Är det nu jag ska säga, vad var det jag sa?

Förstod att du skulle ha en del negativt att säga om The Cave. Den filmen lämnar en hel del att önska om man säger så.
Tron: LegacySam Flynn: Ice caps are melting, war in the Middle East, Lakers/Celtics back at it. I don't know, rich are getting richer, poor are getting poorer. Cell phones, online dating, Wi-fi.
Kevin Flynn: What's Wi-fi?
Sam Flynn: Wireless interlinking.
Kevin Flynn: Of digital devices?
Sam Flynn: Yeah.
Kevin Flynn: Huh. I thought of that in '85.Harald Handfaste - [
#XC 1,
#XC 2]
Den här filmen hade jag missat helt om det inte hade varit för att XC höll sina korpgluggar öppna och dessutom har den goda egenskapen att vara nyfiken och vilja prova på nya saker. Även om det visar sig vara en svensk film och dessutom en tolkning av Robin Hood. Så hatten av för att du fick upp även mina ögonen för denna films existens.
Jag kan också skriva under på att det här måste vara en av vårt lands coolaste produktioner. Jag är inte mycket för vår inhemska filmindustri, men visst har jag sett många svenska filmer under årens lopp. Dock är det få som kan mäta sig med den här. Den här filmen är nämligen riktigt bra till skillnad från merparten av dom svenska filmer som jag har sett tidigare.
Först och främst måste man ta filmen för vad den är. Dels att den är svensk med allt som det innebär, men även att den är gjord för bra många år sedan och att det även är en egen tolkning av Robin Hood.
Utifrån det så tycker jag att filmen är väldigt charmig och den har ett stort hjärta. Det märks inte minst på skådespelarnas prestationer. Georg Rydeberg är lysande i rollen som Fogden. Eller Von Dotzen som han heter i vanliga fall. Han får väl ses som denna films motsvrighet till Sheriffen i Nottingham. Sättet som han för sig på och säger sina repliker är väldigt stilfullt och coolt. Karaktärens måtto i livet var riktigt fyndigt: "Järnhand i Sammetshandske". Synd bara att han har svårt att leva upp till det.

Vår Robin Hood, här kallad för Harald Handfaste (född Didriksson) spelas med bravur av George Fant. Scenerna han har mot Rydeberg är det klass på. Kanske inte i samma liga som Errol Flynn, men det är verkligen graciöst.
Sedan följer:
Lady Marian = Jungfru Karin
Friar Tuck = Pater Laurentius
Little John = Bosse Enöga

Will Scarlet = Vesslan
Och så vidare. Säga vad man vill, men det blir både komiskt men även fullt acceptabelt med denna försvenskning av egennamn.
Filmen klockar in på runt 70 minuter och det är full fart från start till slut. Det blir aldrig långdraget, utan det här är verkligen ett bra äventyr med tydlig känsla av Söndagsmatiné utan en massa onödiga krusiduller. Flera scener i filmen är riktigt bra. En av dom mer roligare är väl när Vesslan ska klä ut sig till kvinna och infiltrera slottet för att dom ska kunna rädda Karin som Fogden har tillfångatagit. Låt oss säga att det inte direkt känns trovärdigt, men just tack vare det skrattar man gott åt den scenen. Den efterföljande scenen när Vesslan kommer tillbaka med en sk karta är lika rolig den. Lite enkla streck (troligtvis ditsatt med lite kol) på en trädbit och vips så vet man var lönngångar och hemliga dörrar finns. Verkligen imponerande.

Dom mer fartfyllda scenerna står mellan Harald och Fogden. Det kanske inte alltid känns trovärdigt i striderna, vapen som man tydligt ser är rekvisita och en del slag dom svingar träffar en halvmeter från kroppen, men det är snyggt koreograferat i det stora hela, med få missar och tempot tillsammans med den snärtiga musiken gör susen för att man ska ryckas med.
Själva utgåvan av filmen är en riktig kulturgärning. Bara det att filmen befarades försvunnen för all framtid och att man sedan hittade originalen på en vind i Stockholm är en bedrift i sig. Att man sedan restaurerade filmen och gav ut den i en fin utgåva med bra bild och ljud, tillsammans med en kort trivia session och trailers för andra filmer är pricken över i:et. Tyvärr höll det inte i längden för Zenith Film utan dom han bara att ge ut ett 10-tal filmer innan dom gick i konkurs. Jag är glad att jag fick filmen av en god vän och är mycket solt över att ha den i min samling. Om jag springer på någon av dom andra filmerna som distributören hann att ge ut så ska jag denna gång våga mig på att köpa någon eller några av dom. Vem vet, man kanske springer på ett till lika stort och skimmrande guldkorn som denna film är.