Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#851 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 February 2009 - 14:07

Tack Carty, då får det bli en animé-batch nästa gång. :) Gluttade lite på YT-länken som du postade och jag gillade det så långt iaf. :)

Edited by XC, 02 February 2009 - 14:08.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#852 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2009 - 14:25

Så lite så. Kul att du gillade filmerna från 04 och 07. :)

Häftigt att du vill vidga dina vyer lite inom anime. Säg till om det är något mer du undrar över eller om du vill ha tips om något speciellt inom genren.

Hellboy

Bra film, inget snack om den saken. Saknar det där lilla extra som gör serien så bra, så handlingen är okej men kunde ha varit bättre IMO. Ron är perfekt som Hellboy och jag tycker att hela filmen är nästan perfekt castad. Snygg är den också.

Hellboy II: The Golden Army

Ungefär samma som med första filmen. Handlingen har blivit lite bättre men saknar fortfarande det där lilla extra. Man har lyckats att bli ännu bättre på den visuella biten och det bjuds på ordentligt med ögongodis. Hoppas på en tredje film och att handlingen ska bli ännu bättre då. Men sedan tror jag nog att det är dags att låta filmserien vara lite, eller sluta helt. Ser inte hur den ska överleva många filmer till.

Sideways

Aldrig sett filmen tidigare, vilket är lite synd. Men bättre sent än aldrig. Tycker att filmen är helt underbar och precis i samma klass och lika bra som Alexander Paynes tidigare film, About Schmidt. Han har en riktigt bra handling att utgå från och målar sedan upp det tillsammans med ett karaktärsporträtt utan dess like. Paul Giamatti och Thomas Haden Church är perfekta i sina roller och det känns inte som att dom spelar i en film utan att dom är sig själva. Det är sällan någon går in i en roll så mycket att gränserna för verklighet och skådespel suddas ut.

#853 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 February 2009 - 15:02

Håller med dig om Sideways. Underbar film.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#854 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 February 2009 - 15:16

SoD: När jag skrev det där sista hade jag ett bredare perspektiv för ögonen. Sorry. Jag menar ändå att hon har en viss talang/begåvning för något som hon använder.

Det är lugnt. Jag om petimätrar mig lite. ;)

För mig handlar det inte om talang, särskilt inte om man börjar studera hennes retorik närmare. Hon använder typisk fundamentaliskt retorik, utan några djupare botten. Skälet till att hon får makt är för att hennes ethos förstärks och det görs utifrån situationen, inte utifrån hennes vir bonus kvalitéer (här icke använt i meningen som god människa, utan istället talare). Med andra ord, jag har svårt att finna några belägg för att det skulle röra sig om talang vid en hastig retorikanalys av hennes tal.

Men det är egentligen inte relevant. Det kusliga är ur folk bestämmer sig för att agera i situationer där de är skrämda. Det skildrar filmen riktigt bra.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#855 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 February 2009 - 15:32

Men det är egentligen inte relevant. Det kusliga är ur folk bestämmer sig för att agera i situationer där de är skrämda. Det skildrar filmen riktigt bra.

Där är vi helt överens. Dessutom så har vi ju ett IRL exempel i tex andra världskriget som visar att det är faktiskt inte helt otroligt heller.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#856 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 February 2009 - 16:41

Håller med dig om Sideways. Underbar film.

Jag är väl en av de få som tycker att Sideways är en av de mer överskattade filmerna som kommit de senaste åren. En trött gnällspik och en skitstövel åker runt och dejtar och dricker vin.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#857 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2009 - 16:58

Det är ju lite av det som är meningen med filmen, man påverkas både positivt och negativt av karaktärer och deras handlingar. Alexander Paynes tidigare film About Schmidt är i precis samma anda, en mörk och något melankolisk historia om människoöden.

#858 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 February 2009 - 18:05

Jo, men problemet för mig var att jag aldrig greps av personligheterna, tyckte de var för enkelspåriga.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#859 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2009 - 18:12

Aha, det var som tusan. Tror du är den första jag känner som har sagt det. Är det enbart det du ogillar med filmen? :)

#860 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 02 February 2009 - 20:29

Jag sa ju att jag troligen var ensam :P . Nja, den hade sina repliker och en bra vändning på ett ställe, men man måste gilla karaktärerna - annars faller filmen rätt platt. Borde väl se om den, men det finns för mycket annat att se...

#861 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 February 2009 - 22:29

Journey to the Center of the Earth
Klart underhållande äventyrs-matiné. Var väldigt uppenbart att den var gjort i förstahand för 3D (men tyvärr hade jag inte rätt glasögon så jag fick se den vanliga versionen) så vissa scener hade inte alls samma effekt utan.
Oväntat, men kul, att filmen var en uppföljare på boken.
Det ända jag saknade var lite det där ögonblicket av första mötet med en dinosour där alla vara tittar gapandes (typ som i Jurasic Park).
Väldigt rolig film, hysteriskt rolig ibland. Rätt toonig (ibland lite väl mycket) men helt klart ett kul äventyr att se när man är äventyrsugen.
8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#862 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 February 2009 - 22:36

Journey to the Center of the Earth är kanske inte världens bästa film, men den var rätt kul att se. Som Crusader skriver äventyrs matiné.
Sen tror jag nog att om man ska se den så ska man vara på rätt humör och ha glimten i ögat.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#863 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 February 2009 - 01:04

The Reader
Jag kan väl börja med att säga att jag inte alls gillar när amerikanare gör filmer som utspelas i icke-engelsk talande länder och sedan markerar detta genom att låta skådisarna prata engelska med, i det här fallet, tysk brytning. Väldigt irriterande. Jag vet att inte alla stör sig på det men jag tycker att man antingen spelar det utan brytning eller, det ideala, på originalspråket.

Det är iaf en orsak till att jag hade svårt att komma in i filmen och fann kärlekshistorien i början oengagerande. Men jag tror inte det var det enda. Men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad mer. Sen när rättegången började blev det genast mer intressant och filmen flöt på bra därifrån. Bra skådespeleri av huvudrolls innehavarna. Men Winslet var bättre i Revolutionary Road.

7/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#864 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2009 - 01:15

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (Extended Version)
Riktigt bra fantasy äventyr. Och den förlängda versionen är bättre än orginalversionen. De flesta saker jag retade mig lite på innan känns helt borta och kriget känns inte längra hastigt och plötsligt.
Det ända är väl att Lucy och Susan fortfarande hade väldigt lite att göra i själva kriget. Jag skulle t ex ha velat se mer av Susans pilbåge än bara 1 skott.
Men som sagt, riktigt bra fantasy äventyr.
9/10

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Narnia växer upp. Känns som väldigt stor skillnad mellan första och andra. Typ som mellan Bilbo och Lord of the Rings. Mycket brutalare också. Alltid kul att se barn döda en massa människor utan att vreagera på det. :P Önskar bara att de inte ändrade scenen när Lucy skulle skära halsen av en. :D
Riktigt bra. Och även då den inte kändes lika episk som första filmen eller lika mycket saga så är den bättre. Mycket pga att den är vuxnare.
Striderna var riktigt tuffa och coola. Jag gillade hur bra syskonen var på att slåss (fast de har ju haft en livstid att öva ;) ).
Jag gillade också starkt twisten med att den tillsynes snällare andra kungen var lika ond som den första. :)
Jag ser fram mot nästa film även om jag kommer sakna mycket de ur orginal casten som inte återvänder.
9,5/10

Edited by Crusader, 05 February 2009 - 06:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#865 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 February 2009 - 17:53

Son of Rambow
Underhållande roligt drama med gott om skruvade karaktärer. Kul och se alla farliga stunt som ungen gör (vilket mer än nog förklarar varför barn INTE ska se den här filmen. :P )
En hel del roliga scener som verkligen fick en att skratta. Bäst var nog när den Franska coola killen visade sig inte anses vara cool av de Franska. :D
Och Carter var bara för cool. :P
7/10
-Sora, Kingdom Hearts

#866 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 05 February 2009 - 19:06

Son of Rambow var verkligen en bra liten film. De som inte ser den missar något.

"I am the son of Rambo!" :)

Framförallt var det en sådär "utomvärldslig" som bra barndomskildrignar ska vara, typ allt är möjligt. Man kommer ju själv ihåg hur man drogs iväg i vilda fantasier som barn, inte sällan på grund av filmer och annat. Med blåmärken och än värre som resultat.

Edited by dukeofnewyork, 05 February 2009 - 19:10.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#867 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 February 2009 - 20:26

Hellboy II: The Golden Army

Inte lika bra som ettan. Stridsscenen med the Golden Army kunde ha varit lite längre. Undrar hur deras barn kommer se ut? Verkar som författaren (vem det nu är) har en förkärlek till att ena armen är större än den andra, Hellboy har det och den där hejduken till prinsen. Favorit är Abe, tycker han är en cool karaktär. Visste väl att jag kände igen prinsessan, har inte läst vilka skådisar som var med), Anna Walton från NBC serien Crusoe.

betyg: :)

Edited by GaterGirl, 05 February 2009 - 21:01.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#868 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 February 2009 - 21:33

Transformers
Jag har faktiskt sett delar av den tecknade serien, men intresset är väl knappast omfattande. Ganska bra story, inte nydanande men den funkar. Personligen tycker jag att actionscenerna på slutet känns utdragna (scenerna med autobots i sams föräldrars trädgård tillhör filmens bästa). Slutet känns ... inpetat. Men det kanske bara är jag. -- OK.

Edited by XC, 05 February 2009 - 21:33.

fqq5BYam.jpg

#869 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 February 2009 - 22:47

Saw V
Riktigt bra. Typ i samma liga som de första 2. Och äntligen fick man lite svar. Som t ex varför Jigsaw, som ska bara ge sig efter "dåliga" människor, ger sig efter poliser. Det var alltså den nya Jigsaw's privata nöje för att göra sig av med alla andra poliser som arbetade med Jigsaw morden så att han själv kunde bli hjälte och den som löste fallen. Men fortfarande är det oklart om han bara utnytjat Jigsaw för sitt eget spel med poliserna eller om han verkligen tror på det Jigsaw lär.
Inte för att Jigsaws lärdom är något logisk. "Jag dödar aldrig" säger han men han sätter folk i dödsfällor trots att oftast det ända "brott" de gjort är att vara lata eller deppiga eller oförståliga saker som Doktorn i ettan som brydde sig förmycket om folk.
Sedan skryter Jigsaw om att han botar folk och att folk får rättvisa chanser att överleva trots att bara 1 av hans offer hitils har överlevt en Jigsaw-fälla och det var Amanda.
Dock var det uppfriskande att de 2 i slutet på Saw V verkade klara sig för hela grejen med att alla dör. (fast de lär väl dö i nästa avsnitt)
Sedan är, som vanligt, slutet en svaghet. Jag gillar inte när de goda dör (och det rabblas om dem som om de var skurkar) och skurkarna vinner.
Speciellt nu när någon faktiskt luskat ut hur allt gick till.

Jag ser dock fram mot nästa film för att få svar på de kvarstående frågorna och se vad Jigsaw's tjej fick i lådan.
7,5/10

30 Days of Night
Mycket bra Vampyrfilm. Väldigt mycket Stephen King över den.
Det ända jag igentligen tyckte var dåligt var att hoppandet gjorde att det inte alls kändes som 30 dagar utan mer som 3. Man fick aldrig känslan av att de gömt sig i många dagar och veckor.
Sedan gillade jag inte utvecklingen med Billy.
Vampyrerna var coolt spelade och såg verkligen omänskliga ut (och fula). Men jag har svårt att tro att de ser likadana ut i serietidningarna för där, av vad jag förstått, så gömmer de sig bland människorna.
Intresant och oväntat slut. Slutscenen var verkligen stark.
Klart en av de bättre Vampyrfilmerna där ute.
8,5/10

Edited by Crusader, 06 February 2009 - 02:13.

-Sora, Kingdom Hearts

#870 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 February 2009 - 17:08

Twilight
Inte min sorts film riktigt. Mer romantik än skräck vilket jag i för sig förstod innan att det skulle vara. Och är det bara jag som tyckte det såg löjligt ut när vampyrerna klättrade i träd som Spider-Man och sprang fort som The Flash? Nää minst 2 bättre vampyrfilmer har jag sett i år. Godkänt, inte mer.
6/10

Winter is Coming

#871 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 February 2009 - 21:51

24: Redemption
Riktigt bra. Jag var lite orolig att den bara skulle kännas som 2 hopslagna avsnitt men den var bättre än så.
Visst, en hel del lösa trådar som kommer lösas upp i säsong 7 (iallafall så hoppas jag det) så om en som inte ser 24 så skulle den säkert retat sig på vissa saker men annars så tycker jag klart att man kan se den även om man inte följer serien då den har, till största delen, sin egen story.
En sak jag fann roande var att en del av musiken (speciellt main themen) var hämtat från TV-spelet 24. Musiken var riktigt bra så det är inte förvånande.
7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#872 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 08 February 2009 - 23:41

Transsiberian
Helt OK TV-thriller.

5/10

#873 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 February 2009 - 23:50

The Crater Lake Monster
Riktig dålig monsterfilm från slutet av 70-talet med, redan då, gammla specialeffekter.
Hade varit mycket bättre utan all löjlig komik alá Helan & Halvan.
4/10
-Sora, Kingdom Hearts

#874 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 February 2009 - 00:41

(scenerna med autobots i sams föräldrars trädgård tillhör filmens bästa)

Såg den nyss... och längre recension kommer, men... Jag tror inte jag skrattat så mycket på länge som i den scenen. :lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#875 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 February 2009 - 02:06

(scenerna med autobots i sams föräldrars trädgård tillhör filmens bästa)

Såg den nyss... och längre recension kommer, men... Jag tror inte jag skrattat så mycket på länge som i den scenen. :lol2:

Skönt att det finns andra än jag som älskar den scenen. :lol: Vissa fans hatar ju den scenen innerligt. *Host*Kermit*Host* :P
-Sora, Kingdom Hearts