Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#776 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 April 2011 - 19:56

Rio vill jag se och hoppas jag kan göra det vid tillfälle. Hm.. Jag har ju inte sett animerat i 3D än så jag kanske skulle ta tillfället i akt?

Även jag har sett Hotel som dukeofnewyork skrev om tidigare och kan bara konstatera att jag inte var riktigt lika lyrisk.. :P

Hotel (2004)

Lovorden haglar över denna film från Österrike (bara det väckte mitt intresse då min erfarenhet av filmer från det landet är obefintligt ska erkännas) och visst kan jag hålla med om att fotot och bildspråket är tämligen vackert på sina ställen. Ödsligheten och det lurpassande mörkret genomsyrar bilden. Men jag tycker att tempot är aningen för långsamt för min smak och – hör och häpna – det finns alldeles för många lösa trådar för att jag till fullo ska kunna uppskatta filmen. I vanliga fall gillar jag filmer som inte skriver en på näsan om vad som händer, men i detta fall hade jag uppskattat lite mer kött på benen. Och det långa tagningarna där kameran fryser vid ett objekt gör att jag känner mig lurad för jag tror att något kommer att ske, men kan bara snopet konstatera att så inte var fallet. I stället förflyttas vi till en helt annan scen som inte har något med den tidigare att göra. Snopet kan jag tycka då det frekvent förekommer i filmen.

Nej, med lite mer övning och erfarenhet så kan nog regissören få till det. För förutsättningarna finns där. Hon har något på gång, Jessica Hausner. :)

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#777 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 April 2011 - 20:24

Jag tyckte om att att just det lades ut ledtrådar, brottstycken istället för raka linjer och rättesnören. :)

Men visst, det krävdes av tittaren att fylla i ordentligt och det hade kunnat göras annorlunda, men hon var konsekvent och gjorde på ett, sitt sätt. Sen kan man tycka det var bara eller inte i sig, men väl utfört var det. För ett förstlingsverk var det klart godkänt, trots vissa brister. Men det är ju som med konst som ju film bör vara, viss konst berör och fungerar för en, annan inte. Oavsett om det är tekniskt välgjord eller av hög konstnärlig klass.

Och även jag skulle vilja se mer av henne, dessvärre har hon inte varit ( eller fått vara) så produktiv. Endast tre filmer efter Hotel varav en är en så kallad biopic av någon engelsk matsnubbe. Inga fler skräckisar tyvärr... :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#778 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 April 2011 - 16:40

Zombieland (2009) [US] @DDG, @MZ, #Restless, #Synon, #Crusader, #tntclr, #RickHunter, #super85
Skräck-komedi (hur absurd är inte den genrebenämningen på en skala?) som är mer underhållande än skrämmande. Rätt solid story även om den kanske inte innehåller så mycket som vi inte sett tidigare. Bitvis riktigt rolig även om alla "regel" kommentarer blir mer enerverande än underhållande efter ett tag. Kompetenta skådespelare, även om ingen sticker ut, Bill Murray gör ett trevligt gästspel som sig själv. Slutet inne på nöjesfältet tillhör faktiskt filmens svagare delar.

Edited by XC, 13 April 2011 - 16:48.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#779 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 April 2011 - 18:20

Rio (2011)

Senaste tecknade från Ice Age-gänget. Blu är en Blå Dvärgara som blir kidnappad från brasilien som unge och av en slump hamnar hos en ung tjej i norra USA, där han växer upp. Han blir helt hemtam och behöver aldrig ens lära sig att flyga. Hopp 15 år framåt, då "familjen" ombeds åka till Rio de Janeiro för att Blu ska få para sig med en av sin art, de är nämligen utritningshotade. Väl där blir både Blu och hans "partner" Jewel bortrövade av fågelsmugglare. De rymmer och får hjälp av bl a en Tucan och en dreglande bulldog.

VÄldigt trevlig och underhållande familjefilm, det här. Rolig och charmig på ett naturligt sätt, med bra flyt i dialogen. Skön samba- och bossamusik som smälter in bra i filmen, känns aldrig som avbrott i handlingen. Stort plus för den totala avsaknaden av inkrystad "vuxenhumor", som numera är alltför vanligt i tecknad film; här verkar man ha fattat att bara en film är välgjord kan den vara underhållande för alla åldrar. Rekommenderas!

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#780 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 April 2011 - 20:12

Pom Poko (1994) @DDG, @MZ, #Carty
Charmig historia om mårdhundar (eller tvättbjörnar) och deras kamp för överlevnad. Snyggt animerad och fina välavstämda färger. Reagerade lite på när man låter killarna visa familjenötterna, och ärligt så finns det en viss fixering vid dem i filmen här och där som är aningen störande på sina håll. Filmen känns aningen lång, men då utan att bli seg eller utdragen. Större delen av tiden så klarar storyn inte av att slå an på känslorna hos mig. Slutet är realistiskt om något, och storyn doftar lätt av illa dold propaganda. Nu låter det kanske mer illa än vad det är, filmen är trots sina brister helt klart sevärd.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#781 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2011 - 20:20

Paranormal Activity 2

"The most anticipated horror event of the year. Steady your nerves, your sleepless nights are about to return." - Dread Central

Ovanstående får mig att undra om vi sett samma film?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#782 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2011 - 22:14

The I Inside

Spännande film om en man som vaknar upp på ett sjukhus utan något minne av de två senaste åren. En olycka hände för två år sen då han hamnade på samma sjukhus men vad har hänt däremellan? Färdas han i tiden mellan två tidpunkter eller håller han på bli galen? Storyn är lite som en blandning av The Butterfly Effect och (STOR SPOILER) Jacob's Ladder eller Shutter's Island. Det är främst slutet som som påminner starkt om filmerna under spoiler markering och också är varför jag spoilermarkerat det. Filmen i stort påminner ganska mycket om den första filmen men just slutet är lite av en kombination av de två. Jag insåg just att ingen kommer att våga läsa vad som står under den där spoilermarkeringen även om dom sett den här filmen för då finns istället risken att spoilra dom filmer som jag nämner under spoilermarkeringen. Ha. Jag kom just på en tredje film förresten fast den har inte lika stark koppling så jag struntar i den. (most crypric review ever?) Hur som helst tycker jag ändå att det är en bra film med riktigt skön stämning som doftar lite Hitchcock. Väldigt bra cast också med mnamn som Stephen Rea, Stephen Graham, Stephen Lang (puh, många Stephen)och Sarah Polley. Ryan Phillipe som spelar huvudrollen når inte riktigt upp i deras kaliber men är ändå helt ok. Bra musik och snyggt sammansatt. Det är egentligen bara att den påminner irriterande mycket om de där andra filmerna som gör att jag inte sätter ett högre betyg. Och det faktum att jag ändå gillar såna här filmer som gör att jag inte sätter ett lägre. :P

3,5/5

Jag kom just på en till film med liknande slut. Ha.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#783 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2011 - 23:59

Låter som en intressant film, Wylie. Får notera den på listan tror jag.

The Reef (2010)

Fem vänner avnjuter en vecka på havet kring Stora barriärrevet i Australien. Långt ute till havs kapsejsar de och alla hamnar i vattnet. De krälar chockade ombord på den upp och nedvända båten och upptäcker att en stor bit av skrovet slitits bort. Fyra av dem bestämmer sig för att simma mot fastlandet, medan den femte väljer att stanna och invänta hjälp. Snart inser vännerna att de förföljs av en gigantisk vithaj…

Jag hade inga större förväntningar när jag satte igång filmen och blev knappast förvånad när jag såg att skådespeleriet ej var det bästa, dialogen vacklade och storyn kändes som en gäspning. Plus det faktum att den är verklighetsbaserad vilket får mig att ta några steg tillbaka (sådana filmer brukar sällan bli särskilt lyckade). Men när vi väl förflyttades ut på havet så tog sig filmen en aning. Inte så att jag satt på nålar av spänning, men något underhållen blev jag trots allt. Uppenbart att filmen ej kom från Hollywoodfabriken för storyn förs fram på ett relativt lågmält sätt och skrämseleffekterna dominerade inte. Dock var det uppenbart från första början vem som skulle överleva det hela…

Vad gäller fotot så måste jag säga att undervattensfotot var utmärkt och det i kombination med verkliga hajar (inga fåniga plasthajar som filmats direkt utan riktiga som vävts in på ett naturligt och snyggt sätt) gav mig emellanåt en känsla av en dokumentär på Discovery Channel. Inget negativt med det, tvärtom: visar att fotot var väldigt lyckat i filmen.

2/5

#784 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 April 2011 - 16:46

Phantom of the Paradise (1974) @DDG, @MZ
En uppdatering av klassiska Fantomen på Operan. Ungefär samma miljöer som originalet men där operan byts mot allehanda mainstream-genrer. Välskriven satir, eller framtidsvision (beroende hur man vill se det 37 år senare) på musikbranschen i stort. Bra karaktärer som gestaltas av stabila skådespelare. Visuellt spartansk och lekfull. Det hela toppas med ett väldigt bra soundtrack, och om man tycker musiken stundtals låter bekant så kan det bero på att Paul Williams ligger bakom musiken här och i klassiska Bugsley Malone. Jessica Harper måste jag säga har en rätt härlig röst. Det snackas om en remake (förstås) det lär väl bli något plastigt hopkok som skämmer originalet (som står stadigt på benen fortfarande).

Edited by XC, 18 April 2011 - 16:52.

fqq5BYam.jpg

#785 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2011 - 06:22

Scream (1996)

För 1 år sedan blev Sidney's mamma brutalt mördad. Runt årsdagen börjar en mystisk spökklädd mördare att döda ungdommar och det hela drar upp otäcka minnen för Sidney. Speciellt när mördaren börjar terrorisera henne och den påfrestande reportern Gale Weathers börjar leta efter en story.

En film som blev kultförklarad redan när den var ny och satte en ny standard för ungdomsslasher. Filmen blev ett fenomen och satte nytt liv i en annars uttjatad och halvdöd genre. Faktum är att den igentligen startade en helt egen genre med lite smartare skräckkomedier om ungdommar jagade av utklädda hemliga seriemördare utan övernaturliga krafter där offren inte var helt hjälplösa utan gav mördaren ordentligt med stryk innan han dödade dem och där man försökte lista ut vem mördaren var. Visst, den typen av slasher fanns givetvis innan också men de var aldrig så uppenbart en egen genre som de blev efter den här. Och den hade ett nytt koncept som få slasher hade tidigare, 2 mördare.
Filmen håller givetvis även idag fast den hade sina fel. Det komiska överdrivande skådespelandet gjorde att många gissade vilka mördarna var långt innan man fick veta det. Ett annat var att slutet inte riktigt levde upp till resten av filmen, något som även uppföljarna brottats med.
En intresant sak är att Drew Barrymore fick igentligen rollen som Sidney men tyckte sedan att filmen skulle bli bättre om hon spelade karaktären i början. Eftersom hon var en känd skådespelerska och alla visste att hon var med så skulle det överaska folk att hon dog.
Likadant så fick David Arquette först rollen som Billy men blev istället intreserad av karaktären Dewey och gjorde den från en tuff snygg polis hjälte till den underbara töntiga karaktär som det blev.
En annan kul grej är att det var under inspelningen av Scream som Courteney Cox och David Arquette träffades och blev förälskade för att sedan slutligen gifte sig.

9/10

Scream 2 (1997)

2 år har gått sedan morden. Sidney har gått vidare med sitt liv och går nu på college. Men på smygpremiären av "Stab", filmatisering av Gale Weathers' bok om morden, blir 2 personer mördade och plötsligt är Sidney heta nyheter igen. Var det bara en tillfällig grej eller har det börjat igen?

Mycket bra även den här fast inte lika bra som första.
Den här gången körde de en ny taktik för att hindra att man skulle lista ut namnet på mördarna. Ingen mer än manusförfattarna och regisören visste nämligen vem det var. Inte ens de som spelade karaktärerna som visade sig vara mördarna visste. Ironiskt nog så lyckades ändå de flesta lista ut en av dem. Men resultatet blev att den andra mördaren om än överaskande inte kändes trovärdig.
Precis som i första filmen så är det många karaktärer som spelas av skådespelare som sedan dess blivit mycket kända.
En av de roligaste sakerna i filmen är klart att Tori Spelling spelar Sidney i filmen "Stab" eftersom i första filmen när Sidney blir frågad vem hon skulle vilja spelade henne i filmatiseringen om morden så gjorde hon klart att hon absolut inte ville att Tori Spelling skulle göra det. :P
En miss märkte jag. Randy visar ett ärr efter första filmen som tydligt är efter en kniv, men han blev skjuten i första filmen.
Jag gillar fortfarande inte att Randy dör i den här filmen men visst var det överaskande när man såg den första gången. Bara synd på en härlig karaktär som kändes som en pelare i mytologin.
De skrämdes ordentligt med att låta en tro att Dewey blev dödad. Denna härliga karaktär är en underbar favorit.
En intresant sak är att från början var mördarna Derek (Sidney's pojkvän), Hallie (Sidney's bästa kompis) och Cotton (killen som Sidney felaktigt anklagade för mordet på henne mor). Men ett tidigare manus blev stulet och släppt på internet så de fick ändra slutet och byta mördare.

8,5/10

Scream 3 (2000)

Någon letar efter Sidney som nu lever ett isolerat liv på hemlig ort. Samtidigt börjar skådespelare mördas efter ordningen som de dör i filmen de just spelar in, "Stab 3" och efter varje mord lämnas en bild på Sidney's mamma. Gale Weathers får i uppdrag av Polisdetektiv Mark Kincaid att undersöka morden. Tillsammans med Dewey och skådespelerskan som spelar Gale i filmerna börjar hon undersöka Sidney's mamma's förflutna.

Mycket bra avslut på första trilogin. Även om det faktiskt var totalt ologiskt att där bara var en mördare. Och från början så skulle Emily Mortimer (som spelade skådespelerskan som spelade Sidney i "Stab 3") vara den andra mördaren och en gammal skolkamrat till Sidney.
Det känns lite uppfriskande att Sidney den här gången har backat lite och att andra karaktärer nu har större roll i filmen än hon har. Orsaken var för att Neve Campbell spelade in en annan film samtidigt.
Är lite trött på att Dewey och Gale har gjort slut inför varje film för at5t sedan bli ihop igen.
Jag tyckte det var synd att fake-Gale dog och minns att jag även gjorde det första gången. Det var en härlig karaktär.
Rolig cameo med Jay & ilent Bob. :D
Lite förvånande att filmen blev bra då de skrev om den en massa under filmningen och Kevin Williamson, som skapade Scream och skrev manuset till de första 2 filmerna fick sparken och hans Scream 3 manus skrotades. I hans manus så skulle Stu, från första filmen, komma tillbaka och vara mördaren och det skulle utspela sig på en skola men när Columbine High School masakern hände så skrotades den idén.

8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#786 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 April 2011 - 19:18

Kan det möjligtvis vara som så att du tänkt se fyran inom en snar framtid, Crusader? ;)

#787 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 April 2011 - 00:12

Ursäkta att jag inte svarade på det du skrev, Synon. Jag var på Bio. :D

Scre4m (2011)

15 år har nu gått sedan Woodsboro-morden. Sidney, nu en omtalad författare av en self-help bok, är tillbaka i Woodsboro för att prata om sin bok och skriva autografer. När 2 unga tjejer blir brutalt mördade så börjar det hela igen. Men den här gången tänker inte Sidney fly. Hon tänker stanna och skydda sin familj och sin kusins kompisar.
Samtidigt tänker Gale Weathers-Riley hitta och stoppa mördaren, något hennes make Sheriff Dewey Riley inte gillar.

De kan fortfarande hela grejen med att överaska och gör det redan från början när en film i en film visar sig vara i en film. :P
Den här gången har de satsat mer på mord samt underhålling och mindre på handling. Vilket ibland känns som att de går till det klassiska men tråkiga scen, mord, scen, mord, scen, mord som de tidigare filmerna försökte hålla sig borta från.
Twister finns det som vanligt gott om. Tyvärr är en av de största den mäst förutsägbara. Att Sidney's kusin Jill skulle vara mördaren kändes så totalt osannolikt så givetvis var det hon. Och många av twisterna verkade gjorda av hjärna, inte hjärta. Alltså försöka överaska så mycket som möjligt även om en annan väg hade varit så mycket trevligare.
Ett bra exempel är Kirby och hennes flörtande med Charlie. Ett väldigt sött par som man ville skulle hända något med. Så givetvis var han en av mördarna och dödade henne. Där blev jag faktiskt nästan lite sur även då det kändes uppenbart att Charlie var en av mördarna efter hur det utvecklade sig med att han blev fångad. Det var ett smart men tråkigt val.
Ett annat bra exempel är att huvudmördaren var Jill. Det var ett smart val men samtidigt väldigt tråkigt eftersom Jill var den nya generationen och den man trodde/ville skulle vara den nya hjältinnan. Man ville att hon skulle i slutet rädda Sidney och att någon av hennes kompisar (helst Kirby) överlevde och sedan vara med i Scream 5. Som tur är så fortsatte filmen lite längre efter avslöjandet så man han vänja sig men tillskillnad från tidigare filmer så var mördarens identitet en av huvudkaraktärerna vilket för mig förstör alla tidigare scener mellan henne och Sidney eller henne och hennes kompisar för då blir de bara falska. Jag har aldrig gillat när huvudrollsinhavaren visar sig vara mördaren. Resultatet blir att man blir inte sugen på att se filmen igen även då jag tyckte den var bra.
Sedan så måste jag säga att mördarna var mycket mindre underhållande än de var i tidigare filmer. Medans de tidigare fick sina slag och var lite klantiga så var typ allt det borta här. Ingen sprang in i en kylskåpsdörr, blev nedslagen av en stekpanna eller liknande utan det var rätt mycket dyker upp från oväntat ställe, jagar offret och hugger ihjäl offret utan några större konstigheter. Istället blev det t ex att en man fick en kniv genom skallen (något ingen i publiken verkade tycka var så värst bra) eller nedslängd från ett tak. Dödscenerna blev alltså rätt så tråkiga eftersom upptakten till dem inte var så värst roliga eller underhållande.

En intresant sak är att Scream är en unik serie med att vara typ den ända skräckfilmserien där samma 3 huvudkaraktärer är med i orginalet och 3 uppföljare.

Filmen var iallafall bra och underhållande men inte alls lika bra som de första 3. Dessutom har mycket hänt sedans dess. Vad som var nyskapande då är gammalt och förlegat nu vilket är orsaken att många kritiker som hyllade de första 3 nu sågar den här.
Om ni gillade de första 3 så kommer ni gilla den här. Men har ni levt under en sten och missat dem eller inte har sett dem på 10 år så kanske ni inte blir lika underhållna av den här.

7,5/10

Edited by Crusader, 20 April 2011 - 00:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#788 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 April 2011 - 10:48

Ursäkta att jag inte svarade på det du skrev, Synon. Jag var på Bio. :D

Ok, låt gå för den här gången, men låt det inte bli en ovana. :P

#789 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 April 2011 - 17:29

Patch Adams (1999) @DDG, @MZ
Trevlig feelgood-film, att den baseras på verkliga händelser lyfter den. Robin Williams gör som vanligt en stabil och genomcharmig roll. Välskriven men utan att riktigt lyckas överraska. Precis som med Erin Brockovich är det en drama-komedi där mixen ligger helt rätt för att det skall funka.

fqq5BYam.jpg

#790 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 April 2011 - 22:34

TRON

Så har jag äntligen sett denna klassiska sci-fi-film för första gången i sin helhet och den var inte en ren plåga som jag mindes den när jag försökte se den som 10-åring. Smaken ändras ju så klart ibland. För att vara närmare 30 år gammal så får jag faktiskt erkänna att den är riktigt snyggt gjord. Storyn håller definitivt om än något rörig delvis. Skådespelarna gör sitt jobb förtjänstfullt utan att någon sticker ut ur mängden. Lagom speltid också ca 90 min, annars hade den säkerligen blivit segare. Klart godkänd och lite mer än så t.o.m :)

8/10

TRON Legacy

Inte lika bra storymässigt som föregångaren men ett mycket snyggt hantverk med massor av godis för både ögon och öron.

6/10

Winter is Coming

#791 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 April 2011 - 00:18

Rick: Jag håller med om att det är lättare att uppskatta Tron originalet som vuxen. Jag minns den också som mest konstig som barn.

The Green Hornet

Mike Axford: You are blowing this guy completely out of proportion.
Britt Reid: I will blow this guy in any proportion I want!

2/5

Happy Ever Afters

Underhållande irländsk fars om två bröllop som krockar när dom bokat samma lokal för efterfesten. Maurie gifter sig för att hjälpa Niamh att stanna i landet och Freddie gifter sig för andra gången med samma tjej som inte verkar helt säker den här gången heller. Förvecklingar uppstår och det är inte direkt svårt att förstå vartåt det barkar. Men det är iaf roligt på vägen dit. Sally Hawkins som spelar Marie och främsta anledningen att jag såg filmen är riktigt bra.

3/5

Edited by Wylie Times, 22 April 2011 - 00:29.

-Gangstagrass

#792 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 April 2011 - 23:01

Showtime (2002)

Mitch är en hård men laglig Polis som tappar humöret och skjuter isönder en nyhetskamera när hans partner har blivit skjuten. Nu måste han vara med i en ny reality serie annars kommer Polisen att bli stämd på miljontals dollar. Hans nya partner blir Trey, en polis som drömmer om att bli en stjärna både som Polis och innom film brachen.

Mycket underhållande udda-polispartner actionkomedi även om jag tycker att den förlorar lite i slutstriden. Det är en härlig parodi på hur poliser görs på TV och varför det inte skulle funka på riktigt. Men slutet känns inte riktigt passande.

7/10

Twelve Monkeys (1995)

Efter ett dödligt virus släptes ut 1996 så har resterna av jordens mänsklighet blivit tvugna att flytta under jorden och djuren har tagit över ytan.
2035 används "frivilliga" fångar för att ta prover från djur på ytan i hopp om att vetenskapsmän ska hitta ett botemedel mot viruset.
Efter att ha visat sig ha en stark mentalitet skickas James Cole bakåt i tiden till 1996 för att hitta "De 12 Apornas Armé", som säga vara skylldiga till viruset, och få tag på ett omuterat prov av viruset men av misstag hamnar han i år 1990 och blir inlaggd på ett psyke.

Väldigt galen och skruvad Science-Fiction. Ibland lite för skruvad, tycker jag (men jag är övertygad om att där finns många som inte håller med) men också väldigt smart och mot slutet blir det väldigt spännande när alla pusselbitar börjar hamna på plats.
Slutet är inte precis den typen jag gillar men den här gången så passar det in.

6,5/10

Single White Female (1992)

Allie dumpar sin pojkvän Sam efter att han har varit otrogen. För att klara hyran så lägger hon in en annons efter någon att dela lägenheten med. Den blyga tillbakadragna Hedy verkar vara den perfekta rumskamraten och de blir snabbt vänner. Men när Allie återförenas med Sam så börjar Hedy's mörkare sidor träda fram.

Mycket bra Klassisk Thriller. Det typiska "får en psykopat på halsen" temat som var väldigt populärt på 90-talet.
Jag gillar utvecklingen hur Allie inser att Hedy är galen men vill hjälpa henne. Och shocken när hon får reda på morden och exakt hur galen Hedy faktiskt är. Riktigt bra gjort och bra spelet. Filmen kunde lika bra ha blivit dålig om det inte var för de bra skådespelarinsatserna och att de jobbade med att göra Allie till en sympatisk person även när hon inser sanningen.
Fick en fristående uppföljare för några år sedan som hade ingen kopling till orginalet, inga av skådespelarna eller karaktärerna från orginalet eller de som gjorde orginalet. Så varför de ens gjorde en uppföljare fattar jag inte.

9/10

Edited by Crusader, 23 April 2011 - 23:45.

-Sora, Kingdom Hearts

#793 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 April 2011 - 19:45

12 Apornas Armé - inspelad och skall ses framöver. :D

* * *

The Last Templar (2009) [CA]
En rätt färsk mini-serie från RHI Entertainment. Storymässigt är den välskriven och underhållande - bygger på en bok av Raymond Khoury. Den går ut stenhårt i en rentutav briljant scen med Mira Sorvino till häst och beväpnad med kräkla nitar skurkar. Hela första delen är rolig och fnissig och kemin mellan de båda huvudrolls innehavarna är på topp. Andra delen är lika bra, men kanske med en mer allvarlig ton än första. Bra skådespelare rakt igenom där Mira Sorvino lyckas vara genomcharmig filmen rakt igenom. Kenneth Welsh har en extremt bra slutscen där han verkligen ger oss sinnebilden av någon vars mentala krafter dragit dit pepparn växer. Måste tillägga här att jag gillar Omar Sharifs lilla roll som en sympatisk och svårt-att-inte-tycka-om präst. Slutet är väntat, det brukar sluta så här i sådana här filmer/storys - inte ens den sista flashbacken vi får innan eftertexterna rullar är någon större twist.

* * *

Skattkammarplaneten / Treasure Planet (2002) [US]
Jag var extremt ointresserad av den här när den kom. Jag avfärdade den som en fantasilös uppdatering av Stevensons "Skattkammarön". En bok som jag då inte (men nu faktiskt har) läst. Med nöje kan jag konstatera att själva uppdateringen är allt annat än fantasilös. Iaf storymässigt. Den är underhållande rakt igenom och snygg visuellt. Det enda som jag så här efteråt ställer mig direkt tveksam till är huruvida det är till filmens fördel eller nackdel att många (de flesta större till och med) karaktärer känns som inlån från andra filmer. Speciellt Jims mamma känns som om man lånat in Ariel från den "Lilla sjöjungfrun". Tyvärr så är det inte första gången Disney återanvänder gamla scener och prylar i de animerade filmerna, men det är inget som sänker filmens helhetsupplevelse … allt för mycket.

* * *

Legend of Zorro (2005) [US]
Har sett Mask of Zorro som gjordes innan denna? Nope. Ibland kan det vara spännande att gå direkt på andra filmen. Jag menar: vad sjutton är karln gift?-uppelevelsen hade uteblivit helt då. Välskriven (även om det känns som om den baserats mycket på myter om Frimurarna och Illumnati), jag har alltid gillar Zorro faktiskt, men jag vet inte om konceptet riktigt platser för en storyline som den här. För mig har alltid Zorro varit en folkets hjälte, här förminskas han till en svartsjuk man som besviket nog inte lärt sig att flaskan är lösningen på de privata problemen. Bra skådespelare, rätt bra kemi mellan Banderas och Zeta-Jones, ingen i filmen kan sägas göra en dålig roll.

* * *

Ramaa: the Saviour (2010) [IN]
Indisk äventyrsfilm som leker friskt med allt från Narnia till Tarzan, Fantomen och japanska tv-spel. Trevlig story som känns genomtänkt, influenserna från andra produktioner är tydliga på sina håll, men skämmer inte f.ö. upplevelsen. Vad som kanske tar ett tag att vänja sig vid är att man råkat casta några av de sämsta barnskådespelare jag sett på rörlig bild. Men filmen har också en av de biffigaste Michael Jackson-klonerna jag någonsin haft nöjet att vila ögonen på. Tänk välpumpad MJ under Bad-eran iförd endast höftskynke och gyllenbrun hudfärg. Jag brukar normalt framhålla att filmer från Bollywood har ett överlägset sätt att skriva in de obligatoriska sång-, dans- och musikscenerna. Men här misslyckas man kopiöst med en av scenerna som direkt skär sig med storyn i övrigt och blir mest konstig. I övrigt är musiken och dess dedicerade scener väldigt bra. Ibland blir det lite för mycket lindansande i fightscenerna - men det ligger helt i ton med filmen i övrigt.

--
Edit 28.04.2011: Fel årtal på en av filmerna.

Edited by XC, 28 April 2011 - 17:42.

fqq5BYam.jpg

#794 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 April 2011 - 20:39

Snabba Cash (2010)

Härligt med en film som faktiskt är bättre än förlagan. Jag hör väl till de få som började läsa Jens Lapidus bok men som inte orkade genom hela, den börjar starkt men efter ett tag blev tonen lite tradig och historien inte tillräckligt gripande. Filmen däremot fokuserar på snyggt men nervigt foto och framför allt på samspelet mellan huvudpersonerna. Den blir på så sätt så mycket mer levande än bokens juridiktorra ton. Espinosa är en regissör som uppenbarligen kan skaka liv i de torftigaste historier (läs: Babylonsjukan), och jag hoppas/tror att det kan gå bra för honom Over There. Och Joel Kinnaman är också väldigt bra. Rekommenderas.

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#795 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 April 2011 - 00:01

Skattkammarplaneten / Treasure Planet (199?) [US]

En film som jag har velat se rätt länge men det har aldrig blivit av.

I kväll har jag sett...ta-da:

Thor (3D)

Posted Image

3/5

-Gangstagrass

#796 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 April 2011 - 17:40

Skattkammarplaneten / Treasure Planet (199?) [US]

En film som jag har velat se rätt länge men det har aldrig blivit av.

Ett tips är att (om man har möjlighet) hålla ögonen på Disney Channels helgtablåer.

fqq5BYam.jpg

#797 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 April 2011 - 20:18

Har tyvärr inte Disney Channel men tack för tipset. :)

-Gangstagrass

#798 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 April 2011 - 22:16

World Invasion: Battle Los Angeles (2011)

Ett 20 tal Meteoriter slår ned utanför kusten av världens största kuststäder. Strax efter anfaller mystiska fiender städerna från havet. 3 av städerna ligger i USA, 2 av dem förloras snabbt, det här är historien om den 3:e, Los Angeles.
En grupp Marinsoldater får i uppdrag att ta sig in i staden och föra ut en grupp överlevande civila, och de har bara 3 timmar på sig innan flygbombningarna börjar.

Baserad på en verklig händelse (behöver jag säga löst? :P ) från 1942 då oidentifierade flygande föremål siktades över Los Angeles och folk trodde att det var Japanerna som annföll och soldater sköt med kanoner mot ljusena. Efter ljusena försvann så blev händelsen känd som en av världens största UFO-sighting och fick smeknamnet "Battle of Los Angeles".
En av sakerna som märks när man ser filmen är att det är igentligen inte invasionsfilm. Det är en krigsfilm. Sättet den filmas är väldigt typiskt för hur krigsfilmer t ex baserade på Irak är gjorda. Igentligen är hela grejen med att det är utomjordingar oviktig. Det kunde lika gått ha varit Kina eller något annat land. Huvudsaken med filmen är att Los Angeles (och resten av världen, men det får man inte se något av) utsätts för en överaskande attack av okända fiender som rent ut sagt bombar skiten ur staden och dess befolkning. Los Angeles är en krigszon och en grupp Marinsoldater ska ge sig in mitt i smeten för att rädda en grupp civila samtidigt som de får kämpa mot tillsysnes oövervinnerliga fiender i mängder.
Det är en väldigt oväntad och nytänkande sätt att göra en film om en rymdinvasion. Inga tuffa scener där kända landmärken över hela världen blir förstörda eller stora maffiga rymdskepp som flyger in över städerna eller hela städer som sprängs med ett supervapen. Utan det är helt enkelt en krigsfilm utan pompa och ståt. Det betyder inte att5 det inte är en typisk Hollywood film för det. Vi har vår actionhjälte som riskerar liv och lem för att utföra hjältedåd, förutsägbara tragedier och händelser och maffiga strider. Men filmen har mer gemensamt med "The Hurt Locker" än t ex "Indipendence Day". Det är helt enkelt en historia om en grupp Marinsoldater mitt i en krigszone, med skakig kamera och ofokuserade strider.
Rymdvarelserna var också väldigt unika. Istället för det där extremt högteknologiska det brukar vara så är det mer Steampunk över dem. Allt styrs med små rakter och skeppen, samt de svävande fienderna, har ett ryckigt sätt att röra sig på. Deras maskiner ser ut som om de är hastigt byggda av halvrostigt skrot som styrs av massa små miniraketer och deras huvudskepp kan inte ens röra sig själva utan kräver att mindre skepp bogserar dem.
En annan intresant sak är själva rymdvarelserna. Man får igentligen aldrig se dem som styr det hela utan bara soldaterna som i sig verkar vara organiska maskiner utan ögon, nästa, öron, med vapen fastväxta i armarna som styrs av svävande gruppledare. Och skeppen som jag nämde innan är drönare som styrs av huvudskeppet så frågan är om rymdvarelserna själva ens landade på jorden eller sitter kvar på sin planet och styr det hela från där.
Sedan är givetvis motivet till attacken den gammla vanliga med att de stjäl resurser.

Iallafall en mycket bra och klart sevärd film om man gillar krigsfilmer och rymdvarelser. Men gå inte och vänta er en "Indipendence Day" typ av film för då blir ni besvikna. Snarare "The Hurt Locker" med rymdvarelser.

8,5/10

Edited by Crusader, 28 April 2011 - 22:25.

-Sora, Kingdom Hearts

#799 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 April 2011 - 11:19

Legend of Zorro (2005) [US]
Har sett Mask of Zorro som gjordes innan denna? Nope. Ibland kan det vara spännande att gå direkt på andra filmen. Jag menar: vad sjutton är karln gift?-uppelevelsen hade uteblivit helt då. Välskriven (även om det känns som om den baserats mycket på myter om Frimurarna och Illumnati), jag har alltid gillar Zorro faktiskt, men jag vet inte om konceptet riktigt platser för en storyline som den här. För mig har alltid Zorro varit en folkets hjälte, här förminskas han till en svartsjuk man som besviket nog inte lärt sig att flaskan är lösningen på de privata problemen. Bra skådespelare, rätt bra kemi mellan Banderas och Zeta-Jones, ingen i filmen kan sägas göra en dålig roll.

Om du inte sett första filmen gick det dig kanske förbi att det inte är Diego de la Vega som är Zorro längre, vilket kanske kan ursäkta att Zorro inte är som du tycker att Zorro är...

#800 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2011 - 17:33

Ärligt så observerade jag inte förrän nu när du skrev Diego nu att namnet var ett annat. :blush: ^_^ Man kanske skulle ta sig en titt på första filmen också - för så pjåkig var ju inte ettan. :)

* * *

Ringers: The Lord of the Fans (2005) @DDG
Dokumentär om fenomenet Härskarringen, backstory till så väl böckerna som filmerna och hur de cementerat sin plats i populärkulturen. Detta kryddas med kända fantasyförfattare, skådespelare från filmen, Peter Jacksnon, Phillipa Boyens och en mindre arme fans. Bitvis riktigt intressant och dokumentären når sitt klimax med filmerna och bilder från urpremiären av Sagan om Konungens Återkomst på Nya Zeeland. Kul med vanliga "Svenssons" och deras koppling till böckerna. Väldigt nördigt på sina håll och här och där nästan för nördigt (som tex killen utklädd till klingon). En film som det är väldigt kul att ha sett om man gillar produktioner av och baserad på Tolkiens mytologiska värld.

fqq5BYam.jpg