Figurer
Posted 24 February 2012 - 20:56
Posted 25 February 2012 - 01:51
Posted 25 February 2012 - 10:23
Har det tydliggjorts när Grom Vitskägg levde?Beskrivningen av Grom är skrivet ur ett historiskt perspektiv, och jag skulle säga att hans skulle i så fall endast dyka upp som spöke, och att han går igen är mest ett rykte på mentalsjukhuset. Så jag hade inte tänkt mig honom som en odöd pirat. Han kan dyka upp i ett tidsresa eller något men mer vet jag ej.
Posted 25 February 2012 - 12:20
Hm, nej, den levande basen är inte källan till alla superkrafter, bara till vissa hjältars krafter.
Ah, ok. Måste uppfattat den biten fel, men fortfarande en schysst idé. Tack för den infon.
Posted 25 February 2012 - 13:19
Daniel igen: Kände inte till Modrons men tänket så som du beskrev det låter som ett bra koncept (som redan är taget då förstås). Fast jag ogillar riktigt simpla geometriska former (även om de är oumbärliga hjälpmedel när man tecknar). Känns så nedrans billigt 80-tals 3D-grafik. Lite därför min version blev mer "Portal".
Det var Predabots idé jag tänkte på med järnhanden som styr och där det bara finns gängse former.
Posted 25 February 2012 - 14:00
Edited by Sret, 25 February 2012 - 14:02.
Posted 25 February 2012 - 16:49
Gillar din bild på Grom, nästan helt hur jag hade tänkt mig honom, fast jag hade ju inte någon klar bild av honom i huvudet till att börja med ändå. Kanonen var en kul detalj.
Gött att höra! Du får gärna ha bilden som en utgångspunkt för vidare förädling vid behov. Jag lade till kanonen för att det stod någonting i Groms beskrivning om att han antagligen hade superstyrka. Att veva med en kanon ger ju en märkbart högre skrämselfaktor om man är en superstark pirat.
Lustigt nog så genererade detta i sin tur en annan idé. Du får säga vad du tycker. Den är baserad på ditt material.
Gromsalutör - http://i1246.photobu...edited_text.jpg
Posted 25 February 2012 - 18:08
Johnny Boy - http://i1246.photobu...zeAge_80tal.jpg
Posted 25 February 2012 - 19:05
Posted 25 February 2012 - 19:56
Posted 25 February 2012 - 20:21
Gillade verkligen Nocturne i bilden du gjorde XD
Kunde inte låta bli.
Är Gromsalutörerna någon sorts legosoldater som är på Herr Vits lönelista? Eller som endast Herr Vit har befälet över och lånar ut till andra? Jag tror att han är för smart för att ha en så nära och direkt koppling till något sådant. Hur exakt menar du med att skapa dem? Det hela gör mig nyfiken, kul att Gromköping sprider inspiration
Njä, Herr Vit vill vara inkognito har jag läst men han borde ju fortfarande vara den som bestämmer vem som får ha en Gromsalutör, när de får användas och när de får vara fler än en (via X antal hemliga koder och ombud). Han vill ju inte att de springer omkring och pangar hur som helst i hans stad. Inte hans stil har jag förstått. Så Herr Vit ingen direkt koppling (eller spår) till några Gromsalutörer eller de grupper som har dom. Rekrytering, träning, utrustning och betalning får grupperna sköta själva.
Med "skapa" menade jag väl att grupperna pumpar en tungviktare full med lite vad som helst som gör honom stark och villig att ta jobbet. Droger, pengar, genmanipulering, magi, cybernetik, choklad...vad gruppen kan få tag på och har råd med (eller som jag antar att Herr Vit i hemlighet ger dem tillgång till). Poängen är att de har ett gemensamt namn och koncept, men olika sätt att göra det på. En slags superhjälteförsäkring för rika brottssyndikat som saknar egna superskurkar på lönelistan.
-------
Och eftersom ingen superhjälte har dykt upp för att stoppa mig kör jag vidare med ytterligare en spontan färglagd skiss på en av era många karaktärer.
Den här gången blev det Järnängeln.
Järnängeln - http://i1246.photobu...s_01_edited.jpg
Edited by Göta Lejon, 25 February 2012 - 20:22.
Posted 25 February 2012 - 21:12
Edited by Sret, 25 February 2012 - 21:13.
Posted 25 February 2012 - 22:35
Aha, jag gillar din idé. De är alltså ett koncept som Herr Vit har makt över att ge ut.
He he! Ja, kort och gott så, ja. Kul att du gillar den.
Posted 25 February 2012 - 22:46
Posted 25 February 2012 - 23:14
Posted 26 February 2012 - 00:02
Hade varit kul ifall det var en sällsynt sak och inte används speciellt ofta. Endast i speciella tillfällen och i sällsynta fall.
Jamen det är precis tanken. De skulle inte stå parkerade bakom varje gathörn precis. Används endast mot riktigt jobbig superhjältar om de skulle dyka upp under en mycket viktig kriminell operation. Även här kan ju Herr Vit gjort upp en lista på vilka superhjältar som de får användas mot. En slags passiv "hit-list". Om mindre superhjältar dyker upp kan de ju avfyra en "Gromsalut" eller två...
Som en spec ops typ
Jo, lite så. Fast solo-ops för de mesta. Men de lär väl ha en massa vanlig hejdukar runt sig också.
Posted 26 February 2012 - 00:57
Edited by Sret, 26 February 2012 - 02:10.
Posted 26 February 2012 - 12:10
Och så tänker jag mig att det åtminstone någon gång lär dyka upp en icke-auktoriserad gromsalutör. Finns det kanske något särskilt ord för sådana?
Förresten så funderar jag över att Grom dricker grom på bilden. Det är ju intressant att det finns en dryck som heter så. Har Grom fått sitt namn för att han tycker om drycken? Eller har drycken hittats på i modern tid av någon dryckesfabrikör som vill använda gamla pirater i sin marknadsföring? Om det nu är sant att Grom spökar, hur reagerar spöket då när han får veta att hans namn används på det sättet?
Posted 26 February 2012 - 14:02
Jag gillar tanken på listan. Då borde nog Ghast ha mött någon då och då.
Ghast verkar vara en tillräckligt hård rackare för att vara med på listan, kanske t.o.m. anledningen att de skapades? Något i stil med att Ghast träffade på den första testkörningen av konceptet och åkte på tillräckligt med stryk för att Herr Vit skulle tycka att det var praktiskt att ha några fler Gromsalutörer utspridda bland de viktigare grupperna.
En vidare spinn på det skulle kunna vara att Ghast med tiden inser detta och kanske känner sig skyldig till att det nu finns fler Gromsalutörer där ute... rent av kan det vara ytterligare en anledning till att han nu är med i Nordens Stjärnor, för att personligen hålla ett öga på vissa av dem utifall de stöter på en Gromsalutör eller två... Bara spånar fritt här nu.
Det kan ju tänkas att det finns en person som officiellt bestämmer över salutörerna och som är den som åker dit om något går fel, men att det i själva verket är Herr Vit som är den som bestämmer på riktigt.
Och så tänker jag mig att det åtminstone någon gång lär dyka upp en icke-auktoriserad gromsalutör. Finns det kanske något särskilt ord för sådana?
Förresten så funderar jag över att Grom dricker grom på bilden. Det är ju intressant att det finns en dryck som heter så. Har Grom fått sitt namn för att han tycker om drycken? Eller har drycken hittats på i modern tid av någon dryckesfabrikör som vill använda gamla pirater i sin marknadsföring? Om det nu är sant att Grom spökar, hur reagerar spöket då när han får veta att hans namn används på det sättet?
En mellanhand eller fler känns väl typiskt Herr Vit tycker jag, iaf baserat hans beskrivning. Fritt fram att skapa en sådan om någon vill.
En Gromsalutör-wannabe skulle väl kunna kallas för en "Gromsabotör". Både att han sabbar konceptet, ryktet, osv. Men även att han sabbar sta'n mer än originalen. Ser framför mig hur Kapten Copyright susar in för att stävja detta uppenbara brott mot kopieringslagen, även om den är olaglig från första början.
Huruvida rom ska ha något att göra med Grom och vad Grom skulle tycka om det lämnar jag åt skaparen att svara på.
Finns det en Gromköpings-tråd på forumet förresten, där man kan plita ner sådana här idéer och förslag?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är ju en figur-tråd så jag fortsätter att slänga in lite fler skisser så det ser ut som att vi håller oss inom rätt ämne...
Har gjort en färglagd skiss på Emeritus Blod, som vanligt baserat på info jag hittat i guiden. Som i alla tidigare fall är det så klart upp till skaparen att avgöra vad som är rätt och fel. Jag kan spåna ganska brett när jag blir inspirerad...
Emeritus Blod - http://i1246.photobu...s_01_edited.jpg
Edited by Göta Lejon, 26 February 2012 - 14:03.
Posted 26 February 2012 - 14:39
Jo, Ghast kan vara en anledning till att Gromsalutörerna finns, han är ju ett hot mot Herr Vits kriminella företag, och sprider han ut konceptet till andra kriminella grupper så finns det ju ingen koppling till honom som den enda som har dem. Han är helt enkelt för smart för det.
Posted 26 February 2012 - 17:04
Liemannen - http://i1246.photobu...s_01_edited.jpg
Jag har vänt på hans symbol på dräkten så lien blir bokstaven "L", som i Liemannen. Det var helt enkelt en alldeles för schysst idé för mig för att jag skulle kunna ignorera den. Känns så klassiskt superhjälte på något sätt.
Posted 26 February 2012 - 17:18
Posted 26 February 2012 - 18:48
Du är verkligen aktiv här Göta Lejon.
Det lugnar nog ner sig. Bränner genom en hel del inspiration och idéer just nu. Det bruka ta slut efter ett tag, så det gäller att passa på.
Kul att jag prickad rätt på Groms attityd. Skämtet på hans karaktärsbild var bara ett plötslig infall jag fick, ungefär som med Herr Vit. Fast där ville jag samtidigt visa hans nära band till sin familj, något i stil med att farsan står för kvällens underhållning. Skämtet på Johnny Boy-bilden kändes ganska rätt på väldigt många sätt.
Har ju inte visat upp några serietecknarfärdigheter så jag gjorde en testsida på Ghast vs en Gromsalutör.
Kom på att bara "Salutör" kan ju funka som ett kortare alias för dom också.
Ghast vs Gromsalutör - http://i1246.photobu...mpel_edited.jpg
Posted 26 February 2012 - 19:40
Edited by Sret, 26 February 2012 - 19:40.
Posted 26 February 2012 - 19:48
Kommer du att teckna någon Nordens Stjärnor-serie? Det vore kul om du ville göra ett äventyr i vilket Gromköping presenteras närmare. Eller har du andra serier på gång?
Du är verkligen aktiv här Göta Lejon.
Det lugnar nog ner sig. Bränner genom en hel del inspiration och idéer just nu. Det bruka ta slut efter ett tag, så det gäller att passa på.