Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#826 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 May 2011 - 12:40

BrainWaves

*fniss* Vänta bara tills du sett Devonville Terror - så anar du var jag jag minns BrainWaves som "rätt bra". ;)

Jag tycker handlingen är OK - även om det finns vissa luckor i den som du säger. Annars är det på tok för länge sedan jag såg den för att minnas något om klippning och andra tekiniska detaljer.

Och vad jag minns ifrån den där högen med Horse Creek-filmer jag köpte för några år sedan på Ö&B så var alla tvångstextade. Ett underligt val kan tyckas.

:lol2:

Det där låter spännande. Jag ser fram emot att få se den filmen med och vad du menar med den där kommentaren.

Flera personer på filmtipset har kommenterat det där med klippningen och att det känns som att en del scener har kastats om, så kanske att någonting sådant faktiskt har skett.

Jag tror att det är ett kostnadsskäl faktiskt. Som du märker så har samma personer startat flertalet företag, vilket föranleder mig att tro att det går lite knackigt för dom. Så då känns det mest troligt att dom tar filmerna som dom gav ut på VHS och sedan bara för över dom till DVD utan att rätta till sådana saker som fel format, klippta filmer, tvångstextning, samt att en del dessutom saknar menyer och även kapitel. Det finns inget värre än en riktig utgåva som saknar kapitelindelning. Men som sagt, man kan komma undan med en sak när man är den typen av företag och vars filmer inte kostar många kronor att köpa.

Det är ju ett billigt och enkelt sätt att upptäcka film på och det har vi ju båda tagit vare på under årens gång.

Edited by Piranhaconda, 07 May 2011 - 12:41.

#827 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2011 - 19:40

När jag köpte mina Horse Creek-dvder så var det 5 för 100:- så jag förväntade mig inte någon glassig super deluxe utgåva precis. :P Få se om jag får tid att se filmen framöver - blev sugen att se om den nu. (Börjar bli sugen att se om Monte Cristo också faktiskt).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#828 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 May 2011 - 23:09

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec aka Adèle and the Secret of the Mummy

Lättsam matinéfilm med vibbar av en kvinnlig Indiana Jones

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#829 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 May 2011 - 23:27

Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec

Posted Image

1,5/5

Edited by Wylie Times, 07 May 2011 - 23:30.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#830 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 08 May 2011 - 10:21

Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec

En trevlig bagatell men likväl en bagatell.

Edited by dukeofnewyork, 08 May 2011 - 10:22.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#831 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 May 2011 - 13:29

När jag köpte mina Horse Creek-dvder så var det 5 för 100:- så jag förväntade mig inte någon glassig super deluxe utgåva precis. :P Få se om jag får tid att se filmen framöver - blev sugen att se om den nu. (Börjar bli sugen att se om Monte Cristo också faktiskt).

Det gör inte jag heller när jag springer på ett sådan erbjudande. ;)

Kul att du blir sugen på att se om BrainWaves. Jag ska sätta tänderna i The Devonsville Terror någon dag nu och se om jag kan skriva ett så lockande omdöme som möjligt så att du vill se om den med. :P

Det är avkopplande att se den här typen av filmer ibland som kontrast till dom mer seriösa filmer som man ser annars.

Det blev några filmer för mig under helgen. Först ut var;

River Queen - [#XC]

Jag håller med i allt det som XC skrev i sitt omdöme. Jag fann den här filmen att vara en positiv överraskning och Nya Zeeland är verkligen ett spännande filmland även när man börjar att se bortom LotR-filmerna. Precis som min senast sedda film från Nya Zeeland, så har även den här filmen har en förankring i det kulturarv som finns kring maorier. Det är den äldre världen som möter den nya även här när Titokowarus Krig härjar i River Queen.

Cliff Curtis såg jag senast i Whale Rider och här visar han återigen prov på vilken bra skådespelare han är. Även Temuera Morrison visar hur duktig han är. Men den som stjäl hela filmen, och med all rätt dessutom, är den så vackra Samantha Morton. Bortsett från det faktum så är hon en mycket begåvad skådespelerska som passar mycket bra i detta kammardrama. För lite av ett sådant tycker jag faktiskt att det är, trots att filmen mer lutar åt att vara en blandning av krigsfilm och äventyr, med en historisk bakgrund.

Handlingen och dess karaktärer är det som imponerar mest på mig. Det blir aldrig tråkigt eller långdragit, utan det är spännande, välspelat och mycket intressant. Den visuella biten förstärker intrycket, för Nya Zeeland ÄR ett vackert land. Det enda smolket i bägaren är Kiefer Sutherlands medverkan. Inte så att det stör, men jag tycker inte riktigt att han passar in i en sådan här seriös film.

The Ice Storm

Min favoritfilm av Ang Lee. Han har tidigare gjort flera bra filmer om vilken betydelse, eller avsaknaden av en sådan, som familjen har på oss människor. Men det här är den bästa filmen utav dem alla och jag har svårt att se hur han ska överträffa sig själv på det här temat om han i framtiden skulle vilja göra fler filmer. Den här filmen är perfektion i dess ädlaste form. En film jag kan se om när som helst och hur många gånger som helst och den blir aldrig dålig. Och precis som i fallet med min omtitt på filmen Whale Rider så gör inte mina ord filmen någon rättvisa. Se den med egna ögon istället.

Yatterman

Takashi Miike är en man med många strängar på sin lyra. Det visar han inte minst när han gör utsvävningar inom praktisk taget alla genrer som finns. Den här filmen sägs vara en film om superhjältar på japanska. Det må så vara, men för mig är det mer en blandning av fantasy och SF.

Jag hade aldrig hört talas om Yatterman innan Miike utannonserade att han skulle göra en film. Men eftersom Miike har gjort flera bra filmer tidigare så var jag öppen för att se den här vid något tillfälle.

Sagt och gjort, i helgen fick jag chansen. Och jag blev inte besviken. Visst, den kan vara lite rörig på sina ställen och det kan även bli lite för mycket datoranimerat ögongodis efter ett tag, men det är liksom enkelt att se mellan fingrarna när resterande av filmen är så otroligt cool. Och skruvad.

För även om man som mig är bra insyltat i den japanska populärkulturen så finns det scener som gör att även jag tar mig för pannan och utbriser ett rungande "What the f**k" när jag ser en del scener. Jag tänker speciellt på en scen som är så typiskt Miike. Dessutom så är den scenen väldigt vågad. Mer säger jag inte för om man känner mig så vet man vilken scen som jag tänker på när den dyker upp i filmen. Jag undrar för övrigt från vilken ålder som den här filmen var tillåten från på biografer i Japan. Det känns inte som att det är en film för dom yngsta, utan mer tonåringar och uppåt.

Uppskattar man Miikes film "The Great Yokai War" så uppskattar man säkert även den här. Där den filmen var mer traditionell fantasy så är den här mer modern och med inslag av SF samt hjältar i det stora hela.

Och det är nästan bara Miike som gör en sådan sak med hedern i behåll, som att gå från att göra ett gäng sådana här lättsamma och skruvade filmer till betydligt mer vuxna och seriösa filmer som 13 Assassins och Hara-Kiri: Death of a Samurai.

Den nya världen

Jag såg den här utselutande för att kryssa för en till film på min Charlotte Gainsbourg "check-list". Och hon är bra i den här filmen. Tyvärr är hon inte med så mycket som jag skulle ha velat, för det är främst i dom scener där hon är med som gör filmen riktigt bra. Annars går det mesta på tomgång och även om det aldrig blir tråkigt, så engagerar det inte heller speciellt mycket. Inte alls så mycket som filmskaparna säkert skulle vilja. Filmen har fått mycket positiv kritik och jag kan håller med om den som gäller den visuella biten. Fotot är ljuvligt och miljöerna i filmen är "spot on". Även musiken hjälper till att förmedla hur glädjefyllt det kan vara eller hur jobbigt livet är när det är som mest utmanande.

Synd då att karaktärerna känns så ytliga och stela. En del ligger säkert på manusförfattaren och regissören Emanuele Crialese. Men jag tror även att en del roller blev felcastade. Kanske att det finns en förklaring i detta, men jag är ingen expert på något sätt. Även handlingen känns stel och ytlig.

På det hela taget en sevärd film, inte bara för att Charlotte Gainsbourg är med, men det var min främsta orsak till att se den då jag vill ha sett alla filmer som hon har gjort.

Blue Velvet

Film signerad David Lynch. Märkligt nog så har jag alltid haft problem med den här filmen. Den har aldrig tilltalat mig utan mest känts ointressant och seg. Det jag gillar mest med filmen är Kyle MacLachlan och Laura Dern. Den sistnämnda har jag kvar att se i David Lynch nästan 3 timmar långa experiment INLAND EMPIRE. Jag hoppas att hon är lika bra där som hon är i den här filmen.

Men jag har svårt för handlingen, får liksom inget grepp om den trots att jag har sett den så många gånger. Samma sak med resterande bitar, främst då karaktärer och skådespelare som gör att det mesta känns ointressant.

Ett litet extra plus i kanten kan filmen få för följande låt.

Min favorit bland David Lynch filmer är och verkar för övigt förbli; Mulholland Drive och Elefantmannen.

Edited by Piranhaconda, 09 May 2011 - 13:57.

#832 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2011 - 14:28

BrainWaves (1982)
PÅ konceptstadiet så är storyn riktigt bra - det är gott gry i den och en intressant teori man spånar kring (förutsatt att man inte tänker allt för hårt på hur det egentligen funkar). Problemen ligger på manusnivå - den är skissartat skriven med en aning stolpig dialog här och där. Kollar man över eftertexterna (eller full cast and credits på imdb) ser man att bla huvudrollsinnehavarsken Susannah Love krediteras för "additional dialouge". Lätt att misstänka att det kunde varit ännu värre. Filmen är planerad som en skräckis men slår aldrig riktigt an de strängarna, något man försöker (till ingen nytta f.ö.) kompensera med musiken. Överlag rätt ok insatser från skådespelarna även om Tony Curtis i sin första roll mot Keir Dullea framstår mer som en mafioso än en läkare... :P En film med ett trevligt koncept charmig d-produktion och som är rätt kul att ha sett. (Det är ju rätt imponernade att man lyckats klippt filmen fel ock på ett ställe till och med lyckas upprepa 2 scener efter varandra.

* * *

River Queen - [#XC]

Visste väl du skulle gilla den. :D
Whale Rider är ytterligare en film som jag planerar att se "någon gång". :)

Yatterman

Sist jag läste en recension på svenska om den här så gick den mer eller mindre ut på "det blir ingen recension eftersom jag inte klarade av att se hela filmen". Kul att höra att det finns hopp om den iaf. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#833 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 May 2011 - 15:16

[BrainWaves]

Ser man där. Du passade på att smida medans järnet var varmt. :thumbsup:

Kul att du också upptäckte scenen som dom upprepade. Undrar om dom tyckte att den var så bra att dom ville dra en repris på den? ;)

Håller med om att på pappret så är handlingen intressant. Samma sak tycker jag om The Devonsville Terror med, men det återstår att se hur den filmen är. Synd att BrainWaves inte når hela vägen fram.

Håller med om Tony Curtis. Han känns inte direkt förtroendeingivande och jag skulle då inte vilja ha honom som husläkare. :P

[River Queen]

Tack för tipset. :)

Hoppas du får chans att se Whale Rider någon gång. Jag känner mig väldigt säker på att det är en film som du kommer att tycka om.

[Yatterman]

Recensionen som du tänker på är den som DVDKritik gjorde. Delad i GR av en "följeslagare". Jag håller definitivt inte med om det som skrivs. Och ska jag gå efter vad du hittills har tyckt om dom asiatiska filmer som du har sett så lutar det mer åt att du landar närmare mig än det som recensenten skriver.

#834 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 May 2011 - 19:04

[BrainWaves]
Bara kul att få rumpan ur vagnen och se om den. :)
Devonsville Terror upplevs bäst egentligen att inte läsa baksidestexten... :lol:

[River Queen]
Ett lyckat spontanköp från min sida på DiscShops mellandagsrea. :D

[Yatterman]
Det låter ju lovande. :)

fqq5BYam.jpg

#835 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 May 2011 - 23:06

Påbörjar mitt senaste projekt. Att ha sett alla Live-Action filmer baserade på TV-spel. Börjar med den som verkar sämst för att inte spara det till sist. (plus att jag är lite nyfiken på den :P )

OneChanbara: Bikini Samurai Squad (2008)

I en nära framtid har D3 företaget börjat väcka de döda. Resultatet är att de döda vaknar över hela världen och anfaller de levande som i sig, när de blir bitna, förvandlas till zombies.
Aya är en bikiniklädd Samurai av den urgammla Imichi klanen som ständigt letar efter sin lillasyster Saki för att hämnas mordet på deras far när de var barn. Med henne reser den glade klantiga Katsuji vars lillasyster kidnappades av Saki. En kväll träffar de Reiko, en bikertjej som söker efter Dr. Sugita som är ansvarig för Zombie-apokalypsen och mordet på hennes dotter. Tillsammans ger de sig av för att hitta den galna Dr. Sugita, som försöker skapa intelligenta Zombies, och hans kallblodiga mördare Saki.

Film baserad på "The OneChanbara" spelen. "OneChanbara" är en ihopsättning av de Japanska orden för "big sister" och "sword fighting". Som med "Dead or Alive" spelen så är "The OneChanbara" igentligen bara en ursäkt för att få spela snygga tjejer i bikini som slåss, i det här fallet mot zombies. Som ni förstår så har bara några av spelen sålts i Europa (och ännu färre i USA) och det senaste försöket att stabilisera serie i västvärlden floppade riktigt ordentligt, trots många dyra reklamkampanjer.

Min koppling till spelserien är nästan obefintlig. När serien gjorde sin debut till XBox 360 för ett par år sedan så blev jag lite intreserad av spelet. Jag så en trailer av filmsekvenser som var lite intresant och blev intreserad av spelet... tills jag såg undertitlen "Bikini Samurai Squad" och fick mina onda aningar. När jag sedan såg en gameplay trailer så besanades mina fasor och jag insåg att det var ett skräpspel i fin förpakning. Medans filmsekvenserna var snygga och verkade bra så döljde sig något betydligt sämre under ytan: Storbröstade bimbos i bikini som hugger zombies med svärd så att blodet sprutar i stora fontäner.
Så varför ens bry mig om att se filmen? Tja, det enkla svaret är att jag vill kunna säga att jag har sett alla filmer baserade på spel. Men samtidigt så är jag lite nyfiken på vad det är för skräp de har gjort.

Och var det skräp?

Faktiskt inte så mycket som jag trodde. Jag blev överaskad över hur pass mycket bättre än väntat den var. Jag hade verkligen väntat mig något riktigt uselt.

Filmens största problem är att den är för trogen spelen den baserar sig på. När Aya slåss så är det bara special moves med skinande svärd och magiska krafter. Man tillochmed ser hur hon aktiverar sina special moves. Resultatet blir att striderna känns som tagna från TV-spelet. Slutstriden blir förmycket och för udragen. Förmycket magi och storslaget. Men det är typiskt för den här typen av Japanska filmer.
En annan sak är hur de tvingar in en sexscen genom att låta gänget stöta på två överlevande bara för att vi ska kunna se en sexscen mellan dem i det hus där de bor.
Och så får vi inte glömma att Reiko skjuter väldigt små kulor med sitt avsågade hagelgevär och verkar kunna skjuta hur många skott som helst utan att behöva ladda om.

Ska man säga något bra så är det att den tysta bittra Aya är en väldigt cool karaktär med sitt svärd, sin cowboy hatt och slängkappa virad runt sig. Men när hon varända gång det är strid visar upp sin endast bekiniklädda kropp som om det är ett hemligt vapen så faller coolhetsfaktorn för mig och blir mer löjligt istället.
Storyn har ett par små guldkorn som t ex när Katsuji blir tvungen att döda sin lillasyster.

Ska se uppföljaren också så småningom. En uppföljare jag inte ens visste fanns eftersom båda filmerna typ hade samma namn. Fast jag tvivlar på att den är lika bra då de har bytt ut alla skådespelarna och budgeten verkar vara extremt sänkt.

5/10

Edited by Crusader, 11 May 2011 - 01:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#836 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 May 2011 - 08:28

Oj, vilket projekt! Kan tänka mig att det finns ett gäng - eh - mindre bra filmer i den kategorin. :) Vet du hur många filmer det rör sig om?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#837 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 May 2011 - 12:45

Devonsville Terror upplevs bäst egentligen att inte läsa baksidestexten... :lol:

Redan försent. :P

Men det ska bli kul att få se den. Inte ofta man ser en film om häxor. Det finns flera bra sådana och man kan hoppas att framtiden erbjuder fler. Om Devonsville sedan är en bra sådan film återstår ju att se. ;)

A Nightmare on Elm Street (2010)

Note to myself. Stop wasting time by watching complete and utterly worthless remakes in the horror franchise.

The A-Team (2010)

The same thing goes for other movie franchises as well

#838 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 May 2011 - 14:14

Oj, vilket projekt! Kan tänka mig att det finns ett gäng - eh - mindre bra filmer i den kategorin. :) Vet du hur många filmer det rör sig om?

Oh, jag har inte så många kvar. Ca 10 stycken. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#839 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 May 2011 - 14:16

10? Nåja, det är ju överkomligt. :) Men hur många har du sett till dags dato?

Edited by Synon, 10 May 2011 - 14:17.

#840 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 May 2011 - 18:59

Rats - Night of Terror / Notte di Terrore (1984) [IT/FR]
det här lär vara en av de sämre post-apokalyptiska filmerna jag haft nöjet att stifta bekantskap med ... eller den mest briljanta Zombie-parodi som världen missat. Jag väljer det sistnämnda. Trots ojämna skådespelare, usel engelsk dubb, kliché artade karaktärer (men det skall det vara i en parodi eller hur), illa skrivet manus med brister i dialogen (men det skyller vi på översättarna) så är det en sevärd film Zombie-älskare måste ha sett en gång i sitt liv. Specialeffekterna är OK men små, och den är inte alls så vidrig som omslaget från StudioS indikerar.

Edited by XC, 10 May 2011 - 19:01.

fqq5BYam.jpg

#841 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 May 2011 - 19:15

10? Nåja, det är ju överkomligt. :) Men hur många har du sett till dags dato?

24 får jag det till. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#842 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 May 2011 - 19:27

500 days of Summer

Bitvis snygg och rolig romantisk komedi om Tom's 500 dagar med Summer, som han tror är sitt livs kärlek. Filmen hoppar hej vilt mellan dagarna, och blandar raggning, nyförälskelse och bråk om vartannat. Ibland funkar det (hisscenen) men ofta känns det bara konstlat, som för att hålla filmen vid liv. Likaså effekterna och klippningen: ibland riktigt bra (dansscenen är riktigt bra, likaså förväntan/verklighet), ofta bara tillgjort. Filmens stora problem är nog att den varken är tillräckligt rolig eller tillräckligt allvarlig. Zoey Deschanel gör väl OK ifrån sig men jag tror inte Joseph Gordon-Lewitt är nåt komikermaterial, han är för bra på att vara butter. Men visst går det att döda två timmar och få sig några fniss.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#843 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2011 - 00:54

Nästa film i mitt projekt att se alla Live-Action filmer baserade på TV-spel. Den här gången blir det uppföljaren till den förra filmen jag såg.

OneChanbara: VorteX (2009)

20 år har gått sedan Zombies tog över världen. Aya och hennes lillasyster Saki träffar på en flicka, Misery, som också är medlem i Imichi klanen och hon berättar om en ny fiende, Himiko, som vill åt Saki för hennes Imichi blod.

Har de som gjorde den här filmen ens sätt första filmen? Inget stämmer. Inte nog med att alla skådespelarna är bortbytta och de nyas kläder är riktigt fula, den psykopatiska Saki (som dog i slutet av första filmen) är helt plötsligt Aya's söta lillasyster som aldrig har varit ond och hon mördade inte sin far utan det gjorde den nya fienden, Himiko. Och en huvudkaraktär som dog i förra filmen lever fortfarande. Det här känns mer som en reboot än uppföljare, och en så underlägsen dessutom. Manuset och replikerna är usla. Skådespelarna (förutom en) är usla. Specialeffekterna är också usla och består av att blodspår på kameralinsen varända gång det ska till blodeffekter. Budgeten verkar ha sparats till den väldigt utdragna slutstriden. Zombies som exploderar i blod när de "dör".
Aya som var en så cool karaktär i första filmen är väldigt tråkig här. Hon pratar förmycket och visar aldeles förmycket känslor. Hela "mystisk främling" känslan är helt borta och hon varken känns eller ser cool ut. Och hon är plötsligt mycket sämre på att slåss.
Jag var nästan tvungen att kolla så det här inte var en amatörfan-film. JAG hade kunnat gjort den här filmen.
Långtråkig och dåligt gjord. Den här filmen får mig nästan att längta efter en Uwe Boll film. Första filmen var ett mästerverk i jämförelse. Jag försöker komma på nåot som var bra i filmen men jag kan inte komma på något alls.
UNDVIK!

-1/10

Edited by Crusader, 11 May 2011 - 01:14.

-Sora, Kingdom Hearts

#844 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 May 2011 - 13:24

Rats - Night of Terror / Notte di Terrore (1984) [IT/FR]

Kul att du har sett filmen nu. En riktig kultfilm. Såg du den själv eller med sällskap? :P

Måste lite mer seriöst fråga vad du tyckte om twisten mot slutet av filmen? (spoilervarning på den bilden om man inte har sett filmen) Jag tycker det är coolt om något ostigt. :P

Håller med om dubben. Oftast var ju dubben så på den tiden när en icke engelskspråkig film från europa skulle lanseras i länder där man fortfarande har svårt att ta till sig undertexter. ;)

Bruno Mattei var även dåtidens svar på Uwe Boll. Han har gjort många B-filmer.

Sedan är det givetvis ett knep från Studio S sida att presentera filmerna som dom gjordes förr. Oftast med en poster med taglines som inte alls representerar filmen speciellt väl. Jag tycker att Studio S har lyckats väl med sina "Djävla Djur"-boxar och separata utgåvor av filmerna däri. Synd att dom som du säger inte är lever upp till det.

Minns även den trivia som Studio S hade för filmen om att det inte var riktiga råttor som användes utan något annat liknande djur. Minns dock ej vilket och Studio S verkar ha tagit bort gratismaterialet som fanns på deras förra hemsida.

30 Days of Night

"Mr. and Mrs. Sheriff. So sweet. So helpless against what is coming."

30 Days of Night: Dark Days

Warning! This film may cause permanent damage to your retina.

The Lost Boys

"Sleep all day. Party all night. Never grow old. Never die. It's fun to be a vampire."

Edited by Piranhaconda, 12 May 2011 - 12:29.

#845 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 May 2011 - 11:47

[Rats]
Jag vet vem du avser med ordet sällskap... och nej - hon skulle nog inte ens palla med omslaget om jag är ärlig.

Twisten är sisådär. Snyggt genomförd, men tyvärr så ser man den komma.

En kul idé av StudioS att föröska få till gamla tongångar när de skriver baksidorna till gamla filmer. Väldigt coolt, men det skär sig ju lite när preferenserna är lite annorlunda idag.

fqq5BYam.jpg

#846 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 May 2011 - 12:38

[Rats]

Gav den här filmen mersmak på att vilja se något annat som Bruno Mattei har gjort? :)

Håller med om att twisten är rätt uppenbar innan den kommer. Men den är härligt B. Synd att den inte fungerar helt för dig, men bra att den inte upplevdes som för dålig heller.

Visst är det så. Studio S lever ju på hur det var förr, bara bolagets namn är ju en vink på det. Man kanske är mer medveten om sådana saker dessa dagar medans man köpte det mer förr.

Lost Boys: The Tribe

"Build a man a fire, he's warm for a day. Light a man on fire, and he's warm for the rest of his life!"

Lost Boys: The Thirst

"We've located the nest of the vampires deep within this abandoned slaughterhouse. It's also haunted by cannibal pirates. It's built on an ancient Indian burial ground where they used to burn witches."

Edited by Piranhaconda, 12 May 2011 - 12:38.

#847 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2011 - 13:08

The Crazies (2010)

"Fear Thy Neighbor"

Easy Wheels

"Get ready for the wildest motorcycle ride of your life. A newspaper reporter is working on the biggest story of his career - the kidnapping of babies. The trail leeds him to a female biker gang who do not let anything, especially not men, stand in their way. The lines are drawn for a battle."

Manus av bland andra Sam (under pseudonym) och Ivan Raimi. Med bland producenterna, vanlig och exekutiv sådan, är Sam Raimi, Robert Tapert och Bruce Campbell. I en liten roll återser vi Ted Raimi som bartendern Charlie. Krediterad som Theodore Raimi givetvis. :D

En familjeangelägenhet alltså för oss som tycker om det här gänget och deras samarbeten. Och med det så vet man precis vad man har att vänta sig.

Filmen gjordes mellan Evil Dead II och Darkman.

Väldigt rolig och cool film. Fullt med en massa skruvade karaktärer och lika skruvad handling. Kul att ett gäng tjejer får stå i fokus och det är en fröjd att se hur dom plockar ner killarna ett par pinnhål i att visa dom vilka det är som egentligen har full koll på saker och ting. Överlag bra skådesplelare, på båda sidor. Kanske att man lyckas bättre med att rollsätta tjejerna än killarna, eller så är det ett medvetet val.

Svårt att beskriva den här filmen. Den måste ses med egna ögon och det lutar åt att man antingen tycker om den eller inte. Något mellanting finns nog inte. Som fan av allt som familjen Raimi gör tillsammans med familjen Tapert och Herr Campbell som sidekick så kan jag inte annat än tycka om den här filmen.

The Devonsville Terror

XC hade rätt i att BrainWaves var bättre än den här filmen. Även om den här också har sin charm. Jag hade väl inte förväntat mig något speciellt, mer än att bli underhållen. Vilket jag också blev. Men att filmen skulle vara så dålig som den är, var lite av en överraskning. En film om häxor ska det vara, men så mycket av den varan tycker jag inte att vi får. Det känns mer som något man tagit till för att det ska gå lättare att sälja filmen, än som en del av dess handling.

Jag har sett en miljon sådana här filmer känns det som. Filmer som man utvecklar under resans gång. Nu har jag inget som helst bevis för att det är så, men lite lär man sig under åren. Manus känns som att man skrev under tiden som man filmade. Lite dag för dag och det man kände för just då. För det finns luckor som är större än jag vet inte vad och en del av filmens handling är ett svårt pussel att försöka lägga. Främst har jag svårt att se kopplingen mellan Devonsville (dåtid), häxorna (dåtid), Devonsville (nutid), byborna (nutid) och att häxorna skulle söka en hämnd (nutid). Känns inte riktigt genomtänk om jag säger så. Men man får ta det för vad det är.

Skådespelarna känns väldigt mediokra. Jag är inte direkt förvånad över att se Donald Pleasence i den här filmen. Han var en skådespelare som ställde upp i allt bara du betalade tillräckligt bra. Han gör inte en direkt bra roll och det gör ingen annan heller. Främst reagerade jag på Paul Bentzen som spelar bödeln då häxorna avrättas i dåtid. Varför står han och slickar på sina läppar? Snacka om suspekta scener må jag säga. Känns mer som att han skulle höra hemma i en erotisk film eller så. :blink:

Och vad var hela biten med Donald Pleasences karaktär och maskarna som levde i honom. Vad har det med saken att göra egentligen? :lol2:

En del effekter är bra komiska. Speciellt när man ska avrätta den där häxan som sitter fastspänd på det där hjulet, en metod som faktiskt användes förr i tiden. När dom sedan börjar sätta det i rullning så ser man klart och tydligt att det mer är ett vitt lakan fastsatt och inte en kropp. Nog borde man kunnat lösa det på ett bättre sätt.

Säga vad man vill om filmen, men bra är den inte. Dock kul att ha sett och en sådan där film som hör hemma i min samling.

#848 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2011 - 18:11

[Devonsville Terror]
Förstår du nu vad jag menade med att den upplevs bäst när man inte läst baksidestexten? :lol: Jag fattade inte alls vad häxorna (dåtid) hade med filmen att göra. Och jag minns scenen med hjulet väldigt väl - en av de sämre specialeffekterna jag sett på film. Och den här filmen är ungefär som Jarlsberg ost... handlingen sitter i hålen. :lol:

[Easy Wheels]
Låter som en bra film... något du tror det är värt för mig att ägna lite uppmärksamhet åt?

* * *

Bambi (1942)
Disneys, enligt mäster själv, stora mästerverk. Och visst är den snygg! Animeringen och produktionen står sig väl i konkurrensen av senare produktioner från alla håll. Den känns helt enkelt inte gammal. Tyvärr berör själva storyn inte mig som den tydligen berör andra, filmen känns med som en visuell uppvisning av Disney när de är som allra bäst där storyn är mer en slice-of-life här huvudrollen innehas av en skog mer än en karaktär. Gulligt slut.

fqq5BYam.jpg

#849 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 May 2011 - 23:16

Bambi (1942)
Disneys, enligt mäster själv, stora mästerverk. Och visst är den snygg! Animeringen och produktionen står sig väl i konkurrensen av senare produktioner från alla håll. Den känns helt enkelt inte gammal. Tyvärr berör själva storyn inte mig som den tydligen berör andra, filmen känns med som en visuell uppvisning av Disney när de är som allra bäst där storyn är mer en slice-of-life här huvudrollen innehas av en skog mer än en karaktär. Gulligt slut.

Seriöst. Dumpade du Fredagen den 13:e filmfesten för Bambi? :P
-Sora, Kingdom Hearts

#850 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 May 2011 - 02:23

Friday the 13th (1980)

1958 mördades två ungdommar på Camp Crystal Lake, en händelse som gav ökennamnet "Camp Blood". 22 år senare ska en grupp ungdommar rusta up och öppna det igen.

Klassikern inspirerad av den succé "Halloween" hade året innan.
En av de filmer som är ett måste att ha sett.

7/10

Edited by Crusader, 14 May 2011 - 02:24.

-Sora, Kingdom Hearts