Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#901 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 February 2009 - 00:01

Mamma Mia!
Hysterisk feel good musikal. Och det är ärligt talat svårt att komma in i hysterin. Det tog mig ungefär en halvtimme in i filmen innan jag kände att jag kunde ta in filmen utan att uppleva att allt var "för mycket". Men sen blev även jag tvungen att ge efter för charmen av den här filmen. Det enda som aldrig släppte känslan av att vara för mycket var Amanda Seyfried. Jag hade väldigt svårt för henne filmen igenom. Och Pierce Brosnan kan INTE sjunga. Inte för att det påverkar filmen så negativt som man skulle kunna tro. Colin Firth sjöng däremot bra och Mery Streep. Ja, hon är Meryl Streep. What can't she do?

6/10

Den bästa Abba relaterade filmen förblir dock Muriel's Wedding.

Edited by Wylie Times, 12 February 2009 - 00:10.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#902 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 February 2009 - 01:36

Hellboy: Extended Version
Bra superhjältefilm. Kanske inte riktigt lika bra som jag hade för mig men ändå riktigt bra.
Jag vet inte riktigt vad som klippts in för jag märkte ingen större skillnad. Fast nu var det ju några år sedan jag såg den senast.
Coola karaktärer, bra skådespelare, coola monster och skurkar (Cthulhu-liknande grejen, Sammael och Kroenen).
Och Abe är coolast. :D Synd bara att han inte var med mot slutet.
Irriterad över att man aldrig fick veta hur det gick för Agent Clay och om han överlevde. Bara att han troligen inte skulle överleva.
Inte mycket till extramatrial. De borttagna scenerna var bara skräp. Handlade om ett par sekunder bortklipta delar från ett par scener.
8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#903 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 February 2009 - 04:49

Hellboy II: The Golden Army
Riktigt bra. Bättre än ettan. Intresanbt djupare inblick i Hellboys mytologiska värld med en massa magiska fantasy varelser. Gillar hela grejen med Elves (att skurken är en), ett krig mellan människor och fantasy varelser.
Roligt att de lyckades få in Professor 'Broom' i filmen. :) Och jag gillade också att Abe fick en större del av storyn än i första filmen men jag gillade inte föräderiet i slutet eller att han och Liz bara stod och tittade på i slutstriden.
Skulle vilja höra en bakgrundsstory för Abe och ett fall mer kopplat till honom.
Johann Krauss var en kul ny karaktär att kasta in i serien. Konstigt nog väntade jag mig helatiden att han skulle visa sig vara ond men så var visst inte fallet.
Kul att se Epilog serietidningen (eller snarare Prolog inför Hellboy III). Ska bli spännande att se Hellboy uppfylla sitt öde. :)
Slutscenen med att de alla slutar var löjlig och ologisk. Gillade heller inte förklaringen varför John Myers inte var med. Jag vet att Rupert Evans inte hade tid att vara med men en bättre förklaring kunde de ha kommit på.
Men i grund och botten, riktigt bra.
9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#904 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 February 2009 - 13:55

Johann Krauss var en kul ny karaktär att kasta in i serien. Konstigt nog väntade jag mig helatiden att han skulle visa sig vara ond men så var visst inte fallet.

Det är den tyska brytningen som skapar de förväntningarna. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#905 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 February 2009 - 19:25

Mamma Mia!

Jag älskar musikaler så det är inte förvånande att jag gillade den här. De lyckades bra att få in Abba låtarna på rätt ställen under rätt tillfällen och förhöja scenerna.
Ibland blir det lite väl löjligt och visst hör det till musikaler med fjantig löjlig humor men det blir lite väl ibland. Men visst skrattar man gott.

8,25/10

Edited by Crusader, 12 February 2009 - 19:30.

-Sora, Kingdom Hearts

#906 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 February 2009 - 19:44

Nej, inte fler förlorade själar... :upset:

;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#907 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2009 - 10:11

SoD: Vill ni fortsätta diskutera det så får väl Georgia/Wylie flytta ut filmen till en egen tråd. :)

Edit: Tråden delad så jag slänger in en länk så det inte ser ut som jag bara droppar en avsides kommentar i det blå här.

Edited by XC, 14 February 2009 - 13:35.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#908 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2009 - 12:43

Vill ni fortsätta diskutera det så får väl Georgia/Wylie flytta ut filmen till en egen tråd. :)

Filmen: Lust, Caution har nu egen tråd
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#909 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2009 - 13:37

SoD: Vill ni fortsätta diskutera det så får väl Georgia/Wylie flytta ut filmen till en egen tråd. :)

Kind of my point. ;)

Tur att fol kfortfarande lyssnar på mig. ^_^

#910 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2009 - 13:39

Sedan att du är admin och lätt hade kunnat dela tråden själv behöver vi ju inte nämna. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#911 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2009 - 13:41

:lol:
Sentinel är lat, han vill att vi ska slava, vet du inte det ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#912 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2009 - 14:43

Jag skiljer mig inte mycket från Peak, på det området nej. ;)

#913 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 14 February 2009 - 15:45

Men du är snabbt framme om det innebär att du får ta fram piskan ur garderoben..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#914 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 February 2009 - 17:42

Mmm. Då står han minsann först i ledet. :P Och vi moderatorer får snällt titta på. :lol:

--
Resident Evil (2002)
En film som kanske har mer action än story. Vissa luckor givetvis. Som varför Red Queen (om hon nu är så smart) inte skickade ett meddelande till någon behörig om varför hon låste kupan och dödade alla invånare. Och, om strömmen bryts... varför öppnas då dörrarna automatiskt? Bortsett från att det blir mer action på det sättet. På det hela taget en OK film och slå ihjäl 1½ timme med.

fqq5BYam.jpg

#915 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 February 2009 - 18:21

Men du är snabbt framme om det innebär att du får ta fram piskan ur garderoben..

Mmm. Då står han minsann först i ledet. :P Och vi moderatorer får snällt titta på. :lol:

Busted. :P

Resident Evil (2002)
En film som kanske har mer action än story. Vissa luckor givetvis. Som varför Red Queen (om hon nu är så smart) inte skickade ett meddelande till någon behörig om varför hon låste kupan och dödade alla invånare. Och, om strömmen bryts... varför öppnas då dörrarna automatiskt? Bortsett från att det blir mer action på det sättet. På det hela taget en OK film och slå ihjäl 1½ timme med.

En av mian favoritfilmer. Inte någonting som har med spelen att göra, utan här är det en helt annan form av adaption som frångår originalet och är bra. Appropå diskussioner om adaption i annan tråd.

#916 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 February 2009 - 02:02

Resident Evil (2002)

1. Jag undrade också det varför hon inte meddelade några av Umbrella bossarna. Möjligen var det för att hon visste att de skulle öpnna upp och ge sig ned och därmed sprida smittan.
2. Hon dödade alla för att ingen av dem skulle ta med sig smittan ut.
3. Kanske dörrarna var konstruerade så att om strömmen går så ska folk ändå kunna lämna stället och inte bli fast eller så hölls de på plats med megnetiska lås.

Resident Evil (2002)

En av mian favoritfilmer. Inte någonting som har med spelen att göra, utan här är det en helt annan form av adaption som frångår originalet och är bra.

Samma här. :) En film jag aldrig tröttnar på. Har tappar räningen på hur många gånger jag sett den (tappade räkningen vid 20) men den är en av de filmer jag sett flest gånger, tillsammans med Star Trek Generations.

True Lies
Var längesedan jag såg den sista. Mycket bra spion action och lyckas bra med att skapa en amerikansk James Bond med amerikanska värderingar.
Kommer ihåg hur populär den var när den kom och hur sugna alla var på en uppföljare. Trots 2 uppföljare var på G från början (med skådespelare påskrivan och allt) så hamnade True Lies 2 i Limbo och har inte hittat därifrån än.
Precis som innan känner jag att den fejkade kidnappningen av hans fru tar upp förmycket plats i filmen och filmen har ett par stendumma actionsekvenser (som när hans fru tappar en Uzi ned för trappan som går av och skjuter ihjäl alla bovarna).
Men klart underhållande.
Och Jamie Lee Curtis är sexig som aldrig förr med den väldigt heta strippscenen.
8/10

Boogeyman 2
Bra slasher men precis som ettan så var slutet en besvikelse. Hade det bara varit uppföljning i 3:an så hade det varit en annan sak men nu var inte fallet så. Dock var det kul att i efterhand få veta vad som hände huvudkaraktären från ettan. Ettan hade ju ett slut som kunde tolkas på 2 sätt: 1. Boogeyman fanns och 2. Huvudkaraktären var mördaren. Boogeyman 2 går på det andra slutet. Filmen följer första filmens andra variant av slut. En man besatt av rädsla för The Boogeyman blir själv en mördare som låtsas vara The Boogeyman. Den följer första filmens tradition men det negativa är att det ger filmen lite överaskningar. Jag hade föredragit om Skitso-Psykiatikern hade varit mördaren. Och att dessutom alla utom huvudtjejen dör gör det inte bättre. Jag har alltid haft svårt för när alla utom 1 person dör. Det är förutsägbart och inte så värst kul IMO. För mig ligger det intresantaste i hur de som överlever lyckas överleva.
Men en helt OK slasher, bara det att den kunde ha varit mer istället för att vara en blek kopia av filmer som "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" och "Scream". Och dessutom onödigt blodig och splattrig (hur den fick PG-13 i USA kommer jag aldrig fatta). Och inte blev man ens nära skrämd en enda gång.
7/10

Boogeyman 3
Klart bättre än 2:an. Jag gillar att de tog filmen i en helt annan riktning än förra filmen och lyckas med att få det att kännas som att de hör ihop. Den här filmen börjar strax efter att 2:an slutade och går efter första filmens första antagande att The Boogeyman existerar. Många ser det säkert som att de mjölkar ur Boogeyman men jag tror snarare att det är så att de hade 2 olika idéer om riktningar att ta Boogeyman 2 och bestämde sig för att dela upp dem i 2 filmer med tanke på vilka totala motsatser Boogeyman 2 och 3 är.
Den här filmen ger en rätt bra full circle och avklaring på Boogeman trilogin. Jag var lite tveksam till upplösningen då jag hade hoppats på en showdown mellan polisen och Boogeyman när de gav sig in på campus. Men grejen med att hjältinnan offrar sig själv genom att övertyga alla att hon var mördaren för att besegra Boogeyman var en logisk och bra idé. Synd bara att de var tvugna att sabba den med att, som vanligt, sedan ge filmen det typiska dåliga slutet som serien har haft från början.
Mycket mer av en blodig psykologisk skräck i den här. Jag gillade hur hjältinnan ibland hamnade i ett alternativt universum alá Silent Hill med konstiga gångar, smutsiga och blodiga väggar, krypande lik osv. Men tyvärr så håller de i grunden fortfarande fast vid den typiska slasher grejen där folk blir brutalt, och konstigt, dödade en efter en och är väldigt förutsägbar. Man vet exakt vem som ska dö och när den ska dö. Man känner genast igen en dödsscen när man ser den börja.
Kul att få lite uppklarning på 2:an (med att alla fick veta att Henry var mördaren endå) och att de förklarade vad Boogeyman är och varför han anfaller de han gör. Även om förklaringen ibland känns för konstig.
Så, vad ska jag säga. En slasher som kunde ha varit mycket mer men har svårt att släppa sina rötter.
Och åter igen, hur fick även den här PG-13 i USA?
7,5/10

Edited by Crusader, 15 February 2009 - 07:12.

-Sora, Kingdom Hearts

#917 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 February 2009 - 08:32

Resident Evil (2002)

1. Jag undrade också det varför hon inte meddelade några av Umbrella bossarna. Möjligen var det för att hon visste att de skulle öpnna upp och ge sig ned och därmed sprida smittan.
2. Hon dödade alla för att ingen av dem skulle ta med sig smittan ut.
3. Kanske dörrarna var konstruerade så att om strömmen går så ska folk ändå kunna lämna stället och inte bli fast eller så hölls de på plats med megnetiska lås.

Men nu bröt de ju sig in och trodde att det var hon som hade ballat ur. Hade hon lämnat ett meddelande hade ju Umbrella kunnat handla därefter.

Och jag är medveten om att det är en fullt logisk säkerhetsdetalj. :) Jag tycker bara det var underligt att ett ställe där tydligen Red Queen kunde droppa hissarna att hon inte skulle kunna inaktivera den detaljen permanent. Med tanke på att T-viruset med all sannolikhet inte var det enda viruset de jobbade på.

fqq5BYam.jpg

#918 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 February 2009 - 15:46

Jag säger som min pappa brukar säga: Annars hade det inte blivit någon film. ;)

Edited by Crusader, 15 February 2009 - 15:48.

-Sora, Kingdom Hearts

#919 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 February 2009 - 16:04

Resident Evil: Apocalypse (aka Resident Evil 2) (2004)
Trots samma premisser som i ettan (en lättklädd Milla Jovovich kickar rumpa) så tycker jag att storyn är aningen bättre i den här filmen. Den innehåller inte några större överraskningar förstås, de logiska luckorna är inte heller lika påträngande. Vet inte hur pass välanvänd själva upplägget är, men Doomsday hade flera likheter (iaf i början av filmen) med den här. -- OK.

Edited by XC, 15 February 2009 - 16:04.

fqq5BYam.jpg

#920 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2009 - 16:11

Det är hyfsat välanvänt ända sedan Romero skapade grunden för den typen - och man får nog säga att RE: Apocalypse sneglar lite åt det hålet också.

Sedan är det inte Millovich som äger den här filmen, utan Sienna Guillory. :wub:

Jo, jag tyckte också den här var snäppet bättre än första filmen.

#921 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 February 2009 - 16:21

Javisst ja, jag glömde nämna REs svar på Lara Croft. :lol:

Anade att det var så. Antagligen beror det på att jag ganska nyligen såg DoomsDay som fick mig och tänka på den filmen under barrikadscenerna i början.

Romero? Hmm. Finns det någon film som skulle kunna kallas som ärketypen för den här typen av filmer?

Edited by XC, 15 February 2009 - 16:21.

fqq5BYam.jpg

#922 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 15 February 2009 - 16:27

Jag tycker ettan och tvåan av Resident Evil känns som väldigt olika filmer. Den första är väldigt läskig, den andra känns mer som en actionfilm... Fast båda är bra. Tror jag föredrar ettan framför tvåan, dock. ;)

[REC]
Spansk skräckfilm. Enormt förutsägbar, men ändå rätt så läskig. Bara för att man kan gissa exakt vad som kan hända hela tiden betyder det ju inte att man inte hoppar till, snarare tvärtom - då sitter man ju på helspänn och väntar på det, och blir riktigt skrämd ändå. ;) Idiotisk backstory för "varför allt händer", men det tycker jag nog bara för att jag faktiskt kan lite cellbiologi... och det var ändå inte en stor eller viktig del av filmen.
6/10

Slumdog Millionaire
Jättehärlig film! Intressant med en film som utspelas i Indien, bra musik, en huvudkaraktär man verkligen hejade på och en trevlig historia. :)
10/10
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#923 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 February 2009 - 18:01

Den Romero-film som tydligast influerat Resident Evil-filmerna är Day of the Dead (1985). Särskilt RE:Extinction... som jag tycker kanske är den bästa. Eller så tycker jag det bara för att det var den jag såg senast.

Men annars är det ju gott om Mad Max, Escape from New York och ja, allmän 80-talspostapokalyps i RE (och Doomsday inte minst).

Edited by dukeofnewyork, 15 February 2009 - 18:04.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#924 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 February 2009 - 18:03

Mad Max har jag sett (iaf 2an och 3an). Escape from New York tror jag föräldrarna hade på VHS, men jag har aldrig sett den.

Sätter upp DotD och EfNY på listan.

fqq5BYam.jpg

#925 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 February 2009 - 18:31

Mamma Mia!
Det enda som aldrig släppte känslan av att vara för mycket var Amanda Seyfried. Jag hade väldigt svårt för henne filmen igenom. Och Pierce Brosnan kan INTE sjunga.

Intresant. Personligen blev jag imponerad av Pierce Brosnan, Jag tycker han sjöng riktigt bra. Och duon mot Meryl Streep. tycker jag var det bästa i hela filmen.
Amanda Seyfried gillade jag också även om karaktären retade även mig ibland (men det gjorde Meryl Streep's minst lika mycket).
-Sora, Kingdom Hearts