Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#826 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 July 2010 - 14:58

All About Eve

All About Eve handlar om det rävspel som försigår bakom kulisserna på dom stora teaterscenerna i New York. I centrum står Eve (Nähä) som nässlar sig in hos den stora stjärnan Margo Channing som assistent och senare som hennes understudy. Filmen inleds med att Eve ska få ett prestigefyllt pris som skådespelerska och sedan berättas resten av filmen i tillbakablickar så man vet redan vad som kommer men det är ändå fascinerande att se den blyga och till en början väldigt charmiga Eve förvandlas till det monster hon egentligen hela tiden varit och det är förstås mycket tack vare en stålande insats av Anne Baxter. Men hon hamnar ändå i skymundan av filmens verkliga stjärna Bette Davis som är magnifik. Till sin hjälp har dom ett manus fyllt av knivskarp dialog som funkar underbart i symbios med skådespelarna. Joseph L. Mankiewicz som både skrivit manus och regisserat har lyckats väldigt bra där. Tyvärr drar filmen ut på handligen lite väl länge och den hade med fördel kunnat klippas ner åtminstone en 20 minuter eller så. Det märks tydligare på äldre filmer när dom dras ut i onödan tycker jag. Sen är filmen helt inspelad i studio vilket gör att dom tvingas använda back projection i några få utomhusscener och det ser riktigt illa ut. Men det här är en väldigt teatralisk film (om teater) och vilar därför tungt på manus och skådespeleri och där skiner filmen starkt.

4/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#827 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 July 2010 - 15:02

Hm, jag börjar så smått få lite ångest över min brist på filmtittande :( Får väl ta igen det i höst i stället tror jag.

Wylie: är det fortfarande den där listan på imdb som du betar av eller?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#828 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 July 2010 - 15:08

Vi kan nog ta igen det lite tidigare än så hoppas jag. :)

Yes. Bara två filmer kvar nu. (Modern Times och Cinema Paradiso)

Edited by Wylie Times, 03 July 2010 - 15:08.

-Gangstagrass

#829 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 July 2010 - 15:23

The Inglorious Bastards (1978)

Bo Svenson spelar ledaren för ett gäng krigsfångar som ska fraktas till ett straffläger bakom nazisternas linjer.

Under en attack mot konvojen lyckas slöddret fly, och råkar av bara farten utplåna en hel pluton av sina egna soldater. Nu blir det de själva som måste överta truppens uppdrag - att förhindra ett nazitåg att leverera ett djävulskt förintelsevapen som kan förändra krigets utgång.

Plötsligt står de allierades enda hopp till ett gäng av mördare och desertörer!

Den här filmen är en riktigt kultfilm. Jag har bara sett den en gång tidigare och den har med åren visat sig vara riktigt svår att få tag på då den inte funnits utgiven på dvd tidigare. Allt det ändrades dock när Quentin Tarantino började att prata om att han skulle spela in en egen tolkning av den här filmen. Då gav sig den svenska filmdistributören Studio S Entertainment in i leken och gav ut filmen. Om jag inte minns helt fel så var dom bland dom första som såg till att filmen släpptes oklippt på dvd. Många andra länder och filmdistributörer följde efter.

Filmen i sig är en ganska så enkel historia, men den har något som många andra av dagens filmer saknar; ett hjärta.

Handlingen i filmen beskrivs enklast genom texten i början av recensionen. Mycket mer än så behövs inte, för det är inte handlingen som är det viktigaste. Det är kombinationen av den och dom coola insatserna av skådespelarna och all stenhård action som man erbjuds, som gör filmen bra.

Skådespelarna i sig är en ojämn historia. Bäst är utan tvekan Bo Svensson som spelar Robert Yeager. Men man bjuds på ett par fina rollprestationer i Fred Williamson som spelar Fred Canfield i filmen och även i Michael Pergolani som spelar karaktären Nick. Filmens "comic relief". Resterande fyller givetvis sin funktion, men det är ingen av dom som sticker ut på samma sätt som dessa tre herrar.

Michael Pergolani verkar tyvärr ha slutat sin karriär som skådespelare då han bara gjorde två filmer till efter den här.

Fred Williamson har varit mycket aktiv efter den här filmen, men har mest synts i tv-serier och lågbudgetfilmer.

Bo Svensson har gjort en del filmer. Bland annat fick han en roll i Quentin Tarantinos film "Kill Bill" men även en liten roll i Tarantinos "Inglourious Basterds".

Även den här filmens regissör Enzo G. Castellari fick en liten roll i den filmen.

Filmen är fartfylld och det är knappt lugnt en enda sekund. Fast det är inte så att det stör, för tempot gör att man bara lutar sig tillbaka och låter sig följas med på åkturen istället för att granska filmen närmare och upptäcka dess svaga sidor.

Som att handlingen är ganska så simpel egentligen. Karaktärerna i sig är platta och filmens dialog bjuder på en hel del trams. Man märker även att problem har funnits då filmens manus skrivits, något som jag vet att det pratades om mycket när filmen återigen uppmärksammades när det blev känt att Quentin Tarantino skulle göra sin egen tolkning av filmen.

Men i det stora hela så är filmen sevärd och den har precis den rätta stämmningen. Man kan känna att det är en film från en svunnen tid. En riktig kultfilm som inte görs längre. Inte på samma sätt i alla fall.

Jag måste slå ett extra slag för filmens musik som är mycket cool. Den skulle jag inte ha något emot att lägga vantarna på.

Dessutom är det en riktig kulturgärning av Studio S Entertainment att ge ut den här filmen.

Dom bjuder även på mycket läsvärd och intressant trivia, biografier och filmografier kring filmen.

BRA

#830 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 July 2010 - 00:47

I dessa Twilight-tider så tyckte jag det var passande att se en vampyrfilm för oss vuxna ;)

Daybreakers

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#831 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 July 2010 - 21:27

Modern Times

Chaplins första talfilm är egentligen hans sista stumfilm för det förekommer ehentligen ingen dialog i filmen. Allt tal kommer antingen från radioapparater eller TV-skärmar. Själva dialogen finns på textrutor som i vanliga stumfilmer och det får väl ses som ett bevis på den makt som Chaplin hade i Hollywood att han fick göra en stumfilm sex år efter att talfilmen kom. Chaplin var orolig att hans tramp karaktär skulle förlora sin charm om han började prata och där för är det här också den sista filmen med den karaktären.

I filmens början jobbar Chaplin på en fabrik men får ett nervöst sammanbrott av det monotona arbetet och får sparken. Chaplin har ett väldigt tydligt arbetspolitiskt budskap här med hur arbetarna behandlas och senare hur de arbetslösa påverkas och dom som strejkar blir bortförda av polisen. Annars är filmen uppbyggd i den typiskt episodiska stil som Chaplin brukar arbeta med vilket ofta blir lite tjatigt efter ett tag och så även här. Det är dock en snyggt gjord film, framför allt scenografin i fabriken.

3/5

-Gangstagrass

#832 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 July 2010 - 17:08

My Bloody Valentine (2009)

För tio år sedan skedde en tragedi i gruvsamfundet Harmony. En oerfaren kolgruvarbetare orsakar en olycka i en tunnel som dödar fem män. En man överlever. Harry Warden, men han hamnar i koma. Ett år efter olyckan, på "Valentine's Day", vaknar Harry Warden upp och mördar brutalt 22 människor med en hacka som hämnd för hans egen död. Efter många fredliga år kommer ondskan från Harmonys mörka tid tillbaka. Med en gruvarbetares mask och utrustad med en hacka så är en ostoppbar mördare lös. Och allteftersom ljudet av att huggandet kommer närmare, så inser lokalbefolkningen med skräck att Harry Warden har kommit tillbaka för att ta dem.

En remake av den klassiska filmen med samma namn ifrån det glada 1980- talet då man visste att en slasher var något som man kunde räkna med. I dagsläget är det raka motsatsen. Att så fort man hör talas om att en ny slasher är på gång så vet man nästan per automatik att den kommer att vara dålig. Tyvärr. Om man inte letar bortom "Hollywoodfabriken" där man faktiskt kan hitta bra filmer inom genren.

Originalfilmen tillhör en av dom filmerna inom genren som totalslaktades av censuren som rådde runt omkring i europa under 1980- talet. Det var först för något år eller två sedan, som filmen släpptes helt oklippt i USA i en fin utgåva som redan har hunnit att att bli OOP.

Jag minns inte originalfilmen i detalj, mer än att jag tycker om den. Men det skulle vara trevligt att se om den, och den här gången då i oklippt skick.

Den här filmen är enklare att säga saker om då den inte bara finns färskt i minnet, utan för att den även lämnar en hel del att önska.

Det största problemet som den här filmen har, är att handlingen inte verkar genomarbetad.

Man har till att börja med, förlitat sig lite för mycket på originalfilmen istället för att ta grunderna i den handlingen och sedan göra något eget istället. Det man sedan har gjort som unikt för den här filmen, är inte alls speciellt unikt, utan snarare väldigt repetitivt och klyschigt.

Skådespelarna lämnar även dom en hel del att önska. Det är egentligen inte någon av dom som är speciellt bra. Inte ens Jensen Ackles som för det mesta brukar vara helt okej i tv-serien "Supernatural" är bra. En annan sak som störde riktigt mycket var den totalt omotiverade (och en av dom längsta) nakenscenerna som jag har sett i en vanlig spelfilm. Den fyllde inget som helst syfte, mer än att vara ögongodis och ärligt talat var det ingenting som tilltalade mig som något sådant. Men som man brukar säga; smaken är som baken, delad.

Den tredje bristen som den här filmen har är att den var ämnat till att ses i 3D, vilket i det här fallet betyder en jäkla massa scener som enbart är ett enda stort effektsökeri. Det hjälper inte ens att se filmen i vanlig version då alla scener som var ämnade för själva 3D-effekten, blir pinsamt påtagliga även i en vanlig version av filmen.

Mitt projekt med den här filmen var att se den i båda den vanliga versionen och sedan även i den "falska 3D-versionen" som medföljde utgåvan. Det var med nöd och näppe som jag orkade med det. För det är verkligen ingen trevlig upplevelse att se en 3D-film på det viset. En 3D-film ska upplevas på rätt sätt, antingen på en bio med den tekniken, eller hemma då den tekniken har blivit mer tillgänglig. Att se något halvhjärtat försök som den här filmen, eller som filmerna "Coraline" och "Journey to the Center of the Earth" erbjuder är inte att rekommendera.

Betyget nedan kan ses för att den i all sin enkelhet är ett okej tidsfördriv. Varken mer eller mindre.

OKEJ

Last of the Living (2008)

Ett smittsamt virus sprider sig snabbt över landet. Ett bett och man förvandlas till en människoätande zombie. Till slut verkar det inte bättre än att det endast finns tre överlevande kvar, tre killar som roar sig med att dra runt mellan de övergivna husen samtidigt som de försöker undvika blodtörstiga zombies. Men så träffar de en cool tjej som tror sig veta hur man får tag på botemedlet, och bestämmer sig för att göra henne sällskap - och samtidigt rädda världen! Beväpnade med en MK3 Cortina turbo från 1974 tar äventyret sin början.

En skräckkomedi ifrån Nya Zeeland.

Det här är en riktigt underhållande film. Man lyckas med att sätta tonen direkt och tankarna går inte osökt till Peter Jacksons tidiga filmer som han gjorde innan han slog igenom stort. Trots det så är det lite klasskillnad mellan Peter och den här filmens regissör. Även om man börjar att jämföra kvalitét på filmerna i sig. Men i grund och botten så är medlen enkla och samma.

Man har lyckats att skrapa ihop lite pengar. Man har ambitioner och drömmar om att göra någoting som man tror riktigt mycket på. Man samlar ihop sina närmsta vänner och gör slag i saken. Vi ska göra film tillsammans! Sagt och gjort så startar man produktionen och lyckas med att ro det hela i hamn. Till den grad att filmen letar sig ut på dvd runt omrking i världen, däribland även här hemma hos oss.

Filmens regissör; Logan McMillan har sagt följande om produktionen: "We shot about 90% of it for $5,000 USD. Then we cut a trailer together and put it up on Youtube and got a further $40k USD as a pre-sales deal."

Filmen fokuserar mer på humor än på skräck. Så det är inte riktigt samma fina blandning som det är i Peter Jacksons filmer. Fast det gör inte så mycket då man får sin beskärda del av blodiga scener. Humorn är nog vad jag skulle kalla för "typiskt Nya Zeeländsk". Det här är ett begrepp som är svårt att reda ut, då man själv måste uppleva den typen av filmer för att riktigt förstå innebörden av det. Personligen så kanske man inte träffar mitt i prick alla gånger, men man gör det ofta, och man gör det bra. Mycket bättre än vad man gör i samma filmer inom genren som kommer ifrån USA.

En annan sak som jag uppskattar är att man har förlagt handlingen till dom mer centrala delarna av en stad i Nya Zeeland. När man pratar om filmer som är inspelade i det landet så tänker nog många på den "magiska" känslan som man brukar få av landets storslagna vyer. Därför är det mycket omtyckt och uppskattat hos mig, att man ibland får en helt annan visuell upplevelse som man får genom den här filmen.

Handlingen i filmen är simpel men godtagbar. Bättre blir det när man inser att man har lagt lite mer fokus på karaktärerna och gjort dom intressanta och roliga. Man lyckas bra med båda bitarna och det är klart över medel. Själv kanske jag hade sett att man hade lagt lite mer fokus på handlingen, men man kan inte få allt. Dessutom ser jag den här typen av film alla dagar i veckan framför att se en "typisk amerikansk skräckkomedi".

Tycker man om att utforska filmer bortom "Hollywoodfabriken", speciellt då Nya Zeelandc som i det här fallet, samt att man uppskattar en bra handling och ännu bättre karaktärer/prestationer av skådespelarna, ja då bör man utan tvekan ta sig en titt på den här filmen.

OKEJ

#833 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 July 2010 - 22:20

Super High Me

Dokumentärfilm med komikern Doug Benson. Idén till filmen börjar som ett skämt. Doug skämtar om filmen Super Size Me och hur det är en dum idé till en film. En bra idé vore att istället röka hasch från morgon till kväll i 30 dagar. Haha. Kul. :) Men så en dag ringer dokumentärfilmaren Michael Blieden upp och undrar om han vill göra det på allvar. Klart han vill. Doug röker redan regelbundet så till att börja med slutar han både röka hasch och dricka alkohol i 30 dagar. Under dom här första 30 dagarna genomgår han olika test som besök hos psykiatriker, läkarundersökning, kollar spermieantal, gör ett SAT test och även ett test om han är synsk genom att gissa kort a la Ghostbusters. :) Detta följs sedan upp efter att han börjat röka igen och hållit på i nästan 30 dagar. Lustigt nog skiljer sig inte resultaten nämnvärt. Faktum är att han gissar rätt på 7 av 25 kort hör och bara ett nykter. :) Detta varvas med hans stand up och många andra komiker vänner dyker upp och ger sin syn på det hela. (Bl.a. Patton Oswalt, Brian Posehn, Sarah Silverman, Zach Galifanakis)

För det mest är det här såklart en komedi som är väldigt men inte överdriver pro-cannabis mest tack vare att Doug har en ganska laid back inställnning till det. (ja även när han inte är hög :P ) Roligt är det iaf. Jag upptäckte filmen genom att jag lyssnar på Doug Bensons podcast "Doug Loves Movies" där han diskuterar film med andra komiker och det är ofta väldigt roligt.

3/5

Edited by Wylie Times, 05 July 2010 - 22:21.

-Gangstagrass

#834 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 July 2010 - 23:59

Twilight

Bella flyttar till småstaden Forks för att bo med sin pappa medans hennes mamma reser runt med sin pojkvän. Hon får snabbt nya vänner men det som verkligen fångar hennes uppmärksamhet är den otroligt vackra mystiska Edward Cullen och han underliga familj som håller sig för sig själva.

Lika bra som de första 2 gångerna. Fortfarande skulle jag velat se mer av familjen Cullen bara (speciellt Alice) samt se Bella umgås lite mer med hennes mänskliga kompisar. Gärna lite mer av hennes pappa också.
Hysteriskt rolig film. jag vet fortfarande inte om det är meningen att den ska vara så rolig men jag skrattade mycket genom hela filmen.

9/10

The Twilight Saga: New Moon

Bella fyller 18 och plågas av att hon blir äldre medans Edward förblir som han är. På hennes födelsedagskalas hos familjen Cullen råkar hon skära sig så att det börjar blöda vilket får Jasper att tappa kontrollen och anfalla henne. Det hela blir droppen för Edward som brutalt gör slut med Bella och meddelar att han och hans familj ska flytta från staden.
Förtvivlad blir Bella ett skal av sitt gammla jag och tappar lusten för att leva. Den ända gången hon känner sig levande är när hon utsätter sig själv för fara för då kan hon se Edward framför sig. Men så börjar hon att umgås med Jacob och allting förändras.

Lika bra den här gången. Väldigt rolig den här också fast kanske inte riktigt lika mycket skratt som första filmen.
Förlite familjen Cullen (speciellt Alice även om hon är med mer här än i första filmen) men det känns faktiskt lite skönt att slippa Edward ett tag för jag saknar honom inte. Det ger Bella en chans att utvecklas. Dessutom känns det kul att lära känna Jacob och se hans och Bellas vänskap utvecklas till kärlek.
Men mot slutet blir det lite hastigt och rörigt, tyvärr. Tycker fortfarande att de kunde ha sparat den delen till nästa film.
En liten irriterande plothole. Om Bella är immun mot vampyrers krafter, varför funkade då Jaspers på henne i början av filmen?

9/10

Edited by Crusader, 06 July 2010 - 03:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#835 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2010 - 20:33

Whip It (2009)
Jag passade på att se om den här nu när jag införlivat den i filmoteket på riktigt. :) Det var nog en sak som jag aldrig nämnde i mitt förra omdöme och det var att det här är en av få filmer som jag omedelbart efteråt känt att jag velat se om. Så för mig har DVDn varit en given utgift. Bliss resa från en vallad skönhets-tävlande till skoningslös rollerderby-hjälte är vid omtitten lika engagerande och charmig som första gången. Jag tycker till och med att kärlekshistorien mellan Bliss och Oliver funkar bättre än första gången jag såg den - men jag håller fast vid att berättartempot bromsar lite i de scenerna. Jag håller med Carty när han säger att några av de bästa scenerna är mellan Marcia Gay Garden och Ellen Page, till skillnad från första gången jag såg filmen då jag uppfattade den tidigare som aningen plastig så höll jag ögonen på henne här och hon gör faktiskt ett strålande jobb filmen igenom. F.ö. tycker jag att samtliga framför och bakom kameran gör ett väldigt bra jobb. Musiken är genomgående bra, ett soundtrack som förgyller vilket musikotek som helst. Lika mycket som det är en drama komedi så är det en feelgood-film, och den tål att ses flera gånger. -- BRA.

Fotnot: Jag är ju ingen extramaterials junkie, men visst hajjar man till lite när man läser att det inte finns något extra material med på DVDn.

Savage Streets (1984) [Sök]
Den här såg jag... tja - runt laglig ålder första gången... Jag tillhör väl en av de få som fyndar film i min föräldrars filmhylla. :P När jag såg att Studio S (Sveriges kaske coolaste DVD-bolag) skulle släppa den så kändes det som ett givet köp, trots att det är xx år sedan jag såg den.
Konceptet är simpelt: tuff brud (spelad av Linda Blair f.ö.) beväpnad med armborst i vendetta med ett gäng rånskin. Överlag tycker jag att skådespelarna funkar - det är inte frågan om några oscarsprestationer, men de är inte helt miserabla heller. Här och där försöker skådespelarna framstå som så stöddiga som det bara går - inledningsvis så kan det hela kännas aningen krystat. Visst överspel förekommer också. Storyn tycker jag är bra, den har några svackor men överlag så tycker jag man håller ihop det bra. Jag vet inte om det berodde på att jag visste vad som komma skulle, men inledningen på filmen är verkligen ruggig på sina ställen. Produktionsmässigt finns det en del scener som känns onödiga - som inledningen till scenen i omklädningsrummet tex - men fightscenen i duschen mellan Brenda och Cindy är riktigt bra. Musiken är genomgående bra, ett soundtrack som jag mer än gärna lägger tassarna på faktiskt. -- BRA.

Fotnot: Med 3 kommentarsspår, postersamling, intervjuer, trivia samt filmo- och biografier så måste jag säga att DVD är fullmatad med tanke på åldern och budgetklassen.

Edited by XC, 06 July 2010 - 20:35.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#836 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 July 2010 - 22:19

The Twilight Saga: Eclipse

Seattle plågas av brutala mord och mystiska försvinnande och då det räknas till Cullen's område så är det upp till dem att lösa det. Samtidigt blir stämningen mer spänd mella Cullens och Varulvarna, speciellt Edward och Jacob då den senare gör allt för att få Bella att inse att han är den rätta fötr henne. Men när en okänd vampyr är ute efter Bella så får det Cullens och Varulvarna att göra något som ingen av dem hade väntat sig: sammarbeta för att skydda henne.

Mycket bra och spännande.
Jag ser mycket fram emot nästa film.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#837 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 July 2010 - 22:30

Högt betyg till Twilight-filmerna, Crusader. Men ingen fullpoängare? Är de dina all-time-favorite-movies? Eller finns det någon/några som smäller högre?
Blir det nya Shrek 3D härnäst btw? Den dubbade versionen tyvärr som du skrev i 3D-tråden :(

Oj, många frågor blev det :D

Edited by Synon, 06 July 2010 - 22:31.

#838 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 July 2010 - 22:32

Högt betyg till Twilight-filmerna, Crusader. Men ingen fullpoängare? Är de dina all-time-favorite-movies? Eller finns det någon/några som smäller högre?
Blir det nya Shrek 3D härnäst btw? Den dubbade versionen tyvärr som du skrev i 3D-tråden :(

Oj, många frågor blev det :D

Nej.
Nej.
Ja.
Nej.
Nej.

:P
-Sora, Kingdom Hearts

#839 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 July 2010 - 22:34

Korta men effektiva svar. :)

-Gangstagrass

#840 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 July 2010 - 22:37

Indeed! :lol:

#841 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 July 2010 - 22:39

Shrek Forever After (3D)

Do the roar.

3/5

Edited by Wylie Times, 08 July 2010 - 22:44.

-Gangstagrass

#842 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 July 2010 - 02:01

Sunshine Cleaning

Härlig liten indiefilm och det är verkligen en sån film som skriker indie, fast på ett bra sätt. Typ. (Och bortsett från rollistan då) Amy Adams spelar Rose som var populär cheer leader i high school och dejtade QB:n i fotbollslaget. Nu är hon en ensamstående mamma som jobbar som städerska och har ett förhållande med den tidigare nämnda QB:n som i sin tur är gift med en annan. Hennes son har dessutom problem i skolan och riskerar att bli utsparkad. Så för att få råd till att få in honom på en privat skola startar Rose och hennes struliga syster Norah (Emily Blunt) en städfirma som specialiserar sig på blodiga brottsplatser.

Både Adams och Blunt är riktigt bra och det är skönt att se dom i en sån här film även efter dom slagit igenom, iaf Adams. Adam Arkin spelar deras far och han gör som alltid en riktigt stabil insats. Storyn är precis som det låter kantad av elände och jobbiga situationer men också med värme och tillräckligt med ljusglimtar för att man inte ska tycka det är jobbigt att se. Egentligen fanns det bara en sån scen för mig och det var när Rose ska gå på baby shower och träffa alla sina kompisar från High school, ja ni kan tänka er. Sen gillar jag att filmen är ganska subtil på sina ställen och lämnar ganska mycket öppet för tolkning i slutet utan att det för sen skull känns otillfredsställande.

4/5

Edited by Wylie Times, 11 July 2010 - 02:04.

-Gangstagrass

#843 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 July 2010 - 20:27

The Descent: Part 2

Snacka om snabb nedstigning utan minsta kontroll.

1/5

#844 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2010 - 20:28

Princess Bride (1987) (Sist jag såg den) (Carty har också sett den)
Jag blev grymt sugen att se om den här efter att jag sprang över ett bakom scenen klipp från den, alltid kul med "bakom scenen" klipp rån äldre produktioner. (Den svenska dvdn är ju typ barskrapad från allt vad extra material heter). Det är kanske inte den mest påkostade produktionen, men det osar klassisk matiné om den. Som jag sade sist, väldigt mycket 50/60-tal över den, och skurkarna är så där lagom läskiga för de yngre. En film som tål att ses många gånger. :) -- BRA.

Få se om jag kanske ser om Karlar i trikåer här fram över. :) Blev lite sugen nu när jag såg den här. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#845 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 July 2010 - 22:19

The Descent: Part 2

Nja som uppföljare men helt okej som fristående film.
Mer i filmens tråd

Betyg: 2 av 5
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#846 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 July 2010 - 22:20

Åh, du var generös med betyget :D

#847 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 July 2010 - 20:11

Har ni någonsin tittat på ett par staplar med billiga filmer och köpt 4 på spontanitet med inget annat än framsidan på DVD-omslaget under bältet? Jag fyndade film förra veckan!

Bichunmoo (2000)
Syd-koreansk. Min första tror jag. Det här är den typen av film som står och faller med sitt bildspråk. Drivkraften i storyn - kärleken mellan Sullie och Jinha - är ett koncept som vi sett många gånger tidigare. Den lyckas aldrig riktigt väcka mitt engagemang, men den driver hela tiden storyn framåt utan att för den skullen tappa takten. Bra insatser både framför och bakom kameran, gillar speciellt att den är välkoreograferad utan att för den skullen bli överkoreograferad som man ibland kan känna i den här typen av film. Känns enkel i sin produktion (trots att den var Sydkoreas dyraste när den kom), men välavvägd och harmonisk. Gillar musiken och gillar att man på ett ställe bryter med det i övrigt genomgående temat i musiken. -- OK+

fqq5BYam.jpg

#848 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2010 - 21:27

Robin Hood: Men in Tights (1993)
Fick lust att se om den här när jag såg om Princess Bride nu sist. :) Jag har ju iofs alltid gillat Robin Hood-mytoset (även om jag ställer mig skeptisk till Ridley Scotts senaste episka underverk). Känslan i filmen är en välavvägd blandning av hyllning och spoof till/på de gamla klassiska matinéfilmerna, och anmärkningsvärt många skämt funkar fortfarande. Musiken är bra, men inte extraordinär. Cary Elwes gör en bra insats som Robin Hood, man har f.ö. presterat bra både framför, bredvid och bakom kameran. -- OK+

fqq5BYam.jpg

#849 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 July 2010 - 00:57

Defendor

Make like a rocket. Take off.

3/5

-Gangstagrass

#850 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 July 2010 - 02:36

Harry Brown

Michael Caine är tillbaka i den sortens roll som gjorde honom populär på 70-talet. Hårdkokt brittisk action. :) Han spelar titelrollen, en gammal man vars fru ligger på dödsbädden. Det enda som lyfter upp hans trista vardag är ett schackparti med en gammal vän på puben. Så när frun dör och vännen kort därefter blir dödad av en ungdomsgäng rinner bägaren över för Harry och han ger sig iväg efter hämnd. Ingen originell idé direkt och det om nåt är vad filmen faller lite på men utförandet är suveränt. Väldigt snyggt digitalt foto och regin är härligt långsam med snygga kameraåkningar. Musiken är också grymt bra. Daniel Barber som långfilmsdebuterar med den här filmen lyckas förmedla ett likgiltigt och mörkt samhälle där polisen har tappat greppet. Det är lätt att dra paralleller till andra hämndfilmer som The Limey eller Point Blank där gamla hårdingar visar vad dom går för fast kanske mest Gran Torino trots att det är ganska olika filmer. Men förutom många likheter i premiss som att dom har pensionärer i huvudrollerna som nyligt blivit änklignar och bor kvar i ett område som förfallit och blivit blivit hem åt kriminella ungdomsgäng så använder dom också skådespelare som gjort sig kända för den här sortens roller tidigt i sin karriär. Men medan Clintan behöll sin status som hårding och därför i det närmaste spelar en parodi på sig själv i Gran Torino har Caine blivit mjukare med åren och det är också en mild och trött Caine som spelar Harry Brown vilket ger rollen mer tyngd och trovärdighet. Brown har lagt våldet från sin tid som marinsoldat bakom sig när han gifte sig men återvänder nu dit en sista gång. Ungefär som Michael Caine då.

4/5

Edited by Wylie Times, 16 July 2010 - 02:40.

-Gangstagrass