I helgen har TV-serien Girls premiär på HBO så det ska bli intressant att se hur den är i jämförelse.
Girls har jag haft under luppen ett tag nu. Tror den dök upp på min radar när jag läste något om att Judd Apatow skulle vara inblandad. Jag gillar mycket av det han gör, både film som tv. Nu vet jag inte exakt hur han är inblandad just där, men tack vare hans medverkan så läste jag lite mer om serien och såg någon preview för ett tag sedan. Och den intresserar mig, helt klart. Jag skall ge den en chans om jag nu bara kan komma ihåg att den startar till helgen.
Planes, Trains and Automobiles har jag aldrig sett. Så tack för tipset, den skall jag försöka att se framöver.
Jag kan inte lova nåt för det var som sagt väldigt väldigt länge sen jag såg den och jag kommer ihåg väldigt lite men jag gillade den då och Steve Martin är ju aldrig fel. Iaf inte på den tiden.
Nope, Steve Martin var riktigt bra förr. Då var han i sitt esse. I och för sig så har jag inte sett så mycket av honom på den senaste tiden, men tillräckligt mycket för att inse att han inte är lika bra som förr.
Bobby Fischer Against the World
Nej det framfår inte i filmen heller. Bara att han var paranoid och besatt av en rad olika galenskaper men jag tror aldrig att han blev diagnoserad av en psykolog. Shack är inte min grej heller men jag tycker att det är ett fascinerande spel och det är intressant att se hurdana personer är som är riktigt bra på det.
Absolut, det har ju funnits flera duktiga shackspelare genom tiderna som till och med gemene man har hört talas om, vare sig dom har varit intresserade av shack eller ej. Och eftersom det krävs en hel del för att bli framgångsrik i dom flesta sporter, däribland shack, så är det alltid intressant med människors livsöden, både i framgång som motgång. Vad som gjorde dom så bra, vad dom kanske fick offra för att nå dit och även hur livet i det stora hela har varit före, under och efter framgångarna.
The Muppet Movie
Jag håller med , det är kul med såna grejer även om man som sagt oftast blir rejält mätt på det i slutändan. T.ex. när vi här på forumet såg alla Halloween filmerna. Jag tror inte jag behöver se någon Halloween film igen på många år framöver.
Men jag är sugen på att se alla Mupparna filmerna. Jag har inte plaerat något maraton eller så men jag har iaf tänkt att försöka se fler filmer. Jag har bara sett deras julsaga förutom den första och senaste filmen. Dessutom har jag försökt se alla Disney filmer jag missat sen deras renässans period startade medLittle Mermaid. Men det tog stopp mitt i all Oscar rusch så jag ska väl fortsätta med det så småningom. Jag blev också sugen på att se om Star Wars filmerna igen sen jag hörde talas om det här: http://www.denofgeek...hete_order.html
Wow, alla Halloween-filmerna. Inte illa. Det är ju några stycken och med tanke på hur varierande dom är i kvalité då är det en bedrift i sig att ge sig på en sådan genomtitt och en än större att faktiskt ta sig i hamn. Bra jobbat där.
Och när det gäller Disneyfilmer så finns det en del att se även där. Jag är själv snart klar med min genomgång och det har varit blandade skurar måste jag säga. Mycket bra, men även en hel del halvbra, speciellt deras tidigare klassiker. Vilket faktiskt förvånade mig en aning. Men från Oliver & Gänget till kanske Herkules hade dom en riktigt bra period där nästan samtliga filmer är mycket bra. Även om det givetvis förekommer bra filmer innan och efter med.
Lite synd att jag missade den där artikeln när jag nu nästan har sett klart min Star Wars genomgång. Den hade varit riktigt intressant att testa faktiskt. Det fanns både en á två poänger med det som skrevs. Men jag skall ha den i åtanke näst gång jag ser om filmerna, så jag sparar ned texten lite snyggt och prydligt. Tack för tipset. Annars så har jag bara varit med om en
alternativ genomgång tidigare, som jag kan minnas på rak arm, och det var med tv-serien Babylon 5. Och det var en blandad upplevelse måste jag säga. Inte helt klockren, men inte heller så tokig som man först skulle kunna tro.
Väldigt kul att du gillade den här filmen och extra trevligt så eftersom du inte hade sett den tidigare.
Jepp. Måste dock säga, och det här kanske är hädelse, men jag gillade faktiskt den nya filmen mer än den här.
Inte då. Det känns helt legitimt att säga så. Ibland överträffar ju faktiskt en nyare film, en äldre. Mycket var bra förr, dock inte allt. Och i det här fallet så är det ju bara trevligt att du tycker så. Många gånger brukar man ju annars vara mer skeptisk till när man skall göra film av något som man först tog del av i någon form, som yngre. Och Mupparna har väl varit en del av dom flestas barndom. Så ett gott betyg att den nya filmen visar att det fortfarande fungerar än idag. till och med bättre än förr.
Själv har jag inte upptäckt alla filmer med Mupparna, men en del har jag sett. Minns att jag var extra förtjust i "Muppet Treasue Island" så den skall bli intressant att se om. Även dom andra jag sett samt dom jag inte sett.
Wanted har jag bara sett, aldrig läst. Och även om filmen lämnar en del att önska så var den en positiv överraskning. Så där läser jag gärna seriealbumet med.
Det tycker jag att du ska göra. Jag läste Wanted seriealbumet före jag såg filmen och tvärtom med Kick-Ass så det spelar förstås en viss roll. Men medan Kick-Ass är väldigt trogen sin förlaga så är det egentligen bara vissa karaktärer och delar av storyn som är kvar i filmatiseringen av Wanted. Dom har tagit bort hela superskurk grejen för det första som är väldigt central i serien och det som jag tyckte var riktigt coolt med serien. I serien har alla världens superskurkar slagit sig samman och utplånat alla superhjältar så världen styrs i stort set av fyra eller fem brottsyndikat av superskurkar och handlar om intrigerna mellan dessa. Konceptet är inte nytt. Mark Waid tog sig an det Empire (också väldigt bra) och jag tror inte han var först heller. Men Millar gör en väldigt bra story av det och det ser man inte röken av i filmen.
Både Wanted samt Kick-Ass får följa med nästa beställning. Säkert även Empire med, som vid en google-fu känns klart intresant. Positivt att det bara är ett album av varje serie, för det underlättar ett köp. Inget ont om pågående serier, men dom tenderar att ligga längre i "att läsa"-högen än vad one-shots gör. Och det blir intressant att se, om och hur, Kick-Ass samt Wanted fungerar eftersom jag redan har sett båda filmerna. Med Kick-Ass så hoppas jag att det blir en minst lika bra upplevelse som filmen, vilket inte känns helt omöjligt och i fallet med Wanted så känns det ännu mer positivt eftersom den skiljer sig så mycket från filmen. Något jag inte riktigt visste om. Så tack för att du berättade. Det känns ju nästan som två helt skilda saker måste jag säga, där man mer inspirerats av serien snarare än att ha baserat filmen efter densamma. Spännande.
På tal om den här typen av filmer, har du tips på fler i samma stil? Typ vardagshjältar som står upp för den lilla människan och inte behöver förlita sig på superkrafter, eller i alla fall inte i så stor utsträckning. Allt från stenhårt á la Punisher, till lite mer "jordnära" som i Kick-Ass.
Det kom ju två filmer som var väldigt snarlika Kick-Ass under ungefär samma period. Defendor och Super. Jag ser att du har sett Defendor i tråden här på forumet. Super borde du kolla in om du inte sett den. Rainn Wilson spelar huvudrollen med Ellen Page som sidekick. Väldigt brutal och rolig om än inte alls lika bra som Kick-Ass. Sen finns det ett par filmer som jag inte har sett men som ska ha ungefär samma tema. (vanlig snubbe klär ut sig till superhjälte) Griff the Invisible och Takshi Miikes Zebra Man t.ex.
Mmm, Defondor har jag mycket riktigt sett. En väldigt bra film måste jag säga. Super har jag hört talas om och den verkar även den riktigt bra. Såg en trailer som underströk detta samt att hela upplägget tilltalar mig. Dessutom är ju filmen fylld med bra skådespelare. Rainn och Ellen som du nämner, men även flera andra. Och då även din filmsmak är bra och spännande så är jag mycket pepp på att se den filmen. Får försöka prioritera den framöver.
Och tack för dom andra två tipsen med. Zebra Man har jag hört talas om tidigare, men inte mycket mer än så. Och Griff the Invisible var helt ny för mig. Båda två filmerna måste givetvis utforskas.
Hellboy Animated
Visst är det så. Jag kan nog mycket möjligt ha blivit lite förblindad av att stilen var så pass mycket mer lik seriealbumen efter att ha blivit så besviken på filmerna att jag hade mer överseende med manus än vad som egentligen är berättigat. Dom saknar som sagt det mörker som finns i seriealbumen.
Det kan även vara jag som är för nitisk i min kritik. Spelfilmerna har jag inte sett på länge, så dom spelade nog inte roll för mig. Men jag förstår hur du tänker där. Jag håller med om att filmerna inte är lika mörka som seriealbumen. Det reagerade jag också på, och dom känns mer som en lättsamare Hellboy, vilket inte riktigt passar. Men samtidigt kunde det ha varit mycket värre, så man skall väl vara glad över det man fick. En och en mer lättsam Hellboy kanske dessutom tilltalar en bredare målgrupp. Dock vet jag inte om dessa filmer verkligen blev en hit i intäkter/antal sålda DVD osv. På sätt och viss känns det som att detta var början på en svit av filmer, men att man sedan kom av sig.
Jag skulle gärna sett ett nytt försök i framtiden och då får filmerna gärna ligga ännu närmare seriealbumen.