Liemannen - En djurisk hjälte?
Måste vara ärlig och avslöja att jag har
varit lite konfunderad och skeptisk till Liemannens bakgrund och krafter. Men som jag brukar göra vid sådana tillfällen är att visualisera saken för att se om det faktiskt funkar ändå, och det gör det.
Liemannens primära superkraft är att han kan förvandla sig till olika djur, eller ett lämpligt djur som det står i beskrivningen (Liemannen i ofrivillig kaninskepnad mot Pitchfork skulle t.ex. vara ganska suboptimalt). Jag tyckte först att hans mänskliga karaktärsdesign inte alls passade in med denna kraft. Djur och natur är något som jag associerar med det vilda och primala. En slags supertarzan som hoppar omkring kanske, men inte med en slags företrädare för döden i vit kåpa. Jag fick det inte att gå ihop riktigt. Men, någonstans i bakhuvudet fanns ju något om "dödens budbärare" och gammal folktro, t.ex. svarta korpar och svarta katter som onda omen. Här fanns något ändå. Så jag skissade och kom fram till en design som kändes mer rätt för mig.
Liemannens skapare
Sir-L (Magnus Sörell) har så klart all vetorätt kring den här designen.
Liemannen - Djurskepnader:
http://i1246.photobu...urskepnader.jpg Idén är att jag helt enkelt överförde Liemannens dräktdesign till hans olika djurskepnader. Vita spöklika fladdrande fysiska skepnader, men med en gemensam design som skiljer dem från vanliga djur. Även om han kommer hoppande i kattskepnad ska han inte se gullig ut. Konceptet här är att han alltid är Liemannen, oavsett skepnad. Jag kom även på att djurskepnader även passar in rätt bra ändå på den samiskt inspirerade bakgrundshistorien. Samer är ju ett naturfolk, nära djur och natur och allt sånt där. Eller nja, närmare snöskotrar och natur nuförtiden kanske...
Så, vad säger Sir-L? Får jag Liemannen efter mig nu eller inte? Funderar på det så går jag och låser alla dörrar och fönster så länge...
Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.