag har varit väldigt dålig på att utnyttja det. När filmen t.ex. börjar 14:00 på en lördag eller söndag är man inte alltid så pigg på att släpa sig bort till biografen. Ett annat problem är att stolarna i biografen inte är speciellt sköna. På lördag visar dom Elia Kazans America, America. (Dom har Kazan tema i vår som kanske har framgått av mina omdömen här i tråden) och den är nästan tre timmar lång. Jag ser inte fram emot den träsmaken så den funderar jag på att skippa.

I och för sig kan jag tycka att det är en bra tid och passande dagar. Själv hade jag nog haft svårare för om filmen hade visats tidigare på förmiddagen eller sent framåt natten, en helg. Dessa tider har jag svårt för att se en film på bio eller liknande och föredrar nog att se film hemma istället. Förutom på förmiddagen en helg då jag sällan är vaken. ;) Men visst, det finns ju betydligt bättre tider egentligen för en filmvisning. Typ framåt kvällen. Och det lär ju dra ännu mer folk om det är på en sådan.

Brukar det vara välbesökt, eller är det fler som är lite dålig på att utnyttja sådana filmvisningar? :)

Och jag kan tänka mig att det inte lockar att se en så lång film om man inte sitter bekvämt. Jag vet själv hur det kan vara då en av filmföreningarna här omkring visar sådan på ett mindre lämpligt ställe. Det är mer som en föreläsningssal än en regelrätt biografsalong. Men ibland så går det om filmen är tillräckligt intressant. Annars så fixar jag den heller på annat sätt och ser hemma, än att sitta och nöta för "den goda sakens skull".

#788 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2012 - 16:36

Hell Night (2011)

Jo. :blush: Är så van vid att skriva 2011 pga Årets Film. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#789 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 March 2012 - 16:45

Hell Night (2011)

Jag trodde att det hade kommit en remake och att Linda Blair var med i den också. Så jag började leta efter en sådan på Internetkanalen. Nu förstår jag varför jag inte hittade en sådan film. ;) :D

#790 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 March 2012 - 15:50

The Descendants

Den skall ses framöver. Jag har höga förväntningar på den. Jag gillar alla av hans tidigare filmer, till och med Election som så många andra ofta smutskastar.

Själv är jag inte jätteförtjust i Payne's tidigare - är väl en av de 10 i världen som inte gillade Sideways, t ex - så om du gillar hans tidigare borde den här passa dig som handsken. Om nu inte avsaknaden av humorn ställer till det för dig.

Den skall också ses vid något tillfälle, men jag har inga förväntningar på den. Man skall inte gå för mycket på sådant som man har sett, hört och läst om innan. Men allt pekar på att det är långt ifrån den Tintin som jag växte upp med. Och det är nog bara bra att ha låga förväntningar då.

Det är rätt förinställning. Tror att en sak som stör många är friheten Spielberg tagit sig med historien, som om han var rädd att "bara" Enhörningens Hemlighet rakt av inte skulle räcka. Där har han fel, tror jag. Vet inte varför han fick för sig att han måste introducera Haddock, när de flesta andra bifigurerna bara "är" där. Klassiskt misstag att oroa sig för att publiken inte fattar, när det lika ofta är tvärtom.

Jag har hört mycket negativt om den från personer som jag känner. Men jag kommer att ge den en chans eftersom jag alltid har gillat Mupparna. Så förhoppningsvis fungerar det än idag. :)

Jag är nog inte rätt person för den här filmen. Jag älskade Muppet Show på TV, men har inte sett om det och inte sett någon av filmerna efter. Antar att jag borde lämnat kvar hela rasket i nostalgi-hörnan. Det i kombo med att jag har väldigt svårt för musikaler och "Disney-problematik" i handlingen gjorde det svårt för mig. Hoppas att jag inte verkar nedsättande mot de som gillar filmen (som är många), för det är inte meningen. Gillar man Mupparna och lättsam underhållning kan man mycklet väl gilla det här: det var bara inte min melodi den här gången.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#791 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 March 2012 - 17:33

Det är rätt förinställning. Tror att en sak som stör många är friheten Spielberg tagit sig med historien, som om han var rädd att "bara" Enhörningens Hemlighet rakt av inte skulle räcka. Där har han fel, tror jag. Vet inte varför han fick för sig att han måste introducera Haddock, när de flesta andra bifigurerna bara "är" där. Klassiskt misstag att oroa sig för att publiken inte fattar, när det lika ofta är tvärtom.

Det jag störde mig mäst på var att han inte använde något från Rackham den Rödes skatt så hela äventyret kändes ofullständigt på ett sätt. Att bara ta från första delen i en 2-delars Tintin historia förstår jag verkligen inte hur man kan göra.
-Sora, Kingdom Hearts

#792 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 March 2012 - 19:47

Det jag störde mig mäst på var att han inte använde något från Rackham den Rödes skatt så hela äventyret kändes ofullständigt på ett sätt.

Agreed.

-Gangstagrass

#793 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 March 2012 - 23:03

Black Dynamite
Det här är en film som jag hörde talas om på Doug Bensons podcast men inte sett någon annanstans. Det är en parodi på blaxploitation filmer och den klart bästa av sitt slag som jag har sett. Regissören Scott Sanders har lyckats med allt från kläder, snacket, fotot och ja, hela stilen. Men ännu viktigare, han har lyckats göra det riktigt roligt. Michael Jai White som också varit med och skrivit manus är perfekt som larger than life Shaft. Jag tror det finns bättre jämförelser men jag har tyvärr sett alldeles för lite blaxploitation. Jag blev sugen på att se mer efter den här filmen och bara det är ju ett bra betyg. Humorn är grovt överdriven, oftast absurd och camp. Det ska dock sägas att jag inte gapskrattar ofta till filmer men här skedde det gång på gång.

4/5

-Gangstagrass

#794 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 March 2012 - 16:52

Dumma Mej / Despicable Me (2010) [US]
Den var fortfarande lika underhållande och charmig som första gången. Jag insåg dubbel-meningen med (iaf) den svenska titeln efteråt också; Gru säger ju mot slutet att "det är det dummaste jag gjort". Minionerna är klart charmigast i hela filmen. :)

fqq5BYam.jpg

#795 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 March 2012 - 23:49

Journey to the Center of the Earth 2D (2008)

Trevor Anderson ger sig av till Island med sin brorson Sean för att med hjälp av den likala berguiden Hannah Ásgeirsson ta reda på vad som hände när hans bror försvann för över 10 år sedan i ett försök att hitta en väg till jordens medelpunkt.

En form av uppföljare på Jules Verne's klassiska A Journey to the Center of the Earth som från början var tänkt att vara en filmatisering av boken innan beslutet togs att koncentrera sig på 3D effekter och manuset skrevs om för det vilket är väldigt uppenbart. Det här är en "Wow, 3D effekter!" film. Men också en underhållande matiné äventyrsfilm av det klassiska slaget. Kan klart rekomenderas för alla som är sugna på lite familjevänligt men spännande äventyr.

8/10
-Sora, Kingdom Hearts

#796 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 March 2012 - 20:40

Did You Hear About the Morgans? (2009)

Paul och Meryl Morgan är sepererade sedan ett tag tillbaka. Men en kväll bevittnar de båda ett mord och måste tas in i ett vittnesbeskydds program. I en vecka måste de nu bo tillsammans innan de båda skickas åt ett varsit håll för att aldrig träffas igen.

Romantisk komedi som är rätt OK men ligger mer på TV-film nevå än som en biofilm. Med Hugh Grant och Sarah Jessica Parker.

6/10

I-Spy (2002)

Den klantige men kompitenta Alexander Scott paras ihop med den skrytande kändisboxaren Kelly Robinson för att hitta ett stulet spionplan.

Remake av den klassiska spionkomedi-serien från 60-talet, då med bla. Bill Cosby. Lite komiskt att i TV-serien så var Alex svart och Kelly var vit medans i den här filmen så är det tvärt om.
En action-komedi med Eddie Murphy och Owen Wilson. Och det är verkligen en typisk Owen Wilson-film, på gott och ont.
Underhållande, rolig och trevlig att se på men den tappar mycket i slutet då det hela blir en stor röra och själva slutet är inte så värst tillfredställande.

6,5/10

Dinocroc vs. Supergator (2010)

På en ö har forskare fött fram en gigantisk Krokodil och en jätte Aligator. Nu är de lösa och det är upp till en udda grupp människor att stoppa dem innan de ger sig in i den närliggande staden.

En SyFy orginal film på gott och ont. Som de flesta SyFy filmer så är den här dålig men har en rätt bra kvalitet. Varför Syfy, som men Sci-Fi kanal, har så svårt att göra bra filmer är något jag inte förstår.
Skådespelet är väldigt tveksamt (trotts att filmen har några igentligen duktiga skådespelare), troligen pga regin som är rätt usel. Fast så är också Jim Wynorski ökänd för sina usla B-filmer med bystiga-blondiner och mjukporr (hittar ni en film som har "Busty" i titlen så ligger han troligen bakom den). Tid läggs ner på meningslösa karaktärer för de är blonda storbröstade tjejer som bara är cannonfodder.
Syfy verkar anse att Sci-Fi ska vara dåligt då de ofta låter de som har gjort dåliga B-filmer göra deras TV-filmer. Det är tyvärr ingen ovanlig synsätt då vissa som gör t ex Slasherfilmer också brukar anse det och tillochmed be sina skådespelare att spela dåligt.
Men trotts alla dåliga sidor så nhar filmen också en viss underhållningsvärde och det hela är väl pga att den innehåller stora monster, något som alltid är kul.
Går den på TV och man inte har något bättre för sig så kan man slötitta på den här men det är ingen film att längta efter.

4/10

Hoppas du inte tar illa upp över sågningen, Piranhaconda. :P

Edited by Crusader, 25 March 2012 - 21:30.

-Sora, Kingdom Hearts

#797 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 March 2012 - 23:59

Red: Werewolf Hunter
'Oh! grandmother, what big ears you have!'

2/5

Barney's Version
Barney minns tillbaka sitt liv, sina fruar sina barn sina vänner. Ok, det går förmodligen skriva en mer detaljerad beskrivning av handlingen men det orkar jag inte. Och det är inte så viktigt heller. Det är en imponande berättelse av en mans senare liv, från 30 till 60 eller nåt sånt. Det handlar framför allt om Barneys förhållande med sin tredje fru och till mindre del hans vänskap med en man som dör under mystiska omständigheter.
Paul Giamatti är helt lysande och välförtjänt av den Oscarsnominering han inte fick. Ok, han var inte bättre än Christian Bale men han hade lätt kunna putta ut Mark Ruffalo. Miranda Otto är också riktigt bra som fru nummer tre samt Dustin Hoffman som Barneys pappa. Filmen blev däremot nominerad för make up och det förstår jag. Det är inte enkelt att åldra skådespelare på ett trovärdigt sätt när det rör sig om så här lång tid men dom har lyckats riktigt jäkla bra. Vad som drar ner filmen för mig är att Barney inte alls är någon sympatisk människa. Även om jag känner sympati för honom på slutet när han drabbas av ahlzheimers så är det drygt att sitta igenom en två timmar lång film om en man som beter sig rätt svinaktigt åt under störren delen. Hur bra spelat det än må vara.

Det ska tilläggas att det finns många filmer med totalt osympatiska huvudkaraktärer som är väldigt bra (oftast är det komedier) men här är det mest beklämmande.

3/5

Edited by Wylie Times, 26 March 2012 - 00:04.

-Gangstagrass

#798 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 March 2012 - 11:08

Hell Night (2011)

Jag trodde att det hade kommit en remake och att Linda Blair var med i den också. Så jag började leta efter en sådan på Internetkanalen. Nu förstår jag varför jag inte hittade en sådan film. ;) :D

Hade ju förvisso inte varit olikt henne, med tanke på att hon både i Exorcisten och i Exorcisten-parodin Repossessed finns med i rollen som... den som blir besatt.

Det jag störde mig mäst på var att han inte använde något från Rackham den Rödes skatt så hela äventyret kändes ofullständigt på ett sätt.

Agreed.

Slutet kommer i och för sig därifrån, men det hela är lite omkastat.

Journey to the Center of the Earth 2D (2008)

Trevor Anderson ger sig av till Island med sin brorson Sean för att med hjälp av den likala berguiden Hannah Ásgeirsson ta reda på vad som hände när hans bror försvann för över 10 år sedan i ett försök att hitta en väg till jordens medelpunkt.

En form av uppföljare på Jules Verne's klassiska A Journey to the Center of the Earth som från början var tänkt att vara en filmatisering av boken innan beslutet togs att koncentrera sig på 3D effekter och manuset skrevs om för det vilket är väldigt uppenbart. Det här är en "Wow, 3D effekter!" film. Men också en underhållande matiné äventyrsfilm av det klassiska slaget. Kan klart rekomenderas för alla som är sugna på lite familjevänligt men spännande äventyr.

8/10

Den såg jag också nu när den gick på tv. Funkar väl liksom bra att se på, men något speciellt är det inte just.

#799 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 March 2012 - 13:52

Leaving Las Vegas (1995)

En mycket bra film som ställer en hel del intressanta frågor. Filmen fick en hel del nomineringar till Oscars, där Nicolas Cage vann en för bästa manliga huvudroll. Visst, det var väl förtjänt. Men en som verkligen imponerar i filmen är Elisabeth Shue. Till och med den annars så överskattade Julian Sands kommer till sin rätt med rollen han spelar. Filmen har ett mycket starkt manus, ett utsökt foto och helt fantastisk musik. Men det är handlingen och karaktärerna som verkligen lämnar än berörd efter att ha sett filmen.

*

Conan the Barbarian (2011)

Marcus Nispel, denna smått överskattade och ojämne regissör. Jag blev rätt besviken på den här filmen. Rent estetiskt så är den tilltalande, men ser man till övriga aspekter, speciellt till handlingen och karaktärerna så känns det som en typisk Hollywood-film. Vilket jag inte tycker passar något så smutsigt, skitigt, mörkt och våldsamt som Conan skall vara. Det är en film som jag skulle vilja se om någon gång, för att se om den kanske växer. Men den lämnar inte många positiva intryck efter en första titt.

*

Körkarlen (1921)

En av dom allra största svenska filmklassikerna. Det mesta är på topp i denna film. En välspelad och mörk handling med intressanta karaktärer som man faktiskt kan ta till sig och sympatisera med. Den väcker känslor helt enkelt. Dessutom är filmen rent tekniskt ett litet underverk. Utsökt foto, bra klippning, dåtidens effekter slår många av dagens, ljussättningen är mycket stämningsfull. Manus och regi är riktigt bra. Likaså skådespelarnas insatser. Musiken är helt underbar.

*

Sanctum (2011)

En kanske något ojämn film, men som var klart sevärd och underhållande. Det är väl främst manus som saknar det där lilla extra. Samt att en del sedvanliga klyschor finns där. En del av dialogen känns riktigt dålig. Och några av skådespelarna är opassande i sina roller. Men på det hela taget så är filmen spännande, snyggt fotad, bra klippt och bra regisserad. Den utspelar sig i en tacksam miljö som jag verkligen gillar. Det är inte ofta man får se en film om dykning/dykare och som dessutom utspelar sig i grottor.

*

The Great Outdoors (1988)
Vrålet från vildmarken

En klassisk komedi från den gyllene tiden då många av dom var riktigt roliga. John Candy (vila i frid) samt Dan Aykroyd är mycket bra i sina roller. Även flera av dom andra gör mycket bra ifrån sig. Handlingen är charmig och rolig, även lite frustrerande eftersom en del av karaktärerna, speciellt den Dan Aykroyd gör, är rätt odräglig. Man kanske inte sitter och gapskrattar, men jag fann filmen mycket underhållande och sevärd.

*

World Invasion: Battle Los Angeles (2011)

Över förväntan. Klart spännande med en massa actionraffel och en lättare touch av SF. Skådespelarna är bra, speciellt Aaron Eckhart överygar. Annars fanns det mest en del okända ansikten för mig och det vara bara trevligt och positivt. Jag gillar filmen smått frenetiska tempo. Det tjänar filmen på. Handlingen som sådan är ojämn men det kan jag ta. Jag har sett fler sämre filmer inom genren än just den här, och jag blev underhållen, det kan jag inte bortse från.

*

Gnomeo and Juliet (2011)

Klart originellt att göra en animerad film om trädgårdstomtar. Samt att göra det med en handling som är en Romeo and Juliet light. Filmen är snyggt animerad utan att det blir för påtagligt. Musiken är riktigt bra, med många härliga låtar av Elton John. Det är för övrigt han och hans sambos filmbolag som står bakom filmen vilket var överraskande. Handlingen är fylld med en massa charm och humor samt härliga karaktärer. Sötast är nog Shroom som verkligen är en liten hjälte.

*

Paul (2011)

En härlig film signerad Greg Mottola som tidigare har gjort dom riktigt underhållande filmerna Adventureland och Superbad tidigare. Det gör att man förväntar sig en del av honom och den här gången lyckas han inte riktigt leverera en lika bra film som ovanstående exempel. Men den är klart underhållande, men riktigt bra skådespelare som levererar. Paul i sig är riktigt snyggt gjord måste jag säga. Klart över förväntan. Filmen är riktigt rolig på sina ställen. Det är väl främst handlingen som kunde ha varit lite vassare.

*

Sleeping Beauty (2011)

En till film från Australien som verkligen levererar. Knappast en film som man blir glad av att ha sett. Den är riktigt jobbig att se. Fast på ett bra sätt. Emily Browning är en tjej som jag har hållt ögonen på ända sedan hon började skådespela och hon gör här en riktigt bra och intressant film. Hon gör en mycket intressant roll som skriker av desperation. Där har vi en trasig karaktär som man inte riktigt får grepp om. Och handlingen i sig är riktigt mörk och ondskefull. Och jävligt intressant. Man får dessutom inte alla svar som man vill ha från filmen vilket borgar för en omtitt framöver. Kanske att det inte hjälper, men det gör inget. Jag gillar ju filmer som ställer frågor men inte lämnar svar. Och trots att man får se den så vackra Emily Browning helt au naturelle i den här filmen så är det på ett sådant sätt att man finner det motbjudande. Manus och regi är superbra och jag ser fram emot att se vad Julia Leigh hittar på i framtiden.

*

Kari-gurashi no Arietti (2010)
Lånaren Arrietty

Wow, vilken jäkla bra film! Den var klart över förväntan måste jag säga. Extremt fint animerad med en helt fantastisk musik. Handlingen är väldigt varm och fylld med kärlek, hopp, förtvivlan, humor och mycket charm samt värme. Karaktärerna är intressanta och välgjorda. Klart det bästa jag har sett av Studio Ghibli på många år. Regissören är inte helt ny, han har varit med och tecknat andra filmer från samma studio men detta är första gången han har ansvar för en films regi. Och visst, det finns en del nybörjarmisstag här och där, men det är förvånansvärt bra gjort sett till helheten. Och manus av Hayao Miyazaki själv är även det mycket bra. Även han gör en del misstag kan jag tycka, men tacksamt nog inget allvarligt sådant. Röstskådespelarna är mycket bra. En film som jag skall se till att införskaffa framöver för jag lär vilja se om den flera gånger. Och jag måste se till att leta upp soundtracket som är guld värt. Dessutom bjuder den svenska utgåvan på bra och intressant extramaterial med över en timmes intrevju med regissören (Hiromasa Yonebayashi) samt manusförfattaren (Hayao Miyazaki). Jag såg bara snuttar av den men vill se hela. Tillkommer gör även en musikvideo samt trailers, teasers och tv-spots.

Edited by Piranhaconda, 28 March 2012 - 14:24.

#800 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 March 2012 - 16:31

The Descendants

Själv är jag inte jätteförtjust i Payne's tidigare - är väl en av de 10 i världen som inte gillade Sideways, t ex - så om du gillar hans tidigare borde den här passa dig som handsken. Om nu inte avsaknaden av humorn ställer till det för dig.

Inte gillar Sideways? Intressant. Men vet att en del har svårt att ta till sig karaktärerna, speciellt våra två manliga sådana. Dom kan ju upplevas som rätt osympatiska och egoistiska. Det är i alla fall vad jag har hört en del andra bekanta säga om den filmen. Själv tyckte jag att den var bra och intressant.

Jag har den liggandes nu. Skall se den i dagarna. Hoppas att den är bättre än vad min magkänsla säger. Har faktiskt hört en hel del annan skepsis liknande min egen, där dessa personer sedan gillade filmen. Både riktigt mycket och mer OK. Har så starka minnen av Tintin och då främst från seriealbumen, men även den äldre tv-serien med den tidens röstskådespelare. Samt att jag lyssnade på ljudkassetterna som fanns. Min oro inför filmen är att det kommer att skära sig totalt mot min bild av Tintin. Samt att jag är skeptisk till filmens visuella stil som inte alls tilltalar mig. Och så vill jag inte se en typisk Hollywood-film utav det hela, det känns inte passande. Så vi får väl se vad jag tycker sedan.

Jag är nog inte rätt person för den här filmen. Jag älskade Muppet Show på TV, men har inte sett om det och inte sett någon av filmerna efter. Antar att jag borde lämnat kvar hela rasket i nostalgi-hörnan. Det i kombo med att jag har väldigt svårt för musikaler och "Disney-problematik" i handlingen gjorde det svårt för mig. Hoppas att jag inte verkar nedsättande mot de som gillar filmen (som är många), för det är inte meningen. Gillar man Mupparna och lättsam underhållning kan man mycklet väl gilla det här: det var bara inte min melodi den här gången.

Mycket av det man växte upp med har man ju svårt att se på annat sätt än just så. Så det är ju med en skräckblandad förtjusning man tar sig an en sådan film som Mupparna. Jag har mest sett tv-serien och några av filmerna, dock långt ifrån alla. Men var sak har sin tid och jag har inte en aning om vad jag kommer att tycka om Mupparna ano 2011. Jag hoppas att filmen i sig är bra och att jag har barnasinnet kvar, men det känns inte hugget i sten.

Black Dynamite

Jag såg trailern då den kom och tyckte väl att den var OK och gav viss mersmak. Har inte kommit mig för att se filmen än, men skall väl göra det vid något tillfälle.

Barney's Version

Det ska tilläggas att det finns många filmer med totalt osympatiska huvudkaraktärer som är väldigt bra (oftast är det komedier) men här är det mest beklämmande.

Den filmen verkar intressant. Får kolla lite närmare på den. Tror att jag såg trailern till den då den kom. Paul Giamatti är en riktigt bra skådespelare. Och apropå det sista su skriver så har ju han gjort några sådana roller tidigare. Bland annat i utmärkta "American Splendor" och "Sideways". Gillar båda filmerna mycket, speciellt den förstnämnda.

Edited by Piranhaconda, 28 March 2012 - 16:35.