Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#801 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 March 2012 - 18:06

Conan the Barbarian (2011)

Tror bestämt att jag kommer att skippa den här. Jag har inte hört någon säga någonting postivtivt om den någonstans.

Körkarlen (1921)

:wub:

Sanctum (2011)

En kanske något ojämn film, men som var klart sevärd och underhållande. Det är väl främst manus som saknar det där lilla extra.

Precis. Manuset mycket att skriva hem om men det är en underhållande film för stunden. Den påminner en hel del om en katastroffilm och såna gillar jag. :)

The Great Outdoors (1988)

En film som jag tyckte väldigt mycket om när jag var liten men som jag inte vet vad jag skulle tycka om idag. John Candys filmer öht är ju ofta rätt flamsiga på ett sätt som var lätt att uppskatta som barn och jag har inte sett om någon av dom i modern tid. Men det skulle ändå vara roligt att göra det för att se om dom verkligen håller eller om det bara är nosalgins skimmer.

Gnomeo and Juliet (2011)

Också en film jag hade tänkt hoppa över eftersom jag bara hört dåliga saker om den men du verkar inte så negativ. Hm.

Paul (2011)

Håller med. Bra film men som borde varit bättre med tanke på Mottolas och Pegg/Frosts tidigare filmer. Fast nu när jag tänker efter så har Mottola bara gjort tre filmer varav jag har sett två och gillade en. (Adventureland) Frågan är väl om det inte hade blivit bättre med Edgar Wright vid rodret?

Kari-gurashi no Arietti (2010)

Lånaren Arrietty

Finns högt uppe på min "ska se lista" och det verkar ju mycket lovande efter vad du skriver. :)

Barney's Version

Det ska tilläggas att det finns många filmer med totalt osympatiska huvudkaraktärer som är väldigt bra (oftast är det komedier) men här är det mest beklämmande.

Den filmen verkar intressant. Får kolla lite närmare på den. Tror att jag såg trailern till den då den kom. Paul Giamatti är en riktigt bra skådespelare. Och apropå det sista su skriver så har ju han gjort några sådana roller tidigare. Bland annat i utmärkta "American Splendor" och "Sideways". Gillar båda filmerna mycket, speciellt den förstnämnda.

Han är väldigt bra på att spela såna roller och det här är inget undantag. Jag tycker också väldigt bra om både American Splendor och Sideways men i den här filmen funkade det bara inte inte för mig. Det känns inte som Giamattis fel utan snarare manusets. Och det är som sagt ingen dålig film, den lyckas bara inte att engagera mig på rätt sätt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#802 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 March 2012 - 20:44

Legend of the Tsunami Warrior / Puen Yai Jon Salad (2008) [TH]
Thailändsk fantasy-film. Srsly mer än så borde jag inte behöva säga för att få er att dra igång närmaste BitTorrent-klient för att få se den. Passa er för den engelskdubbade versionen bara. Storyn är riktigt bra, doftar vagt av sådant man sett tidigare. Det finns en och annan lucka - men det är inget som sänker storyn. Eftersom jag hade otur att få tag på den engelsk dubbade utgåvan så uttalar jag mig inte om dialogen. Jag avskyr dubbat - det blir aldrig riktigt bra i Live Action och här ekar dubben verkligen tom. Minns vagt när jag såg trailern för filmen Vanquisher att någon nämnde: "Jag hade glömt hur fina Thailändska filmer är". Och jag är böjd att hålla med. Den här filmen är väldigt snygg. Erkännes, folk iförda endast höftskynken är inget jag längtar efter, men väldigt fina miljöer, övertygande rekvisita och cgi som är i princip tipp topp.

Vrålet från Vildmarken / The Great Outdoors (1988) [US]
Mer John Candy.
Rolig komedi där John Candy drar ut med familjen och campar vid sin sida har han Dan Akroyd i rollen som den våldgästade mågen. Den här filmen följer grundstomme 1A för en 80-tals komedi till punkt och pricka. Men det gör inget - den är faktiskt riktigt rolig på sina håll - scenen med/på vattenskidorna är en av filmens höjdpunkter.

Hunger Games, the (2012) [US]
Den här filmen kom smygandes in mina nyhetsflöden, en bild här och en bild där. Där vi normalt översköljs av bilder, klipp och intervjuer så kändes förhandspeppet sparsmakat men effektivt. (Känns det som iaf). Det var med behaglig optimism som jag inväntade dvdn. Så fick jag en gratischans att se den på bio, som så fick det med andra ord bli. (Bio igen bara 3 månader efter förra besöket - hur skall detta sluta?)
Jag har inte läst böckerna, men av förhandsinformationen att dömma planerade jag redan att läsa dem innan jag nu såg filmen på bio. Post-Apokalypsism är ju som ni vet en av mina favoritgenrer. Jag skyggade lite för epitet "nya Twillight" men Pidde/Toppraffels recension lugnade mig på den frågan och en i mitt sällskap (som till skillnad från mig sett Twillight-filmerna) svor lite över att nedgradera denna film på det viset.
Jag gillar storyn rakt av, alltså visst finns det hål och saker som hoppas över men ändå känns det inte som något som stör storyn i stort tycker jag. Kanske är filmen aningens för lång - man både trivs i första halvan av filmen och vill hasta vidare. Parallellerna till dokusåpor är intressant och det finns något perverst över hur barnen hyllas som hjältar på väg in i staden. Det är lätt (speciellt sedan jag sett senaste avsnittet av Spartacus: Vengence tidigare på dagen) att dra paralleller till antikens gladiatorspel. Sedan har man lyckats med karaktärerna. Härlig balans på den surrealistiska framtidsvisionen och det jordnära. Speciellt uppskattar jag att man vågat göra Cinna (Katniss stylist) så härtligt normal, sansad och maskulin.
När man kommer fram till det gottaste i filmen - dvs poängen, hungerspelen - så lyfter det ytterligare ett snäpp. På sina ställen är ShakyCam™ verkligen i vägen och på många ställen känns mest som ett medvetet drag för att hålla en lagom made-for-teens-balans i filmen.
På det hela taget så lämnade jag bion aningen pepp på en uppföljare och planer på både dvd och bok-inköp.

Jack Hunter and the Lost Treasure of Ugarit (2008) [US] [#01]
Jag har sett den tidigare. Jag sågade den inte då - jag gick lös på den med en överdimensionerad slägga. Filmen kom på tal med en god vän för ett tag sedan då miniserien skulle släppas på DVD här i landet. Och jag insåg att jag mindes; ingenting. Sedan dess har det gnagt i mig: är den verkligen så dålig? Beväpnad med Voddler (där alla tre filmerna i serien finns att se gratis) så tog jag mod till mig och återvände till filmen gud XC glömde.
Faktum är att storyn inte är så pjåkig. En trevlig och klassisk matiné-story som doftar av Indiana Jones. Det är mystik och konspirationer och till skillnad från Indiana Jones IV så funkar Ryssarnas roll i den övergripande storyn. Men filmen är inte perfekt (annars skulle jag inte slaktat den sist), karaktärerna är verkligen inte välgenomtänkta. Jack Hunter är här en rätt trist charmknutte i Indiana Jones-uniform. Nadia är lite svår att godta på det hela taget (ironiskt nog är Nadia intressantare än Jack Hunter själv). Dock så uppfattade jag inte Tariq som fullt lika enerverande som jag tydligen gjorde sist. Jag tror däremot inte att karaktärs-problemen är skådespelarnas - för de är riktigt bra - utan snarare regissör och manusförfattares.
Det är med nöje jag reviderar mitt tidigare omdöme. Vet inte om jag hade PMS eller nått den där dagen i juni 2009. Jag kommer kanske inte köpa dvd-utgåvan men jag skall försöka ta mig igenom de två resterande delarna.

*

Conan the Barbarian (2011)

Vissa typer av filmer är helt enkelt inte ämnad för en mastodont-produktion. Mycket i Conan är bra, den visuella upplevelsen tex. Men det är något som är off med hela projektet. Det rimmar helt enkelt inte som det skall.

Körkarlen (1921)

På't du bara. Ge mig prestationsångest. :P

The Great Outdoors (Vrålet från vildmarken) (1988)

Håller med. Jag har sett tre filmer med Candy på rad du och var lite orolig inledningsvis att jag skulle vara mätt på komedier med honom. Trevligt nog var jag uppenbarligen inte det.

Gnomeo and Juliet (2011)

Ser väl den här någon dag då mitt intresse för animerat är på topp igen. :)

Sleeping Beauty (2011)

Australien? :D Tyckes mig att logotypen är intressant, den har nog figurerat i något av mina flöden nyligen...
Inte helt såld på trailern, men du verkar gilla den så jag ger den kanske en chans framöver.

Kari-gurashi no Arietti (2010) (Lånaren Arrietty)

Ojdå. Låter som om det är vört att införliva den i dvdsamlingen tillsammans med övriga gibli-filmer jag har. :)

Edited by XC, 28 March 2012 - 20:47.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#803 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 March 2012 - 22:48

Jag var betydligt mer förlåtande när det gällde Conan men visst hade filmen sina dåliga sidor. Kanske hade den fått ett sämnre betyd om jag hade sett om den.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#804 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 March 2012 - 14:14

Metropolis (1927)

Den här filmen måste man ha sett om man vill hävda att man är en tvättäkta cineast/filmnörd. Välj den beskrivning som passar dig bäst. För mig är det här en sådan där film som man inte kan motstå. Nu upptäckte jag den relativt sent i mitt liv, jag var väl 20+ någonting när jag såg den för första gången. Men bättre sent än aldrig. Och för mig har det alltid varit en viss kärlek mellan mig och den här filmen. Kärlek kanske är ett för starkt ord i dessa sammanhang, men den här filmen är så nära man kan komma en sådan sak till en film. Den har allt som fick mig att intressera mig för film en gång i tiden och den är av sådan karaktär att den får ens filmintresse att blomstra. Den är dessutom perfekt att ta till om man har hamnat i en svacka och har svårt att komma igång med filmtittandet igen. Nu händer det inte mig så ofta, men ibland har jag tagit till denna film i det syftet. Men mestadels så ser jag den för att njuta av en oerhört vacker och tragisk berättelse med en handling och karaktärer som man kan ta till sig och känna för. Dessutom är den här filmen värd att se av flera andra anledningar. Regi, manus, musiken, scenografin, ljudeffekter, ljus, m.m. Man får allt man kan tänka sig och lite till. För ett tag sedan införskaffade jag mig filmen i en lyxig UK-utgåva som innehåller både filmen på DVD samt Blu-ray och det är den senaste versionen av filmen som avses. Ni vet, där man infogade det material som länge sågs vara förlorat men som man hittade i ett arkiv i Argentina. Och låt mig säga så här, om någon äldre filmklassiker verkligen förtjänar och tjänar på att ses i HD så är det den här. Efter att jag hade sett filmen så satt jag och detaljstuderade filmens många, och helt underbara kulisser och där får man en knivskärpa tack vare att se filmen på Blu-ray. Som sagt, den här filmen är så mycket mer än film. Den var före sin tid, men visar att gammal är bäst. Den kommer alltid att vara tidlös och alltid anses vara en viktig del i allas vår gemensamma filmhistoria. Dessutom kommer den alltid att vara helt underbar och fantastisk för mig. Jag tror inte för fem öre att jag någonsin kommer att tröttna på att se den här filmen.

Dom visade den här för nåt år sen men jag missade den då. I höstas körde dom FW Murnaus Sunrise men då var jag sjuk. :( Så det var extra härligt att komma sig iväg den här gången.

Titta vad jag hittade vid ett spontant besök hos Discshop. Nu är det ju inte samma sak som att se filmen genom en av Cinematekets filmvisningar, men det är trots allt trevligt att någon vill ge ut den typen av filmer här i landet. Och den gavs visst ut ganska så nyligen. Funderar på att göra en "buy-and-try" vid ett framtida tillfälle.

En film som jag tyckte väldigt mycket om när jag var liten men som jag inte vet vad jag skulle tycka om idag. John Candys filmer öht är ju ofta rätt flamsiga på ett sätt som var lätt att uppskatta som barn och jag har inte sett om någon av dom i modern tid. Men det skulle ändå vara roligt att göra det för att se om dom verkligen håller eller om det bara är nosalgins skimmer.

Indeed. Själv har jag inte sett en film med honom på länge, även om jag har spelat in en del från tv som jag ämnar att se framöver. Även denna är inspelad på det viset och jag kände för att ge den en chans direkt. Nu har jag aldrig sett den här filmen tidigare, men jag tror inte att det hade spelat så stor roll. John Candy träffade ofta rätt när jag var yngre, men ens smak och syn på film var ofta annorlunda då. Så som du säger är det ju långt ifrån säkert att man i dagsläget skulle tycka om filmer som man upplevde som bra och roliga när man var yngre. Därför är det verkligen en skräckblandad upplevelse när man ser om sådana filmer. Det har hänt ibland att man blir så besviken över att man inte tycker om en viss film längre att jag nästan önskade att jag aldrig hade sett om filmen utan fortsatt att leva på minnet istället. Och ibland så får man tvärtom ett kvitto på att filmen fortfarande är lika bra, eller kanske rent av bättre.

Gnomeo and Juliet (2011)

Också en film jag hade tänkt hoppa över eftersom jag bara hört dåliga saker om den men du verkar inte så negativ. Hm.

Lagom är ett nyckelord för hela filmen. Inget är extraordinärt, men inte dåligt heller för den delen. Och så bör man vara på det klara med att man snarare låter sig inspireras av Romeo and Juliet snarare än att det rör sig om en regelrätt filmatisering. Något jag hade fått för mig innan jag såg filmen. Nu blev jag inte så besviken på just den delen, men jag kan tänka mig att en del kan bli det. Så om du vill ha en animerad film som roar och underhåller dig för stunden, då kan den här filmen nog ge dig just det.

Paul (2011)

Håller med. Bra film men som borde varit bättre med tanke på Mottolas och Pegg/Frosts tidigare filmer. Fast nu när jag tänker efter så har Mottola bara gjort tre filmer varav jag har sett två och gillade en. (Adventureland) Frågan är väl om det inte hade blivit bättre med Edgar Wright vid rodret?

Jag antar att det är Superbad som du inte gillar? Jag tycker att den filmen är störtskön, men kan förstå att alla inte tycker det. Och även jag gillar Adventurland. Den är riktigt smart, rolig och cool. Och jag tycker att du slår huvudet på spiken där om att Edgar Wright nog hade varit ett mer lyckat val som regissör till den här filmen. Hans tidigare samarbeten med Pegg/Frost har ju varit guld värda och jag har svårt att se att dom i framtiden skulle misslyckas. Är lite förvånad faktiskt att man valde Mottola till den här filmen, det var länge där som jag trodde att det skulle bli just Edgar Wright.

Lånaren Arrietty

Finns högt uppe på min "ska se lista" och det verkar ju mycket lovande efter vad du skriver. :)

Jag tror inte att du blir besviken om du brukar gilla Studio Ghiblis filmer. Jag hade inte läst så mycket om andras "tyck och tänk" innan jag såg filmen, men jag var trots allt garderad att den kunde vara både bra som dålig. Studio Ghibli är lite ojämna ibland, speciellt om det inte är Hayao Miyazaki eller Isao Takahata som står vid rodret. Och jag har nu även sett den timmslånga intervjun som återfinns som extramaterial på den svenska utgåvan och där talar just Hayao Miyazaki om att man upplever en viss stagnering inom studion just för att det knappt är några andra animatörer som kan eller vågar ta steget upp till att vara regissör, vilket han upplever som alarmerande. Något man kan förstå, för varken Hayao Miyazaki eller Isao Takahata kan ju göra film hur länge som helst. Men han var optimistisk och hoppades att man skall lösa detta dilemma i framtiden. Dessutom var det bra intervjuer där Hayao Miyazaki även belyste dom fel som han tycker att regissören till denna film begick. Så han blandar både beröm med mer konstruktiv kritik. Till skillnad från Hiromasa Yonebayashi som mest är "starstruck" och öser beröm och lovord om sin upplevelse att få arbeta ännu närmare Hayao Miyazaki än vad han har fått göra tidigare.

Legend of the Tsunami Warrior / Puen Yai Jon Salad (2008) [TH]

Den här låter ju intressant. Självklart blir jag nyfiken på att se den. Fyndade själv en film från Malaysia för ett tag sedan, på DVD rent av. Så man borde försöka att se den här filmen med i samma veva som jag ser den andra. Båda filmerna kommer ju i alla fall från samma region.

Vrålet från Vildmarken / The Great Outdoors (1988) [US]

Håller med om att scenen där John Candys karaktär (o)frivilligt åker vattenskidor är riktigt rolig. Typisk förväxlingskomik som alltid går hem. Och jag gillar hur hans karaktär är som en stor fluffig björn (inte den björnen!) och försöker se till att familjen skall spendera lite kvalitétstid med varandra och hur allt blir saboterat av Dan Aykroyds karaktär. Han var rätt enerverande i vissa scener, men det var tacksamt att se mot slutet att han inte var så jäkla präktig som han gav sken av.

Hunger Games, the (2012) [US]

Yay! Så trevligt att du har sett filmen nu. Och på bio dessutom! Själv har jag inte kommit till skott än men skall försöka göra det till realitet under påsken.

Och det känns ju mer än lovande att själv få se filmen efter att du hade en sådan trevlig upplevelse. Mycket av det du skriver känns riktigt positivt och jag hoppas själv att få uppleva samma sak.

Jack Hunter and the Lost Treasure of Ugarit (2008) [US] [#01]

PMS? Men, är inte du en kille? :P Eller är det kanske lite för sent för mig att komma med hela "XC känns så androgyn"-diskussionen? ;)

Mer allvarligt talat så är det trevligt att denna film uppskattades mer vid en omtitt. Det här är ju just varför man skall göra det ibland, för att man vid tillfället helt enkelt kanske inte var upplagd för filmen ifråga eller att någonting låg och störde. Chansen finns ju att man råkar ut för sådant ibland och det är ju lite synd när man inte kan se en film efter rätt förutsättningar. Nu kanske man inte ser om alla filmer man inte gillade i första läget, men en del är klart värda att göra så med.

Körkarlen (1921)

På't du bara. Ge mig prestationsångest. :P

Risken är att jag bara ökade på den om man ser till vilken film som avnjöts igår kväll. Sorry. :P Jag fastnade för det du sade till mig för ett tag sedan om att det var dags att se någon stumfilm framöver. Jag tog dig på orden där. Sorry.

The Great Outdoors (Vrålet från vildmarken) (1988)

Håller med. Jag har sett tre filmer med Candy på rad du och var lite orolig inledningsvis att jag skulle vara mätt på komedier med honom. Trevligt nog var jag uppenbarligen inte det.

Exakt, alltid trevligt att få ett kvitto på att dels så håller hans filmer fortfarande måttet än idag, men även att man inte riskerar att bli trött på hans filmer som man kunde befara efter att ha sett flera stycken på raken. Nu har ju inte jag gjort det. Än. Men glädjade att du upplever det så, för det finns goda chanser att det blir på samma sätt för mig med då vår filmsmak är så lika.

Gnomeo and Juliet (2011)

Ser väl den här någon dag då mitt intresse för animerat är på topp igen. :)

Absolut, gör det.

Sleeping Beauty (2011)

Australien? :D Tyckes mig att logotypen är intressant, den har nog figurerat i något av mina flöden nyligen...
Inte helt såld på trailern, men du verkar gilla den så jag ger den kanske en chans framöver.

Det var Emily Browing som sålde in filmen till mig. Jag läste inledningsvis inte ens vad den handlade om, jag bara utgick från att jag skulle se den för hennes medverkan skull. Och jag blev då inte besviken på övriga aspekter av filmen. Jag vill ju tro att du skulle uppskatta filmen. Den räknas tydligen som drama, och visst finns sådana beståndsdelar, men jag tycker ändå att den mer är åt thriller-hållet. Så jag hoppas att du inte låter "Drama-stämpeln" bli ett hinder för hurvida du vill se den i framtiden eller ej.

Kari-gurashi no Arietti (2010) (Lånaren Arrietty)

Ojdå. Låter som om det är vört att införliva den i dvdsamlingen tillsammans med övriga gibli-filmer jag har. :)

Jupp. Jag lånade filmen på annat håll och den svenska utgåvan är verkligen värd att köpa, dels för att filmen är så jäkla bra men även för att det var riktigt intressant och matigt extramaterial för en gång skull. Jag längtar redan nu efter att kunna köpa utgåvan själv så att jag får se om filmen igen. Jag tror att du kommer tycka om filmen med. Dessutom är det ju trevligt att stödja svenska distributörer som ger ut dessa filmer här i landet och det är alltid kul att kunna ha en så komplett samling som möjligt. Studio Ghibli kan vara lite ojämna, speciellt om det är någon annan än Hayao Miyazaki själv som regisserar. Men här var ett positivt besked att det inte alltid behöver vara så. Med lite tur får regissören till denna film förnyat förtroende i framtiden.

#805 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 March 2012 - 21:14

Jack Hunter and the Quest for Akhenaten's Tomb (2008) [#02] [US]
Oj vad man slirar på vägbanan. Inte nog med att man lider av samma karaktärsproblem som i första filmen (avsnittet) man lägger in en sanslöst onödig rivalitet mellan de två stora kvinnliga rollerna. Snacka om att vi inte behövde Nadia och Lena titta snett på varandra. Synd är det på karaktären Lena som annars var ett intressant tillskott. Även om Tariq inte var lika enerverande igår som tidigare så känns han här i princip onödig. Jag tippar på att han kommer visa sig vara något mer än bara Taxichaffis i tredje och sista filmen.
Annars så gillar jag storyn, visst en del av prylarna (som mekaniska väggar som är flera tusen år gamla) känns lite tröttsamma. Men på det hela taget så är det ett klassiskt matinéäventyr som jag har svårt att inte tycka om. Just för närvarande iaf.
Slutet blir det väntade när det kommer en del i filmserien. :P
P.S.: Vad skadad jag är efter alla fanfics jag plöjer igenom när jag automatiskt läser in för mycket subtext när herr Littman skryter: "Det finns dem finner mig fortfarande attraktiv". Till jack Hunter. Vet inte om min hjärna läste fel, eller om det bara är en ensam diskret signal om att Littman och Hunter en gång i tiden var mer än bara såta vänner.

*

[quote name='Piranhaconda' timestamp='1333026876' post='251555']Metropolis (1927)[/quote]
Skall se den med. :prestationsångest igen: Har dock ett jättesnyggt fickur som inpirerats av den här filmen. :)

[quotename='PC' post='251555'][quote name='XC' timestamp='1332963865' post='251536']Hunger Games, the (2012) [US][/quote]Yay! Så trevligt att du har sett filmen nu. Och på bio dessutom! Själv har jag inte kommit till skott än men skall försöka göra det till realitet under påsken. Och det känns ju mer än lovande att själv få se filmen efter att du hade en sådan trevlig upplevelse. Mycket av det du skriver känns riktigt positivt och jag hoppas själv att få uppleva samma sak.[/quote]
Tror inte du blir besviken, är nog en av de bättre filmerna jag släpat iväg häcken till bion för. :)

[quote name='PC' post='251555'][quote name='XC' timestamp='1332963865' post='251536']Jack Hunter and the Lost Treasure of Ugarit (2008) [US] [#01][/quote]

PMS? Men, är inte du en kille? :P Eller är det kanske lite för sent för mig att komma med hela "XC känns så androgyn"-diskussionen? ;)
Mer allvarligt talat så är det trevligt att denna film uppskattades mer vid en omtitt. Det här är ju just varför man skall göra det ibland, för att man vid tillfället helt enkelt kanske inte var upplagd för filmen ifråga eller att någonting låg och störde. Chansen finns ju att man råkar ut för sådant ibland och det är ju lite synd när man inte kan se en film efter rätt förutsättningar. Nu kanske man inte ser om alla filmer man inte gillade i första läget, men en del är klart värda att göra så med.[/quote]
Vilket som funkar egentligen. Personligen tycker jag inte det är så petigt. Med eller utan Y-kromosom så måste det ändå varit någon form av PMS. :P
Just det att jag inte mindes ett skvatt underlättade beslutet att se om den - jag minns annars det mesta jag ser och läser. En del kändes bekant igår men inte så mycket så jag mindes hur det slutade.

[quote][quote name='Piranhaconda' timestamp='1332939136' post='251527'][quote]Sleeping Beauty (2011)[/quote]Australien? :D Tyckes mig att logotypen är intressant, den har nog figurerat i något av mina flöden nyligen...
Inte helt såld på trailern, men du verkar gilla den så jag ger den kanske en chans framöver.[/quote]
Det var Emily Browing som sålde in filmen till mig. Jag läste inledningsvis inte ens vad den handlade om, jag bara utgick från att jag skulle se den för hennes medverkan skull. Och jag blev då inte besviken på övriga aspekter av filmen. Jag vill ju tro att du skulle uppskatta filmen. Den räknas tydligen som drama, och visst finns sådana beståndsdelar, men jag tycker ändå att den mer är åt thriller-hållet. Så jag hoppas att du inte låter "Drama-stämpeln" bli ett hinder för hurvida du vill se den i framtiden eller ej.[/quote]
Inte då. Jag kastar mig kanske inte över filmen, men drama känns som en nedprioriterad ursäkt att hoppa över den.

Edited by XC, 30 March 2012 - 19:04.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#806 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 March 2012 - 13:27

The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn (2011)

Nu har jag sett filmen. Två gånger till och med. En gång med originaltal och en gång med svensk dubb. Och faktum är att filmen fungerade lite bättre med den svenska dubben. Tintin för mig är så starkt förknippat med svenska röster när det gäller den äldre tecknade serien samt dom äldre tecknade filmerna, att det för mig kändes mer naturlig att se filmen med svenskt tal. Även fast vi har helt nya röstskådespelare än vad man är van vid. Och originaltalet var rätt blekt måste jag säga. Ingen av rösterna stack ut, inte ens Andy Serkis som Haddock. Även seriealbumen lästes med svensk översättning.

Så vad tycker jag då om filmen? Att den är bra, över dom låga förväntningar som jag har haft. Men den har även en hel del brister. Den främsta ligger fortfarande i animationen. Allt är okej så länge man slipper se karaktärerna. Speciellt på nära håll. För allt annat ser faktiskt bra ut. Omgivningar, fordon, fartyg, byggnader, m.m. Men just karaktärerna är varken likt det som jag är van vid från seriealbum och den äldre tecknade serien/filmerna. Och det gäller alla karaktärer utom Milou som kommer undan med hedern i behåll.

Man skulle kunna se det som positivt, för jag brukar säga att man inte skall kopiera rakt av utan ta det bästa och sedan sätta sin egen prägel. Men här hade jag föredragit en mer porträttlik approach eftersom det som sagt inte är speciellt likt. Och bortsett från just det så är det inte heller speciellt snyggt. Jag tycker inte om när man använder Mocap till sådant här. Antingen försöker man eftersträva "realism" (Gollum i LotR-filmerna, Apornas Planet (2011) för att nämna några exempel) eller så kan man animera filmen helt utan Mocap, antingen så att den ser ut mer som en traditionellt tecknad film eller som dagens datoranimerade filmer. När man som i detta fall hamnar i ett gränsland mellan "realism" och datornanimerad film så ser det, med handen på hjärtat, inte speciellt bra ut. Speciellt inte karaktärerna.

Just den här stilen av animation ägnar sig Robert Zemeckis åt och det är synd att fler följer i hans fotspår. Så frågan är varför man över huvud taget använde sig av Mocap i den här filmen när man inte tar vara på vad den tekniken kan åstakomma. Jag hade hellre sett en annan typ av animering än just denna. Precis som jag beskrev tidigare. Jag tror att det hade blivit ett bättre resultat med antingen datoranimerad film utan Mocap, traditionellt tecknad film utan Mocap eller kanske rent av en vanlig spelfilm där man kunde ha provat Mocap (även om jag är lite tveksam till att det hade blivit bra). Men skall man använda sig av Mocap, gör då det på ett bättre sätt än vad man gör här.

En annan sak jag har problem med är att Tintin ser lite för ung ut. Visst, han är ung även i dom äldre medierna, men här har man gått ett steg för långt. Och det lustiga är att Peter Jackson på extramaterialet säger att man inte ville göra honom för ung. Well, där lyckades ni ju inte alls säger jag. Ni begick just det misstaget som ni ville undvika. Annars beter han sig som man kan önska. Utan det är mer det visuella som inte stämmer med hur Tintin bör se ut.

Filmen har en rätt trög start, men den blir genast bättre när Haddock gör entré.

Man har tagit sig en hel del friheter när det gäller förlagan, en del saker tas inte med och nya har tillkommit. Och det funkar väl sådär. Övervägande bra, men det finns en del beslut som jag inte riktigt förstår hur dom tänkte när dessa fattades.

Regi är bra, varken mer eller mindre.

Manus är bra, men jag hade nog förväntat mig mer om man ser till vilka erkänt duktiga personer som man värvade till den här filmen.

Skådespelarna är svåra att bedöma eftersom allt rör sig om Mocap. Dom gör väl vad man kan förvänta sig. Som röstskådespelarna är dom som jag skrev tidigare, bleka.

Musiken av John Williams är riktigt bra.

Förtexterna var tråkigt gjorda.

Det finns en del trevliga scener som är en vinkning till oss fans. Några är t.ex. den "cameo" av Hergé i början av filmen när han ritar ett porträtt av Tintin.

Dom inramade tidningsutklippen som Tintin har på väggen i sin lägenhet. Alla från äventyr som vi har hört talas om tidigare. Och troligtvis även läst om.

En annan som inte direkt har med Tintin att göra. När Tintin precis träffar på Haddock för första gången och hur han utropar "A giant rat from Sumatra" när Milou dyker upp. Kanske att manusförfattarna tänke på Sherlock Holmes där, själv tänkte jag på det lilla bitska odjuret i Peter Jacksons film Braindead. I och för sig en råttapa från Sumatra, men ändå. ;)

Så filmen lämnar en del att önska men var inte fullt så dålig som jag trodde att den skulle vara. Det är med viss tillförsikt som jag ser fram emot Peter Jacksons film. Jag förväntar mig inte att bristerna skall vara åtgärdade, men att filmen övervägande skall vara bra och värd att se. Precis som jag tycker att denna är, trots bristerna.

[quote name='XC' timestamp='1333052086' post='251571']
Jack Hunter and the Quest for Akhenaten's Tomb (2008) [#02] [US][/quote]

Hmm. den verkar inte lika bra som den första, men ändå klart sevärd. Undrar om det kan vara värt att köpa boxen framöver? Då kanske den dessutom har ett ännu bättre pris.

[quote name='XC' timestamp='1333052086' post='251571']

[quotename='PC' post='251555'][quote name='XC' timestamp='1332963865' post='251536']Hunger Games, the (2012) [US][/quote]Yay! Så trevligt att du har sett filmen nu. Och på bio dessutom! Själv har jag inte kommit till skott än men skall försöka göra det till realitet under påsken. Och det känns ju mer än lovande att själv få se filmen efter att du hade en sådan trevlig upplevelse. Mycket av det du skriver känns riktigt positivt och jag hoppas själv att få uppleva samma sak.[/quote]
Tror inte du blir besviken, är nog en av de bättre filmerna jag släpat iväg häcken till bion för. :)
[/quote]

Det låter bra. Skall hämta ut mina gratisbiljetter idag och det är tänkt att den skall ses på tisdag. :)

#807 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 March 2012 - 19:08

Jack Hunter and the Star of Heaven (2009) [#03] [US]
Följer samma standard mall som de två tidigare filmerna. Liz är här den intressantare karaktären (och jag måste erkänna att Susan Ward verkligen vet hur man bär en kostym med värdighet). Karaktärerna är lika platta ointressanta som i de två andra filmerna annars - där Jack Hunter fortsätter vara en tråkig charmknutte. Och man fortsätter undra vad sjutton Tariq gör i filmen. Alltså - hade de hållit ihop hela tiden hade jag förstått - men där Nadia skrivs in snyggt i varje film så ... finns bara Tariq. Och scenen där han träffar frugan på flygplatsen? 10 års äktenskap? Den scenen - ärligt är bland det obehagligaste jag sett i rörliga bilder i år måste jag säga. Man håller en jämn nivå och det finns en viss klass på grundstoryn och produktionen. Men Ivan Sergei har stora problem med att få Jack Hunter att lyfta från periferin och större delen av scenerna får man känslan av att han bara glider med i strömmen. Thure Riefenstein lyckas bättre, men inte mycket. Det är ett helt OK sevärt matinéäventyr som känns aningen för tillrättalagt för att passa hela familjen. Jag rekommenderar kanske inte inköp av serien på dvd utan passa på om den går på TV (eller som jag - se den gratis på Voddler).

*

Jack Hunter and the Quest for Akhenaten's Tomb (2008) [#02] [US]

Jag tycker de håller en jämn kvalité och kanske till och med att det blir lite bättre. Inte mycket men lite. Ta gärna en titt på första avsnittet om den går på tv någon gång (eller tjuvkika på voddler). Vet inte om jag kan rekomendera att någon lägger ut pengar på dvdn.
BTW jag gjorde ett tillägg i omdömet igår - kom på att jag glömde en sak.

The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn (2011)

Jag har samma problem med MoCap-tekniken som du. Har svårt att tro att det kommer sluta väl med den tekniken - med all säkerhet kommer tjejerna vara dess första offer.

fqq5BYam.jpg

#808 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 March 2012 - 22:59

Town Creek/Blood Creek (2009)

Innan World War II bröt ut så började Nazisterna okulta expriment på en liten gård i Town Creek, USA, i ett försök att finna odödlighet.
I nutid överaskas sjuksköterskan Evan när hans bror, Irakveteranen Victor, plöptsligt tyker upp efter att ha spårlöst försvunnit två år tidigare på en fisketur till Town Creek. Nu vill han att Evan ska följa med honom tillbaka till Town Creek, beväpnad till tänderna, för att hämnas.

Zombie-hästar! :thumbsup:
En väldigt bra och annorlunda skräckfilm med Zombies, Nazistiska häxmästare och blodmagi. Tyvärr så föll den inte alla i smaken troligen just för att den är som sagt lite annorlunda. Men jag gillade verkligen den.
Tyvärr så har filmen också sina plotholes. En av de största är, om familjen fängslade Wirth för att hålla honom borta från blod och skydda världen, varför fångade de då folk för att mata honom med deras blod? Hade det inte varit bättre att bara läåta honom svälta? Jag menar, varför släppa ut honom överhuvudtaget? Och hur kunde de kontrollera honom och låsa in honom när det nu verkar omöjligt? Dessutom så snackar de om att det krävdes mycket blod för att han skulle kunna bli gudomlig men sedan så behövs det bara en liten skvätt.
Sedan så gillade jag inte grejen med att Victor mördade Karl och det visade sig att de också var offer. Fast i slutändan så kvittade det.
När det gäller slutet så var det väldigt upplagt för en uppföljare men frågan är om det någonsin blir någon eller ens var planerat någon uppföljare. Jag tror de bara gjorde slutet så med att Evan ger sig ut för att jaga fler Nazisthäxmästare.
Jag kan iallafall varmt rekomendera den här skräckfilmen.

7,5/10

Hollow Man II (2006)

En osynlig mördare löper amock. Två mordutredare får i uppdrag att skydda det misstänkta nästa offret, Maggie Dalton. Men de är inte berädda på vad som väntar dem.

Fristående uppföljare utan några karaktärer från första filmen.
Jag gillade inte 1:an så mycket. Jag tyckte den var som en ursäkt för perversa sexscener och häftiga effekter med nakna tjejer och osynliga män (och tyvärr även lite här fast han är iallafall inget pervo). Dock fick jag en insikt: att bli osynligt är ingen kraft man ska önska sig för kan man verkligen behålla sin moral när man inte behöver se sig själv i speglen eller inte kan ställas till svars? Skulle man bli kapabel till saker som man nu aldrig skulle kunna tänka sig?
Men trots det så var det en dålig och tråkig film som koncentrerade sig allt förmycket på sex.
Den här är betydligt bättre. Förutom ett par mindre scener så var det inte så mycket sexfixering. Och dessutom så är den här Hollow Man inte från början en maktgalen psykopat som han i 1:an var utan mer ett offer som vill hämnas de orättvisor som gjordes mot honom och kämpar för att överleva. Men visst, sedan tar det på honom och han blir rätt galen ändå vilket är lite synd och fegt.
Slutet var lite ouppklarat på ett onödigt sätt men kanske hade de planer på en uppföljare?
Bra actionfilm och betydligt bättre än 1:an.

7/10

Edited by Crusader, 31 March 2012 - 01:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#809 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 March 2012 - 06:24

Town Creek/Blood Creek låter ju helt klart intressant! Bra tips. Tackar!

Jag hade samma problem som du med första Hollow Man. Tvåan låter ju mer lovande.

Edited by Synon, 31 March 2012 - 06:25.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#810 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 March 2012 - 22:22

Smokey and the Bandit (1977)

Big Enos och Little Enos har mer pengar än de vet vad de ska göra med. För sitt eget nöjes skull så slår de vad med den legendariske smugglaren Bo the Bandit om att han inte kan ta sig till Texas, hämta öl, och smuggla tillbaka den till Arkansas under 28 timmar. Medans hans kompanjon Cledu kör ölen så är Bandit's uppgift att med en snabb Trans-Am hålla poliserna för upptagna för att upptäcka smugglingen. Allt verkar gå bra tills Bandit plockar upp den liftande bruden Carrie på rymmen från sitt bröllop, jagad av den sadistiske Sheriff Buford T. Justice från Texas och hans korkade son Junior, som hon skulle ha gift sig med.

Tidlös klassiker och biljaktskomedi när den är som bäst. Filmen som gjorde Burt Reynolds (och hans skratt) till en världskändis. Filmen blev en stor succé och fick 6 uppföljare men bara 1 med Burt Reynolds (om man inte räknar cameon i 3:an). Snabba bilar, klantiga poliser med usla bilar och tuffa stunts, och svängande Country musik. Filmen som fick att vara lastbilsförare att verka kul. :P Mycket bättre än så här blir det inte. :)
Och filmen har bra tipps också som när Justice av misstag arresterar polischefen: "If you're gonna hang out in places like this, wear a badge on your didey." :P

Edited by Crusader, 31 March 2012 - 22:22.

-Sora, Kingdom Hearts

#811 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 April 2012 - 00:24

This Film Is Not Yet Rated
Dokumentär om USA.s vidriga åldersgränssystem MPAA vilket i stort sett fungerar som censur för amerikanska filmare. Pga att dom sätter åldersgränsen på filmer påverkar det direkt hur bra det går för en film. Dom filmer som får den högsta åldersgränsen får nästan ingen distribution öht. I filmen avslöjas hur otroligt löjligt denna organisation ser på våld, sex och svordomar. De två senare är mycket värre och ger alltid högre åldersgräns än våld. Intressant är också att homosexuella sexscener betraktas som mycket mer kontroversiellt än heterosexuellt. Inget av det här är dock speciellt chockerande om man har ett någorlunda hum om amerikansk kulturpolitik. Man blir mest uppgiven av att se vilken makt dess människor har som verkligen inte borde ha det. En stor del av filmen änas åt att avslöja vilka personer det är som sätter åldersgränserna eftersom det nämligen är hemligt. Detta för att dom inte ska kunna bli påverkade i hur dom bedömer filmerna vilket förstås är helt vrickat. Filmen är väldigt intressant och dom har hittat många bra personer att intervjua. Vad som drar ner filmen är den sidohandling där man får följa ett par privatdetektiver som regissören hyrt för att ta reda på bedömarna identiteter. En kul idé som tyvärr blir rätt trist i utförande. Intervjuerna är mycket mer intressanta och jag hade hellre sett mer av dom och en mer summerande del av identitetsjakten.

3/5

Tiny Furniture
Coming of age film av och med Lena Dunham. Hon spelar Aura som just gått ut College och flyttar hem till New York meed sin mamma och syster. Filmen handlar mycket om ovissheten och känslan av att inte veta vad man vill göra med sitt liv i den åldern. Och medan det är något jag kan identifiera mig med så hade jag väldigt svårt att sympatisera med Aura som framställs som bortskämd, lite barnslig och med ett uselt person omdöme. Hon omger sig hela tiden med fel människor och stöter bort dom peroner som verkligen bryr sig om henne. Dialogen i filmen är konstlad och levererad på ett sätt som får tankarna att vandra till Diablo Cody och framför allt Whit Stillman. Men jag tycker inte riktigt att Lena Dunham hittar samma smarta humor som dom två har i sina manus och utan den humorn bli som sagt hennes karaktär väldigt svår att tycka om och storyn blir mest tråkig. Däremot har Dunham ett gott öga till det visuella som flyter på riktigt bra i filmen och som trots sin ringa budget ser riktigt bra ut. I slutända är jag väldigt kluven till filmen. Lena Dunham gör en hel del intressanta saker i filmen och jag känner att jag vill gilla filmen mer än jag gör. Tyvärr funkar det bara inte.

2,5/5

Metropolis (1927)
Den här filmen måste man ha sett om man vill hävda att man är en tvättäkta cineast/filmnörd.

True that. Hög tid för mig att se om den. Speciellt nu när det kommit en ny version.

Dom visade den här för nåt år sen men jag missade den då. I höstas körde dom FW Murnaus Sunrise men då var jag sjuk. :( Så det var extra härligt att komma sig iväg den här gången.

Titta vad jag hittade vid ett spontant besök hos Discshop. Nu är det ju inte samma sak som att se filmen genom en av Cinematekets filmvisningar, men det är trots allt trevligt att någon vill ge ut den typen av filmer här i landet. Och den gavs visst ut ganska så nyligen. Funderar på att göra en "buy-and-try" vid ett framtida tillfälle.

Se där ja. Ja det är roligt att det ges ut mer stumfilm på DVD. Jag hörde att The Artist har skapat nytt inresse där och det är ju väldigt kul att det kan generera intresse för så pass gammal film.

Indeed. Själv har jag inte sett en film med honom på länge, även om jag har spelat in en del från tv som jag ämnar att se framöver. Även denna är inspelad på det viset och jag kände för att ge den en chans direkt. Nu har jag aldrig sett den här filmen tidigare, men jag tror inte att det hade spelat så stor roll. John Candy träffade ofta rätt när jag var yngre, men ens smak och syn på film var ofta annorlunda då. Så som du säger är det ju långt ifrån säkert att man i dagsläget skulle tycka om filmer som man upplevde som bra och roliga när man var yngre. Därför är det verkligen en skräckblandad upplevelse när man ser om sådana filmer..

Precis. Dessutom har man ju ofta hunnit glömma så mycket om man inte sett än film sen man var barn, Det skulle vara intressant att se om andra Candy klassiker som Planes, Trains and Automobiles eller Who's Harry Crumb. :) Jag såg iofs om Brewster's Millions för inte så länge sen och jag tyckte den höll upp rätt bra. Inte för att John Candy har så jätte stor roll där. Spaceballs skulle jag också vilja se om.

Gnomeo and Juliet (2011)

Så om du vill ha en animerad film som roar och underhåller dig för stunden, då kan den här filmen nog ge dig just det.

Ungefär vad jag misstänkte. Får se om jag orkar kolla på den någon gång.

Jag antar att det är Superbad som du inte gillar? Jag tycker att den filmen är störtskön, men kan förstå att alla inte tycker det.

Precis den ja. Jag störde mig väldigt mycket på Jonah Hill i den filmen. Jag tycker han har varit bra i andra filmer, framför allt Moneyball men i Superbad tyckte jag mest att han var irriterande. Den bekräftar också att Michael Cera är en väldigt ensidig skådis. Jag älskar honom i Arrested Development men alla karaktärer han spelat sen den har varit varianter på George Michael. (nervös tonåring) Jag trodde Scott Pilgrim skulle bli filmen där han fick visa upp en annan sida men icke. Han börjar bli som Woody Allen. Väldigt bra på vad han gör men det är samma roll hela tiden och det funkar bara i dom filmer det passar. Han borde föröka sig på ett seriöst drama någon gång. Det enda jag gillade i Superbad för att återgå till den var sidostoryn med McLovin.

Är lite förvånad faktiskt att man valde Mottola till den här filmen, det var länge där som jag trodde att det skulle bli just Edgar Wright.

Jag skulle tippa att han var upptagen med Scott Pilgrim då. Sen har han ju varit påtänkt för Ant Man ett bra tag nu.

Lånaren Arrietty

Jag tror inte att du blir besviken om du brukar gilla Studio Ghiblis filmer. Jag hade inte läst så mycket om andras "tyck och tänk" innan jag såg filmen

Jag brukar försöka undvika det också öht. Därför skumläste jag bara din recension. Jag ska ta mig en andra titt när jag sett filmen om jag kommer ihåg.

Och jag har nu även sett den timmslånga intervjun som återfinns som extramaterial på den svenska utgåvan och där talar just Hayao Miyazaki om att man upplever en viss stagnering inom studion just för att det knappt är några andra animatörer som kan eller vågar ta steget upp till att vara regissör, vilket han upplever som alarmerande. Något man kan förstå, för varken Hayao Miyazaki eller Isao Takahata kan ju göra film hur länge som helst.

Nej det är förstås oroande. Det behövs nytt blod där.

Dessutom var det bra intervjuer där Hayao Miyazaki även belyste dom fel som han tycker att regissören till denna film begick. Så han blandar både beröm med mer konstruktiv kritik. Till skillnad från Hiromasa Yonebayashi som mest är "starstruck" och öser beröm och lovord om sin upplevelse att få arbeta ännu närmare Hayao Miyazaki än vad han har fått göra tidigare.

Oj, det är inte ofta man får se sån ärlighet på DVDn över själva filmen. Då är det ju nästan alltid som i det senare fallet att alla öser beröm över alla. Kul. :)

Edited by Wylie Times, 01 April 2012 - 00:25.

-Gangstagrass

#812 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 April 2012 - 08:17

"This Film Is Not Yet Rated" låter väldigt intressant för MPAA är något som jag är nyfiken på, hur tänker de egentligen när de utövar sin makt över filmerna? Får lägga till dokumentären på min lista och se den vid tillfälle (och hoppas att jag inte stör mig alltför mycket på sidohistorien, men nu har jag ju blivit varnad :)).

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#813 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 April 2012 - 08:52

This Film Is Not Yet Rated | 3/5

Oj vad avundsjuk jag blir på dig nu.
Måste se till att få tag på den här dokumentären. :)

Edited by XC, 01 April 2012 - 08:53.

fqq5BYam.jpg

#814 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 April 2012 - 10:50

"This Film Is Not Yet Rated" låter väldigt intressant för MPAA är något som jag är nyfiken på, hur tänker de egentligen när de utövar sin makt över filmerna? Får lägga till dokumentären på min lista och se den vid tillfälle (och hoppas att jag inte stör mig alltför mycket på sidohistorien, men nu har jag ju blivit varnad :)).

Du borde absolut se den. Trots att den blir lite seg av privatdetektivgrejen så är det ändå en väldigt intressant film. Finns två ex inne på Discshop ser jag nu. http://www.discshop....d_import/P61157

This Film Is Not Yet Rated | 3/5

Oj vad avundsjuk jag blir på dig nu.
Måste se till att få tag på den här dokumentären. :)

Jag blev ju tvungen att kolla upp den efter att vi pratade om den på G+. :) Som sagt, den finns både på Discshop och på internetkanalen. Bara att införskaffa. ;)

-Gangstagrass

#815 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 April 2012 - 23:28

The Last Station
James McAvoy spelar en ung hängiven man som får jobbet som Leo Tolstojs (Christopher Plummer) sekreterare i slutet av dennes liv. Han åker ut till Tolstojs godsägor där han hamnar mitt uppe i en maktkamp mellan Tolstojs fru (Helen Mirren) och hans främste anhängare. (Paul Giamatti) Han förälskar sig också i en av Tolstojanhängarna som bor där. Filmen är väldigt snyggt fotad och otroligt välspelad men storyn är inte så värst engagerande. Den har ingen riktig nerv utan händer liksom bara. Man kan dock för det mesta ha överseende med det tack vare Helen Mirren som är helt lysande och Christopher Plummer som är nästan lika bra. Dom blev båda Oscarsnominerade, lustigt nog i huvudroll respektive biroll trots att rollerna är ungefär lika stora. Ingen av dom vann dock. James McAvoy fungerar riktigt bra som POV karaktär.

3,5/5

-Gangstagrass

#816 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 April 2012 - 17:46

Arena (2011) [US]
Idé & Koncept: Ett intressant men ändock gamalt koncept där man försöker uppdatera antikens gladiatorspel. Gladiatorerna byts ut mot vältränade hunkar och Colosseum mot en modern greenscreen produktion. Live publiken sitter givetvis bakom datorskärmen och knaprar popcorn.
Det skrivna ordet: Filmen låter avgjort mer intressant än den är. Manus känns väldigt standardmässigt och man har inget klart mål med filmen känns det som. Karaktärerna är bleka och det är svårt att sympatisera med någon av dem. På slutet kastar man fram en twist om vad som verkligen pågår, men då har man sedan länge slutet engagera sig. Lyckas inte riktigt nå något djup utan det är för det mesta bara brutalt och ytligt våld. Filmen har nog en av de mest störande sexscener jag sett på länge dessutom. Internet/dokusåpa anspelningarna är heller inte lika effektfulla här som i tex Hunger Games eller Untraceable.
Det som ses och hörs: Relativt gedigen produktion, med passande miljöer och till viss del bra rekvisita. Ingen av skådespelarna kan kallas dålig - tvärt om presterar de bättre än väntat i en film av den här kalibern. Men det mesta känns ytligt och plastigt. Bra special effekter för det mesta, men en rätt trist färg och ljussättning som gör att man nästan minns filmen som svartvit.
Ridån går ned: En actionfilm med imo tydlig inspiration från Spartacus: Blood and Sand. Men med sämre manus. S: BS försöker iaf berätta en intressant historia mellan sex och våldsscenerna.
Raze: Zoë Bell och Rachel Nichols kommande film "Raze" jobbar kring ett liknande koncept, förhoppningsvis lyckas man bättre med att göra en bra film med intressanta karaktärer och en engagerande story än det här försöket.

fqq5BYam.jpg

#817 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 April 2012 - 00:26

Kul upplägg på recensionerna XC. :)

-Gangstagrass

#818 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 April 2012 - 10:32

Tack, kände för att testa något nytt. :) Gör det till och från och tycker själv jag fick till det igår.

fqq5BYam.jpg

#819 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 April 2012 - 17:21

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) [US/HK] [TMNT #01]
Jag har inte sett den här filmen sedan ... tja sist jag såg den. Och jag tror inte det var på den här sidan millennieskiftet heller. Turtles har/är kanske inga favoriter, men såg den tecknade serien med stort nöje ändå när min bror var som mest inne i den svängen.
Idé & Koncept: Bygger på det som idag kanske kan kallas standardmallen för en (super)hjälte-film. Inledningsvis fick jag lite Ghostbusters-vibbar när tidningar och tv rapporterade om den ökade brottsligheten.
Det skrivna ordet: Storyn är välskriven, men med tydliga fogar mellan de olika blocken. Man fångar känslan från den tecknade serien bra, Turtlarna är väldigt tonåriga och på sina håll nästan jobbigt enerverande. Kärlekshistorien mellan April och Casey känns onödig, men karaktärerna i sig känns helt rätt i filmen.
Det som syns och hörs: Då det begav sig (herre gud är det verkligen 20 år sedan nu?) så minns jag en viss besvikelse över själva produktionen. Speciellt Splinter minns jag som extremt oövertygande. Idag kan jag uppskatta hantverket från Henson-company och även om Splinter fortfarande inte är riktigt bra så uppskattar jag honom mer än en mocappad variant. Överlag bra musik som fångar tidseran.
När ridån gått ned: En film som fortfarande har en viss charm och med all säkerhet kommer stå sig väl i konkurrensen med Michael Bays nyrendering. Den klår cgi-filmen med hästlängder så mycket står klart.
Turtles II: På förhand minns jag inte mycket av storyn i uppföljaren och filmen generellt som mer charmig än bra. Går planerna som de skall, så ses uppföljaren under morgondagen.

Edited by XC, 03 April 2012 - 17:23.

fqq5BYam.jpg

#820 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2012 - 19:44

Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) [TMNT #02] [US/HK]
Samma manér som ettan, samma hantverk i produktionen. Relativt välskriven story även om det kanske är lite svårsmält att Shredder skulle överlevt slutet i ettan. För mycket dramatiska scener med Splinter där han mer eller mindre läxar upp folk. Storyn är dock inte särskilt stark utan man berör den bara helt ytligt. Av någon anledning har man bytt tjej att spela April ett byte som funkar då jag tycker April i den här filmen är mognare och mer i fas med den April jag minns från den tecknade tv-serien. Helt OK uppföljare - men jag förstår också varför jag inte mindes särskilt mycket av den här (mer än slutet med "Super Shredder").
Turtles III: Har jag nog inte sett. Visste inte ens att den existerade innan en bekant nämnde att han sett filmerna för någon sommar sedan.

fqq5BYam.jpg

#821 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2012 - 18:13

Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993) [TMNT #03] [US/HK]
Ett av mina första intryck av den här filmen var: Turtlarna ser billigare ut. I trivian på IMDb läser jag att den tredje filmen, till skillnad från de två första, inte involveras av The Henson-company. Inget fel på special effekterna annars i den här filmen. Jag tycker storyn här är lite bättre än i tvåan och den är kanske också dem som är bäst skriven genomgående. Den lider en del av att man snabbt (som ickeTurtles-fan) blir mätt på konceptet. Att den tredje filmen inte centreras kring Shredder och hans planer för världsherravälde (eller snarare herravälde över New Yorks skurkvärld) är ett stort lyft det med. Den här filmen känns dessutom mer avslappnad, där Turtlarna i tvåan var nästan hysteriska och droppade one-liners hela tiden så känns det här som om de försöker hålla en vettig dialog i filmen. En välkommen kvalitets höjning. Filmen är snygg på alla sätt och vis: kostymer, rekvisita, miljöer, fonder känns bra och rätt. BTW: det whooshar om Turtlarna nästan i klass med whooshandet i Xena.
Bay!ReBoot: Till skillnad från många andra franchiser så ser jag det inte som några problem att boota om och göra nya filmer här. Bay är kanske inte mitt förstahandsval för någon reboot alls, men det lär bli en fartfylld resa. Turtlegate diskuteras f.ö. här.

fqq5BYam.jpg

#822 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 April 2012 - 17:13

Bonnie and Clyde (1967)

1930-talets Amerika. Bonnie är en vild ung romantiker som gillar farliga män och Clyde är en farlig bankrånare som vill straffa bankerna för depritionen. Tillsammans med andra likasinnade ger de sig ut på en våldsam bankrånarturné mellan statgränserna.

Popfilm basserad på livet av de berömda mördarna och bankrånarna Bonnie & Clyde som härjade under den tiden. De blev snabbt berömda och började som romantiserade förkämpar för folket för att sedan bli hatade när det kom fram hur kallblodiga de var då de faktiskt dödade 14 personer (var av 11 var poliser). Filmen fokuserar på Bonnie & Clyde's relation och har skrivit om händelserna (och karaktärerna) för att passa filmen.
Filmen blev bra motagen av kritiker men destu sämre av historiker och de som var med om det hela på riktigt. De överlevande gängmedlemmarna kritiserade filmen starkt, speciellt Blanche som i filmen visas som en hispig skrikande fin dam (en tolkning som ironiskt nog var Oscarsbelönad) som den riktiga argt komenterade "That movie made me look like a screaming horse's ass."
De blev dessutom stämda av Texas Ranger Frank Hamer's änka för att de fick hennes make att framstå som en hämnlysten mördande idiot genom att hitta på en scen där han blir tagen som gisslan vilket aldrig hände på riktigt.
Filmen är känd för att ge en felaktig bild av karaktärerna, framför allt utseendet på Bonnie (något som alla efter det kopierade och därför blev standard för hur Bonnie skulle se ut). Faktum är att ingen i filmen ser ut som de gjorde på 30-talet mer än kläderna (fast knappt det) uttan har t ex modernare hårstilar osv. Något jag faktiskt retade mig lite på.
En annan sak var hur filmen ibland hoppar från en scen till en annan utan något mellan.
Det är iallafall en bra film även om den inte är historiskt korrekt.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#823 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 April 2012 - 19:18

This Film Is Not Yet Rated (2006) [US] [Wylie har också sett den]
Intressant dokumentär om organisationen som innehar en stor del av makten inom amerikansk filmindustri. Mest fokuserar den kring dubbelmoralen kring framförallt sex och även våld. Välbalanserat så lotsas man mellan intervjuer, arkivklipp och jakten på de onämnbara. Intressant rakt igenom med personliga upplevelser, jämförelser och fakta. Filmen slackar av lite i partierna med detektiverna, mest för att de scenerna är väldigt lika varandra, dock så tycker jag att den delen är ett viktigt drev att driva historien framåt (och inte bara blicka bakåt). Det blir väldigt mycket sexdiskussioner i första halvan av filmen, främst av homo- kontra heteroperspektiv. Med rätta kan tyckas, men ändå blir det nästan over-the-top ibland. Skall jag framställa någon form av hårdare kritik så är det kanske att vi får en väldigt monoton bild av MPAAs grundare Jack Valenti, han framställs lite som en maktfullkomlig lögnare - dock tror jag inte hans grundidé med MPAA var att framförallt ta kontrollen över den amerikanska filmkulturen. Även om det verkar som om det var så det hela utvecklades.
En intressant dokumentär för alla, och skulle kanske vara obligatorisk att se för dem som framförallt berörs av systemet. Att en organisation samtidigt kan få ha så mycket makt, och samtidigt okontrollerat kunna vara så inkonsekventa i sitt utövande är skrämmande.
En intressant parallell jag drog var då det nämndes att MPAA medvetet tycks skrämmas med censur för att behålla sin position, så kom jag att tänka på vad som nämndes i Sicko om det amerikanska sjukvårdssystemet: att upplägget med privata aktörer hålls på plats med just skrämselpropaganda.

fqq5BYam.jpg

#824 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 06 April 2012 - 21:23

Krasa nenaglyadnaya (1959) handlar om en ung man som räddar sin älskade från den onde Kosjtjej.
Filmen kommer ifrån det forna Sovjet (och räknas väl som rysk numera) och är en blandning mellan dockfilm och traditionell animation.
Det är en tjusigt gjord film och filmer som bygger på myter, sagor (och så vidare...) är aldrig fel.
Jag kan dock tycka att filmen är lite träig och en aning för pratig på sina ställen, men i övrigt är det en sevärd film.

Das blaue Licht är en östtysk film från 1976 och bygger på en av de sagor som bröderna Grimm samlade in.
Filmen i sig underhåller tittaren för stunden, men aldrig mer än så. Das blaue Licht är sevärd, men det finns bättre filmer i genren.

De dødes tjern är en norsk skräckfilm från 1958 och bygger på en roman av André Bjerke.
Filmen är någorlunda spännande, men särskilt skrämmande är den inte. Jag kan tänka mig att den var skrämmande på den tid då det begav sig. Numera är det dock mer mys än rys.

Galoše šťastia (1986) bygger på en av H. C. Andersens mindre kända sagor, Lyckans galoscher, och filmversionen är riktigt mysig och underhållande med lite ”mörka” undertoner.
Jag gillar även scenen där flera av Andersens andra sagor dyker upp i bakgrunden.
Kanske inte den bästa filmen i genren, men klart sevärd.

Die Gänsehirtin am Brunnen (1979) är ytterligare en variant på temat ”salt är det mest värdefulla i världen”.
Filmen är okej underhållning för stunden, men inte så märkvärdig. Det finns dessutom bättre varianter på det temat som t. ex. Soľ nad zlato (1982).

Der Eisenhans (1988) bygger på sagan Järn-Hans.
Ganska mysig film med fina specialeffekter och bra skådespelare i rollerna. Jag kan absolut tänka mig att se Der Eisenhans fler gånger.

Wie heiratet man einen König? är en östtysk film från 1969 och filmen är ganska tråkig, om jag ska vara riktigt ärlig. Nåväl, kul att se skurken från Der Spiegel des großen Magus i ena huvudrollen.

Cisárové novéšaty (även känd som Los vestidos nuevos del emperador och Des Kaisers neue Kleider) är en tysk-tjeckisk-spansk film från 1994 och bygger på Kejsarens nya kläder av H. C. Andersen.
Filmen är okej och skådespelarna gör ett bra jobb, men manuset håller inte riktigt för en film på drygt 90 minuter.

O princezně Jasněnce a létajícím ševci (1987) bygger på en saga av Jan Drda och handlar om en skomakare vid namn Jíra. Han har gjort sig ett par vingar så han kan rädda prinsessan Jasněnka från en ondskefull häxa.
Jag tror faktiskt att jag har sett den här filmen förut, kände nämligen igen ett par scener.
Filmen är underhållande, musiken är bra, specialeffekterna är godkända och de flesta av skådespelarna gör ett bra jobb, men ändå kan jag inte låta bli att tycka filmen är bara okej på sin höjd. Dessutom känns den mer ”gammalmodig” än många andra samtida filmer i samma genre. Filmens skurkar är även ovanligt bleka.
Det är okej underhållning för stunden, men alltså inget man ser om i första taget.

#825 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 April 2012 - 19:32

Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993) [TMNT #03] [US/HK]
Ett av mina första intryck av den här filmen var: Turtlarna ser billigare ut. I trivian på IMDb läser jag att den tredje filmen, till skillnad från de två första, inte involveras av The Henson-company. Inget fel på special effekterna annars i den här filmen. Jag tycker storyn här är lite bättre än i tvåan och den är kanske också dem som är bäst skriven genomgående. Den lider en del av att man snabbt (som ickeTurtles-fan) blir mätt på konceptet. Att den tredje filmen inte centreras kring Shredder och hans planer för världsherravälde (eller snarare herravälde över New Yorks skurkvärld) är ett stort lyft det med. Den här filmen känns dessutom mer avslappnad, där Turtlarna i tvåan var nästan hysteriska och droppade one-liners hela tiden så känns det här som om de försöker hålla en vettig dialog i filmen. En välkommen kvalitets höjning. Filmen är snygg på alla sätt och vis: kostymer, rekvisita, miljöer, fonder känns bra och rätt. BTW: det whooshar om Turtlarna nästan i klass med whooshandet i Xena.

Oj! Det var ett oväntat omdöme. Vad jag minns blev trilogin sämre för varje del.

Bay!ReBoot: Till skillnad från många andra franchiser så ser jag det inte som några problem att boota om och göra nya filmer här. Bay är kanske inte mitt förstahandsval för någon reboot alls, men det lär bli en fartfylld resa. Turtlegate diskuteras f.ö. här.

Jag skulle väl inte precis uppröras av en reboot heller. Det var ju rätt länge sedan de här filmerna gjordes. Och fyran hamnar lite på kanten. Så det skulle nog kännas konstigt att göra en uppföljare nu. Personligen skulle jag för all del uppskatta det. Det görs ju en framåtsyftning i slutet av fjärde filmen.

De dødes tjern

Hm... Har inte brødrene Dal tältat på den platsen en gång?