Vad läser du just nu?
Posted 20 January 2010 - 11:04
Du (och andra) har snackat väldigt gott om Invincible så får ta och kolla upp den när jag får tid.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 20 January 2010 - 11:13
Posted 20 January 2010 - 11:18
För att fortsätta hypa grejer jag nämnt tidigare så är Gotham City Sirens och Red Robin två tidningar som är kul varje månad, Gotham City Sirens för att den är alltid underhållande och rolig, och Red Robin för att det är en riktigt tuff superhjältetidning med en bra huvudkaraktär.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 28 January 2010 - 19:39
JMS fortsätter göra "oneshots" i den här tidningen och han har en såpass udda "team up" (även om det inte är det bästa ordet att beskriva storyn på) med The Atom& The Joker. Intressant nummer som visar en variant av Jokerns uppväxt och storyn har även med en scen från The Dark Knight! gäst tecknarna Chad Hardin och Justiano gör ett mer än godkänt jobb. Som alltid så vet man ju inte riktigt hur mycket (om något) av vad Jokerns minnen visar är sanning, gillar också de problem Atom tvingas lösa i nummret.
Batman: The Widening Gyre #4
Kevin Smiths miniserie fortsätter. Ett skapligt nummer där jag gillar Flashback-scenerna med Nightwing och Outsiders bäst. Helt ok och Art Thibert funkar bra som tuschare åt Walter Flanagan. Är dock inte lika bra som Smiths Green Arrow vilket är synd. Sen ibland känns det som Smith liksom verkligen vill ha med såpass mycket sex,våld och svordomanr han kan eftersom hans serier brukar inte bli censurerade på samma sätt som kanske någon mindre känd författares. Jag har inte något emot sånt om det känns naturligt,men här känns det ibland lite så att han "is trying too hard". Som jag sa tidigare, Flashback scenerna är bra och sen är det rätt kul att se Catwoman i sin gamla dräkt.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 03 February 2010 - 20:54
Wolverine origins : - Deadpool
Vol 5
Artist: Steven Dillon, Stephen Segovia
Writer:Daniel Way
Har ju fastnat för mr Deadpool & är Wolverine en gammal favorit.
Storyn är inte så svår att hänga med, men det är lite rörligt med karaktärerna.
Speciellt då det kommer till Wolverines släkt
Bonus så får man se/läsa när Deadpool jäklas med Wolverine.
Tycker det är så trevligt då de försöker ha ihjäl varandra.
Vilket är svårtpga läkesfaktorerna.

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto
"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."
Posted 20 February 2010 - 20:52
Posted 23 February 2010 - 17:26
11 samlingar och den här serien visar inga tecken på att tackla av. Men jag börjar ana ett slut i horisonten för serien om nu det är dit Kirkman vill. Den här volymen är minst lika brutal och hjärtslitande som tidigare och det slår mig att det verkligen inte finns en chans att den kommande TV-serien kommer att vara i närheten av så känslomässigt tärande som serietidningen. Och ska jag vara lite kritisk så börjar det kännas lite överstyr ibland över vad Kirkman utsätter sina stackars karaktärer för. Först trodde jag aldrig att jag riktigt skulle komma över hur fängelse arcet slutade men jag gillar faktiskt den riktning som serien har tagit nu.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 23 February 2010 - 17:39
Posted 10 March 2010 - 00:36
Manus: Dara Naraghi
Teckningar: Salgood Sam
Första gången jag läser IDWs Ghostbusters serier och det är en oneshot med Alla Hjärtans Dag tema. Ghostbusters är baserade på filmversionen och Naraghi gör det rätt bra, karaktärerna "låter" som de ska och man kan höra Bill Murray och andra leverera sina repliker när man läser det. Salgood Sams teckningar är ok.. grejen är att IDW har inte den typen av budget Marvel eller DC har. Spöket, en gubbe som vägrar lämna en kvinnas lägenhet, ja spöket är rätt bra tecknad, likaså vissa av de lite mer actionfyllda scenerna. Karaktärerna ser dock ibland like konstiga ut, speciellt när det ska vara scener där folk gör enkla grejer, som att gå, eller att sitta/stå på ett naturligt sätt. Stilen är lite cartoony, och inte på samma nivå som man skulle förvänta sig om man läste något publicerat av t ex Marvel. Storyn är dock helt ok, och jag kan tänka mig att kolla upp lite mer av IDWs Ghostbusters serier.
Blackest Night #7
Manus : Geoff Johns
Teckningar: Ivan Reis
Har läst om #6, och nu läst #7 av DCs/Geoff Johns, Green Lantern relaterade event och ja...alltså det här rätt bra. Det har varit bra så att både Batman och Superman miniseriena som handlade om Blackest Night var riktigt skrämmande och bra. Och den här huvudminin är det också. Det är otäckt när så många av DCs karaktärer gör comeback från andra sidan som hemska elaka Zombies, och den mängden av karaktärerna som dör och förvandlas till elakingar är rätt många.. Man tvingas läsa om grejer för att förstå allt. Förutom att vissa blir elaka zombies så får andra kända DC karaktärer diverse olika ringar, det finns ju en massa olika power-rings, gula,röda, lila etc.
Ja kortfattat, en massa händer, det är ibland helt sjukt våldsamt,och en massa karaktärer medverkar. Men sen är det också rätt bra skrivet så att man vill ju veta vad som händer och Ivan Reis är en väldigt duktig tecknare.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 10 March 2010 - 05:55
Och Ghostbusters? Tres coolt.
Posted 10 March 2010 - 23:20
https://shop.idwpubl...ostbusters.html
Jonah Hex #53
Manus: Justin Gray&Jimmy Palmiotti
Tecknare : Billy Tucci
Kollade upp Jonah Hex, och gör det då och då. Det är kul hur DC har olika genrer, även under vanliga DC-loggan och inte nödvändigtvis under sina andra imprints. Det här typisk västern med fullt språk, elaka människor och våld. Även handlingen kretsar kring ett tågrån
Ungefär vad man förväntar sig och fint tecknat nummer av Billy Tucci. Det här är ju också mer det vanliga Western-stuket som man kör med. Filmversionen har lite mer av de övernaturliga grejerna som tidigare Vertigo-utgivna versionen hade.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 24 March 2010 - 22:53
Manus: Kevin Smith
Teckningar : Walter Flanagan
När Kevin Smith började göra Batman serier för DC så berättade han stolt att han hunnit göra manusen i förväg så det blir inga dryga förseningar som man ofta varit van med när han skrivit seriemanus. Det roliga här är dock att tecknaren är en polare till Kevin Smith, Walter Flanagan, och vad jag förstått så är det hans missande av deadlines som gjort att det enda blivit en hel del förseningar. Nåja, nog gnäll om detta.Som jag nämnt så funkar Art Thibert bra som tuschare till Flanagan och jag tycker att den här minin är en förbättring när det gäller teckningar i jämförelse med Batman:Cacophony. De best tecknade scenerna här är de med Mr.Freeze och nya karaktären Baphomet. Jag gillar även de olika dräkterna Catwoman synts i
Batman&Robin #10
Manus: Grant Morrison
Teckningar : Andy Clarke
Riktigt kul det här som vanligt.Batman och Robin, Dick Grayson och Damian Wayne börjar få ledtrådar om Bruce Wayne och en massa spännande grejer händer i Wayne Manor. Tidningen är underhållande och "typisk serietidning". Jag gillar de ledtrådarna Dick, Damian och Alfred hittar i Wayne Manor och jag gillar den här mystiska Mr.Sexton. Andy Clarkes teckningar är också bra och måste säga att det är kul att Frank Quitelys omslag faktiskt har en hel del att göra med vad som händer i tidningen
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 25 March 2010 - 09:13
Posted 25 March 2010 - 18:20
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 26 March 2010 - 18:30
Nu har jag i alla fall tagit tag i problemet och har precis läst The Death of Superman, Funeral for a Friend och nu är jag inne på Return of Superman. För första gången kan jag tillägga
Winter is Coming
Posted 26 March 2010 - 23:41
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 27 March 2010 - 04:38
Försökte läsa den själv i ett sträck, förra året, men det gick inte. Kom igenom en tredjedel, sen fick det bli flera månaders paus. Sen ytterligare en tredjedel... paus några månader, och så slutklämmen med Stålis återkomst.
Riktigt jobbigt var det faktiskt... och grymt besviken blev jag, att det faktiskt VAR jobbigt. :| Känns väldigt genomsyrad av 90-talet, hela storyn, vad gäller berättarteknik, UNDERLIGA omgjorda karaktärer osv, och sist men inte minst teckningsstilen som användes... Som sagt, grymt besviken.
Där slog nog Death of The Dream, och Captain America REBORN denna story med hästlängder. Ja, det är nästan så man vill att DC ska skämmes för att dom inte var lika bra då, som Brubaker och Co var nu! BAH!!
Posted 27 March 2010 - 09:23
Posted 27 March 2010 - 10:35
Där slog nog Death of The Dream, och Captain America REBORN denna story med hästlängder. Ja, det är nästan så man vill att DC ska skämmes för att dom inte var lika bra då, som Brubaker och Co var nu! BAH!!
Tycker att det är lite svårt och att jämföra grejer från olika tidsperioder sådär. Jag gillar mycket av den hela den Superman sagan. Den har ju det problemet att det är lite för långt men annars så uppskattar jag det som Roger Stern skrev. DC har inget att skämmas över just det eventet, finns många andra event, och många serier från 90-talet man dock kan skämmas över absolut.
Det är troligtvis lite mer rättvist att jämföra "Captain America Reborn" med typ Green Lantern: Rebirth eller kommande "The Return of Bruce Wayne" än något som gjordes för 17 år sedan.
Edited by super85, 27 March 2010 - 17:31.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 27 March 2010 - 10:50
Posted 27 March 2010 - 23:00
Winter is Coming
Posted 28 March 2010 - 21:58
Manus: Andy Diggle
Teckningar: Jock, Nick Dragotta, Alé Garza
Tredje TPBn av The Losers innehåller #13-19 av tidningen. En hel del gästartister i den här som är lite störande. Dragotta är helt ok, men föredrar Garzas teckningar. Annars är ju Jocks teckningar helt perfekta för The Losers. Första halvan av boken fokuserar mer på Aisha och vi får veta mer om henne. Mycket av känslan i den här tredje TPBn är just att man ska lära känna mer om karaktärernas historia och den andra halvan berättar The Losers "origin story" där vi får följa gruppen på Uppdrag i Pakistan 1998. Fortfarande så håller det här hög klass och är en serie jag kan varmt rekommendera. Humorn är ofta lysande, och de många brutala krigsrelaterade scenerna är riktigt starka. Sen är karaktärerna intressanta. Jag hoppas filmen lyckas med att behålla en hel del av vad serien skapat.
Superman: Braniac
Manus: Geoff Johns
Teckningar: Gary Frank
Den här TPBn samlar material från Action Comics #866-870, och Superman: New Krypton Special #1
En väldigt bra Superman berättelse skriven av Geoff Johns. Mycket med Johns Superman grejer är Richard Donner inspirerat och han har ju tidigare skrivit ett par Action Comics berättelser just med Donner. Braniac i den här version är en riktigt otäck skurk och jag gillar den hela tonen med honom och hans robotar som hemska och brutala Sci-Fi monster. Lite Terminator känsla får man av dem när de börjar göra elakheter mot Kryptonier i början av storyt. Gary Franks stil är väldigt mycket Donner/Reeve / Superman Returns/Brandon Routh, inget fel med det sådär. Det funkar bra här och jag gillar verkligen Gary Franks stil. Scenerna med Clark Kent på Daily Planet är roliga, och jag gillar scenen mellan honom och Cat Grant och hur väluppfostrad Clark är i den. Riktigt kul Clark Kent humor utan att det blir överdrivet "hihi han springer mot dörrar" som det lätt kan bli om man inte fattar tonen med karaktären.Finns en hel del sorgliga scener i boken som Gary Frank tecknar dem helt lysande och Johns skriver dem på ett väldigt professionellt sätt. Action finns det också, eftersom well det är en TPB med lösnummer från Action Comics.
En väldigt bra Superman berättelse tycker jag.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 27 April 2010 - 13:16
Manus: Geoff Johns Teckningar: Ivan Reis
Ja slutet var inte att nästan alla blir elaka zombies och de som inte blir det blir ledsna. Var en del sådant också men den här har ju nästan ett lyckligt slut där man ändå ger oss vissa svar och rättar till tidigare jobbiga storys. Geoff Johns är duktig på få allt hålla ihop och nu när man läst färdigt miniserien så märker man att man fattar åtminstone typ 80% av allting. Rätt bra. Och teckningarna var fina också. Blackest Knight går att läsa utan att läsa de andra tie-in serierna, och bör nog läsas så att man läser hela på en gång eller åtminstone 3-4 nummer åt gången. Men ja, det här var rätt bra för att vara ännu en av "vi pumpar ut allt cash vi får av fansen"-event. Rekommenderar den , super-zombies blir riktigt otäckt med DC-kopplingen och slutet är riktigt bra. Geoff Johns har ju lyckats att göra Green Lantern till en kioskvältare och man förstår varför. Det här kunde ha blivit en "allting är mörkt och det blir bara värre" grej men den blev något mer. Jag uppskattar det.
The Brave and The Bold #33
Manus: J.Michael Straczynski Teckningar: Cliff Chiang
En väldigt speciell Ladies Night Out med Zatanna, Wonder Woman och Barbara Gordon/Batgirl. En fint skriven och trevligt tecknad serie som till utan är lättsamt och roligt,men där slutet blir väldigt känslosamt. En bra story.Humorn fungerar och JMS hittar karaktärernas röster på ett bra sätt tycker jag. TBATB fortsätter att hålla en hög nivå varje månad och är en lättillgänglig tidning för folk som inte orkar med crossovers. Bra att DC har en del sådana också
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 19 May 2010 - 16:52
Posted 09 June 2010 - 07:18
Köpte den för att jag älskar boken och har redan tre volymer med serier om The Escapist. Har redan hunnit läsa igenom halva albumet och förmodligen dröjer det inte länge förrän jag har läst ut hela.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007