Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#876 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 July 2015 - 22:27

AVP: Alien vs. Predator

Affärsmannen Charles Bishop Weyland leder ett team till en Norsk ö i polcirklen för att undersöka en mystisk pyramid som hans satellit har hittat långt under isen. Medans Sebastian de Rosa är ansvarig för det arkeologiska teamet, Graeme Miller för maskinerna och Maxwell Stafford är ansvarig för legosoldaterna så är Alexa Woods deras guide och ansvarig för att se till att de alla överleva resan. Men vad ingen av dem vet är att de övervakas av osynliga jägare från en annan värld och nere i pyramiden väntar en dödlig fara. Mitt i en strid mellan 2 raser från en annan värld så står en sak klart: vem av dem som än vinner, så förlorar människorna.

Sci-Fi film löst baserad på de första Alien vs. Predator serierna som kom 1989-1990.

En underskattad film som har fått mycket oförkänat dåligt rykte. En av de stora orsakerna till det dåliga ryktet är okunskap. De flesta verkar bara känna till spelen och tror att de är ursprunget till Alien vs. Predator men faktum är att AVP har sitt ursprung i serietidningarna och böckerna som kom 10 år innan spelserien startade (om man inte räknar de tidigare spelen som kom 1994). En annan hint till var filmen tar sin inspiration borde vara namnet då spelserien heter "Aliens versus Predator" medans serierna, böckerna och filmerna heter "Alien vs. Predator". Ett ännu större bevis är att filmen följer mycket av handlingen i de första serierna medans den inte har något gemensamt med spelen. Det absolut största beviset är att första versionen av filmens manus faktiskt skrevs redan 1990, 3 år innan det kom något spel.

Visst har filmen några sämre sidor. T ex så finns där vissa plotholes och filmen hintar också om hemligheter bakom expeditionen som aldrig blir lösta. Man väntar på ett avslöjande och blir paff när sista personen som kan göra det dör. Jag vet inte om där fanns en tanke till en uppföljare som förklarade det hela för uppföljaren filmen fick var till större delen fristående från den här mer än att slutet av den här filmen leder till den.

Scar Predator gjorde de till en rätt unik karaktär. Han väljer att spränga templet och därmed se till att de aldrig kan återvända dit för att göra sina mandoms prov. Kanske kan såg något i Alexa som fick honom att sluta se människor som byten? En repekt som gjorde att han kände sympati att de inte förkänades att användas för att skapa aliens? Han var trotts allt en ung Predator så vem vet?

Slutet är väldigt bra. Men att Scar Predator dör i slutet har jag aldrig gillat. Nu är den händelsen direkt taget från serietidningarna men jag ville verkligen att han skulle överleva. Jag ville också att Alexa skulle följa med Predators ut i rymden för att jaga med dem, som i serietidningarna. Och så gillade jag inte att en Predalien kom i slutet.

Det här är iallafall en bra och välgjord film som jag kan rekomendera alla.

Betyg: 4 Aliens vs. 5 Predators
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#877 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 July 2015 - 19:07

Senast min systerson var på besök tittade vi på filmen My babysitter's a vampire och följde upp det med ett slumpvis utvalt avsnitt av den tillhörande tv-serien. Den var lite kul. Lustig grej att de envisas med att hitta på parodiska namn på alla vampyrberättelser de refererar till (som Dusk och Bloodsucker Diaries), men nämna diverse scifihistorier vid deras riktiga namn.

#878 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2015 - 16:55

Survivor (2015) [US/UK]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: Kate Abbott är nytillträdd säkerhetschef på amerikanska ambassaden i London och kommer på kant med både sina chefer och MI5 genom att dubbelkolla ett visum innan det släpps igenom. Snart inser Kate att det handlar om mer än bara ett visum och att hon omedvetet gjort sig själv till en smidig syndabock...
DET BRA: Snyggt sammanvävd story, och som berättas i ett rappt tempo utan att hoppa över så mycket detaljer. Man lyckas bygga upp en stämning av "lugnet före stormen" i början av filmen som jag uppskattar.
DET DÅLIGA: Personligen tycker jag att det kanske är lite väl lätt för Talbot att sätta dit Kate, och jag finner det obekvämt att alla utom Sam och Sally jagar henne som samhällets fiende nummer ett utan någon djupare analys. Jag hade gärna sett en mer solid utredning kring det som hände parallellt med att Kate tvingas fly för sitt liv.
XC KONSTATERAR: En sevärd film som lyckas vara intressant från början till slut. Trotts en hicka eller två på sina ställen så sitter man med fokus på topp ända fram till de tjusiga eftertexterna. Man utnyttjar miljöerna på ett fördelaktigt vis, att låta handlingen utspela sig till största delen i London (världens mest bevakade stad) och flika in en övervakningskamera eller två under flykten hjälper mycket till för stämningen. Snygg rent visuellt med trevliga special effekter, Milla Jovovich klär i glasögon f.ö. Kanske kan man tycka att slutet blir lite väl enkelt med Sam som trots att han var allvarligt skadad vaknar upp i god tid för att rentvå Kates namn (så att ord inte bara stod mot ord). Personligen skulle jag inte ha något emot en uppföljare, men samtidigt så är säcken väldigt bra hopknuten så här.
BETYG? 5 indragna visum av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#879 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 August 2015 - 20:24

En film som jag inte ens har hört talas om tidigare. För upp den på listan över intressant film. Verkar ligga inom genren "sammansvärjning/konspiration"? Ditt omdöme väcker nyfikenhet.

#880 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2015 - 20:49

Jag skymtade den bland flödena för en tid sedan -- det var väl Jovovich som lockade mig i fördärvet. :)

Jupp, typ politisk thriller kan man säga. Påminner en del om Enemy of the State och Salt (det jag minns av den senare iaf).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#881 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 August 2015 - 01:37

Enemy of the State tycker jag är riktigt bra. Det är många år sedan jag såg den. Salt minns jag inte riktigt vad jag tyckte om. Om jag ser Survivor någon gång så lovar jag att i alla fall bjuda på ett omdöme. :)

#882 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 August 2015 - 02:56

Enemy of the State är en gammal favorit. :) Själv har jag sett en film om en helt annan typ av survivor.

Naked Fear (2007)

Dwight Terry och han fru Karley har flyttat från Californien till den lilla staden Santa Paula i New Mexico där Dwight nu jobbar som deputy under Sheriff Tom Benike och har blivit vän med den lokala affärsmannen Colin Mandel. Han blir snart intreserad av fallen med alla de försvunna unga flickor i staden som ligger i ett område som har flest försvunna i hela USA.
En dag anländer den unga Diana Kelper till staden där en lokal klubbägaren har lovat henne ett jobb att dansa på hans fina klubb för att sedan få en chans i Las Vegas. Men den fina klubben visar sig vara en sliskig strippklubb och med skulder till klubb-agenten, som betalade resan dit och tar hennes ID som garenti, så är hon fast och får bo på ett sliskit motelrum tillsammans med den knarkande strippan Rita, som är även prostituerad. Som om det inte var illa nog så härjar en seriemördare i staden som kidnappar kvinnor ingen kommer att sakna för att sedan ta ut dem i vildmarken, ta av dem alla kläderna för att sedan låta dem springa iväg nakna så att han kan jaga dem.

Drama-Thriller löst baserad på klassiska The Most Dangerous Game. Med bla. Joe Mantegna, Danielle De LucaArron Shiver och J.D. Garfield. Filmen sägs vara inspirerad av seriemördaren Robert Hansen som gjorde liknande saker i Alaska från 1971 till 1983.

Ljuded var väldigt lågt så jag fick verkligen konsentrera mig. Kunde inte ens tugga. :P

Diana Kelper är ju inte den smartaste tjejen i världen, precis. Åker till New Mexico i hopp om att få jobb i Las Vegas, som vi andra vet ligger i Nevada. :duh:  Och när svaret blir "Las Vegas in New Mexico?" så undrar hon om där finns 2 stycken Las Vegas. :rolleyes:
Hon är en karaktär som utvecklas mycket under filmen. Hon börjar som en naiv upprorisk tjej och bara faller mer och mer medans tiden går (filmen utspelar sig under flera veckor även då det hade varit omöjligt att uppfatta om inte Diana nämner det ibland). Man ser i filmen hur allt planeras så att hon aldrig ska kunna få tillräkligt med pengar för att komma därifrån och hur hon sakta bryts ner.

Man kan tro av filmens namn och handling att det handlar om en kvinno-exploterings film men det är det faktiskt inte. Faktum är att filmen undviker att visa naket om det inte är nödvändigt. De visar en naken kvinna som jagas i början för att visa vad det handlar om, lite naket på strippklubben för att visa vad för ställe det är samt givetvis när huvudrollen jagas senare i filmen (rädd, smuttsig, blodig och full med blåmärken och rivsår, vilket inte precis är sexigt). Men de har inga sexscener (trotts en öppning för det mellan Dwight och hans fru där de bara klipper till efteråt), de visar inga av de andra offrena nakna eller de prostituerade. De har uppenbarligen valt en seriös regisör och manusförfattaren är en kvinna som även producerade filmen så jag misstänker att hon ligger bakom hekla filmen. Istället handlar filmen om kvinnor som exploteras, hur illa de ofta råkar ut och att få verkar bry sig om dem eller ens tänker på att de igentligen är vanliga människor med drömmar som har kommit snett.

Jag tycker kanske att de inte skulle ha avslöjat vem mördaren var fören när han anfaller Diana. Det hade haft en större effekt.
Sedan så har vi den blodiga tången. Man fick höra hur hon skrek av smärta ifrån ett rum sedan tystnar hon. Han kommer ut med en blodig tång. Inte fören i slutet får man veta att han använde den, samt borrar, till att våldföra sig på henne vilket förklarar varför hon hade så otroligt ont i magen när hon vaknade. Synen på den blodiga långborren och blotta tanken på vad han gjorde får mig att må illa.

Jag gillar att Diana faktiskt är smart på ett verklighets troget sätt när det gäller jakten. T ex att hon inte gär den klassiska missen med att gå nära mördaren och försöka ta hans vapen när han är utslagen.

Filmen har en rätt chockerande scen. När jag säger så tänker nog de flesta på en brutal våldtäkt eller liknande men vad jag talar om är när mördaren skjuter ihjäl de två ungarna. Efter att tidigare ha undviktit att visa blod eller när folk dör så visar de plötsligt killarnas livlösa kroppar med skotthål i huvudet och stirrande ögon. Man är inte van vid att se döda barn på film så det hela blir lite chockerande.

Slutet var verkligen uselt och förstörde hela filmen. Diana flyr från sjukhuset och blir någon form av anti-hjälte som jagar våldtäktsmän och avrättar dem. Snacka om att ta en seriös film och bara sabba den. Och innan dess har vi de två (troligen höga) idioterna med sin van i slutet kanske lite onödiga. Deras fjantiga karaktärer liksom sänkte lite en annars alvarlig film. Som när han hittar ett skott hål i däcket och säger "I think we ran over a bullet". Filmen började plötsligt sjunka där och bara förtsatte under de sista 10 minuterna. Hjälte polisen som har letat efter henne har plötsligt givit upp så istället för att han hittar henne i slutet så stjäl hon idioternas van, kör över mördaren (2 gånger) och kör in till stan där hon hittas. Och då lyckas sheriffen övertalas av Dwight. Det är som om slutet tillhör en helt annan film... från 80-talet. Det får mig att undra om slutet verkligen tillhörde manuset eller något regisören eller någon annan lade till.

En väldigt bra och spännande thriller som tyvärr faller under de sista 10 minuterna. Jag kan trotts det klart rekomendera den och mitt betyg hade varit betydligt högre om slutet hade passat mer resten av filmen istället för att vara "cool", lekfullt och fyndigt.

Betyg: 3 försvunna flickor av 5
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#883 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2015 - 16:49

@Crusader: Jupp, en sådan där film man återkommer till ett par gånger varje decennium. :)

--
Boxtrolls, the (2014) [US]
KONCEPTET: Archibald Snatcher vill inget hellre än att föräras den vita hatt som symboliserar stadens styrande elit och därmed en väg in i (ost)finsmakar-salongerna. När staden invaderas av Boxtroll ser han sin chans att nå sina mål, på boxtrollens bekostad...
DET BRA: Tidlös och charmig berättelse om att vara annorlunda, hitta sig själv och stå upp för vad som är rätt. Allt förpackat i Laikas snygga animering.
DET DÅLIGA: Det är helt omöjligt att inte se likheterna mellan boxtrollen och minionerna från "Dumma mej". De fyller ungefär samma funktion.
XC KONSTATERAR: En väldigt trevlig film med roliga figurer och intressant intrig. Lika lätt som man ser lite av minionerna i boxtrollen kan man se likheterna med vår samtid och hur svårt det kan vara att motbevisa etablerade "sanningar". Animeringen är väldigt snygg med väl designade miljöer, rekvisita och karaktärer. Likheterna med "Dumma mej" stannar kanske inte vid minionerna/boxtrollen, bägge filmernas storys innehåller liknande element det är dock inget som står i vägen för upplevelsen som helhet. Som grädde på moset finns ett av mig extra uppskattat stråk av steampunk. Det är lite synd på en i övrigt bra story att stadens "borgmästare" är så pantad han faktiskt är här (är det inte ost – finns det inte) och dessutom får stå oemotsagd, men funkar ändå bra som karikatyr på klassamhällen där den styrande eliten själva bestämde om de var kompetenta för jobbet eller inte (och det är de givetvis inte).
Missa inte den trevliga extrascenen under eftertexterna.
BETYG? 5 män i lustiga hattar* av 5 möjliga.
*) Guldstjärna till alla som känner igen referensen.

fqq5BYam.jpg

#884 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 August 2015 - 01:06

The Boxtrolls lånade jag på bibblan för ett tag sedan men det blev aldrig av att jag såg den under den sju dagar långa lånetiden. Får väl ta och göra ett nytt försök framöver. Laika vet ju vad dom pysslar med, trailer gav mersmak och ditt omdöme väcker intresse.

#885 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2015 - 17:51

Fick ett plötsligt, intensivt och kort sug efter animerat igår när jag den här dök upp bland valen...

**
Hot Pursuit (2015) [US]
KONCEPTET: Med regelboken i ena handen och anteckningsblocket i den andra är poliskonstapel Cooper äntligen på väg ut i fält igen efter ett litet missöde med en elpistol. Uppdraget: vara den kvinnliga vakten till Danielle Rivas, fru till Felipe Rivas huvudvittne i rättegången mot drogkungen Vincente Cortez. Det går väl sådär, och snart inser hon att för att ta sig och sin protegé levande ur det här så måste man improvisera lite med regelboken...
DET BRA: Jag är ju rätt svår på komedier och känner själv att jag ibland nästan letar efter ursäkter att inte finna saker särskilt underhållande. Den här filmen lyckas dock med konstycket att vara genuint rolig utan att halvstruliga polisen i huvudrollen reduceras till slapstick-offer. Saker bara har en tendens att gå fel runt henne.
DET DÅLIGA: Den genomgående intrigen med sina tvister och vändningar är väl inte helt svår att se igenom. Därmed inte sagt att man gissar sig igenom filmen.
XC KONSTATERAR: Intrigen är väl kanske lite standardmässig men funkar som en bra drivmotor för tjejernas roadtrip där Reese Witherspoons "Cooper" inte bara växer som polis under resans gång och tar livet ut ur pappas skugga; hon är kanske också den som år bevisa för Danielle att alla poliser kan inte köpas för pengar. Och därför kan jag uppskatta slutet där tjejerna blir genuina vänner.
Karaktärerna är roliga utan att vara fåniga, de flesta karaktärer är av typer man känner igen men som ändå inte blir allt för bekanta. Stämningen i filmen och att man har genuint roligt under filmen hjälper. Reese Witherspoon ger oss en polis som är som "Jane Rizzoli", "Maura Isles" och Melissa McCarthy hopfrästa tillsammans en mix som fungerar utomordentligt väl. Att hon sedan inledningsvis levererar en polis som man kanske kan känna igen sig i hjälper även det för den allmänna upplevelsen. Något som märks på filmen är att man uppenbarligen haft kul när man spelade in den, att se några av bloopersen i eftertexterna känns som en bekräftelse av det.
BETYG? 5 livsnödvändiga stilettklackar av 5 möjliga.

**

Jag inser att jag nästan gödslar med de höga betygen just nu... Kanske dags att gå tillbaka till den 3-gradiga skalan. :P

fqq5BYam.jpg

#886 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 August 2015 - 20:31

Själv känner ajg att det är dags att gå tillbaka till 10-skalan för jag ger aldeles förmånga filmer samma betyg trotts att vissa är bättre än de andra. :P

-Sora, Kingdom Hearts

#887 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 August 2015 - 17:08

Asterix: Gudarnas hemvist / Astérix: Le Domaine des Deux (2014) [FR/BE]
KONCEPTET: Caesar sätter upp ytterligare en diabolisk plan att inlemma de okuvliga gallerna i Romarriket; denna gång skall gallerna inte tvingas in i imperiet -- de skall komma frivilligt till gudarnas boning...
DET BRA: Ligger väldigt nära seriealbumet (läste det rätt nyligen) med några tillägg här och där för att göra intrigen matigare (och fylla ut speltiden).
DET DÅLIGA: Jag har inget vettigt att säga här...
XC KONSTATERAR: Jag var skeptisk till 3D-animeringen skall erkännas, jag är ett fan av de gamla klassiska filmerna men man lyckas bra med att byta medium (bättre än Live Action-filmerna som kom innan den här) och speciellt att filmen känns nästan stopmotion-filmad här och där. Väldigt tjusig och man känner igen sig, oavsett om man föredrar seriealbumen eller de gamla filmerna. En väldigt rolig film som fick mig att skratta (iofs så har jag jobbat natt så min humortröskel ligger kanske lite lågt just nu) och har ett antal popkulturreferenser som är väldigt uppskattade (som t.ex. Gandalf från Sagan om Ringen och King Kong ur King Kong). Jag gillar det här, den håller sig trogen sin förlaga och sina föregångare men lyckas göra berättandet vassare. Den svenska utgåvan är dessutom begåvad med en väldigt kompetent dubb, man måste haft kul när man lagt den för det finns lite känsla i den. Jag skulle då inte tacka nej till en film till. :D
BETYG? 3 nyinflyttade romare av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#888 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 August 2015 - 10:35

Innan min bror lämnade landskapet för att återvända till sina studier i Lolyo förärade han mig ett besök innefattande Thunderbirds are go som frukostunderhållning. Det är alltså fråga om marionettfilmen från 1966. Vad jag förstår kom den medan andra säsongen av tv-serien sändes. Handling? En rymdfärja ska till Mars, men blir saboterad. På andra försöket stoppar Thunderbird-patrullen sabotören. Astronauterna kommer fram och hittar rymdormar. Sedan åker de hem igen. Vid landningen blir det nya komplikationer. Kort sagt, ett antal händelser som inte verkar ha några större konsekvenser för varandra. Finns det någon sammanhängande berättelse här är det väl den om att Alan aldrig får vara med. Fast han får köra sin rymdraket en sväng i början. Vilket är mer än man kan säga om John och Gordon. Gordon har ju en ubåt, så han är typ Aquaman. Men i den här filmen är det visst Alan det är synd om. Han får till och med en drömsekvens. Tydligen blev den här filmen ingen succé. Intressant nog drog de därav sutsatsen att det vore bäst att göra en film till. Då måste ju den bli succé i stället. Men det blev den inte.

Inte bara själva filmen, såg vi, utan också en film om hur Thunderbirds gjordes. Den är intressant och kan bespanas här:

#889 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 August 2015 - 17:04

Insurgent (2015) [D#02] [US]
KONCEPTET: I kölvattnet på den misslyckade revolutionen och de lärdas folkmord på de osjälviska bryter långsamt stadens styre och system samman. Samtidigt som Tris kämpar mot sina egna demoner hittar Jeanine en relik efter Stadens grundare som hon tror kan lösa divergent-problemen en gång för alla.
DET BRA: Mjuk och fin skarv mellan filmerna, ligger väldigt nära förra filmen (men känns ändå längre bort än vad det troligen är). Var orolig att reliken/lådan skulle innebära en farlig massa mumbo-jumbo men man går inte för långt.
DET DÅLIGA: Meddelandet i sig innehåller inget som man inte listat ut själv, personligen skulle jag gärna sett en förklaring till varför divergenterna (och Tris i synnerlighet) är den stora poängen med stadens grundare. Kanske sparade man den informationen till nästa del med flit.
XC KONSTATERAR: En trevlig uppföljare - annat kan man inte säga. Visst blir det här och där lite uppenbart vilken väg karaktärerna kommer ta men det är inget som stör helhetsupplevelsen överdrivet mycket. Det är dessutom väldigt intressant att få lära känna de andra fraktionerna närmare, och till min glädje blir det lite mer än snabbturnén bland distrikten i Hunger Games: Catching Fire. Det finns en grundidé för hur den här kampen utvecklar sig givetvis: alla behövs även de fraktionslösa, och alla tacklar problem på olika sätt. I den här filmen så får vi också veta något viktigt med divergenterna (som givetvis är/borde vara rätt uppenbar): divergentism förekommer i olika styrkor.
Visuellt är det givetvis en film lik sin föregående, även om jag personligen kan tycka att Staden känns mer nedgången och mer postapokalyptisk än sin föregående. Det är också mer humor jag ser likheter med Apornas Planet, kanske för att jag sett dem rätt nyligen, här och där (som att falangerna färgkodar sina kläder) är detaljerna tydliga. De finns redan i Divergent och fortsätter här (med bl.a. utrensningen för att hitta divergenter, vilket påminner om när man försökte hitta Caesar i Erövringen av Apornas Planet). Väldigt charmigt.
Jag har for avsikt (fortfarande) att läsa böckerna, läser på imdb att Insurgent dock är en lösare adaption än divergent (som jag heller inte läst än). Skall bli intressant att se skillnaderna.
BETYG? 3 ändamål som helgar medlen av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#890 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2015 - 17:39

Tack för filmtipsen XC. Trevligt att Asterix är bra, hade hoppats på det. Den svenska dubben som du nämner, visst var det den som gjordes rekordsnabbt? Vill minnas att du har delat en artikel om det.

Insurgent fick ju lite sämre mottagande än Divergent, så bra att du tycker att den håller måttet.

Hot Persuit vet jag inte ens om jag hört talas om tidigare, men du fångade mitt intresse vid "Reese Witherspoon ger oss en polis som är som "Jane Rizzoli", "Maura Isles" och Melissa McCarthy hopfrästa tillsammans en mix som fungerar utomordentligt väl.".

Jag hoppas avgjort kunna se samtliga filmer när tillfälle ges. I alla fall Asterix och Insurgent som jsg hoppas kunna införliva i samlingen.

#891 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2015 - 20:51

Jag har faktiskt inget minne av av en sådan artikel. Den enda jag minns på rak arm är Piddes recension och han gillade den: toppraffel.se.
Trailern till Hot Pursuit dök upp i mina flöden strax efter motsvarigheten till Spy (med Melissa McCarthy), vet dock inte om jag kom ihåg att dela den. En film jag iaf kan rekomendera.

fqq5BYam.jpg

#892 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2015 - 22:20

För 22 veckor sedan, närmare bestämt 11 mars så delar du en artikel på G+ från bio.nu där man skriver att Tomas Bolme ska göra rösten som Asterix i "Gudarnas Hemvist" varpå jag kommenterade följande;

"Kanske kan bli bra. Minns inte när jag hörde honom i en dubb senast.

Noterade även att filmen går upp på bio 1 april och som den här artikeln är skriven får man känslan av att man precis har, eller ska, påbörja arbetet med dubben. Har i och för sig ingen koll på hur pass mycket arbete en sådan kräver, men man hajjar ju till lite med tanke på att vi snart är där."

Nu var det inte en artikel som nämnde det utan jag. Är mera förvånad att jag överhuvudtaget kom ihåg det och ännu mera förvånad att jag hittade inlägget. ;)

#893 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 August 2015 - 01:31

The Loved Ones (2009)

I en småstad i Australien's ödemark är det dags för den stora skolbalen och den kännslomässigt plågade Brent har redan bestämt att gå med sin flickvän Holly när Lola 'Princess' Stone frågar honom och hon blir inte glad. Brent's bästa kompis Jamie har frågar ut den tuffa rebell-tjejen Mia Valentine som har sagt ja men att gå på bal med henne visar sig inte vara en enkel sak.
När Brent senare under balkvällen försvinner så befarar Holly och hans mamma Carla Mitchell det värsta och kontaktar den lokala polisen Paul Valentine som har erfarenhet med försvinnanden. Men inte ens deras vildaste fantasi kan föreställa sig det helvete som Brent just nu går igenom.

Australiensk Skräck-Thriller med svart-komiska drag (vilket räddade den från att få 18+ i Australien vilket hade varit förödande för en Slasher som utspelar sig i High School).

Snacka om att Brent är kännslomässigt plågad. Han röker på, han skär sig själv och han riskerar sitt liv med livsfarliga klättringar. Men det är också förståligt då han förflorade sin pappa i en bilolycka där han körde och hans mamma ger honom skulden.
Sedan har vi Lola och hennes pappa som ju deffinitivt inte är friska. Sociopatiska Lola med sin sjuka Prinsess-dröm och hennes pappa som gör allt för henne och samtidigt åtrår henne i hemlighet medans han kidnappar pojkvänner till hennes och flickvänner till sig själv. Väldigt obehaglig scen när hon byter om och han tittar på hennes rumpa samtidigt som han försöker att inte göra det då han vet att det är fel. För att inte tala om när Lola inser att hennes pappa är den rätta och ska kyssa honom.

Xavier Samuel spelar mycket bra och verklighets troget som Brent, både när han är kännslomässigt plågad och när han är kidnappad och livrädd. Här får vi se en annorlunda man än vad vi oftast visas. Brent käftar inte emot och är tuff utan han är rädd och plågas av hur Lola har kontroll över honom och hans liv, hur utsatt han känner sig och missbrukad för hennes perversa åtrå. En roll man sällan ser på män men destu oftare på kvinnor. Sedan blir han mer trottsig men ändå.

En sak jag verkligen inte kan förstå är varför Lola och hennes pappa gör det här, Jag kan förstå hela grejen med att kidnappa dejter och tvinga dem att vara med på ett sjukt kalas men all tortyren? Var kommer den in? Att spruta in ett ämnde i halsen så att man inte kan prata (uppenbarligen permanent) och spika fast fötterna är för att de inte ska kunna fly, men hela grejen med att rispa ett stort hjärta på bröstet med en gaffel och kasta salt på såret, spika fast deras penis i stolen, häckla dem, och sedan borrar hål i deras panna, häller kokande vatten igenom hålet så att de blir djuriska zombies och bevara dem i källaren (utom Lola's mamma som nog borrades för långt och blev en grönsak) där de serverar dem roadkill.
Skulle jag gissa så tror jag at6t det började med Lola's mamma. Kanske ville hon lämna Lola's pappa eller kanske hon inte lydde tillräkligt bra, så han borrade hennes huvud men borrade för långt så hon blev en grönsak. Sedan så har uppfostrat Lola själv och blivit galen vilket även Lola har blivit. Men det är bara en gissning.

Så varför heter filmen "The Loved Ones"? Jo, för även då där en skräck-story till den så handlar den först och främst om relationen till de man älskar. Brent till hans far, hans flickvän Holly och hans mor Carla. Holly till Brent. Jamie till Mia. Mia till sin bror . Lola till sin far och han till henne. Så filmen är minte uppbygd som en typisk skräckfilm. Där är en massa scener som mazn kan tycka vara onödiga och som drar ner tempot om det hade varit bara en skräckfilm. Som alla scener mellan Jamie och Mia som inte verkar ha något med Brent's försvinnande att göra. Eller alla scener där Holly och Carla är oroliga och sörger. Sedan handlar filmen också om viljan att leva då Brent har svårt att hitta en orsak att leva och funderar på att ta sitt liv men sedan får genomgå det värsta man kan tänka sig och tvingas kämpa för att överleva. Det är svårt att ens beskriva allt han får genomlida fören man ser det.

En plot hole i filmen. Vad hände Timmy Valentine? Han rymde från Lola och hennes pappa då Brent och hans pappa såg honom men man får veta att Lola att de inte vet vad som hände honom och när mia gråter så frågar hon sin pappa varför de inte kan hitta Timmy. Alltså hittade de inte honom vid olycksplatsen eller efteråt. Jag antar att han kunde ha försvunnit i vildmarken men om han dog vid vägkanten så borde de ha hittat honom, speciellt om Brent berättade att han väjde för en blodig man.

Filmen har en hel del twister. Det känns som att regisören/manusförfattaren (en och samma man) ville att publiken skulle säga "Seriously?" helatiden. Sedan går de en aning för långt och när de avslöjade zombies (även om det var av den mer verklighetstrogna varianten) så gav jag ifrån mig ett stort "seriöst?!" även då jag gillar zombies. Det blev förmycket.

Filmen har ett annorlunda sätt att hantera skräck genom att dra ut på saken för att få en att tro att nu kommer Brent att dö. T ex [spoiler]när Lola ska borra honom i skallen och de drar ut på hur hon närmar sig och... så slinter hon med borren. Sedan gör hon ett nytt försök och lyckas. Sedan ska hon hälla det kokande vattnet i hålet och det går sakta medans hon närmar sig men hon missar och häller vattnet på sin pappas arm istället. Ett nytt långsamt försök men hon stoppar för hon tycxker att hålet är för litet så hennes pappa måste borra det större. Det är väldigt utraget och spänningsfullt då man får kännslan av att Brent nu kommer att möta sitt öde, och det fungerar. Mycket för att de inte använder samma effekt helatiden.

Slutet [spoiler] finns det någon sjuk ironi över då den slutar som den började, med en bilolycka bara detv att den här gången räddade den ett liv. Hela grejen med att han bara råkar köra på Lola kändes lite sådär. Och jag har aldrig gillat det där när de sedan backar över personen. Det är överanvänt. Faktum är att filmen skulle ha slutat tidigare IMO, när han tar sig loss genom att hämta styrka från att tänka på hans nära och kära. Han skulle ha satt borren i ögat på pappan och knuffat ner Lola bland zombisarna. Efter det så känbdes det som att filmen gick lite på tomgång. Det var en twist förmycket att det inte var slut än.
Och så onödigt att döda polis Paul Valentine. Dels så lämnade det hans story oavslutad med att ta reda på vad som hände hans son, och det förstörde Mia's liv ännu mer efter att ha spenderat en massa tid med att förklara henne och hennes beteende. Plus att det är en sådan kliché att personen som kommer till undsättning genast blir dödad.
SAedan önskar jag att man hade fått se vad som hände sedan. En "1 år senare" scen hade varit bra. Nu så slutar det istället med att Carla och Holly kramar om Brent och han slutligen pustar ut och slappnar vilket visseligen var bhra det också men det hade hänt så mycket så jag ville se en försäkran om att allt ordnade sig.

Det här är en bra och annorlunda skräck-thriller men ibland blir den lite förmycket och de går förlångt i saker och ting. Den är också en aning förlång (vilket är ovanligt att jag tycker, speciellt när filmen bara är 1h24min lång) då den avslutar inte IMO där den borde. Men det är en film som är värd att ses om man tål att se tortyr. Den har ett stort djup samtidigt som den också är väldigt galen och flippad så det är ingen vanlig skräckfilm även om den tyvärr ibland faller tillbaka till sådant man har sett innan.

Betyg: 6 kidnappade bal-dejter av 10 (Ja, jag har gått tillbaka till mitt ursprungliga system igen då jag känner att betygen inte får plats på en 1-5 skala. Så jag har nu gått full circle! :P )
-Sora, Kingdom Hearts

#894 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2015 - 18:26

Maze Runner, the (2014) [US]
KONCEPTET: En efter en har de placerats i en liten glänta med bara sitt namn som enda minne. Runt omkring dem sträcker sig en till synes ogenomtränglig labyrint och långsamt lär de sig leva med varandra tills en utgång kan hittas. Så kommer Thomas och deras värld ställs på enda.
DET BRA: Trevlig genomarbetad story med en stor bredd på karaktärerna.
DET DÅLIGA: För min del blir det lite magstarkt att allt ställs på ända och allt börjar gå rätt bara Thomas anländer. Visserligen får vi en förklaring mot slutet om varför det är så – men det är en bit dit.
XC KONSTATERAR: En film som inte är helt utan fel, speciellt inledningen tycker jag kunde skötts snyggare. Thomas möts av förbud och regler men utan några direkta förklaringar om varför det är på ett visst sätt. Kanske är det få som vet, de flesta gör kanske som de tidigt anlända och bara litar på att de har rätt. Sedan känns det trots bredden på karaktärerna lite väl futtigt med en tjej och hon är inte mer än en fotnot. Förhoppningsvis blir det bättre till uppföljaren Maze Runner: The Scorch Trials. Visuellt är den övertygande, specialeffekterna är bra och cgi:n är i princip osynlig. Det som ligger filmen till last är att en väldigt stor del av den känns väldigt mycket som Flugornas Herre mot en annan fond, och man inser rätt snart att det givetvis finns en agenda bakom hela grejen. Filmens har dessutom begåvats med ett rätt trist slut, det passar men bjuder inte på någon överraskning – ens för oss som inte läst boken.
BETYG? 3 kollektivanställda medlöpare av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#895 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 August 2015 - 01:01

Insurgent (2015) [D#02] [US]
BETYG? 3 ändamål som helgar medlen av 3 möjliga.

Kul att du gillade den. :) Här är vad jag tyckte, om du är intreserad.

Jag håller med om det du skriver fast jag var en aning mer kritisk (fast det kanske inte framgår i det lilla jag skrev). Föresten så finns det nya serietidningar som släpps nu somhandlar om ett Maze där det bara är tjejer och så kommer en kille dit.
Här är vad jag tyckte. Jag skrev inte så mycket för det var långt efter jag hade sett filmen.

Agatha Christie's Poirot: Peril at End House (1990)

Captain Hastings har dragit med sig Hercule Poirot på semester till en lyxig resort och den Belgiska detektiven vantrivs från början. Men det ändrar sig när han möter den vackra unga Magdala 'Nick' Buckley som bor i den stora gammla herrgården "End House" bredvid hotellet och får veta att hon under de 3 senaste dagarna nästan har fallit offer för dödliga olyckor men med ren tur har lyckats överleva. Poirot är övertygad om att det handlar om mer än bara olyckor och beger sig till huset där han träffar hennes nära vänner Commander George Challenger, Jim Lazarus och Freddie Rice. Nick har svårt att tro på att hon verkligen är i fara men övertygas av Poirot att kontakta den ända personen hon kan verkligen lita på, hennes blyga avlägsna släkting Maggie Buckley. Snart upptäcker Poirot och Hastings att väldigt underliga saker pågår i och runt End House med människor som beter sig underligt. Utan tydliga motiv så står Poirot framför sin största utmaning hitils. Att lösa ett mord innan det begås.

Första långfilms avsnittet till TV-serien som också är början på säsong 2. Då de säljs också som seperata filmer så har jag valt att betrakta det som en film. :)

Filmen har ett väldigt lugnt tempo och blir inte spännande fören framåt slutet då filmen levererar twist efter twist. En av de bästa är när Nick blir mördad och Poirot hamnar i en djup depprition och en av de sämre är när det visar sig bara vara en fars vilket förstör djupet i Poirot's misslyckande.

Upplösningen är oförutsägbar men förstör också de bästa delarna av filmen. Hela grejen med att Poirot misslyckas, blir deppig och tappar tron på sig själv är väldigt bra. Så det förstör när det visar sig att han bara låtsades.

Filmen har tyvärr väldigt många plotholes. T ex när någon försöker att skjuta Nick i början, något som Poirot är vittne till. Hur gick det till? Och framförallt varför gjorde Nick det? Det fanns ingen orsak att göra det här inför en främling såvidar hon inte visste att han var Poirot och planerade det men då är frågan hur hon visste att han skulle bo på resorten och varför hon skulle blanda in en mästerdetektiv. Likadant att hon nämner försöken på hennes liv. Hur hade hon ens tänkt avsluta det hela utan att de skulle hitta en mördare? Och varför ljuger Poirot för Captain Hastings och Miss Lemon så att de tror att Nick är död och låter dem oroa sig för honom?
Nu har jag inte läst boken så jag vet inte om det hela förklaras där men jag skulle tro att det görs för Agatha Christie var känd för sin nogranhet även om det säkert känns ologiskt även där. Så hur kommer det sig? Jo, Agatha Christie hade ett väldigt unikt sätt att skriva deckare vilket också var hemligheten bakom hennes framgång. Hon skrev först berättelserna utan mördare. När hon sedan nåde slutet så var det först då som hon tänkte ut vem mördaren skulle vara. Sedan gick hon igenom berättelsen och gjorde ändringar, satte dit ledtrådar (hennes filosofi var att läsaren alltid skulle kunna räkna ut vem mördaren var och hade tillgång till samma information som de som skulle lösa morden hade, ännu en av orsakerna hennes berättelser är älskade för man får ett stort "aha" när det förklaras) och skrev sedan avslutningen där allt förklaras. Nackdelen med hennes system är väl att vissa saker i berättelsen kan sedan kännas ologiska när det visar sig saknas orsak till dem.

Sedan har vi Poirot's underliga rättvisa. I ett avsnitt under säsong 1 låter han en mördare komma undan då mordet var ett dråp och här låter han mördaren begå självmord.

Det här är iallafall en bra TV-film jag kan rekomendera.

Betyg: 7 misslyckade mordförsök av 10
-Sora, Kingdom Hearts

#896 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 August 2015 - 07:22

Jag håller med om det du skriver fast jag var en aning mer kritisk (fast det kanske inte framgår i det lilla jag skrev). Föresten så finns det nya serietidningar som släpps nu somhandlar om ett Maze där det bara är tjejer och så kommer en kille dit.
Här är vad jag tyckte. Jag skrev inte så mycket för det var långt efter jag hade sett filmen.

Tack för länkarna, intressant att vi bägge ogillade slutet på Maze Runner. :)
En del av mig ville vara mer kritisk men det r svårt att hitta det där som gör att den inte når upp till samma nivå som Hunger Games och Divergent.

fqq5BYam.jpg

#897 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 August 2015 - 16:15

Efter gårdagens äventyr i Bamseland stiftar jag bekantskap med en film plockad ur /Films "How Did This Get Made"-arkiv.

**
Theodore Rex (1995) [US]
¤ Tack slashfilm.com.
KONCEPTET: I en framtid skapligt avlägsen oss i ett alternativt universum (även det på behagligt avstånd från oss) har man återupplivat dinosaurierna och Theodore Rex är dinosaurien som tog sig genom polisskolan. När någon börjar döda medlemmar ur den förhistoriska delen av befolkningen får Theodore sitt första riktiga fall – och paras ihop med Katie Coltrane; en av styrkans tuffingar...
DET BRA: Den här är underhållande och rolig på det där underbara: sitter med matluckan på vid gavel filmen igenom-sättet. Den är inte klok på en fläck.
DET DÅLIGA: Kunde haft en bättre berättarteknik, dialogen kunde avgjort behövt en finputsning eller två och man dras inte med i äventyret på ett sådant sätt som man kanske skulle ha önskat.
XC KONSTATERAR: Storyn är riktigt bra och karaktärerna lika bisarra som resten av filmen, men det märks kanske lite för tydligt at man försöker vara rolig. Whoopie gör ett bra jobb i en roll som hon dels känns aningen felcastad i och som hon faktiskt gjorde sitt bästa för att ta sig ur. (Det är faktiskt aningen svårt att avgöra om Katies dåliga attityd är en del av manus eller en del av Whoopis missnöje). Men uppenbart är att filmens och hennes humor kanske inte riktigt spelar efter samma notblad här. Visuellt är det dock en riktig fest, snygg visuell stil och proppad med klassiska special effekter. Gillade musiken också, trots att den så här i efterhand känns lite anonym. Det är svårt att kalla den här filmen för "bra" och med sina 35 millar så är det en film som dumpats till direkt-till-vhs-marknaden känns nästan överambitiös, men det är samtidigt svårt att tycka illa om den. För det är riktigt snyggt, faktiskt välskrivet och bisarrt underhållande. Kan man i sitt hjärta uppskatta Howard the Duck (som hade premiär nästan på dagen nio år före den här) kan man avgjort ge den här filmen en chans.
BETYG? 2 påskyndade istider av 3 möjliga.[/font]

fqq5BYam.jpg

#898 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 August 2015 - 00:33

Mr. Wong: The Fatal Hour / Mr. Wong at Headquarters (1940)

Captain Sam Street's liv vänds upp och ner när hans bästa vän, Dan O'Grady, hittas mördad. Journalisten Roberta 'Bobbie' Logan och James Lee Wong ställer genast upp för att hjälpa deras vän att lösa mordet och spåren leder till klubben Neptune vid hamnen, ett ställe ägt av den skumma Harry 'Hardway' Lockett och fullt med intriger. men det blir svårt då deras ända ledtrådar är att Dan jobbade med att infiltrera en smugglar liga, sjömans kläderna han hade på sig när han dog och en flera hundra år gammal Jade sten. 

4:e filmen i serien om Hugh Wiley's Kines-Amerikanska privatdetektiv James Lee Wong, mer känd som Mr. Wong, med Boris Karloff i en av hans mäst ikoniska roller.
Captain Street's on-and-off dejt journalisetn Roberta 'Bobbie' Logan är med igen.

Jag diggar fjärkontrollen till radion som är lika stor som en modern stereo. :P

Fatal Hour indeed. 4 mord under filmens gång. Slutet var inte helt förutsägbart. Inte fören den ena skurken blev lurad och man insåg att det bara fanns en misstänkt kvar. Och Bobbie räddade dagen i slutet... och svimmade när det sedan var över. :P Måste säga att jag gillar hennes karaktär och de scener hon har med Captain Street. Mycket spännande och bra. Hela grejen med att låta Neptune och de kopplade dit få mycket screen-time var en smart idé då det låter en lära känna alla inblandade lite mer. Tillsammans med 2:a filmen The Mystery of Mr. Wong (1939) så är den här nog en av de bästa i serien. Jag kan rekomendera den här filmen till andra som gillar klassiska deckare.

Betyg: 7 mordoffer av 10

-Sora, Kingdom Hearts

#899 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 August 2015 - 00:54

@XC & Cruz: Trevligt att få läsa era omdömen till The Maze Runner. Jag har tänkt att se filmen men det har inte blivit av än. Nu kan jag dessutom skruva ner mina förväntningar en anining med tanke på vad ni har skrivit.

@XC: Bamseland? Har du sett den senaste animerade filmen nu och vad tyckte du om den i sådant fall?

Sedan känns det trots bredden på karaktärerna lite väl futtigt med en tjej och hon är inte mer än en fotnot. Förhoppningsvis blir det bättre till uppföljaren Maze Runner: The Scorch Trials.

En snabb översikt av rollistan till uppföljaren över hos IMDb skvallrar om att det är typ 15+ kvinnor som är listade att ha någon form av roll i filmen. Känns positivt om man jämför rollistan med den till den första filmen.

#900 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 August 2015 - 08:26

Maze Runner är bra om än inte helt utan problem. Jag hade gärna sett mer av själva labyrinten och mindre av flugornas herre. Skall bli intressant att få läsa boken sedan, den ligger på hyllan sedan en tid tillbaka.

Jupp, jag såg Bamse och Tjuvstaden här om dagen, orkade inte posta något omdöme bara. Jag tyckte den var bra, trogen sin förlaga och föregångare samt snyggt uppdaterad till den nya tekniken. Charmig och genomsnäll, ingen är riktigt elak och den blir aldrig riktigt läskig. Bäst har man fått till Vargens historia, man känner verkligen med honom när han tror Bamse svikit honom. Dubben är kanske det svagaste kortet den kändes, med undantag för Magnus Härenstam, aningen oinspirerad. Men det kan iofs ha att göra med att det är en riktig dubb denna gång och inte en enda berättaröst som de gamla kortfilmerna.

F.ö. så tror jag det betyder jag landar på 3 animerade filmer denna månad, så många har jag nog inte sett på kort tid på väldigt länge.

fqq5BYam.jpg