Nej, då finns det bättre filmer för dig att se från den här eran. Jag tror inte att du skulle uppskatta den här speciellt mycket faktiskt, baserat på att jag vet vad du tycker om för filmer.
Aldrig sett. Men känns sm en sådan där film man borde sett minst en gång i sitt liv?
Det finns många filmer som man "bör ha sett". Jag skulle väl säga att det beror på vem som säger det och varför. Just Citizen Kane är berömd och omtalad i mångt och mycket för att den var så pass banbrytande för sin tid. Ljussättning, kamervinklar och klippning gick helt mot normen för den tiden och Orson Welles använde sig av en berättarstil som också ansågs vågad för sin tid. Allt det har sedan dess imiterats i massvis av filmer och är därför idag inte alls speciellt märkvärdigt om man inte ser till den filmhistoriska aspekten. Men med det sagt så tycker jag ändå att det är en oerhört välgjord film med en riktigt bra berättad story även om man bortser från dess plats i filmhistorien. Så ja, jag tycker att du borde se den, om inte annat för kuriosa och för att bilda dig en egen uppfattning. Men jag har ingen aning om du kommer att gilla den eller inte. Få personer brukar iaf ogilla den. Förvänta dig bara inte världens bästa film genom tiderna som den ofta kallas.
Du har rätt i mycket som du skriver. Det finns flera anledningar till att se filmen. XC gillar ju inte drama i speciellt stor utsträckning och då kan jag tänka mig att det blir rätt jobbigt att ta sig igenom just den filmen. Ser man till andra historiska filmer inom tidsspannet 1930-1950-talet (t.ex.) som man bör ha sett så tror jag att det borde finnas bättre filmer att se. Kanske en Film Noir? Huvudsaken är nog att det inte är drama, får då känns det genast lite som att XC får arbeta i uppförsbacke. Men visst, 100% koll har jag inte på XCs filmsmak, bara 99%
Vi får väl se vad XC själv säger i frågan.
Den är helt klart sevärd för Marlon Brandos skull men som sagt en väldigt bra film i övrigt också. Ska jag vara kritisk som jag inte riktigt var i recensionen så är det väl att trots realismen så är det ändå en film av sin tid som ser ganska svart och vitt (no pun intended) på kampen mellan fackpamparna och arbetarna.
Ah, Marlon Brando. Just den här filmen har jag inte sett med honom tidigare, men jag har hört talas om den. Det är väl en till sådan där film som man inte bör missa att se minst en gång i livet.
Jag har en hel del kvar att se med Marlon Brando. Och jag är väl främst intresserad av att se filmerna som han gjorde innan the Godfather, för efter det gick det sakta men säkert utför. the Godfather i all ära, men det är lite synd att han blev så förknippad med den rollen. Även om jag kan förstå varför. Folk glömmer bort allt bra som han gjorde innan. Inte alla, men till största delen så tror jag att så är fallet.
Hoppas du få tillfälle att se den nån gång.
Ditt omdöme skvallrar om en liknande upplevelse som min kusin hade och faktum är att hon också nämnde Wes Anderson i samma veva. En regissör som jag verkligen gillar. Bara det att man kan dra paralleller mellan denna film och ovannämnda regissör gör att suget efter att få se filmen ökar ett par steg.
Det är ingen omöjlighet. Ofta handlar det om lusten att se en viss typ av film. Och tillgängligheten. Men det sistnämnda lär nog inte vara några problem.
The Golden Compass (2007)
Lite trist att det inte blev fler filmer av det här. Jag har också läst böckerna och jag tyckte dom lyckades rätt bra med filmatiseringen.
Jag håller med dig. Det hade varit trevligt med filmer av dom andra böckerna med. Men som så många andra gånger så var väl, att den första inte var tillräckligt lönsam för att man skulle ta det steget att filmatisera resten med.
Jag skulle gissa att filmen gått igenom ett antal ombearbetningar under resans gång för att anpassa storyn till Avengers filmen osv. Men vem vet? Joss Whedon verkar iaf enligt egen utsago ha fått relativt fria händer till att skriva manuset till The Avengers.
Thor (2011)
Jag såg att självaste JMS hade varit inblandad i filmens story, men man undrar ju lite exakt vad det var som han stod för och varför man sedan satte några helt andra på att skriva filmens manus? Antagligen höll väl det JMS ursprungligen skrev, inte måttet, eller att han helt enkelt inte ville skriva ett manus. Men det är för mig lite konstigt då JMS borde ha klarat av en sådan sak på egen hand eller tillsammans med någon.
Så the Avengers hade alltså redan fått klartecken när manus till Thor skrevs? Det var mer än vad jag visste. Men den förklaringen sprider ju lite ljus över min fråga. Och the Avengers ser jag fram emot. Den borde kunna bli riktigt bra. Det skall bli spännande att se Mark Ruffalo som Banner/Hulk. Jag gillar både Eric Bana samt Edward Nortons tolkningar sedan tidigare. Sedan måste jag se till att se Captain America också. Den filmen var jag också bra skeptisk till innan XC såg den och lämnade ett "XC seal of approval" vilket gör att även jag bör tycka om den. Jag har även Iron Man 2 liggandes så den bör man väl också se innan the Avengers. Främst kanske för att se hur Scarlett Johansson är i rollen som Black Widow.

This topic is locked