Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#876 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 May 2011 - 20:06

The Dark Crystal (1982)

Jim Henson och Frank Oz låg bakom denna film vilket är uppenbart då man ser figurerna här som känns igen från föga okända Mupparna. Samma stil, utseenden och läten. Men då jag ej är ett större fan av Mupparna så drar det ner filmen en aning i mina ögon. Blir lite för mycket ibland med de barnvänliga figurerna, deras agerande/sätt emellanåt och vissa läten de kläcker ur sig. För övrigt är det ett gedigt hantverk som håller än idag och med en story som är enkel, men fungerar bra.

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#877 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 May 2011 - 22:13

Minotaur (2006)

Kill the God, slay the Beast

"I hans labyrint leder alla vägar till döden
I en glömd tidsålder för länge sedan förslavades antikens riken av det ondskefulla imperiet Minos. De dyrkade en behornad avgud som gav dem makt och i gengäld krävde en grym tribut: vart tredje år tvingas byarna på andra sidan havet lämna ifrån sig unga män och kvinnor som levande offer till det fasansfulla vidundret Minotaur.

Unge Theo plågas svårt av minnet av sin älskade som tagits ifrån honom. Övertygad om att hon ännu är vid liv låter han sig frivilligt fängslas och förs över havet till Minos mörka palats. Tillsammans med sina följeslagare tar Theo upp kampen mot tyrannerna och den ohyggliga besten i en labyrint där alla vägar leder till döden."

Tom Hardy i huvudrollen är behållningen med filmen trots att han inte har ett manus som är alltför lysande att jobba med. Övriga skådespelare är av skiftande kvalitet. Inga stjärnskådisar direkt och några spelar sämre än andra, som Tony Todd som spelar över så det sjunger om det.

En film som snabbt kommer att förpassas till ett mörkt hörn i mitt arkiv. Ingen spänning att tala om, tråkigt manus och karaktärer. Vissa specialeffekter fick godkänt, men själva besten var inte så värst skräckinjagande. Förstår inte varför regissören envisas med att visa besten fullt ut då den bara ser löjeväckande ut. Lite mer spännande kanske det kunnat bli om man fått använda sin fantasi i stället. Det som brukar fungera bäst kan jag tycka.

1/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#878 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 May 2011 - 00:41

Legenden om djävulshuset (1973)

Där är det, dolt i dimma och höljt i dunkel. Ett hem för världens ondska och de dödas fasor. Det är Djävulshuset. Spännande rysare om fyra personer som kommer dit för att utreda vad som försiggår i huset, den mörka herrgården som de själva kallar "Mount Everest bland hemsökta hus".

Skön, klassisk, gammal rysare från 70-talet. Bra skådespelare, musik och ett foto/kamera arbete som inte går av för hackor. Jag är speciellt förtjust i kameravinklarna som ger lite extra krydda till filmen. Relativt lågmäld berättad story som sakta eskalerar när det övernaturliga inslagen växer för att slutligen explodera då upplösningen närmar sig.

När filmen rullat i några minuter så insåg jag att jag faktiskt sett den förut. Och att det var relativt nyligen. Säkerligen har jag även sett den för länge, länge sedan också då syrran och jag hyrde en massa sköna skräckisar. Kände igen scenerna och anade vad som skulle komma härnäst. Vilket naturligtvis bidrog till att minska spänningen i filmen en aning för min del.

3/5

#879 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 May 2011 - 08:38

Synon: Såg Minotaur jag med för ett tag sedan - föga förvånande tycker vi olika. :)

Edited by XC, 22 May 2011 - 08:38.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#880 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 May 2011 - 10:52

Yes, jag kan tänka mig att du uppskattade den mer än jag :) Dock är jag lite förvånad att det du hänger upp dig på är Tom Hardys läppar då det finns så mycket annat. ;) Som t ex utseendet på den "skrattskräckinjagande" minotauren (nu tänker jag mest på hur dåligt gjord den var, inte att den inte stämmer med mytologin som du nämnde).

Tony Todd känner jag mest igen från filmerna "Candyman" och "Night of the Living Dead (1990)". Svagt minne att han var med i SG:1. Tycker han gjorde bra ifrån sig i dem, men här i filmen tycker jag inte han spelade så värst övertygande. Som jag noterade innan så tycker jag han spelade över rejält. Dålig personregi kan tänkas ha bidragit.

Imho så hade filmen blivit bättre med putsat manus, annan regissör, bättre skådespelare (som kunnat matcha Hardy som var bra) och ett mer kompetent team som skapat minotauren för som jag nämnde tidigare så var den uselt gjord (i kombinationen regi och kamera).

Något som var positivt i alla fall var ju att Ffion inte var vid liv vilket jag trodde hon skulle vara. Trodde hjälten skulle få återförenas med sin älskade, men tji fick vi. Det gillar jag!

Btw: har inte du sett "Dark Crystal"? Eller blandar jag ihop det med någon annan kanske?

Edited by Synon, 22 May 2011 - 10:53.

#881 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 May 2011 - 14:21

Jag brukar sällan hänga upp mig på skådespelares fysiska attribut - men jag såg en likhet med Jolies läppar redan i början och sedan blev det helt enkelt något som jag störde mig mer och mer på. Minns vag att det där med Ffion var en av de saker som jag avsåg med att man lyckas hålla vissa saker hemliga. :) Alltid positivt när man inte lyckas räkna ut precis allt på egen hand. Minns faktiskt minotauren som rätt dåligt rent visuellt, föga övertygande så att säga. Men jag störde mig nog mer på att det "bara" var en muterad tjur här.

Och visst har jag sett Dark Crystal (har sett den en gång innan det - men det är före SSF-tråden är jag rädd). Har den numera till och med på DVD. Jag håller den som fler strån vassare än mupparna (som jag inte riktigt kan med).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#882 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 May 2011 - 19:13

Blev ett par filmer i helgen.

Jonah Hex

som jag sett tidigare men den var inte lika bra det här gången ^_^

The Dark Crystal (1982) - IMDb

En film som håller än i dag, men som Synon skriver så skiner mupparna igenom lite titt som tätt.

Betyg: 3 av 5

The Black Hole (1979) - IMDb

Gammal sci-fi klassiker med ett par kända namn bland rollerna.
Håller än fast den är från 1979.

Minotaur (2006) - IMDb

Vilken besvikelse egentligen. Har inget emot B-filmer men den här var inte ens en B-film som man kunde sitta och fnissa till.
Synd att dom visade hur Minotauren såg ut, filmen hade blivit bättre om man bara fått ana den
Tony Todd måste ha varit desperat efter pengar som ställde upp i den här filmen :rolleyes:

Betyg: 1 av 5

The Legend of Hell House/Legenden om Djävulshuset (1973) - IMDb

Gammal klassiker i rysar genren mer än skräck genren.

Bra gjord och inget onödigt blodande hit och dit. För att vara en film från -73 så var specialeffekterna bra gjorda.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#883 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 22 May 2011 - 20:38

Prinsessan på ärten (Printsessa na goroshine) är en sovjetisk film från 1976 och bygger på fyra sagor av H. C. Andersen. Filmen handlar om en prins som vill gifta sig, och det dyker upp en flicka som säger sig vara en prinsessa, men eftersom han är osäker på detta så rider han ut och letar efter en riktig prinsessa.
Prinsessan på ärten är huvudhandlingen medan Svinaherden, Reskamraten och en som jag inte vet namnet på är sådana som lagts in som slags sidohandlingar. Detta har man vävt ihop till en film på 89 minuter och resultatet är att det är väldigt ojämnt. Filmen är även ganska seg på sina ställen och egentligen är det bara delen som bygger på Reskamraten (som här bjuder på en överraskning – ”trollet” får prinsessan) som är något att ha. Filmens segaste del är nog den med en prinsessa som söker efter en lämplig friare (den där sagan som jag inte vet namnet på), men den scenen slutar lite roligt - i alla för för oss som genomlidit eländet, huvudpersonen är nog av en annan åsikt.

Alenkiy tsvetochek är också en sovjetisk film från 70-talet (1977 för att vara exakt) och den bygger på en rysk saga som i sin tur bygger på en betydligt mer känd saga. Ja, vad finns det att säga om den här tolkningen av Skönheten och odjuret? Jo, för att vara en film som bara är 66 minuter lång är den ovanligt seg och vissa scener är fruktansvärt utdragna. Lägg därtill ointressanta rollfigurer som är tommare än tommast. Okej då, en av dem var väl någorlunda intressant. Även kemin mellan Aljona och odjuret är snudd på icke-existerande och deras kärlek känns inte gripande eller intressant. Nä, det här är nog den tråkigaste tolkningen av Skönheten och odjuret jag har sett hittills.

Der Spiegel des großen Magus är en östtysk film från 1980. Den handlar om en rik, mäktig och ond kung vid namn Magus som en dag kommer på att han gärna vill ha en kvinna vid sin sida. Så han kidnappar en. Problemet är bara det att hon har redan en man i sitt liv - herden Elias. Elias råkar även vara samme herde som Magus har lite otalt med sedan tidigare. Elias får då rycka ut och rädda sin käresta. På sin väg får Elias hjälp från ett oväntat håll och får även reda på hur Magus kan besegras.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Skådespelarna är inte så bra och vissa av dem spelar nästan över, men å andra sidan är inte filmen så tråkig och den håller ett jämnt tempo. Jag ångrar inte heller att jag har sett den, även om jag knappast lär se om den, så jag antar att den var okej.

Vandronik (även känd som O Janovi a podivuhodném příteli och Der Reisekamerad) är en tjeckoslovakisk-västtysk-italiensk-fransk-österrikisk (pust!) tv-film från 1990 och bygger på Reskamraten av H. C. Andersen. Filmen handlar om Jan (Johannes i förlagan) som mister sin far i en olycka vilket tvingar Jan att bege sig ut i världen och klara sig själv. En natt, när han söker skydd undan ovädret, hamnar Jan i en kyrka och lyckas stoppa två tjuvar från att råna en död man. Dagen därpå träffar Jan en mystisk man som vill slå följe med honom och tillsammans kommer de till ett kungarike där det finns en vacker men iskall prinsessa. Alla som vill gifta sig med henne måste gissa rätt tre gånger på vad hon tänker på, annars förvandlas de till stenstatyer. Prinsessan är egentligen inte iskall, hon har nämligen blivit förtrollad av en ond och trollkunnig man vid namn Magnus. Men Jan och reskamraten ska nog lyckas överlista Magnus...
Skådespelarna gör ett bra jobb. Jag gillar även musiken i filmen, speciellt musikstycket som spelas under för- och eftertexterna. Vandronik är även en sådan där film där skurken är bäst, men Jag är även imponerad över hur de har lyckas överföra en såpass kort saga (har jag för mig, det var ett tag sedan jag läste Reskamraten) till en film på drygt 90 minuter. Specialeffekterna är (av förståeliga skäl) inte så fantastiska men de är ändå lite charmiga. Det här är inte den bästa film jag har sett, men det är trevlig underhållning för stunden och jag kan tänka mig att se den flera gånger.

#884 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 May 2011 - 21:08

Oj. Vilken häftig samling filmer du sett. :D Någon som du kan rekommendera av dem rentutav?

fqq5BYam.jpg

#885 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 May 2011 - 21:43

Friday the 13th: The Final Chapter

"All dead. Some emergency."

1/5

Friday the 13 th: A New Beginning

Stop the Slaughter

1/5

#886 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 May 2011 - 21:46

Friday the 13th: Part V - A New Beginning (1985)

10 år har gått sedan Tommy Jarvis dödade Jason Voorhees. Han har sedan dess åkt ut och in från mentalsjukhus pga sina ständiga mardrömmar om Jason och hans återkomst. Strax efter han anländer till ett nytt ställe så mördas en av pasienterna brutalt. Det hela verkar vara en engångshändelse men snart begås fler mord.

Klart den sämsta i serien.
Går att se men knappast den man ser fram mot när man ser om filmerna och man hoppar gärna över den.

5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#887 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 23 May 2011 - 11:32

Oj. Vilken häftig samling filmer du sett. :D Någon som du kan rekommendera av dem rentutav?

Jag tyckte bäst om Vandronik, men jag tror du skulle uppskatta allihop. :)

#888 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 May 2011 - 13:09

Finns de att få tag på? (Bortsett från internetkanalen då?)

fqq5BYam.jpg

#889 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 May 2011 - 13:31

Många spännande filmer som Erica har sett. :D

Jag känner mig manad att utforska några av dom.

Var det inte du som såg en version av "Skönheten och Odjuret" som var från Tjeckien för ett tag sedan? :)

#890 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 23 May 2011 - 13:54

Finns de att få tag på? (Bortsett från internetkanalen då?)

Prinsessan på ärten brukar visas på Barnkanalen lite då och då medan Vandronik och Der Spiegel des großen Magus verkar ha släppts på dvd i Tyskland.
Vad beträffar Alenkiy tsvetochek så lär det åtminstone finnas en rysk dvdutgåva.

Var det inte du som såg en version av "Skönheten och Odjuret" som var från Tjeckien för ett tag sedan? :)

Det stämmer bra! Jag har även sett om den sedan dess och tycker den blir bättre för varje gång. Jag önskar den kunde släppas på dvd här i Sverige.

#891 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 May 2011 - 14:33

Jag lade titeln (Panna a netvor) på minnet och tänkte se den vid något tillfälle. Jag har för mig att jag såg att den ligger uppe på youtube komplett med undertexter. Lovande att du tycker att filmen växer för varje gång som du ser den. :)

Jag har sett lite film från Tjeckien tidigare. Främst sådant som Jan Švankmajer har gjort.

Synd att den inte finns utgiven på DVD. Du har inte provat att mejla SEO på Studio S Entertainment och fråga om det kan vara en film som dom vill ge ut? Dom uppskattar att få tips och vem vet, det kanske kan resultera i att den ges ut. :)

Kontaktinformation hittar du här.

#892 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 May 2011 - 18:25

Greven av / Count of Monte-Cristo (2002) [UK/US/IE]
Jag gjorde faktiskt en ansats till att läsa boken, dvs jag laddade ned den från Projekt Gutenberg, men kom mig aldrig för att läsa mer än ett par rader. Min enda "riktiga" bekantskap med storyn i sin helhet äratt ha sett denna film ett par gånger tidigare. (Så döm mig inte allt för hårt). Jag gillar storyn, välbalanserad och finstämd med ett slut som är så där lagom sött. Den känns klassisk, på det där speciella sättet som gör att den aldrig riktigt blir gammal eller uttjatad.
Karaktärerna är klassiska som storyn och har med all säkerhet plagierats flertalet gånger, kompetenta och stabila skådespelare som gestaltar dem. En del ansikten förutom Jim Cavaziel, Guy Pirce och Richard Harris som känns igen - dock ej till namnet skall erkännas. Hela filmen känns avslappnad, efter ett maraton med Harry Potter så känns den nästan på gränsen till för avslappnad faktiskt.
Den är snygg visuellt, även om fäktningsscenerna känns aningen för korta. Välvalda inspelningsplatser och hela produktionen känns genuin.

fqq5BYam.jpg

#893 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2011 - 20:45

Serenity (2005)

"Eta Kooram Nah Smech!"

4/5

#894 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 May 2011 - 13:06

Greven av Monte Cristo (2002)

Vad var det som gjorde att du inte läste klart boken XC? :)

För att följa exemplet ovan så är även den här filmen min första bekantskap med Alexandre Dumas berättelse. Jag vet inte varför jag inte har läst den, det har bara inte blivit av. Jag tycker att den här filmen är bra. Regissören har gjort ett gäng filmer som jag har sett och jag skulle nog säga att det här är den näst bästa, med Tristan & Isolde som min favorit. Handlingen är klassisk och väldigt mycket matiné. Jag gillar allt intrigmakande som pågår och hur den "perfekta hämnden" planeras in i minsta detalj. Tyvärr är det för lite Swashbuckler över filmen och jag hade gärna sett att dom hade tagit den biten längre då jag får en känsla av att filmen hade mått bra av det. Skådespelarna är bra. Främst tycker jag att James Caviezel är utmärkt som Edmond Dantes. Den roll James gör här är nog en av dom bättre som jag har sett med honom. Inte lika bra, men fortfarande bra och dessutom passande är Guy Pearce som Fernand Mondego. Sedan blir det genast lite sämre. Lite udda rollsättning av dom andra rollerna, med skådespelare vars insatser jag inte helt kan förlika mig med. Dock inget som stör helhetsintrycket, utan mer att skorna skaver lite här och där.

National Lampoon's Movie Madness

En episodefilm i 3 delar ("Growing Yourself"), ("Success Wanters") och ("Municipalians"). Eftersom det rör sig om en film under sigillet National Lampoon så är det parodier det rör sig om. Inte överdrivet bra sådana, även om dom glänser till ibland. Bäst är nog större delar av den första och små delar av dom andra två. Det blir aldrig tråkigt, men det blir å andra sidan aldrig speciellt roligt heller. Dock övervägande bra insatser av skådespelarna, varav många som man känner igen sedan tidigare.

Serenity

There is no news. There is only the truth of the signal. What I see. And, there's the puppet theater the Parliament jesters foist on the somnambulant public.

En magisk vecka med Harry Potter

Film: #1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6 | #7

#895 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 May 2011 - 14:04

Friday the 13th: Part VI - Jason Lives (1986)

Tommy Jarvis har flytt från mentalsjukhuset och återvänder till Crystal Lake för att försäkra sig om att Jason är död och aldrig mer återvänder. Men han plan går katastrofalt fel.

Den mäst kritikerrosade filmen i serien (men som trots det drog in minst pengar) och anses av många vara den bästa filmen i serien.
Fantastiskt underhållande film som man klart kan se fler gånger.

9/10

Edited by Crusader, 24 May 2011 - 14:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#896 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 May 2011 - 15:34

Greven av Monte Cristo (2002)
Vad var det som gjorde att du inte läste klart boken XC? :)

Vet ej. Började läsa några rader men kom väl aldrig riktigt igång. Man kanske skulle ge den ett nytt försök? Hade ambitionen att läsa någon av Jules Vernes böcker med då. :)

fqq5BYam.jpg

#897 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 May 2011 - 16:07

Det tycker jag absolut att du ska göra. :) Var mer fundersam över om du tyckte att den var svårtläs eller så. Jag blev själv sugen på att ge den ett försök. Något man rent av skulle kunna läsa på mobilen. Vilken version var det du laddade ner? :)

#898 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 May 2011 - 16:46

Eftersom det var ett tag sedan - och mitt dåvarande program bara stödde txt så laddade jag ned den versionen. Ser att det kommit en del format sedan dess på gutenberg. Samt en ny version av texten.

fqq5BYam.jpg

#899 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 May 2011 - 17:17

Så vilken version bör jag ladda ner? :)

#900 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 May 2011 - 17:56

Beror på var du tänker läsa den... :)

Kindle-versionen bör väl vara mobi-format på kan tyckas.

fqq5BYam.jpg