Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#901 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 10 March 2012 - 23:20

Nu har jag varit tyst rätt länge om det här. Det är ju oftast ett dåligt tecken för folk som visar upp sina verk.

Men så är inte fallet idag. Jag är förstummad av denna flod av artistisk genialitet!

Efter att ha sett dina framställningar av inte bara Nordens Stjärnor, utan även av klassiska NS-ikoner som Major Gripen och Grodan... Vad skulle det kosta att hyra dig för en serie i framtiden?

Med andra ord, Göta Lejon, vad du nu hette egentligen, jag tycker du är fullkomligt fenomenal.

Edited by Virtus, 10 March 2012 - 23:29.

#902 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 11 March 2012 - 13:55

Nu har jag varit tyst rätt länge om det här. Det är ju oftast ett dåligt tecken för folk som visar upp sina verk.

Men så är inte fallet idag. Jag är förstummad av denna flod av artistisk genialitet!

Efter att ha sett dina framställningar av inte bara Nordens Stjärnor, utan även av klassiska NS-ikoner som Major Gripen och Grodan... Vad skulle det kosta att hyra dig för en serie i framtiden?

Med andra ord, Göta Lejon, vad du nu hette egentligen, jag tycker du är fullkomligt fenomenal.

Man tackar, Sebastian! Jag kan ju passa på och ge igen och säga att det finns många vassa serieskapare här också, både med manus, bild och idéer. Sådant ger inspiration.

Vad gäller uthyrning och pris är jag osäker. Jag jobbar mest som frilansillustratör och tar betalt per timma, men för en serie får det så klart bli per sida. Jag vill i så fall bara göra serielayouts, vilket påverkar priset i riktning nedåt. Jag kan tuscha men gör det ogärna och det tar för lång tid, så du kommer behöva en tuschare. Gärna någon som kan tolka min skissiga stil, men jag är inte petig. Det gör inte mig något om den tuschade slutresultatet får en annan prägel rent stilmässigt. Min egen stil är som bäst halvrealistisk. Vill du t.ex. att tuschare dra stilen lite mer åt det realistiska hållet är det helt okay. Själva layouten är det roligaste arbetet för mig.

Här är två exempel som jag länkat till innan. Det ena är lite skissigare än det andra. Men sticker inte tuscharen ut ögonen på sig själv när han/hon ser det så kan du kanske ha en potentiell kandidat. ;)

Ghast vs Salutör: http://i1246.photobu...mpel_edited.jpg

Bad Move Johnny Boy: http://i1246.photobu...kiss_edited.jpg

Och namnet är egentligen Fredrik Andersson. B)
Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#903 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 11 March 2012 - 16:19

Nu frågade jag mest utan tanke på att hyra dig själv, jag är väldigt snål. Men det förvånar mig inte att höra att du är frilansillustratör med sån kvalitet på din konst!

#904 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 11 March 2012 - 18:56

Nu frågade jag mest utan tanke på att hyra dig själv, jag är väldigt snål. Men det förvånar mig inte att höra att du är frilansillustratör med sån kvalitet på din konst!

Ha ha! Vad skönt att höra. Började bli lite orolig där. "Va fan? Är han villig att ge mig betalt? Det här är ju ett fanzine, för sjutton...Nåja, om han verkligen VILL så..." ^_^

Nä, då tycker jag att vi fortsätter med det som det är; inom SSS så är det gratis för att det är skoj. Passar mig utmärkt. Men mitt långa inlägg om just tuschning gäller ändå. Jag har många serieidéer själv, men att tuscha allt det gör jag bara inte. Då skulle jag tappa inspiration och energi rätt snabbt.

------------------------------------------------------------------------

Tråduppmuntrande inlägg!

Eftersom detta är en tråd om just figurer inom Norden Stjärnor så ser jag det som min hjältemodiga plikt att styra tillbaka nästkommande inlägg till just detta ämne. ;)

Greven: http://i1246.photobu...ss01_edited.jpg

Edited by Göta Lejon, 11 March 2012 - 18:56.

#905 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 12 March 2012 - 02:31

Då ska jag komma ihåg att fråga om du vill teama på ett Förgöraren-omslag i framtiden, då du har en verklig gåva att rita bilder med många karaktärer i samma scen. ;) Till dess får jag som redaktör nypa mig själv för att kolla om jag drömmer eller inte när ett sånt proffsigt fan dimper ner i vårat knä, och önska dig välkommen in i våran SSS-community. :)

#906 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 12 March 2012 - 10:58

Då ska jag komma ihåg att fråga om du vill teama på ett Förgöraren-omslag i framtiden, då du har en verklig gåva att rita bilder med många karaktärer i samma scen. ;) Till dess får jag som redaktör nypa mig själv för att kolla om jag drömmer eller inte när ett sånt proffsigt fan dimper ner i vårat knä, och önska dig välkommen in i våran SSS-community. :)

Tack-tack! Fråga på när det börjar bli dags. Enskilda bilder som omslag går ju oftast snabbare att göra än flera seriesidor.
Dessutom kan de t.o.m. råka bli tuschade. Eller nja, om de inte ska vara ett omslag som är typ två meter brett då förstås. ;)

#907 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 13 March 2012 - 19:48

Liemannen - En djurisk hjälte?

Måste vara ärlig och avslöja att jag har varit lite konfunderad och skeptisk till Liemannens bakgrund och krafter. Men som jag brukar göra vid sådana tillfällen är att visualisera saken för att se om det faktiskt funkar ändå, och det gör det.

Liemannens primära superkraft är att han kan förvandla sig till olika djur, eller ett lämpligt djur som det står i beskrivningen (Liemannen i ofrivillig kaninskepnad mot Pitchfork skulle t.ex. vara ganska suboptimalt). Jag tyckte först att hans mänskliga karaktärsdesign inte alls passade in med denna kraft. Djur och natur är något som jag associerar med det vilda och primala. En slags supertarzan som hoppar omkring kanske, men inte med en slags företrädare för döden i vit kåpa. Jag fick det inte att gå ihop riktigt. Men, någonstans i bakhuvudet fanns ju något om "dödens budbärare" och gammal folktro, t.ex. svarta korpar och svarta katter som onda omen. Här fanns något ändå. Så jag skissade och kom fram till en design som kändes mer rätt för mig.

Liemannens skapare Sir-L (Magnus Sörell) har så klart all vetorätt kring den här designen.

Liemannen - Djurskepnader: http://i1246.photobu...urskepnader.jpg

Idén är att jag helt enkelt överförde Liemannens dräktdesign till hans olika djurskepnader. Vita spöklika fladdrande fysiska skepnader, men med en gemensam design som skiljer dem från vanliga djur. Även om han kommer hoppande i kattskepnad ska han inte se gullig ut. Konceptet här är att han alltid är Liemannen, oavsett skepnad. Jag kom även på att djurskepnader även passar in rätt bra ändå på den samiskt inspirerade bakgrundshistorien. Samer är ju ett naturfolk, nära djur och natur och allt sånt där. Eller nja, närmare snöskotrar och natur nuförtiden kanske... ;)

Så, vad säger Sir-L? Får jag Liemannen efter mig nu eller inte? Funderar på det så går jag och låser alla dörrar och fönster så länge... :)

#908 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 March 2012 - 20:20

fick massa Spawn vibbar, fast på ett bra sätt

#909 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 13 March 2012 - 22:51

Va?! Kan Spawn förvandlas sig till djur nu? Det märks att jag varit borta från superserievärlden alldeles för länge... ;)

#910 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 13 March 2012 - 23:07

Va?! Kan Spawn förvandlas sig till djur nu? Det märks att jag varit borta från superserievärlden alldeles för länge... ;)

Nej, men i ett avsnitt så kunde han kontrollera skogens rovdjur för att anfalla och döda en fiende.... Ja jag vet

#911 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 March 2012 - 10:14

Nej, men i ett avsnitt så kunde han kontrollera skogens rovdjur för att anfalla och döda en fiende.... Ja jag vet

Spawn är ju en gammal personlig favvo så jag har inget emot de där vibbarna alls. :)

Att snacka med djur är ju mer Panterns grej, men kan hon be dom göra saker åt henne också?
Och ditt inlägg får mig att ställa frågan om Liemannen skulle kunna kontrollera riktiga djur av samma typ som sin tillfälliga djurskepnad?

#912 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 14 March 2012 - 10:44

Prata med djuren, ja men hon använder de inte i strid, plus hon kör inte med kommunikation, utan hon är snarare en... "animal whisperer" kan man säga. Hon använder däremot djurandar som styrka, hastighet och sånt.

#913 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 March 2012 - 11:36

Prata med djuren, ja men hon använder de inte i strid, plus hon kör inte med kommunikation, utan hon är snarare en... "animal whisperer" kan man säga. Hon använder däremot djurandar som styrka, hastighet och sånt.

Typ en mer instinktiv grej då som funkar åt båda hållen. Missat att det handlar om djurandar. Coolt! Typ som totemdjur?

#914 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 14 March 2012 - 11:52

Ja fast hon behöver inte såna

#915 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 March 2012 - 13:28

Sitter och filar på en ny superskurk, inte riktigt fått ordning på kön och krafter till personen, och hur kraften kom till. Jag fick inspiration när jag försökte sova nämligen och tänkte att det kunde vara intressant. Skurken kallar sig roligt nog för NÖRDEN.

Edited by Sret, 14 March 2012 - 14:51.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#916 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 March 2012 - 15:11

Sitter och filar på en ny superskurk, inte riktigt fått ordning på kön och krafter till personen, och hur kraften kom till. Jag fick inspiration när jag försökte sova nämligen och tänkte att det kunde vara intressant. Skurken kallar sig roligt nog för NÖRDEN.

Lustigt hur de bra idéerna dyker upp när man ska sova. Händer mig ganska ofta också. För att inte glömma dom tvingas jag upp för att klottra ner dom. Känns som att de kreativa gudinnorna bara vill jäklas med en ibland alltså. Petar på en när man ska sova. Nåja, oftast är det värt det...om man kan tyda sitt klotter dagen efter. ;)

Nörden låter som en mobbad person som vill ge igen. Klassiskt tema med ovanligt namnval. Superskurkar brukar ju kompensera med ett riktigt respektingivande namn. Att personen frivilligt tar det som sitt skurknamn är ju att tigga om trubbel, fast det kan nog vara tacksamt ur ett manusperspektiv. Är du ute efter en seriös skurk eller komisk skurk? Avgör ju lite vad han ska kunna ha för krafter också tycker jag.

Seriöst känns det som ett rejält "statement". Nörden kanske avskyr superhjältar för att "de är precis som de coola tuffa killarna/tjejerna". Att få pisk av en "supernörd" måste ju vara det mest pinsamma som en superhjälte kan råka ut för. Det kanske är just DET som är hela poängen och Nördens drivkraft?

#917 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 March 2012 - 15:30

Jag har ingen aning vad jag är ute efter med Nörden. Kanske en nörd som går för långt i sin hjälte dyrkan och vill vara en del av deras liv men går för långt? Men jag tror inte det.

Edited by Sret, 14 March 2012 - 17:51.

#918 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 March 2012 - 17:59

Jag har ingen aning vad jag är ute efter med Nörden.

Du har ett namn. Fortsätt med en kraft eller två så kanske du ser var konceptet börjar ta vägen. Alternativt börja med vilken kategori av superkraft det ska vara; t.ex. genetisk, teknologisk eller magisk.

----------------------

Apropå superskurkar...

White Witch: http://i1246.photobu...ss01_edited.jpg

Gav henne vitt hår. Det är väl det enda jag vet där jag medvetet frångått beskrivningen. Jag åberopar den artistiska friheten!

Edited by Göta Lejon, 14 March 2012 - 18:00.

#919 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 March 2012 - 20:55

Jag funderar på ifall det är polisen som ger honom namnet Nörden, och det fastnade så han blev tvungen att använda det som skurknamn.

#920 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 March 2012 - 21:23

Apropå superskurkar...

Gav henne vitt hår. Det är väl det enda jag vet där jag medvetet frångått beskrivningen. Jag åberopar den artistiska friheten!

Jag inser när jag ser bilden att jag glömt att skriva in en fysisk detalj, men det gör inget. När det gäller hennes hår kan man ju lätt anta att hon precis som en del verkliga kvinnor experimenterar med frisyrer och färger. På min bild är hon ju skallig.

Det är ett gott arbete du gör här, mycket nytt tillframtida guider, och jag tror vi alla gillar att se nya tolkningar och bilder på våra skapelser.

#921 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 March 2012 - 23:17

Jag funderar på ifall det är polisen som ger honom namnet Nörden, och det fastnade så han blev tvungen att använda det som skurknamn.

Då lär han ju inte vara så vänligt inställd mot polisen till att börja med. Om sedan även superhjältar börjar kalla honom för samma sak så lär han ju inte bli gladare på dom heller. Vilken nivå av superskurk ska han vara?

En idé kan ju vara att han är manisk samlare av nördiga samlargrejer. Kanske vill han ha ALLA Svarta Guldets leksaker i perfekt skick? Han inser att han inte har råd att köpa allt så han och börjar stjäla allt han vill ha istället.

Idé till superkraft: han är tekniknörd, jobbar som högteknologisk forskare/assistent, "lånar" med sig teknologi och har skapat en slags dimensionsmaskin. Med hjälp av denna får han plats med alla sina samlarsaker på en mycket liten yta, inne i sitt hemliga högkvarter, dvs i sitt pojkrum hos mamma (som bara tittar på TV). Han kan även ha en portabel variant för förvaring av stöldgods och alla tänkbara verktyg, ungefär som Skalmans skal.

Svaghet: Samlargrejer. Har man något vill han ha det. Hotar man att göra sönder det blir han uppskrämd. Gör man sönder den blir han vansinnig. Intresse och beröm för hans samlingar.

Apropå superskurkar...

Jag inser när jag ser bilden att jag glömt att skriva in en fysisk detalj, men det gör inget. När det gäller hennes hår kan man ju lätt anta att hon precis som en del verkliga kvinnor experimenterar med frisyrer och färger. På min bild är hon ju skallig.

Det är ett gott arbete du gör här, mycket nytt tillframtida guider, och jag tror vi alla gillar att se nya tolkningar och bilder på våra skapelser.

Skallig? Heh! Ok. Men det finns ju peruker också. Tänk vad arg hon skulle bli om en hjälte ryckte av henne håret. ;)

Har inte sett någon bild som du gjort på henne. Inte i guiden iaf vad jag kunnat se. Vill gärna se din egen version. Kan du posta en länk?

#922 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 March 2012 - 08:07

Skallig? Heh! Ok. Men det finns ju peruker också. Tänk vad arg hon skulle bli om en hjälte ryckte av henne håret. ;)

Har inte sett någon bild som du gjort på henne. Inte i guiden iaf vad jag kunnat se. Vill gärna se din egen version. Kan du posta en länk?

Hon är inte skallig egentligen, hon blev bara det på den bilden.

Hon är med på skurkgruppbilden i guiden tillsammans med Dr Dedrup, Pitchfork och Omnus Infernata.

#923 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 15 March 2012 - 11:07

Hon är inte skallig egentligen, hon blev bara det på den bilden.

Hon är med på skurkgruppbilden i guiden tillsammans med Dr Dedrup, Pitchfork och Omnus Infernata.

Aha, nu ser jag. På sidan 109. Hm, glömde att man kan zooma in på PDF:en också så den bilden har råkat rulla förbi obemärkt några gånger redan. Bra att du nämnde den! T.o.m. Omnus är med i bakgrunden och jag gissar på att det är Järnängeln längst ut till höger.

Skallig kanske inte är så dumt. Stod i beskrivningen att hon hade stor näsa men jag missade det på min första skiss där hon blev för snygg. Jag överdrev näsan på den nya skissen för att göra det till ett utmärkande drag och gömde hennes ögon bakom kåpan. Sådan design är kul och känns mer som en superskurk från den gamla eran.

Men jag fastnade lite för skalligheten. Gick tillbaka till min första skiss och lekte runt lite till. Om hon inte har en stor näsa så måste hon ju vara "ful" på andra sätt, enligt henne själv. Så vill man inte ha en stor näsa tänkte jag skallig som du gjort och kritvit hud. Kanske gjorde hon ett nytt försök att snygga till sig med magi i den moderna eran och det gick fel igen? :)

White Witch 2: http://i1246.photobu...s02b_edited.jpg

#924 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 15 March 2012 - 16:49

En allmän fråga: Ska den kattliknande karaktären i Mario Toros STHLM utopia föreställa Lon, eller är det en helt annan karaktär?

Edited by Göta Lejon, 15 March 2012 - 16:49.

#925 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 15 March 2012 - 16:50

Jag skulle tro att det är en helt annat karaktär.