Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#776 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 June 2013 - 19:06

Konstigt, jag kunde också nästan ha svurit på att du skulle ha skrivit ett omdöme om den tidigare.

Gillar din beskrivning av filmen under "i korthet". Rätt mitt i prick där, skulle jag vilja säga. :)

Och jag kan hålla med om att Cavaldi är en något udda karaktär. Jag gillar Peter Stormares insats, han är bra på sådana skruvade karaktärer, men karaktären i sig platsar inte in speciellt bra i filmens handling. Håller för övrigt med om att man både kan ha och mista en uppföljare. Och din trivia var klart intressant. Rätt häftigt, både för honom och oss, att man kan sitta på en idé så länge och sedan faktiskt kan få användning av den, fast i ett annat sammanhang än vad det först var tänkt.

#777 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 June 2013 - 19:56

11-11-11 (2011)

It's a warning. Indeed.

The Possession (2012)

Klåda i halsen.

Werewolf: The Beast Among Us (2012)

Det måste varit interna konflikter gällande genren på filmen för resultatet blev en mix av klassisk monsterfilm blandat med en gnutta västern och ett rågat mått med komiska, snudd på parodiska, inslag slarvigt förpackat i ett skräckpaket. Och CGI:n är mest skrattretande på sina ställen. Början av filmen är väl ganska ok, men sen spårar den ur totalt och blir bara ett hopkok av action och taskig CGI.

Edited by Synon, 30 June 2013 - 20:14.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#778 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 July 2013 - 19:42

Moby Dick (2010) [DE/AT]
I KORTHET: Ännu ett 2 timmars epos baserat på Herman Melvilles klassiska roman. För första gången sedan 1930 klämmer man in en kvinnlig huvudroll (eller något i den stilen).
DET BRA: Jag har inte läst boken och lär väl heller aldrig göra det, min enda tidigare erfarenhet är Hallmark-produktionen från 1998/99. Och storyn här är annorlunda lite mer rapp jämfört med hur jag minns Hallmarks version, karaktärerna känns varmare och framför allt Ahab känns mer mänsklig. William Hurt gör en uppskattad insats som kapten Ahab, som aldrig blir lika kall och diabolisk som Patrick Stewarts inkarnation, annat kan jag inte säga. Trots att jag finner den lite segdragen på sina ställen så skulle jag vilja påstå att det är ett fint flyt i berättandet.
DET DÅLIGA: Valjaktsscenerna har lite problem med att riktigt liva upp stämningen, man håller inte direkt andan under dem. Trots att de är väldigt välgjorda. Soundtracket dränks i allt annat ljud, vilket är synd för det lilla man registrerar är intressant. Om det är en dålig mix i original eller bara Atlantics DVD-utgåva lämnar jag osagt. Tyvärr är det tunnsått med kvinnliga karaktärer, men det är väl förlagans fel snarare än produktionen.
SOM HELHET: En avgjort sevärd miniserie för den som vill ha lite valjaktsröj jämnt berättad och hög kvalité rakt igenom med scenografi och rekvisita. För den som är orolig kan jag säga att alla snackar engelska i filmen. Trots att produktionsländerna är Tyskland och Österrike.
PS: Billy "Känd från LotR" Boyd spelar en karaktär som heter Elijah, en lika underhållande detalj som Gillian Anderssons Ahab/Starbuck/Queequeg-referenser från Arkiv X-tiden.

*

Konstigt, jag kunde också nästan ha svurit på att du skulle ha skrivit ett omdöme om den tidigare.

Gillar din beskrivning av filmen under "i korthet". Rätt mitt i prick där, skulle jag vilja säga. :)

Och jag kan hålla med om att Cavaldi är en något udda karaktär. Jag gillar Peter Stormares insats, han är bra på sådana skruvade karaktärer, men karaktären i sig platsar inte in speciellt bra i filmens handling. Håller för övrigt med om att man både kan ha och mista en uppföljare. Och din trivia var klart intressant. Rätt häftigt, både för honom och oss, att man kan sitta på en idé så länge och sedan faktiskt kan få användning av den, fast i ett annat sammanhang än vad det först var tänkt.

Var helt övertygad om det men hittade inget i mitt kompendium iaf.

Tack, ser att jag missade ett ord "kidnappar" skulle varit "kidnappar barn", föll väl bort i post-processen. :P

Peter Stormare gör avgjort en bra roll, även om karaktären känns lite som ett nedköp för filmen i stort.

*

Edit: Fixade felet på längden av filmen.

Edited by XC, 02 July 2013 - 11:26.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#779 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 July 2013 - 21:56

Jag har stått och sneglat på den versionen av Moby Dick när filmbutiken nere i stan har haft outlet. Borde kanske ha testat den. Så den är 3 timmar alltså? För jag minns att det på baksidan av omslaget stod att speltiden var strax över 2 timmar eller så. Men jag ska ha ögonen på den här och slå till om den dyker upp till samma billiga pris som förra gången jag såg den. Moby Dick är ju en historia som nästan alltid håller tycker jag.

Inte lätt för mig att veta att du hade missat ett ord i ditt omdöme till Grimm. :P Annars hade jag säkert hojtat till. ;)

Jag hade till och med för mig att forumet hade en tråd för den filmen, men det enda som jag hittade var en under recensionsdelen av forumet. Det är inte på TVL som du har postat ett omdöme?

#780 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2013 - 11:21

Hmm. Ser att Atlantic uppger filmen som 2:04, men Wikipedia säger 3h. Den här filmen tillhör en av de där underligare som räkneverket inte fungerade när jag körde den det stod bara "play" i displayen. Och jag tyckte det kändes som 3h... (;) :P) Stoppade in skivan i datorn och kollade och den är 2:04. Ändrar det i mitt omdöme direkt. På produktionsbolagets hemsida står att filmen finns i två versioner: en 2x90min och en 1x120min.

de få TVL-omdömena jag skrev ingår i kompendiet. :) Jag gjorde rentutav en sökning på mina egna poster i jakt på Grimm, men hittade inget. :mellow:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#781 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 July 2013 - 19:10

Hmm. Jag trodde vi hade en tråd om den här... (Hittade ingen).

*

Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013) [DE/US]
[02.07.2013] [SFN]
I KORTHET: Som barn övermannade och brände Hans och Greta en häxa som tillfångatagit dem till döds. Men sen då? En häxa blev två, och sedan rullade de på och numera är de medeltidens mest framstående prisjägare med häxor som specialitet. Vid en liten by ruvar dock mer än rovgiriga häxor...
DET BRA: Rätt trevlig story där man snarare bygger vidare på den klassiska sagan mer än stöper om den. Produktionsmässigt håller den en hög kvalité och den har en klang av Hercules och Xena som gör mig nästan knäsvag. Man har dessutom valt att inte använda cgi för allt utan när häxkorna flyger, så flyger de "på riktigt" med vajrar. Man har lagt mycket jobb på att göra häxorna till riktiga skurkroller och även egna personligheter så de är inte bara rekvisita för Hans och Greta att göra processen kort med. Famke Janssen gör en väldigt karismatisk ärkehäxa. Man vågar sig på att göra hjälterollerna kalla och våldsamma, jag kan uppskatta att man vågar ta ut svängarna med sådana klassiska karaktärer som Hans och Greta ändå är.
DET DÅLIGA: Även om Jeremy Renner och Gemma Arterton gör ett bra jobb i filmen och uppenbarligen har väldigt kul så är det en bit in i filmen innan de riktigt kommer igång. Framför allt Jeremy Renner är obehagligt kall och på sina håll ger han Hansel en nästan psykotisk framtoning. Hansel och i viss mån Gretel använder ett enormt övervåld i vissa scener, modigt men ger också filmen en direkt obehaglig känsla. Sedan hakade jag upp mig lite på den lite smått onödiga sockersjukedetaljen. Den var aningen magstark för min del.
SOM HELHET: En hel del har sagts om den här och allt har väl inte varit odelat poitivt, men det är ändå en underhållande film med en gedigen produktion. Man satsade på att göra en skräck-komedi och det lyckades man rätt bra med, även om humorn kanske inte är något som jag skrattar högt av. Kanske hade den vunnit lite på några mer intressanta skådespelare i titelrollerna men man kan inte få allt.
PS: Tommy "Död Snö" Wirkola har fått klartecken för en uppföljare, inte helt fel tycker jag. Förhoppningsvis får man ordning på balansen mellan skräck- och komedi-delarna till den.

fqq5BYam.jpg

#782 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 July 2013 - 19:15

Hmm. Jag trodde vi hade en tråd om den här... (Hittade ingen).

*

Spegel Spegel / Mirror Mirror (2012) [US/CA]
I KORTHET: Sagan om Snövits för år 2012 första uppdatering av Bröderna Grimms klassiska saga. Hela kittet är på plats: Snövit, Dvärgar, Drömprinsen och en elak Styvmoder.
DET BRA: Till skillnad från Snow White and the Huntsman så är detta en mer klassisk återgivning av sagan. Man har gjort en del ändringar (som tex att Snövit inte är helt handlingsförlamad) men hållit sig väldigt nära originalet. Julia Roberts är i sitt esse i rollen som den onda drottningen och väldigt bra i rollen. Lilly Collins är till en början väldigt anonym och blek som Snövit men det misstänker jag är ett medvetet val eftersom Snövit inledningsvis är väldigt hämmad av sin styvmor. den visuella designen är något utöver det vanliga - hur kan man inte gilla det här färgsprakande fyrverkeriet som ser ut att ha filmats med flit för att kännas som en film från ett annat decennium? Och Bollywood-scenen i eftertexterna är kanske lite udda men låten är riktigt bra.
DET DÅLIGA: Snövit ges här - förutom snygga klänningar och pondus - även vad som troligen är i skrivande stund Hollywoods största ögonbryn. Lilly Collings har väldigt markerade ögonbryn och här har man highlightat dem extra mycket känns det som. (De ser nästa ut att ha målats dit med roller faktiskt). Bröllopsscenen på slutet kändes lite ooriginell, trist med ett sådant slut på en annars bra film.
SOM HELHET: Jag har läst väldigt lite om eftersnacket till det här filmen, men det har inte varit mycket bra skall sägas. Den är lättsam och underhållande ändrar lagom mycket i sagan för att fortfarande vara intressant; och jag skulle avgjort kalla den sevärd. Bara Julia Roberts gör den sevärd.
PS: Martin Klebba gör en bejublad comeback bland de sju dvärgarna: han spelade nämligen Fredag/Blue i 2001 år adaption med Miranda Richardson och Kristin Kreuk.

Edited by XC, 03 July 2013 - 19:16.

fqq5BYam.jpg

#783 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 July 2013 - 20:04

För några kvällar sedan såg jag tre tv-filmer från det forna Tjeckoslovakien, nämligen Jamamba, Dary hadího krále och Rozsudky soudce Ooky - Hedvábí a slzy.

Jamamba var väl den som höll jämnast kvalitet medan de andra två var (ärligt talat) väldigt tråkiga. Men, som sagt, ingen av dem var "wow, helt sjujäkla bra!" eller något i den stilen. Snarare axelryckning.

#784 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 July 2013 - 22:57

@Erika: Kul att du har sett lite film igen och även skriver några rader om dom här. Innan jag glömmer bort så måste jag fråga om du har sett filmen som jag nämner i följande inlägg?

Ska man över huvud taget gå efter bilderna till filmerna så ser ju alla intressanta ut. Men man vet ju att man inte helt kan gå efter sådant. Så ditt omdöme väger tyngre. Men det vore ju onekligen kul att se någon av dom. Det var ett tag sedan jag såg något från den regionen. Det var ett par verk av Švankmajer. Little Otik och Lunacy närmare bestämt.

@XC: Utgåvor där räkneverket är satt ur spel är riktigt irriterande. Vet inte varför sådant händer, men jag skulle gärna vilja veta. Och för mig är det uteslutande Atlantic och deras utgåvor som har det problemet.

Trevligt omdöme till Hansel & Gretel: Witch Hunters. Den verkar ju vara värd att se vid något tillfälle. Och riktigt kul att du nu även har sett Mirror Mirror. Vi är ju ett litet gäng här som gillar den. Själv blev jag positivt överraskad. Visuellt påminde det ibland om Terry Gilliam tyckte jag. Och Tarsem står för en stabil regi. Trevligt att han är lite mer aktiv nuförtiden. Sång och dansen under eftertexterna var sjukt bra. En riktigt fin bonus!

Beasts of the Southern Wild (2012)

Jag såg filmen inför Oscarsgalan och blev allt annat än imponerad. När jag nu ser om filmen så står jag fast vid att det här är en klart överskaddad film. Handlingsmässigt sätt så är den riktigt spretig och svag. Karaktärerna är väl lite samma sak, men dom är i varje fall bitvis intressanta. Det jag gillar med filmen är miljöerna och musiken. Det känns egensinnigt, genomtänkt och passande. Men nej, det här är ingen film som jag ämnar att se om igen. Ville mest göra det för att ge den en ny chans. Och jag fattar verkligen inte vad man såg i den är filmen som genererade så många Oscarsnomineringar. Tappat omdömet precis? Man kan tro det.

Glory at Sea (2008)

Kortfilm av samma regissör som till Beasts. Den följer med som extramaterial på DVD-utgåvan. Och nej, den här är inte heller bra. Det som sticker ut är samma som med Beasts, miljöer och musik.

Jeff, Who Lives at Home (2011)

Ett filmtips av Wylie Times (som tyvärr lyser med sin frånvaro på forumet) som jag inte kommit mig för att se förens nu. Men den som väntar på något gott brukar man säga, och så sant det är med den här filmen. En riktigt varm, quirky och rolig indiefilm är vad det här är. Jag har inte sett något lika bra sedan jag såg Everything Must Go (2010) för typ ett halvår sedan. Man lyckas utmärkt med att blanda allvar med mer skruvad humor och det lyfter verkligen hela filmen. Handlingen är riktigt vass och viss igenkänningsfaktor finns där för mig. Jag gillar att filmen inte är längre än vad den behöver vara, utan klockar in på passande 80 minuter. Men jag ska erkänna att jag mot slutet av filmen började att undra om man skulle knuta ihop säcken, men man lyckas som tur är att göra det. Inte för att jag har något emot öppna slut, men här ville jag faktiskt ha ett mer ordentligt sådant. Karaktärer är klart bra och underhållande och samtliga skådespelare känns som gjutna i sina roller. Jag tyckte även om musiken i filmen. Och så blev jag lite överraskad att filmen var inspelad i New Orleans.

#785 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 July 2013 - 23:20

The Lone Ranger (2013)

Den klantige och naiva åklagaren John Reid är påväg till sin hemstad för att åtala den psykopatiska Indianmördaren Butch Cavendishså att han kan hängas för att fira en ny tid av fred med den nya järnvägen igenom western. Indianen Tonto är efter samma man men för att hämnas sitt folk. Men ingen av dem har en aning om vilket öde som väntar dem. John Reid är menad att bli en legend i western så stor att ingen kommer veta säkert om han verkligen existerar, och Tonto är menad att, om än ovilligt, vara vid hans sida. Men först måste de gå igenom en tid av möker så att John Reid kan formas till The Lone Ranger!

En Western och Svart Komedi baserad på radioserien, och TV-serien, vid samma namn. En förvånande mörk, brutal och smutsig film där sorg, grymhet och ond bråd död blandas med komik. Faktum är, hade det inte varit för komiken och de coola actionscenerna så hade det här varit en väldigt tung film att se. Jag hade väntat mig ett rätt sorgfrit, färgglatt komiskt action äventyr för hela familjen. Jag hade väntat mig en Pirates in the Caribbean i Western fast betydligt mer lättsam familjefilm. Snacka om att jag hade fel. Den här filmen är mörk och brutal... och väldigt rolig. Humorn är en väldigt stor del av filmen för annars hade man inte kunnat njuta av den då filmen till största delen hade varit tragisk och depprimerande. Ofta blir det därför Svart Komik som tittar fram. Den ända skillnaden mellan den här och grymma tunga Westernfilmer som Unforgiven är komiken och att man får se väldigt lite blod. Och slutet. För då blir den plötsligt den sprudlande mjukare actionkomedin med hjälten som gör omöjliga saker för att besegra skurken och rädda flickan, samtidigt som folket hejar på. Den blir den film som man väntat sig från början. Bara det att resan dit är mycket mörk.
Den saken som gladde mig mäst var att den klassiske Lone Ranger låten var med, framför allt i slutet. Jag var lite orolig att de inte skulle våga det då den blivit en sådan kultklassiker att den används till allt möjligt och ses mer som klassisk musik än film-musik. Det var så man fick rysningar.
Tyvärr så är de här sakerna också det som har fått filmen att få mycket negativ kritik då den har sågats hänsynslöst av kritiker. Mycket pga valet att ha Johnny Depp spela Tonto, trotts att han har Indianblod i sig och det är mycket tackvare honom som filmen ens blev av. De sågade filmen innan de ens sett den. Och vissa "professionella" kritiker är jag övertygade om att inte har ens sett filmen utan bara kollat trailers då det de skriver är inte nära hur filmen är. Mycket kritik kommer också från saker som hör till karaktären Lone Ranger från folk som inte verkar vara medvetna om att Disney inte skapade karaktären för den här filmen. Mycket klagomål på filmens storslagna action och på komiken. Och visst, det här är komik som kanske inte passar alla och det är den typen av action vi blivit vana att se i actionäventyr nuförtiden. Men mycket av det hör också till, känns det som. Man inte längre göra äventyrsfilmer på samma sätt som de gjordes förr för då hade folk tröttnat och tyckt det var tråkigt. Sedan går ibland humorn överstyr men mycket av det är skämt som gör parodi på gammla seriels. Ett av dem är t ex att hästen Silver tar sig upp på tak och klättrar i träd som är uppenbar parodi på det faktum att Lone Ranger kunde ibland på de klassiska filmerna komma ridandes på hustak eller liknande och man undrade "hur sjutton kom han upp där". Det hela, och magin som syns ibland, förklaras bort av det faktum att det är en halvsenil Tonto som berättar historien.
Det här är en film jag kan starkt rekomendera alla som gillar Western, actionäventyr som Pirates in the Caribbean, hjältar, action komedier och The Lone Ranger. Förvänta er bara inte en lättsam film. Och strunta inte i filmen bara för att ni läst negativt om den utan ge den en chans, med de sakerna jagt sagt i åtanke så kanske ni blir possitivt överaskade.

Betyg: Fantastiskt Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#786 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 July 2013 - 08:03

@XC: Utgåvor där räkneverket är satt ur spel är riktigt irriterande. Vet inte varför sådant händer, men jag skulle gärna vilja veta. Och för mig är det uteslutande Atlantic och deras utgåvor som har det problemet.

Det kan nog stämma att det är främst Atlantic det händer med. Jag tycker det känns som om filmen spelas upp utan att den kommer ifrån menyn riktigt.

Trevligt omdöme till Hansel & Gretel: Witch Hunters. Den verkar ju vara värd att se vid något tillfälle.

H&G har sina problem givetvis och den är lite avslagen i början men jag tycker defenitivt att du skall ge den en chans om du kommer över den. :)

Och riktigt kul att du nu även har sett Mirror Mirror. Vi är ju ett litet gäng här som gillar den. Själv blev jag positivt överraskad. Visuellt påminde det ibland om Terry Gilliam tyckte jag. Och Tarsem står för en stabil regi. Trevligt att han är lite mer aktiv nuförtiden. Sång och dansen under eftertexterna var sjukt bra. En riktigt fin bonus!

Tarseem har avgjort något gemensamt med Gilliam när han skapar det visuella, just att vågra göra något eget. Som tex slottet som inte är något präglat disney-slott utan med en stark österländsk prägel.

Edited by XC, 04 July 2013 - 08:03.

fqq5BYam.jpg

#787 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 04 July 2013 - 09:15

@Erika: Kul att du har sett lite film igen och även skriver några rader om dom här. Innan jag glömmer bort så måste jag fråga om du har sett filmen som jag nämner i följande inlägg?

Nix, den har jag inte sett. Verkar vara en intressant film.

#788 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 July 2013 - 09:34

Nä, Atlantic har väl aldrig varit kända för kvalitet av sina utgåvor. Undviker dem så gott det går.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#789 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 July 2013 - 10:04

Mmm. Men oftast är det Atlantic som ger ut de intressanta Hallmark/RHI-filmerna.

fqq5BYam.jpg

#790 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 04 July 2013 - 12:37

Jag såg på A good day to Die Hard igår. Den var inte heller så "wow, helt sjujäkla bra!" (citat Erika)

Ids inte göra någon riktig recension, kan bara konstatera att den var ungefär lika bra som Expendables 2. Det blir liksom för mycket av allting: för många bilkrascher, för mycket komik, för mycket nostalgi, helt enkelt en film för mycket i en annars kanonbra serie. :popcorn:

Edited by Libby, 04 July 2013 - 14:54.

#791 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 July 2013 - 15:26

@XC: Jupp, deras är dom enda utgåvor som jag har haft det problemet med. Kan ligga något i det du säger. Filmen startar ibland i regel direkt efter att man har valt land (=undertexter) och menyn uppenbarar sig först när man trycker meny. Fast det hjälper inte, för räkneverket är i regel fortsatt satt ur funktion. Inte hela världen kan tyckas, men ibland vill man ju veta hur lång filmen faktiskt är. Och Atlantic är ju lite dåliga när det kommer till information på omslagen. Ibland stämmer inte speltiden och ibland så finns det extramaterial med på utgåvor, fast det inte står utskrivet.

@Erika: Okej, då får jag bjuda dig på ett omdöme till filmen framöver. :)

@Synon: Det är inget större fel på deras utgåvor, det är bara ibland som något går fel. Men överlag så ger dom ut filmer som annars inte skulle komma hit och när det gäller kvalité så håller dom en bra sådan.

@Libby: Jag gillar Die hard 1 & 2, men tycker att del 3 kändes överflödig och risken är väl stor att jag känner även så efter att ha sett den senaste filmen.

#792 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 July 2013 - 16:37

Prickskytten / Quigley Down Under (1990) [AU/US]
I KORTHET: Känguru-western med bla Allan Rickman och Tom Selleck. Quigley tar jobb i Australien för ranchägaren Elliott Marston men inser snabbt att pengar inte är allt.
DET BRA: Inledningsvis är den riktigt underhållande och man sörjer lite när storyn går in mot en mörkare och mer allvarligare ton. Men ändå uppskattas den fina balans som hålls mellan humorn och det allvarliga. Tom Selleck gör en stabil roll som Quigley - prickskytten som kommer på kant med sin chef redan första kvällen. Allan Rickman har på tok för lite screentime men är superb (givetvis duh) i de scener han har. Laura San Giacomo gör en bra roll som "Tokiga Cora" och visar med tydlighet att Coras beteende är mer en försvarsmekanism än någon riktig sinnesförvirring. Hon fyller sin funktion med att ge storyn lite extra drivkraft när huvudintrigen slackar av i berättandet. På så vis fyller filmen faktiskt ut alla sina 120 minuter med råge.
DET DÅLIGA: Nog för att Cora givetvis måste ha en tung bakgrund (med det beteende hon har) men jag tycker att hela historien med "Roy jr" kanske blir aningen i överkant och känns som om man kastat in första bästa idé.
SOM HELHET: Western är kanske inte riktigt min grej normalt, men vem kryper inte 500mil över krossat glas för att avnjuta Allan Rickman? Den här är avgjort sevärd, och utspelar sig mot en trevlig scenografi.
PS: Följande ordväxling är kanske en av filmens roligaste och fick mig att fnissa högt här på stolen:

• »Major Ashley-Pitt: In our experience, Americans are uncouth misfits who should be run out of their own barbaric country. * Matthew Quigley: Well, Lieutenant... * Major Ashley-Pitt: Major. * Matthew Quigley: Major. We already run the misfits outta our country. We sent 'em back to England.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

#793 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 July 2013 - 20:56

@Crusader: Bra omdöme till The Lone Ranger. Jag hade väl tänkt att se den vid något tillfälle och blev ännu mer sugen på att göra det nu. Kul med någon som gillar filmen, för dom flesta omdömen som jag har sprungit på verkar tycka att det är sommarens mest onödiga blockbuster.

@XC: Det där verkar vara en intressant film. Både Alan Rickman och Tom Selleck är ju erkänt bra skådespelare. Den sistnämnda hör man inte mycket av nuförtiden. Han kanske rent av har lastat in handduken när det gäller skådespeleriet? Har aldrig hört talas om filmen tidigare, men blir sugen på att se den. Får se om det blir av framöver.

#794 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 July 2013 - 21:22

Tom Selleck har gjort mest TV-Serier de senaste åren av hand IMDb-sida att dömma. Och visst är han en stabil skådespelare. :)

Jag har heller aldrig hört talas om filmen förrän jag ramlade över den av en slump. Dock verkar filmen vara rätt stor i AU och US om man skall dömma efter följande trivia:

• »Sharps Rifles are now so inseparably related to this film that they are commonly nicknamed "Quigley guns." Sales for such weapons increased by over 1000% following the film's release, especially in the United States and Australia, and continue through 2013.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

#795 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 July 2013 - 21:44

Okej, kanske därför som han har passerat förbi min radar. Och det var en intressant utveckling tack vare filmen. Snacka om genomslag på den fronten. Och dom här lite äldre filmerna som har lite av en "cult following" över sig brukar ju oftast vara så bra som merparten säger. Nu väger å andra sidan ditt omdöme tyngre än vad den stora massan säger. :)

#796 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2013 - 17:10

Följande omdöme dediceras till Libby & Polgara.

*

Eagle Eye (2008) [US/DE]
I KORTHET: Jerry Shaw är lite av en slacker, där hans ambitiöse bror har ett välbetalt jobb hoppade han själv av skolan; hans bror rusade genom livet själv lunkade han fram i maklig takt. Så dör hans bror i en trafikolycka och han dras in i ett rad händelser med allt annat än gott uppsåt.
DET BRA: Bra story, den ligger kanske lite utanför realismens domäner men är ändå underhållande och håller tittarens nyfikenhet uppe. Filmen har en del twister som man lyckas hålla inne med och inte basunera ut för tittaren i förtid. Den är snygg rent visuellt och actionscenerna ligger bra i filmen utan att ta överhanden. Gillar dessutom att ARIIA ser världen väldigt pixligt (utom när hon analyserar video dvs). (Apropå ARIIA, visst påminner hon lite om datorn i Appleseed?) Bra skådespelare och jag uppskattar speciellt Rosario Dawsons stabila insats som agent Perez då den är lite annorlunda jämfört med vad jag sett henne i tidigare. Musiken är godkänd men ärligt så känns den lite standardmässig.
DET DÅLIGA: Här och där så blir tekniken lite för visuellt glossy, och det finns en superlöjlig scen där man lyckas klämma ur hd-upplösning från ett VHS-band... Och det på en reflektion i en buss. Snälla grabbar ... lämna sådant där pjålt åt CSI.
SOM HELHET: Med vissa likheter med Enemy of the State (men aningen bättre kanske) och The Manchurian Candidate är det en riktigt bra thiller som serveras. Den är inte ämnad att vara helt realistisk, med i kölvattnet av Edward Snowden och hans avslöjning av PRISM-programmet är den lite mer än kanske bara ren underhållning.
PS: På IMDb ställde någon frågan om varför ARIIA går den här långa omvägen när hon uppenbarligen kunde hantera bomber på egen hand. Och det är (som jag ser det) ett två delat svar på den frågan: 1: Hon behövde Jerry för att "låsa upp" sina befogenheter; 2: Revolten måste vara "av folket" och inte ett kalkylerat ställningstagande av en dator.

*

Tack Polgara för ett bra tips. :)

Edited by XC, 05 July 2013 - 19:02.

fqq5BYam.jpg

#797 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 05 July 2013 - 18:51

Hm, undrar om du (XC) inte tar fel på person? Jag kan inte minnas att jag sett den där filmen och då vet jag inte vilket tips jag skulle kunnat ge...

Men tack ändå, det värmde! :thumbsup:

Får också passa på att säga att jag skrattade gott åt det där "Bra story, den ligger kanske lite utanför realismens domäner...". Det lät nästan som om du tyckte att du var lite offtopic, på ett forum som är specialiserat på orealistiska ämnen... :lol2:

#798 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2013 - 19:11

Hm, undrar om du (XC) inte tar fel på person? Jag kan inte minnas att jag sett den där filmen och då vet jag inte vilket tips jag skulle kunnat ge...
Men tack ändå, det värmde! :thumbsup:

Inte? :blink: Jag var stupsäker på att det var du men nu när jag kollar av tråden (vilket jag skulle gjort innan jag postade) ser jag att det var Polgara som gav tipset. (Ber Pol ödmjukt om ursäkt). Fixar till posten, hoppas du inte har något emot att dela med dig. :)

:lol:

Får också passa på att säga att jag skrattade gott åt det där "Bra story, den ligger kanske lite utanför realismens domäner...". Det lät nästan som om du tyckte att du var lite offtopic, på ett forum som är specialiserat på orealistiska ämnen... :lol2:

:lol: Det lät kanske lite så. Den är väl egentligen helt hemma på det här forumet formuleringen var kanske mest riktad mot att den serveras som en actionröjjig politisk thriller, den är avgjort light-SF i mina ögon. Jag kan avgjort rekomendera filmen. Nu när jag tänker på saken så finns vissa likheter med "The Colossus Projekt" som jag såg för ett tag sedan...

Edited by XC, 05 July 2013 - 19:14.

fqq5BYam.jpg

#799 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 05 July 2013 - 20:15

Och när man pratar om trollen så uppenbarar dom sig. :lol2: Så fick jag äntligen en anledning att logga in igen. XC är en duktig "kicka" som har den goda egenskapen att ta tips från mig. ;) Det är inte alltför många som gör det. Kanske för att min smak inte alltid passar andra, men mer troligt för att jag ingår in en stor konspiration där man "plottar" mot mig i alla tänkbara lägen, inte minst när jag pratar film. :P Det var roligt att du såg filmen sedan och fastnade för den. Jag måste hålla med om att den trots vissa tillkortakommanden är väldigt bra. Jag tycker att den har en bra blandning av lika delar War Games, Enemy of the State och The Manchurian Candidate.

Undrar om det finns fler bra filmer med samma eller liknande tema?

Edited by Polgara, 05 July 2013 - 20:17.

#800 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2013 - 21:15

Man kan säga att Eagle Eye är  lite av den film som man önskar att WarGames 2: The Dead Code (2008) (mitt omdöme) hade varit. :)

Vet inte om jag sett så mycket mer på samma tema. Colossus: The Forbin Project (1970) (mitt omdöme) kan jag rekommendera om man gillar filmer där en dator försöker ta över världen för mänsklighetens bästa... Och Echelon Conspiracy (2009) (från "People who liked this also liked..."-sektionen på IMDb för Eagle Eye) verkar av synopsisen att döma intressant.

Edited by XC, 05 July 2013 - 21:16.

fqq5BYam.jpg