Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#901 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 August 2010 - 13:01

Brick (2005)

En film som är värd att ses - och ses om.

Betyg: BRA

Kan bara hålla med. Grymt bra film. :)

Åh, vi kanske skulle dra igång en PJ-frossa? Själv har jag inte sett alla hans tidigare filmer och de jag sett var längesen, bl a nämnda Bad Taste och Braindead, så dem ser jag gärna om!

Ja vissa av dom är jag som sagt sugen på att se om så det låter som en bra idé.

Meet the Feebles såg jag för några dagar sedan - skrev om det här. :)

Håller med om HC/SÄ - synd och skam att den inte finns i svensk utgåva. Och Forgotten Silver är snudd på briljant.

Aj då. Jag som har slarvläst här i tråden. :blush:

Finns det ingen svensk utgåva av HC? Wow, det är synd och skam indeed. Det skulle förresten vara kul om Kate Winslet och Melanie Lynskey gjorde en till film tillsammans.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#902 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 August 2010 - 14:00

Meed the Feebles-inlägget hittas här.

Det fanns inte sist jag tittade efter. Jag mejlade StudioS (som gärna vill ha in tips på filmer värda att ge ut) och de meddelade att rättigheterna innehas "av ett annat företag". Skulle vara kul att veta vem man skall skicka hatmejlen emot. :P

Edited by XC, 12 August 2010 - 14:01.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#903 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 August 2010 - 15:27

Thirst (Bakjwi) från 2009 och i regi av mästerliga Chan-wook Park.

Ahh, kul att du sett den nu - du har ju sett fram emot den ett tag. :)

Jupp, det var trevligt. Har varit sugen på det sedan den utannonserades. Tänkte först vänta tills jag köpte filmen, men ordnade det på annat sätt istället. Vet dock inte om jag vågar rekommendera den till dig. ;) Hans filmer är lite speciella. Om du ser Oldboy sedan, som du har liggandes, och dessutom tycker att den är bra. Ja då kan du se hans andra filmer med. :)

(Jim Hensons) Jack och Bönstjälken / Jack and the Beanstalk: The Real Story (2001)

Efter att ha läst det du skrev om filmen så är jag nästan övertygad om att det här är en av deras produktioner som jag inte har sett än. Får se om jag kan göra det framöver. :)

Braindead (1992)

Ahh en klassiker. Jag hade ju min egen genomtitt av hans tidigare filmer innan han gjorde LotR för ett tag sedan. Det var ett kärt återseende. Trevligt att du tycker att filmerna är bra än så länge. Håller med om att den är rätt äcklig. Speciellt scenen då dom mer eller mindre drar resterna av hunden ur mamman (eller om det var sjuksystern). Samt när mamman tillsammans med sina gäster äter vaniljsås (eller vad det nu var). Bara det att mamman äter lite mer än bara det. Iofs är det sistnämnda rätt kul, som så mycket annat i filmen. Men jag är glad att jag inte var närvarande vid det där tillfället. ;)

Det ser ut som att det blir ett MVG på din genomtitt om du håller den här kvalitén på dina omdömen. Men känn ingen press för all del. ;) :D

Josie and the Pussycats (2001)
En film som jag tror underskattas av många, eller också är det bara jag. För det första är den genuint rolig, och man driver helt öppet med fjortisar och den allt för kommersiella musikindustrin. Och det hela toppas med fler smarta detaljer (som tex som den ständiga reklamen som dyker upp överallt ). Sedan är jag ju väldigt förtjust i musiken, som jag faktiskt inte kunde låta bli att köpa på CD. (Sjunger på skivan gör Kay Hanley från Letters to Cleo). Extra kul att man dessutom skickade iväg tjejerna på instrumentträning - så de har iaf en ungefärlig aning om vad de skall göra när de står på scen. Slutet är givetvis lite genomskinligt, men slutkommentaren (att sublima meddelanden funkar bättre i filmer ) garanterar att man avslutar med ett leende. -- BRA

Ibland är det trevligt att släppa lös sin inre fjortis. ;)

Nej då, det är inte bara du. Iofs hade jag inte direkt hört talas om filmen innan jag såg den, men hade jag gjort det så hade jag nog underskattat den. Tror jag. Men den är bra måste jag säga. Fastnade också för musiken, vad är det för låt dom spelar först under eftertexterna? Kände att jag inte hängde med riktigt då jag hade annat i tankarna samtidigt. Saknar multitaskförmågan just nu. My mind was on other things. :P

Bra skådespelar som övertygar. Blev lite förvånad på den biten först när filmen började och man hade sett ett tag. Men det ger sig allteftersom. Dessutom är det trevligt och smått befriande med en film där merparten av tjejerna får stå i fokus. Kan hålla med om din första spoilermarkering. En kul detalj som jag uppskattade. Ang slutet så instämmer jag också. Riktigt bra och passande.

Återigen ett bra tips av XC.

Edited by Cartman, 12 August 2010 - 15:30.

#904 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 August 2010 - 16:01

[Thirst/Oldboy]
Oldboy skall jag ge en chans bara jag får inspiration, Thirst däremot får vi se - jag fastade inte riktigt för den när jag såg trailern.

[Jack och Bönstjälken]
Jag kan lugnt säga att det är en av de bästa produktionerna från Hallmark hittils.

[Peter Jackson 202]
De två scenerna är rätt äckliga håller jag med om. Den med gamla likdelar/inälvor som krälar upp innanför byxbenet var rätt obehaglig. Så u förväntar dig samma öga omdömmen på alla filmerna? :P

[Josie & the Pussycats]
Är det inte "Josie and the Pussycats" som spelas under eftertexterna? En Upphottad version av vinjetten till den tecknade serien? :tefonminne:
En favorit scen är när Mel duschar och hon sjunger "klappa händerna om du är riktigt glad" (McD reklamen i duschen är ju riktigt spot-on! :P) .

Edited by XC, 12 August 2010 - 19:57.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#905 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 August 2010 - 16:45

[Thirst/Oldboy]
Förr eller senare kanske du vill göra en djupdykning inom asiatisk film och då kanske Oldboy slinker med. Nu när du säger det så minns jag att du inte har varit så intresserad av Thirst. Tror att jag fick det om bakfoten då du hjälpt mig att hålla ögonen öppna efter nyheter om den. Du får kanske börja fundera på att ta betalt för det. Med tanke på hur blind jag är och vilket minne jag har (eller avsaknaden av ett sådant) så skulle du tjäna bra på att hålla koll på det jag är intresserad av. ;)

[Jack och Bönstjälken]
Är den till och med bättre än The 10th Kingdom? :blink:
Det är väl den Hallmark-produktion som jag tycker är bäst än så länge.
På tal om det. Är det inte den här (Jack och Bönstjälken) som har utgått?

[Peter Jackson 202]
Tjaaaa. Förväntar du dig ett MVG så får du ju inte säga något negativt om filmerna. ;)
Tänk på att du pratar med en av dom större PJ-nördarna nu. Iaf på det här forumet.

Skämt åsido. Det ska bli trevligt att läsa vad du tycker om filmerna. Det är ju gedigna hantverka som jag tycker mycket om och då vår smak är så lika så faller nog mycket om inte annat, dig i smaken. Skulle jag iaf tro.

Minns faktiskt inte den scenen som du beskriver. :o
Det blir bakläxa på det tycker jag.

[Josie & the Pussycats]
Det kanske var den låten. Förstår inte riktigt varför jag missade det. Tyckte ju att den var bra, men jag registrerade aldrig vad det var för låt.
Det är en bra scen som du nämner. Snacka om att produktplaceringen är påtaglig genom hela filmen. Undrar om det går en scen utan att man inte har tagit med någon form av reklam? :P

Edited by Cartman, 12 August 2010 - 16:46.

#906 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 August 2010 - 19:57

[Jack och Bönstjälken]
OK, den kanske inte nåt riktigt så långt upp i klass så den petar 10th Kingdom.
Jo den här filmen har "utgått" hos filmbolaget tror jag, jag hade tur och få tag på Sagor-boxen på Media Markt sist jag var där.

[Peter Jackson 202]
:lol: Jag har stora förhoppningar om filmerna, PJ har hittills inte lyckat göra mig besviken.

[Josie & the Pussycats]
:lol: Det är inte många scener som inte innehåller en någon form av reklam. Bara Riverdale skylten hade väl en 15-16 stycken? :P Jag tycker faktiskt man har lyckats få till intrigen mot Val så där lagom jobbig.

fqq5BYam.jpg

#907 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 August 2010 - 21:50

Ah ok. Så du har kvar Meet the Feebles och The Frightners då. Just Heavenly Creatures och Forgotten Silver tycker jag ändå är hans två bästa pre-LotR filmer.

Meet the Feebles hittar du XC's syn på högre upp här tror jag. The Frighteners minns jag som riktigt bra som lättsam underhållning betraktat. Och så har den ju Michael J. Fox :P.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#908 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 August 2010 - 22:28

Inception

All that we see or seem. Is but a dream within a dream

4/5

Nu blev det lite tomt här men jag kan passa på att ge en känga till SF som inte har bioklubben i Skellefteå tack vare att biografen ägs av Svenska bio. Nu fick jag ju inga poäng ju. Dumma SF.

Meed the Feebles-inlägget hittas här.

Jo jag letade upp det efter du påekade det första gången. :)

Meet the Feebles hittar du XC's syn på högre upp här tror jag.

Fler personer som slarvläser här ser jag. :P

The Frighteners minns jag som riktigt bra som lättsam underhållning betraktat. Och så har den ju Michael J. Fox :P.

Det är vad jag minns den som också, men mest minns jag den för att jag såg den bakis första gången. Det var... intressant. :)

Edited by Wylie Times, 12 August 2010 - 22:29.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#909 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 August 2010 - 19:11

[Jack och Bönstjälken]
MM ligger för långt ifrån mig för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Fast det är klart, man hittar säkert mer att köpa så att det kan bli det. ;) :lol:
Men det lovar gott att du tycker den är så bra. Hoppas jag får chansen att se den någon gång. :)

[Peter Jackson 202]
Inte mig heller. Jag tycker inte att något som han har gjort är dåligt på något sätt. Iofs har jag inte sett "Flickan från Ovan" än, men tvivlar på att den är dålig. :)

[Josie & the Pussycats]
Produktplaceringen kanske inte är riktigt lika påtagligt som i "Logorama" men inte heller långt ifrån. ;)

#910 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 August 2010 - 20:27

[Jack och Bönstjälken]
Med lite tur kanske den flyter upp till ytan på fler ställen. :)

[Peter Jackson 202]
Har inte heller sett den ännu - men som du har jag svårt att tro att den skulle vara dålig.

[Josie & the Pussycats]
Tror inte det kommer en film som klår Logorama på det området. :P

--
Bad Taste (1987)
Peter Jacksons debut/genombrottsfilm antar jag. Jag har sett den en gång tidigare för många år sedan och minns den väl inte om något upphetsande... Eller ens som något värt att längta efter att se om. Storymässigt är den bättre än jag minns den, och de flesta av skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig. Karaktärerna är kanske over-the-top, men skådespelarna tar heller inte i så mycket så det blir allt för löjligt. Special effekterna och rekvisitan är kanske inget man får priser för, men de är välgjorda och gör sitt jobb hela tiden. (Väggen som Derek sågar sig igenom syns ganska tydligt vara av wellpapp och de skottsäkra västarna ser mer ut som flytvästar). En del underliga äckel-scener, men samtidigt en del små trevliga detaljer här och där. (Som tex toalett locket som landar bakom Oz är på slutet när han fyrat av Bazookan). -- BRA.

--
Passar samtidigt på att påminna om att dokumentären "Good Taste Made Bad Taste" som Carty tipsade för ett tag sedan om fortfarande finns tillgänglig.

fqq5BYam.jpg

#911 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 August 2010 - 10:03

Specialeffekterna i Bad Taste är ändå ganska imponerande med tanke på med vilka resurser de gjordes.

#912 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2010 - 10:25

Absolut, jag klagar inte det minsta på special effekterna, det är på förvånansvärt få ställen som det är "synliga brister".

fqq5BYam.jpg

#913 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2010 - 16:22

Bad Taste (1987)

Jag har också sett om den. Så klart. Var faktiskt inte länge sedan dock. Tror mina omdömen för alla dessa filmer finns någonstans i den här tråden. Sak samma.

Minns att jag såg den här och Braindead på nattbio då det begav sig. Minns även att jag velade en del och behövde vidare motivering av en annan för att det skulle gå vägen. Det var således även min första kontakt med PJ.

Av dom två filmerna så tycker jag att den här nog är ett snäpp bättre än Braindead. Men då jag tycker att alla hans filmer är bra så är det egentligen meningslöst och onödigt att rangordna dom.

Skaparglädjen som återfinns i den här filmen är det som slåt mig först. På den tiden gjorde jag själv film med dåvarande vänner och en sådan här film var en stor insirationskälla. Jag kan känna av den lite nu med, att man vill ge sig ut och göra något eget. PJ har gjort det enkelt för sig, men för den delen haft en ordentlig utmaning i att färdigställa filmen. Slutresultatet är riktigt bra och roligt. PJs egen insats som skådeseplare är riktigt lyckad och något jag inte skulle ha misstycka om han gjorde det igen. Iofs får man sitt lystmäte då han praktiskt taget alltid gör en cameo av något slag i sina filmer.

Håller med i mycket av det som XC säger. Speciellt det där om specialeffekterna. När dom spränger huset så ser man rätt tydligt hur dom gjorde den effekten och det är väl inte så bra med dagens mått mätt, men det är charmigt och coolt.

Övriga delar av produktionen är även dom bra och i sin helhet är det är riktigt bra film. :)

Passar samtidigt på att påminna om att dokumentären "Good Taste Made Bad Taste" som Carty tipsade för ett tag sedan om fortfarande finns tillgänglig.

Mycket bra dokumentär som jag varmt kan rekommendera. Dessutom tycker jag att man ska göra det via den länk som erbjuds i min post för att på så sätt göra det lagligt och visa uppskattning över att sådan här material görs tillgängligt på det sättet. :)

#914 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2010 - 16:42

Vill man vara generös (mot PJ) eller elak (mot andra) så kan man säga att PJ lyckas betydligt bättre på sitt första försök och $25000 än dagens storfräsare med sina miljoner. :)

Peter Jacksom får klart godkänt som skådespelare. :)

fqq5BYam.jpg

#915 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2010 - 16:53

Det ligger mycket i det du skriver. Som alltid. :) Ofta tycker jag att det är så, att förr lyckades man mycket bättre än vad man gör idag. Dessutom tycker jag att det är dom lite mindre produktionerna i dagsläget som är dom mer intressanta. Det märker ju du och jag av när vi är på upptäcksfärd inom andra länders filmindustri, att inget går upp mot en bra stomme med lite mindre pengar, än en stor tom yta full med pengar.

Riktigt trevligt att du tyckte filmen var bättre nu när du såg om den och tycker att den i sin helhet är bra. :)

#916 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2010 - 17:17

Jag ser på film annorlunda idag än vad jag gjorde då. :) Jag har tex lärt mig uppskatta och prioritera en bra story istället för snygg yta och några välplacerade skratt. Hade du får chansen och fråga mig då så skulle jag aldrig kunnat tro att jag medvetet kulle söka mig söder- och öserut i jakt på bra film.

Edited by XC, 14 August 2010 - 17:17.

fqq5BYam.jpg

#917 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2010 - 18:32

Pterodactyl (2005) (Georgia sågar filmen här) (Carty har också sett den)
Jag gillar Sci-fi Channel Orignals-filmer, det är fantastiskt hur man kan omarbeta och variera ett och samma koncept utan att filmerna känns allt för urvattnade. Storyn är som väntat OK och så där lagom bekant, positivt är att man man håller en hyfsat tight linje filmen igenom och håller marschtakten för det mesta. Kvalitén på skådespelet ligger som det brukar i de här filmerna - dvs bra placeholders. Coolio gör en förvånansvärt stabil insats, även om militära styrkor lätt blir aningen småfåniga i filmer av den här typen. Special effekterna är kanske inget som får George Lukas att bli sugen på fler nya uppdaterade versioner av Star Wars - men de är ändå förvånansvärt bra. -- OK+

fqq5BYam.jpg

#918 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 August 2010 - 21:45

Drag Me To Hell

Raimi kan sig grej.

Betyg: BRA
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#919 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2010 - 22:08

Flight 93 (2006)

11 September, 2001. 4 flygplan kapas och 3 av dem krachas in i bygnader. Det här är historien om det 4:e planet.

Gripande drama om planet där de ombord valde att slå tillbaka mot terroristerna som hade kapat planet istället för att låta dem nå sitt mål. En film om hjältar, minst sagt.
Det är så att jag blev djupt rörd och tårögd vid vissa tillfällen. Katastroffilmer berör alltid mig men det är värre när de dessutom är en filmatisering av verkliga händelser. Speciellt scenerna med mamman som säger förväl till sin dotter är väldigt gripande.

7/10

@Cartman: Lite OT men jag älskar din nya Avatar från en av tidernas coolaste invasion-filmer. :thumbsup:
Var länge sedan jag såg den sist. DET måste jag rätta till. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#920 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2010 - 07:21

En till som gillar Killer Klowns! :D Har du sett att den släpps på DVD nu här i landet?

fqq5BYam.jpg

#921 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 August 2010 - 16:35

@Crusader: Credit where credit is due. Det är XC som har gjort avataren. Det är hon som har tipsat mig om filmen, som jag inte har sett än. Men då jag är så sugen på att göra det och litar helt på att allt XC säger om filmen är en korrekt bedömning så har jag börjat att ladda upp lite, med bla en avatar. :D

Pterodactyl (2005) (Georgia sågar filmen här) (Carty har också sett den)

Hmm. Så jag hade skrivit om den redan. Och det jag hade tänkt att nämna om den hade jag visst redan gjort ser jag. Vad ska jag då skriva? ;)

Finns inte så mycket att lägga till det du redan har sagt om filmen. Jag kanske inte riktigt delar din uppfattning om Coolio, men nära på. Tycker att han är rätt medioker. Nu minns jag inte riktigt namnet på karaktären, men den där tjejen som badar i vattnet och som blir anfallen av en Pterodactyl är bra enerverande. Kanske inte hon som spelar tjejen, men karaktären. Dessutom är det lite :rolleyes:-varning på dom scenerna. Man ser exakt vad man är ute efter. ;)

#922 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2010 - 16:49

Nu skall man kanske inte blanda ihop "förvånansvärt stabil insats" och "bra skådespel". ;) Det är inte helt ovanligt att militära ledare av typen i den här filmen spelas över så det blir på gränsen till för fånigt - jag tycker Coolio lyckas hålla mycket sådant tillbaka. Han är kanske inte "bra", men det kunde ha varit betydligt sämre.

Nu tycker jag iof inte att det är något fel med ett kallt bad när man är ute på vift . Men visst är det bra typiskt att det är bimbon i gänget som är förbered med bikini . :P Hela grejen med "professor och studenter som råkar vara på fel plats vid rätt tillfälle" tycker jag var ett stort :rolleyes:-segment.

fqq5BYam.jpg

#923 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2010 - 19:37

Gulliver's Travels (1996)
Jag har läst boken. Eller ja, jag minns tydligt att jag läste första halvan iaf (det om Lilliputt och Jättarnas Land) runt - typ 6e klass. Henson Company ligger bakom den här adaptionen av en av den klassiska litteraturens riktiga giganter. Storyn är bra, även här kommer kritiken mot "det egna" samhället fram, tyvärr är den också lite segdragen som jag har för mig att jag uppfattade boken. Man har ett upplägg som jag gillar - hur verklighet och minnen flyter ihop , och det är nästan synd att man får reda på miniatyrfårets existens så pass tidigt i filmen. Special effekterna är godkända - men tyvärr så skär dem sig lite här och där, framförallt greenscreen-arbetet ger en del skarpa kanter. Halvvägs in i filmen så kom jag och tänka på Odyssén (hade jag ite så mycket annan film att se så skulle jag antagligen se om den å det snaraste) och hur den här storyn på många sätter minner om den. -- OK.

Edited by XC, 15 August 2010 - 19:37.

fqq5BYam.jpg

#924 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 August 2010 - 08:43

DOA: Dead or Alive (2006) [MovieZine] (Carty har sett den)
Storyn är kanske si-så-där, det finns en story men det är inte direkt en djuplodande slice-of-life. Men den gör sitt jobb och är avgjort underhållande. Här måste jag säga att "skurken" och hela intrigen i sig är så där lagom småfånig. Produktionen är det inga fel på, och det är nästa så man skulle lämna guldstjärna till kreativiteten som flödar. Man överraskar ständigt med nya infallsvinklar när det gäller att visa kroppsdelar på tjejer som sparkar rumpa. Flera scener som är väldigt snyggt gjorda och dessutom en del som lyckas vara genuint roliga. Den är kanske inte unik, och faller inte in i kategorin filmer som man förväntas gilla[1] men den lyckas bra som lättsmält underhållning och bjuder upp till fniss om man är på rätt humör. -- OK+

[1] Om man nu inte är hormonstinn tonårskille. ;) :P

fqq5BYam.jpg

#925 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 August 2010 - 15:06

Nu skall man kanske inte blanda ihop "förvånansvärt stabil insats" och "bra skådespel". ;)

Point taken. :P

Det är inte helt ovanligt att militära ledare av typen i den här filmen spelas över så det blir på gränsen till för fånigt - jag tycker Coolio lyckas hålla mycket sådant tillbaka. Han är kanske inte "bra", men det kunde ha varit betydligt sämre.

Jo, det är sant. Man har ju sett många sterotypa skildringar av militära ledar inom denna typ av genrefilm. Det kunde ha varit mycket värre. Undrar om det här för övrigt var hans första roll som "skådespelare"? Innan jag såg den här filmen första gången så hade jag inte en aning om att han pysslade med sådant. Dock är det ju inte ovant att musiker försöker slå sig in i branschen och vad jag tycker om det är ju vida känt. ;)

Nu tycker jag iof inte att det är något fel med ett kallt bad när man är ute på vift . Men visst är det bra typiskt att det är bimbon i gänget som är förbered med bikini . :P Hela grejen med "professor och studenter som råkar vara på fel plats vid rätt tillfälle" tycker jag var ett stort :rolleyes:-segment.

Jag tycker inte heller att det är fel, utan är av samma åsikt som dig. Jag tycker att delar som den då bimbon redan från början är inställd på att bada och tog på sin bikini redan hemma, trots att hon visste vilken typ av uppdrag som dom skulle ut på, är riktigt fånigt och onödigt. Det drar liksom ner b-filmen till en helt onödigt låg nivå. ;) Kanske lite löjligt att gnälla som jag gör, men det räcker gott med allt annat vi får, utan att man envisas med att gå den andra vägen. Och angående det sistnämnda så håller jag med dig helt. Det har man sett lite väl många gånger vid det här laget för att det ska kännas riktigt fräscht.

Gulliver's Travels (1996)

Jag har nog aldrig läst boken. Dock vill jag minnas att jag har sett någon äldre film. Undrar om det inte kan vara så att Ray Harryhausen har varit inblandad i någon form av filmatisering som jag har sett. :)

Jag håller med om att man avslöjar miniatyrfårets exstens lite väl tidigt. Blev faktiskt bra fövånad över det om jag ska vara ärlig. När det gäller effekterna så är dom helt klart av varierande grad. Det här påminner starkt om det som dom uppvisar i deras filmatisering av Hercules. Fast i den är det inte alls bra, till skillnad mot den här filmen där det trots allt stundtals är bra.

Vad är det för filmatisering av Odyssén som du tänker på? :)

DOA: Dead or Alive (2006) [MovieZine] (Carty har sett den)

Bra skrivet! :)

Jag var mycket nyfiken på vad just du skulle tycka om den här filmen.

Det här är ju en film som lika gärna kunde ha varit en film gjord direkt för tv. Det är väl den tydliga stämpeln som den har fått för att den är baserad på en serie tv-spel, som gör att den lanserades i större skala. Håller med om att den stundtals är småfånig, samt att man tydligt känner vilken målgrupp som den riktar sig till. Dessutom hittar dom, som du säger, nya sätt och infallsvinklar för att illustrera slågsmålen. Man byter ofta vinkel och det är snabb klippning á la MTV. Som jag sa i en annan tråd här på SFN. Filmen sliter nog ut många paus och zoom knappar på dvdspelare runt om i världen. Speciellt om man är en hormonstinn tonårskille. :lol: ;)

Det jag gillar mest är väl att få se en film där många tjejer får stå i fokus och sparka rumpa. Att det sen är extremt vinklat och rätt sexistiskt kan jag väl leva med. Visst kunde den bli bättre, men även bra mycket sämre.

Edited by Cartman, 16 August 2010 - 15:09.