Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#801 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 April 2011 - 13:06

Ringers är riktigt bra. Precis så som en dokumentär om fans ska vara enligt mig. Och även om jag själv inte är lika extrem som en del av dom som medverkar i Ringers är, så känner man en viss samhörighet med dom. Jag gillar att man dessutom blandar lite mer kända fans med helt vanliga fans. Att alla liksom fick vara med och säga sitt. Blir sugen på att se om den själv nu.

Du har sett mycket annan bra film på senaste tiden. Är avundsjuk på att du har sett Ramaa: the Saviour nu. Det vill ju jag också göra. :P Senast den var på tapeten så fanns det ju inga undertexter till den vill jag minnas.

Jag ska försöka att göra det och även klämma med The Last Templar. Jag missade den när den gick på tv, men en god vän var snäll nog att hjälpa mig så att jag kan se den i efterhand. Visst är det snällt? :D

Även Skattkammarplaneten ligger och väntar. Det påminner mig om alla andra Disneyfilmer som jag har liggandes och skulle se.

Även kul att du har sett Phantom of the Paradise. Jag såg den själv för ett tag sedan och det är en kultfilm, helt klart. Hade inte Studio S gett ut filmen så hade jag väl missat den helt. Musiken är riktigt bra och ackompanjerar filmens handling och karaktärer på ett mycket bra sätt.

Jag kan hålla med i en del av det som du säger kring Pom Poko. Filmer från Ghibli tenderar till att oftast vara långa och i alla fall fungerar inte det riktigt. Just den här filmen har inte en handling som kan täcka 120 minuter, utan den känns lite utdragen i vissa partier och då kan filmen upplevas som lite seg. Det som väger upp den biten är att jag verkligen kan uppskatta filmens handling och budskap. Jag tycker att det är ett fint sådant om man ser till djurens värd, kontra vår egen. Och jag visste att du skulle reagera på det där med familjenötterna. :P Jag har då inte sett något liknande i en annan animerad film och dessutom är det ganska så påtagligt i den här filmen. Men det var ju tur att det inte störde din upplevelse för mycket. Det här var väl även din första film av Haya Miyazakis vapendragare, Isao Takahata? Blir du nyfiken på hans övriga filmer? Och slutligen, såg du filmen dubbad och fungerade det bra?

#802 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 April 2011 - 13:29

Jag ska försöka att göra det och även klämma med The Last Templar. Jag missade den när den gick på tv, men en god vän var snäll nog att hjälpa mig så att jag kan se den i efterhand. Visst är det snällt? :D

Väldigt - har en sådan vän själv. :) Hallmarks mini-serier visas inte allt för ofta heller och sällan i repris.

Även kul att du har sett Phantom of the Paradise. Jag såg den själv för ett tag sedan och det är en kultfilm, helt klart. Hade inte Studio S gett ut filmen så hade jag väl missat den helt. Musiken är riktigt bra och ackompanjerar filmens handling och karaktärer på ett mycket bra sätt.

Musiken är grymt bra. Speciellt Jessica Harper gillade jag, något i hennes röst påminner mig om Karen Carpenter.

Och jag visste att du skulle reagera på det där med familjenötterna. :P Jag har då inte sett något liknande i en annan animerad film och dessutom är det ganska så påtagligt i den här filmen. Men det var ju tur att det inte störde din upplevelse för mycket.

Nu när du säger det så tror jag till och med att det nämndes när jag fick tipset om den här filmen. Det stör väl egentligen inte så mycket, mest så man hajjar till.

Det här var väl även din första film av Haya Miyazakis vapendragare, Isao Takahata? Blir du nyfiken på hans övriga filmer? Och slutligen, såg du filmen dubbad och fungerade det bra?

Tror det. Jag skulle defenitivt kunna tänka mig att se en film till eller två av honom.

Japp, som alltid när det är animerat så ser jag gärna svensk dubb. Tyckte den fungerade väldigt bra, även om "berättaren" ibland kändes lite för mycket som en sagoberättare som läser innantill.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#803 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 April 2011 - 13:59

Väldigt - har en sådan vän själv. :) Hallmarks mini-serier visas inte allt för ofta heller och sällan i repris.

Trevligt. :D

Det är lite tunnsått med Hallmarkare i dagens tv-tablåer. Och oftast missar man dom eftersom dom är undangömda på kanalerna.

Musiken är grymt bra. Speciellt Jessica Harper gillade jag, något i hennes röst påminner mig om Karen Carpenter.

Vänta tills du får se Jessica i Suspiria. Nu sjunger hon inte någonting i den filmen, men hon är en väldigt begåvad skådespelerska som tyvärr inte har gjort så många stora roller. Men dom som hon har gjort är en fröjd för ögat att se.

Dessutom visade hon sig vara en duktig sångerska i dom låtar som hon medverkar i Phantom of the Paradise.

Nu när du säger det så tror jag till och med att det nämndes när jag fick tipset om den här filmen. Det stör väl egentligen inte så mycket, mest så man hajjar till.

Något typiskt japaner. Dom tar gärna ut svängarna och räknar med att barn förstår eller har någon som kan berätta för dom. Dom är inte lika beskyddande som man är i vissa andra länder.

Trots det så känns det lite vågat och frågan är om det var nödvändigt att vara så påtagligt genom hela filmen? Känns som att det kunde ha fungerat lika bra att mer nämna det i förbifarten så hade budskapet nått fram trots det.

Tror det. Jag skulle defenitivt kunna tänka mig att se en film till eller två av honom.

Japp, som alltid när det är animerat så ser jag gärna svensk dubb. Tyckte den fungerade väldigt bra, även om "berättaren" ibland kändes lite för mycket som en sagoberättare som läser innantill.

Jag hade redan sett filmen när jag upptäckte att det fanns en dubb. Typiskt av distributören att inte skriva ut sådant på omslaget. För jag tycker att det både är trevligt och även intressant att få ta del hur det blir när man dubbar något som t ex Ghibli.

Trevligt att den här filmen gav mersmak. Isao har gjort flera bra filmer som jag skulle kunna rekommendera. :)

Edited by Piranhaconda, 30 April 2011 - 14:00.

#804 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 April 2011 - 15:36

Vänta tills du får se Jessica i Suspiria. Nu sjunger hon inte någonting i den filmen, men hon är en väldigt begåvad skådespelerska som tyvärr inte har gjort så många stora roller. Men dom som hon har gjort är en fröjd för ögat att se.
Dessutom visade hon sig vara en duktig sångerska i dom låtar som hon medverkar i Phantom of the Paradise.

Visst ja, jag hade fler Dario Argento att se ocskå... Så mycket film, så lite tid. :P
På Jessica Harpers hemsida så står det att hon släppt en skiva för barn, underar om det är värt att kolla upp...

Något typiskt japaner. Dom tar gärna ut svängarna och räknar med att barn förstår eller har någon som kan berätta för dom. Dom är inte lika beskyddande som man är i vissa andra länder.
Trots det så känns det lite vågat och frågan är om det var nödvändigt att vara så påtagligt genom hela filmen? Känns som att det kunde ha fungerat lika bra att mer nämna det i förbifarten så hade budskapet nått fram trots det.

Uppfriskande på något vis att de vågar ta ut svängarna. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#805 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 April 2011 - 21:03

Skyline

"If you think you can hide...if you think you can resist...if you think you can survive…You haven't seen the light.

1/5

Edited by Synon, 30 April 2011 - 23:33.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#806 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 April 2011 - 23:31

5ive Girls (2006)

Fem flickor skickas till internatskolan S:t Martins av sina föräldrar som inte klarar av dem längre. Men den skolan är inte som andra utan här finns även den uråldriga demonen, Legion…

Lovande början där vi får se vad som händer med Elizabeth (som kommer att spela en nyckelroll), men något hände sedan med filmen som kom av sig helt. Spänningen lyser med sin frånvaro, usel makeup, dåliga skådespelare (ok, Ron Perlman gjorde sitt bästa) och rockmusik som inte fungerade. Tacksam miljö, men det schabblades bort med dåligt foto och ljussättning.

En rolig scen fanns dock och det var när tjejerna smög sig fram i mörkret och försiktigt kikade fram runt hörnet, men den blinda tjejen travade fram som en ångvält. :D

1/5

Måste bara dela med mig av introt som jag gillar skarpt. En bön framförs i ny tappning av Panik Attack. :thumbsup:

http://www.youtube.com/watch?v=xnk3Nupt0BQ

Edited by Synon, 01 May 2011 - 12:03.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#807 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 April 2011 - 23:42

Skyline

"If you think you can hide...if you think you can resist...if you think you can survive…Then you haven't seen this movie."

1/5

Det där låter inte bra. :( Jag som såg fram mot att se den.

Goliath Awaits (1981)

1939 sänktes lyxkryssaren Goliath av en tysk ubåt. 42 år senare hittar några dykare skeppet och gör en häpnandsväckande upptäkt, skeppet är bebott av 337 överlevande som har skapat sitt eget sammhälle ombord på skeppet. En grupp experter skickas till skeppet för att förbereda en räddningsaktion. Men frågan är, vill alla bli räddade?

En klassiker som nog de flesta har sett som barn men sedan länge trott de bara drömt. Väldigt intresant och förvånande bra.
Ledaren över folket ombord på skeppet ska vara en kallblodigt mördande tyrann men ajg misstänker från början att han är ovetande om de hemskheter hans högra hand gör i hans namn och jag hade helt rätt.
I slutet är det hemskt att 50 personer stannar ombord och dör bara för att de trodde på sin ledare.
En miniserie som klart är värd att se.

7/10

Lite kul sammanträffande. X-Files avsnittet jag såg efteråt började hur en djuphavsdykare hittar ett flygplan från World War II där piloten fortfarande lever. :P

Edited by Crusader, 01 May 2011 - 00:02.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#808 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 May 2011 - 10:28

Jag hade också sett fram emot den.. :(

Men du kanske är mer förlåtande än jag? Se den gärna och återkom med dina synpunkter.

#809 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 May 2011 - 10:46

Skyline

Till Bröderna Strause: stop making movies, ffs!

5ive Girls

Ja, vad finns det att säga som inte Synon sagt. Blekt, taffligt, överspel och ingen nerv eller ens tempo egentligen, men med ett par kul scener. B-film indeed, men en som inte ens fick till lite stämning, vilket är något av ett generalfel i genren. En bagatell till film och inget någon behöver bemöda sig att se, om man nu inte är ett extremt Ron Perlmanfan.

Men trots allt, här finns det en viss glimt i ögonen ändå och de hade säkert kul när de gjorde filmen. Alltid nåt, antar jag. :)

Edited by dukeofnewyork, 01 May 2011 - 10:52.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#810 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 May 2011 - 16:41

5ive girls: Aldrig hört talas om, men håller med om att introt är bra. :)

Skyline: Har inte hört mycket bra om den - konstigt nog så är jag lite nyfiken på den ändå... :P

fqq5BYam.jpg

#811 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 May 2011 - 19:53

Ja, visst är introt underbart! Love it!

Bra, hade varit synd om du blivit avskräckt bara för att vi andra inte uppskattade den så värst mycket!

Edited by Synon, 01 May 2011 - 19:54.

#812 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 May 2011 - 13:57

Jag blev sugen på att se om Scream-filmerna efter Crusaders genomgång av dom här i tråden. :thumbsup: Dock får det vänta tills del 4 finns för hemmabruk. För jag lär inte gå och se den på bio.

Även Battle: Los Angeles verkar intressant utifrån det som du skrev. :)

Visst ja, jag hade fler Dario Argento att se ocskå... Så mycket film, så lite tid. :P
På Jessica Harpers hemsida så står det att hon släppt en skiva för barn, underar om det är värt att kolla upp...

Du ligger lite efter där. Även om Mother of Tears var en start. Tror att jag kanske får hjälpa dig med att se resterande filmer? ;) :P

Jag har hört något om att hon gör saker för barn, utan att dock veta mer exakt vad det är. Det skulle helt klart vara intressant att kolla upp den där skivan. Är det hon själv som sjunger då, eller? :)

Själv så har jag sett typ 30+ filmer sedan jag satte min fot senast här i tråden. Är någon intresserad av vad och genom ett betyg vill veta vad jag tyckte om filmerna, hänvisas till min profil på filmtipset. Länk finns i signaturen.

Jag kan säga att den bästa av filmerna var när jag såg om Brokeback Mountain (Ang Lee FTW!) och den tveklöst sämsta filmen är Sektor 236 - Tors Vrede. Sämsta svenska filmen någonsin. Alla kategorier. Inte ens så dåligt att det blev bra.

King Kong (2005)

Kong is King

Percy Jackson och kampen om åskviggen

Charon, ferryman of the River Styx - "Who are you? The living are not permitted here, die and come back."

Alice i Underlandet (2010)

Off with their heads!

#813 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 May 2011 - 19:32

The Cave (2005) [US/DE] #Georgia, #Spacer, #Crusader, #RobertJonsson
Det här lär vara filmen till och med Syfy ratade. Filmen igenom så påmindes jag av boken "Atlantis Hemlighet" (David Gibbins) - typ lika illa balanserad. Det är oengagerande spänningsscener och en sabla massa interna slitningar som sänker ett annars rätt bra koncept. Inte ens slutet berör, en suck kanske inte mer. Bra skådespelare annars som gör sitt bästa av det lilla de har att jobba med.

* * *
Harald Handfaste (1947) [SV] #XC (24.07.2008)
Jag brukar tämligen stolt referera till den här filmen som den coolaste produktionen i svensk filmhistoria. Och det står jag för även efter en omtitt. Storyn är kanske inte originell, men underhållande och välskriven. En Robin Hood på klart gammalsvenskt manér. Väloreograferade fighter, kanske inte lika läckra som i Musketeer (2001) men helt klart godkända och jag gör en relativt elak jämförelse där. Inga special effekter att tala om - men en del snygga trickfilmningar gör man iaf.
Bra skådespelare - det märks att alla hade kul under inspelningarna. Speciellt scenen på galgbacken med Karin, Pater Laurentius och Eghil Sjunnesson är grymt bra. Alla tre förmedlar så mycket med så lite.
Aningen skrålande musik, det brukar det kanske vara i den här typen av filmer - ett mjukare soundtrack hade kanske förhöjt upplevelsen för oss ovana med dåtidens normer.
Filmens bild och ljud har restaurerats, men jag märkte att de sista minutnarra var i original - en miss från bolaget antagligen.

Edited by XC, 03 May 2011 - 19:34.

fqq5BYam.jpg

#814 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 May 2011 - 13:38

Är det nu jag ska säga, vad var det jag sa? :P

Förstod att du skulle ha en del negativt att säga om The Cave. Den filmen lämnar en hel del att önska om man säger så.

Tron: Legacy

Sam Flynn: Ice caps are melting, war in the Middle East, Lakers/Celtics back at it. I don't know, rich are getting richer, poor are getting poorer. Cell phones, online dating, Wi-fi.
Kevin Flynn: What's Wi-fi?
Sam Flynn: Wireless interlinking.
Kevin Flynn: Of digital devices?
Sam Flynn: Yeah.
Kevin Flynn: Huh. I thought of that in '85.

Harald Handfaste - [#XC 1, #XC 2]

Den här filmen hade jag missat helt om det inte hade varit för att XC höll sina korpgluggar öppna och dessutom har den goda egenskapen att vara nyfiken och vilja prova på nya saker. Även om det visar sig vara en svensk film och dessutom en tolkning av Robin Hood. Så hatten av för att du fick upp även mina ögonen för denna films existens.

Jag kan också skriva under på att det här måste vara en av vårt lands coolaste produktioner. Jag är inte mycket för vår inhemska filmindustri, men visst har jag sett många svenska filmer under årens lopp. Dock är det få som kan mäta sig med den här. Den här filmen är nämligen riktigt bra till skillnad från merparten av dom svenska filmer som jag har sett tidigare.

Först och främst måste man ta filmen för vad den är. Dels att den är svensk med allt som det innebär, men även att den är gjord för bra många år sedan och att det även är en egen tolkning av Robin Hood.

Utifrån det så tycker jag att filmen är väldigt charmig och den har ett stort hjärta. Det märks inte minst på skådespelarnas prestationer. Georg Rydeberg är lysande i rollen som Fogden. Eller Von Dotzen som han heter i vanliga fall. Han får väl ses som denna films motsvrighet till Sheriffen i Nottingham. Sättet som han för sig på och säger sina repliker är väldigt stilfullt och coolt. Karaktärens måtto i livet var riktigt fyndigt: "Järnhand i Sammetshandske". Synd bara att han har svårt att leva upp till det. :P

Vår Robin Hood, här kallad för Harald Handfaste (född Didriksson) spelas med bravur av George Fant. Scenerna han har mot Rydeberg är det klass på. Kanske inte i samma liga som Errol Flynn, men det är verkligen graciöst.

Sedan följer:

Lady Marian = Jungfru Karin

Friar Tuck = Pater Laurentius

Little John = Bosse Enöga :blink: :lol2:

Will Scarlet = Vesslan

Och så vidare. Säga vad man vill, men det blir både komiskt men även fullt acceptabelt med denna försvenskning av egennamn.

Filmen klockar in på runt 70 minuter och det är full fart från start till slut. Det blir aldrig långdraget, utan det här är verkligen ett bra äventyr med tydlig känsla av Söndagsmatiné utan en massa onödiga krusiduller. Flera scener i filmen är riktigt bra. En av dom mer roligare är väl när Vesslan ska klä ut sig till kvinna och infiltrera slottet för att dom ska kunna rädda Karin som Fogden har tillfångatagit. Låt oss säga att det inte direkt känns trovärdigt, men just tack vare det skrattar man gott åt den scenen. Den efterföljande scenen när Vesslan kommer tillbaka med en sk karta är lika rolig den. Lite enkla streck (troligtvis ditsatt med lite kol) på en trädbit och vips så vet man var lönngångar och hemliga dörrar finns. Verkligen imponerande. :lol:

Dom mer fartfyllda scenerna står mellan Harald och Fogden. Det kanske inte alltid känns trovärdigt i striderna, vapen som man tydligt ser är rekvisita och en del slag dom svingar träffar en halvmeter från kroppen, men det är snyggt koreograferat i det stora hela, med få missar och tempot tillsammans med den snärtiga musiken gör susen för att man ska ryckas med.

Själva utgåvan av filmen är en riktig kulturgärning. Bara det att filmen befarades försvunnen för all framtid och att man sedan hittade originalen på en vind i Stockholm är en bedrift i sig. Att man sedan restaurerade filmen och gav ut den i en fin utgåva med bra bild och ljud, tillsammans med en kort trivia session och trailers för andra filmer är pricken över i:et. Tyvärr höll det inte i längden för Zenith Film utan dom han bara att ge ut ett 10-tal filmer innan dom gick i konkurs. Jag är glad att jag fick filmen av en god vän och är mycket solt över att ha den i min samling. Om jag springer på någon av dom andra filmerna som distributören hann att ge ut så ska jag denna gång våga mig på att köpa någon eller några av dom. Vem vet, man kanske springer på ett till lika stort och skimmrande guldkorn som denna film är.

#815 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 May 2011 - 15:03

Så kul att du sett den nu. :D Verkligen ett sådat där feel-good-äventyr som man ser med ett leende på läpparna. Var helt övertygad om att du skulle skatta den minst lika högt som jag.

Jag håller med om kartan, kanske i smalaste laget va? :P

Tragiskt att svensk film peakade 1947. :P Håller med om Zenith - trist att man inte lyckades få det att gå runt. Precis som du kommer jag lägga beslag på eventuella andrahands ex av de övriga 9 om jag kommer över dem.

Bra skrivet omdöme dessutom - man kan nästan känna genom texten hur du sitter och studsar på stolen. :D

fqq5BYam.jpg

#816 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 May 2011 - 16:48

Tack. Det var trevligt att skriva det här omdömet eftersom filmen är så enkal att ta till sig. Kul att det återspeglades i hur jag skrev. Det var inte långt bort till att jag hoppade upp och ned på stolen. :P

Som alltid så har du rätt och jag tvivlade aldrig. Det tog dock sin lilla tid innan jag fick chans att se filmen, men det var det verkligen värt. :D

Den där kartan var verkligen speciell. Det var mest konturer av ett slott, men att man med hjälp av en enkel sådan kunde utröna exakt var man kunde ta sig in var minst sagt praktiskt. Men det kanske var så att allt var mycket enklare på den tiden. ;)

En annan scen som var rolig är den då Harald rakar sig varpå Bosse utbrister någonting i stil med att manligheten minsann sitter i skägget och om nu Harald rakar av sig det så kan det bara betyda att han ska ner till byn och jaga fruntimmer. Jisses, mycket ska man höra innan öronen trillar av. ;)

Och det ligger ju en del i det du skriver om att det bara har pekat nedåt för svensk film efter den här. Illa.

Dom 10 filmer som Zenith Film hann med att restaurera och ge ut var följande:

Spoiler

#817 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 May 2011 - 16:55

Vem vet - slottet kanske var uppskyltat? "Lönngång till köket" osv. :lol: Scenen med rakningen är kul - speciellt med tanke på den "extremt maskulina" posé som Harald håller medan han rakar sig. ;)

fqq5BYam.jpg

#818 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 May 2011 - 03:46

The Other Guys

Adam McKays fjärde långfilm är ett kliv upp från hans förra (Step Brothers) men inte i samma klass som Anchorman och Talladega Nights. Som vanligt spelar Will Ferrell huvudrollen. (kanske dags att prova göra en film utan honom härnäst?) Tillsammans med Mark Whalberg utgör dom ett typiskt udda par i vad som är en parodi/hyllning till buddy cop filmer. Inte för att det direkt finns någon bristvara på det, samma år kom "Cop out" med Bruce Willis och Tracy Morgan och likheterna är många. Det här är dock betydligt roligare. McKay skriver fortfarande väldigt roligt och om han hade tightat ner filmen lite (två timmar är lite för långt för en komedi) så hade det kunnat bli ännu bättre.

3/5

Gone With the Wind

Klassikernas klassiker och jag har inte sett den tidigare. :o Men jag valde iaf att se den på rätt sätt när det väl begav sig. Cinemateket visade den i sin avdelning "publikens val" så jag fick se den på stor duk vilket var väldigt häftigt. Visst var kopian av väldigt varierande kvalitet. Ibland var bilden knivskarp som om det var en helt ny kopia och andragångern var det repigt, halvdåligt ljud och mer än ett par gånger saknades en eller ett par sekunder. För det mesta var det helt ok kvalitet men ändå irriterande att det dom inte fått tag på bättre kopia. Trots det och nästan 4 timmars träsmak var det ändå en mycket underhållande upplevelse.

Själva filmen då? Ja, vad kan man säga om en sån här klassiker som inte redan sagts? Förmodligen ingenting. Jag gillade den väldigt mycket. Jag är en sucker för ett bra melodrama och det här är verkligen just det. Visst är romantiseringen av den amerikanska södern kring inbördeskriget vämjelig och längden på filmen trots att den håller större delen hade kunnat trimmats ner under vissa segare partier. Men samtidigt är det så snyggt gjort i allt från foto, scenografi och läckert regisserade storslagna scener. Och skådespeleriet håller sån hög kvalitet att det är lätt att ha överseende med skavankerna. Clark Gable och framför allt Vivien Leigh är magnifika. Den senare balanserar ofta på gränsen till parodi men håller sig alltid på rätt sida. Det är enastående hur hon lyckas få mig att sympatisera med Scarlett trots att det ofta är en über bitchig karaktär. Gable å sin sida är bara hur charmig som helst. Det är lätt att förstå att den hållit så hög status så länge trots den snedvridna synen på slaveri. Just det och romantiseringen av den livsstil som dom rika vita plantageägarna åtnjöt är faktiskt nära att putta ner betyget ett snäpp men jag väljer ändock att se det för vad det är, vilket är ett tidsdokument över en svunnen tid, även i sin berättarstil.

4/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#819 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 May 2011 - 06:39

Ja, Borta med Vinden dissade jag länge för att det var "en film min mamma gillar" ;), men när jag väl såg den (på TV - funkar faktiskt det med) förstod jag varför den har behållit sin status.

Crazy Heart (2010)

De flesta här har nog sett den, så handlingen behöver jag inte gå in på. Gillar att den är mer mänsklig än förväntat, även om huvudrollerna i mångt och mycket är schabloner så görs tillräckligt många undantag för att göra dem mer levande. Fint spel av samtliga - tom. Farrell :o ;).

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#820 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 May 2011 - 09:14

Gone With the WindKlassikernas klassiker och jag har inte sett den tidigare. :o Men jag valde iaf att se den på rätt sätt när det väl begav sig.

Inte sett den förut??? :o (ramlade nästan ur stolen här på kontoret)
Nåväl, bättre sent än aldrig! Och vad häftigt att se den på vita duken - lite avis på dig där för det här är en film som håller än idag, som både du och Fiskrens är inne på. Mycket imponerande. Synd bara att kopian de visade var av sådan skiftande kvalitet, borde väl finnas en som är bra kan jag tycka.

Clark Gable är perfekt i rollen som Rhett Butler. Vivien Leigh tycker jag dock ibland går över gränsen till överspel, men mest tycker jag att hennes karaktär är fruktansvärt irriterande ibland. Bortskämd som en liten unge. :P Men precis som du skriver kom även jag på mig själv att sympatisera med henne halvvägs in i filmen. Sedan är ju filmen otroligt snyggt gjord med kostymerna, miljöerna och Scarletts älskade Tara i lågor.

Trivia: delar från träplanket i gamla King Kong filmen eldade de upp här i filmen.

Crazy Heart (2010)

Kul att du sett den och uppskattade den. Själv tycker jag nog allt att den stora behållningen är Jeff Bridges som äger filmen - utan honom vete sjutton om resultatet blivit lika bra!

#821 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 May 2011 - 22:26

Thor (2011)

När några Frostjättar tar sig in Asgård så ger sig Åskguden Thor, mot sin far Oden's vilja, iväg för att ta reda på varför och straffa dem. Resultatet blir krig och som straff förvisas han till Jorden. Där träffar han forskaren Jane Foster.

Bättre än väntat. Jag väntade mig en typisk Superhjälte film men fick så mycket mer.

Bonus scenen efter filmren var klart intresant. För er som missade den:
Erik Selvig är nere på de nedre hemliga våningarna av SHIELD's högkvater och träffar där en väldigt humorlös Nick Fury som inbte uppskattar skämt om att Erik Selvig var rädd att de skulle döda honom för han visste förmycket. Nick Fury visar Erik Selvig en hemlig energi källa som han vill att Erik Selvig ska undersöka. En spegelbild visar att Loke kontrollerar Erik Selvig till att gå med på det.

Filmen passar bra att se oavsett om du känner till Marvel versionen av Thor eller inte. Man behöver deffinitivt inte gilla superhjältefilmer för att gilla den här.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#822 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 May 2011 - 13:39

The Clinic (2010) - [#XC]

Ms Shepard: This is the only facility on earth where adoptive parents can evaluate the mother of their perspective child before purchasing it.

Lemming

Mycket bra thriller av Dominik Moll, med bland andra Charlotte Rampling och Charlotte Gainsbourg i två helt fenomenala roller. Utöver dom så är även Laurent Lucas och André Dussollier minst lika bra i sina respektive roller. Filmens stil och handling påminner om någonting som David Lynch skulle kunna gjort. Det är surrealistiskt och suggestivt. Handlingen förs fram i ett mycket behagligt tempo och den ena förvecklingen efter den andra står på kö. Som tittare vaggas man stundtals in i en falsk säkerhet, bara för att erfara att så inte är fallet utan allt står inte rätt till i det idylliska villakvarteret. Inte heller på arbetsplatsen eller i sommarhuset. Dom konstiga händelser som besvärar Alain Getty tycks aldrig försvinna och alla i hans omgivning ser ut att ha blivit spritt språngande galna.

Jag gillar filmer som tar ut svängarna lite och som inte kör fast i konventionella spår. Den här filmen känns därför mycket välkommen och att man stundtals befinner sig i ett drömlandskap där man inte vet vad som är på riktigt och vad som är fantasi är helt underbart. Jag har följt Charlotte Gainsbourgs karriär så länga jag kan minnas, men det tog tid innan jag såg den här filmen. Jag har SVT att tacka för det och jag är glad att dom bjuder på en riktig kulturgärning ibland.

Whale Rider

En av mina personliga favoritfilmer, alla kategorier. En film som skulle finnas med på min tio i topp lista om jag någon gång skulle göra en sådan. En film som jag skulle välja att se om jag visste att jag hade en film kvar att se innan livet tar slut. Mina ord gör inte den här filmens storhet någon som helst rättvisa utan jag hänvisar alla som vill se en bra film, att se den med egna ögon.

BrainWaves

Signerad Ulli Lommel, dåtidens svar på Uwe Boll. Trots att Ulli fortfarande är aktiv, så får han numera se sig slagen av Uwe.

Flera kända namn dyker upp i rollistan, bland andra Tony Curtis, Keir Dullea och Vera Miles. Dom flesta gör så gott dom kan och är en bidragande sak till att filmen blir uthärdlig att se.

För sett till handling och den tekniska aspekten så är filmen inte så bra. Handlingens ologiska luckor kan jag köpa, även om en del av dom är mer störande än andra. Men det hjälper då inte att man har klippt filmen som jag vet inte vad. Det blir ännu mer ologiskt när en del scener kastas omkring och ett par scener dyker dessutom upp efter varandra. Som att dom har fastnat i en loop. Klippning och foto känns väldigt amatörmässigt och drar ner helhetsintrycket lite till.

Sett till helheten så är det en film som är kul att ha sett och som fungerar bra som tidsfördriv. Bitvis är den faktiskt rätt spännande och då den klockar in på runt 75 minuter så kan man enklare se mellan fingrarna än om filmen hade dragits ut ännu längre.

Att filmen är utgiven av smått legendariska House of Horror -> Odox BF AB -> D. Wracking AB -> Horse Creek Entertainment känns bara naturligt. Filmen på DVD är dessutom en direkt kopia av VHS-utgåvan och således i fel format, tvångstextad och kanske även klippt. Men det är bara charmigt att ha den här filmen i min samling då intresset för skräckfilm startades med obskyra distributörer som denna.

Edited by Piranhaconda, 06 May 2011 - 13:40.

#823 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 May 2011 - 16:14

Vanishing on 7th Street

"Luke: I'm here because I will myself to exist."

Shortbus

Filmtipset sammanfattar filmens handling bäst.

"Dramakomedi som utspelas i ett sexuellt frigjort och bohemiskt New York. Rollfigurernas vägar korsas på klubben Shortbus i Brooklyn – en plats där allt är tillåtet och där möten och frigörelse fortfarande är möjliga."

Bitvis riktigt vågad film och jag kan förstå att den väckte reaktioner då det kom. Själv är jag inte så pryd som dom mest fanatiska motståndarna var, men jag ser inte heller någon direkt poäng med sexscenerna. Det är liksom inte dom som är intressanta utan det är karaktärerna och deras sökan efter sig själva eller meningen med livet som är intressant.

Shortbus är regisserad av John Cameron Mitchell som tidigare har gjort Hedwig and the Angry Inch, och nu senast Rabbit Hole, två filmer som jag har hört ska vara bra. Ska jag gå efter hur Shortbus är så kan jag mycket väl tänka mig att hans andra filmer är lika bra. Hoppas att jag får chansen att se dom med.

John Cameron Mitchell är duktig på att skildra människor och deras liv. Det märks i hans sätt att skriva manus och regissera den här filmen. Han lyckas att gestalta riktiga människor med riktiga känslor och ser man till ämnet och problematiken som filmen tar upp så känns det mycket autentiskt, nästan lite dokumentärt. Filmen hade gärna fått vara lite längre för den är nästan slut innan den hinner att börja. Men som vanligt, man får vara glad över det som man får. Bättre det än ingenting.

Edited by Piranhaconda, 06 May 2011 - 16:14.

#824 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 May 2011 - 00:15

Ja, Borta med Vinden dissade jag länge för att det var "en film min mamma gillar" ;), men när jag väl såg den (på TV - funkar faktiskt det med) förstod jag varför den har behållit sin status.

Jag dissade den mest för längden faktiskt. Inget man sätter på spontant en kväll. Och visst förstår man var den behållit sin status. They don't make them like that anymore.

Gone With the WindKlassikernas klassiker och jag har inte sett den tidigare. :o Men jag valde iaf att se den på rätt sätt när det väl begav sig.

Inte sett den förut??? :o (ramlade nästan ur stolen här på kontoret)
Nåväl, bättre sent än aldrig!

Hehe, precis. Alla har vi våra pinsamma luckor. ;) Men bara man fyller i dom nån gång så.

Och vad häftigt att se den på vita duken - lite avis på dig där för det här är en film som håller än idag, som både du och Fiskrens är inne på. Mycket imponerande. Synd bara att kopian de visade var av sådan skiftande kvalitet, borde väl finnas en som är bra kan jag tycka.

Jo, det var trist, men som sagt det var ändå så roligt att se den i en biograf att man hade ganska mycket överseende med sånt. Jag gissar att Cinemateket inte har allt för stor budget för att få tag på en riktigt bra kopia.

Vivien Leigh tycker jag dock ibland går över gränsen till överspel, men mest tycker jag att hennes karaktär är fruktansvärt irriterande ibland. Bortskämd som en liten unge. :P Men precis som du skriver kom även jag på mig själv att sympatisera med henne halvvägs in i filmen.

Som sagt hon är ofta på gränsen till att bli en parodi på sig själv men hon kliver aldrig över gränsen. Och jag gillar hur karaktäre utvecklas genom filmen. Hon mognar och blir en stark kvinna men utan att kunna släppa sitt begär till Ashley (vilket till viss del är hans fel) eller sluta spela sina barnsliga spel med Rhett och inte förrän det är försent kommer hon till insikt om det här. Men tomorrow is another day.

Trivia: delar från träplanket i gamla King Kong filmen eldade de upp här i filmen.

Där ser man. Jag skulle vilja läsa mer om filmen, den har ju en ganska turbulent historia. Castingen av Scarlett O'Hara och ersättningen av regissörerna t.ex. David O. Selznick lär inte ha varit världens enklaste att jobba tillsammans med.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#825 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2011 - 09:03

BrainWaves

*fniss* Vänta bara tills du sett Devonville Terror - så anar du var jag jag minns BrainWaves som "rätt bra". ;)

Jag tycker handlingen är OK - även om det finns vissa luckor i den som du säger. Annars är det på tok för länge sedan jag såg den för att minnas något om klippning och andra tekiniska detaljer.

Och vad jag minns ifrån den där högen med Horse Creek-filmer jag köpte för några år sedan på Ö&B så var alla tvångstextade. Ett underligt val kan tyckas.

fqq5BYam.jpg