Senast sedda film #7
Posted 30 January 2015 - 20:40
Har bara varit måttligt intresserad av den här tidigare, det jag hört om den med ultravåld och (serie-)humor har inte lockat mig tillräckligt. Men nu när jag hade flunsan passade den bra. Och jag måste omvärdera den. Framför allt är det en sak som jag inte hade väntat mig som lyfter filmen minst ett snäpp: värmen som skildras mellan flera av personerna. Främst då mellan huvudpersonen/flickvännen och Hit-Girl/Big Daddy. Att den sen har sedvanlig tempofylld action á la Vaughn gör den ju inte sämre.
Betyg: Mycket Bra
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 07 February 2015 - 01:31
House of Wax (1953)
Professor Henry Jarrod är en skulptör i 1890'talets New York känd för att göra fantastiskt verklighetstrogna skulpturer av vax. Han älskar alla sina skulptörer och hans största mästerverk är en staty av Marie Antoinette. När hans affärspartner Matthew Burke vill att han ska skapa mer våldsamma och makabra skulptörer så vägrar han då han bara är intreserad av skönhet och vänder sig iställer till konstkännaren Sidney Wallace som uppskattar hans verk. Men Burke är girig och sätter fyr på de försäkrade museumet vilket slutar med Jarrod tros ha brunnit till döds.
Men några år år senare dyker Jarrod upp igen, nu rullstollsbunden med händerna isönderbrända. Med sina assistenters hjälp startar han House of Wax där han med en ny teknik skapar vax statyer av skräck och det makabra som nyligen avrättade fångar, kända mördare eller döda kändisar. Samtidigt så terroriserar en mystisk mördare med bränt ansikte staden och stjäl kropparna av hans offer något som lämnar Polisdetektiv Tom Brennan utan ledtrådar. När Sue Allen går på House of Wax med barndomsvännen Scott Andrews så börjar hon misstänka att något inte är rätt med statyerna. De ser för levande ut.
Klassicker med bla. Vincent Price. En bra och spännande skräck/deckare som skiljer sig väldigt från den moderna remaken som den fick. Betydligt mindre brutal men samtidigt troligen väldigt sjuk och hemsk för sin tid.
Betyg: Blänkande Bra
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 February 2015 - 00:58
Man of the House (2005)
Texas Ranger Roland Sharp får tag på en man som kan vittna mot en stor gangster men personen blir mördad innan de får honom i säkerhet. Som tur är så finns där vittnen, men tyvärr så är de en grupp Cheerleaders som inte kan beskriva mördaren men därimot peka ut honom om de ser honom igen. Då det finns möjligheter att mördaren dödar dem innan dess så Roland måste flytta in i deras studenthuis för att skydda dem medans han låtsas vara deras tränare. Men att bo med en grupp unga tjejer visar sig vara lättare sagt än gjort.
En väldigt rolig Action-Komedi med bla. Tommy Lee Jones. Jag har sett den här innan och har velat se om den så det passade bra att den gick på TV igen.
Betyg: Ge mig ett B, ge mig ett R, ge mig ett A, vad blir det?!
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2015 - 00:01
Freddy vs. Jason (2003)
Allt är frid på Elm Street och Freddy Krueger är bort glömd efter att de barn som fortfarande kände till honom blivit tvångsinlagda på stadens mentalsjukhus. Men Freddy har en plan för att få sin styrka tillbaka. Han återuppväcker Jason Voorhees från de döda och lockar honom till stan i hopp om att de vuxna som fortfarandew minns ska tro att det är han som är tillbaka.
Lori Campbell och hennes bästa vänner Kia och Gibb är de första som drabbas. När Lori's barndoms kärlek Will Rollins hör vad som har hänt så flyr han med kompisen Mark Davis från mentalsjukhuset för att varna om Freddy, ovetandes om att de bara gör det hela värre. Allting verkar gå som Freddy planerer men han har gjort ett misstag: Man kan inte kontrollera Jason!
En efterlängtad crossover. Jag minns hur besviken jag blev när jag först såg den, hur dåligt jag tyckte manuset var och hur dåligt alla spelade, även skådespelare som man annars har sett spela riktigt bra. Jag misstänkte att de blev tillsagda att spela dåligt medvetet.
Men den här gången tyckte jag den var betydligt bättre, Visst spelar vissa skådespelare fortfarande väldigt dåligt (t ex Katharine Isabelle som annars är riktigt bra spelade verkligen dåligt) och manuset är väl inte riktigt på topp då det ofta känns som att det saknas en handling. Men jag tyckte inte det var alls like illa som jkag minns det ocxh fick ut mycket mer den här gången. Jag tyckte den var mycket underhållande och tillochmed rätt bra.
För att göra det hela mindre kompliserat så har de försökt undvika att göra någon koppling till de tidigare filmerna i båda serierna eftersom de har blivit rätt kompliserade i sin handling. Senast man såg Jason så blev han skickad till helvetet (och Freddy passade på att rymma) och sist man såg Freddy så förintades han.
Planen var igentligen att se Friday the 13th (2009) men jag hittade inte filmen så efter en lång tids sökande gav jag upp.
Nästa år kommer äntligen nästa Friday the 13th film (då förra floppade eftersom folk nu förtiden är väldigt kräsna) så jag ser fram emot att se den.
Betyg: Underhållande
Kingsman: The Secret Service (2014)
Eggsy är en bråkig ung man som ständigt hamnar i bråk med hans gangster-styvpappa och hans gäng. En dag träffar han på gentlemannen Harry Hart som tillhör en hemlig orginisation där välklädda agenter räddar världen från de hot som uppstår. Efter att en av deras agenter har blivit mördad så blir Eggsy vald till en av kandidaterna och blir snabbt vän med en annan av kandidaterna, Roxy. Av alla där så kommer bara en av dem att bli en agent och deras lärare, Merlin, är hänsynslös
Samtidigt så har det rika geniet Richmond Valentine planer för världen tillsammans med hans lejda mördare Gazelle och världsledare som Obama och Sveriges Statsminister. Har Eggsy verkligen det som krävs för att rädda världen och få den anal-sex älskande Svenska Prinsessan Tilde i slutet?
Spion-Action och Svart Komedi baserad på Mark Millar's Graphic Novel The Secret Service och regiserad av Matthew Vaughn. Med bla. Colin Firth och Samuel L. Jackson (som spelade en ovanlig roll) i huvudrollerna. Väl att notera är även Michael Caine och Mark Hamillsom en engelsk professor (Ja, ni hörde rätt. Ansiktet och rösten går inte ihopp och man undrar om det verkligen är han).
Börjar som en väldigt rolig hyllning till klassisk Spion-action som de gammla James Bond filmerna men flippar sedan totalt ut mot slutet. Den blir väldigt sjuk, extremt skulle jag säga, och medans den börjar rätt seriös fast med glimten i ögat så utvecklas den till mer av en parodi. Den blir väldigt absurd (och då menar jag inte bara det faktum att världens ledare som Obama och Sveriges Statsminister är med på att utrota mänskligheten på det mäst extrema och vålsamma ineffektivaste sättet eller att vänsterpolitiker skulle vilja det), sjuk och tillochmed pinsam. Humorn fullkommligt exploderar och allt det seriösa bara försvinner.
Filmen känns länge som en passande matiné film om man tog bort blodet och vissa av det extremna våldet (samt ett par onödiga svordommar) och man undra ibland vad som är meningen med det. Sedan så känns det mer som att man är för gammal för att verkligen uppskatta filmen.
Sedan så undrar jag, vad är det med anal-sex temat i filmen igentligen? Någon verkar tycka det är det bästa i världen.
Det här var iallafall för det mästa en riktigt bra film även om jag tycker att de nog följde serietidningen förmycket. Där fanns en massa sjuka saker som kanske fungerade i serien men som i filmen bara blev förmycket, onödigt och förstörde mer än hjälpte. Lär finnas en massa som inte håller med och älskar den humorn men jag föredrog hur dne var till en början, som en hyllning till klassisk Spion-action.
Betyg: Awesomeness with a crappy sauce
Jupiter Ascending (2015)
Mänskligheten har spritt sig över universum och planeter med alla dess invånare har blivit en dyr industri. En av de mäst värdefulla är Jorden, den lilla blå planeten där människorna fortfarande tror sig vara de ända intelligenta i universum helt ovetandes om sin släktingar i rymden eller var de igentligen kopmmer ifrån.
En av dem är Jupiter Jones. Född på ett fartyd när hennes mamma flydde Ryssland till USA och nu en städerska i familjen's företag så drömmer hon om andra saker, större och mer viktiga, och om stjärnorna precis som hennes far gjorde. Men hennes tillvara vänds upp och ner när hon träffar Caine Wise, en människa/varg hybrid, som är anställd för att hitta henne. I rymden väntar en familj hon inte visste att hon hade. Den sköna kalkulerande Kalique Abrasax, hennes charmiga manipulerande bror Titus Abrasax och den älsta av dem, kalla maktgalna Balem Abrasax, bråkar ständigt om makt och att vara starkast i familjen och alla vill de ha Jorden. Tillsammans med Caine och hans gammla vän, människa/bi hybriden Stinger Apini, så hamnar Jupiter mitt i intrigerna och frågan är om hon kommer överleva den här familje återföreningen.
En Space Opera signerat The Wachowskis meed bla. Mila Kunis, Channing Tatum, Sean Bean och Eddie Redmayne i huvudrollerna. Planerat att bli första filmen i en franchise (The Wachowskis var anställda just för det ändamålet) men det kommer aldrig att hända.
En film som har fått extremt mycket negativ respons som den inte förkänade och blev en gigantisk flopp där den för tillfället ligger ca: $120 miljoner back. Varför? Tja, det började med att de visade filmen för fel publik på en festival (det här är ingen film för fisförnäma konstnärer) och publiken hatade den. Internet flödades med negativa recenstioner vilket fick folk att bestämma sig för att inte se den. Många som såg den fattade inte den och tyckte dens handling var tråkig. En rymdsåpa med en massa tuffa action sekvenser gick bara inte så värst bra ihop och filmen var inte episk. Det var en Space Opera i dess rätta bemärkelse men jag tror inte att någon (inte jag heller) var berädd på det. Filmen handlar om affärer och intriger i en familj. Thats it. Bara det att det utspelar sig i rymden. Kanske skulle de ha gjort det mer uppenbart? Kanske skulle de ha undviktigt att få folk att tro att det var en "Chosen One saving the galaxy" typ av action Sci-Fi film?
Jag gillade verkligen filmen. Faktum är att när den var slut så ville jag se mer och såg verkligen fram emot nästa film. Tyvärr så kommer det garenterat aldrig bli en nästa film efter den floppen den här blev. Jag gillade verkligen intrigerna med världens mäst underliga familj och där fanns mycket uppläggningar för framtiden jag såg fram emot. Varför mördade Caine en högt uppsatt person på det viset och vem var det han dödade? Hur var mänsklighetens hemplanet? Hur fungerade deras samhälle?
Men filmen hade också sina problem. Det största var hur hastigt allt hände. Aldeles förmycket hände under de här 2 timmarna. Där fanns så mycket jag ville se som mänsklighetens hemplanet (som man bara fick se "skatteverkets" kontor på en rymdstation) och hur de andra planeterna såg ut. Jag tyckte inte heller ombyrokrati-scenen som kändes som att den förstörde lite. Och vad betydde det att vara en härskarinna? Mna fick aldrig riktigt veta hur stort det var. Man han heller aldrig vänja sig vid olika händelser innan nästa började. Och ett bar actionsekvenser var välsigt utdragna.
Filmen hade också ett par plotholes. T ex hur blev Stinger tillfångatgen efter att han förådde Jupiter och Caine och hur gick det till att han lovade hjälpa till att rädda dem? Och varförbestämde sig Jupiter att följa med en helt främmande människa, som var en utomjorden, till en annan planet utan en enda fråga?
Sedan så gillade jag inte heller hur avslutande filmen kändes men jag är i efterhand tacksam för det. Hellre det än en cliffhanger som aldrig blir upplöst.
Men trotts det så är det en vacker, finurligt gjord film. Mycket intresant och smart designad (påminner om något Sci-Fi Final Fantasy actigt som Square-Enix skulle ha gjort), underbar musik, bra skådespelare och ett väldigt intresant manus även om det ha kortats ner lite väl IMO. Jag tycker verkligen det är synd att jag inte kommer få se mer av den här världen för den var minst sagt intresant. Som en rymd-såpa.
Betyg: Awesome
Day of the Evil Gun (1968)
När gunslingern Lorn Warfield återvänder hem finner han att hans fru och barn har kidnappats av Apaches. Han be den Indian-hatande grannen Owen Forbes om att hjälpa honom rädda dem, ovetandes om att han har egna orsaker att följa med.
En Western som försöker lägga till en moral om vapen's ondska. En moral som syns lite dåligt fören i slutet när affärsägaren påpekar hur vapen alltid får folk att begå ondska och hur han själv aldrig ska kunna döda någon, precis innan han dödar en man för att rädda Lorn . Med bla. Glenn Ford i huvudrollen. Vi ser även John Anderson i en roll från tiden då han var en seriös skådespelare.
Lite av en odyssée där de träffar på alla möjliga hinder på vägen. En sevärd och bra film även om slutstriden i slutet var en besvikelse då den var väldigt kort och saknade det stora som man väntar sig. Ocvh själva slutet var också lite underligt även om jag förstår orsaken med att Owen har blivit förvrägnd av att döda och därmed försöker döda Lorn medans en annan person dödar honom för att rädda Lorn. Men det var en aning antiklimax över det.
Betyg: Klart Sevärd
Som ni ser så försöker jag göra mina betyg mer förståliga igen då jag upptäkte ett problem med mina minst sagt galna små försök till humoristiska betyg: Jag förstod inte själv dem sedan när jag skulle kolla dem och jämföra med andra filmer jag har sett.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2015 - 09:11
En filmserie som jag ibland är nyfiken på... sedan kommer jag ihåg hur mycket filmer det är att hålla reda på.Igår var det Friday the 13th så...
Freddy vs. Jason (2003)
Och ungefär där minskade mitt intresse drastiskt att se filmen... Av din recension att döma så är det en film som går hand i hand med Cloud Atlas.Jupiter Ascending (2015)
En rymdsåpa med en massa tuffa action sekvenser //. Filmen handlar om affärer och intriger i en familj. Thats it. Bara det att det utspelar sig i rymden.
Själv har jag återupptagit betygssystem igen relativt nyligen för mitt kompendium* och gick tillbaka till en 5-gradig skala.Som ni ser så försöker jag göra mina betyg mer förståliga igen då jag upptäkte ett problem med mina minst sagt galna små försök till humoristiska betyg: Jag förstod inte själv dem sedan när jag skulle kolla dem och jämföra med andra filmer jag har sett.
*) Några av omdömena finns på Google+ för den nyfikne.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 February 2015 - 13:23
Jag har velat haft en Nightmare on Elm Street" filmfest länge men ingen har hoppat på. Räknar med dig när den väl blir av.En filmserie som jag ibland är nyfiken på... sedan kommer jag ihåg hur mycket filmer det är att hålla reda på.Igår var det Friday the 13th så...
Freddy vs. Jason (2003)
Jag har inte sett Cloud Atlas men det är inget rent drama eller så precis och filmen är inte så värst djup heller. Mycket action, lite kärlekt, en hel del intriger och mycket underhållning.Och ungefär där minskade mitt intresse drastiskt att se filmen... Av din recension att döma så är det en film som går hand i hand med Cloud Atlas.Jupiter Ascending (2015)
En rymdsåpa med en massa tuffa action sekvenser //. Filmen handlar om affärer och intriger i en familj. Thats it. Bara det att det utspelar sig i rymden.
Det förklarar varför jag börjar känna mig ensam i den här tråden.Själv har jag återupptagit betygssystem igen relativt nyligen för mitt kompendium* och gick tillbaka till en 5-gradig skala.Som ni ser så försöker jag göra mina betyg mer förståliga igen då jag upptäkte ett problem med mina minst sagt galna små försök till humoristiska betyg: Jag förstod inte själv dem sedan när jag skulle kolla dem och jämföra med andra filmer jag har sett.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2015 - 21:10
Ibland är det kul att bli bjuden på film som man aldrig hade sett annars. Den bör skildrar rivaliteten mellan de två F1-förarna James Hunt och Niki Lauda på 70-talet. De var två helt olika personligheter som sporrade varandra till nya stordåd men också farligheter. Det hela kulminerar '76 när de båda slåss om världsmästartiteln. Det hela avgörs i absolut sista loppet.
Tack vare min F1-galne bror är jag rätt väl bekant med den här historien, men den filmen här gråter tag om en ändå. Dels finns ju en inneboende spänning i att följa de två lopp för lopp. Sen är det också välspelat av Daniel Brühl (Lauda) och Chris Hemsworth (Hunt). Fint att se den ömsesidiga respekten växa till något som nästan kan kallas vänskap. Jag kommer direkt att tänka på dokumentären om (de andra F1-förarna) Prost och Senna - också den sevärd. där fanns det varken vänskap eller respekt.
Betyg: Mycket Bra
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 16 February 2015 - 17:48
Jag tappade helt enkelt sugen att posta dem, oftast var det bara Garm som gav mig någon form av respons, här. Skriver ju främst för min egen skull.Det förklarar varför jag börjar känna mig ensam i den här tråden.Själv har jag återupptagit betygssystem igen relativt nyligen för mitt kompendium* och gick tillbaka till en 5-gradig skala.Som ni ser så försöker jag göra mina betyg mer förståliga igen då jag upptäkte ett problem med mina minst sagt galna små försök till humoristiska betyg: Jag förstod inte själv dem sedan när jag skulle kolla dem och jämföra med andra filmer jag har sett.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 16 February 2015 - 19:27
Edited by Garm, 16 February 2015 - 19:28.
Posted 21 February 2015 - 02:47
Vad synd. Tyckte det var lite av höjdpunkten på forumet att se vad ni hade sett för filmer.
Hassel: Anmäld Försvunnen (1986)
Erik Gustav Vallén hittas mördad och allt pekar på en koppling till andra offer som är kända kunder på olagliga spelklubbar. Roland "Rolle" Hassel, som är skilld, ensam och har svårt att hitta en ny pga sitt yrke som polis, tar sig ann ett fall när Stella Karlberg anmäler sin make Valentin Karlberg försvunnen och det tar inte lång tid innan han inser att fallen är sammankopplade.
Första filmen i den klassiska svenska filmserien baserad på Olov Svedelid's hårdkockta deckare om polisen Roland Hassel. Filmatisering av första boken vid samma namn med Lars-Erik Berenett (nog mäst känd från "Skilda Världar") i huvudrollen.
Vi ser även Allan Svensson, Jan Erik Lindqvist, Thorsten Flinck och Bertil Norström i några av rollerna.
Vilken 80-tals chock när jag startar filmen. ![]()
Jag minns att jag brukade se de här filmerna tillsammans med mamma och pappa året de sändes, och hur våldsamma, brutala och hemska jag tyckte de var. Känner väl igen alla ansiktena trotts att det var minst 25 år sedan jag såg dem sist. Så värst hemsk var den inte, iallafall. Snarare tvärt om, lite tam.
Men det här var trotts allt ett test för att se om den skulle bli väl motagen och från en tid då Svenk TV hade lite mindre kunskaper på att göra action-filmer.
Filmserien blev rätt populär och är troligen också mycket till grund för senare liknande filmserier som t ex Beck och Wallander.
Helt OK även om den inte har åldrats väl och faller platt mot dagens serier.
Betyg: Helt OK
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 February 2015 - 02:28
Beyond Loch Ness / Loch Ness Terror (2008)
1976 var James Murphy med sin pappa Michael i Scottland för att undersöka en möjlig undervattens grotta i Loch Ness och gör ett fantastiskt fynd i form av ett gigantiskt ägg. Men lyckan förvandlas till terror när mamman dycker upp.
Över 30 år senare vid Lake Superior i Amerika påstår en paranoid gammal man vid namn Sean att han har sett Loch Ness odjuret i sjön men ingen tror honom. Men ryktet räcker för att locka dit James Murphy, som nu är en tuff monsterjägare, och anställer Sean's brorson Josh Riley som guide. Samma dag så ger sig även Josh's ex-flickvän Zoe och hennes nya pojkvän, den rika mobbaren Brody och ett par vänner ut för att kampa på en öde ö. Josh's mamma, Polischef Karen Riley, tror inte på det övernaturliga men när henne's kollega Neil Chapman hittar kroppsdelar vid sjön så börjar hon oroa sig. Och det hela blir värre när terrorn börjar ta sig upp på land!
Med bla. Brian Krause ("Charmed", Stephen King's Sleepwalkers) och Don S. Davis ("StarGate SG:1) i huvudrollerna. Skriven och regiserad av Paul Ziller som har gjort en del bra Sci-Fi/Monster/Katastrof B-filmer som t ex Stonehenge Apocalypse (2010) och Ice Quake (2010).
Varken Sci-Fi eller Asylum som har producerat den här, vilket nästan ger den ett mer seriöst intryck. ![]()
Jag kände igen mycklet av början så jag trodde jag hade sett filmen innan men där fanns också en massa jag inte alls kände igen. Jag försökte söka på det men tyvärr så fungerar ju sökmotern här väldigt dåligt. Jag försökte googla men hittade bara den gammla Nessie tråden där det blev en het debatt om det övernaturliga mellan mig och Mjolnir, och någon försökte få mig att framstå som en konspirations tokig galning så jag läste igenom den. Väckte lite sentimentalitet hos mig. ![]()
En rätt blodig, goreig film med helt OK specialeffekter som är en blandning av CGI, dockor och parktiska. Fast filmen handling är inte så värst trovärdig. Om Loch Ness odjuret och de andra av dess ras var så aggressiva och lämnade kroppsdelar runt sig så hade de knappast förblivit okända och det känns otroligt att kroppar börjar dyka upp just då men inte innan för att inte glömma hur den ger sig upp på land och letar upp människor.
Jag gillade hur Brody, Chad och Zoe kämpade mot monstret på ön istället för det vanliga med att bara springa (ännu en scen jag tycker mig känna igen) och att Brody, som annars är en rik mobbare inte blev ett själviskt svin under kriserna som den typen av karaktär annars brukar bli.
Lite underligt mot slutet hur James lyckas ena stunden vara berätt att sjuta längre bort och sedan helt plötsligt är hos de andra med ett stort ägg för att rädda dem.
Sedan är väl ett problem jag har med slutet inte bara att de onödigt dödar Neil Chapman utan att de andra verkar inte bry sig ett dugg utan alla är glada och lyckliga och inte alls oroliga att han troligen är död (vilket han är). För att inte tala om kyssen i slutet som var helt out of the blue. Zoe har precis sett sin pojkvän bli uppäten och hon hade dumnpat Josh för de bara bråkade helatiden. Man fick inte se någon lösning på det precis.
Så varför handlar filmen inte om Loch Ness odjuret? Jo det gör den faktiskt, tackvare undervattens grottor som visst sträcker sig hela vägen. Men varför är Nessie i Amerika? Tja, min teori är att de inte hade råd att filma i England. Kanske orginalmanuset utspelade sig i Loch Ness men skrevs sedan om för Lake Superior i Amerika.
Det är iallafall en mycket spännande och bra film som jag kan varmt rekomendera till alla som gillar den här typen av underhållning.
Betyg: Underhållande
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 February 2015 - 12:47
Låter som en film man kanske skulle kika närmare på...

Posted 28 February 2015 - 23:36
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941)
Dr. Henry Jekyll har en teori om att ondska gömmer sig i alla människor och bara väntar på att få komma ut, något som inte är populärt bland andra och inte ens hans bästa vän Dr. John Lanyon tror på hans teori men han har alltid stödet från sin trolovade Beatrix Emery. Hans arbete att bevisa det går framåt och när han träffar den åtrovärda bartendern Ivy Peterson och förlorar kontrollen under en kort stund så bara förstärks hans övertygande, men när hans mänskliga försökskanin plötsligt dör så bestämmer han sig för att testa det på sig själv istället för att vänta. Men förändringen visar sig starkare än väntat då både personlighet och utseende förändras och Mr. Hyde är född. Grym, elak med ett maktbegär och lust så ger sig Mr. Hyde efter Ivy.
Klassisk psykologisk drama-thriller med bla. Spencer Tracy och Ingrid Bergman.
Jag vet inte vilket version det var jag såg tidigare (om det var den här eller den från 1931) men jag tror det var den här. Jag minns iallafall att jag blev besviken då allt handladed om sex. Nu visste jag inget om boken men jag trodde att Hyde skulle vara en seriemördare eller något sådant, inte en våldtäktsman. Den här Mr. Hyde skaffar sig en sexslav som han misshandlar, våldtar och terroriserar på alla möjliga sätt tills hon är totalt förstörd.
Det värsta är att från att han förvandlas till Hyde så får man inte veta hur Jekyll reagerar eller hur han har det. Istället blir uppfattningen att Jekyll minns allt vad han gör som Hyde (men inte tvärt om) och låter det ske, att han medvetet tar sina elexir och förvandlar sig trotts vetskap av vad Hyde gör utan att ens försöka stoppa det. Man får aldrig se att han ångrar det eller något sådant. I slutet så gör han tillsist något. Han låser bakdörren och förstör nycklen. Han skickar pengar till Ivy så hon kan fly. Men han verkar inte veta att han kan förvandlas till Hyde utan att dricka sitt elexir först för han lovar Ivy att hon aledrig ska få se Hyde igen men gör inget åt det. Tillsist löper Hyde amock och anfaller Jekyll's styvfar och Ivy. Jekyll gör slut med sin flickvän för att lämna henne men när allt spårar ur och han står iunför polisen och bästa vännen John så inte ens då gör han det rätta och erkänner vad han har gjort eller vad som har hänt utan förnekar allt vilket tvingar John att avslöja honom och skjuta honom när han förvandlas till Hyde och försöker döda honom.
Och trotts att mycket av storyn och Jekyll-sidan saknas så är filmen 1h50min lång, vilket är minst sagt ovanligt för den här tiden.
Sedan så blir man lite tveksam till hur det gick för hans offer. Det verkar som att Jekyll's svärfar och Ivy båda dog men man får det aldrig bekräftat. Man får se Hyde slå svärfar tills käppen går sönder och strypa Ivy men aldrig bekräftat att de dog.
Första gången var det mäst en besvikelse pga att jag inte kände till boken och ogillade därför att allt handlade om sex och erotik. Nu så ser jag hur hemsk och vågad den är. Hyde våldtar en kvinna, misshandlar henne, terroriserar henne liknande hur kvinnor i vissa förhållande behandlas på riktigt (vilket gör det här till ett vågat tabu-objekt att ta upp) och många scener är riktigt obehagliga pga det. Så som en drama thriller så fungerar den utmärkt. Men som en skräckfilm om en av de mäst kända klassiska "monstrena" så fungerar det inte alls då filmen är aldeles för djup, fär koncentrerad på sex, och med förlite action och skräck.
Jag undrar om det finns en klassisk Dr. Jekyll & Mr. Hyde film där Hyde är mer av ett mördande "monster" för jag hade velat se det.
Jag måste iallafall nämna att filmen har väldigt bra skådespelare (Spencer Tracy spelar både Jekyll och Hyde så bra att man nästan blir osäker på om det verkligen är samma skådespelare), fantastiskt smink (Spencer Tracy's ansikte är helt transformerat med smink men man ser verkligen inte att det är smink) och bra musik.
En klassiker man måste se men först vara berädd på vad man får och inte vänta sig något annat.
Betyg: Dubbelt så bra
RoboCroc (2013)
En raketuppskjutning misslyckas i Huston och delar av den krachar i krokodil-inhägnaden på ett närliggande zoo där exprimentiella nanobots läcker ut och tar över Stella, den 7,5 meter långa Australienska saltvattens krokodilen som snart rymmer
Zoo:ets chef Marshall skickar ut djuransvarige Jim Duffy tillsammans med deras nya biolog Jane för att fånga Stella, helt ovetandes vad som har hänt. Colonel Montgomery och Dr. Riley som har tillsammans med en massa soldater spärrat av området vägrar först låta dem söka efter Stella men inser snart att ha två experter fånga den gigantiska krokodilen kanske skulle göra det lättare att leta efter vrakdelarna, helt ovetandes om att Stella bär på det de letar efter.
Samtidigt på zoo:ets vattenpark badar och festar en massa ungdommar helt ovetandes om vad som har hänt,och en av dem är Rob, Jim Duffy's son. Tillsammans med sin idiotiska kompis Hud, tjejerna Sydney & Jules med sina pojkvänner, blir han inlåst i vattenparken.
Medans läget blir mer och mer akut och Duffy inser att något är alvarligt fel så blir han tvungen att be om hjälp från sin bästa vän, Nigel Evans samtidigt som nanobotarna arbetar snabbt med att förvandla Stella mer och mer till en ostoppbar mördarmaskin programerad att överleva till varje pris.
En lågbudget Sci-Fi film med bla. Corin Nemec (är han heltids anställd på SyFy nu?
Väldigt lågbudget vilket märks när de t ex skippade striden mellan Stella och Lejonet. CGI:n shiftar mellan bra och väldigt dålig där de lade mäst pengar på närbilderna.
Men sminkningen... de har inte ens försökt. Där finns inga sår från krokodilen utan alla offer ligger hela med lite (och jag menar lite) falskt blod (som dessutom är väldigt dåligt färgat) över sig. Antingen så hade de inga som skötte de effekterna eller så var de väldigt dåliga och brydde sig inte.
För att vara en mördarmaskin så är Stella rätt dåligt på det till en början. Hon lyckas inte ta Chef och soldaten hon tar klara sig med bara några skåmor. I synopsisen så står det att den är programerad för att döda och bara anfaller allt den ser men filmen visar i början tvärt om. Snarare så käns det som att den bara anfaller när den är hotad eller behöver näring för att fortsätta. Sedan går det plötsligt på andra hållet och blir rena masakern (seriöst, låsa in människorna med krokodilen?) .
För en gångs skull så kan man förstå de mobbande killarna. Rob's vän Hud är en total jäkla svinig idiot som jag bara inte kan förstå att Rob ungås med (och skådespelaren är verkligen usel). Och eftersom man får se väldigt lite av Rob så går den karaktären från en av huvudrollerna (vilket troligen var tanken) till en nästan anonym bikaraktär. Och varför ha med Duffy's son när han inte ens vet om att han är i Parken och inte får veta det fören precis i slutet? Känns totalt meningslöst.
Måste säga att jag inte förstår tanken bakom att kalla in krokodiljägaren Nigel för att hjälpa till när Stella inte längre beter sig som en krokodil och han inte vet om att hon är hälften robot. Där var aldrig någon mening med den karaktären och det kändes mer som att de körde in karaktären med en kofot (han är tydligen en rätt känd sångare så de kanske blev glada över att få ha honom med?). Eller varför Duffy vill hjälpa den kalla bitchen Riley att fånga Stella heller för den delen då han måste ha förstått att Stella var bortom räddning. Inte för att jag förstår varför Riley medvetet skapar den här masakern och hjälper Stella. Det hela låter helt ologiskt och overkligt kallblodigt ens för en som utvecklar vapen. Det är så ondskefullt så det blir löjligt. Och jag önskar att hon hade blivit uppäten av Stella istället för att dö i ett försök att rädda henne. Sedan måste jag undra om Washington verkligen var så rädd om projektet att de skulle offra hur många människor som helst.
Sedan orkar jag inte ens gå in på folk som inte ens reagerar på när deras nära och kära blir dödade. Eller varför Rob och hans vänner tar sig ner i kloakerna efter att Duffy räddar dem så att han måste rädda dem igen senare. Varför tog han bara inte med sig dem ut?
En OK och rätt underhållande film med ett väldigt rörigt manus, handling som hoppar hit och dit utan att man riktigt förstår varför de gör som de gör (Det känns lite som att de har tagit en hel trilogi och klämt in i en film på 1h24min.), blandad kvalitet där det känna som att mångas av de som skapade filmen inte bryr sig ett dugg om den och därför gör ett dåligt jobb. Skådespelarna sköter iallafall sitt jobb rätt bra och de som gör CGI:n verkar iallafall försöka.
Betyg: KrOKodil
Edited by Crusader, 01 March 2015 - 14:16.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 March 2015 - 08:33
RoboCroc har inget med DinoCroc och SuperCroc att göra va? (Mer än samma höga produktionsglädje)?

Posted 01 March 2015 - 14:16
SuperCroc är en tidig Asylum film, vilket RoboCroc inte är.
Därimot så är kommande RoboShark (2015) troligen iallafall en spirituell uppföljare då det är gjort av samma företag. Jag har inte hittat någon mer information så jag vet inte säkert hur nära den är planerad.
Edited by Crusader, 01 March 2015 - 16:16.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 March 2015 - 15:01
DinoCroc och SuperGator (det var den jag är väl också "spirituella syskon" om jag inte minns fel.
RoboShark är en (spirituell) uppföljare till RoboCroc? Eller DinoCroc/SuperGator?

Posted 01 March 2015 - 16:16
RoboShark är troligen spirituell uppföljare på RoboCroc, men som sagt så vet jag inte säkert. Det är samma som gör den och namnen är ju väldiga lika varandra. Kanske de tillochmed är fulla uppföljare? Bara att vänta och se.
Edited by Crusader, 01 March 2015 - 16:19.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 March 2015 - 02:28
Fredagen den 13 Juni, 1980, bevittnar en ung Jason Voorhees hur hans mamma, Pamela Voorhees, blir halshuggen av en ung tjej efter att hon har mördat en grupp ungdommar.
Många år efter den händelsen kommer Whitney Miller och hennes kompisar till Crystal Lake för att kampa och blir anfallna av en nu vuxen Jason. 6 veckor senare anländer Whitney's bror, Clay Miller, för att leta efter henne samtidigt som en grupp ungdommar ska till ett hus vid Crystal Lake för att festa en helg.
Med bla. Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Amanda Righetti, Ryan Hansen och Richard Burgi.
Tillskillnad från vad många tror så är det här inte en ren remake vilket är orsaken att den inte utspelar sig på 80-talet (vilket var planerna från början att den skulle). Istället är det en re-imagine som även skulle kunna passa in i orginal serien. Det ända som igentligen talat imot är hans byte till Hockey masken samt att Jason var tonåring när han's mamma dog här medans han var i 20-års åldern i orginalet.
Som ni kanske minns så var det i orginalet 1979. Men det året så fanns det ingen Fredagen den 13:e i Juni, utan det var året efter. Det hela var ett fel i manuset som uptäcktes försent.
Intresant att veta: Början av filmen med ungdommarna som letade efter marijuana var faktiskt i sin helhet en kort version av ett tidigare manus som var tänkt att vara en uppföljare på de första 7 orginalfilmerna, från början till slut.
Det här är en film som har fått mycket oförkänat dåligt betyg IMO. Många verkar klassa den som en av de sämsta filmer som har gjorts och jag kan bara inte förstå varför. Jag antar att en av orsakerna är att de visar en mer mänsklig sida av Jason som plågas av minnet av sin mor's död och hur han lyckas ta sig till olika platser så snabbt. Många verkar också ha glömt att Jason faktiskt var en människa i de första orginalfilmerna. De verkar också hata det psykologiska i filmen.
Men visst har filmen sina dåliga sidor. Danielle Panabaker, som jag annars tycker om i t ex The Flash spelar betydligt sämre här då hon är väldigt dålig på att reagera på att hitta hennes vänner mördade (ett vanligt OMG är allt man får), där är en tjej som ensam går upp till andra våningen och när hon ser att fönstret är öppet börjar leta efter mördaren i ett rum istället för att springa därifrån och killen som ensam går ut för att hitta sin kompis. Jag tycker också att de skulle ha låtit oss få känna undommarna lite mer innan de dödas för det känns som att man inte får känna de flesta av dem så väl vilket gör deras död mindre betydelselös. De kanske skulle ha låtit dem leva längre istället för att döda dem så snabbt.
Filmen är också rätt förutsägbar förutom vissa saker som t ex när [spela]Jenna blir dödad (vilket jag inte gillade)[/spoiler].
Hade jag gjort filmen så hade jag nog låtit Whitney komma undan när hon rymde (Clay hade ju då ändå indirekt räddat henne) och sedan ta sig in i huset där alla blev rädda. Sedan hade Jason kommit dit. Whitney och någon annan flyr och möter Clay och Jenna som är påväg för att varna dem (alternativ kommer de fram i tid att rädda Whitney och någon annan). Jag hade också kortat ner början med de andra ungdommarna för att få mer tid med de senare undomarna. I slutet hade jag låtit Clay, Whitney och Jenna klara sig alternativt låtit Clay dö medans han räddar de andra två. Alternativt låtit Clay och Jenna hitta ner i gångarna och rädda Whitney för att sedan ta sig tillbaka till huset och Jason följer efter dem. Framförallt hade jag ändrat slutet om jag inte hade planerat en direkt uppföljare. Jag hade nog också låtit någon komma undan Jason iallafall för stunden. Jag tror det hade blivit bättre.
En sak jag tycker folk är väldigt orättvisa med är kritiken mot Jared Padalecki där de säger att han är urusel på att spela. Jag vet inte om de ignorerar honom och bara tog det förgivet pga Supernatural men han är så inne i sin roll här, speciellt i skräckscenerna där man riktigts er skräcken i hans ögon, hur svetten rinner och hur han sväljer innan han går runt ett hörn medans hans händer skakar. Visst är minspelet lite stelt ibland men de sakerna är riktigt svåra och många av Hollywoods största skådespelare (som George Clooney) klarar inte av det. Fast folk som själva inte är skådespelare (vilket jag är) verkar inte förstå just hur svårt det är att skådespela.
Det här är iallafall för det mästa en riktigt bra film. Väldigt trogen orginalet i stil, snyggt filmad, för det mästa bra regi, bra musik som är myckewt inspirerad av orginalet och faktiskt har några stycken från det. Jag vet att jag första gången tyckte illa om början av filmen med sina överdrivna dåliga karaktärer och deras jakt på knark men den här gången störde jag mig inte alls lika mycket på den, kanske tackvare att jag har sett om orginalen sedan dess och insett att det fanns gått om dem i de filmerna också. Jag tycker fortfarande att de överdrev starkt med nakenscenerna (varför vill de flesta killar ha fula sillikonbröst?), de väldigt erotiska sexscenerna, drogerna, alla porrfilmer och porrtidningar som fanns igenom hela filmen som om de var coola påskägg, killen som ska onanera i vardagsrummet osv. Jag tycker också att reaktionen när någon vän eller flickvän hittades död var dåligt då iallafall jag tycker man borde reagera mer än ett "Oh, shit!" eller "Oh my God!". För att inte glömma att där var ingen som helst reaktion när Jenna kom på sin pojkvän i sängen med en av hennes kompisar, vilket gjorde hela grejen totalt onödigt.
Slutet var, som sagt, dåligt även om jag förstår att det skulle vara en hyllning till slutet i första filmen. Speciellt nu när det inte blev någon direkt uppföljare.
Filmen har många bra saker och hade kunnat bli en förebild till framtida Slashers men tyvärr så faller de ibland i gropar på att dumma ner saker bara för att det ska vara så och göra som alltid har gjorts. Jag tycker iallafall att den är bra!
Betyg: 3,5 kroppsdelar av 5 ungdommar
Edited by Crusader, 14 March 2015 - 02:45.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 March 2015 - 19:33
Indiens Dotter / India's Daughter (2014) [UK/IN]
¤ Tack SVTr/SVT Play!
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? I december 2012 spreds nyheten om en gängvåldtäkt på en buss i New Delhi över världen. En dokumentär om brottet, om förövarna och bägaren som till slut rann över och satte Indien i brand.
VEM? Förutom intervjuer med experter, anhöriga till både offret och förövare så klämmer man in en intervju med Mukesh Singh (en av förövarna, själv hävdar han att han "bara" körde bussen).
VAR? Totalförbjöds i Indien då man fruktade att Mukesh Singhs medverkan skulle åstadkomma nya demonstrationer. Folk gick man (kvinna) hur huse' och demonstrerade mot censuren. TV-bolaget NDTV som skulle ha sänt dokumentären i Indien på internationella kvinnodagen vägrade fylla tablåluckan som uppstod och körde filmens logga med texten "en ny våldtäkt var 20e minut" istället.
HUR? Om man missat några detaljer kring den brutala våldtäkten får man hela storyn här, med råge. Jag skall erkänna att jag tyckte det kändes opassande på förhand att en av förövarna förekommer i dokumentären men måste medge i efterhand att det ger en nyans och bredd åt slutresultatet. Det är en skrämmande och direkt äcklande bild som målas upp, inte bara av brottet i sig utan den kvinnosyn som härskar i Indien. Och när man kommer så långt som till försvarsadvokatens uttalanden sig tvingas man påminna sig: "det är inte en Hollywood produkt; karln finns på riktigt". Men filmen rymmer också en portion hopp om att landet kan resa sig och låta kvinnan vara sin egen ägodel...
NÄR? Dokumentären finns på SVT Play fram till och med 7e april. Passa på.
BETYG? 5 steg mot framtiden av 5 möjliga.

Posted 15 March 2015 - 00:04
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 March 2015 - 02:38
Jag ämnar att se den. Jag tycker att det känns viktigt att göra det.
Posted 15 March 2015 - 04:35
Mr. Wong in Chinatown (1939)
När en kvinna som kommer sent en kväll för att prata med James Lee Wong blir anfallen i hans vardagsrum callas Captain Sam Street dit, helt ovetandes att hans dejt, reportern Roberta 'Bobbie' Logan har följt efter honom. Deras enda ledtrådar är ett namn: Captain J.
3:e filmen i serien om Hugh Wiley's Kines-Amerikanska privatdetektiv James Lee Wong, mer känd som Mr. Wong, med Boris Karloff i en av hans mäst ikoniska roller.
Första gången vi får träffa Roberta 'Bobbie' Logan.
Jag vet inte varför någon skulle vilja vända sig till mr. Wong för beskydd. Jag tycker han misslyckas nästan alltid och alla han lovar ska vara säkra blir dödade. Men han brukar iallafall avslöja mördaren iallafall. Lite överaskande vem det var.
För omvexlings skull så var inte Street värdelös. Han räddade Wong's liv.
Bäst var när Bobbie försöker pussa Captain Street och han sätter ett äpple i munnen på henne.
Likadant: Bobbie (kickar genom ett fönster): "Bill! I see somebody in there!" Bill (som under tiden har gått in): "Yeah, it's me." ![]()
Helt OK.
Betyg: 2,5 koppar tea ur 5 kannor
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 March 2015 - 16:35
@Crusader: Jag hade räknat med att dokumentären skulle vara svartare och tyngre än vad den faktiskt var. Men det är ett tungrott ämne, det håller jag med om.
Och för den som undrade vad stjärnan i texten betydde så glömde jag kolla upp tv-bolagets namn. Fixat nu.

Posted 19 March 2015 - 18:44
Det Gyllene Svärdet / Ilya Muromets (1956) [SU]
¤ Tack Archive.org!
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? När förlamade Ilja bjuder fattiga resande in i sitt hem blir han belönad med en magisk dryck som ger honom krafterna åter. Tillsammans med Prins Vanda söker de rädda landets befolkning undan den onde Tsar Kalin.
VEM? Regissör Aleksandr Ptushko brukar omnämnas som Sovjets Walt Disney.
VAR? Hade sin urpremiär den 16 September 1956 hemma i Sovjet/Ryssland -- svensk premiär daterad till 21 September 1959.
HUR? Överraskande bra fantasy från fornstora Sovjet som bygger på rysk folksaga. Storyn är överraskande bra och pepprad med små inlån från västerländsk kultur. Intressant är också att "den goda sidan" och "den onda sidan" skiljer sig lite mot vad man är van vid. Härlig scenografi och charmiga optiska effekter tillsammans med trevlig rekvisita gör det här till ett väldigt trevligt sätt att spendera 82minuter på. Skall man klaga på något så är det att skådespelarnas teknik inte är den bästa, den känns aningen högtravande och ibland känns det som om man inte är medveten om varandras existens. det kan dock vara ett utslag av att versionen på Archive.org är dubbad till engelska, dubb har en förmåga att skärma sig från filmen. Dubben är dock annars helt ok och oftast tänker man inte på att den är just dubbad.
NÄR? Kanske kan jag tycka den engelska titeln är lite missvisande, den stora poängen med filmen är faktiskt inte en drake (även om den förekommer i slutstriden).
BETYG? 4 listiga hjältar av 5 möjliga.
Eng. Titel: Sword And The Dragon.

Posted 20 March 2015 - 13:49
Högtravande skådespel är vanligt i sovjetiska/ryska filmer från den tiden, så det berodde nog inte på den engelska dubben.