Undrar vad man ska behöva göra för att få ett filmomdöme dedikerat till sig? Och det faktum att jag också rekommenderade filmen i samma tråd glömde alla bort.
Och nej, jag är inte allvarlig för fem öre.
![]()
Eagly Eye är en bra film helt enkelt. Jag tillhör ju den där skaran som gillar LaBeouf:en i det mesta som han tar sig för. Och i den här filmen är han riktigt bra, tillsammans med flera andra då så klart. Men handlingen är väl det som verkligen känns bra. Och spänningsmomenten som faktiskt har ordentligt med nerv för en gång skull. Kan hålla med om att det finns likheter mellan ARIIA och Gaia i Appleseed. Och jag köper även dina teorier om varför ARIIA inte agerade helt på egen hand.
KIller Joe (2011)
Film signerad William Friedkin, troligen mest känd för att ha gjort The French Connection och Exorcisten. Men även för andra filmpärlor, som t.ex. Bug som jag varmt kan rekommendera. Bug och Killer Joe är båda filmatiseringar av teateruppsättningar vars manus är skrivna av Tracy Letts. Så om man gillade Bug är det stor chans att man även gillar Killer Joe. Filmen hade visst lite problem med MPAA där den gavs en NC-17 rating. Friedkin vägrade att klippa sin film så den gick väl inte så bra på bio om den ens fick en ordentlig sådan premiär. Vet att den visades på en del filmfestivalen. Men den är släppt oklippt här i landet, i varje fall så är Blu-ray utgåvan det. Kanske även DVD-utgåvan, men där vet jag inte helt säkert. Och jag förstår inte riktigt varför den här filmen hade sådana problem hos MPAA, för jag har sett betydligt värre filmer än den här. Skådespelarna är verkligen valda med omsorg här, för det är svårt att tänka sig några andra som skulle kunna gjort bättre ifrån sig. Samtliga är sådana som jag tycker om och det var extra häftigt att se Gina Gershon som jag inte har sett i någon film sedan hon gjorde Showgirls med Paul Verhoeven 1995. Handlingen är väl inget extraordinärt egentligen, bara att den är mycket väl utförd och välspelad tack vare intressanta karaktärer som verkligen får liv att duktiga skådespelare och en regissör som vet vad han gör. Vilket är trevligt med tanke på att Friedkin inte direkt spottar ur sig filmer så ofta. Så det här är en film som jag kan rekommendera om ni gillar vad Friedkin har gjort tidigare. Speciellt då kanske med filmen Bug som utgångsläge för Killer Joe har ju mer gemensamt med den än något av Friedkins tidigare alster.

This topic is locked