World War Z (2013)
Mystiska sjukdommar har spridigt sig över världen. Raporteringar om hela städer satta i karaktän pga att folk blir oförklarligt våldsamma och mordiska. Och plötsligt en dag händer det. Som en löpeld sprider sig ett virus över hela Jorden. Alla som blir infekterade förvandlas innom 10 sekunder till mordiska monster utan känslor, förnuft eller identitet. De känner ingen smärta, inget medlidande, och deras kroppar är enligt alla vetenskapliga regler döda. De är Zombies och de har bara ett mål: att sprida det dödliga virus de bär på så snabbt som möjligt över världen.
Inspirerad av Max Brooks' bok vid samma namn. För än hur man försöker så kan man inte säga att den är baserad på boken då det ända filmen och boken har gemensamt är namnet, Zombie-apokalyps-temat och att deras Zombies är odöda. Jag har inte läst boken men vad jag kan se så är inga av händelserna i filmen baserad på händelser i boken. Och då de inte ens följer zombie-reglerna som är själva grunden till boken och dess förgångare The Zombie Survival Guide så finns det inte mycket kvar. Vilket då är tur att filmen ändå är så pass bra som den är.
Filmen fick mycket negativ kritik från fans innan den släpptes och alla väntade sig en gigantisk flopp. Men en massa bra betyg från kritiker och att tillochmed fans som ville hata filmen gillade den så verkar den klara sig riktigt bra. För trotts att den inte följer boken alls så är den väldigt välgjord, spännande och mycket bra.
Ett stort plus för att de använde ordet "Zombie" i filmen så ofta. Men ett stort negativ för att det var den springande, hoppande varianten istället. Jag har aldrig sett dem som zombies eller tyckt att de har varit så värst intresanta och spännande. De känns mer som muterade människor. Men det hjälpte att de var helt klara med det i filmen att de var Zombioes och odöda.
Visst, där finns vissa logiska luckor. Om viruset var naturligt och Zombisarna var odöda, hur kunde de då springa och hoppa på det viset? Om det bara tog högst 10 minuter för viruset i början, och 10 sekunder senare, att ha efekt, hur kunde smittade folk hinna flyga över världen och sprida det? Varför hände det värsta på en dag?
Filmen hade också vissa plotholes. T ex, vad hände med flygplanet och piloten efter att han stack? Kändes som att han stack för att själv slutföra uppdraget då Gerry troligen var död. Kunde de inte ha visat vart han tog vägen? Åkte han till Indien?
Jag tycker också att slutet kunde ha varit längre. Och framförallt vad som hände Segen. Och kanske hur familjens liv såg ut sedan? Det blev lite "Jaha" känsla över att det bara plötsligt var slut, trotts epilogen. Och även då det inte var en plothole så hade jag velat se mer om familjen. Kändes som att de gick från huvudkaraktärer till bi-karaktärer väldigt snabbt.
Trotts att filmen var rätt lång så kändes den kort. Den var aldrig tråkig och det kändes som att de aldrig nåde målet utan bara hittade ett annat på vägen.
Hur som helst så kan jag varmt rekomendera filmen. Gillar ni Zombies, står ut med, eller kanske tillochmed gillar de springande Zombies, gillar ni action och katastrofer, då är det här en film för er. Men är ni ett hängivet fan av böckerna som känner starkt för dess regler och inte kan acceptera att filmen är totalt annorlunda så bör du, för ditt hjärtas skull, unvika filmen. Själv hoppas jag att fler ger filmen en chans och njuter lika mycket som jag gjorde.
Betyg: Mycket Bra+
Senast Sedda Film #6
Posted 13 July 2013 - 21:52
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 July 2013 - 22:39
@XC: Det kan inte vara så att du har köpt denna box?
Grottbjörnens Folk tror jag att jag har sett. Minns inga speciefika händelser, men det är något som säger mig att jag, som sagt, nog har sett den. Angående det där med var den är inspelad säger IMDb följande. Så den verkar ju bara vara inspelad "on location" så att säga. Skulle gärna ge den här filmen en chans om jag fick möjlighet.
@Crusader: Jag har läst boken. Jag tänkte inte se filmen först, men har mer och mer övervägt att göra det någon gång efter att den har släppts på DVD/Blu-ray. Angående slutet så fanns det tydligen ett annat som dom hade tänkt sig från början, innan dom ändrade till det som filmen har nu. Läs mer om originalslutet i denna artikel.
Posted 13 July 2013 - 23:04
Oj. Det där slutet hade jag verkligen INTE gillat. Inte såvidare de hade planerat en direkt uppföljare. Jag hatar oavslutade slut. Men det känns synd att man missade en massa coola grejor i Ryssland.@Crusader: Jag har läst boken. Jag tänkte inte se filmen först, men har mer och mer övervägt att göra det någon gång efter att den har släppts på DVD/Blu-ray. Angående slutet så fanns det tydligen ett annat som dom hade tänkt sig från början, innan dom ändrade till det som filmen har nu. Läs mer om originalslutet i denna artikel.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 July 2013 - 09:15
@XC: Det kan inte vara så att du har köpt denna box?
Grottbjörnens Folk tror jag att jag har sett. Minns inga speciefika händelser, men det är något som säger mig att jag, som sagt, nog har sett den. Angående det där med var den är inspelad säger IMDb följande. Så den verkar ju bara vara inspelad "on location" så att säga. Skulle gärna ge den här filmen en chans om jag fick möjlighet.
Jupp kunde inte motstå den sist jag tittade in på ett media Markt. ![]()
Hmm. On Location? Då är det väl fotot som är lite småmysko då.
Grottbjönens folk lider kanske lite av att den ite har några riktiga höjdpunkter, kan vara därför du inte minns så mycket av den. Man har ett väldigt trevligt koncept men man tar det inte till vara känns det som.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 July 2013 - 23:21
@Crusader: Jag håller med dig helt och hållet. Och någon uppföljare har dom väl inte sagt något om än? Kanske att vi får se originalslutet som en bortklippt scen när den släpps på DVD/Blu-ray.
@XC: Misstänkte det när jag insåg att flera av dom filmer som du har sett fanns samlade i en fin box. Har sett den själv, dock inte på MM här i stan utan hos den lokala filmuthyraren. Tror att man skulle ta 149 eller 169 kronor för den. Vilket känns överkomligt när man ser vad man får. Kanske rent av fångar in den själv framöver. ![]()
Grabbers (2012)
Film från Irland är inte så ofta man ser. Varken inom den här kategorin eller någon annan heller för den delen. Det här ska då vara en skräckkomedi. Bara att den varken är skrämmande eller speciellt rolig. Anledningen till att jag över huvud taget såg den var för att den stod under nyheter i stället på bibblan. Handlingen är ganska så banal för man har sett liknande filmer så många gånger tidigare. Karaktörerna likaså. Skådespelarna i sig är väl helt okej. Ett par sticker ut mer än andra och levererar det som man förväntar sig. Miljöerna som filmen utspelar sig i och är inspelade i är rätt fina. Och specialeffekterna är helt okej. Sedan är det något helt galet med färgerna i början av filmen. Det ser ut som att man antingen har ljussatt filmen något helt katastrofalt dåligt, eller så har man "boostat" färgerna i efterhand. I vilket fall som helst så ser det fördj*vligt ut. Filmen har heller ingen nerv. Ingenting som gör att man känner sig engagerad i det som man ser på. Efter ett tag kommer det oundvikliga, man tittar på räkneverket och inser att man har över halva filmen kvar. *gäsp* Jag tittade i varje fall färdigt på filmen och kan därmed lägga den till historiken. Men jag kommer inte att se om den och jag kan inte rekommendera den till någon annan heller.
Edited by Garm, 14 July 2013 - 23:23.
Posted 15 July 2013 - 08:30
Grabbers (2012)
Efter ett tag kommer det oundvikliga, man tittar på räkneverket och inser att man har över halva filmen kvar. *gäsp*
Mmm. Filmer filmade helt i slowmotion borde ha en varningstext på omslaget. ![]()

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 July 2013 - 23:45
Den var bra. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. ![]()
Den enda filmen från Irland som jag verkligen har uppskattat på den här sidan av 2000-talet är Puckoon.
Les Misérables (2012)
Jag såg filmen inför Oscarsgalan, så nu ser jag om den. Och allt som allt så får jag väl ge filmen knappt godkänt. Jag kan uppskatta en bra musikal, men det är inte så att jag går omkring och letar efter dom. Den här lider väl av att man dels sjunger typ hela tiden. Mer vanligt är att man har vanlig dialog och så toppar man det med sång och musik. Här ska man sjunga även den mesta av dialogen. Andra problemet är att den är för lång. Det går även hand i hand med det första problemet som jag har. Att man sitter och lyssna på ett gäng som sjunger som om det vore den sista dagen i deras liv, i 2 timmar och 30 minuter. Det blir lite för mycket. Sedan så tycker jag inte att handlingen är så märkvärdig. Jag dras inte in i den och jag engageras således inte av den eller karaktärerna. Men det som är bra är musik och dom riktiga sångnumren. Inte alltid, men ofta så är dom riktigt vassa. Sedan så är filmen riktigt snygg. Man har fångat tidsandan väl. Den är snygg visuellt i allt från interör/exteriör/kostymer till foto och ljussättning. Även regin är stabil. En del av skådespelarna är dessutom bra, kanske inte dom som står i fokus merparten av filmen, utan dom som har lite mindre roller. Som t.ex. Helena Bonham Carter och Sacha Baron Cohen. Dom gör en liknande insats som dom båda gjorde i Sweeney Todd, som är lite av en favorit bland filmade musikaler. Kanske att det var just tack vare den filmen som dom fick vara med här. Vad vet jag.
Edited by Garm, 16 July 2013 - 00:37.
Posted 18 July 2013 - 00:34
The Haunting in Connecticut (2009)
Året är 1987. Matt Campbell genomgår cancerbehandling i Connecticut. För att slippa de långa resorna flyttar familjen till ett lokalt hus. Men huset bär på en gammal mörk hemlighet.
Löst baserad på verkliga händelser och ett av fallen som två av 1900-talets bäst kända Paranormal Investigators, Ed och Lorraine Warren, jobbade på (fast de är inte med i filmen), mäst kända för sin inblandning i The Amityville Horror. En ny film om ett av deras fall, The Conjuring, har premiär i år.
Men givetvis skilljer sig filmen mycket från den verkliga historien. Medans grunden är den samma så är slutet nytt. Dessutom har de skapat helt nya karaktärer (jag gissar på att de riktiga familjemedlemmarna inte ville användas i en film med påhittade delar).
Saker som stämmer är att de flyttade till en gammal begravningsbyrå för att sonen skulle ha närmare till sjukhuset. Det stämmer också att det visade sig att den förra ägaren hade ägnat sig åt Necromacy eller Necrofili, fast det här kom ut långt senare och inte i sammanband med händelsen. Det stämmer också att de såg mystiska varelser och konstiga saker hände när de bodde där men de själva påstår att det var demoner. I verkligheten försökte sonen varna sin mamma som inte trodde på honom och satte honom på ett mentalsjukhus istället (vilket han även hamnar i filmen men inte alls på samma sätt).
En annan sak som stämmer är scenen i badrummet fast det var mamman som nästan kvävdes efter att hennes son hade hamnat på sjukhuset.
Är ni intreserade om det verkliga fallet så finns det en Dokumentär på Discovery Channel kallad A Haunting in Connecticut som berättar den så som det ska ha gått till (men även där har de bytt namn på karaktärerna). Det finns också en annan version på SyFy där de använder de riktiga namnen, kallad The Real Haunting in Connecticut.
Filmen fick en uppföljare, kallad The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia (fast fans kallar den "The Haunting in Georgia" då namnet är idiotiskt) som bygger på en annan verklig händelse. Ännu en uppföljare är på gång kallad "The Haunting in New York".
Mycket bra, välgjord och spännande spökfilm. Bra manus och bra regi. Bra skådespelarinsatser och stämningsfullt foto.
En film jag klart kan rekomendera de som gillar den här typen av filmer.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 July 2013 - 20:52
Grabbers (2012)
Efter ett tag kommer det oundvikliga, man tittar på räkneverket och inser att man har över halva filmen kvar. *gäsp*
Mmm. Filmer filmade helt i slowmotion borde ha en varningstext på omslaget.
Hm... Trodde inte att Baywatch -the movie hade kommit ännu.
Posted 20 July 2013 - 00:56
Vipers (2008)
Forskare har funnit att det farliga giftet från Horned Vipers också botar den dödligaste formen av bröstcancer. För att göra det ännu effektivare så har de muterat ormarna. Resultatet är starkare gift, större agressivitet, otrolig styrka och en smak för människokött.
Nu har ormarna kommit ut på en idyllisk liten ö.
Ännu en film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Tara Reid, Corbin Bernsen och Don S. Davis.
Värd att notera är Mercedes McNab, känd från Buffy och Angel som Harmony.
Första gången jag har sett ormar slita bort kött och svälja det istället för att svälja hela byten som de brukar.
En rätt brutal film med mycket blod. Och trotts att skadorna är CGI så ser de rätt bra ut.
En av de få filmerna i serien med en nakenscen. Och de känns aldrig dittvingade. En sak som har överraskat mig med den här serien är att de inte tvingar in en massa nakna tjejer bara för att ha naket där. Bara ett par filmer har hitils haft någon enstaka nakenscen och de har alltid varit smakrika och passat in.
Tara Reid spelar här en knazig natur-new-age-hippie-knarklangar-brottsling-kickass bitch. En sådan där typisk underlig roll som kända skådespelare brukar kräva att få spela när de gör lågbudgetfilmer.
Som vanligt i den här serien så har filmen vissa överaskningar när det gäller vilka som lever och vilka som dör.
Lite komik också. Min favorit var när de har en varsin walki-talki men den ena kan inte komma fram till de andra för de håller på att leka en gissa-låten lek. ![]()
Som det vanligen är med sådana här filmer så är de inte alltid så nogranna med att rekvesitan. Dörrar som var stängda när några blev dödade är plötsligt öppna när de hittas osv.
Sedan finns det andra saker som är mer irriterande, som att de bara tar ett ormgiftbotmedel utan någon aning om vad för orm det är. Alla som kan nått om ormar veta att man behöver olika motgift beroende på vilken orm det är då de har olika gift. Och så verkar det direkt medans i verkligheten tar det timmar (och jag måste undra varför han sticker det i armen när bettet är i bröstet?). Och varför lämnar Doktorn dörren till sin klinik öppen så att vem som helst kan gå in och hämta medicin.
Och så skriker ormarna. Ormar kan inte skrika och hade de så hade de nog inte låtit som metaliska örnskrik. Det låter bara dumt. ![]()
Och varför dödade de skurken INNAN man fick veta vad det var för backup plan han hade och innan man fick veta att det var han som orsakade allt?
Tyvärr så finns där även plotholes. T ex om företagets chef låg bakom allt och var den som beordrade att de skulle mutera ormarna, varför behövde han då stjäla ormarna? Och de måste ha haft antäckningar då ormarna skulle dödas i början så varför inte bara skapa nya? Varför var de tvugna att ha tillbaka just de ormarna? Varför gjorde han allt det här överhuvudtaget?
Och var var forskningsanläggningen? Om ormarna kom ut på ön borde den inte ha varit där också? Varför fick de leta efter var de kunde finnas? Såvidar de inte hade ett kloaksystem som rann under havet/sjön så borde de ha kommit från ön. Och hur kunde ett dussin ormar plötsligt bli hundratals?[/spoiler]
Slutet var av samma slag som jag har sett i minst en tidigare film i serien att det visar sig ligga någon annan högre uppsatt bakom det hela och den man trodde var skruken blev dödad. Eftersom de har haft ett likadant slut innan så undrar jag om det hela är medvetet och de hade planerat att vissa av filmerna utspelade sig i samma värld med samma skurk bakom det hela och hade planer på en film som visade det senare?
En bra film, trotts sina fel och Tara Reid's underliga karaktär. Rätt OK CGI, mycket pga att de saker som var CGI var rätt små. En film som kan rekomenderas till de som gillar den här typen av filmer.
Betyg: Bra
Jag läste precis något som gjorde mig jätteglad. Nästa år kommer en ny Maneater film!
Jag undrar om det är den där Scarecrow filmen som de nämnt att de producera. Verkar som att de kanske tänker börja göra monsterfilmer igen efter den raden av katastrofminiserier de har gjort (som visades på Fredagar här i Sverige för inte så länge sedan).
Man eater serien fick ju trotts allt sitt följe då de oftast är betydligt bättre än de monsterfilmer som oftast görs nu.
Edited by Crusader, 20 July 2013 - 02:15.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 July 2013 - 18:08
I KORTHET: Filmklubben ”Reliker bland XCs gamla VHS-kasetter”presenterar: Grottbjörnens folk möter Beverly Hills, Clueless och Pelle Svanslös på en och samma gång. Allt snyggt förpackat i en amerikansk 90-tals komedi för tonåringar.
DET BRA: En hyfsat välskriven story med en del smådetaljer som kanske är lite orealistiska (som t.ex. hur enkelt "Link" glider in i systemet). Dave och Stoney fungerar bra som varandras motpoler där bägge försöker dra fördelar av Links närvaro och hans förmåga att friktionsfritt glida mellan och tillsammans med olika grupperingar. Det här är en film som man kanske snabbt växer ifrån, det är ett underhållande koncept men humorn ligger inte riktigt så väl som den borde. Stoney har uppenbarligen rollen av en comic relief men han är väldigt sällan rolig (Pauly Shore fick också en Razzie för sin rollprestation). Dock är ju läraren i början av filmen lite smårolig när han lär ut CroMagnon-människan i klassen på samma manér som en auktionsförrättare säljer prylar. Filmen bjuder på en hel del bekanta ansikten, bland annat Sean Astin (i en roll här som påminner väldigt mycker om den han hade i LotR) och Brendan Fraser (som är bra mycket bättre i sin roll än kanske filmen förtjänar).
DET DÅLIGA: Det här är en komedi som mer eller mindre följer standardmallen för hur tonårskomedier skulle vara under 90-talet. Vi har hela klichékittet här: Skolans motsträviga ärketönt, snyggaste/populäraste tjejen, "Katten Måns" (med vapendragarna Bill & Bull) samt Hjälten/Isbrytaren. det blir lite magstarkt att Daves klass just precis börjat läsa om CroMagnon-människan när han hittar Links isblock.
SOM HELHET: Den här bjuder varken på motstånd eller på originalitet, den vill bara underhålla vad som underhållas kan. Den bjuder på en del fniss och underhållande situationer men till större delen så lämnas jag likgiltig. Filmen har kanske också den mest onödiga skurkrollen (”Matt”) i mannaminne.
PS: Är ni inte glada över att jag faktiskt har ett gammalt index kvar av mina VHS:er så säg?
Edited by XC, 23 July 2013 - 17:07.

Posted 20 July 2013 - 23:49
Sand Serpents (2009)
Lt. Richard Stanley är ofrivilligt i Afghanistan och ska för första gången leda en grupp soldater på ett rätt oviktigt och mindre farligt uppdrag. Jan Henle är där för att observera hur han är som ledare då han har ett rykte att vara feg. Men det hela visar sig mycket farligare än de någonsin kunde ha anat. Tallibanerna har väkt något under sanden. Gigantiska maskar som är hungriga för människokött.
Ännu en film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Jason Gedrick.
En sak jag reagerade på väldigt snabbt var att maskarna lämnade inga spår efter sig, trotts att det var en hård och stenig mark. I sand kan jag köpa det där men inte på stenig mark med grästuvor. Min gissning är att manuset säger att det inte är några spår efter dem men den ända passande platsen de hade att filma på hade inte rätt mark för det och de hade inte råd eller tid att hitta en ny vilket leder till det här. Det hela märks ännu tydligare när man sedan ser vilka spår de lämnar efter sig annars.
En sak jag märkte tidigt var hur illa jag tyckte om Jan Henle. Som om Richard Stanley inte hade det jobbigt nog utan att ständigt höra hennes komentarer om hur feg han är, hur han gör allt fel och att om han inte gör saker som hon vill så kommer hon frånta honom komandot? Var hon inte där bara för att observera? Det hela har också den negativa effekten att Richard Stanley ofta tvekar i stunden hetta med att t ex beordra soldaterna att dra sig tillbaka, då han vet hur negativt hon kommer ta de besluten. Hon verkar tycka att hon är bättre än andra.
Kanske övereagerar jag lite men jag har svårt för mobbare och hon känns som just en sådan. Men hon bad iallafall om ursäkt sedan, förklarade att hon har fått kämpa hårt i en hård värld för att få sin befodran och sa att han gjorde ett bra jobb. Hon berättade också vad jag redan misstänkte, att hon inte har så många vänner. Och att kalla honom feg fick hon äta upp i slutet.
OK CGI-effekter på monsterna men väldigt sparsamma. Med andra ord, man ser inte mycket av monsterna och många saker sker därför offscreen. Likadant så visar de typ aldrig de döda monsterna. Helt OK skådespelare och intresanta karaktärer. En plothole var att man aldrig fick veta om Amal Jazeer försökte föra dem i en fälla eller inte. Troligen var väl tanken med hans död att han var oskylldig men det blev aldrig klart och de la mycket tid på att ge en misstankar mot honom.
En OK lågbudget monsterfilm som hade behövt mer specialeffekter för att bli bra. De förlitade sig förmycket på CGI vilket tvingade dem att göra nödlösningar som ibland var tråkiga. Helt klart värd att se ändå om man gillar den här typen av filmer och har överseende med saker.
Betyg: OK+
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 July 2013 - 15:19
California / Encino Man (1992) [US]
Den heter väl California Man här, eller?
Jag tror att jag har sett den här filmen vid något tillfälle. Det är något bekant över din beskrivning av filmen. Sedan vet jag, att när jag var yngre så såg jag, mer eller mindre, igenom det mesta av Brendan Fraser och Pauly Shores filmografi. Minns dock inte att Sean Astin var med i den här filmen. Där ser man. Jag gillar annars genren som den här filmen tillhör. En favorit förr med Brendan Fraser var "Blast from the Past" som fick den svenska titeln "Rätt upp i 90-talet". Och med Pauly Shore så gillade jag Bio-Dome. Jag är dock tveksam hur jag ställer mig till dom filmerna och California Man i dagsläget.
PS: Är ni inte glada över att jag faktiskt har ett gammalt index kvar av mina VHS:er så säg?
Det är bara imponerande om du dessutom faktiskt har kvar dom härligt stora plastbitarna. ![]()
Och återigen så blev jag påmind om mitt fortgående (nåja) projekt att lista alla mina filmer. ![]()
Four Rooms (1995)
En antologi med 4 handlingar (eller filmer om ni så vill) samt en ramberättelse som tillsammans utgör en långfilm á ca: 90 minuter.
Honeymoon Suite - The Missing Ingredient. Skriven och regisserad av Allison Anders.
Room 404 - The Wrong Man. Skriven och regisserad av Alexandre Rockwell
Room 309 - The Misbehavers. Skriven och regisserad av Robert Rodriguez
Penthouse - The Man From Hollywood. Skriven och regisserad av Quentin Tarantino
Tim Roth spelar piccolon Ted som under sitt arbetspass på självaste nyårsafton får långt mer än vad han har begärt. Den ena av berättelserna är mer absurd än den andra.
Filmen som helhet är aningen ojämn eftersom det egentligen bara är dom två sista (av Rodriguez och Tarantino) som är riktigt bra. Men Tim Roth är så klockren i sin roll att även dom två första berättelserna slinker ner utan större problem. Och framförallt så gillar jag den här formatet på film, att låta flera regissörer väva samman sina berättelser till en stor helhet. Ibland så lyckas man väldigt bra, och ibland blir det som här; något spretigt och ojämnt. Framförallt så är det med manuset som det brister, det är helt enkelt inte tillräckligt bra till dom två första berättelserna. Regin och skådespelare är det dock inget fel på. Så man kan säga att jag, kort och gott, blev underhållen när jag såg den här filmen. Och att det inte är någon som jag kommer att minnas särskilt bra när jag ser tillbaka på alla olika filmer som jag har sett under livet. Men den är lite extra kul att ha sett eftersom jag gillar både Rodriguez, men framförallt Tarantino.
Posted 22 July 2013 - 15:58
Jupp. Tror den heter "California Man" typ överallt utom i Usa.Den heter väl California Man här, eller?California / Encino Man (1992) [US]
Bekant? Seriöst?Jag tror att jag har sett den här filmen vid något tillfälle. Det är något bekant över din beskrivning av filmen.
Knappast. Köpfilmerna jag hade lyckades jag prångla på en knäppgök till samlare.Det är bara imponerande om du dessutom faktiskt har kvar dom härligt stora plastbitarna.PS: Är ni inte glada över att jag faktiskt har ett gammalt index kvar av mina VHS:er så säg?
You and me both.Och återigen så blev jag påmind om mitt fortgående (nåja) projekt att lista alla mina filmer.

Posted 23 July 2013 - 13:09
F*n vad jag ogillar att försöka citera någon på forumet. Det funkar ju inte ens om man växlar över till BBCode Mode.
@XC: Njae, det är väl mer jag som inte har förstått att du utesluter titeldelar som återkommer.
Och ja, ibland skrämms jag lite.
Men dina omdömen väcker ibland något till liv i min knopp. Jag får en släng av déjà vu. Sedan skriver du så bra och underhållande att man undrar om du inte är filmskribent i smyg och att jag har läst dina alster tidigare. ![]()
Ah, ack du lycklige samlare. Och bra smak verkar h*n ha som håller fast i gårdagens teknik. ![]()
Skönt att det inte bara är jag som försöker att lista ens filmer och skönt att jag inte är ensam om att göra det på en mer sporadisk basis. ![]()
Edited by Garm, 23 July 2013 - 13:10.
Posted 23 July 2013 - 17:24
ABBA: The Movie (1977) [AU/SE]
I KORTHET: Lasse Hallström blandar friskt av fiktion och dokumentär i detta försök att försöka fånga den orkan som ABBA drog fram med under sin 10 dagar långa turné i Australien.
DET BRA: Konceptet att binda ihop annars osammanhängande bakom-scenen-klipp och scenframträdanden med en rätt amatörmässig radioreporter fungerar faktiskt väl. Man tycker rentutav lite synd om stackars Ashley som jagar efter ABBA i 4 städer innan han får till det. De fiktiva delarna har en lagom mix av det seriösa och parodiska.
DET DÅLIGA: det fanns ett par scener som skulle utspela sig i Australien men som väldigt mycket kändes som Stockholm. Fokus ligger, förutom den sammanbindande sidoplotten med Ashley, helt på musiken och här och där känns det som om de intressanta bakomklippen får stå tillbaka för musiken.
SOM HELHET: En på det hela taget intressant och framförallt charmig film som faktiskt lyckas fånga lite av det vansinne och den hysteri som rådde i Australien omkring ABBAs turné.
PS: Fick inspiration att se om den här filmen (som jag f.ö. fick på dvd i gåva för ett tag sedan av en go' vän) efter att nyligen avlagt ett besök på Swedish Music Hall of Fame aka. ABBA: the Museum.
*
F*n vad jag ogillar att försöka citera någon på forumet. Det funkar ju inte ens om man växlar över till BBCode Mode.
Mmm. Jag önskar det fanns något smidigare sätt att dela en quotad post än att gå in och palta i BBC-koden. Jag får dock oftast till det i BBC-läge iaf.
@XC: Njae, det är väl mer jag som inte har förstått att du utesluter titeldelar som återkommer.
Just sådana här titlar är lite svåra att avgöra hur man skall göra med, men som standard om en film lanseras under en större banner (som tex Harry Potter) så översätter jag tex "bara" undertiteln. Här är det ju iaf uppenbart att jag är otydlig så jag korrigerar titeln.
Sedan skriver du så bra och underhållande att man undrar om du inte är filmskribent i smyg och att jag har läst dina alster tidigare.
Tack för berömmet. Jag extraknäcker inte som skribent av något slag i smyg - men är ett stort fan av Pidde på Toppraffel.
Ah, ack du lycklige samlare. Och bra smak verkar h*n ha som håller fast i gårdagens teknik.
Smaken är som baken...
Ärligt så var jag glad att slippa kasta köpfilmer på tippen, fick höra i efterhand att det tydligen fanns en plastad utgåva av ET bland kassetterna. ![]()

Posted 23 July 2013 - 23:46
@XC: Fint att avrunda besöket på SMHoF med att se Abba: The Movie.
Vilken snäll vän som gav dig den på DVD. Den är ju lite speciell den där. Själv tycker jag att den är charmig, men jag vet om en del som avfärdar den som oseriös och rent av tramsig. Nu har jag inte sett den på länge, men jag är rätt säker på att jag skulle tycka om den även idag. Det är väl som med allt annat ABBA-relaterat, gammal kärlek rostar aldrig. Intressant observation där att en del scener som skulle likna Australien, lika gärna kunde vara någonstans i Sthlm. Det ser ut som att du har rätt enligt IMDb:s trivia. Där man listar även annan intressant sådan. Bland annat det faktum att trots ABBA:s popularitet i Australien så släpptes aldrig filmen där för hemmamarknaden (VHS eller Beta) under hela 1980-90 talet. ![]()
Mmm, vi vet ju alla att du är en ninja när det gäller sådana där saker. Jag tycker att det är enkelt och helt okej att citera en ursprunglig text, men när man ska citera ett citat då blir det krångligt. Ofta vill forumets gremlins att allt ska bakas ihop till ett enda stort citat (inklusive svar man skrivit) och det trots att jag bytt manuellt till BBCode och försökt att få mellanrum och sett till att koden är tipp-topp. Så det är sällan det vill sig efter den senast stora uppdateringen. Hoppas att sådant här löser sig när det är dags för nästa.
Jupp, jag tycker det känns passande att du nämner Pidde. Ni påminner en del i sättet att skriva omdömen. En del skriver så enformigt, medans ni både är personliga och roliga utan att göra avkall på det som ni vill förmedla.
Inplastat är roligt. Dels vet man att det är oanvänt, sedan kan man drömma lite om att det kanske kan bli värt något i framtiden om det förblir inplastat, men bäst är ju ändå att det känns som julafton/födelsedag varje gång som man får slita av plasten på något fint.
Och det där med smaken håller jag med om. Är det inte lite som med ett fint vin, att ju äldre det blir desto bättre anses det vara? ![]()
Edited by Garm, 23 July 2013 - 23:52.
Posted 24 July 2013 - 08:44
Det var en scen där Ashley joggar över en korsning som jag svär var i Stockholm. ![]()
Mmm. det är märkligt för ibland (extremt sällan) när jag går in i en quote i RTF-läge och trycker enter två ggr så delar editorn quoten. Men oftast så slänger den bara in tomrader. Jag brukar för det mesta kopiera quoter-raden i början av inlägget och sedan klistra in den där jag vill dela posten. Sedan lägger jag sluttaggarna "före" manuellt. Personligen tycker jag det är lättast att göra det innan man skriver något annat så man kan putsa taggarna genom att växla mellan RTF och BBC.
Jag gillar Pidde, jag läser till om med recensionerna han gör för de där konstiga Franska komedierna som han ser ibland.
Så det är inte så kontigt att han kanske inspirerar mig. Tror det där med "filmad helt i slowmotion" kommer från honom från början.

Posted 24 July 2013 - 13:12
Jag försöker att göra precis som dig med citaten, men får det sällan att fungera. Allt blir bara som ett enda stor blockcitat.
Jag läser sällan Piddes omdömen om jag ska vara ärlig. Tror att Toppraffel föll bort från mina flöden vid något tillfälle och sedan kom jag aldrig ihåg att lägga till det igen. Ska se till att åtgärda det hela när OR fungerar igen.
Posted 25 July 2013 - 00:55
The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia / The Haunting in Georgia (2013)
Lisa Wyrick är född med The Veil, förmågan att se, känna och höra de döda. Ständigt terroriserad av sin döda mor och övertygad om att hyon har en mental sjukdom flyttar hon med sin familj till ett hus inne i skogen med hopp om att äntligen få lugn och ro. Men det dröjer inte länge fören hon åter börjar hemsökas av hemska syner. Dessutom börjar dottern Heidi också se dem och skaffar sig en osynlig vän som hon kallar Mr. Gordy.
En till löst beserad på verkliga händelser. I slutet visar de bilder på hur de riktiga personerna ser ut nu.
Åter igen så är det grunden som strämmer med den verkligta historien men inte resten. Fast här så har karaktärerna iallafall sina rätta namn. I verkligheten så var där aldrig något ont spöke av en galning som stoppade upp människor, Heidi kidnappades aldrig, Lisa och hennes syster hade ingen mystisk kraft som fanns i familjen.
I verkligheten så hade Heidi en osynlig vän som var en gammal gubbe som hon kallade Mr. Gordy som sedan visade sig faktiskt ha levt i huset för många år sedan (hon såg honom dessutom under ca 10 år av sitt liv, inte bara någfra månader), hon såg spöket av döda grannar och en mystik mörk skepnad. Sedan var där en massa med stolar som rörde sig, mystiska röster, Heidi och hennes pappa vaknade med mystiska rivmärken på kroppen osv. Måste säga att jag finner det underligt att de tog bort verkliga obehagliga händelser och bara satte dit nya istället. Hur som helst så kan jag inte tänka mig att familjen Wyrick var så glada över filmen de gjorde (speciellt då de verkar ha trott att de skulle göra filmen efter boken som mostern skrev). Jag tror det hade varit bättre om de hade gjort som med första filmen och kallat karaktärerna för något annat då det blir så underligt när de använder riktiga personer och gör fantasier runt det. Nu säger jag inte att det här hände på riktigt men familjen tror ju uppenbarligen på det själva så att Hollywoodisera deras liv känns lite fel.
Om någon är intreserad så har Discovery Channel en dokumentär om de verkliga händelserna kallad A Haunting in Georgia.
Ett av de absolut sämsta uppföljar-namnen sedan "En Brud Förmycket 2" (Nej, där var ingen 2:a brud i 2:an). För er som inte vet så är Connecticut och Georgia 2 helt olika stater. De ligger inte ens nära varandra. Det är som att vi skulle göra en skräckfilm som heter "Det Spökar i Sverige 2: Isländska Gastar". Inte undra på att fans kallar den "The Haunting in Georgia" istället, vilket var tanken från början. Min gissning är att det var distributören som krävde namnet elloer kanske tillochmed de som döpte om den. Filmen är igentligen inte en uppföljare utan mer en syster-film då de hör till samma serie men har ingen koppling till varandra.
En 3:e film är på G kallad "The Haunting in New York". Som säkert kommer byta namn till "The Haunting in Connecticut 3: A New York Ghost Story" eller någon liknande. ![]()
Hur som helst så var det här en mycket spännande, bra och intresant film. Bra skådespelare, bra musik, bra specialeffekter. Även då man, som vanligt, blir besviken när man sedan läser att de mästa i den här filmen var påhittat (fast jag anade det rätt mycket) så var det en väldigt underhållande film som jag klart kan rekomendera alla som gillar spökfilmer.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 July 2013 - 07:58
@Crusader: Det är verkligen en urblåst titel. ![]()

Posted 27 July 2013 - 02:18
Hellhounds (2009)
Prins Kleitos har precis gift sig med sin älskade Prinsessa Demetria när hans bästa vän Theron svartsjukt mördar henne. När en siare berättar för Kleitos att Demetria är fängslad i dödens rike bestämmer han sig för att rädda henne även om det betyder att han måste ta sig till Underjorden och kämpa mot Hades själv.
Åter en film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Men för omväcklingsskull så utspelar den sig inte i nutid, som alla de andra gjorde, utan i Gammla Grekland för 2000 år sedan. Lite synd, kan jag tycka, då mycket av charmen IMO är just i att de handlar om djur, monster och sagoväsen som vaknar till liv i nutiden. Och det får en att undra lite om filmen verkligen passar in i serien.
Regiserad av Ricky Schroder, bäst känd som den unge Det. Danny Sorenson i NYPD Blue.
Det första man märker är att alla inblandade verkligen bryr sig om filmen. Även då man skrattar lite åt att de pratar med en blandning av Shakespear och modern Engelska, och de rätt tafatta stridscenerna så märks det att de verkligen vill göra en bra film. Kanske är det vad som räddar filmen?
Filmen är väldigt lågbudget. Jag har aldrig sett ett kungligt bröllop vara så sparsamt och fattigt. Och bakgrundsbilderna är målade. De har verkligen gjort filmen som de gjorde den här typen av äventyr på 50-talet.
Själva räddandet var lite väl enkelt tyckte jag. De liksom bara råkade på att snubbla över henne i labyrinten.
Sedan tycker man allt att det var synd om de som dog där för de fastnade i en evighet av tortyr och ingen är villig att rädda dem (fast jag tror inte de gick att rädda då deras kroppar var fast i Underjorden).
En sak de verkligen har lyckats med är att göra Underjorden mångfaldig och intresant trotts deras låga budget.
Slutet var lyckligt även om det tog några 10-tals död för att de skulle lyckas. Jag förstod inte meningen med den blonda tjejen. Att visa henne som något speciellt och sedan bara döda henne sådär för shockvärdet och överaskning. Jag tycker det hade varity bättre om hon hade överlevt.
Hela grejen med att använda en Guds blod mot en Gud låter kanske ologiskt men om man ser det som Grekisk Mytologi så blir det rätt logiskt.
Man får aldrig veta Kleitos koppling till siaren mer än att han var det sista hon såg innan hon blev blind och att hon var skylldig honom något. Känns som en hint att han räddade hennes liv när hon förlorade sin syn.
En rätt OK lågbudget Grekisk Mytologi äventyrsfilm. Amatörmässigt regiserad, dåligt klippt, man får inte se de intresantaste grejorna, skådespelarna är uppenbarligen mer vana vid att stå på scen (vilket troligen var ett medvetet val) så karaktärerna kändes lite overkliga. Musiken var standard monsterfilm så inget speciellt. Tråkiga strider och dålig CGI. En väldight billig film, helt enkelt.
Men den har lite underhållningsvärde ändå, speciellt om man gillar Grekisk Mytologi. Som sagt, det är uppenbart att de brydde sig om filmen och hade de haft mer pengar och råd med en bättre regisör så hade filmen kunnat bli riktigt bra. Men med lite fantasi så blir den ändå rätt OK. Eller kanske jag bara är på väldigt bra humör ikväll. ![]()
Betyg: OK-
Edited by Crusader, 27 July 2013 - 02:21.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 July 2013 - 20:31
Tror det där med "filmad helt i slowmotion" kommer från honom från början.
För min del associerar jag till Futurama.
Posted 28 July 2013 - 00:30
High Plains Invaders (2009)
Colorado, 1892. Tågrånaren Sam Danville ska precis hängas när mystiska 4-benade insektsliknande varelser anfaller staden. Med staden i shock tar Sam komandot för att skydda de överlevande från inkräktarna. Vad är de för något och var kommer de ifrån? Och har de någon koppling till den närliggande gruvan där arbetarna ryktas bli sjuka och galna?
En till film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Även den här utspelar sig inte i nutid utan under 1800-talets Western i USA. Med bla. James Marsters.
Jag vet vad de flesta tänker när de hör "en rymdinvationsfilm i Western tid": en Cowboys & Aliens rip-off. Men den här filmen kom 2 år innan C&A. ![]()
En rätt Lovecraftisk film med väldigt underliga (och unikt designade) varelser som kan gräva sig igenom marken och släpps lös från en gruva där de gjorde gruvarbetarna galna och sjuka.
Väldigt intresanta varelser också då de bara dödar vad de anser vara hot och eftersom folket i staden började skjuta på dem så ansåg de dem som ett hot. Och det faktum att de är knarkare och Uranium är deras knark.
Filmen har, vad jag vet, ett av de högsta (om inte det högsta) betygen bland Maneater filmerna på IMDb. 4.6 låter lite men för den här typen av filmer som sällan kommer över 4 så är det ett rätt bra betyg.
Sam Danville var en intresant karaktär. En känslosam soldat i Indiankrigen som förlorade sig själv efter allt meningslöst dödande av Indianer, både krigare och civila, så han blev Tågrånare för att fylla tomrummet och känna sig levande igen. Sista rånet går fel då tåget spårar ur och 10 personer dör så han överlämnar sig själv till Sheriffen.
Intresanta och bra spelade karaktärer. Butiksägaren var tuff.
Bra musik, fin atmosvär, helt godkänd CGI och specialeffekter, intresanta och lite annorlunda designade varelser. En väldigt välgjord film helt enkelt.
Spännande och mycket bra Sci-Fi Western som jag klart kan rekomendera.
Betyg: Mycket Bra
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 30 July 2013 - 18:46
Modesty Blaise (1966) [UK]
I KORTHET: James Bond, 60-tals Batman och Jönsonligan på en och samma gång. Om ni någonsin undrat varifrån Mike Myers stulit Austin Powers så har ni svart här.
DET BRA: Vilken story! Det är inte helt lätt att följa med i alla tvära kurvor men det är länge sedan som jag sett en film som lockat mig att le 2 timmar i sträck. Fnissade på fler än bara ett fåtal ställen.
DET DÅLIGA: Man verkar kompensera Modesy Blaise konsekventa okvinnlighet med att göra henne extremt flickig i framtoningen. Nu är visserligen MB bara en titel jag minns från min fars Agent X9-tidningar men jag har svårt att tro att MB är en 25årig tonåring i serien?
SOM HELHET: Packad med excentriska karaktärer, härligt politiskt inkorrekt humor och fullfjädrad 60-tals estetik gör det här till en av de absolut mest underhållande filmerna jag sett på väldigt länge.
PS: Snubblade över den här filmen av en ren tillfällighet, och läste inte på så noga innan jag tryckte på "play". Helt klart en positiv överraskning.
Edited by XC, 30 July 2013 - 18:48.

This topic is locked