Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#876 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 February 2009 - 04:21

The Wrestler
Gripande och tragisk film om en amerikansk wrestlers liv efter rampljuset har slocknat. Mickey Rourke som redan innan varit omtalad i titelrollen briljerar i att visa både fysisk och känslomässig smärta. Precis som i Requiem for a Dream skildrar Darren Aronofsky ett mörkt och osminkat människoöde. Kameran följer ofta med bakom Rourke och ger både en dokumentär känsla och imiterar också kameran som brukar följa wrestlare bakom kulisserna på väg ut mot ringen.

Ingen feel good film direkt men förbaskat bra.

8/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#877 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 February 2009 - 09:25

(scenerna med autobots i sams föräldrars trädgård tillhör filmens bästa)

Såg den nyss... och längre recension kommer, men... Jag tror inte jag skrattat så mycket på länge som i den scenen. :lol2:

Skönt att det finns andra än jag som älskar den scenen. :lol: Vissa fans hatar ju den scenen innerligt. *Host*Kermit*Host* :P

Va? Det är inte den scenen jag "hatar", nu blandar du ihop mig med någon annan. Satt och skrattade iaf en del på bio. Det jag inte gillade var alla slow motion-scener med militärer i motljus, det mådde jag illa av.
*Hockey och superhjältar*

#878 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 February 2009 - 10:44

(scenerna med autobots i sams föräldrars trädgård tillhör filmens bästa mest korkade och banala).

Fixade det där.

#879 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2009 - 10:53

Det är tur att vi är olika Mjolnir. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#880 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 February 2009 - 12:56

Transsiberian
Helt OK TV-thriller.

5/10

TV-Thriller? Allvarligt?

Utveckla gärna den tanken lite. :)

#881 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 February 2009 - 13:50

Skönt att det finns andra än jag som älskar den scenen. :lol: Vissa fans hatar ju den scenen innerligt.

Jupp. Fanboyz hatar säkert den men jag bryr mig mindre om det. Det var så himla skoj att se de mäktiga robotarna uppträda som omedvetna småbarn. Mycket roande. Det var här som filmen började starta för Shia-delen, som annars var pinsamt dålig i början.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#882 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 February 2009 - 13:52

Transsiberian
Helt OK TV-thriller.

5/10

TV-Thriller? Allvarligt?

Utveckla gärna den tanken lite. :)

Satt igår kväll och försökte bena ut det lite men det gick inte så bra... ;) . Tyckte att den ganska standard, helt enkelt: inga större överraskningar i handlingen utan den tuggade på rätt bra (hade hoppats på mer där). Skådespelarna gör bra ifrån sig, möjligen blir jag lite besviken på Woody Harrelson som bara gör en "standard-Woody" ;) - han kan så mycket mer. Men det handlar mer om hur man utnyttjar honom. Sedan blev jag mot slutet lite irriterad på Emilys roll: det är väl för f-n bara att BERÄTTA! På det hela taget är rollerna rätt klyschiga och ger inget djup.

Så: några plus, några minus på i stort sett varje område, det hamnar i mitten.

Edited by Fiskrens, 09 February 2009 - 13:59.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#883 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 February 2009 - 13:59

Såg den nyss... och längre recension kommer, men... Jag tror inte jag skrattat så mycket på länge som i den scenen. :lol2:

Skönt att det finns andra än jag som älskar den scenen. :lol: Vissa fans hatar ju den scenen innerligt. *Host*Kermit*Host* :P

Här är en till som gillar den scenen :lol: Ser ju så j*vla kul ut när dessa stora autobots försöker gömma sig i en liten trädgården :lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#884 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 February 2009 - 14:09

Var det bara jag eller var det en tavla av Roland the Gunslinger som han satt och målade på där i början?

Nope, du såg rätt. Den och övriga målningar du ser i den scenen är gjorde av Drew Struzan.

Fiskrens: Iofs håller jag inte med dig men det är alltid kul att få någon annans syn på det man sjläv gillar. Angående Emily och hennes beteende så köper jag det med tanke på i vilken pressad situation hon är i. Svårt att veta hur man själv skulle göra men jag upplever det som att hon är trängd, alienerad, utlämnad osv.

Antar att du har sett hans tidigare filmer The Machinist och Session 9? Tycker du om dom?

Kan hålla med om att dom två är lite mer unika än vad Transsiberian är och att den filmen är hans mest lättillgängliga hittills. Jag gillar den mycket men en del kan nog uppleva den som rätt ordinär.

Edited by Cartman, 09 February 2009 - 14:10.

#885 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 February 2009 - 15:17

Jo, tyckte allt att scenen med Autobots i trädgården var en av filmens höjdpunkter faktiskt. Och hatade den inte direkt, en svag trea skulle den få av mig. Michael Bay hade kunnat hållas mer tillbakadragen med många saker dock.

#886 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 09 February 2009 - 15:46

Igår kväll såg jag "The Goonies - Dödskallegänget" för första gången på TV4Film. Vet inte hur det kunde dröja mer än 20 år innan jag äntligen såg den, men jag blev knappast besviken. Hade haft nån förutbestämt uppfattning om att det skulle vara nån pluttinuttig familjefilm, men det kunde jag inte ha haft mer fel om.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#887 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 February 2009 - 16:15

Fiskrens: Iofs håller jag inte med dig men det är alltid kul att få någon annans syn på det man sjläv gillar. Angående Emily och hennes beteende så köper jag det med tanke på i vilken pressad situation hon är i. Svårt att veta hur man själv skulle göra men jag upplever det som att hon är trängd, alienerad, utlämnad osv.

Till en början tyckte jag det med, men när det kom till tortyrscenen i källaren tyckte jag bara att det blev absurt.

Antar att du har sett hans tidigare filmer The Machinist och Session 9? Tycker du om dom?

Näe... The Machinist var jag sugen på men när den fick blandat mottagande förpassades den längre ned på listan över filmer att se. Sedan (det här var småbarnsåren) ko det nya filmer... Nu åker den upp igen :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#888 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 February 2009 - 16:25

Igår kväll såg jag "The Goonies - Dödskallegänget" för första gången på TV4Film.

Första gången någonsin?

Tycker det är en helt fantastisk film. En sådan där man såg under uppväxten och som har hängt med under alla år och dessutom aldrig varit dålig.

Till en början tyckte jag det med, men när det kom till tortyrscenen i källaren tyckte jag bara att det blev absurt.

På vilket sätt då. Att dom inte agerade annorlunda? Kan tycka att det är lite lustigt att dom inte försöker ta med sig Abby. Speciellt då Emily hyser sådan omtanke över henne genom större delen av filmen.

Näe... The Machinist var jag sugen på men när den fick blandat mottagande förpassades den längre ned på listan över filmer att se. Sedan (det här var småbarnsåren) ko det nya filmer... Nu åker den upp igen :)

Gör det. The Machinist är riktigt bra (men det tycker jag ju även Transsiberian är ;) ) medans Session 9 är lite mera "spretig". Får hålla tummarna att jag får ta del av vad du tycker om filmerna någon gång framöver. :)

===

Doomsday

Fin hyllning till den postapokalyptiska genren och flera av dom kultfilmer inom genren som kom under 1980- talet och framåt. Neil Marshall har ett utmärkt "track record" i min bok och jag börjar undra om han någonsin kommer göra mig besviken på en film. Hittills har jag inte blivit det iaf. Hans nästa film verkar bli ett inlägg i "sword and sandal" genren.

Det bästa med Doomsday är handlingen. Skådespelarna lämnar lite att önska och mest av allt önskar jag att man inte hade castat Malcolm McDowell i filmen. mer överskattade skådespelare får man leta efter. Rhona Mitra är rätt bra val till rollen hon spelar. Känns övertygande och det här kanske till och med är en av hennes bättre roller IMO. Inte för att den är perfekt, långt ifrån. Men mer att den känns som klippt och skuren för henne.

Det var även kul att återse Bob Hoskins. Det var ett bra tag sedan att jag nästan glömt bort honom.

Missade dock att det var Alexander Siddig i rollen som Hatcher. Eller jag var väl inte tillräckligt uppmärksam helt enkelt.

Sedan skulle jag gärna vilja veta vad det är som skiljer den oklippta versionen (den jag såg) mot bioversionen.

Edited by Cartman, 09 February 2009 - 16:40.

#889 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 February 2009 - 17:53

Va? Det är inte den scenen jag "hatar", nu blandar du ihop mig med någon annan. Satt och skrattade iaf en del på bio. Det jag inte gillade var alla slow motion-scener med militärer i motljus, det mådde jag illa av.

Sorry. Jag hade för mig att du inte gillade den. :blush:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#890 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 February 2009 - 18:01

Lugnt. :)

Men anta inte att det alltid är jag som ogillar saker. Det finns saker med Transformers jag inte gillar, robotarnas utseende till stor del och vissa grejer av Bays regi, men i det stora hela var jag ju mycket underhållen i biosoffan och köpte filmen på DVD, förvisso till extrapris... :)

#891 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 09 February 2009 - 18:21

...och sånt där som att huvudskurken-som-nyss-förvandlade-sig-till-jetplan helt plötsligt måste klättra upp i en byggnad kan man ju bortse från ;)

#892 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 February 2009 - 22:33

Doomsday

Jaaa! Carty såg den! Och uppenbarligen dissade han den inte helt. :)

Ingen aning vad som skiljer den. Får jag tag i den oklippta någon gång lovar jag berätta det om ingen sagt något tidigare.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#893 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 10 February 2009 - 00:21

Vem kan motstå Doomsdays fullkomligt orgastiska postapokalyps?

Neil Marshall ftw!
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#894 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 February 2009 - 00:25

Jag kan.

Doomsday var riktigt dålig. Jag förstår inte att så många gillar den.

-Gangstagrass

#895 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 February 2009 - 02:00

Death Race
Jag blev mest sugen på att se om Death Race 2000 som jag tyckte om ganska mycket när jag såg den för en herrans massa år sen. Det här var väl en halvdan remake. Problemet är väl att den tar sig själv för seriöst för att vara en sån här film. Någonting som originalet inte hade några problem med. Men den funkar som popcorn rulle. Statham passar i såna här roller även om jag hellre hade sett honom i RocknRolla.

4/10

-Gangstagrass

#896 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 February 2009 - 11:43

Sentinel: Yay! Carty. ;) Jag tyckte den var riktigt bra. Var väl bara småsaker jag störde mig på, då speciellt Malcolm McDowells medverkan.

Jag kollade in IMDbs sida över "Alternative Versions" som brukar vara en pålitlig källa när det kommer till skillnader mellan olika versioner av en film. Där hittade jag oväntat ingenting. Om du hittar någon relevant info så säg till. :)

dukeofnewyork: Antar att du även gillar Neils tidigare filmer? :D

Edited by Cartman, 10 February 2009 - 11:44.

#897 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 February 2009 - 15:15

Jag kollade in IMDbs sida över "Alternative Versions" som brukar vara en pålitlig källa när det kommer till skillnader mellan olika versioner av en film. Där hittade jag oväntat ingenting. Om du hittar någon relevant info så säg till. :)

Will do!

BTW: jag är halvvägs igenom filmerna nu så det närmar sig för en saftig post här snart. ;)

#898 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 February 2009 - 23:17

D-Tox
Stjärnspäckad slasher-thriller om en Polis som blir alkoholist och beger sig till ett D-Tox center för poliser mitt ute i ingenstanns. När pasienterna börjar dö en efter en så inser han att något är fel.
Mycket spännande och bra. Intro-delen är riktigt bra då den visar hans liv innan han blir alkoholist.
Med bla. Sylvester Stallone, Kris Kristofferson, Robert Patrick, Charles S. Dutton, Jeffrey Wright, Sean Patrick Flanery, Dina Meyer och Tom Berenger.
8/10

Edited by Crusader, 10 February 2009 - 23:26.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#899 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 February 2009 - 03:00

[REC]
Jag undrar lite om jag hade tyckt bättre om den här filmen om jag inte hade sett Cloverfield först. Nu var iofs inte Cloverfield den enda film jag sett med det här konceptet heller. Men just i Rec kände jag att jag började störa mig på det. Det har alltid varit kantat av problem. Som motivation till varför fotografen fortsätter filma trots att han befinner sig i livsfara, eller inte hjälper till i vissa situationer utan istället står och filmar. Nödvändigt för filmen men svårt att motivera. Rec gör ändå ett par roliga saker som stöta till micken så ljudet försvinner till och från i nån minut eller när dom smygfilmar genom ett fönster när polisen och brandmannen vaknar upp. Å andra sidan gör dom en del idiotiska grejer också som när reportern vill spola tillbaka och kolla att dom fått med allt och man ser i filmen hur hon spolar tillbaka. Vem som helst vet att det inte går att spela in och titta på det man spelat in samtidigt. Inte om man använder band iaf vilket dom gjorde.

Sen gör dom det klassiska misstaget med att försöka förklara hur det hela har gått till. Jag bryr mig inte och det blir bara fånigt. Speciellt när dom, istället för att leta en utväg, börjar filma väggarna och ta reda på vad det är för snubbe som bor där. Vem sjutton skulle bry sig om det i det läget? När lampan i kameran dör lyckas dom dock få till en riktigt bra och kuslig stämning som tyvärr vara alldeles för kort.

4/10

Edited by Wylie Times, 11 February 2009 - 12:09.

-Gangstagrass

#900 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 February 2009 - 04:38

[●REC]

Bra Zombie skräckis. Gillar upplägget och det hela funkar bra. Kul att de lyckades få in lite av bakgrunden också. Troligen därför det var journalister i huvudrollen. Ingen annan skulle bry sig om sanningen i ett sådant tillfälle.
Tyvärr så blev jag spoilad pga trailer till den amerikanska remaken som börjar med att berätta att ingen överlevde och visa slutscenen när tjejen blir ivägdragen. :rolleyes:
Verkade vara bra skådespelarinsatser (lite svårt att veta när man inte fattar vad de säger).
Ska bli kul att se om [●REC] 2 lyckas bygga på det här och göra det bättre eller om det blir som med Blair Witch, en 2:a som bara blir skit.
Ett plus är ju också att tjejen som var huvudrollen var väldigt söt. :D
7/10
-Sora, Kingdom Hearts