Bra där, Crusader!Seriöst. Dumpade du Fredagen den 13:e filmfesten för Bambi?
Bambi (1942)
Senast sedda film v.4
Posted 14 May 2011 - 09:09
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 14 May 2011 - 10:45
Bambi (1942)
Disneys, enligt mäster själv, stora mästerverk. Och visst är den snygg! Animeringen och produktionen står sig väl i konkurrensen av senare produktioner från alla håll. Den känns helt enkelt inte gammal. Tyvärr berör själva storyn inte mig som den tydligen berör andra, filmen känns med som en visuell uppvisning av Disney när de är som allra bäst där storyn är mer en slice-of-life här huvudrollen innehas av en skog mer än en karaktär. Gulligt slut.
Det var länge sedan jag såg den, men jag kan avslöja att jag inte heller kände mig särskilt engagerad av historien när jag gjorde det.
Posted 14 May 2011 - 11:08
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 14 May 2011 - 12:05
Egentligen inte - jag såg Bambi här om kvällen.Seriöst. Dumpade du Fredagen den 13:e filmfesten för Bambi?Bambi (1942)

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 May 2011 - 12:10
Posted 14 May 2011 - 12:51

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 May 2011 - 22:52
Posted 14 May 2011 - 23:40
5 år har gått sedan masakern på Camp Blood och legenden säger att en pojke, Jason, som sägs ha drunknat i Crystal Lake för 28 år sedan fortfarande lever i skogen.
I ett närliggande träningsläger så ska en grupp ungdommar utbilda sig i hur man tar hand om barn på sommarläger.
Åh, det måste ha varit ca 18 år sedan jag såg den här sist. Gammla TV5's (när den var en genrekanal innan den blev Kanal 5) skräckkvällar presenterade av Ronny och hans skräckkudde. Det var tider det.
Iallafall så hade jag nästan glömt hur bra den var. Det här är klassisk slasherfilm som den ska vara.
En klassiker som alla som gillar slasher borde se.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 May 2011 - 01:16
Posted 15 May 2011 - 22:24
Posted 16 May 2011 - 13:42
Adèle and the Secret of the Mummy
En bra och underhållande film som jag gärna ser en uppföljare till.
Gettin' Square
Komedi från Australien, med bland andra Sam Worthington och Timothy Spall. Mycket underhållande och ofta riktigt rolig. Sam gör en stabil insats, utan att glänsa. Det är trevligt att ha sett en av hans tidigare roller innan han slog igenom i Avatar. Även Timothy Spall är bra och stabil. Bäst är dock en helt annan skådespelare, nämligen David Wenham som karaktären Spit. Han gör karaktären riktigt bra och flera av dom scenerna som han har är bland det mest skruvade och roligaste som jag har sett i en film dom senaste åren.
The Double 0 Kid
Corey Haim i en tidig roll strax efter sitt genombrott. I andra roller återser vi bland andra Brigitte Nielsen och John Rhys-Davies. Filmen är väldigt dålig och jag skulle inte rekommendera någon att se den. Jag hittar ingenting med den som är bra.
Det våras för Rymden
En film vars bäst före datum har passerat sedan länge. Anses av många vara den bästa parodin på Star Wars, något jag inte kan hålla med om. Förr om åren var den dock det, men efter den här filmen så har det kommit en och annan film som gör det bättre och betydligt roligare. Filmen har sina stunder men på det hela är den inte speciellt bra längre.
Trees Lounge
Ibland får skådespelare för sig att dom även ska skriva ett manus och kanske rent av regissera en film. Eller som i det här fallet, göra båda sakerna medans man även spelar den manliga huvudrollen. Steve Buscemi lyckas bra, även om jag känner att det är någonting som fattas. Filmen var bättre förr och för varje gång som jag ser om den så upplever jag den som lite sämre än gången innan. På det hela taget så är det dock ett gediget hantverk och en klart sevärd film. Den tillhör en trio, för mig riktigt bra filmer, där skådespelare visar att dom kan göra mer än att bara agera framför en kamera. Utöver den här filmen så kan jag även rekommendera filmerna Nil by Mouth (Gary Oldman står för manus och regi) samt min favorit i detta sammanhang, filmen The War Zone (regi av Tim Roth).
John Howe: There and Back Again
Dokumentär om den kända illustratören, främst för sina tolkningar av Tolkiens värld i LotR/The Hobbit. Informativ och intressant med ett fokus på illustratören själv snarare än en massa gäster. Även om flera sådana förekommer.
[Devonsville Terror]
Förstår du nu vad jag menade med att den upplevs bäst när man inte läst baksidestexten?Jag fattade inte alls vad häxorna (dåtid) hade med filmen att göra. Och jag minns scenen med hjulet väldigt väl - en av de sämre specialeffekterna jag sett på film. Och den här filmen är ungefär som Jarlsberg ost... handlingen sitter i hålen.
Jag förstår dig. En viss förväntan byggde jag ju upp genom att läsa den texten som du tänker på. Men man lär sig av sina misstag.
Bra att jag inte är ensam om att finna "vissa scener" ologiska, eller att specialeffekterna verkligen lever upp till att vara "speciella". Och din knorr där på slutet var den bästa beskrivningen som den här filmen kunde få. Helt genialt!
[Easy Wheels]
Låter som en bra film... något du tror det är värt för mig att ägna lite uppmärksamhet åt?
Du måste definitivt se den här filmen. En av få komedier som jag verkligen kan rekommendera dig att se. Tror att du tycker att den är lika rolig som jag upplevde den att vara, samt att du också kommer att gilla konceptet med ett gäng kvinnliga bikers som gör allt för att ingen ska stå i vägen för deras planer. Extra kännbart om dom är killar.
Bambi (1942)
En film som jag inte har sett. Än. Den verkar ju helt klart vara bra och sevärd utifrån ditt omdöme. Så jag hoppas kunna se den vid något lämpligt tillfälle.
Edited by Garm, 28 October 2014 - 01:48.
Posted 16 May 2011 - 19:44
Som med Brain Waves så jobbar man kring ett rätt intressant koncept, häxjakterna under 1600-talet är minst lika fascinerande att läsa om som andra världskrigets förintelse. Synd bara att filmen dras ned lite av det faktum att häxjakterna (häxprocesserna) aldrig blev särskilt omfattande i Usa, så vitt jag förstått så var det bara här i Norra Europa som det blev en riktig epidemi. Karaktärerna är platta och extremt stereotypa nästan så det är karikatyrer på en stereotyp, så det är svårt att säga om skådespelarna är dåliga - eller om de gör så gott de kan. Den är dessutom väldigt tråkigt filmad. Någon i produktionen har en viss förkärlek till stickade tröjor. Men melodislingan som spelas i filmen är faktiskt rätt bra, illa producerad den med men i grund och botten en av ljusglimtarna i filmen. Som sagt: storyn sitter i hålen, det måste den för i filmen finns det inte många glimtar av den.
* * *
:Muttar: Vad är det med mig och komedier egentligen...Gettin' Square
Film från Australien är ju alltid intressant. Kikade in trailern och jag säger bara ens sak: vilken sabla skjorta.
En film jag bara hört talas om måste jag säga...Det våras för Rymden
Låter som ett trevligt upplägg, annars så är det ju allt för vanligt att det är en massa kolegor och annat oknytt som hyllar huvudpersonen ohämmat.John Howe: There and Back Again
Tack. Handlingen måste ju vara någonstans, men tydligen inte i själva filmen...Och din knorr där på slutet var den bästa beskrivningen som den här filmen kunde få. Helt genialt![Devonsville Terror]
Ger den en chans när jag får chansen... du får väl eventuellt påminna mig...Du måste definitivt se den här filmen. En av få komedier som jag verkligen kan rekommendera dig att se. Tror att du tycker att den är lika rolig som jag upplevde den att vara, samt att du också kommer att gilla konceptet med ett gäng kvinnliga bikers som gör allt för att ingen ska stå i vägen för deras planer. Extra kännbart om dom är killar.
[Easy Wheels]
Låter som en bra film... något du tror det är värt för mig att ägna lite uppmärksamhet åt?
Var rädd att jag fick det att låta som en sågning.Bambi (1942)
Edited by XC, 17 May 2011 - 18:34.

Posted 17 May 2011 - 10:45
Det våras för Rymden
En film vars bäst före datum har passerat sedan länge. Anses av många vara den bästa parodin på Star Wars, något jag inte kan hålla med om. Förr om åren var den dock det, men efter den här filmen så har det kommit en och annan film som gör det bättre och betydligt roligare. Filmen har sina stunder men på det hela är den inte speciellt bra längre.
Den tyckte jag var skoj när jag såg den för länge sedan. Finns det några fler långfilmer som är regelrätta StarWars-parodier? Jag menar det finns ju gott om filmer som parodierar Star Wars (både inom science fiction och annat) men hur är det ställt med filmer där själv grunden för dem är just att de är parodi på Star Wars?
Posted 17 May 2011 - 11:02
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 17 May 2011 - 15:05
Devonsville Terror, the (1983) [US]
häxjakterna under 1600-talet är minst lika fascinerande att läsa om som andra världskrigets förintelse. Synd bara att häxjakterna aldrig blev särskilt omfångsrika i Usa, så vitt jag förstått så var det bara här i Norra Europa som det blev en riktig epidemi.
Det kan jag hålla med om. Det finns inte så många bra filmer på ämnet, men en del sticker tacksamt nog ut. För den här filmen misslyckas rätt bra med att göra en intressant och bra film på ämnet. Men jag är säker på att ambitionen var att få till en bra sådan.
John Howe: There and Back Again
Låter som ett trevligt upplägg, annars så är det ju allt för vanligt att det är en massa kolegor och annat oknytt som hyllar huvudpersonen ohämmat.
Det finns tydligen en tråd för dokumentären på forumet. Jag tror att du skulle tycka om den här just för att den är så saklig och informativ. Man får veta mycket på dom 50+ minuter som dokumentären håller på. Till skillnad från en lika lång om H.R Giger som jag såg för någon månad sedan och som var full av en massa andra människor som tyckte och tänkte om honom och väldigt få intervjuer om den det handlade om.
Easy Wheels
Ger den en chans när jag får chansen... du får väl eventuellt påminna mig...
Det lovar jag att göra på mitt speciella sätt.
Gettin' Square
:Muttar: Vad är det med mig och komedier egentligen...
Film från Australien är ju alltid intressant. Kikade in trailern och jag säger bara ens sak: vilken sabla skjorta.Den kan intye ens vara laglig i Australien...
Det skulle vara intressant om du såg den här. Är rätt säker på att humorfilmer är det som skiljer vår filmsmak åt en aning. Jag är inte helt övertygad om att du skulle tycka att den här filmen är rolig, men den faller delvis inom den typen av humor som jag vet att du uppskattar. Så det vore kul om du gav den en chans någon gång.
Det våras för rymden
Den tyckte jag var skoj när jag såg den för länge sedan. Finns det några fler långfilmer som är regelrätta StarWars-parodier? Jag menar det finns ju gott om filmer som parodierar Star Wars (både inom science fiction och annat) men hur är det ställt med filmer där själv grunden för dem är just att de är parodi på Star Wars?
Jag har märkt att många av dom komedier och parodier som man såg när man växte upp inte är lika bra när man ser om dom som vuxen. Undantag finns dock, vilket är tur. Fanboys är väl den enda nya långfilmen som jag kan komma på som påminner om parodi av Star Wars, men den parodierar mer fansen och snöar även in på annan populärkultur.
Den bästa parodin på Star Wars för mig är kortfilmen George Lucas in Love. Jag har den till och med på DVD.
Sedan finns det ju en och annan kortfilm som driver och hyllar Star Wars men som kanske inte är en regelrätt parodi.
Posted 17 May 2011 - 18:33
Japp, på pappret en intressant idé - om man har pengar och talang nog att genomföra det.Det kan jag hålla med om. Det finns inte så många bra filmer på ämnet, men en del sticker tacksamt nog ut. För den här filmen misslyckas rätt bra med att göra en intressant och bra film på ämnet. Men jag är säker på att ambitionen var att få till en bra sådan.Devonsville Terror, the (1983) [US]häxjakterna under 1600-talet är minst lika fascinerande att läsa om som andra världskrigets förintelse. Synd bara att häxjakterna aldrig blev särskilt omfångsrika i Usa, så vitt jag förstått så var det bara här i Norra Europa som det blev en riktig epidemi.
Ser att jag slarvat med formuleringen. Egentligen avsåg jag att säga:
Synd bara att filmen dras ned lite av att häxjakten (häxprocesserna) aldrig blev särskilt omfattande i Usa... (Ändrar medan jag kommer ihåg det).
Visste att jag skulle valt en annan formulering.Det lovar jag att göra på mitt speciella sätt.Easy Wheels
Ger den en chans när jag får chansen... du får väl eventuellt påminna mig...På det ena eller andra sättet ska jag få dig att se filmen och berätta för mig om du delar min fascination över den här filmen eller ej.
Är helt övertygad om det - jag brukar gilla komedier som du rekomenderar... Undrar bara varför jag läser "komedi" och det är som att få en tunna vatten över sig? :suck: Lär aldrig få veta det.Det skulle vara intressant om du såg den här. Är rätt säker på att humorfilmer är det som skiljer vår filmsmak åt en aning. Jag är inte helt övertygad om att du skulle tycka att den här filmen är rolig, men den faller delvis inom den typen av humor som jag vet att du uppskattar. Så det vore kul om du gav den en chans någon gång.Gettin' Square
:Muttar: Vad är det med mig och komedier egentligen...
Film från Australien är ju alltid intressant. Kikade in trailern och jag säger bara ens sak: vilken sabla skjorta.Den kan intye ens vara laglig i Australien...

Posted 17 May 2011 - 19:21
Behöver inte fråga vad du tycker om den filmen mao!*varinteelakochsägthephantommenace**varinteelakochsägthephantommenace**varinteelakochsägthephantommenace*
Posted 18 May 2011 - 01:30
När Pianisten Al Roberts' flickvän flyttar från New York till Los Angeles så bestämmer han sig för att följa efter genom att lifta.
Klassisk Noire.
Fy fasiken vilken irriterande hemsk karaktär Vera var. Ärligt talat förstörde hon hela filmen för mig.
5,5/10
Scarlet Street (1945)
Kassören Chris Cross är en blyg och osäker gammal man som just firar 25 års arbete på samma företag. Han har aldrig levt livet, haft någon snygg flickvän eller festat utan bara koncentrerat sig på sitt arbete och levt ett stillsamt liv med sin fru.
Men så en natt möter han Kitty, en fattig lyckosökerska.
Klassisk Noire.
Vilken sorglig historia om hur en vänlig oskylldig själ kan totalt förstöras av andra.
6/10
Edited by Crusader, 18 May 2011 - 01:35.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 May 2011 - 10:37
Den bästa parodin på Star Wars för mig är kortfilmen George Lucas in Love. Jag har den till och med på DVD.
Ah! Den har jag ju faktiskt sett. Den var kul. Fast den är inte heller riktigt en parodi på samma sätt som Det våras för rymden.
Posted 18 May 2011 - 17:11
Synd bara att filmen dras ned lite av att häxjakten (häxprocesserna) aldrig blev särskilt omfattande i Usa... (Ändrar medan jag kommer ihåg det).
Kom på att jag har ett tips att bjuda på när vi ändå pratar om det. Salem Witch Trials, info på wikipedia, finns i en svensk utgåva. Jag såg den för ett tag sedan och den var riktigt bra.
Visste att jag skulle valt en annan formulering.
![]()
Tror du verkligen att det hade hjälpt?
Är helt övertygad om det - jag brukar gilla komedier som du rekomenderar... Undrar bara varför jag läser "komedi" och det är som att få en tunna vatten över sig? :suck: Lär aldrig få veta det.
Du menar att du ofta tappar intresset när du läser det?
Ah! Den har jag ju faktiskt sett. Den var kul. Fast den är inte heller riktigt en parodi på samma sätt som Det våras för rymden.
Jag kan hålla med dig om att det inte riktigt är samma sak. Det finns ju fler kortfilmer i ämnet än vad det finns långfilmer. Det är i varje fall det intrycket som jag har fått när jag har utforskat det närmare under åren.
Posted 18 May 2011 - 18:46
Lägger genast till den på önskelistan på DS.Kom på att jag har ett tips att bjuda på när vi ändå pratar om det. Salem Witch Trials, info på wikipedia, finns i en svensk utgåva. Jag såg den för ett tag sedan och den var riktigt bra.
Näe... :suck:Tror du verkligen att det hade hjälpt?Visste att jag skulle valt en annan formulering.
![]()
Ofta. Läser "komedi" och det känns som att jag går rätt in i en vägg. Vet inte varitfrån det kommer heller. :/ Värst är det när det står uttryck som "hysteriskt rolig" och "man skrattar hela tiden" på omslaget (eller liknande).Du menar att du ofta tappar intresset när du läser det?Är helt övertygad om det - jag brukar gilla komedier som du rekomenderar... Undrar bara varför jag läser "komedi" och det är som att få en tunna vatten över sig? :suck: Lär aldrig få veta det.

Posted 18 May 2011 - 23:12
Jake Gittes är en Privatdetektiv i 1930-talets Los Angeles där han till större delen jobbar med att ta reda på om fruar eller makar är otrogna.
Under ett tillsynes helt vanligt fall snubblar han in i en gåta av makt, pengar, kurroption och mord.
Modern(ig) hyllning till de klassiska Noire filmerna.
Mycket bra film. Förstår inte varför jag aldrig sett den innan eller varför jag fick för mig att det var en gangsterfilm. men slutet är uselt. Just den typen av slut jag hatar. Privatdetektiven förlorar, mördaren vinner, blir fri och känar stora pengar samt får ta hand om sin dotter/barnbarn, polisen skjuter kvinnan medans hon försöker fly sin onda far. Jag vet att det brukar vara en negativ twist i slutet på Noire men det här var för mycket.
Hade det inte varit för slutet så hade det varit en fullpoängare men ett dåligt slut drar ner hela filmen för mig.
9/10
The Two Jakes (1990)
Jake Gittes' klient Jake Berman dödar sin frus älskare under en kontrollerad konfrontation. Medans han undersöker om han har blivit utnytjad och om mordet var planerat hittar han en koppling till en person som han kände för många år sedan.
Uppföljare på Chinatown.
Rätt så bra film men inte alls lika bra som första filmen. En hel del saker påminde mer om 90-tals thrillers än Noire men visst fanns där Noire.
Många delar av filmen känns som en reunion av skådespelarna för de flesta från Chinatown är även med i den här.
En 3:e film var planerad men de planerna blev skrotade.
7,5/10
He Walked By Night (1948)
Året är 1945. En ensam polisman stoppar en misstänkt man på gatan och blir nedskjuten. En gigantisk jakt på den okända mördaren startar.
Klassisk Noire löst baserad på den brottsvåg som den ökända Erwin "Machine-Gun" Walker begick ett par år tidigare.
Filmningen blev inspirationen till den legendariska kriminalserien "Dragnet" som skapades av en av filmens skådespelare, Jack Webb.
Det intresantaste med filmen (och det verkliga fallet) är hans motiv. Som WWII veteran och elektroniskt kunnig så ville han skapa ett radargevär som kunde pulverisera metal och sedan använda det till att kräva regeringen att ge soldater högre lön vilket han hoppades skulle göra krig mindre lönsamt.
Bra och intresant film som polisarbete på 1940-talet.
8/10
Edited by Crusader, 19 May 2011 - 05:10.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 May 2011 - 13:18
Ofta. Läser "komedi" och det känns som att jag går rätt in i en vägg. Vet inte varitfrån det kommer heller. :/ Värst är det när det står uttryck som "hysteriskt rolig" och "man skrattar hela tiden" på omslaget (eller liknande).
Först och främst. Du börjar ana hur cool du är när du har minst en koppling till Xena för varje sak man skriver på det här forumet? Det får i varje fall mig att skratta gott.
Det där med vad som skrivs på omslag känner jag igen. Inte bara från komedier utan även andra genrer. Ofta är det helt missvisande. Nu läser jag knappt omslag längre då man sällan besöker en fysisk butik med filmer. Jag tycker att du är bra på att välja komedier. Dom gånger du ser en sådan så är det ju väldigt sällan som jag har sett dig bli missnöjd. Och med tanke på hur öppen du är för att pröva nya filmer så måste jag säga att du lyckas bra med att undvika sådant som du tror inte skulle falla dig i smaken.
Japanland - [Trailer] - [Intervju med Karin]
Världens bästa reseskildring. Av och med Karin Muller. Jag minns att den visades på SVT en gång i tiden och att jag då såg den. Jag skrev till och med en gigantisk recension som blev publicerad på animanga. Efter ett tag upptäckte jag att man kunde köpa hela den långa dokumentären på DVD och således slog jag till. Jag fick den till och med signerad av Karin, vilket känns lyxigt.
Hon lever i Japan under ett år och får se hur det nya moderna landet möter det gamla och traditionella. Man får följa alla hennes framgångar som motgångar. Allt riktigt fyllt med personliga reflektioner och många intressanta stunder för oss som tittar.
Posted 20 May 2011 - 23:32
Tar vid där förra filmen slutade. Jason rymmer från bårhuset och påbörjar sin vandring hem till Crystal Lake. Påvägen dit bor det lilla geniet Tommy Jarvis, hans syster och deras mamma och de har precis hyrt ut gäststugan till ett gäng ungdommar.
Rob
Betydligt bättre än 3:an. Långt ifrån perfekt men inte usel heller. Härlig underhållning.
7/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 May 2011 - 15:24

This topic is locked