Har sett en uppföljare idag.
--
Mythica: The Darkspore (2015) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: Tar vid där Mythica: A Quest for Heroes, slutar. Marek och hennes lag av hjältar hinner knappt fira segern innan de inser att det kommer mer. Den illvillige nekromanten Szorlok avser samla ihop skärvorna av den magiska stenen Darkspore.
DET BRA: Trevliga miljöer och snygg rent visuellt. Uppenbarligen lågbudget men man arbetar väl med de resurser man har.
DET DÅLIGA: Storymässigt är det här kanske ett steg tillbaka från förra filmen (av vad jag minns av den). Lite för mycket tid går åt för inbördes gräl hjältarna emellan och det är både en och två scener för mycket som visar att de går någonstans.
XC KONSTATERAR: Den känns väldigt mycket som en brygga, den bygger vidare på mytologin men känns väldigt mycket som en startsträcka för nästa film (jo det kommer en till). Skådespelarna gör väl ifrån sig och cgin är godkänd, inte helt sömlös kanske men den ligger oftast rätt bra i bild. En sak .som störde mig dock var Hobbit-rippoffen på slutet om filmen mått bättre utan. Kom igen: ett gigantiskt guldberg som vaktas av en drake? Det var det bästa de kunde komma på? Godkänt men aningen oinspirerat kanske, likheterna med DragonLance finns kvar även dem och känns inte lika påträngande.
BETYG? 2 lömska hemligheter av 3 möjliga.
Senast sedda film #7
Posted 24 August 2015 - 18:35

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 24 August 2015 - 23:21
^Båda Mythica-filmerna ska ses. Eller ja, samtliga tre ska jag se när den sista väl har sett dagens ljus. Eller ja, jag kommer säkert att se dom två första filmerna innan dess. Det verkar vara bra filmer helt enkelt. ![]()
Jupp, jag såg Bamse och Tjuvstaden här om dagen, orkade inte posta något omdöme bara. Jag tyckte den var bra, trogen sin förlaga och föregångare samt snyggt uppdaterad till den nya tekniken. Charmig och genomsnäll, ingen är riktigt elak och den blir aldrig riktigt läskig. Bäst har man fått till Vargens historia, man känner verkligen med honom när han tror Bamse svikit honom. Dubben är kanske det svagaste kortet den kändes, med undantag för Magnus Härenstam, aningen oinspirerad. Men det kan iofs ha att göra med att det är en riktig dubb denna gång och inte en enda berättaröst som de gamla kortfilmerna.
Lustigt, jag har skrivit ett omdöme till filmen men jag vet bara inte var jag har placerat det, uppenbarligen inte på det här forumet i alla fall. Helt sjukt, för jag har det inte sparat i kompendiet heller. Men det gick i alla fall ut på att jag tyckte att filmen var bra och att jag gillar handlingen som känns så typiskt och passande för vad Bamse representerar. Den är väldigt snyggt gjord, helt klart bland det bästa när vi pratar nyare svenska animerade filmer (inte för att jag har sett så många) och rösterna gjorde mig kluven. En del passade inte in så bra och på det hela taget så var det väldigt ovant med flera olika röstskådespelare istället för bara en berättare. Dock så var Magnus Härenstam helt klockren som Reinard Räv. Även om jag har för mig att jag tycke att karaktären som sådan var lite väl elak. Eller så var det några specifika scener som jag upplevde så. Sedan så var det något som jag reagerade på med Knocke och Smoke, men fråga mig inte vad. Minns inte exakt.
Trevligt att du också har sett filmen nu och tyckte att den var bra. Ännu ett exempel på barndomsminnen som tydligen inte är starkare än att man kan både se och uppskatta en ny omgång x antal år senare. Riktigt kul, för det kunde lika gärna ha blivit precis tvärtom.
F.ö. så tror jag det betyder jag landar på 3 animerade filmer denna månad, så många har jag nog inte sett på kort tid på väldigt länge.
Inte dåligt. Du ser ju rent generellt inte på så mycket animerat, även om jag vet att du uppskattar det mesta som du ser.
Dom senaste tecknade filmerna som jag såg senast var Larson-filmerna vilket väl var ett par månader tillbaka. Men jag har en del intressant liggandes att hugga tag i när man blir sugen.
Posted 25 August 2015 - 08:10
Hmm. Märkligt, har inget minne av något omdöme av dig...
Vad gäller dubben så upplevde jag allt för många röster som allt för ljusa. Det kändes lite som om man polariserat rösterna: Bamsegänget=ljusa och Skurkarna=mörka.
Knocke eller Smocke visar sig tycka det är trevligt med klänning och peruk, kan det vara det du reagerat på?

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 August 2015 - 16:33
Jag skummade igenom filmen igen under gårdagen och kan konstatera att det inte finns någon specifik scen med Knocke och Smocke som fick mig att reagera mer än vanligt. Så antingen var det någonting förra gången som jag nu har glömt bort, eller så är det någonting som jag bara har fått för mig.
Det är ju utan tvekan så att dom goda har ljusare röster än vad dom elaka har. Kanske inte 100% rakt av, men tyngdpunkten känns fördelad just så. Det är i alla fall så som jag också upplever det.
Posted 14 September 2015 - 00:32
Exists (2014)
Bröderna Matt och Brian, tillsammans med Matt's flickvän Dora och vännen Todd och hans flickvän Elizabeth, är påväg till deras farbror Bob's jaktstuga mitt ute i en av Texas urgammla storskogar för att utan lov spendera några dagar där göra stuntvideos i en närliggande sjö till deras YouTube kanal. Under natten kör de plötsligt på något i mörket men är övertygade om att det bara var ett Rådjur och kör vidare. Väl vid stugan så står dörren öppen och det visar det sig att stugan inte har använts på många år. Från skogen hörs mystiska ljud som ingen känner igen och Brian är övertygad om att det är Bigfoot, något han tänker bevisa. Alla experter är överens om att Bigfoot, även kallade Sasquatch, är fredliga och aldrig skadar människor... så länga man inte provocerar dem.
Found Footage Skräckfilm regiserad av Eduardo Sánchez, en av killarna bakom The Blair Witch Project. Manuset är skrivet av Jamie Nash som tillsammans med Sánchez tidigare gjorde Altered (2006) och de två har jobbat tillsammans många gånger sedan dess och deras filmer verka väl motagna. Exist verkar tillochmed tråkmånsarna på IMDb gilla. ![]()
Lite synd med scenen där Brian blir tagen för att ha tjuvfilmat Todd och hans flickvän när de har sex. Jag förstår behovet av scenen för att ge en orsak att de andra fryser ut honom och för att han ska kunna, tillsammans med oss, se Bigfoot men förlora beviset då Todd beslagtar minnet vilket gör honom besatt i att filma nytt bevis. Men det är synd att det framställer Brian onödigt som ett stereotypiskt "skäggig överviktig liten nörd pervo" för jag finner det inte precis älskvärt (vilket vissa filmskapare verkar tycka) eller kul. Men filmen har vissa stereotyper som Todd som är en tuff agressiv svart skallig sportkille som pratar väldigt typiskt för det med fraser som "a black dude would never...".
Lite trögtänkta är de allt som inte kommer på att det de körde på och Sasquatchen gråtande raseri kan vara sammankopplade, speciellt när de har filmbevis på att de körde på något stort och hårigt. Och scenen när Todd får fnatt och skjuter upp all ammo var onödig.
Varför farbror Bob hade flytt fick man aldrig veta. Om han bara såg en och blev rädd eller kanske råkade skjuta en.
Slutet var väldigt bra. Brian förstod slutligen vad Bigfoot ville och delade dess lidande med en genuin ursäkt för att de råkade döda dess barn. Det var vad den ville, ta med dem till barnets grav och visa dem vad de hade gjort och dödandet var något som hände i raseriet men inte målet. Jag önskar bara att de inte dödade så många innan dess. Det hade varit bättre om det var iallafall Brian, Dora och Matt kvar. Nu blev det istället en förkrossad Brian med inget kvar att leva för. Även då jag uppskattar att en Found Footage för en gångs skull inte slutar med alla döda så hade den inte behövt sluta så tragiskt. Speciellt inte när det hela från början bara var en olycka och ungdommarna menade inget illa. Jag undrar vad som hade hänt om de hade hittat ungen efter de körde på den? Kanske hade de kunnat visa medlidande och det hela hade aldrig hänt? Eftersom det tog en längre stund innan den anföll så blev den uppenbarligen mer och mer rasande över att de inte verkade bry sig och kanske de sedan såg fyrverkerierna som ett anfall när de sköt dem på natten? Eller kanske barnet inte dog direkt.
Det här är en mycket bra och spännande film. Eduardo Sánchez gjorde Found Footage populärt 1999 och 15 år senare vidarutvecklar han genren på ett behövligt sätt. Det här är en av de bästa Found Footage filmer jag har sett och dessutom en av de bästa Bigfoot filmer jag har sett. Jag kan inte mer än rekomendera den här filmen!
Betyg: 8 stora fötter av 10 (Mycket Bra)
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 September 2015 - 00:55
Posted 14 September 2015 - 16:18
Nej, men den låter klart intresant. Tack för tipset! ![]()
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 September 2015 - 01:06
Den kända True Crime författaren Ellison Oswalt flyttar med sin familj till ett hus i en småstad för att skriva om det hemska som skedde i huset för några månader sedan när en hel familj blev mördad och en flicka försvann spårlöst. Motagandet blir minst sagt kyligt från den lokala Sheriffen som ogillar de sår som hans tidigare böcker har öppnat men ett fan i den lokala polisen som Ellison kallar "Deputy So & So" är mer än villig att sammarbeta. Hans fru Tracy är lyckligt ovetande om vilket hus de bor i och försöker stötta sin make som drömmer om tiden då hans bok var en bestseller men deras 7-åriga målar-älskande dotter Ashley vantrivs direk och medans deras 12-åriga son Trevor är väldigt intreserad i sin pappas jobb så börjar han snart att få problem med Night Terrors.
När Ellison hittar en låda med Super 8 mm film på vinden där någon har smygfilmat mord i samband med den mystiske Mr. Boogie så ser han sin chans till att skriva något stort. Men frågan är om hans psyke kommer att klara de hemskheter han får se och de konstiga ljud och händelser i huset på natten.
En skräckfilm av Scott Derrickson, bäst känd för The Exorcism of Emily Rose (2005) och Deliver Us from Evil (2014).
En mycket psykologisk film med påhittad Babylonisk mytologi. Lite obehaglig och spännande men inte så skrämmande för min deal. Musiken var väldigt underlig, ibland på ett störande sätt. Speciellt under mord scenerna.
Ett av filmens stora problem är Ellison Oswalt som man har svårt att förstå eller känna sympati med. Visst kan man förstå hans strävan efter den tiden då han var populär och hade en bestseller som var den lyckligaste tiden för honom (jag har också en förmåga att fastna i det förflutna) men inte till den grad där han utsätter sin familj för en verklig fara och håller på att förgöra sig själv samtidigt som han ser gammla VHS band med intervjuer där han säger att han skulle aldrog vilja bli en författare som ständigt jagar kändis-skap eller pengar. Att han inte genast ringer polisen när han hittar bevis på tidigare mord kan man kanske ha överseende för men att han fortsätter när skumma saker börjar hända och hans familj börjar att lida...
Bäst i filmen var klart "Deputy So & So" (kallad "Ex-Deputy So & So" i 2:an).
Slutet är inget vidare. Jag har aldrig gillat den här typen av slut där de inblandade dör och gillar det inte här iheller även om det kanske passade lite. Problemet är att det är väldigt anti-klimax över det hela. Sedan är filmen också lite ologisk då man undrar varför han utsatts för allt det här och varför dw vusar honom allt det där om han ändå ska dö. Man tror att det ska visa sig att han har en speciell betydelse, att han ska ha en koppling till det hela eller kanske att han är offret den här gången men nej, så är det inte. Det gör att filmen känns lite onödig. Ingenting gör att den här händelsen är annorlunda än de tidigare morden så vad är meningen med det? Jag tycker att en film ska ha något som gör händelsen unik mot vad som tidigare har hänt i filmens förflutna för annars är det IMO ingen mening med det. Det är IMO det största problemet med slutet för det blir ett "Jaha? Var där inget mer till det här?" slut. Jag hoppas att 2:an gör det hela bättre.
En rätt bra skräckfilm även om vissa saker kunde ha gjorts bättre och tyvärr så faller filmen vid ett tillfälle. När man har sett klart en film så ska man hälst inte bara känna "Jaha, då var den slut". Men den är ändå bra och jag hoppas att 2:an bygger vidare på ett bra sätt.
Betyg: 7 hemvideos av 10 (bra)
Edited by Crusader, 15 September 2015 - 01:08.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 September 2015 - 00:21
Polismannen, som av Ellison Oswalt fick smeknamnet "Deputy So & So", har blivit Privatdetektiv och jobbar hårt med att försöka lösa omständigheterna bakom de hemska familje-mord som har inträffat och försöker att hindra kedjan från att fortsätta igenom att bränna ner de hus där morden begås. Men när han anländer till ett av dem så träffar han Courtney Collins som tillsammans med hennes tvillingpojkar Zach och Dylan gömmer sig där undan den sadistiska familjefadern Clint Collins. Plötsligt så står mer på spel då han nu måste beskydda den här familjen och hitta ett sätt att rädda dem undan förbannelse innan de flyttar vidare och en av brödrarna förvandlas till en själ-lös mördare.
Jag läste att den här skulle vara betydligt sämre och underlägsen första filmen men jag tycker tvärt om, såvidar man inte tyckte omdet psykologiska i första filmen samt hur stor del snuff-filmerna hade i den. Det här var en så mycket bättre film. Tillskillnad från Ellison så är det så enkelt att gilla Ex-Deputy So & So. Han är ingen tuff actionhjälte utan en vanlig nervös och rädd man som gör sitt bästa för att rädda andra. Alla skådespelaree i filmen gör ett fantastiskt jobb och det finns väldigt få brister i filmen där de som finns är artistiska. T ex så tyckte jag att de inte behövde visa en massa snuff-filmer i den här som i den första filmen då de inte har samma syfte här. Det blev snarare störande och tog en ut ur filmen. Jag tycker också att rivaliteten mellan bröderna kunde ha sköts på ett bättre sätt och gjort det mindre uppenbart att den andra brodern var kopplad till spökena. Hela grejen med att han plötsligt säger att han också ser dem och plötsligt börjar hata sin bror känns underligt och kunde ha gjorts bättre. Sedan tycker jag att det hade varit bättre om Courtney iallafall hade fått veta om vad som pågår innan det började. Att Ex-Deputy So & So hade berättat om vad han gjorde och varför han var där så att när det väl hände så förstod hon att det var sant. Nu så blev det hela mer en underlig upplevelse för henne och ingen förklarar något och hon verkar inte ha några frågor iheller. Det blev IMO väldigt konstigt.
Slutet är 100 gånger bättre än första filmens. Så här ska slutet på skräckfilmer vara. Och eftersom det Ex-Deputy So & So fick lära sig i första filmen orsakade att han lyckades stoppa den här delen av hotet så gav det betydelse till första filmens annars tråkiga slut också. Framförallt gillade jag att de visade att Mr. Boogie kan stoppas.
Det här är en mycket bra och spännande film som jag kan rekomendera.
Betyg: 8 snuff-filmer av 10 (Mycket Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 September 2015 - 02:03
Mr. Wong: Doomed to Die (1940)
En mystisk brand startar på kryssningsfartyget S.S. Wentworth Castle med resultatet att 400 personer omkommer. Skeppets ägare Cyrus B. Wentworth tar det hela mycket hårt och bestämmer sig för att berätta för utredarna om de Obligationer han tillät smugglas på båten med hopp om att de kan förlåta hans ända snesteg. Samtidigt försöker hans största konkurent Paul Fleming övertala honom att de borde slå sig ihop då deras barn, Dick Fleming och Cynthia Wentworth, tänker gifta sig men Cyrus säger bestämt nej till både ihopslagningen och giftemålet, något som inte uppskattas av Dick och ett högljudt bråk slutar med ett pistolskott.
Captain Bill Street tycker det är uppenbart vad som har hänt men Journalisten Roberta 'Bobbie' Logan, som råkar på att vara vän med Cynthia, är inte övertygad och ber James Lee Wong att undersöka saken medans han utreder båtbranden.
5:e filmen i serien om Hugh Wiley's Kines-Amerikanska privatdetektiv James Lee Wong, mer känd som Mr. Wong, och sista med Boris Karloff.
Captain Street's on-and-off dejt journaliseten Roberta 'Bobbie' Logan är åter med igen.
Först nu upptäkte jag att de hade bytt namn på Sam Street till Bill Street sedan 3:e filmen. Undrar varför.
Bobby och Bill Street har som vanligt de bästa scenerna.
Bobbie (Står utanför en dörr och lyssnar): "Bill! Bill, there's somebody in here. BILL?!"
Bill (kommer igenom dörren): "Yeah yeah yeah, it's me, it's me."
En klar hint till det liknande skämtet i 3:e filmen. ![]()
Skeppsbarnden i början är inspirerad av branden på S.S. Morro Castle 1935 där flera passagerarna omkom (dock var där bara 85 ombord och de flesta arbetade ombord) då de inte visste hur man använde livräddar utrustningen. Bilderna i filmen härstammar från den här händelsen.
I den här filmen får vi se Mr. Wong träffa ledarna över ett Tong (betyder "hall" som i "möteshall") vilket han även har gjort i en tidigare film. En väldigt intresant sak. Tong är ett hemligt Kinesiskt broderskap som uppstod i många Nordamerikanska städer under mitten av 1800-talet för att beskydda Kineser som var utsatta men då de hade dålig ekonomi så började de mer och mer gå över till kriminalitet (fast mäst brott som var lagliga i Kina men inte i Nordamerika) och då de aldrig sammarbetade med varandra så utbröt gängkrig (ofta pga människosmuggling av kvinnor) som de ökända Tong Wars i San Francisco's Chinatown mellan 1880-1921 eller de som inträffade under 1990-talet. Nu är de flesta legitima handelsgrupper men de har fortfarande kvar kopplingar till kriminell orginisation men vissa är bara knarklangare och kriminella.
Upplösningen förstår jag inte. Victor Martin var ju den som övertalade Cyrus att avslöja smugglingen och försökte tidigare att övertala Cyrus att inte gå med på smugglingen. Varför gjorde han det? Bara föär att mörklägga att han var vittne till överenskommelsen att smuggla? Lejde han en man att mörda 3 personer och själv försökte döda Mr. Wong bara för att han som advokat hade bevittnat en överenskommelse som var olaglig? Väldigt löst. Och det faktum att hela Mr. Wong's plan gick ut på att Victor skulle försöka att påstå att någon annan var vittne när Mr. Wong hade sett hans namn där redan var verkligen en dålig plan.
Nästa film är den sista i serien med nya skådespelare och ny regisör.
En rätt bra och spännande deckare men upplösningen var inte så värst bra.
Betyg: 6,5 Kinesiska deckare av 10 (Bra-)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 September 2015 - 02:50
Även jag har fått upp ögonen för de här filmena nu när Kickstartern är igång för 3:e filmen (17 dagar kvar, tror jag, och behöver fortfarande pengar för att klara sig). Jag har skaffat ner de första 2 för att se dem innan jag bestämmer mig om jag ska ge dem mina pengar till 3:e filmen.^Båda Mythica-filmerna ska ses. Eller ja, samtliga tre ska jag se när den sista väl har sett dagens ljus. Eller ja, jag kommer säkert att se dom två första filmerna innan dess. Det verkar vara bra filmer helt enkelt.
The Maze Runner: The Scorch Trials (2015)
Thomas och de andra från The Glade anländer till en anläggning där ungdommar från alla Mazes sammlas. Men medans hans vänner är glada att de är säkra och att WCKD (WICKED) är ett minne blott så känner Thomas att något inte är som det ska. Teresa saknas och en underlig kille vid namn Aris visar honom något oroande. Men de andra är inte lika villiga att lämna sitt nya hem för att följa honom den här gången och utanför anläggningen väntar en stor stormig öken bebodd av Cranks, zombie-liknande varelser som innan var människor men nu bär på den dödliga smittan The Flare.
Post-apocalyptisk Sci-Fi film och den andra i The Maze Runner sagan.
Tack och lov så har de valt att inte följa boken för efter vad jag har hört så hade jag inte gillat det. 2:a boken verkade ha mer av det jag tyckte sämst om i första filmen med en massa skumma twister och konstigheter, inte minst att allt åter igen var ett test skapat av WICKED där flera av Thomas vänner igentligen var dubbel-agenter som bara skulle lura honom. . Manusförfattaren verkar ha insett att om de gjorde det så skulle de har gjort biotittarna som inte har läst boken förbannade (istället för vissa av de som älskade boken) för det var så irriterande och jäkla långsökt efter vad jag har förstått. Jag hade nog känt "kommer jag orka se en till" istället för att se fram emot nästa film.
Slutet var knappast överaskande. Men jag gillade ändå att Teresa förådde dem vilket ledde till att en massa dör. Nu har hon mycket blod på sina händer och jag har svårt att tro att någon lämnade filmen kännande att de fortfarande gillade henne. Jag hoppas att de inte förlåter henne i nästa film men jag tror tyvärr att de gör det och att hon och Thomas kommer bli ihop i slutet ändå. Själv så tycker jag att orsaka en massa dödsfall och att anse att det är värt att plåga, tortera och döda hundratals barn bara för att de rika (för låt oss vara ärliga, WICKED kommer inte att ge bort det till de behövande) ska skunna skydda sig från viruset genom att skörda ungdommar för att få några droppar tillfälligt skydd. Visst, hon tror att hon gör vad som hon måste för att rädda världen men hon har ändå blod på händerna och är medvetet delaktig i att döda en massa.
En mycket bra och spännande film som är betydligt bättre än första filmen. Medans den första var kronglig, långsökt och underlig så är den här rätt standard, vilket jag uppskattar. Filmen saknar de saker som jag ogillade med första filmen och jag uppskattar verkligen att de valde att göra en enklare uppföljare som var ett äventyr. Jag gillade också de zombies filmen hade och dess design som var väldigt intresant och annorlunda med rötterna som växer ut ur dem. Jag undrar just om rötterna har med viruset att göra och vad dess ursprung är. Jag ser iallafall mycket fram emot nästa film!
Betyg: 8 zombies av 10 (Mycket bra)
Edited by Crusader, 23 September 2015 - 04:10.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 September 2015 - 00:27
Den lilla staden Maiden Woods ligger mitt i en gigantisk gammal skog som är dess största inkomst. Sheriff Paul Shields lider av deprition sedan han förlorade sin son Tim och det har lett till att hans fru Susan lämnade honom och deras andra son Adam. Deputy Donny Saunders är nyinflyttad till staden från New York men trivs med det lugna livet och har förälskat sig i den tuffa dottern till stadens stora häst-ranch ägare.
Men 14 mil norr om staden, djupt inne i skogen, så har trähuggare släppt lös en urgammal varelse som beger sig mot staden. När mörkret faller börjar någonting röra sig igenom staden och efter sig lämnas mystiska djupa hovavtryck.
Skräck/mysterie-film inspirerat av de verkliga händelserna (kallade <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Devil"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Devil" s_footprints"="">The Devil's Footprints) i Topsham, England 1855m där en liten stad vaknade upp för att se att där var nyfallen snö med mystiska 2-fotade hov-fotavtryck i den över hela staden. Tanken med filmen är hur folk skulle reagera om något sådant hände i nutid. En av filmens säljpunkter är löftet om att visa ett unikt aldrigt tidigare skådat monster inspirerat av gammla Indianlegender om Windigo (här kallat Windiga, ett alternativt namn, troligen för att det inte ska kännas som samma som man har hört om tidigare). Så hur ser varelsen ut? Kroppsbygnaden var som en Hunter i Resident Evil spelen, om ni känner till dem. Väldigt tjock och kraftig muskel kropp. Långa armar mer klor. Getben med hovar som kan delas i 3 klor och huvudet såg ut som ett ormhuvud med många tänder. Visst såg den unik ut men inte så värst intresant.
Kevin Durand och Lukas Haas spelar huvudrollerna.
Filmen shiftar lite filter (ibland blått ibland gult eller grönt) vilket jag stör mig lite på.
Scenen i början tycker jag att de kunde ha skippat för jag tyckler det hade varit bättre om det som hände där förblev ett mysterium då det hade gjort filmen mer mystisk.
Slutet var oavslutat och int bra. De föll för frestelsen att avsluta med att alla i staden var dömda trotts att filmen gick ut på att Sheriffen kunde leda och beskydda folket och inte var misslyckad. Det var inte iheller som att de visade monstret som nästan omöjlig att döda iheller utan den var rätt enkel att döda. Och själva dödandet av den var lite tråkigt. Allt var bra till sista minuten när de upptäcker att det finns fler varelser och man ser att det kryllar av dem utanför.
En väldigt bra och spännande film som kunde ha varit ännu bättre men jag kan ändå varmt rekomendera den.
Betyg: 7 hovavtryck av 10 (Bra)
Edited by Crusader, 29 September 2015 - 00:29.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 October 2015 - 01:39
Mr. Wong: Phantom of Chinatown (1940)
Efter en lång expidition i den Mongoliska öknen så återvänder Dr. John Benton med sin dotter Louise Benton och rykten går att han har hittat lösningen till det mytomspunna Temple of Eternal Fire. Men innan han hinner avslöja vad han har hittat så händer något tragiskt och rullen han hade funnit försvinner. En av hans studenter, den unga amatördetektiven James 'Jimmy' Lee Wong, bestämmer sig för att lösa gåtan tillsammans med Dr. Bentons' hans sekraterare Win Len. Men för att lösa gåtan så måste de sammarbeta med Captain Bill Street vilket är lättare sazgt än gjort.
6:e och sista filmen i serien om Hugh Wiley's Kines-Amerikanska privatdetektiv James Lee Wong, mer känd som Mr. Wong. Den här filmen är en prequel till de andra filmerna där en betydligt yngre Mr. Wong träffar Captain Street för första gången.
Grant Withers spelar åter Captain William 'Bill' Street medans Keye Luke (Green Hornet, Charlie Chan) ersätter Boris Karloff (varför han slutade vet jag inte). Eftersom det hela är en prequel så är ju inte iheller Journalisten Roberta 'Bobbie' Logan med vilket är minst sagt tråkigt.
Keye Luke blev därmed den första asiaten att spela huvudrollen som en asiatisk detektiv i en ammerikansk film men trotts att han hade skrivit på för 4 filmer så beslutade man att skrota filmserien om Mr. Wong då filmbolaget inte var intreserad av att fortsätta filmserien utan Boris Karloff. Det här är också den ända filmen i serien som inte regiseras av William Nigh så utan hans inblanding så antar jag att det inte fanns någon tung att försvara serien.
När man byter till en yngre skådespelare som ska ta över en roll så är det inte lätt. Keye Luke spelar en mycket annorlunda Mr. Wong (han är full av energi, väldigt amerikansk, passar aldrig tiderna och har en minst sagt svår relation med sin butler) och att samma skådespelare spelar Captain Street får det hela att kännas underligt då det här måste utspela sig ca 20 år innan de andra filmerna och Street ser ut att vara i samma ålder som innan när han nu ska vara i 20-års åldern.
Det är ändå en rätt bra film med lite mer action i slutet än man är van vid i den här serien.
Betyg: 6,5 Kinesiska rular av 10 (Bra-)
Det här har varit en ojämn och ibland lite tråkig serie men överlag klat godkänd. Men den var långt ifrån lika bra som Mr. Moto. Jag tror jag tar en längre paus från asiatiska deckare nu. ![]()
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 October 2015 - 00:48
När Edith Cushing var 10 kom hennes mamma's spöke med en varning: "Se upp för Crimson Peak!". 14 år senare drömmer hon om att bli en stor författare men irriterar sig på hur män under det sena 1800-talet alltid anser att kvinnor borde skriva romantik, något som inte alls intreserar henne vilket glädjer hennes pappa, affärsmannen Carter Cushing. Men allt det förändras när den stiliga engelskmannen Sir Thomas Sharpe anländer med sin syster Lucille Sharpe. Han är en drömmare och uppfinnare med stora planer som ingen vill satsa på och Edith ser snart en tvillingsjäl i honom. Hennes återvändande barndomskamrat Dr. Alan McMichael hoppas förgäves på att hon ska få upp ögonen för honom men snart är hon gift och påväg mot sitt nya hem, herrgården Allerdale Hall. Men okänt för henne så har platsen ett annat namn, Crimson Peak!
Gothisk sago-thriller regiserad och skriven av Guillermo del Toro... på gott och ont.
Filmen har sina dåliga sidor som störde mig.
Den största var klart att den saknar mystik. Man får väldigt tidigt i filmen veta hur det ligger till och med hintarna så räknar man ut det mästa innan de ens anländer till Crimson Peak. Fakum är att filmens största överaskning är att det inte ligger mer till storyn. Allt är uppenbart och precis som det verkar. Fast där var en lite trevlig överaskning och det var att Thomas aldrig hade mördat någon och igentligen var lite av ett offer också då hans syster hade all makt över honom. Att han i slutet vände sig mot sin syster och räddade livet på någon han igentligen inte brydde sig om var väldigt bra då man väntade sig att han skulle rädda Edith men inte mannen som också älskade henne.
En annan sak jag störde mig på var hur envist del Toro la in saker som skar sig med filmens sago-utseende. T ex den onödigt erotiska sexscenen eller när Lucille plötsligt säger "fuck" i ordets rätta betydelse och hennes porr-sammling samt hur sagan mer förvandlas till en slasher i slutet.
Sedan har vi all gore som filmen har där del Toro försöker skrämmas med onödigt brutala dödsfall, äckliga spöken (som för mig aldrig blev skrämande då det snabbt gjordes klart att de var ofarliga och bara ville hjälpa Edith ) och närbilder på insekter. En massa obehagligheter och äkligheter men inget skrämande. Det här är ett tillfälle då less is more. Faktum är att det här hade mycket väl ha kunnat, med fördel, varit en PG-13 film för filmen missar IMO sin publik.
Sedan så har vi kläderna som ibland är för 1800-tal och blir lite av en parodi på sig själva.
Nu är jag inget större fan av Guillermo del Toro och tycker t ex att Pan's Labyrinth är överskattad, en film som IMO hade mycket av samma problem med att vara en barnfilm som bara gjordes för våldsam för barn, och där verkligheten för mig bröt sagan, men den var betydligt bättre än Crimson Peak.
Vi har alla hört hur Guillermo del Toro la en halv förmögenhet på att bygga ett hus till den här filmen. Men frågan är om han inte gjorde filmen som ursäkt för att få bygga huset. Filmen har en väldigt enkel handling (dock med visst djup) och inte precis något som man ska ha filat på i många många år.
Nu ska jag inte vara för negativ för det är en OK film med bra skådespelare och underbar atmosvär men inte mycket mer än så.
Betyg: 6,5 blodröda fotspår av 10 (OK+)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 October 2015 - 02:33
Back to the Future (1985)
I 1985 ska 17-åriga Marty McFly hjälpa den små-galna uppfinnaren Dr. Emmett 'Doc' Brown med att testa en tidsmaskin byggd av en DeLoren men när en grupp terrorister slår till flyr han skräckslaget i maskinen och hamnar 30 år tillbaka i tiden, 1955. Utan bränsle söker han upp Doc för att be honom om hjälp att ta sig hem igen men av misstag kan han ha råkat hindra sin mamma Lorraine Baines och pappa George McFly från att träffas och samtidigt fått en fiende i bråkstaken Biff Tannen. För att se till att han själv blir till så måste han lösa problemet innan han åker tillbaka till framtiden.
Klassikern med Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson och Thomas F. Wilson. Värt att nåtera är Billy Zane som en av killarna i Biff's gäng, i hans första roll!
Först fick Eric Stoltz rollen som Marty McFly men efter 4 veckor så byttes han ut. Orsaken var att han spelade väldigt humorlöst och gick in i karaktären förmycket som blev en mörkare och dystrare version än vad de hade tänkt sig och han gillade inte riktigt humor-hållet som de tog filmen. Han var dessutom osäker på skateboard och dålig på improvisation. Han själv tyckte inte att han passade i rollen så det hela sköttes bra.
Filmen är regiserad av Robert Zemeckis och manus av Bob Gale. Robert Zemeckis, som äger rättigheterna, är orsaken till att där inte har gjorts mer än de här 3 filmerna. Han bestämde att där inte skulle göras något mer efter 3:e filmen och förutom en animerad TV-serie (som blev till då han inte ägde rätten till det formatet och som inte räknas som canon), serietidningar och böcker (inga räknas som canon) samt några spel var av bara 1 (Telltalle Games spelet som Gale arbetade på och som tar vid där filmerna slutar) räknas som canon (lite löst av Zemeckis).
Medans skådespelarna och Gale var öppna till fler filmer så har Zemeckis sagt blankt nej och nu är det försent då Michael J. Fox är för sjuk nu. Nu har det gått så långt att Universal försöker att ta rättigheterna från Zemeckis för de vill göra en reboot eftersom ingen vill göra någon uppföljare och risken finns att de kommer att kunna göra något helt utan att Zemeckis och Gale får något att säga till om.
De hade först svårt att få filmen gjord då alla ville göra sex-komedier medans Disney tyckte filmen var för vuxen för dem. Robert Zemeckis och Bob Gale var vänner med Steven Spielberg efter att ha gjort 2 filmer åunder honom men då båda filmerna floppade så var de rädda att en 3:e skulle sabba deras karriär. Det tog att Robert Zemeckis fick en hit med Romancing the Stone (Den Vilda Jakten På Stenen) för att få tillräckligt med självförtroende att be Spielberg att producera filmen.
Jag såg HD-versionen av den här klassikern på bio ikväll (21 October) tillsammans med 2:an. Det är i princip exakt likadant som orginalet med ett undantag: "To Be Continues..." är borttaget i slutet. Orsaken är att Zemeckis alltid retade sig på att de satte dit det utan hans tillstånd då han inte hade planerat en uppföljare så när Blu-ray HD-versionen skulle släppas så tog han bort det.
En annan sak han inte iheller gillade var slutet där Jennifer åker med dem in i framtiden för han ville inte att hon skulle känna till tidsmaskinen. Han tillät det i filmen för det var bara ett gag och betydde inget då de inte tänkte göra någon uppföljare. Men så blev 2 uppföljare på tal och plötsligt blev det ett problem för honom. Även Gale började ångra det för det betydde att de fick problem med att planera uppföljaren då den blev tvungen att ta vid där förra slutade och de var tvugna att komma på en story för Jennifer.
Det här är iallafall en fantastisk film som håller lika bra nu som tidigare. Det ända undantaget är att vissa specialeffekter och sminkning håller mindre bra. Men i grunden så är det en rätt perfekt film.
Jag tror att alla har sett den här men har ni inte det så skäms på er och skaffa den OMEDELBART!
Betyg: 10 DeLorens av 10 (Awesome!)
Back to the Future: Part II (1989)
Marty McFly och hans flickvän Jennifer Parker åker tillsammans med Doc Brown tillbaka till framtiden för att hjälpa deras son som är i trubbel. Men Biff ser dem resa och när han sedan som gammal ser dem i framtiden så räknar han ut vad som pågår och lånar tidsmaskinen för att ändra sitt eget förflutna. Nu väntar en mörk framtid för familjen McFly.
Tar vid där första filmen slutade och filmades back-to-back med 3:an. Faktum är att filmen slutar med en trailer för 3:an för att försäkra tittare att där kommer en till film. Det här var den sista av filmerna som jag såg då jag såg den första först och sedan 3:an. 2:an såg jag först flera år senare.
Bob Gale skrev åter manuset men Robert Zemeckis var upptagen med Who Framed Roger Rabbit så han skötte mäst bara regin. De flesta skådespelarna från första filmen återvänder med 2 undantag. Crispin Glover (Pappa George McFly) och Claudia Wells (Jennifer Parker). Glover vägrade vara med då han bara fick hälften så mycket pengar som några av de andra skådespelarna (dock så anser de som gjorde filmen att det låg mycket mer makom med etik, moral och handlingarna i filmen). De använde en mask för att ge hans ersättare hans utseende något som fick Glover att stämma dem och orsakade att Actors Guild förbjöd filmbolag att göra så efter det. Wells kunde inte då hennes mamma var sjuk. Hon slutade som skådespelare sedan 1996 men återvände för några år sedan. Tidigare så har hon aldrig velat haft något med Back to the Future att göra med inför 25-års jubleumet så började hon plötsligt få upp intresset igen och var med i en "Making off..." Dokumentär, gjorde rösten till Jennifer i Telltale Games spelet samt började dyka upp på Cons och skriva autografer.
Hon ersattes av Elisabeth Shue som IMO gjorde ett bättre jobb. Hon var mer trolig på reaktionen till hela grejen med tidsresor.
Jennifer missköts rätt mycket i den här filmen IMO. De gör sitt bästa för att göra sig av med henne så snabbt som möjligt då Zemeckis inte ville att hon skulle bli inblandad eller känna till tidsmaskinen. Men de ändrar sig lite angående henne någon gång under productionen vilket är skönt.
Det här är, IMO, den sämsta filmen i serien (medans många andra verkar anse att 3:e filmen är sämst, kanske för att största delen utspelar sig på Western-tiden) men det betyder inte att den är dålig. Filmen slutar i en cliffhanger så att se 3:e filmen är ett måste.
Betyg: 9 Hoverboards av 10 (Fantastiskt Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 October 2015 - 20:21
Ditt omdöme för Crimson Peak stämmer bra in på dom flesta andra som jag har läst. Jag ska se filmen och det är rätt skönt att kunna dra ner förväntningarna lite.
Edited by Garm (M), 22 October 2015 - 20:21.
Posted 28 October 2015 - 01:29
Nej, det var inte SF som visade dem här. Jag hade önskat att det var alla 3 för det har inte blivit av att se 3:e sedan dess.
Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015)
Nydumnpade Mike flyttar in hos sin bror Ryan, hans fru Emily och deras 6-åriga dotter Leila över Julen som han ska fira med dem och Emily's syster Skyler. Men medans de gör i ordning så hittar Mike en låda med videoband från 1988-1992 med en mystisk sekt som tar hand om två unga Katie och Kristi, samt en gammal specialbygd videokamera som visar konstiga saker i huset. Vad som först ser ut som ett oskylldigt mysterium börjar att oroa dem när Leila i samma veva får en osynlig vän vid namn Toby.
6:e filmen i serien och ska enligt en av producenterna vara den sista filmen i serien. Något som känns tråkigt för det avslutar serien på en låg nevå för det här är nog den sämsta filmen i serien. Det mästa i filmen känns som att man har sett innan. Det är som om de har tagit de bästa delarna från manusen till de tidigare filmerna och satt ihop det till den här filmen. Allting händer likadant som tidigare vilket är ironiskt eftersom de lovade att den här skulle vara unik mot de andra. Det gör filmen till rätt tråkig att se, speciellt då filmen samtidigt saknar någon riktig story. Medans de 2 senaste filmerna har haft lite sido story som har fördjupat karaktärerna så är den här helt platt. Man lär inte känna karaktärerna något vidare och större tiden går ut på de övernaturliga händelserna.
Filmen är också dåligt klippt vilket är ironiskt då regisören var de förra par filmernas editor (det här var hans regidebut).
En av filmens säljpunkter var att man nu fick se det övernaturliga och det fick många (inklusive mig) att tro att det man fick se skulle vara intresant. Men så var inte fallet. Visst var det intresant i början men sedan så slutade det vara speciellt och man fick se samma saker helatiden. Jag tycker att de slösade bort mycket potsensial då huvudrollerna kunde ha använt kameran till att försöka undvika det övernaturliga eller liknande men det var bara ett verktyg för att vi skulle kunna se det de inte såg och det var inte mycket att se.
En annan sak de lovade var att vi skulle få alla frågor besvarade och det fick vi. Utom vad som hände Katie. Det här är första filmen utan Katie Featherston som Katie och då hon var seriens huvudkaraktär/skurk (som Jason i Friday the 13th, Freddy i Nightmare on Elm Street osv.) så känns det väldigt tråkigt att hon inte var med i vad som skulle vara finalen. Det lämnar också karaktären oavslutad. Man fick bara se unga Katie och det är inte alls samma sak.
Slutet var samma dåliga slut som alla de andra filmerna och rätt mycket likt 3:ans. Något övernaturligt (inte Katie den här gången utan demonen Toby) dödar alla och en sista person lyckas ta sig till där barnet är innan den dör också.
Filmen slutar med att demonen Toby blir levande och där med så har häxorna vunnit. De visar bara benen på demonen så jag antog att det var för att vi inte skulle veta hur han såg ut i nästa film och kanske var det tanken från början men nu har det iallafall beslutats att det här är sista filmen. Som om sluten till filmerna inte redan var överlag dåliga så ger det här hela serien ett dåligt slut. Jag önskar att de hade slutat med att Toby besegrades och det goda vann, som de såg ut att bli en stund men nej, de gick SAW-hållet med att låta skurkarna vinna.
Filmen hade en hel del humor som räddar delar av filmen.
Kan vara en helt OK film om ni inte har sett alla de andra men annars så kommer det kännas som ett upprepande av samma saker. Men har man sett de andra så kan man lika väl se den här underlägsna avslutningen på serien.
Betyg: 5 häxor av 10 (50/50)
Mitt betyg på de tidigare filmerna:
Paranormal Activity Betyg: 9
Paranormal Activity 2 Betyg: 7
Paranormal Activity 3 Betyg: 6
Paranormal Activity 4 Betyg: 6,5
Paranormal Activity: The Marked Ones Betyg: 6
Edited by Crusader, 28 October 2015 - 01:31.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 October 2015 - 08:03
Trick 'r Treat (2007)
Det är Halloween och i en Amerikansk småstad så firas det som fullt. Men under firandet så händer där också en massa hemskheter. En grupp berättelser om ondska och hemskheter som den mystiska lilla Peeping Tommy beskådar medans han väntar på att någon ska bryta någon av Halloweens regler.
Svart komedi skräck film regiserad och skriven av Michael Dougherty. 4 (+1 kort) berättelser vävt ihop till en långfilm.
Bättre än jag väntade mig. De har knutit samman berättelserna på ett bra sätt och intergrerat dem med varandra även om hela tidshoppgrejen är lite förvirrande ibland. Tyvärr är det de klassiska dåliga sluten på de olika historierna som verkar höra till miniskräckberättelser och det förstör lite för mig även om det ju faktiskt hör till.
Det är kul att se de olika karaktärerna stöta på varandra genom historierna och Peeping Tommy, som är den gemensamme nämnaren, är en väldigt underhållande figur. Sista berättelsen är klart den bästa!
Geek & Sundry livestreamade filmen på deras Twitch kanal och det var kul att se den tillsammans med dem och chatten.
Betyg: 7 Pumphuvuden av 10 (Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 November 2015 - 17:15
Dåså. Då har man sett haj-film igen:
Sharkansas Women's Prison Massacre (2015) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
KONCEPTET: Det går som vanligt när mamma naturs tillgångar skall exploateras: urtidshajar går lös på ekosystemet...
TOPP: Vansinnigt rolig titel -- givetvis utspelar sig hela rasket i Arkansas träskmarker!
FLOPP: Åh! Ni minns väl Sand Sharks? Och hur mycket jag uppskattade hajarna som simmade i sand? Den här går snäppet längre med hajar som simmar i lera/jord.
XC KONSTATERAR: Det var när urtidshajen utan problem passerade den leriga gränsen mellan vatten och mark som mitt intresse för filmen fick nådaskottet. Och sjönk det bara djupare och djupare ned i gyttjan. Det är inte mycket som känns unikt med den här filmen, den använder sig av lite av varje som man sett på b-filmsfronten de senaste åren: hajar i underliga miljöer och fotomodeller som sitter i finkan och nu rymmer (vid sämsta möjliga tillfälle). Att filmen dessutom består av två parallella intriger (som aldrig riktigt kommer ihop sig) utöver två krystade kärleksintriger gör knappast saken bättre. Dock så är skådespelarna bättre än väntat och jag uppskattar detaljen att en av tjejerna står upp för sin rätt att avtjäna sitt straff (för att få återvända till sin son). Synd är det om Cindy Lucas som utöver en stereotyp roll av 3e graden dessutom tvingas spela över filmen igenom. (Hon har ett par scener där regissören tycks glömma bort henne där hon är betydligt bättre än majoriteten av filmen). Cgi:n är kanske mer rolig än bra...
BETYG? 1 YÄSP:ningar (Yet Änother Skark Picure) av 3 möjliga.

Posted 28 November 2015 - 03:11
Katniss Everdeen och Finnick Odair ligger på ett mentalsjukhus i det hemliga extremt kommunistiska District 13 och försöker komma över de hemskheter som de fick utstå i det senaste Hunger Games. Motståndsrörelsens producent Plutarch Heavensbee, den tekniska geniet Beetee, Distric 13's demokratiskt valda ledare President Alma Coin och Katniss barndomskamrat Gale Hawthorne vill alla att Katniss ska bli deras symbol, The Mockingjay, i ett gäng propaganda filmer för motståndsrörelsen och får resten av distrikten att vända sig mot President Snow. Katniss vägrar först till hon själv får se ruinerna av hennes gammla hem, District 12. Hon har bara ett krav: Motståndsrörelsen måste snarast möjligt rädda Peeta Mellark och de andra Hunger Games överlevarna som hålls fågna av President Snow.
3:e filmen i serien och den näst sista. Lite långtråkig och utan så värst mycket action, till skillnad av de första 2 filmerna. Känns mer som en prolog till sista filmen än en egen film. Den sämsta filmern i serien men inte dålig för det.
Betyg: 7 omtagningar av 10 (Bra)
The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)
Peeta Mellark är halvgalen och hjärntvättad att hata Katniss Everdeen, Gale Hawthorne håller på att bli en kallblodig strateger som bryr sig mindre och mindre om civila dödsfall, och President Alma Coin försöker att spela ett spel för att se till att bli landets President när det hela är över. Katniss är trött på alla spel och allt lidande, och framförallt på att folk strider mot varandra och har kommit till en slutsats: President Snow måste dö och hon vill vara den som dödar honom som hämnd för alla hemskheter han har orsakat. Tillsammans med bla. Gale och Finnick Odair ger hon sig av på självmordsuppdraget men resan igenom The Capital är lång och farlig, speciellt då President Snow har förvandlat staden till en dödlig arena full av fällor. Välkommen till revolutionen och det 76:e Hunger Games!
4:e och sista filmen i serien baserad på Suzanne Collins' kritiker rosade bokserie. Den börjar väldigt bra. Mycket spännande och de lyckas få in ett Hunger Games i det hela.
Allt är till en början riktigt bra. En grupp hjältar på en farlig resa för att störta en ond ledare. I slutet har där varit många offer på vägen men så länge de lyckas så var det hela värt det! Ooooch så faller hela skiten! Suzanne Collins hade uppenbarligen beslutat sig för att göra en sista stor politisk twist i slutet och skippar hela klimaxen av historien. Plötsligt är kriget slut utan Katniss hjälp, som aldrig lyckades ta sig till President Snow (sdå alla som dog under resan dog i onödan). Coin utser sig själv till ny President och vill starta ett nytt Hunger Games med barnen i The Capital som straff. Dessutom visar hon sig vara korrupt och bombade i hemlighet en grupp barn (var av Katniss syster var ett av offren) för att få alla att vända sig mot Snow. Så Katniss slänger alla sina värderingar åt sidan och mördar Coin mitt framför alla och blir istället en förädare (och spelar med i spelet som hon lovade att aldrig spela och blev den kallblodiga mördare hon lovade att aldrig bli, raka motsatsen till vad som fick alla att älska henne). Hon får hjälp att fly, dumpar Gale för att han kom på idén att bomba barnen för att få sympatier vilket blev hennes systers död, reser hem där hon bosätter sig tillsammans med sin gammla menter, den nu nyktra Haymitch Abernathy, och Peeta som hon sakta lär sig älska. De får 2 barn (var av 1 ser ut som Nord Korea's ledare) och lever lyckliga i resten av sina dar. Mitt uttryck var ett rätt stort WTF?! Inte åt det lyckliga i slutet för det var väl fint även om Peeniss (eller KatPee) var otippat eller att de hittade en orsak för henne att hata Gale, utan hela grejen med det plötsliga slutet på revolutionen, den nya fienden, Katniss som mördare och förädare, det onödiga dödandet av hennes syster och hur de gjorde så att allt som hade hänt i hela filmen var i prinsip onödigt. Faktum är att med hennes systers död så var hela hennes lidande onödigt då allt handlade om att skydda hennes syster.
Min vän som jag såg filmen med höll inte med utan tyckte om det politiska budskapet. Själv så ansåg jag att jag var där för att bli underhållen och se hjältar, inte politiska budskap. Jag hade inte blivit glad om Star Wars hade slutat med att rebellernas ledare var lika onda som Kejsaren och Luke mördar dem, Han planerar en plan att döda barn för att de ska få sympatier så Leia dumpar honom och gifter sig med Luke istället (som inte var hennes bror).
Mycket action, lite skräck med monster och en massa politiska budskap som virrar till det hela. Filmen var riktigt bra tills de förstörde allt. Förra filmen är fortfarande sämst men den här faller hårt från mycket bra tackvare slutet.
Betyg: 7,5 politiska twister av 10 (Bra+)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 November 2015 - 01:48
Gorgo (1961)
Kapten Joe Ryan och hans första styrman Sam Slade letar efter skatter vid Irlands kust när en vulkan plötsligt reser sig ur havet och tvingar dem iland på ön Nara där de får ett väldigt kyligt motagande. Orsaken upptäcker de är en skatt med vikinga-guld som ligger på havets botten vilket fångar deras intresse. Enligt den visa ö-pojken Sean så vaktas skatten av den drakliknande vikinga-guden Ogra. När plötsligt ett 20 meter högt monster från havet, Gorgo, anfaller ön så ser Joe och Sam en möjlighet. De kan göra sig av med monstert åt invånarna om de får en del av skatten. Om de dessutom lyckas fånga Gorgo så kan de sälja honom och bli ännu rikare. Men det hela kommer visa sig vara ett gigantiskt misstag.
Engelsk Gigatiskt monster-film. Filmen kommer från en önskan att göra en egen Godzila-aktig film men hämtar troligen även inspiration från King Kong. Faktum är att filmen först var tänkt att utspela sig i Japan som en homage till Godzilla men de fick flytta handlingen till Frankrike och tillsist valde de istället England då de ville ha igenkännbara landmärken. Namnet "Gorgo" kommer från grekiska mytologin om "Gorgon" som förvandlar alla som ser dem till sten, då den här varelsen skrämmer folk till döds.
Intresant fakta: Regisören ville inte ha någon militär i filmen då han ansåg att alla djur kan dödas med gevär, än hur stora de är. Men producenterna ville ha militär och mer action i filmen så regisören fick ge med sig.
Problemet med den här filmen är att huvudkaraktärerna Joe och Sam är giriga och ibland nästan lite av banditer. Det blir ibland svårt att tycka om dem. De tvingar till sig guld av invånarna med hot, de smugglar Gorgo till London trots att Irland hade rätten till varelsen, bara för att få mer pengar. Men Sam ångrar sig sedan när en nära vän dör pga det.
Vissulet så ser filmen rätt bra ut. Ibland förlitar den sig lite väl mycket på visuella effekter som inte funmgerar så värst bra men för det mästa så är det bra.
Gorgo är 20 meter hög, vilket kan tyckas vara litet. Men hans mamma, Ogra, är betydligt högre. 61 meter!
Slutet var lite väntat. De lyckas inte stoppa monstert som lyckas rädda sin son och de båda återvänder till havet medans folk ser det som ett lyckligt slut trots alla de tusentals som den har dödat.
Men visst var det väl rätt. Budskapet är rätt klart: låt djuren vara i sitt rätta element.
En underhållande och bra film som tyvärr är också underskattad.
Betyg: 7 underliga fiskar med fötter som räcker ut tungan av 10 (Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 November 2015 - 23:51
Trick 'r Treat (2007)
Det är Halloween och i en Amerikansk småstad så firas det som fullt. Men under firandet så händer där också en massa hemskheter. En grupp berättelser om ondska och hemskheter som den mystiska lilla Peeping Tommy beskådar medans han väntar på att någon ska bryta någon av Halloweens regler.
Svart komedi skräck film regiserad och skriven av Michael Dougherty. 4 (+1 kort) berättelser vävt ihop till en långfilm.
Bättre än jag väntade mig. De har knutit samman berättelserna på ett bra sätt och intergrerat dem med varandra även om hela tidshoppgrejen är lite förvirrande ibland. Tyvärr är det de klassiska dåliga sluten på de olika historierna som verkar höra till miniskräckberättelser och det förstör lite för mig även om det ju faktiskt hör till.
Det är kul att se de olika karaktärerna stöta på varandra genom historierna och Peeping Tommy, som är den gemensamme nämnaren, är en väldigt underhållande figur. Sista berättelsen är klart den bästa!
Geek & Sundry livestreamade filmen på deras Twitch kanal och det var kul att se den tillsammans med dem och chatten.
Betyg: 7 Pumphuvuden av 10 (Bra)
Jag trodde först när jag såg titeln att detta var en av mina favoritskräckfilmer från när jag var ung och så såg jag 2007 i titeln.. (Filmen jag syfter på här är naturligtvis "Trick or Treat" från 1986...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 06 December 2015 - 02:47
Petrie's Island ligger avlägset utanför Irlands kust och förutom en båt som kommer en gång i veckan med brev och leveranser till butiksägaren Peter Argyle så saknar den helt kommunikation med omvärlden trotts borgmästare Roger Campbell's försök att få dit telefon. Dr. Lawrence Phillips, grundaren av Phillips Laboratories, har av den orsaken valt att plasera sitt eget laboratorium på ön där han kan jobba i fred. Men under ett expriment för att hitta botemedlet till cancer så går något allvarligt fel.
Den lite uttråkade Konstapel John Harris får plötsligt något att göra när han hittar bonden Ian Bellows skeletlösa kropp. Öns läkare Dr. Reginald Landers, som fortfarande kallas för "nykomlingen" trotts att han har bott på ön i 10 år, tar nödfallsbåten och beger sig till London för att be sjukdomsexperten Dr. Brian Stanley om hjälp.
Tillsammans med bensjukdomsexperten Dr. David West och hans dejt Toni Merrill berger de sig tillbaka till ön med hjälp av en helikopter med löfte av piloten att återvända för att hämta dem om ett par dagar. Men frågan är om det kommer finnas något levande kvar på ön om ett par dagar.
Inspirerad av ett manus kallat "The Night the Silicates Came". Filmen anses vara en av de sista klassiska vetenskap-skräckfilmer där ett hot skapas av en oförsiktig vetenskapsman och sedan blir löst med vetenskapligt förnuft.
Med Peter Cushing i huvudrollen. Regiserad av legendariska Terence Fisher.
När jag får se Dr. Phillips mansion så får det mig att undra om inte de som gjorde Resident Evil spelet tog inspiration från det husets insida påminner en hel del om hur Spencer's mansion ser ut i spelet.
Filmen är bäst i början när allt är ett mysterium. När själva Silicates dyker upp så känns de lite löjliga. Visst är designen intresant och jag förstår tanken bakom att de ser ut som en cell med en tentakel fram dels för att de ska vara gigantiska silikatceller och dels för att det ser väldigt skräckinjagande ut på papper. Men i praktiken så blir det mer komiskt, tyvärr.
En annan sak är att de gör det vanliga felet med att göra monsterna lite väl kraftfulla. I det här fallet så är de totalt oförstörbara (vilket känns lite väl) men som tur är så upptäcker de att de inte tål radioaktivitet. Lösningen blir att ge korna radiaktivitet och få Silicates att äta dem.
En sak som stör mig är att de inte försöker varna de andra byborna för hotet. Jag kan förstå det i början när de inte vet vad det handlar om men när de sedan vet vad hotet är och att det sprider sig över hela ön i en rasande fart så borde de ha varnat folk. Öborna får inte veta något fören de själva kommer och ber om information.
Filmen har sina överaskningar. Den största är väl att den man tror är en av filmens huvudkaraktärer är en av de första som dör. En överaskande twist som man inte väntar sig. Fast det retade mig att de inte ens försökte att rädda honom. En annan överaskning var när de hugger av handen på den ena huvudkaraktären för att rädda honom.
Filmen har också en lite mörk scen i slutet när de låser in ett flertal bybor med Silicates i en sal för att skydda det dussin bybor som har tagit sig ut.
Slutet är av den moderna varianten där det visar sig att laboratoriet i Japan har gjort samma expriment och släppt lös fler Silicates.
Det kan vara så att jag har sett filmen tidigare. Jag är väldigt osäker. Det var iallafall en bra film som jag verkligen kan rekomendera.
Betyg: 7 tentakelmonster av 10 (Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 December 2015 - 02:41
The Children (2008)
Tonårsrebellen Casey reser med sin mamma Elaine, hennes styvpappa Jonah och halvsyskonen Miranda & Paulie för att fira Jul och Nyår med hennes moster Chloe, maken Robbie och deras barn Nicky & Leah som bor mitt ute i en skog någonstanns i England. När Paulie blir sjuk så avfärdar de det snabbt som åksjuka men snart börjar han beter sig annorlunda. Bara barnen är medvetna om att något är fel och darrar för den ondska som tar över medans de vuxna är aldeles för upptagna för att märka något eller lyssna på barnen medans den mystiska sjukdommen sprider sig.
Engelsk skräckfilm.
Man märker snabbet ett tema här i föräldrarnas beteende. En röker innomhus, en annan pratar om hur hon inte bjuder hem mamma över Julen för hon bara stör, hur de verkar vara dragna till varandras partners (eller tonårsbarn?), dricker en massa sprit (seriöst mycket) framför barnen, droganvändande, låter en tonåring dricka sprit och använda droger, en slår sina barn och generellt hur de behandlar barnen osv.
En sak jag verkligen reagerade över var att bara en person går och letar efter barnen efter att de sprang in i skogen efter att ha sett någon dö blodigt och sedan går tillbaka till huset igen utan att ha hittat dem.
En väldigt sadistisk film, Som t ex. hur Elaine råkar döda sin son när hon ska rädda Casey och sedan måste döda sin dotter när hon ska rädda Casey (hon lär ju inte kunna leva med det) och kör över ett par också. Eller när Casey tar den ena ungen och kör den halls igenom en spetsig träbit (Casey verkar inte ha några som helst problem att döda barn då hon försökte döda de andra 3 också men alltid blev stoppad av någon annan).
Det är svårt att sympatera för några av de vuxna då de alla har väldigt mörka sidor. Jag menar, den mäst sympatiska av dem är Robbie som använder droger, tänder på sin frus systerdotter som han också ger sprit och droger.
Chloe låser sinn systerdotter ute bland de galna barnen efter att hon precis har räddat hennes liv (för hon gillar henne inte)
och Jonah är bara ett våldsamt svin som alltid tror Casey
medans Elaine iallafall verkar ha lite bra sider även om hon är aldeles för blind och har låtit Casy helatiden höra att hon förstörde hennes liv när Elaine blev gravid med henne som tonåring.
Så vad är smittan? Tja, vad man får se så är den ett grönt slem med en massa organismer i. Hur den fungerar sägs aldrig men man får se att de börjar hosta, spyr gult slem med blod i, blir bleka, får konstiga utslag, kan kommunisera med varandra telepatiskt (de verkar handla som en varelse) och får våldsamma syner som får dem att göra brutala saker. Jag har ockwså en kännsla av att det är en ondska som säger till dem vad de ska göra. Lite tyder på det med att de verkar planera saker. Det skulle också förklara varför vissa av dem verkar vara ledsna över vad de gör som om de tvingas, men det kan också vara som de bara låtsas för att luras.
I slutet så får vi se att Casey inte var immun mot smittan men Elaine väljer hellre att riskera bli dödad av henne än att lämna henne där, vilket troligen är för att visa hur hon är igentligen en bra mamma, eller kanske hur barnen leker på svagheterna. Vi får också se att alla andra barn i närheten verkar också ha smittats. I absoluta slutet så får vi se Casey sakta försvinna medans smittan tar över. Fast vi vet inte säkert att Casey är smittad då hon var betydligt äldre än de andra barnen. Visst spydde hon också gult men det kan ha varit bara från att ha sett sin lillasyster dö eller från allt hemskt som har hänt. Vem vet?
En bra, spännande och obehaglig film som är väldigt brutal utan att igentligen visa så mycket.
Betyg: 7 mordiska barn av 10 (Bra)
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 December 2015 - 03:06
Den tuffa, negativa och bittra Ricky Caldwell är 18 år och sitter på ett mentalsjukhus på Julafton där han berättar för Dr. Henry Bloom, hans 23:e psykiatiker, hans liv, mordet på hans föräldrar och hans storebror Billy's tragiska liv som ledde till en massaker för ett flertal år sedan.
Jag fortsätter min nya Jultradition att se en Silent Night, Deadly Night film varje Jul med 2:a filmen av 6!
Filmen börjar med att återberätta mycket av första filmen något så är bra om det var ett tag sedan man såg den första men de gör det lite väl nogrant och ingående med hela långa scener och typ vart ända dödsfall. Det hela tar 40 minuter ut av filmen innan de börjar visa saker som inte var från första filmen. Men själva filmen börjar inte fören när det bara är 15 minuter kvar.
Till skillnad från den snälla och godhjärtade Billy som blev skitsofren när han tvingades ta på en tomtekostym och låtsas vara tomte (då han såg Tomten som en ond extremt sträng och våldsam person som straffar alla som gör det minsta fel), blev full och såg en händelse som påminde honom om hans föräldrars död , så är Ricky en butter tuff sociopat som anser att det Billy gjorde var rätt. Och han har mer en skräck för nunnor än tomtar gast rött får honom att flippa. Men i tillbakablickarna så visar de att han var en bra kille tills hans var 17 år och plötsligt mördade någon efter att han försökt att våldta en tjej (tjejen tackade honom vilket var minst sagt underligt med tanke på hur brutalt han mördade mannen) då det påminde om hur hans mamma dog och där var en röd färg iblandat. Inte alls like bra skrivet som i första filmen. Men jag antar att de inte ville ha en till mördare man tyckte synd om utan ha en som man kände var en sociopat. Fast för mig så har det effekten att jag inte känner något större intresse för Ricky. Det är en dåligt skriven karaktär som inte kan hålla upp filmen IMO. Och hela grejen med att han blir mordisk varända gång han ser rött fungerar inget vidare. Det hjälper inte precis iheller att skådespelaren är dålig.
Filmen har också ett problem med att sakna en röd tråd i handlingen. Han bara dödar folk lite då och då när han ser rött. En av de saker som kunde vara viktiga är bara med i några få minuter. Filmens nyckel scen, när han dödar flickan han älskar (för att hon sa att hon hatade honom efter att ha sett honom mörda) och istället för att göra det till en känslomässig scen som det borde vara så gör de det till en komisk scen inspirerad av tecknade filmer där hon upptäcker att han tänker döda henne, sväljer jättehögt, vänder sig på plats och börjar springa.
Dessutom så finns det ingen logik bakom morden. Medans mördaren i första filmen dödade de som syndade så dödar han här vem som helst när han ser rött, utan orsak. Speciellt mot slutet. Och så får vi inte glömma att filmen, till skillnad från första, inte är en Julfilm (släpptes på våren). Det mästa utspelar sig under sommaren och han har inte några tomtekläder på sig fören absoluta slutet.
Slutet var lite bäätre än resten av filmen. Framförallt att satkärringen Mother Superior äntligen fick vad hon förkänade (hon bode i hus nr. 666.
Det här var en dålig uppföljare på en bra film. Tyvärr så tror jag inte nästa film är bättre när de börjar blanda in det övernaturliga.
Betyg: 3 killar med tomtar på loftet av 10 (Jättedålig)
-Sora, Kingdom Hearts