Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#851 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 16 November 2009 - 21:42

Nån halvporrig romantisk japanska manga (på japanska).

ピークは変質者である

:whistle:

Edited by Chrille, 16 November 2009 - 21:43.

#852 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 November 2009 - 19:08

Batman&Robin av Grant Morrison och många bra tecknare är verkligen en bra tidning.Morrisons tidigare run på Batman var lite blandad, riktigt bra historier blandades med lite mer udda serier och vissa som var lite obegripliga om man inte läste om varenda nummer. Batman&Robin har varit bra hela tiden.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#853 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 December 2009 - 12:12

På senare tid har jag läst ikapp lite, så det har blivit några olika titlar. Amazing Spider-Mangillar jag verkligen, det var ett bra drag att ändra på saker som att göra Peter singel igen och få en hemlig identitet än en gång. Samma med att Harry Osborn är tillbaka, serien har fått en "supporting cast" av Peters vänner som jag har saknat. Just nu har någon stor skurkarna bandar ihop sig-grej som kallas för "the Gauntlet" dragit igång, blir säkert spännande.

Annars läser jag Robert Kirkmans "the Walking Dead", en "survival story" som han kallar det, med zombies! Gillart, och särskilt eftersom den mer dras mot de äldre klassiska filmerna där zombier är ganska långsamma och korkade, mer än dagens hypersnabba "ninjazombies" som klättrar i tak och allt möjligt.

Dessutom försöker jag komma in i DC:s Flash: Rebirth, hela Batmangrejen med R.I.P., Battle for the Cowl (kommer alltså fram till Batman & Robin så småningom), och dessutom den där crossovern där de döda kommer till liv som jag i skrivande stund har glömt vad den heter. Puh!
*Hockey och superhjältar*

#854 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 04 December 2009 - 13:19

Jag läste ut Essential X-Men vol. 9 (som samlar ett gäng nummer av "Uncanny X-Men" från 1989-90) igår och den var ojämn på sina ställen. Vissa nummer var godkända (men inte mer än så) och andra nummer var riktigt usla. Jag tror inte att jag skaffar nästa volym.

Just nu håller jag på att läsa Essential Moon Knight vol. 3 och hittills är den flera klasser bättre än Essential X-Men vol. 9.

#855 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 December 2009 - 13:44

Vilka serier var det där runt 89-90? Jag började läsa X-Men ordentligt på den tiden i Sverige i alla fall, men då var vi väl några år efter...minns att mutantmassakern var riktigt bra, men sedan började det spåra ur ordentligt. Detta var början till sltuet av Chris Claremonts "run", och han släppte ifrån sig mycket obegripligt och rätt tråkigt och dåligt på den där tiden. Hans sista story i X-Men #1-3, tecknad av Jim Lee, var riktigt bra, men sedan föll X-Men offer för det usla nittiotalet som så många andra superhjälteserier.

#856 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 04 December 2009 - 14:18

Vilka serier var det där runt 89-90?

X-Men håller till nere i Australien och Jubilee har dykt upp. Ja, och så var ett nummer tecknat av Rob Liefield! :ph34r:

#857 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 December 2009 - 17:06

Usch, ja, det var väl där omkring det blev riktigt uselt. Rob Liefeld...*ryser*. Förstår att du ger upp Essential X-Men där...trodde nog inte att de skulle hålla på så länge, men sen blir det väl hyfsat ett tag när Scott Lobdell tar över, typ Onslaught och Operation Zero Tolerance? Fast det är ju några volymer framåt då. Hur har de gjort med alla crossovers förresten? Blir ju lite rörigt om det bara är Uncanny X-Men-numrena...

#858 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 04 December 2009 - 17:35

Jo, crossovers har varit med. Det största problemet har väl varit att i de äldre utgåvorna av Essential X-Men vol. 4-5 fanns varken serieromanen God loves, man kills eller miniserien X-Men and Alpha Flight med. De finns med i nyare utgåvor, men jag hade ingen lust att köpa om, så jag fick skaffa dessa på annat håll (Tradera osv).

#859 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 December 2009 - 18:16

Aha, jo, det hade kanske varit svårt med Essentialalbumen annars, när crossovers var så vanligt, särskilt hos X-Men. Ah, God Loves, Man Kills är riktigt bra faktiskt, en av klassikerna...inte så lite inspiration som X-Men 2 fick av den liksom. X-Men and Alpha Flight har jag däremot aldrig läst.

#860 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2009 - 21:00

Just nu läser jag JSA, vilken är ojämn i kvaliten. Men nu har Willingham tagit över skrivandet vilket känns rätt bra. Läser även JLA, men den är väl sådär, medan Amazing Spider-man håller god kvalite. Lite ojämn, men för det mesta klart bra! Guardians of the Galaxy är en skojig och fartfylld upplevelse, en mycket fiffig serie!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#861 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 December 2009 - 21:39

Jag läser Wasteland av Antony Johnston och Christopher Mitten. Väldigt skön postapokalyptisk serie av det klassiska snittet där öknarna är fulla av mutanter och endast gamla ruiner kvarstår av den gamla civilisationen.

Sen läser jag även Garth Ennis andra omgång av Marvel Knights Punisher. Väldigt underhållande.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#862 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 December 2009 - 11:20

Har hört så mycket positivt om Green Lantern, så jag tog en prenumeration och läste just nr 48. Hm... Jag fattar ingenting. Ett gäng lyktor av olika färger som står och käftar i en djungel på en främmande planet. Vad de bråkar om vet jag inte, men tydligen har Guardians gjort bort sig och så finns hotet från Black Lanterns. Det är allt jag får ut av det.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#863 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 December 2009 - 19:54

Kul att den här tråden har aktivitet också. TFels, Green Lantern är bra, det är bara att den är väldigt kontinuitetstung och som mycket av DCs nuvarande utbud (inte allt dock) länkad till crossovern "Blackest Night" där Green Lanterns är ju med i väldigt stor grad. Man får som sagt väldigt lite ut av den tidningen om man inte läser crossovern.

Läste Superman:Secret Origin #3 av Geoff Johns/Gary Frank

Skapligt. Inte lika kul som de två första nummren där Johns och Frank gjorde något av en serie som berättats en jäkla massa gånger tidigare. Tredje numret är inte dåligt, bara att den kändes mer som om Johns satt och försökte få in detaljer från både John Byrnes "Man of Steel" och Donners Superman utan att få in speciellt mycket som han själv skapat. Det han lägger in om hur uselt det går för Daily Planet ekonomiskt när Clark Kent först börjar jobba där och träffar Lois är däremot bra. Det är något nytt och passar in rätt bra.

Edited by super85, 05 December 2009 - 20:01.

Batman Begins

The Dark Knight

#864 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 December 2009 - 20:21

Kan man läsa miniserien Blackest Night utan att läsa allt omkring tror ni? Som en crossover numera verkar funka...för jag har också problem med att det är så mycket kontinuitet i GL som jag inte har en aning om...

#865 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 06 December 2009 - 15:10

Tycker att man kan läsa Blackest Night helt ok utan att läsa de andra. Är värt att läsa Blackest Night #0 som är en bra intro till det hela. Finns ju en massa specialer och diverse tie-ins till den men skulle förselå att om man läser någon av "extra tidningarna" så var Blackest Night: Batman en rätt skrämmande och bra miniserie.
Batman Begins

The Dark Knight

#866 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 December 2009 - 19:53

Det värsta är att Blackest Night verkar göra de andra titlarna svårlästa, åtminstone Green Lantern. Jag hoppas verkligen att dessa events kan upphöra ett tag nu. De har stått som spön i backen både hos Marvel och DC i fyra år nu.

Är de andra titlarna också svåra att komma in i om man inte läser Blackets Night?

Nä fasen. Jag ser nu att det första av dessa ihållande events kom ut för fem år sedan. Enough!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#867 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 December 2009 - 22:17

Håller med. Alldeles för mycket events nu på senare år. Det brukar vara skönt att läsa en titel som håller sig lite utanför det där, som t. ex. Daredevil och faktiskt till stor del Amazing Spider-Man har gjort.

#868 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 December 2009 - 13:48

Är de andra titlarna också svåra att komma in i om man inte läser Blackets Night?

Alltså DCs vanliga titlar? tycker DC ger ut en hel del monthlies och minis som är Blackest Night fria. Batman&Robin,Detective Comics, Red Robin, Gotham City Sirens,Batgirl etc funkar ju alla, men igen det där med events.Det hjälper ju om man i allafall vet vad som hänt i Batman:Battle For The Cowl för att förstå ändringar. The Brave&Bold är bra att läsa nu när JMS tagit över,inte kontinuitetstung alls. Förutom Geoff Johns "Superman:Secret Origin" så är även Kevin Smiths Batman minis rätt roliga.

Events är ju sådana att med dagens marknad så säljer tidningarna bättre med hjälp av dem. Oavsett hur folk blir trötta på dem så fortsätter ju DC och Marvel ge ut dem eftersom det är bevisat att de säljer.
Batman Begins

The Dark Knight

#869 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 December 2009 - 17:59

Nu har väl Joe Quesada gått ut nyligen och lovat dyrt och heligt att dom ska ta det lugnt med stora events ett tag, och tydligen lägga det i vila i åtminstone ett år eller mer. ( Det är väl ganska troligt att DC hänger på då också)

Dock så nämnde han även att det blir en hel del små-events istället...

X-men: Second Coming ( och Necrosha antar jag)
Fall of the Hulks
Marvel Cosmic: Realm of Kings

Black Panther: Doomwar
Hercules: Assault on New Olympus

Är några av dom uppkommande små-eventsen som tydligen ska ersätta dom stora bumlingarna som Civil War. :\

Känns lite väl mycket även med dom här små också... Eller ja, kanske inte så dumt ändå, eftersom några av dom, som Assault on New Olympus och Doomwar bara utspelar sig i karaktärernas egna tidning, förutom ett one-shot eller två.

X-men: Second Coming verkar bli lite större dock, medelstort... som vahettere, Messiah Complex. Vilket självklart är tråkigt.

Edited by PredaBot, 07 December 2009 - 17:59.

#870 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 December 2009 - 07:49

Har även läst Giffens Doom Patrol men blivit lite besviken. Doom Patrol + Giffen låter ju mycket bra, men det känns mest som om Giffen vill skriva "smart". Det blir bara småmärkligt skrivet. Tror att detta är typ sjätte eller sjunde versionen av Doom Patrol, så nu är det väl dags att de gör nåt ordentligt av denna serie!

Angående att eventsen ska minska så vågar jag knappt tro det. Det vore oerhört välkommet!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#871 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 January 2010 - 15:45

Batman: Cacophony av Kevin Smith.

Kevin Smith var en av skälen till att jag fick en nytändning i mitt serieläsande runt mitten av-slutet av nittiotalet. Hans Daredevil: Guardian Devil som gavs ut i Mega Marvel på svenska var fantastiskt bra, och några år senare upptäckte jag Green Arrow genom Smiths berättelse Quiver. Sen dess har jag lärt mig att Kevin har lite svårt att hålla deadlines, antagligen eftersom han jobbar mycket med film också. Spider-Man/Black Cat: The evil that men do var bra, men den sista delen fick man vänta på år innan man fick läsa den, vilket tog bort udden ganska så mycket kring den här berättelsen.

Cacaphony vet jag inte om man fick vänta på, men i alla fall så får man återse den där Onomatopoesi-gubben som var en skurk i en Green Arrow-story som Smith gjorde, och även Jokern har en viktig roll här. Det skulle ju kunna vara riktigt bra helt enkelt. Men...näe.

Det första som slår mig är att en del av Batmans dialoger och interna monologer inte alls låter som honom. Det är nästan "I´m the GODDAMN BATMAN!"-klass på dem faktiskt. Känns mycket udda och bara fel.
Sen när jag har läst hela blir det mest ett "jaha" som är mitt bestående intryck. Smith lyckas inte tillföra något nytt alls till Batman med den här serien, någon fajt med onomatopoesi-snubben som inte leder någon särskilt stans och några dialoger med Jokern som inte tillför någonting nytt alls egentligen. Snarare tvärtom. När Batman och Jokern pratar i förhörsrummet i "the Dark Knight" säger ju Jokern att han inte vill döda Batman, utan att Batman helt sonika ger hans liv mening. Här resonerar inte alls Jokern så, och det känns bara som ett tunnare resonemang.

Så näe, ingen höjdare. Inte genomuselt, men en stor gäspning blir betyget.

#872 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 January 2010 - 15:46

Tror att Smiths grej här var att han ville visa att han är en "annorlunda" författare eftersom hans tolkning av deras "förhållande" skiljer sig från många andras. Jag själv tyckte att Cacophony var helt ok, underhållande, men ibland lite onödigt vulgär och den försökte för hårt att vara rolig,när t ex Smiths "Green Arrow" alltid var liksom avslappnat rolig. Tror att en grej jag gillade med här var att Smith inte försökte tillföra något nytt, förutom kanske just sin version av hur Jokern ser Batman. Skälet varför jag tycker så var mest för att Batmans egna tidningar var något "annorlunda" just när Cacophony kom ut.

Jag har läst de fyra första nummren av hans Batman-mini som går ut nu, "The Widening Gyre" vilken jag tycker är något bättre, men inte lika bra som Green Arrow var.
Batman Begins

The Dark Knight

#873 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 January 2010 - 18:16

jo, jag förstår att han ville sätta sin "spin" på det hela, men jag tyckte inte från min kanske begränsade kunskap om Batman att den sade särskilt mycket faktiskt.

#874 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 02:12

Nej där har du en poäng. Den var ingen extremt djup serie. Har du hunnit läsa något av Morrisons Batman&Robin?
Batman Begins

The Dark Knight

#875 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 08:37

Något enstaka nummer har jag läst, men tycker det är lite förvirrande på något sätt. Funkar Batman & Robin som en "stand alone"-serie eller bör man läsa Batman också?

Annars läser jag Invincible nu. Underbar serie av Robert Kirkman, jag har läst den förut men nu börjar jag om och läser det nya sen senast också.