Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#876 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 April 2012 - 13:34

Ikväll skall jag se den tredje filmen, men den har jag inga som helst förväntningar på. Det sall nog till ett smärre mirakel för att den skall nå upp till samma kvalité som dom två föregående filmerna.

Denna: Familjen Addams - Återträffen?
"Aldrig sett" och "aldrig hört talas om" kommer för en skall jag erkänna.

Den är faktiskt den ende av filmerna jag sett. Inte särskilt bra, minns jag. En polare påpekade dessutom att filmen i fråga, som han ser det, inte finns. Att byta ut alla skådespelarna från de två första filmerna var väl inte så populärt. Och särskilt kanske då inte i kombination med ett sämre manus.

Exakt. Man kan ifrågasätta hela den här filmens existens. Den är inte Familjen Addams på något sätt och vis. Bidragande faktorer som att byta ut samtliga, mer eller mindre, skådespelare från dom två föregående filmerna tillsammans med ett patetiskt manus hjälper inte direkt till.

#877 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 April 2012 - 18:39

Girls
Bara att kika på internetkanalen idag. :)

Tack för påminnelsen! Skall försöka göra det. :)

Jag tyckte det förta avsnittet var helt ok. Intelika bra som kritikerna i USA (som höjt den till skyarna) men så är det inte heller ett så långt kliv från Tiny Furniture. Men det jag inte gillade i filmen har till stor del tonats ner eller ändrats Nu kankse det låter som att det är en remake vilket det inte är men det är ungefär samma grundstory. Dessutom är det mer humor i serien även om jag inte riktigt skulle kalla det för en komedi serie. Den faller snarare mitt emellan som många av Showtimes "komediserier" gör.

Rosa Pantern-filmerna har jag sett och dom är inte mycket att hänga i granen. Dom är inte på långa vägar lika bra och underhållande som när Peter Sellers håller liv i luckan.

Misstänkte det. Otroligt onödigt att göra remakes på filmer där originalet är så ikoniskt förknippad med en skådespelare. Fast det sa jag iofs om True Grit också men där fanns det mer kompetens bakom remaken.

Disney

Mulan gillade jag förr men när jag nu senast såg om filmen så blev jag besviken. Inte alls vad jag kom ihåg och tyvärr lämnade den upplevelsen en viss besk eftersmak. Men så är det ju ibland, att man lever på minnet och får ett rätt oväntat uppvaknande när man ser om en viss film.

Jepp, vissa filmer ska man passa sig för att se om. Speiellt såna man tyckte om som barn.

Kick-Ass 2 lär jag läsa när den släpps i en lämplig TPB, vilket den väl inte har gjort än?

Nej det verkar som den släpps i juni i HC. Konstigt att det tagit sån tid.

Ongoing vs. one-shot

Jag kan bara minnas ett sådant fall där jag faktiskt väntade och det var med Scott Pilgrim. Dels för att jag rätt sent upptäckte serien, men även för att jag inte riktigt hade råd att köpa den album för album, utan drog till med allt på en gång istället. Och så läste jag den även sedan, från början till slut utan en längre väntetid mellan albumen.

Det är ju alltid roligare att läsa på det viset. Jag upptäckte Scott Pilgrim när det tredje albumet just hade kommit ut så det blev en hel del väntan där för mig. Jag såg förresten att hela serien snart ska komma ut i färg.

Hellboy Animated vs Comics
Nej jag tror inte att dom blev speciellt populära. Annars hade det nog kommit mer. Som tur är kommer det mer av serietidningsvarianten. :)

Och det är det viktiga tycker jag. Hellboy i serieform lär slå alla tänkbara reinkarnationer. Både äldre som kommande.

Absolut! :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#878 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 April 2012 - 23:16

Haywire
Enkelt beskrivet är det här Nikita möter Bourne Identity. Typ. Fast inte lika bra. Storyn är nåt vi sett tusen gånger förr. Hemlig agent blir bränd under ett skumt uppdrag och spenderar resten av filmen att ta reda på varför och att hämnas. I det här fallet finns det väldigt lite utrymmer för personlig utveckling som fanns i de två första filmerna jag nämnde. Här är det rakt på sak fast i lite omkastad ordning. Nykomlingen Gina Carano som spelar huvudrollen gör bra ifrån sig, speciellt i fightingscenerna vilket är föga förvånande då hon är en fd. MMA mästare. Pga det får vi också väldigt mycket hand to hand combat i filmen och inte så mycket pang pang vilket blir lite väl påtagligt efter ett tag. Ungefär som i filmer där Jet Li spelar polis men hellre använder nävarna än pistol. Steven Soderbergh som regisserat filmen gör ändå ett gediget arbete bakom kameran och berättar på ett intressant sätt. Han har dessutom samlat ihop en riktigt imponerande ensamble runt om Carano (Bortsett från Channing Tatum då) vilket lyfter en filmen en aning men egentligen mest känns som slöseri med ett så pass mediokert manus i grunden.

3/5

Three Men and a Baby (1987)
Tre män och en baby

Den första filmen jag kopierade på VHS. :D Så jag har sett den många gånger men det var väldigt länge sen. Jag gillde den väldigt mycket då. Uppföljaren var jag däremot inte lika förtjust i men jag gillar tanken på en tredje film. Om inte annat för en ursäkt att se om dom två första. :)

Sändningstider: Miljöterroristerna (If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front)
SVT1 tis 17 apr kl 22.30
SVT1 ons 18 apr kl 00.20
SVT1 tor 19 apr kl 12.25

Amerikansk dokumentär från 2011. De började som trädkramare och slutade som mordbrännare och vandaler. Earth Liberation Front skyr inga medel för att rädda miljön. Filmaren Marshall Curry ger en unik inblick i den radikala miljörörelsen som av Bush-administrationen kallats "det största terroristhotet inom USA".
Nominerad till en Oscar 2012

En sak jag reagerade på var målet av många av bränderna. Skogsvakthus, plantage som försöker hitta alternativ till att hugga ner Urskogarna, Bibliotek, Skogsforskningslab, småskogsföretag osv.

Jag har inget minne av att dom brände ner något bibliotek, det låter konstigt. Men skogsplantaget som försökte hitta alternativ till urskogarna erkände dom ju var ett misstag. Dom trodde det var något annat där.

Så vad tycker ni? Är det bara Terrorism när man dödar en massa människor för att sprida terror för sin sak eller gäller det när helst en grupp använder sig av terror för att få fram sin sak? Eller räcker det med hot? Är alla bombhot som görs för att skapa terror för t ex miljön, terrorism?

Själv så är jag kluven. Terrorism från början var att använda terror i ett syfte och behövde inte innefatta dödsfall men sedan 9/11 så börjar man mer anse att en hög dödssiffra hör till och tycker att all gammaldags terrorism är mesiga i jämförelse. Kommer det bli så att i framtiden händer så hiskliga terrorism brott att 9/11 kommer då kännas som ingen terrorism?

Svårt att säga. Terrorism har blivit ett så laddat ord med så extrema associationer sen 9/11 och därför tycker jag att det blir löjligt att dom sätter likhetstecken mellan att döda tustentals människor och bränna ner tomma byggnader. Det har med avsikter att göra och jag tycker det är konstigt att dela upp brott på det viset. Samma sak med s.k. "hate crimes" där t.ex. en rasistikt motiverad misshandel rubriceras som ett värre brott än en "vanlig"misshandel. Misshandel som misshandel tycker jag. Bränner man ner en byggnad ska man åtalas för förstörelse av privat egendom eller vad det kan tänkas kallas. Spränger man en bomb som dödar hundra människor ska man åtalas för massmord. Jag har för mig att anledningen är avskräckande syfte men jag tror inte att det fungerar i praktiken.

Därmed inte sagt att jag håller med ELF och vad dom gör i filmen. Men jag förstår deras frustration och hur det leder till aktion när när deras passiva motstånd aldrig leder någon vart mot företag som inte alls behöver hålla sig till lagen på samma sätt som dom.

-Gangstagrass

#879 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 April 2012 - 10:51

Ikväll skall jag se den tredje filmen, men den har jag inga som helst förväntningar på. Det sall nog till ett smärre mirakel för att den skall nå upp till samma kvalité som dom två föregående filmerna.

Denna: Familjen Addams - Återträffen?
"Aldrig sett" och "aldrig hört talas om" kommer för en skall jag erkänna.

Den är faktiskt den ende av filmerna jag sett. Inte särskilt bra, minns jag. En polare påpekade dessutom att filmen i fråga, som han ser det, inte finns. Att byta ut alla skådespelarna från de två första filmerna var väl inte så populärt. Och särskilt kanske då inte i kombination med ett sämre manus.

Exakt. Man kan ifrågasätta hela den här filmens existens. Den är inte Familjen Addams på något sätt och vis. Bidragande faktorer som att byta ut samtliga, mer eller mindre, skådespelare från dom två föregående filmerna tillsammans med ett patetiskt manus hjälper inte direkt till.

Man kan ju i och för sig se det som motiverat att byta ut personer, eftersom det i den gamla ensemblen hade hunnit förekomma att skådespelare dog eller blev för gamla, och då skulle man ju kunna tycka att det var lika bra att byta ut allihop när man ändå var igång. Men vid närmre efterforskningar tycks det inte alls vara tänkt så, eftersom både Lurch och Saken faktiskt spelas av samma personer som i tidigare filmer. Nu verkar det förstås inte som att någon skulle bli ledsen av att de i stället hade löst det hela genom att inte göra filmen över huvud taget. Jag har som sagt inte sett de två första filmerna, så om de är bättre kan jag inte uttala mig om (men många verkar vara överens om att de är det). Men den gamla tv-serien minns jag att jag uppskattade när jag var liten.

#880 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 21 April 2012 - 21:07

Askungen (Zolushka, 1947) är alltså en sovjetisk musikalversion av sagan med samma namn. Det var lite snack på ställen som t. ex. Youtube att detta skulle vara en fantastisk version.
Jag håller inte med. Filmen är väldigt tråkig och skådespeleriet är träigt. Låtarna är verkligen inget att hänga i granen. Jag kan dock medge att det finns ett par scener som är underhållande, men det är också det enda.

Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge (även känd som Sněhurka) är en tv-film baserad på Snövit och de sju dvärgarna (med några enstaka förändringar gentemot förlagan), och den här versionen är en samproduktion mellan Tyskland och det som en gång var Tjeckoslovakien, men även Spanien och Italien har varit inblandade på ett litet hörn.
Filmen är helt okej och ser även förvånansvärt bra ut för att vara en tv-film. Det är bara vid ett par tillfällen det märks att det är en tv-film. Skådespelarna gör ett bra jobb och Petr Hapkas musik är väldigt fin. Dessutom är det en ganska charmig, kul och sevärd tolkning av den kända sagan. Låten som spelas under eftertexterna är dock ganska irriterande...

Aschenputtel är en tysk-tjeckoslovakisk-fransk tv-film och är baserad på bröderna Grimms version av Askungen. Även här är det svårt att se att det är en tv-film. Däremot är filmen ojämn och jag förstår inte hur Askungens far inte kan se hur illa behandlad hon blir av styvmodern och hennes döttrar. Jag har även lite svårt för musiken som är ganska... ”annorlunda”.
Annars går filmen att se, och den är något bättre än den sovjetiska musikalversionen från 1947, men det finns bättre filmer i genren.

Das singende, klingende Bäumchen är en östtysk film från 1957 och har faktiskt ingen förlaga. Däremot är den (tydligt) inspirerad av de sagor som bröderna Grimm samlade in.
Jag har sett den här filmen förut och då tyckte jag att den var så bisarr och scenografin var ”intressant”. Nu när jag har sett fler sådana här filmer (både västtyska och östtyska) från samma tid, känns den inte alls lika bisarr längre. Eller jo, småkonstig är den ju och skådespelarna är väl knappast de bästa, men jag ser hellre på den här filmen än Sovjets svintråkiga sagofantasyfilmer från den tiden.

#881 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 April 2012 - 01:23

Anaconda (1977)

Ett filmteam från National Geographic åker till Amazon Basin för att leta efter de mysteriska "People of the Mist", ett legendariskt folkslag som sägs tillbeda gigantiska Anakonda som ska bo i området. På resan plockar de upp den strandsatte ormjägaren Paul Serone som letar efter den gigtantiske Anakondan och lovar att guida dem. Men frågan är om de kan lita på honom.

Inspirerad av H. Rider Haggard's ("Allan Quatermain"''s skapare) klassiker "The People of the Mist" som handlar om en grup uppräcksresandes jakt på det förlorade folket, fast där i Afrika och de tillbad en gigantisk Krokodil istället för Anakonda. Boken handlar mer om det politiska rävspelet i stammen så handlingarna är rätt skillda mer än att de båda letar efter "The People of the Mist" som tillber gigantiska kräldjur.
Stjärnspäckad monsterfilm med bra skådespeleri även om Jon Voight ser lite väl vidrig och ond ut med sina ondskefulla sneers. Och kanske gjorde de honom lite väl ond i slutändan. Less if more.
Filmen har också sina överaskningar. T ex så är "hjälten" den första som blir utslagen och sedan sängliggande resten av filmen.
Jag hade glömt vissa saker. T ex så hade jag inget minne av att han med näsan var med i filmen eller att han förådde dem eller att han med attityden, han med håret och han med accenten var med heller. Fast tidigare så hade jag också glömt att hon med rumpan var huvudrollen i filmen. Och jag upptäkte inte fören nu att hon den snygga var med också. :P
Jag hade också glömt att där vara 2 jätte-Anakondor i filmen.
Mycket bra monsterfilm, eller vad man nu kallar filmer om jättedjur. :P Det är sällan de blir så här bra och med så bra kvalitet. Fast sedan så är det här också innan vi blev överflöda med halvdåliga B-filmer om jättedjur som liksom har tagit död på alla storsatsningar på den genren.
Bra, spännande med passande äventyrliga musik. Önskar bara att de kunde göra fler monsterfilmer med den här kvaliteten.

8,5/10

Edited by Crusader, 22 April 2012 - 01:30.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#882 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 22 April 2012 - 20:55

Snödrottningen (Lumikuningatar, 1986) är en finsk tolkning av H. C. Andersens saga med samma namn.
Filmen är faktiskt ganska snygg och bakgrundsmusiken är trevlig. Jag gillar även hur småskum filmen är på sina ställen.
Däremot är skådespeleriet ojämnt, vissa är bra och andra spelar nästan över. Dessutom är filmen periodvis ganska seg. Trots detta är filmen sevärd även om man lär knappast se om den.

Edited by Erika, 22 April 2012 - 20:57.

#883 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 April 2012 - 15:17

Girls

Jag tyckte det förta avsnittet var helt ok. Intelika bra som kritikerna i USA (som höjt den till skyarna) men så är det inte heller ett så långt kliv från Tiny Furniture. Men det jag inte gillade i filmen har till stor del tonats ner eller ändrats Nu kankse det låter som att det är en remake vilket det inte är men det är ungefär samma grundstory. Dessutom är det mer humor i serien även om jag inte riktigt skulle kalla det för en komedi serie. Den faller snarare mitt emellan som många av Showtimes "komediserier" gör.

Jag tyckte att det första avsnittet var bra och en frisk fläkt till det som jag annars tenderar att se i tv-serie väg. Trevligt att du tyckte att en del saker hade rätats till om man jämför filmen med det första avsnittet av Girls. Både Tiny Furniture samt mer av Girls lär ses från min sida.

Rosa Pantern-filmerna och remakes

Misstänkte det. Otroligt onödigt att göra remakes på filmer där originalet är så ikoniskt förknippad med en skådespelare. Fast det sa jag iofs om True Grit också men där fanns det mer kompetens bakom remaken.

Just originalet av True Grit har jag inte sett, men väl den senare av filmerna. Och den var bra. Det finns ju faktiskt en del fall där en remake överträffar originalet, men det är bra sällsynt måste jag säga.

Haywire

Den lär ses. Dels tycker jag att den verkar bra i sig och sedan har jag fått lite av blodad tand när det gäller Steven Soderbergh. Vilket är rätt trevligt då det fanns en tid då jag ratade allt som han hade att göra med. Vet inte riktigt när vändingen kom, tror det kan ha varit när jag såg The Informant! samt Erin Brockovich kort tid efter varandra och sedan även upptäckte några av hans äldre filmer. Där insåg jag väl att det fanns mer än bara hans "kompisfilmer", även om man säkert kan räkna in ovanstående exempel där med.

Miljöterroristerna (If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front)

Jag har inget minne av att dom brände ner något bibliotek, det låter konstigt. Men skogsplantaget som försökte hitta alternativ till urskogarna erkände dom ju var ett misstag. Dom trodde det var något annat där.

Jo, någon form av bibliotek (eller kanske arkiv med böcker) rörde det sig om vid samma attentat. Minns vad Crusader menar. Genom wikipedias sida för ELF så hittade jag några artiklar om dåden och dom bekräftar i varje fall att en massa böcker blev förstörda.

"The Elisabeth C. Miller library, which houses thousands of books, fared better than Merrill Hall. Among the library's collection are centuries-old rare books, including works by David Douglas, for whom the Douglas fir is named. Most of the library damage is from water and smoke." [Källa]

"One of the most difficult moments of the week was going back into the glass-littered, soaked and horribly smoky library, garbed in a hard-hat to protect from the falling ceiling, and realizing, finally, that all the library shelves, tables, chairs, desks and computers were ruined. There is nothing to be saved." [Källa]

Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge (även känd som Sněhurka) är en tv-film baserad på Snövit och de sju dvärgarna (med några enstaka förändringar gentemot förlagan), och den här versionen är en samproduktion mellan Tyskland och det som en gång var Tjeckoslovakien, men även Spanien och Italien har varit inblandade på ett litet hörn.
Filmen är helt okej och ser även förvånansvärt bra ut för att vara en tv-film. Det är bara vid ett par tillfällen det märks att det är en tv-film. Skådespelarna gör ett bra jobb och Petr Hapkas musik är väldigt fin. Dessutom är det en ganska charmig, kul och sevärd tolkning av den kända sagan. Låten som spelas under eftertexterna är dock ganska irriterande...

Ahh, den verkar intressant. Vet inte om jag har sett en vanlig spelfilm om "Snövit och de sju dvärgarna" tidigare. :)

Antecknar den titeln och ser mig om utifall att jag kan hitta den på Internetkanalen.

Snödrottningen (Lumikuningatar, 1986) är en finsk tolkning av H. C. Andersens saga med samma namn.
Filmen är faktiskt ganska snygg och bakgrundsmusiken är trevlig. Jag gillar även hur småskum filmen är på sina ställen.
Däremot är skådespeleriet ojämnt, vissa är bra och andra spelar nästan över. Dessutom är filmen periodvis ganska seg. Trots detta är filmen sevärd även om man lär knappast se om den.

Jag håller med. Musiken var riktigt bra och verkar passande till filmen i sig. :)

Edited by Piranhaconda, 23 April 2012 - 15:19.

#884 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 April 2012 - 16:59

Wylie Times; vi väntar på ditt omdöme för Lånaren Arrietty. ;) Ser att du har sett den nu. :)

Det blev visst en del sedda saker för mig även denna helg.

Mac and Me (1988)
Min vän Mac

En familjefilm som är en blek E.T.-klon. Mac står i det här fallet för "Mysterious Alien Creature" och ser ut lite som ett dåligt försök att efterlikna just vår käre E.T. Handlingen är om möjligt lite charmig och nostalgisk, samt att filmen fungerade att se förvånansvärt smärtfritt, då jag hade en hel insjö av invändningar emot det jag såg. Så någonting gjorde den ju uppenbarligen rätt. Det mesta går på tomgång, inte bara manus och regi utan även insatser av skådesplarna. Dock är den rätt bra gjord rent tekniskt sett och musiken är härligt 1980-tal. En film som är kul att ha sett en gång i livet, och för mig lär det stanna vid just det.

*

The Invisible Kid (1988)

En film som medföljde den stora filmskatt jag fick av en vän för ett tag sedan. Det här är andra gången som jag ser den och den är klart underhållande i all sin enkelhet. Den har väl en del brister, det går inte att bortse från. Men den är rätt skön att se trots allt. Den är härligt lekfull och tar inte sig själv på för stort allvar. Produktionen är rätt kul där man vid flertalet tillfällen kan se mikrofoner i bild, så tydligt att man kunde ha redigerat bort dessa, men av någon anledning gjorde man inte det. Skådespelarna är helt OK och fungerar bra i sina roller. Manus och regi känns halvdant om ni frågar mig och däri ligger även filmens brister.

*

Short Circuit (1986)
Nr 5 lever!

Den här har jag sett när jag var ung, men inte sedan dess. Nu fick jag chansen att göra det och beviken det blev jag. En film vars minnen är större än vad själva filmen är bra. Handlingen känns fjantig och engagerar inte alls. Skådespelarna är träiga och passar inte alls. Rent tekniskt så är filmen riktigt bra, men det hjälper liksom inte när det mesta är under medel. Och visst måste Disney/Pixar ha kollat in den här filmen när man skapade Wall*E? Allt annat vore en direkt lögn. Nr 5 och Wall*E är mycket lika varandra.

*

The Lady Vanishes (1979)
En dam försvinner

Remake av Hitchcocks film från 1938, som jag inte har sett. Här signerad Hammer Film. Det såg ut som att den här filmen länge skulle bli slutet på legendariska Hammer Film, men faktum är att man återupptog produktionen av filmer under 2006 igen. Den här filmen var rätt seg måste jag säga. Dock var det bra skådespelare med. Lite sugen blir man ju på att se Hitchcocks original, men det får bli en senare fråga.

*

Wayne's World 2 (1993)

Vad kan man säga om denna uppföljare? Att den är lika underhållande som den första filmen? -Ja, det kan man säga. Annars är det mycket av samma vara i den här filmen. Så har man sett den första så har man i mångt och mycket även sett den här med. Wayne's World är ett av väldigt få lyckade försök att ta en sketch från SNL ut till den stora vitaduken.

*

Ghost Busters (1984)
Ghostbusters - spökligan

En klassiker som håller än idag. En film som verkligen underhåller och roar långt efter att den är slut. Jag fick den här gången sug efter att ge mig upp på vinden och leta reda på mina leksaker från filmerna och ställa upp dom i mina filmhyllor. Men det får bli en regning dag. Här har man lyckats med det mesta, bra skådespelare som verkligen levererar. Bra handling som blandar humor med action, äventyr, dramatik, spänning och även lite romantik. Dom tekniska bitarna av filmen är verkligen övertygande och fungerar än idag. En film jag kan se många gånger och som alltid är bra.

*

Ghostbusters II (1989)

En film som jag till och med såg på bio tillsammans med mina föräldrar. Tror att dom blev lika underhållen som jag blev. Jag tycker att den fungerar bra som uppföljare men jag gillar även att den är gjord så att man kan se den här först, utan att det förtar upplevelsen. Det mesta är sig likt i denna uppföljare, men med det sagt så tycker jag inte att det blir sämre. Visst, den är kanske inte lika bra som den första filmen men det är hårfint. Jag gillar det mesta med filmen, till och med dess soundtrack, trots att jag normalt sett inte gillar den typen av musik.

Edited by Piranhaconda, 23 April 2012 - 17:00.

#885 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 April 2012 - 17:38

The Invisible Kid (1988)

Undrar om inte en av första säsongens Hollywood-fruar är med någonstans i den här filmen...Såg den här flera gånger som ung och minns den som rätt rolig. Jag minns också intrigen som enkel och produktionen som helhet tydligt billig.

Ghost Busters (1984) * Ghostbusters - spökligan
Ghostbusters II (1989)

Filmer som avgjort åldrats med värdighet. Andra filmen är långt ifrån så bra som första, men har viss charm och underhållningsvärde. Jag till hör den försvinnande lilla skara som för mitt liv inte kan begripa varför folk hänger upp sig så över Bill Murray/Peter Venkman... Visst skådespelaren är bra, men karaktären urusel och speciellt i andra filmen känns det som om karaktären i sig hellre vill vara i en annan film.

Edited by XC, 23 April 2012 - 17:38.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#886 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 April 2012 - 18:05

The Invisible Kid
Undrar om inte en av första säsongens Hollywood-fruar är med någonstans i den här filmen...Såg den här flera gånger som ung och minns den som rätt rolig. Jag minns också intrigen som enkel och produktionen som helhet tydligt billig.

Kollade precis och det stämmer. Jäklar vilken koll du har! :P Tydligen även jag med eftersom jag visste vem jag letade efter. :ph34r:
Agnes-Nicole Winter --- Supporting (as Agnes Winter)

Ghostbusters I & II
Filmer som avgjort åldrats med värdighet. Andra filmen är långt ifrån så bra som första, men har viss charm och underhållningsvärde. Jag till hör den försvinnande lilla skara som för mitt liv inte kan begripa varför folk hänger upp sig så över Bill Murray/Peter Venkman... Visst skådespelaren är bra, men karaktären urusel och speciellt i andra filmen känns det som om karaktären i sig hellre vill vara i en annan film.

Peter Venkman är bra självgod i filmerna, speciellt den andra. Lite som att karaktären önskade att han var "the center of all attention" och att filmen bara handlade om honom. På sätt och vis kan jag uppskatta att man har gjort karaktären så, men det blir lite väl påtagligt måste jag säga. Det fungerar inget vidare som du skriver.

#887 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 April 2012 - 19:18

Conan: Förgöraren / Conan the Destroyer (1984) [#02] [US]
VAD? Arnold Schwarzenegger greppar svärdet och förpassar ytterligare en elak trollkarl till handlingarna. Till på köpet avpolletterar han en ondskefull drottning och räddar livet på ungmör.
VAR? Till skillnad från första filmen (som spelades in i Spanien) så har man valt ut härligt karga och grådaskiga miljöer i Mexiko denna gång.
HUR? Schwarzeneggers repliker sitter lite bättre här och känns inte lika påklistrade som i första filmen. Jag gillar den här storyn lite bättre än den första måste jag erkänna, här lägger man mer krut på själva äventyret än tidigare. Grace Jones gör en förvånansvärt bra roll måste jag säga. Trollkarlen Akiro återvänder från första filmen - inte för att han fyller någon större funktion i den här filmen. Man har lagt ned lite jobb på kläder och rekvisita, och bortsett från att man ibland uppfattar det som att Conan byter kläder (och position på svärdet från höft till rygg och tvärt om) mellan två sammanhängande scener så funkar det hela riktigt bra.
NÄR? Den tyska TV-Serien "Conan: the Adventurer" lär jag väl aldrig få för mig att se hela av.

*

Red Sonja / Barbarernas hämnd (1985) [NL/US]
VAD? Utskälld spin-off till "Conan"-filmerna Arnold Schwarzenegger. Bygger på ett koncept som man senare byggde Xena på känns det som - men den senare är kanske mer lyckad.
VAR? I samma kvarter som Conan ... dvs. Italien.
HUR? Ja ok. Den är inte genial, men jag tycker det är ett trevligt äventyr vi bjuds på. Birgitte Nilsen (då Stallone) är kanske inte lika vass i sin roll som Lucy Lawless var i sin motsvarighet - men jag tycker hon gör en övertygande prestation. Arnold Schwarzenegger känns i den här filmen mest i vägen tycker jag och jag kan tycka att det vore filmen till gagn om man plockat in en alternativ muskelknutte. Sandahl Bergman (som spelade Conans kärleksintresse i Conan: Barbaren) passar bra även i rollen som ondskefull drottning. Bra miljöer och rekvisita (med undantag för hårförlängningarna som man tvingar Birgitte att bära; hår-ibelt resultat som stör mig lika mycket idag som första gången jag såg filmen på VHS) hjälper givetvis. Trots att jag ägt denna på VHS tidigare så måste jag erkänna att idag var första gången jag noterade de homosexuella tonerna i Gedren.
NÄR? Robert Rodriguez lovade en gång i tiden en remake på den här, då hotade han med att sätta sin dåvarande flickvän Rose McGowan i huvudrollen. McGowan känns kanske inte som mitt topp10-val för rollen, men en remake (reboot, reimagine, rewhatever) ser jag gärna.

*

The Invisible Kid

Kollade precis och det stämmer. Jäklar vilken koll du har! :P Tydligen även jag med eftersom jag visste vem jag letade efter. :ph34r:
Agnes-Nicole Winter --- Supporting (as Agnes Winter)

Minns det bara därför att en kollega på jobbet såg ett avsnitt och gav sin hysteriskt roliga syn på damerna i fråga. När han nämnde Agnes svarade jag direkt: "aldrig hört talas om" samtidigt som jag slog upp henne på IMDb och högt konstaterade i nästa andetag: "herre gud jag har sett en film med henne - jag har ägt den på vhs". Snacka om att h*n skrattade. Minns ajg inte fel så uttryckte han det som att ANW var "den enda i programmet med vett innanför pannbenet". :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#888 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 April 2012 - 13:52

Följande tyckte jag senast jag såg om filmen. Tror jag skulle uppskatta den än mer om jag fick se filmerna på samma vis som du gör nu. :) Håller för övrigt med dig helt i det du skriver och tycker om filmen.

Conan the Destroyer (1984)

En helt okej film faktiskt. Handlingen känns precis lagom och den osar 1980-tals fantasy. Guldåldern för denna genre enligt mig. Arnold gör bra ifrån sig, men hans insats förstärks tacksamt nog av dom andra skådespelarna runt omkring honom. Karaktärerna är kanske inte fulländade, men det kunde ha varit betydligt värre. Kort och gott en klassisk fantasyfilm som är trevlig att se om då och då.

Oj, den här var länge sedan jag såg. Skulle uppskatta om jag fick chansen till det vid något tillfälle. Är osäker på om jag ens har filmen skall jag säga. Minns den dock som klart sevärd och bra.

Håller med om att det skulle vara trevligt att få se en form av "ny" Red Sonja. Lite synd att planerna på den filmen har runnit ut i sanden.

#889 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 April 2012 - 16:47

Följande tyckte jag senast jag såg om filmen. Tror jag skulle uppskatta den än mer om jag fick se filmerna på samma vis som du gör nu. :) Håller för övrigt med dig helt i det du skriver och tycker om filmen.

Håller med om att 80-talet var lite av en guldåder för muskelfantasy av den här typen. :)

Oj, den här var länge sedan jag såg. Skulle uppskatta om jag fick chansen till det vid något tillfälle. Är osäker på om jag ens har filmen skall jag säga. Minns den dock som klart sevärd och bra.

Håller med om att det skulle vara trevligt att få se en form av "ny" Red Sonja. Lite synd att planerna på den filmen har runnit ut i sanden.

En av de där få VHS-filmerna som jag faktiskt köpt om på DVD. :)
Jag skulle gärna se en remake, gärna med kompetent folk som vet hur man tar till vara på fantasygenren... Btw vad tror du om Tabrett Bethell i rollen?

fqq5BYam.jpg

#890 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 April 2012 - 02:53

remakes
Just originalet av True Grit har jag inte sett, men väl den senare av filmerna. Och den var bra. Det finns ju faktiskt en del fall där en remake överträffar originalet, men det är bra sällsynt måste jag säga.

Visst gör det det. Jag skulle behöva se om True Grit från ´69 för att göra en rättvis bedömining där. Båda filmerna har sina förtjänster.

Haywire

Den lär ses. Dels tycker jag att den verkar bra i sig och sedan har jag fått lite av blodad tand när det gäller Steven Soderbergh. Vilket är rätt trevligt då det fanns en tid då jag ratade allt som han hade att göra med. Vet inte riktigt när vändingen kom, tror det kan ha varit när jag såg The Informant! samt Erin Brockovich kort tid efter varandra och sedan även upptäckte några av hans äldre filmer. Där insåg jag väl att det fanns mer än bara hans "kompisfilmer", även om man säkert kan räkna in ovanstående exempel där med.

Jag tycker alltid att Soderbergh varit ojämn. Out of Sight, The Limey, Traffic och The Informant tycker jag är riktigt bra. Sen har han en rad hit and miss som Haywire, Full Frontal, Contagion och Oceans filmerna där jag gillar ettan riktigt mycket, tycker tvåan är hemsk och trean landar någonstans däremellan. Sen finns då hans remake av Solaris som jag vägrar se av ingen egentlig bra anledning och hans Che filmer som jag känner mig måttligt peppad på mest pga längden. Erin Brokovich har aldrig intresserat mig och all hype kring den när den kom fick mig bara att dra åt kapuschongen hårdare. Därtill finns en rad filmer till som jag inte har sett. Han är ju hyfsat produktiv Mr. Soderbergh.

Jo, någon form av bibliotek (eller kanske arkiv med böcker) rörde det sig om vid samma attentat. Minns vad Crusader menar. Genom wikipedias sida för ELF så hittade jag några artiklar om dåden och dom bekräftar i varje fall att en massa böcker blev förstörda.

Aha där ser man. Sånt är ju faktiskt bara korkat.

Wylie Times; vi väntar på ditt omdöme för Lånaren Arrietty. ;) Ser att du har sett den nu. :)

Hm, ok då. :P

Lånaren Arrietty (Kari-gurashi no Ariett)

Human beings are dangerous. If we're seen, we have to leave.

3/5

The Lady Vanishes (1979)

En dam försvinner

Remake av Hitchcocks film från 1938, som jag inte har sett. --- Lite sugen blir man ju på att se Hitchcocks original, men det får bli en senare fråga.

Originalet är riktigt bra. Min favorit bland Hitchcocks pre-Hollywood era som jag har sett. Men det är fortfarande sååååå mycket Hitchcock som jag har osett.

NÄR? Robert Rodriguez lovade en gång i tiden en remake på den här, då hotade han med att sätta sin dåvarande flickvän Rose McGowan i huvudrollen. McGowan känns kanske inte som mitt topp10-val för rollen, men en remake (reboot, reimagine, rewhatever) ser jag gärna.

Robert Rodriguez lovar så mycket...

-Gangstagrass

#891 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 April 2012 - 10:03

"Lovar runt och håller tunt" är väl en träffande sammanfattning på den mannen. :P
Men nu har det ju börjat röra på sig om Sin City 2 (som man givit upp hoppet om) - så än kanske man inte skall räkna ut Red Sonja. Å andra sidan så är det väl slut mellan Rodrguez och McGowan idag va? :P

Edited by XC, 25 April 2012 - 10:04.

fqq5BYam.jpg

#892 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 April 2012 - 12:25

"Lovar runt och håller tunt" är väl en träffande sammanfattning på den mannen. :P

Precis. ^_^

Men nu har det ju börjat röra på sig om Sin City 2 (som man givit upp hoppet om) - så än kanske man inte skall räkna ut Red Sonja. Å andra sidan så är det väl slut mellan Rodrguez och McGowan idag va? :P

Nej han kanske kommer till den filmen så småningom. Och ja, det är slut mellan honom och Rose McGowan så det är väl ovisst vem som i såna fall får spela rollen.

Hm, efter lite googling så verkar det som både Rodriguez och McGowan är borta från projektet. Enligt den här artikeln är det Simon West och Amber Heard som gäller nu. http://www.comingsoo...ws.php?id=74043 Fast den är över ett år gammal och jag hittar inget annat så vem vet?

-Gangstagrass

#893 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 April 2012 - 15:46

Jag skulle gärna se en remake, gärna med kompetent folk som vet hur man tar till vara på fantasygenren... Btw vad tror du om Tabrett Bethell i rollen?

Ett klart intressant val som jag gärna skriver under på. Begåvad vet vi ju att hon är och mer jobb tycker jag definitivt att hon bör få. Och jag tycker även att hon har dom fysiska attributen som krävs för en sådan roll. Det skall ju kännas trovärdigt eftersom karaktären i sig är minst lika viktig som filmens handling i sig.

Steven Soderbergh
Jag tycker alltid att Soderbergh varit ojämn. Out of Sight, The Limey, Traffic och The Informant tycker jag är riktigt bra. Sen har han en rad hit and miss som Haywire, Full Frontal, Contagion och Oceans filmerna där jag gillar ettan riktigt mycket, tycker tvåan är hemsk och trean landar någonstans däremellan. Sen finns då hans remake av Solaris som jag vägrar se av ingen egentlig bra anledning och hans Che filmer som jag känner mig måttligt peppad på mest pga längden. Erin Brokovich har aldrig intresserat mig och all hype kring den när den kom fick mig bara att dra åt kapuschongen hårdare. Därtill finns en rad filmer till som jag inte har sett. Han är ju hyfsat produktiv Mr. Soderbergh.

Jupp, han är riktigt produktiv. Kommer nästan med en ny film varje år.

Full Frontal tycker jag var ett spännande experiment, men som film? Nja.

Out of Sight var länge sedan jag såg, men har haft filmen liggandes hemma ett bra tag, så den ses väl förr eller senare.

Traffic blev jag besviken på första gången jag såg, men den har växt till sig efter det.

Och The Informant! är som sagt riktigt bra.

Haywire samt Contagion står på listan över sådant jag gärna vill se. Oceans 11-13 har jag liggandes hemma för att ge en ny chans. Minns att jag inte var helt såld förra gången jag såg filmerna.

Che-filmerna var jag nyfiken på ett tag, men sedan rann den ut i sanden. Dels intresserar inte ämnet mig och sedan tar det emot att det är två filmer, som dessutom är rätt långa båda två.

Solaris är jag kluven till. Den känns rätt menlös, men har en poäng eller två. Men den skulle behövas ses om faktiskt.

Jag tycker att du borde ge Erin Brockovich en chans. Den är grymt bra. Jag var också lite skeptiskt till den filmen men XC lyckades övertala mig om att se den och det ångrar jag inte för en sekund. Det var milsvida bättre än vad jag hade fått för mig.

Aha där ser man. Sånt är ju faktiskt bara korkat.

Lite onödigt kan man tycka. Men hela den aktionen känns lite som ett ogenomtänkt hafsverk. Inte så att jag annars skulle ha rättfärdigat det om dom undvikt att skada biblioteket/arkivet.

Sedan vet jag inte vad jag skall tycka om dessa aktivister eller andra typer av aktivister. Jag har alltid varit kluven till sådant, även i verkliga livet. En del gånger måste man stå upp för sin övertygelse, speciellt om ingen i dom ledande positionerna lyssnar. Men samtidigt har ju allt ett pris och jag vet inte om sådan här förstörelse verkligen är rätt metod.

Sedan kan jag hålla med om frågan vad terrorism verkligen är och var gränserna går. Här var det ju mer frågan om materiella värden och det tycker jag är svårt att jämföra med att ta en människas liv. Men USA är ju lite speciella med det där, speciellt efter 9/11.

Men dokumentären var klart intressant.

Lånaren Arrietty
Hm, ok då. :P

Tack. Synd att du saknade det där lilla extra i filmen. Men samtidigt glad att du fann filmen sevärd och dess positiva sidor. Kan hålla med om att det märks att det inte är Miyazaki som har regisserat. Kan även i efterhand tycka att manuset var lite svagt för att vara från samma man. Han har ju gjort bättre än så. Samtidigt var filmen över mina förväntningar då man är van vid rätt svaga filmer från Studio Ghibli om det inte är Miyazaki eller Takahata som står vid rodret. Så jag ser det som positivt att det finns andra som kanske kan hjälpa till att styra upp skutan när dom två mästarna trappar ned sitt filmskapande.

En dam försvinner

Originalet är riktigt bra. Min favorit bland Hitchcocks pre-Hollywood era som jag har sett. Men det är fortfarande sååååå mycket Hitchcock som jag har osett.

Hitchcock har jag sett väldigt lite av. Vet inte varför, men det har aldrig kommit mig för att köra en Hitchcock 101. Får väl dock försöka göra det någon gång, så att man i varje fall har sett hans största verk. Minns att jag har sett både Psycho och Fåglarna tidigare, men det var så länge sedan nu. Samt att det ju finns några till filmer man bör ha sett.

Edited by Piranhaconda, 25 April 2012 - 15:50.

#894 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 April 2012 - 13:15

[jedi mind trick]This isn't the review you're looking for[/jedi mind trick] :P

Edited by Piranhaconda, 26 April 2012 - 16:29.

#895 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 April 2012 - 13:30

Så med facit i handen så var den här filmen bättre än förväntat och klart trevlig att ha fått se. Jag tycker att det skall bli kul att få se dom andra filmerna efter denna.

Bättre sent än aldrig. :P Du får gärna skriva om dem i Filmrace-tråden och komentera vad vi tyckte, även om Filmracet i sig är över sedan ett tag tillbaka. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#896 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 April 2012 - 16:31

Jaha, hade ni en sådan tråd också. ^_^ Tack för att du sade till.

Jag har saxat ur mitt omdöme och flyttat det dit istället. Jag skall läsa det ni andra har skrivit om filmerna och kanske även försöka kommentera lite.

#897 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 April 2012 - 21:02

Ok, första filmen sedan Oscars-hysterien. :o I kid you not!

The Thing (2011)

Vad hände med norrmännen innan de stötte på Kurt Russell & CO? Här får vi svaret med ett manus som fångar upp händelserna från den filmen på ett smidigt sätt, men tyvärr i avsaknad av samma finess och spänningsuppbyggnad som Carpenter fick till så bra. Visst gillar jag kärleken till den filmen som genomsyrar The Thing anno 2011, men tyvärr glöms den egna kreativiteten bort i ivern att hylla Carpenter. Men trots det en godkänd film som höll jämnt tempo, med bra skådespelare och gott om action. Stort plus att de användes sig av norska skådespelare som även pratade norska. ( I mina öron i alla fall :)) Inte så bortskämda med det i amerikanska filmer.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#898 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 April 2012 - 14:03

Holy Flying Circus
TV-film (Dom gör mycket bra TV-filmer i Storbritannien) baserad på verkliga händelser om det ramaskri som uppstod i både USA och Storbritanninen inför releasen av Life of Brian. När jag säger "baserad" så menar jag att det här faktiskt hände men med väldigt marginella likheter av hur det hände. Istället för att göra en traditionell dramatisering av verkliga händelser har man här valt att göra en totalt urflippad Phyonesque version av ungefär vad som hände. Mycket meta humor och rätt så lyckade försök till att härma Phyton gängets humor. Michael Palin och John Cleese är dom två mest framträdande karaktärerna i filmen och är också dom bäst spelade. Speciellt Darren Boyd som Cleese. Dom spelar inte alls skådespelarna utan snarare karikatyrer av dom baserat på roller dom spelat. Boyd gör t.ex. en träffsäker Basil Fawlty kryddad med diverse Phton karaktärer som Cleese har spelat. Annars var det Jason Thorpe som galen TV producent som imponerade mest på mig. Fast även om tonen är ganska out there så hade jag gärna sett det skruvat ett par varv till för att verkligen komma in i Phtons bizarra värld. Här blir det istället som dom försöker berätta en seriös story på ett oseriöst sätt. Istället för att totalt bizarrt sätt som originalen hade gjort. Resultatet blir ändå en klart underhållande film men som kunde varit mer.

3/5

Two for the Road
Underbar liten film om två männskors förhållande berättat genom en rad olika flashbacks. Filmen börjar när deras äktenskap är i upplösningstillstånd och återberättas genom en rad olika resor dom gjort tillsammans inklusive den resan dom träffades. Filmen blir sålunda en slag road moive i tidendär kasten mellan de olika tiderna är tvära men otroligt snyggt gjorda. Klippningen är klockren och ofta tar det ett par sekunder innan man förstår vart man är. Man får ha extra koll på deras kläder och Audrey Hepburns frisyr. ;) Paret spelas alltså av Hepburn och Albert Finney och dom är båda riktigt bra. Speciellt Audrey Hepbrun som är precis lika charmig som alltid. Dessutom är det kul att se Finney i en så tidig roll. Jag har annars bara sett honom i senare filmer. Filmen lägger mycket tyngd på dialogen som är mycket fyndigt skriven. Mycket upprepningar och callbacks som t.ex. att Finney aldrig vet vart han har sitt pass medan Hepburn har järnkoll på det men alltid låter honom leta efter det. Det är lätt att dra paralleller till Blue Valentine som kom härom året med Ryan Gosling och Michelle Williams i två olika skeden av sitt förhållande. Här får vi dock se fler tidsskikt och det är en betydligt mer komisk film. Balansen mellan drama och komedi är dock väl avvägd och trots att det är mer komedi så tar det aldrig bort tyngden från de dramatiska scenerna. Om jag ska kritsera något så hade man kunnat trimma ner längden en 10-15 minuter för en tightare film. Sen har jag väldigt svårt att köpa hur någon skulle ens kunna överväga att lämna Audrey Hepburn. Inte det minsta trovärdigt. :P

4/5

Steven Soderbergh
Full Frontal tycker jag var ett spännande experiment, men som film? Nja.

Precis, mer intressant än bra.

Out of Sight var länge sedan jag såg, men har haft filmen liggandes hemma ett bra tag, så den ses väl förr eller senare.

En av dom mer lyckade Elmore Leonard filmatiseringarna IMO.

Traffic blev jag besviken på första gången jag såg, men den har växt till sig efter det.

Har du sett europeiska miniserien som den bygger på? den är faktiskt ännu bättre. http://www.imdb.com/title/tt0096716/

Oceans 11-13 har jag liggandes hemma för att ge en ny chans. Minns att jag inte var helt såld förra gången jag såg filmerna.

Jag är väldigt förtjust i Heist filmer men 12-13 är väldigt ojämna. 12:an tappade tråden helt och hade den löjliga storyn att Julia Roberts karaktär set ut som Julia Roberts. Och även om jag gillar Vincent Cassel så funkade han inte alls här. 13 är bättre men tyvärr mest en halvtråkig upprepning av 11. Har du förresten sett originalet med Rat Pack?

Solaris är jag kluven till. Den känns rätt menlös, men har en poäng eller två. Men den skulle behövas ses om faktiskt.

Jag är mer sugen på att se om Tarkovskijs original faktiskt. Jag var inte riktigt på humör när jag såg den och det var väldigt länge sen.

Jag tycker att du borde ge Erin Brockovich en chans. Den är grymt bra. Jag var också lite skeptiskt till den filmen men XC lyckades övertala mig om att se den och det ångrar jag inte för en sekund. Det var milsvida bättre än vad jag hade fått för mig.

Vi får väl se. Dyker den upp på TV nån gång så kanske.. men annars är det mycket annat som går före.

Sedan vet jag inte vad jag skall tycka om dessa aktivister eller andra typer av aktivister. Jag har alltid varit kluven till sådant, även i verkliga livet. En del gånger måste man stå upp för sin övertygelse, speciellt om ingen i dom ledande positionerna lyssnar. Men samtidigt har ju allt ett pris och jag vet inte om sådan här förstörelse verkligen är rätt metod.

Nej speciellt inte när man väljer mål som har så lite med saken att göra. Som Crusader sa, varför inte gå på dom som är dom verkliga bovarna i det här? Lite som när poliserna sätter dit knarkare och smålangare istället för att gå efter kartellerna. Det är förstås en helt annan sak men det är ändå samma "plåster på en tumör" politik.

Sedan kan jag hålla med om frågan vad terrorism verkligen är och var gränserna går. Här var det ju mer frågan om materiella värden och det tycker jag är svårt att jämföra med att ta en människas liv. Men USA är ju lite speciella med det där, speciellt efter 9/11.

Minst sagt ja.

Lånaren Arrietty

Tack. Synd att du saknade det där lilla extra i filmen. Men samtidigt glad att du fann filmen sevärd och dess positiva sidor. Kan hålla med om att det märks att det inte är Miyazaki som har regisserat. Kan även i efterhand tycka att manuset var lite svagt för att vara från samma man. Han har ju gjort bättre än så. Samtidigt var filmen över mina förväntningar då man är van vid rätt svaga filmer från Studio Ghibli om det inte är Miyazaki eller Takahata som står vid rodret. Så jag ser det som positivt att det finns andra som kanske kan hjälpa till att styra upp skutan när dom två mästarna trappar ned sitt filmskapande.

Absolut. Hiromasa Yonebayashi visar ju att han har ett gott öga för det visuella så med rätt manus så borde det klicka till.

Hitchcock har jag sett väldigt lite av. Vet inte varför, men det har aldrig kommit mig för att köra en Hitchcock 101. Får väl dock försöka göra det någon gång, så att man i varje fall har sett hans största verk. Minns att jag har sett både Psycho och Fåglarna tidigare, men det var så länge sedan nu. Samt att det ju finns några till filmer man bör ha sett.

Jag förstår på sätt och vis vad du menar. Hitch är en av mina favorit regissörer och ändå har jag bara sett hälften av hans filmer. (Vilket ändå är 26 stycken) Jag har lite svårt att komma för mig att se dom bara. Men tids nog så.

Ok, första filmen sedan Oscars-hysterien. :o I kid you not!

Välkommen tillbaka ur filmdvalan. :)

The Thing (2011)

Låter ungefär som förväntat.

-Gangstagrass

#899 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 April 2012 - 18:05

Kull the Conqueror / The Conqueror - Son of Conan (1997) [US]
VAD? Kevin Sorbo tar time out från Hercules och pryar som barbaren Kull av Atlantis.
VAR? Typ någonstans runt "tidens gryning" och den Hyboriska tidsåldern (och enl Atlantic-film en generation efter Conan). Förutom att Raffaella De Laurentiis har producerat såväl de gamla Conan-filmerna som den här så har Kull inget med Conan att göra.
HUR? När Arnold Schwarzenegger tackade nej till att göra ytterligare en Conan-film skrevs manuset om till föregångaren Kull och castade den betydligt skickligare Kevin Sorbo i huvudrollen. Bra story som jag uppfattar som lite vassare än de båda gamla Conan-filmerna, Kevin Sorbos närvaro gör också att det ligger en svag doft av Hercules över filmen. Ett matinéäventyr som kanske inte är av mästarklass men avgjort bra nog att vilja se om. Tia Carere (kanske mest känd som Indy-kopian Sidney "Kultjägarna" Fox) gör en helt godkänd roll som den röda häxan. Väldigt klassisk produktion med snygga miljöer och välgjord rekvisita. Sedan är soundtracket väldigt trevligt.
NÄR? Tragiskt nog så fick vi bara en film, troligtvis eftersom den här blev så utskälld, lite synd kan jag tycka.

fqq5BYam.jpg

#900 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 28 April 2012 - 16:06

Monstret - Alien 2 (Alien 2 - Sulla Terra, 1980) är en italiensk skräck-sci-fi-film med blodiga inslag, och en fruktansvärd tråkig sådan.
Det är även en väldigt seg film och det är först en bra bit in i filmen som det äntligen händer något. Sedan blir det dock segt igen. Varken skådespelarna eller specialeffekterna är mycket att hurra för.
Jag gillar filmens ledmotiv, även om det blir lite tjatigt att höra den lite då och då, och det är nog det enda bra med det här eländet till film.

Sedem jednou ranou (1988) bygger på sagan Den tappre skräddaren och en helt okej tolkning.
Ganska mysig och sevärd film, men kanske inget man ser om i första taget.

Schneewittchen und die sieben Zwerge (även känd som Schneewittchen) är en västtysk film från 1955.
En helt okej tolkning av den kända sagan och det är lite konstigt att dvärgarna spelas av barn, men man vänjer sig.
Däremot är filmen lite seg på sina ställen och känns även en aningen föråldrad, men den är värd att se en gång.

Schneewittchen (1961) är en östtysk filmtolkning och jag gillar nog den lite bättre. Den östtyska versionen har ett bättre tempo och så har den åldrats lite bättre.
Men jag nöjer mig att ha sett den en gång, för det finns bättre filmer i genren och dessa ser jag hellre om.