Red Sonja / Barbarernas hämnd (1985) [NL/US]
Jag skulle gärna se en remake, gärna med kompetent folk som vet hur man tar till vara på fantasygenren... Btw vad tror du om Tabrett Bethell i rollen?
Ett klart intressant val som jag gärna skriver under på. Begåvad vet vi ju att hon är och mer jobb tycker jag definitivt att hon bör få. Och jag tycker även att hon har dom fysiska attributen som krävs för en sådan roll. Det skall ju kännas trovärdigt eftersom karaktären i sig är minst lika viktig som filmens handling i sig.
Steven Soderbergh
Jag tycker alltid att Soderbergh varit ojämn. Out of Sight, The Limey, Traffic och The Informant tycker jag är riktigt bra. Sen har han en rad hit and miss som Haywire, Full Frontal, Contagion och Oceans filmerna där jag gillar ettan riktigt mycket, tycker tvåan är hemsk och trean landar någonstans däremellan. Sen finns då hans remake av Solaris som jag vägrar se av ingen egentlig bra anledning och hans Che filmer som jag känner mig måttligt peppad på mest pga längden. Erin Brokovich har aldrig intresserat mig och all hype kring den när den kom fick mig bara att dra åt kapuschongen hårdare. Därtill finns en rad filmer till som jag inte har sett. Han är ju hyfsat produktiv Mr. Soderbergh.
Jupp, han är riktigt produktiv. Kommer nästan med en ny film varje år.
Full Frontal tycker jag var ett spännande experiment, men som film? Nja.
Out of Sight var länge sedan jag såg, men har haft filmen liggandes hemma ett bra tag, så den ses väl förr eller senare.
Traffic blev jag besviken på första gången jag såg, men den har växt till sig efter det.
Och The Informant! är som sagt riktigt bra.
Haywire samt Contagion står på listan över sådant jag gärna vill se. Oceans 11-13 har jag liggandes hemma för att ge en ny chans. Minns att jag inte var helt såld förra gången jag såg filmerna.
Che-filmerna var jag nyfiken på ett tag, men sedan rann den ut i sanden. Dels intresserar inte ämnet mig och sedan tar det emot att det är två filmer, som dessutom är rätt långa båda två.
Solaris är jag kluven till. Den känns rätt menlös, men har en poäng eller två. Men den skulle behövas ses om faktiskt.
Jag tycker att du borde ge Erin Brockovich en chans. Den är grymt bra. Jag var också lite skeptiskt till den filmen men XC lyckades övertala mig om att se den och det ångrar jag inte för en sekund. Det var milsvida bättre än vad jag hade fått för mig.
Miljöterroristerna (If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front)
Aha där ser man. Sånt är ju faktiskt bara korkat.
Lite onödigt kan man tycka. Men hela den aktionen känns lite som ett ogenomtänkt hafsverk. Inte så att jag annars skulle ha rättfärdigat det om dom undvikt att skada biblioteket/arkivet.
Sedan vet jag inte vad jag skall tycka om dessa aktivister eller andra typer av aktivister. Jag har alltid varit kluven till sådant, även i verkliga livet. En del gånger måste man stå upp för sin övertygelse, speciellt om ingen i dom ledande positionerna lyssnar. Men samtidigt har ju allt ett pris och jag vet inte om sådan här förstörelse verkligen är rätt metod.
Sedan kan jag hålla med om frågan vad terrorism verkligen är och var gränserna går. Här var det ju mer frågan om materiella värden och det tycker jag är svårt att jämföra med att ta en människas liv. Men USA är ju lite speciella med det där, speciellt efter 9/11.
Men dokumentären var klart intressant.
Lånaren Arrietty
Hm, ok då. 
Tack. Synd att du saknade det där lilla extra i filmen. Men samtidigt glad att du fann filmen sevärd och dess positiva sidor. Kan hålla med om att det märks att det inte är Miyazaki som har regisserat. Kan även i efterhand tycka att manuset var lite svagt för att vara från samma man. Han har ju gjort bättre än så. Samtidigt var filmen över mina förväntningar då man är van vid rätt svaga filmer från Studio Ghibli om det inte är Miyazaki eller Takahata som står vid rodret. Så jag ser det som positivt att det finns andra som kanske kan hjälpa till att styra upp skutan när dom två mästarna trappar ned sitt filmskapande.
En dam försvinner
Originalet är riktigt bra. Min favorit bland Hitchcocks pre-Hollywood era som jag har sett. Men det är fortfarande sååååå mycket Hitchcock som jag har osett.
Hitchcock har jag sett väldigt lite av. Vet inte varför, men det har aldrig kommit mig för att köra en Hitchcock 101. Får väl dock försöka göra det någon gång, så att man i varje fall har sett hans största verk. Minns att jag har sett både Psycho och Fåglarna tidigare, men det var så länge sedan nu. Samt att det ju finns några till filmer man bör ha sett.
Edited by Piranhaconda, 25 April 2012 - 15:50.