Resident Evil (2002)
En film som kanske har mer action än story. Vissa luckor givetvis. Som varför Red Queen (om hon nu är så smart) inte skickade ett meddelande till någon behörig om varför hon låste kupan och dödade alla invånare. Och, om strömmen bryts... varför öppnas då dörrarna automatiskt? Bortsett från att det blir mer action på det sättet. På det hela taget en OK film och slå ihjäl 1½ timme med.
1. Jag undrade också det varför hon inte meddelade några av Umbrella bossarna. Möjligen var det för att hon visste att de skulle öpnna upp och ge sig ned och därmed sprida smittan.
2. Hon dödade alla för att ingen av dem skulle ta med sig smittan ut.
3. Kanske dörrarna var konstruerade så att om strömmen går så ska folk ändå kunna lämna stället och inte bli fast eller så hölls de på plats med megnetiska lås.
Resident Evil (2002)
En film som kanske har mer action än story. Vissa luckor givetvis. Som varför Red Queen (om hon nu är så smart) inte skickade ett meddelande till någon behörig om varför hon låste kupan och dödade alla invånare. Och, om strömmen bryts... varför öppnas då dörrarna automatiskt? Bortsett från att det blir mer action på det sättet. På det hela taget en OK film och slå ihjäl 1½ timme med.
En av mian favoritfilmer. Inte någonting som har med spelen att göra, utan här är det en helt annan form av adaption som frångår originalet och är bra.
Samma här.

En film jag aldrig tröttnar på. Har tappar räningen på hur många gånger jag sett den (tappade räkningen vid 20) men den är en av de filmer jag sett flest gånger, tillsammans med Star Trek Generations.
True LiesVar längesedan jag såg den sista. Mycket bra spion action och lyckas bra med att skapa en amerikansk James Bond med amerikanska värderingar.
Kommer ihåg hur populär den var när den kom och hur sugna alla var på en uppföljare. Trots 2 uppföljare var på G från början (med skådespelare påskrivan och allt) så hamnade True Lies 2 i Limbo och har inte hittat därifrån än.
Precis som innan känner jag att den fejkade kidnappningen av hans fru tar upp förmycket plats i filmen och filmen har ett par stendumma actionsekvenser (som när hans fru tappar en Uzi ned för trappan som går av och skjuter ihjäl alla bovarna).
Men klart underhållande.
Och Jamie Lee Curtis är sexig som aldrig förr med den väldigt heta strippscenen.
8/10Boogeyman 2Bra slasher men precis som ettan så var slutet en besvikelse. Hade det
bara varit uppföljning i 3:an så hade det varit en annan sak men nu var inte fallet så.
Dock var det kul att i efterhand få veta vad som hände huvudkaraktären från ettan. Ettan hade ju ett slut som kunde tolkas på 2 sätt:
1. Boogeyman fanns och 2. Huvudkaraktären var mördaren.
Boogeyman 2 går på det andra slutet.
Filmen följer första filmens andra variant av slut. En man besatt av rädsla för The Boogeyman blir själv en mördare som låtsas vara The Boogeyman. Den följer första filmens tradition
men det negativa är att det ger filmen lite överaskningar. Jag hade föredragit om
Skitso-Psykiatikern hade varit mördaren. Och att dessutom alla utom huvudtjejen dör gör det inte bättre.
Jag har alltid haft svårt för när
alla utom 1 person dör. Det är förutsägbart och inte så värst kul IMO. För mig ligger det intresantaste i hur de som överlever lyckas överleva.
Men en helt OK slasher, bara det att den kunde ha varit mer istället för att vara en blek kopia av filmer som "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" och "Scream". Och dessutom onödigt blodig och splattrig (hur den fick PG-13 i USA kommer jag aldrig fatta). Och inte blev man ens nära skrämd en enda gång.
7/10Boogeyman 3Klart bättre än 2:an. Jag gillar att de tog filmen i en helt annan riktning än förra filmen och lyckas med att få det att kännas som att de hör ihop. Den här filmen börjar strax efter att 2:an slutade och går efter
första filmens första antagande att The Boogeyman existerar.
Många ser det säkert som att de mjölkar ur Boogeyman men jag tror snarare att det är så att de hade 2 olika idéer om riktningar att ta Boogeyman 2 och bestämde sig för att dela upp dem i 2 filmer med tanke på vilka totala motsatser Boogeyman 2 och 3 är.
Den här filmen ger en rätt bra full circle och avklaring på Boogeman trilogin. Jag var lite tveksam till upplösningen
då jag hade hoppats på en showdown mellan polisen och Boogeyman när de gav sig in på campus. Men grejen med att hjältinnan offrar sig själv genom att övertyga alla att hon var mördaren för att besegra Boogeyman var en logisk och bra idé. Synd bara att de var tvugna att sabba den med att, som vanligt, sedan ge filmen det typiska dåliga slutet som serien har haft från början.
Mycket mer av en blodig psykologisk skräck i den här. Jag gillade hur
hjältinnan ibland hamnade i ett alternativt universum alá Silent Hill med konstiga gångar, smutsiga och blodiga väggar, krypande lik osv.
Men tyvärr så håller de i grunden fortfarande fast vid den typiska slasher grejen där folk blir brutalt, och konstigt, dödade en efter en och är väldigt förutsägbar. Man vet exakt vem som ska dö och när den ska dö. Man känner genast igen en dödsscen när man ser den börja.
Kul att få lite uppklarning på 2:an
(med att alla fick veta att Henry var mördaren endå)
och att de förklarade
vad Boogeyman är och varför han anfaller de han gör. Även om förklaringen ibland känns för konstig.
Så, vad ska jag säga. En slasher som kunde ha varit mycket mer men har svårt att släppa sina rötter.
Och åter igen, hur fick även den här PG-13 i USA?
7,5/10
Edited by Crusader, 15 February 2009 - 07:12.