@Erika: Kul att du har sett lite film igen och även skriver några rader om dom här. Innan jag glömmer bort så måste jag fråga om du har sett filmen som jag nämner i följande inlägg?
Ska man över huvud taget gå efter bilderna till filmerna så ser ju alla intressanta ut. Men man vet ju att man inte helt kan gå efter sådant. Så ditt omdöme väger tyngre. Men det vore ju onekligen kul att se någon av dom. Det var ett tag sedan jag såg något från den regionen. Det var ett par verk av Švankmajer. Little Otik och Lunacy närmare bestämt.
@XC: Utgåvor där räkneverket är satt ur spel är riktigt irriterande. Vet inte varför sådant händer, men jag skulle gärna vilja veta. Och för mig är det uteslutande Atlantic och deras utgåvor som har det problemet.
Trevligt omdöme till Hansel & Gretel: Witch Hunters. Den verkar ju vara värd att se vid något tillfälle. Och riktigt kul att du nu även har sett Mirror Mirror. Vi är ju ett litet gäng här som gillar den. Själv blev jag positivt överraskad. Visuellt påminde det ibland om Terry Gilliam tyckte jag. Och Tarsem står för en stabil regi. Trevligt att han är lite mer aktiv nuförtiden. Sång och dansen under eftertexterna var sjukt bra. En riktigt fin bonus!
Beasts of the Southern Wild (2012)
Jag såg filmen inför Oscarsgalan och blev allt annat än imponerad. När jag nu ser om filmen så står jag fast vid att det här är en klart överskaddad film. Handlingsmässigt sätt så är den riktigt spretig och svag. Karaktärerna är väl lite samma sak, men dom är i varje fall bitvis intressanta. Det jag gillar med filmen är miljöerna och musiken. Det känns egensinnigt, genomtänkt och passande. Men nej, det här är ingen film som jag ämnar att se om igen. Ville mest göra det för att ge den en ny chans. Och jag fattar verkligen inte vad man såg i den är filmen som genererade så många Oscarsnomineringar. Tappat omdömet precis? Man kan tro det.
Glory at Sea (2008)
Kortfilm av samma regissör som till Beasts. Den följer med som extramaterial på DVD-utgåvan. Och nej, den här är inte heller bra. Det som sticker ut är samma som med Beasts, miljöer och musik.
Jeff, Who Lives at Home (2011)
Ett filmtips av Wylie Times (som tyvärr lyser med sin frånvaro på forumet) som jag inte kommit mig för att se förens nu. Men den som väntar på något gott brukar man säga, och så sant det är med den här filmen. En riktigt varm, quirky och rolig indiefilm är vad det här är. Jag har inte sett något lika bra sedan jag såg Everything Must Go (2010) för typ ett halvår sedan. Man lyckas utmärkt med att blanda allvar med mer skruvad humor och det lyfter verkligen hela filmen. Handlingen är riktigt vass och viss igenkänningsfaktor finns där för mig. Jag gillar att filmen inte är längre än vad den behöver vara, utan klockar in på passande 80 minuter. Men jag ska erkänna att jag mot slutet av filmen började att undra om man skulle knuta ihop säcken, men man lyckas som tur är att göra det. Inte för att jag har något emot öppna slut, men här ville jag faktiskt ha ett mer ordentligt sådant. Karaktärer är klart bra och underhållande och samtliga skådespelare känns som gjutna i sina roller. Jag tyckte även om musiken i filmen. Och så blev jag lite överraskad att filmen var inspelad i New Orleans.