Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#901 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 August 2013 - 00:08

Jag vill se om Hajen-filmerna, så jag hänger gärna med på en gemensam filmfest om det finns fler som är intresserade av det. :)

#902 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2013 - 07:52

Det är påtagligt likt filmen The Reef (2010) som jag tyckte var väldigt bra. Och jag kan varmt rekommendera den till dig för jag tror att du skulle gilla den. Även den filmen är från Australien. Dessutom är den lite löst baserad på verkliga händelser.

Ahh, var inte den en inofficiell uppföljare på den där alligatorfilmen? Funderade igår vad den hette för jag hade för avsikt att se bägge. Skall försöka se reef med framöver. Minns att den verkade bra.

[1]: Lånad synopsis, moddad en aning för att passa in på sammanhanget. Guldstjärna till den som listar ut vilken film den är lånad från. ;)

Jag tycker att den beskrivningen även passar bra in på filmen The Mist (2007). :)

Ang. var synopsisen är tagen från så gissar jag också The Mist. Fast jag kan inte minnas någon dimma i Bait. :P

Duktigt bägge två. Var mitt lilla sätt att påtala hur lika filmerna var. :)
@Crusader: Ingen dimma, men stora likheter ändå mellan filmerna, och dimman har ju bara bytts ut till en minst lika effektiv vattenöversvämning. :)

Bait är för övrigt en film som numera finns på min lista över sådant som jag vill se.

Jag tror du kommer gilla den.

Bait (2012) [AU/SG] ¤Omdöme dedicerat till Crusader.

Aww, tack! :hug:  Vad kul att du tyckte om den.

Välförtjänt. :hug:
Har f.ö. bestämt mig för att vara duktigare med att tacka folk som ger mig schyssta filmtips. :) Fick så bra respons på Eagle Eye förra månaden.

DET BRA: Hajskräck har väl aldrig riktigt blivit lika bra som i Hajen från 1975 - en film serie jag och min kusin var riktigt besatta av en sommar på nittiotalet.

Sant. Den filmen är i en klass för sig. Jag gillar den skarpt och det är en av få filmen som i vissa scener skrämde skiten ur mig när jag såg den som ung. Uppföljarna minns jag knappt, men egentligen är det dags att se om samtliga vid något tillfälle. Om inte annat originalet för att den är så bra. Fortfarande, det är jag övertygad om.

Jag har själv varit grymt sugen på att se om Hajen-filmerna så om intresset finns för en liten filmfest så hänger jag gärna på. Alltid roligare att diskutera filmer som alla samtidigt har sett. :)

Jag vill se om Hajen-filmerna, så jag hänger gärna med på en gemensam filmfest om det finns fler som är intresserade av det. :)

Nu talar ni om en filmfest jag kan tänka mig vara med på. :)

Hajen filmerna är väl inte en serie som man behöver späka sig i flera månader med heller vill jag minnas?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#903 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 August 2013 - 15:23

Det är påtagligt likt filmen The Reef (2010) som jag tyckte var väldigt bra. Och jag kan varmt rekommendera den till dig för jag tror att du skulle gilla den. Även den filmen är från Australien. Dessutom är den lite löst baserad på verkliga händelser.

Ahh, var inte den en inofficiell uppföljare på den där alligatorfilmen? Funderade igår vad den hette för jag hade för avsikt att se bägge. Skall försöka se reef med framöver. Minns att den verkade bra.

Black Water menar du. Spirituell uppföljare gjord av samma som gjorde The Reef och bygger också löst på verkliga händelser.

[1]: Lånad synopsis, moddad en aning för att passa in på sammanhanget. Guldstjärna till den som listar ut vilken film den är lånad från. ;)

Jag tycker att den beskrivningen även passar bra in på filmen The Mist (2007). :)

Ang. var synopsisen är tagen från så gissar jag också The Mist. Fast jag kan inte minnas någon dimma i Bait. :P

Duktigt bägge två. Var mitt lilla sätt att påtala hur lika filmerna var. :)
@Crusader: Ingen dimma, men stora likheter ändå mellan filmerna, och dimman har ju bara bytts ut till en minst lika effektiv vattenöversvämning. :)

I KORTHET: Josh och hans ex-flickvän Tina ingår i en stor grupp livrädda människor som blir fångade i ett snabbköp efter att en mäktig tsunami dragit in över den lilla staden. Josh är den förste som inser att dimman döljer något skräckinjagande och omänskligt. Deras överlevnad är helt beroende av viljan att samarbeta - men är det möjligt? Allt eftersom får förnuftet stiga åt sidan till förmån för fruktan och Josh börjar undra vad som skrämmer honom mest - varelserna nedanför eller människorna vid hans sida?[1]

Bait är för övrigt en film som numera finns på min lista över sådant som jag vill se.

Jag tror du kommer gilla den.

Jag också.

DET BRA: Hajskräck har väl aldrig riktigt blivit lika bra som i Hajen från 1975 - en film serie jag och min kusin var riktigt besatta av en sommar på nittiotalet.

Sant. Den filmen är i en klass för sig. Jag gillar den skarpt och det är en av få filmen som i vissa scener skrämde skiten ur mig när jag såg den som ung. Uppföljarna minns jag knappt, men egentligen är det dags att se om samtliga vid något tillfälle. Om inte annat originalet för att den är så bra. Fortfarande, det är jag övertygad om.

Jag har själv varit grymt sugen på att se om Hajen-filmerna så om intresset finns för en liten filmfest så hänger jag gärna på. Alltid roligare att diskutera filmer som alla samtidigt har sett. :)

Hajen filmerna är väl inte en serie som man behöver späka sig i flera månader med heller vill jag minnas?

Nej, verkligen inte. :) Utom möjligen 4:an och 5:an. ;)

Edited by Crusader, 13 August 2013 - 15:24.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#904 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2013 - 16:42

Dragonquest (2009) [US]
I KORTHET: Den onde trollkarlen Kirill väcker en drake till liv och världen är på väg att ödeläggas helt. Hoppet står till den unga Arkadi; han är dock lyckligt ovetandes om vad han är född till.
DET BRA: Ett välskrivet fantasy-äventyr med hyfsade skådespelare och ett riktigt bra soundtrack. Gillar verkligen hur man designat draken som om den enbart består av sot och eld - riktigt intressant idé som funkat trots den halvskraltiga cgin. Mark Atkins verkar gilla det här med att plagiera Xena, för även den här filmen har en kvinnlig karaktär som är duktig på att sparka rumpa, och han verkar duktig på att få tag på tjejer som klarar av den typen av roller också.
DET DÅLIGA: Marc Singer står för filmens kanske största besvikelser, han verkar haft någon form av frikort regimässigt (eller också vågade Atkins helt enkelt inte säga för mycket åt honom). det är inte så att han är dålig, inte egentligen, bara att han verkar ha lite för roligt i rollen. Han övertygar inte riktigt i sin roll som man tycker att någon med hans erfarenhet borde. (Och "Karl-Alfred"-mimiken funkar nada. Storyn är relativt standardmässig och bjuder på få överraskningar.
SOM HELHET: Ett äventyr som bara vill underhålla, det här är inte av samma kaliber som Peter Jackson väver fantasyfilmerna (men den vill väldigt gärna vara det). Den är OK, men man måste nog vara inbitet Asylum-fan för att riktigt kunna uppskatta den.
PS: Jupp. Jag har fyndat film i en 10:- låda igen. :D

*

Jag lyckades trassla ihop taggarna och orkar inte börja om så jag har fått yxa till citaten efter bästa förmåga.

Black Water menar du. Spirituell uppföljare gjord av samma som gjorde The Reef och bygger också löst på verkliga händelser.

Precis den. :) En film som jag f.ö. ser fram emot att få se om.

//Josh är den förste som inser att dimman//

Fan... och ändå läste jag synopsisen två ggr för att vara säker på att jag fick bort alla referenser till the Mist. :suck: Måste ha blivit något i redigeringen, för jag vet att jag ändrade den där passagen - tryckte väl ctrl+z en gång för mycket. Fixat det i ursprungsinlägget nu iaf.

Nej, verkligen inte. :) Utom möjligen 4:an och 5:an. ;)

:lol: 5:an har jag rentutav aldrig sett. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#905 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 August 2013 - 23:51

Nej, tror de flesta har missat 5:an. Det var en lågbudget TV-film. Yay, för filmfest! :D

Dream House (2011)

Arbetsnarkomanen Will Atenton bestämmer sig för att slutligen hålla löftet han gav sin fru för så längesedan. Han slutar sitt jobb för att börja skriva en bok så att han kan umgås mer med sin familj. De flyttar in i ett gammalt hus i ett idylliskt område som de renoverar. Deras dröm hus. Men huset visar sig gömma en mörk historia och snart inser Will att någon spionerar på dem.

Nej, det här är inte en Amerikansk remake av Drömkåken. :P
En väldigt spännande och bra mysterie-thriller med bla. en ovanligt långhårig Daniel Craig. En film med ett par minst sagt oväntade twister.
Bra skådespelare och snyggt gjord. En film som har fått oförkänat dåligt betyg pga att folk förväntade sig något annat än den var mycket pga att den har promnotats som skräckfilm.
En film jag varmt kan rekomendera.

Betyg: Mycket Bra

Edited by Crusader, 13 August 2013 - 23:51.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#906 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2013 - 15:45

Livet i 8 bitar (2002)

Så var det dags att se om den här filmen. Jag har bara sett den en gång tidigare. Eller 1½ gång om vi ska vara petnoga. Den halva gången var när jag zappade runt bland tv-kanalerna för en herrans massa år sedan och slötittade på denna film. Sedan lånade jag DVD-utgåvan av en bekant och igår sprang jag på ett eget exemplar som jag inhandlade för 20 kronor på second hand. Filmen kretsar kring J som är en tv-spelsnörd av rang och hans största ambition i livet är att ställa upp i VM i Nintendo 8 bitars. Track and Field 2 är det som det ska tävlas i. Men innan dess så måste han först ta sig an en större utmaning, nämligen livet självt. Och det är inte det lättaste med den gravt dysfunktionella familj som han har. Dessutom är alla judar, så vi får en ordentlig kulturkrock på köpet. Det ska sägas direkt att filmen har en hel del småroliga scener (en av dom involverar t.ex. Staffan Westerberg som psykolog) samt att referenserna till tv-spel och nördkultur står som spön i backen. Men filmen har även en del brister. Som t.ex. en enormt överspelande Jan Malmsjö. Sämre skådespel får man nog leta efter. Sedan är väl delar av handlingen även rätt överdriven vilket knappast hjälper till med helhetsupplevelsen. Som tvättäkta tv-spelsnörd så känner jag mig träffad ett antal gånger under filmens gång och sådant är ju rätt kul. Jag ger filmen godkänt då den trots brister, klart underhåller mig för stunden. Vill man se filmen själv så kan man göra det i helhet hos tuben. Jag kan även bjuda på två riktigt bra låtar från filmen. Kpist - Have You Ever Been Lost In A Game samt Kpist - C64.

Edited by Garm, 14 August 2013 - 15:47.

#907 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2013 - 20:59

@Garm: Hmm. Mins en film på ett liknande tema, men jag tror det är en annan för den är äldre och amerikansk...

fqq5BYam.jpg

#908 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2013 - 23:14

@XC: Om du minns vad det är för film som du tänker på, så hojta till. Och jag har antecknat Dragonquest (2009) som en film värd att ta sig en närmare titt på. :)

Best of the Best (1989)

Vilken ostfest den här filmen är. Jag minns att det var sådant här som jag gick igång på när jag var yngre. Minns ej exakt när det var, men gissningsvis när jag var som mest intresserad av kampsport. Något som jag fortfarande är, men inte fullt lika besatt som jag var på den tiden. Och låt mig vara ärlig, den här filmen är inte hälften så bra som jag tyckte att den var då. Däremot så tycker jag att den är underhållande i all sin ostighet. Filmen är begåvad med rena faktafel, klyschor och kontinuitetsproblem. Men allt är av sådan "kvalité" att det faktiskt blir löjligt underhållande. Sedan är ju inte allt i filmen dåligt, för den erbjuder bra fighting, riktigt schysst musik (ta ledmotivet till filmen som ett exempel) samt att några av skådespelarna är riktigt bra. Vi får James Earl Jones, Eric Roberts, Chris Penn samt den som verkligen imponerar på mig, Philip Rhee. Det är egentligen synd att hans största avtryck i filmhistorien kommer att vara den här filmen. Om han inte gör något bra framöver vill säga, men det känns osannolikt. Den här filmen genererade hela tre uppföljare, totalt fyra filmer alltså, och den enda som är med i samtliga filmer är Philip Rhee. Jag har samtliga i en fin DVD-box, men känner att jag inte mäktar med att se uppföljarna. Däremot blev jag löjligt sugen på att se om Karate Kid-filmerna tack vare att jag såg denna film, så vi får väl se om jag utnyttjar det suget till något positivt.

#909 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2013 - 07:40

Jag fick leta lite innan jag hittad den (jag mindes bara att den hade ett "nintendokopplat uttryck i titeln":

• »The delay, however, presented Nintendo with an opportunity to promote the game in a feature film. In 1989, Tom Pollack of Universal Studios approached Nintendo of America's marketing department about a video game movie; inspired by Nintendo video game competitions, Pollack envisioned a video game version of Tommy for younger audiences.« — [Källa]
  • »The Wizard (also known as Joy Stick Heroes[1] in Germany, Sweet Road in Japan, The Video Game Genius in Brazil, Vidéokid in France, Game Over in Finland and Gameboy in Sweden) is a 1989 adventure comedy film starring Fred Savage, Luke Edwards, and Jenny Lewis. The film follows three children as they travel to California. The youngest of the three is emotionally withdrawn with a gift for playing video games.« — [Källa]
  • Gameboy (1989) - IMDb

Jag känner igen titeln Gameboy, men även Game Over.

*

Best of the Best är ingen film som jag kan påstå jag känner igen, men låten var rätt schysst. :) Jag såg Karate Kid-filmerna flimra förbi i går när jag matade in dvds i EMDB, var många filmer där som jag ville se om. :)

fqq5BYam.jpg

#910 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 August 2013 - 14:58

Tack. :) Den där filmen tror jag att vi har pratat om vid något tidigare tillfälle, för det känns riktigt bekant. Den verkar för övrigt bra, så det är inte helt omöjligt att man ser den framöver.

#911 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2013 - 16:38

De förlorade barnens stad / La cité des enfants perdus (1995) [FR/DE/ES]
I KORTHET: Krank vill bara vara som en vanlig människa och drömma. Lillebror är inte rädd för Krank. One försöker hitta sin lillebror. Och Smulan försöker bara hjälpa till.
DET BRA: På imdb står det att Krank stjäl drömmarna i hopp om att det skall dämpa hans åldrande. Och även om jag inte fattade den delen så stämmer det rätt bra in på hur filmen slutar. Storyn är riktigt bra och välskriven och är så där lagom bisarr och realistisk; och påminner faktiskt lite om både Mirrormask (Neil Gaiman) och Baron Münchhausens äventyr (Terry Gilliam). Visuellt är den en ren fast för ögat (och då talar jag faktiskt inte om Ron Perlmans bara överkropp i början av filmen), med en lätt air av steampunk som verkligen sätter stämningen på topp. Sedan gillar jag att filmen är så pass mörk som den är, och riktigt kall och grådaskig även "dagtid". Precis som med Wizard of Oz (1939) så är den uppenbarligen helt filmad i en studio, något som i mitt tycke bara bidrar till den surrealistiska och drömska känslan. Bra skådespelare där Ron Perlman verkligen sätter sin roll.
DET DÅLIGA: Precis som många andra fick jag leva med det dubbade amerikanska ljudspåret. Jag tycker inte om dubbat utanför det animerades domäner, det blir sällan bra och åstadkommer en trist och nyanslös ljudbild. Och här är den särdeles dålig där flera av röstskådespelarna inte ens verkar försöka sätta läpprörelserna någorlunda bra. (Det skall sägas att ljudet inte är helt i synk på flera ställen med omgivningsljud som kommer före/efter bilden - så kanske är det bara ljudmixen som är extremt dålig). Lustigt nog är det unga Judith Vittet som är skickligast. Förutom det så kan jag bara koma på en negativ sak med filmen (som inte har med den skraltiga dubben att göra) och det är att förhållandet mellan One och Smulan på ett ställe utvecklas i en obehaglig riktning.
SOM HELHET: Aningen bisarr och väldigt surrealistisk, extremt tjusig visuellt. Helt klart en film man kan rekommendera till alla som gillar surrealistisk, uran fantasy. En utgåva med det franska originalljudspåret är värt att betala extra för, är jag helt övertygad om.
PS: Och visst är det vissa likheter mellan Ron Perlman här och Will Ferrell i stort?

fqq5BYam.jpg

#912 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 August 2013 - 19:27

Åh, en kär gammal favorit! Och självklart ska den (och alla fimer ;)) ses med originalspråket.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#913 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 August 2013 - 17:47

Snuten i Hollywood / Beverly Hills Cop (1984) [US] ¤ Tack TV4 Film. Ni är grejt.
I KORTHET: Polisen Axel Foley löser sina fall efter två deviser: regler är till för att brytas och funkar det inte första gången testar man igen. Beverly Hills-polisen som får nöjet att umgås med honom under hans självpåtagna semester är allt annat än imponerade.
DET BRA: Storyn är faktiskt rätt kulig - fortfarande - och Murphy blir inte fullt så enerverande som jag var orolig att han skulle bli. Lagom med action och lastbilsröjet i början av filmen är riktigt snyggt kordinerad. På det hela taget funkar storyn och kanske är det bara avsaknaden av mobiltelefoner som gör att filmen känns aningen daterad. Men den har åldrats med viss värdighet. Billy har en valpighet i sig gentemot Axel som påminner om den som Fast & Furious-"Brian O'Conner" har gentemot Dom. Musiken är riktigt vass med den ikoniska tema-melodin som kronan på verket.
DET DÅLIGA: Man verkar ha haft lite svårt för att bestämma sig för hur man vill porträttera "Taggart", bitvis framstår han som en enfaldig luns och där emellan blinkar han till och framstår som en polis med nerver.
SOM HELHET: Det här var en av mina stora favoriter i de tidiga ungdomsåren och även om den inte kvalar lika högt idag så uppskattar jag den fortfarande. En polisfilm som gärna blandar mer realistiska toner (som att Alex plockas av fallet direkt hemma i Detroit) med det mer humoristiska (som historien med bananerna).
PS: Bronson Pinchot fick extra mycket screentime i den här filmen som 'Serge' han skulle komma att göra en likande roll (fast vassare) i Före detta fruars klubb 12 år senare.

fqq5BYam.jpg

#914 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 August 2013 - 15:26

Pineapple Express

Jag har aldrig varit lika såld på Judd Apatow som resten av världen tycks vara. Visst, han kan skriva bra och originella manus, men det är ofta lite för mycket bukhumor för min smak och ibland rätt omständligt. Men i den här (rätt tidiga) filmen har han fått till det: historien om de rätt misslyckade, ständigt påtända kompisarna som hamnar i ett knarkkrig har bra dialog och många rätt dråpliga och udda scener. Speciellt om man jämför med vad den mest ser ut att likna: en "gammal hederlig" 80-tals actionkomedi. Mycket är det Seth Rogens och framför allt James Francos förtjänst, som båda gör sina roller riktigt bra. Den senare har alltid varit lite av en favorit för mig, kanske för att jag sett honom i småroller länge där han lyft de filmer han är med i lite grand.

Visst blir det (för) mycket kiss-o-bajs även här, och kanske lite väl mycket "bro" också. Men på det hela en klart underhållannde film.

Betyg: Mycket Bra

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#915 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2013 - 16:29

Snuten i Hollywood II / Beverly Hills Cop II (1987) [US] ¤ Ytterligare en gåva från TV4 Film.
I KORTHET: Axel Foley släpper allt han har för händer och drar till Beverly Hills igen när kapten Bogomil blir skjuten i tjänsten. Taggart och Rosewood går motvilligt med på att bryta mot direktiven och utreda fallet på egen hand.
DET BRA: Rätt Ok story som försöker ta till vara på det som funkade i första filmen. Det är uppenbart att humorn och det där med att inte ta sig själv på för stort allvar var en av huvudingredienserna.
DET DÅLIGA: Axel Foleys gillar att ljuga och presentera sig som någon annan, något som kanske funkar lite för bra och definitivt upprepas lite för ofta. Han blir dessutom lite för härjig i vissa scener. När Axel ljuger till sig ett hus blir det smaklöst på högsta nivå. Polischef Lutz är filmens kanske mest onödiga karaktär, kan skriker mycket och får inte särskilt mycket gjort.
SOM HELHET: Underhållande röj även om man kanske inte når upp till samma ribba som första filmen.
PS: Hmm. Jag mindes ärligt väldigt lite av ettan och ännu mindre av den här. Vad jag funderar varifrån den plott jag mindes (inkluderandes falskmyntare på ett nöjesfält) kom i från... Inte härifrån iaf.

fqq5BYam.jpg

#916 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 August 2013 - 22:29

De förlorade barnens stad / La cité des enfants perdus (1995) [FR/DE/ES]

En till film som för närvarande inte finns tillgänglig i en svensk utgåva. Skamligt!

Trevligt att du gav filmen en chans, för den är riktigt bra. På förhand känns det lite som att den skulle falla dig i smaken. Vilket den också gjorde, glädjande nog. Själv gillar jag den här filmen riktigt mycket.

Pineapple Express

That's the spirit! ;) Själv gillar jag verkligen Apatow och hans entourage av återkommande skådespelare. Det var för övrigt just den här filmen som gjorde mig övertygad om att Seth Rogen nog skulle passa bra i The Green Hornet trots allt. Vilket han också gjorde, även om Jay Chou stal hela showen från både honom och Michel Gondry. Seth Rogen har även efter det visat att han behärskar mer finstämda roller som i t.ex. Take This Waltz som jag varmt kan rekommendera.

Snuten i Hollywood II / Beverly Hills Cop II (1987) [US] ¤ Ytterligare en gåva från TV4 Film.

PS: Hmm. Jag mindes ärligt väldigt lite av ettan och ännu mindre av den här. Vad jag funderar varifrån den plott jag mindes (inkluderandes falskmyntare på ett nöjesfält) kom i från... Inte härifrån iaf.

Jag tycker att du ska ta och se film tre när du ändå håller på. ;)

#917 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 August 2013 - 22:47

Going the Distance (2010)

Garrett och Erin har en sommarromans i New York. Men när Erin ska åka hem till San Fransisco så har de svårt att skiljas åt och bestämmer sig för att testa att ha ett långdistansförhållande. Men att bo på varsin sida av USA, tidsskillnaden och deras dåliga ekonomi gör det hela svårare än de någonsin trodde det skulle vara.

En rolig och bra romantisk komedi med Justin Long, Drew Barrymore och Christina Applegate som jag kan rekomendera.

Betyg: Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#918 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 August 2013 - 00:26

Kikujirô no natsu / Kikujiros Sommar (1999)

En film av och med Takeshi Kitano. Filmen är en av flera favoriter som jag har av och med honom. Jag tycker mycket om filmen, som berättar en rolig, gripande och stundtals riktigt skruvad handling. Jag gillar att hela filmen är upplagd så att den som tittar (speciellt första gången) tror att den handlar om hur den unge pojken Masao som på sommarlovet ska få hjälp av bekanta till hans mormor att lokalisera och träffa sin mamma som han inte har träffat sedan hon flyttade till en annan stad och överlät vårdnaden av Masao på sin mor. Men hur det sedan mot slutet av filmen går upp för än att handlingen lika mycket handlar om Kikujiro (därav titeln på filmen), och det vuxna "barn" han är, om ni så vill. Och dennes samvaro tillsammans med Masao. Både två bär på samma problem kan man säga och passar därför utmärkt att göra denna resa tillsammans. En riktigt bra film helt enkelt. Och jag måste även berömma filmens musik som är helt utsökt komponerad av Joe Hisaishi. 

Hana-Bi (1997)

Min absoluta favorit av Takeshi Kitanos filmer. Precis som i Kikujiros Sommar så står han inte bara för manus, regi, klippning utan han spelar även huvudrollen. Det är få som kan ha så många strängar på sin lyra, men Kitano har flera gånger visat vilken fingertoppkänsla som han har i sådana sammanhang. Handlingen är en riktigt hårdkokt polis/yakuza skildring, men den har även en hel del värme. Nishi som Kitano spelar är en mycket fåordig man och om någon kan spela en sådan så är det nog Kitano. Och jag uppskattar filmer där en karaktär med andra medel än mycket prat, fortfarande kan förmedla sina känslor. Nishi har en fru som efter en längre tid på sjukhus nu ska få spendera den sista tiden i livet hemma. Bara det är en utmaning. Sedan blir Nishis kollega Horibe brutalt nedskjuten och lämnad att dö. Han överlever dock, men blir lämnad av både fru och barn vilket gör honom självmordsbenägen. Han berättar för Nishi att han skulle vilja börja måla, men att han inte har råd. Samtidigt beslutar sig Nishi för att han vill ta med sin fru på en sista resa tillsammans. För detta behövs pengar, vilket gör att han rånar en bank och börjar befatta sig med yakuzan. Allt detta blir en stadigt nedåtgående spiral och sakta men säkert så börjar tiden att rinna ut. Jag gillar hur bra man blandar allt och varken gör det till ett gråtmilt drama, utan att man blandar finstämda scener med hårt actionraffel.

The New World (2005)

Nu tittar XC sådär konstigt på mig igen. :P Om det är någon som på något oförklarligt sätt ser om filmer som man initialt inte gillar, så är det väl jag. Jag har flera genomtittar av Alexander på mitt samvete. Yikes! Men då jag för ett tag sedan beslutade mig för att gå igenom hela Terrence Malicks filmografi, så var det oundvikligt att jag inte skulle se om den här. Jag minns ärligt talat inte så mycket av den förra gången som jag såg filmen, mer än att jag nog tyckte att den var lite långrandig. Men eftersom det var länge sedan så har jag sedan dess utvecklat en förkärlek till regissörens andra filmer så jag hoppades lite att den skulle vara bra. Och jag måste säga att filmen inte är så tokig. Inte alls faktiskt. Den här gången såg jag en förlängd version (172 minuter kontra 135) och jag måste säga att dom extra minuterna ger handlingen lite extra tyngd. Inte för att den egentligen behöver, då den vanliga versionen säkert är minst lika bra, men man tackar ju inte nej till mer av det goda så länge som det är bra. Så jag måste säga att jag tycker om den här filmen. Och jag är glad att jag såg om den. Terrence Malick är en riktigt skicklig regissör som gör väldigt intressant och vacker film. Q'Orianka Kilcher som spelar Pocahontas/Rebecca är i dag 24 år och var bara 14 år när hon gjorde rollen. Jag måste säga att utan den vetskapen skulle jag trott att hon var 24 redan då. Hon är makalöst bra i den här filmen och så otroligt vacker. Jag hoppas få se henne i fler filmer (senast var i miniserien Neverland) i framtiden.

Arn - Tempelriddaren (2007)

Efter att ha sett Flukt så blev jag lite sugen på att se om Arn-filmerna, så jag fångade upp dom på bibblan och tänkte ge dom en chans om jag orkade. Det tog lite pepp för att jag skulle ge mig i kast med denna, men så fick jag en liten lucka under kvällen. Och jag tycker att den fortfarande är helt okej. Inte jättebra, men inte heller olidligt dålig. Mitt främsta problem är att den är för lång och att det är för stor tyngdpunkt på dramatik. Inget fel på något egentligen, men här hade man gott kunnat saxa lite i filmen och tagit bort scener som inte direkt för handlingen framåt samt att man gärna hade kunnat byta ut en del scener mot rent äventyr/stridsscener. På sätt och vis skulle jag nästan hellre velat se den där internationella versionen som klockar in på runt två timmar sammanlagt (har jag för mig) istället för två separata 120+ minuters filmer. Saker som jag gillar med filmen är den övergripande handlingen. Det är här och där som upplevelsen skaver, men det kan nog tillskrivas det jag nyss nämnde, att en del saker i handlingen inte för den framåt. Sedan så gillar jag Saladin. En klart intressant karaktär och bra spelad. Jag tycker även att skådespelarna överlag är bra, även om jag gärna hade sett lite fler okända ansikten framför dom stjärnor vi nu får. En skådespelerska som sticker ut är Bibi Anderson som Rikissa. Helt lysande! Den visuella biten är imponerande och visar vad vi kan göra, bara man får tillfälle till det. Så filmen är väl inte lika bra som jag tyckte förra gången, men jag skulle nog ge den godkänt trots allt. Även om filmen är långt ifrån perfekt så ser jag hellre den här en valfri kriminalare/gråtmilt prettodrama/så kalad "komedi". Nu ska jag se om jag kan se den andra filmen med innan det är dags att lämna tillbaka dom.

#919 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2013 - 06:58

Jag tycker att du ska ta och se film tre när du ändå håller på. ;)

Det var en av grundtankarna. Menar du att det kommer därifrån - för ärligt så trodde jag inte att jag sett den. :blink:

fqq5BYam.jpg

#920 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2013 - 17:14

Snuten i Hollywood III / Beverly Hills Cop III (1994) [US]
I KORTHET: Axel avbeställde insatsstyrkan (de skjuter bara sönder bevisen), Axels chef inspektör Todd skulle inte göra en razzia mot kyrkbingon ytan dom. Skurkar skjuter gärna chefer. Och Foley har inte kafferast? Han skiter i stater och tänker sätta dit de jävlarna. Spåren leder - inte helt otippat raka vägen till Beverly Hills.
DET BRA: Där tvåan var actionröj med krystad humor så är den här underhållande rakt igenom. Skämten sitter som de skall och man pressar inte 'Axel ljuger sig förbi vakterna' på samma sätt. Murphy är på det hela taget mindre enerverande i rollen. John Ashton (Taggart) och kapten Ronny Cox (Bogamill) återvänder tyvärr inte pga. schema problem. Visst hade det varit kul att ha dem med, men det funkar utmärkt utan dem. Intrigen med falskmyntarna på nöjesfältet funkar rätt bra och till skillnad från tvåan så funkar det bra med Axels sorti från Detroit. Det är liksom inte samma "släppa allt man har för händer"-grej som i tvåan.
DET DÅLIGA: Det är lite trist att filmen bara har en större kvinnlig roll, men tack och lov är hon inte bara kuttersmycke och kärleksintresse.
SOM HELHET: En uppryckning från tvåan, mycket för att Taggart är utbytt mot en roligare karaktär men också för att den hittar tillbaka till den charm som ettan hade. Plötsligt är tanken på en 4a inte lika skrämmande längre.
PS: Fram till igår kunde jag svurit på mina förfäders gravar att jag inte sett den här. Men jag backar och erkänner att någonstans har jag sett den, och den lämnade ett tydligare avtryck i mitt minne än tvåan.

@Garm: En sittning till med New World? :blink: I förlängd version? :blink: Color me impressed! Själv så tittar jag nog på när färg torkar i ett par timmar. :P

fqq5BYam.jpg

#921 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 18 August 2013 - 18:10

@Garm: En sittning till med New World? :blink: I förlängd version? :blink: Color me impressed! Själv så tittar jag nog på när färg torkar i ett par timmar. :P

Finns New World på film också? Vad hemskt!

New World är väl bland det värsta som hänt i musikvärlden i alla fall...

http://www.youtube.c...h?v=os3mzI8LKBQ

Det händer faktiskt att eländet spelas fortfarande :angry:

#922 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2013 - 19:27

:lol: Jag har nog bara hört Smokies verison på den låten, den här var lite platt i jämförelse...

Sedan har vi ju Stefan & Kristers (odödliga) "svenska cover": Blända av till halvljus.

Terrence Malicks tappning på pocahantas-legenden The New World (2005) är i mitt tycke sämre än gruppen med samma namn... Jag tar hellre den låten två gånger än ett varv till med filmen. Seriöst.

fqq5BYam.jpg

#923 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 August 2013 - 15:38

Yes, I think I'm going slightly mad! Please help me?

Men jag kände mig nödgad att göra det eftersom det var ett tag sedan jag såg den senast och när andan faller på så tar jag mig igenom regissörens filmografi. Så jag tänkte att om jag ändå ska se om den, varför inte göra det i stil med längsta tänkbara version. För jag hittade tyvärr inte någon "work print" á 5 timmar. HiHi.

Kul att du har sett om SiH-filmerna. Det är något som jag har varit på gång att göra flera gånger, men inte kommit till skott med än. Det får väl vänta ett tag till, men dina omdömen var trevliga att läsa och gjorde att man fick lite pepp till att se om dom. Dessutom så verkar det som att samtliga är håller för att ses igen. Sedan tycker jag att det känns mer lovande att den tilltänkta fjärde filmen blir just en sådan och inte en tv-serie istället som det var tal om i början. För jag är osäker på om SiH verkligen håller för en tv-serie.

#924 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2013 - 17:15

Yes, I think I'm going slightly mad! Please help me?

Tvångströja och minst två säsonger av Xena?

Så jag tänkte att om jag ändå ska se om den, varför inte göra det i stil med längsta tänkbara version. För jag hittade tyvärr inte någon "work print" á 5 timmar. HiHi.

Stackars liten. :hug: :lol:

Kul att du har sett om SiH-filmerna. Det är något som jag har varit på gång att göra flera gånger, men inte kommit till skott med än. Det får väl vänta ett tag till, men dina omdömen var trevliga att läsa och gjorde att man fick lite pepp till att se om dom. Dessutom så verkar det som att samtliga är håller för att ses igen. Sedan tycker jag att det känns mer lovande att den tilltänkta fjärde filmen blir just en sådan och inte en tv-serie istället som det var tal om i början. För jag är osäker på om SiH verkligen håller för en tv-serie.

Jag tycker absolut de håller fortfarande, andra filmen är den sämre men alla tåls avgjort att ses.
Jag har haft dem i tankarna ett tag nu och passade på när de gick på TV4 Film.
Faktum är att man ville göra en TV-Serie efter första filmen - men dem planerna gick i stöpet då Murphy inte ville gå tillbaka till TV-världen. Det är en TV-film/pilot på G (Beverly Hills Cop) med Brandon T Jackson (satyren i Percy Jackson du vet) i rollen som Axels son Aaron. Återstår att se hur det går för den, Murphy dyker upp i den iaf. Följande står i trivian:

• »Eddie Murphy came up with the idea for the pilot because he did not like any of the scripts for a proposed Beverly Hills Cop IV.« — [Källa]
  • »Brandon T. Jackson, who plays Axel Foley's (Eddie Murphy) son, was born in 1984, the year that the original "Beverly Hills Cop" film was first released.« — [Källa]
  • »Will Smith visited the set for some reason.« — [Källa]

Det sista tog jag med för att set är en sådan aburd sak att hitta på trivia sektionen... Jag menar: varför? :lol:

fqq5BYam.jpg

#925 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 August 2013 - 22:52

Yes, I think I'm going slightly mad! Please help me?

Tvångströja och minst två säsonger av Xena?

Så jag tänkte att om jag ändå ska se om den, varför inte göra det i stil med längsta tänkbara version. För jag hittade tyvärr inte någon "work print" á 5 timmar. HiHi.

Stackars liten. :hug: :lol:

Jag tycker absolut de håller fortfarande, andra filmen är den sämre men alla tåls avgjort att ses.
Jag har haft dem i tankarna ett tag nu och passade på när de gick på TV4 Film.
Faktum är att man ville göra en TV-Serie efter första filmen - men dem planerna gick i stöpet då Murphy inte ville gå tillbaka till TV-världen. Det är en TV-film/pilot på G (Beverly Hills Cop) med Brandon T Jackson (satyren i Percy Jackson du vet) i rollen som Axels son Aaron. Återstår att se hur det går för den, Murphy dyker upp i den iaf. Följande står i trivian:
  • »Eddie Murphy came up with the idea for the pilot because he did not like any of the scripts for a proposed Beverly Hills Cop IV.« — [Källa]
  • »Brandon T. Jackson, who plays Axel Foley's (Eddie Murphy) son, was born in 1984, the year that the original "Beverly Hills Cop" film was first released.« — [Källa]
  • »Will Smith visited the set for some reason.« — [Källa]
Det sista tog jag med för att set är en sådan aburd sak att hitta på trivia sektionen... Jag menar: varför? :lol:

Två säsonger av Xena slinker lätt ner. Tvångströja är en annan femma. För en sådan har jag inte, vad en del här än kan tro. :P Men jag kan alltid be mamma sy en åt mig? ;)

Frågan är om den där tv-filmen/piloten inte är den som numera är skrotad och istället ligger på bordet att bli en film istället?

Ja, man kan ju undra varför episoden med Will Smith ens togs med under trivia-delen och man kan även undra vad han gjorde på inspelningsplatsen. :lol:

Edited by Garm, 19 August 2013 - 22:54.