Senast sedda film
Posted 30 January 2009 - 02:32
Jag tyckte faktiskt att filmen var bra. Mycket bättre än jag väntat (kanske för att jag hade så låga förväntningar efter vad jag hört om den)
Förstår ärligt talat inte vad folk har mot den.
Jag hade hört att Ahsoka Tano skulle vara den mäst irriterande karaktären någonsin men jag fann det inte alls så. Tvärtom så tycker jag att hon passar bra tillsamans med Anakin och att det finns bra grund för karaktärsutveckling. Efter vad jag förstått så ska hon vara baserad på Lucas dotter.
Humorn funkar mycket bättre här i animerad form än den gör i Live-Action filmerna. Här skrattade jag åt robotarna istället för att himmla med ögonen.
Så jag hade förstått så skulle filmen få alla vuxna Star Wars fans att må illa och bli förbannade men jag finner inga sådanna känslor för filmen.
Faktum är att jag nog nästan anser den vara bättre än The Phantom Menace (som jag annars anser vara sämst av filmerna).
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 30 January 2009 - 04:54
Största problemet med filmen längden. Dom hade gott kunnat trimma ner den en halvtimme eller så. Annars är det en bra film. Brad Pitt och Cate Blanchett är båda riktigt bra. Sminkningen i filmen är grymt bra gjord och även dekoren. Något som filmen verkligen borde plocka Oscars för. Filmen känns dock väldigt lite David Fincher tycker jag. Inte för att det är något negativt men anmärkningsvärt. Sedan har storyn slående många likheter med Forrest Gump.
7/10
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 30 January 2009 - 21:24
Trailern var sannerligen inte lovande, speciellt den där faller fritt scenen var direkt avskräckande... Och Brandan Fraiser har en tendens och vara aningen gapig. Men sedan när har sådana petitesser stoppat mig? Storyn var (inte bra-bra kanske, men) oväntat bra men jag känner att man mer eller mindre hastar förbi själva målet och koncentrera sig främst på själva resan. De behöver inte ens lista ut hur de skall komma därifrån, en färdig flyktplan i princip väntar på dem . Inget mästerverk, BF gapar en hel del - tack och lov inte så mycket att det förstör hela filmen, bjuder på ett skratt eller två. En film och slå ihjäl 90 minuter med, men förvänta dig ingen religiös upplevelse. -- OK.
Edited by XC, 30 January 2009 - 21:24.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 January 2009 - 23:45
En bra och ruskigt välspelad biopic. Jag blev nog mest imponerad av James Franco faktiskt som jag aldrig sett göra någon seriösare roll tidigare. Hisch och Penn är förstås lysande också men det var inte direkt någon överraskning. Alison Pill är ett relativt nytt ansikte som jag hoppas se mer och större saker från.
Milk sticker däremot inte direkt ut från andra likande biopics även om den hör till dom bättre. Den berättas på ett ganska enkelt och konventionellt sätt utan att imponera överdrivet.
7/10
-Gangstagrass
Posted 31 January 2009 - 05:59
Jag tycker filmen var jättebra och spännande under första halvan men sedan förlorar den sig själv. Speciellt i slutet så känns det väldigt dåligt. Lite som att de kom på att de måste avsluta filmen och snabbt avrundade saker.
De köttätande växterna var kusliga och en intresant smart idé. Mycket mystik över det.
Jag gillar också filmningen och specialeffekterna som fick det att se mycket verkligt ut.
Skådespelarna och deras insatser var oftast bra även om det var konstiga humörsvägningarn och dramatik.
Bra regi också. Gillar när de går genom junglen och alla karaktärerna håller på med sitt, pratar om sitt osv. Det är lite ovanligt då oftast fokuseras det på bara 1-2 karaktärer i taget.
Jag gillar också hur de hittar lösningar för att försätta tjejerna i farliga sivationer.
Jag gillar också att filmen inte förskönar eller cencurerar. Och vågar visa öppen nakenhet för verklighetens skull.
En bra skräckis som är kuslig i början men tyvärr förlitar sig förmycket på gore mot slutet och mindre på skräck.
7/10
Var nog inte Unbrated jag såg då för trots nakenhet och en massa extrema gorescener så var där ingen sexscen.Vilka var den mellan? Hur var den underlig?För övrigt är The Ruins en lite småseg film som inte direkt övertygade mig. Den får plus dock för en av de mest oväntade sexscener jag sett (som blir ännu konstigare då den aldrig riktigt förklaras i filmen, den bara händer). Det ska ju tilläggas att den inte är särskilt explicit men ändå bara finns i denna unratade versionen.
Edited by Crusader, 31 January 2009 - 06:02.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 31 January 2009 - 14:50
Var nog inte Unbrated jag såg då för trots nakenhet och en massa extrema gorescener så var där ingen sexscen.Vilka var den mellan? Hur var den underlig?
Det syns knappt att det är en sexscen och den sker i tältet mellan Stacy och Eric. Den här tråden beskriver scenen rätt bra.
Edited by dukeofnewyork, 31 January 2009 - 14:54.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 31 January 2009 - 15:31
Ah, OK. Kan förklara att jag missade den.Var nog inte Unbrated jag såg då för trots nakenhet och en massa extrema gorescener så var där ingen sexscen.Vilka var den mellan? Hur var den underlig?
Det syns knappt att det är en sexscen och den sker i tältet mellan Stacy och Eric. Den här tråden beskriver scenen rätt bra.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 31 January 2009 - 22:52
Nu hade jag hoppats lite att jag skulle bli överraskad över att det inte skulle bli någon ljuv återförening mellan kvinna och robot på slutet. Att man aldrig kan få vara nöjd . Engelsk dubb var det också och tycker kanske att rösten till Deunan inte riktigt funkade till 100%. Men petitesser åt sido - jag gillar storyn, så där lagom transparent och bekant. Animeringen funkar också (nu var det en kvalité på min version som får VHS och framstå som HD så jag säger inte mer än så). På det hela taget så gillade jag filmen och ser fram emot uppföljaren, Appleseed: Ex Machina inom en snar framtid. -- BRA.
Edited by XC, 31 January 2009 - 22:52.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 01 February 2009 - 01:30
Ganska typisk Disney film med lite Truman Show drag. (Hund som är med i en TV-serie och tror allt är på riktigt.) Kul idé men det räcker inte hela vägen. Och ett som vanligt sötsliktigt och förutsägbart slut när det häller Disney. Hyfsat roligt är det ändå.
5/10
-Gangstagrass
Posted 01 February 2009 - 02:53
Helt OK film, Första scenen var bra, det fick en att bli uppmärksam, sen så tappade tyvärr lite av intresset när de två paren och tysken introducerades i filmen. Men det blev bättre när dom äntligen kom fram till ruinen.
Först så trodde jag faktiskt att lokalbefolkningen/väktarna sköt pga att ena tjejen fotade dom innan svaret kom att det faktiskt var klängväxterna som var boven i dramat.
Det var en överraskning, har inget minne av att något sådant varit med i film tidigare, och ett strot plus att man faktiskt blir lurad och tror att det är en telefon som ringer där nere i ruinen.
Lite äckligt när den blonda tjejen står och karvar på sig själv för att få bort slingret
Slutet var egentligen perfekt, ingen trodde väl att grekerna skulle komma efter sin kamrat och vilka är det som kom kommer vandrande där i slutscenen. Undrar om dom också råkar ut för samma sak?
3 ruiner av 5
The Mist
Riktigt bra film.
Tänk vad en tokig religiös dam med förmågan att övertala kan få andra att göra.
Slutet var helt oväntat
Var det bara jag eller var det en tavla av Roland the Gunslinger som han satt och målade på där i början?
4 dimmor av 5
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 01 February 2009 - 13:45
Den här filmen var bättre än jag trodde den skulle vara.
Det kan inte vara kul att upptäcka att man blivit lurad, men han blev ju väl tränad och tog sin hämnd. En sak som jag funderar över är om han med råttorna på något sätt gav honom hintar hur han skulle ödelägga hela broderskapet när han berättade och visade om jordnötssmör och bomber, eftersom han hittade det där lönnrummet med alla vapen och klockor.
Gillade scenen när Fox skjuter den bredvid sig i cirkeln och kulan går hela varvet runt.
Man kan inte lura ödet, det kommer alltid ikapp hur man än gör.
3,5 kulor av 5
Doomsday
Kvällens överraskning. Den bästa filmen av de jag såg igår.
Så skruvat det kan bli när dom är bakom muren, först hamna bland ett gäng kannibaler i ett slags Mad Max värld för att sen gå rakt in i medeltiden bland riddare och en galen kung.
4,5 virus av 5
Nu såg jag på IMDb att han som spelade Mr. X i Wanted även spelade Canaris i Doomsday
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 01 February 2009 - 15:40
Tänk vad en tokig religiös dam med förmågan att övertala kan få andra att göra.
Det hade hon inte. Jag skulle snarare vilja säga "Tänk vad människan är beredd att göra då dem är rädda".
Du såg ju hur värdelös och utskrattad hon var i början. Först när de andra blev undanryckta tryggheten lyssnade de på henne. Hade hon haft god förmåga att övertala folk skulle hon aldrig varit så harmlös och utstött som i början.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 February 2009 - 16:06

Posted 01 February 2009 - 17:48
Var den scenen jag tänkte på när jag skrev.men att få folk och gå så långt att de i princip avrättar folk kräver ju en viss "talang" också.
Posted 01 February 2009 - 17:55
Ytterligare en bra story. Bra produktion (hade aningen bättre kvalité på den där filmen f.ö.). Och funkar som uppföljare till första filmen. -- BRA.

Posted 01 February 2009 - 19:23
Nja. Nog hade rädsla säkert en viss del i det hela - det är det som främst får dem att börja lyssna - men att få folk och gå så långt att de i princip avrättar folk kräver ju en viss "talang" också.
Du tänker fel.
Rädslan är det som dominerar. Utan den hade hon itne haft en chans. Tack vare rädslan får hon auktoritet och genom auktoriteten stärks fanatismen i hennes tankar, vilket driver det till den yttersta spetsen. Hade inte rädslan funnits där hade det inte funnits en chans för den händelseutvecklingen. Ingen skulle ha lyssnat på henne och hon skulle själv inte ha kommit på tanken. Allt är ett resultatet av rädslan som skapat osäkerheten hos andra. Det har INGET med talang att tala att göra. Det där skulle kunna hända vem som helst i princip. Det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt (eller fel beroende på hur man ser det....
(Talang är när man kan göra någonting extraordinärt utan att ha alla odds på sin sida.... anser jag.)
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 February 2009 - 19:32

Posted 02 February 2009 - 00:18
Posted 02 February 2009 - 02:16
Kände att jag var tvungen att se den här filmen före Ex Machina som jag ändå ska se i filmturneringen.
I like. Väldigt snyggt animerat. Lite glossigt kanske men det är ett mindere klagomål. Även tecknarstilen stör mig lite grann (ögonen främst) Storyn är dock bra och actionscenerna välgjorda och snygga. Det var lite halvknepigt att få tag på utgåva med japanskt tal men efter lite letande så. Musiken är dock engelsk eller amerikansk kanske. Hur som helst är den väldigt opassande.
6/10
Carty: Du har sett ´88 versionen antar jag, hur är den i jämförelse?
Edited by Wylie Times, 02 February 2009 - 02:19.
-Gangstagrass
Posted 02 February 2009 - 09:29
WT: Kan hålla med dig om musiken i Appleseed, på sina ställen så kändes den lite off.
Sedan skulle jag också vilja veta mer om '88-versionen?

Posted 02 February 2009 - 12:39
Carty: Du har sett ´88 versionen antar jag, hur är den i jämförelse?
Sedan skulle jag också vilja veta mer om '88-versionen?
Jag kan finna en viss charm i den då själva animeringen känns härligt klassisk (alá Disney innan CGI tog över) men den är ingen vidare bra filmatisering av mangan. Å andra sidan lider filmen från 2004 & 2007 lite av samma sak (mer reimagining än något annat) men känns mer trogen förlagan. Har man inte läst den så kanske det är enklare att ta till sig filmen från 1988 än om man har läst mangan innan. Mangan är rätt omfattande och filmen från 1988 är bara runt 70 minuter så det är en hel del som saknas och handlingen känns inte optimal i mitt tycke. Men jag vet att en del föredrar filmen från 1988 framför dom två senare filmerna, så det är lite av en smaksak.
Är ni nyfikna på filmen från 1988 kan ni ta er en titt här.
Posted 02 February 2009 - 12:48
Anser du den som köpvärd (den kostar 129:- på DiscShop)?. I så fall så får den följa med när jag köper de andra två filmerna.
Edited by XC, 02 February 2009 - 12:48.

Posted 02 February 2009 - 13:01
Storyn verkar ju inledningsvis vara rätt annorlunda. Håller med om charmen med den gamla animeringen men det är svårt att jämföra med det nya som är så mycket snyggare.Är ni nyfikna på filmen från 1988 kan ni ta er en titt här.
-Gangstagrass
Posted 02 February 2009 - 13:03
För din del tror jag att den är ännu mer prisvärd då du väl inte har läst mangan (antar jag)?
Wylie: -Jo, själva animeringen är annorlunda och inte det bästa sättet att jämföra helheten på. Jag skulle tippa på att en av anledningarna till att det tog ett bra tag innan det kom en ny version är för att det är en omfattande manga att göra film av. Lite som med Akira, en kultfilm utan tvekan men med handen på hjärtat är det ingen optimal filmatisering då så mycket från mangan saknas i filmen. Här är det lite av samma sak och visst lyckas man bättre med dom nya filmerna. Men det kan vara trevligt att se filmen från 88 oavsett om man har läst mangan eller inte. Jag stör mig nog lite mer på den än vad personer som inte läst mangan kanske skulle göra.
Edited by Cartman, 02 February 2009 - 13:07.
Posted 02 February 2009 - 13:24
Edited by SwedishSuperhero, 02 February 2009 - 14:09.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

This topic is locked