De båda Hulk-filmerna stämmer inte överens med varandra, men enligt vad jag förstått var de från början tänkta att göra det innan Norton fick tag i manuset. Bruce hänger ju i Sydafrika i början av den nyare av filmerna, liksom han gjorde i slutet av den äldre. Någon har visst använt ordet requel.Väldigt löst. Det är väl bara post credits scenen i den andra Hulk filmen som kopplar det till resten? Sen är kan man väl se den filmen både som en reboot och uppföljare till den första Hulk filmen om man vill.
(gärna Hulk-filmerna också fast de är mindre viktiga)
Det är väl bara en sådan som hänger ihop med dessa andra filmer?
Jag skulle nog ranka Thor som viktigast att se (för backstory) följt av Cap Am, Iron Man, IM2 och som sagt Hulk filmerna är rätt onödiga speciellt med tanke på att dom bytt skådis igen och Ruffalo spelar Bruce Banner rätt annorlunda än Norton som i sin tur spelade olikt Bana.
Senast Sedda Film #5
Posted 07 May 2012 - 09:23
Posted 07 May 2012 - 14:03
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 May 2012 - 19:04
VAD? Moralpanik bryter ut i en liten stad i Texas när en Sheriff svär i TV.
VEM? Dolly Parton och Burt Reynolds karaktärer svärmar för varandra.
VAR? Moralpanikens hemland.
HUR? En film som väldigt gärna vill vara en charmig, romantisk komedi men som kanske inte riktigt når ända hem. Det som jag kanske mest har svårt att ta till mig är glorifieringen av prostitution, annars så får den in sina poänger och här och där finns det något som påminner om kemi mellan Dolly och Burt (speciellt i scenerna där de bråkar). En och annan rolig poäng och mycket trevlig musik. Kanske är det absolut bästa ögonblicket när Dolly fyrar av "I Will Always Love You" och når ända igenom rutan.
*
För Evigt - En Askungesaga / EverAfter - A Cinderella Tale (1998) [US]
VAD? En mer realistisk take på den klassiska sagan om Askungen.
VEM? Drew Barrymore vs Anjelica Huston.
VAR? 1500-talets Frankrike.
HUR? Välskriven och trevlig variant på Askunge-sagan där man väldigt snyggt fäller in alla de klassiska elementen från originalet på ett lite mer realistiskt sätt. Gillar hur den goda fén här byts ut till universalgeniet Da Vinci och att inte båda styvsystrarna är utpräglat elaka (bara den ena). Drew gör en ypperlig roll som Askungen och Anjelica Huston gör en knivskarp roll som den elaka (men fullt mänskliga) styvmodern. Stabila Melanie Lynskey (från Peter Jackson briljanta "Heavenly Creatures") avnjuts i en mindre roll.
NÄR? En snygg hyllning till bröderna Grimm inleder filmen och den kommer stå sig väl i konkurrensen av de kommande sago-filmerna med Snövit i spetsen. Det är jag övertygad om.
Edited by XC, 08 May 2012 - 19:39.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 May 2012 - 22:00
Jag trodde inte att jag hade sett den här filmen men det hade jag visst. Iaf delar av den för jag kände igen en hel del grejer men jag måste ha slökollat på den för vissa saker känner jag inte alls igen, Atlantis har egentligen alla ingridienser för att vara en riktigt underhållande film. Äventyr, roliga karaktärer, steampunk och jakten på en förlorad civilisation. Jules Vernes inspirationen märks tydligt. Ändå lyfter det aldrig riktigt. Tittar man på hur många som varit inblandad i storyn så hittar man troligtvis förklaringen. Trots att det började med Joss Whedon så har ytterligare fem personer varit med och skrivit om fram till det färdiga manuset. Och visst kan man urskönja klassiska Joss element i storyn men det är alldeles för att ha betydelse. Ta karaktärerna t.ex. Väldigt brokigt gäng, med olika backstories. Här brukar Joss verkligen skina men filmen som den är gör inga djupdykningar och dialogen sitter inte alls som i Whedons manus. Lustigt då att Joss 11 år senare skulle visa Disney hur bra det kan bli om han får fria händer utan att någon lägger sig i .
3/5
Edited by Wylie Times, 08 May 2012 - 22:03.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 09 May 2012 - 18:49
VAD? The Fast and the Furious korsat med Gladiator.
VEM? Paul WS Anderson bjuder på bilåkar-röj med bla Jason Stratham och Tyrese Gibson. Den sistnämnda funkar bättre i den här filmen än i 2Fast 2Furious.
VAR? Framtiden anno 2008 eller alternativt universum 2012. Typ.
HUR? Vek story med en del intressanta koncept, engagerar kanske inte fullt ut men den funkar rakt igenom. Delen med internet sändningar och brutal jakt på tittarsiffror tillhör filmens vassare delar, detta koncept lånades sedan av gänget bakom Arena. Att privata företag tar över statliga institutioner är ett tema som i dagens outsourcing-, entreprenad- och upphandlingsklimat är mer aktuellt än någonsin. Paul WS Anderson gör sällan någon besviken och den här filmen är inget undantag - under förutsättning att man förväntar sig att storyn är superlimmet som får actionsekvenserna att hålla ihop (och inte att actionscenerna är kittet som håller ihop storyn). Några av racing scenerna blir på gränsen till för långa, men det är inget man inte kan leva med. En rätt tråkig färgsättning måste jag erkänna att jag tycker det är i filmen, annars så är det bra och välvalda miljöer och snygga special affekter.
NÄR? Jag valde remaken före originalet med flit - finns inget i den här filmen som inte säger åt mig att se originalet med. Utöver det så bjuder Anderson (dock i producent roll) på mer röj i Death Race 2 från 2010 och i kommande Death Race: Inferno (planerad release i är).

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 10 May 2012 - 00:21
Faktiskt inte en remake av Death Race 2000 utan något så ovanligt som filmatisering av en TV-spel serie baserat på Death Race 2000.Death Race (2008) [US/DE/UK]
NÄR? Jag valde remaken före originalet med flit - finns inget i den här filmen som inte säger åt mig att se originalet med. Utöver det så bjuder Anderson (dock i producent roll) på mer röj i Death Race 2 från 2010 och i kommande Death Race: Inferno (planerad release i är).
Något som känns minst sagt löjligt idag.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 10 May 2012 - 09:58
När jag skrev det där gick jag på följande från IMDbs trivia:
- »Originally written as a sequel to Death Race 2000 titled Death Race 3000, a race around the world with futuristic hovering, invisible and transformer cars, but had to be rewritten due to production costs.« — [Källa]
- »According to writer and director Paul W.S. Anderson, it's a prequel to Death Race 2000 set 15 to 20 years before even though it's actually set sometime after 2012.« — [Källa]
- »In March 2005, following the success of Alien vs. Predator, director Paul W.S. Anderson revealed that he was directing a remake of Death Race 2000 (1975) entitled Death Race 3000 at Paramount Pictures based on a script by J. F. Lawton. The remake would be produced by the producer pair Tom Cruise and Paula Wagner. Anderson described the remake as a riff on the first film.« — [Källa]

Posted 10 May 2012 - 20:47
VAD? Sinbad lyckas hitta Menos krönikor där det avslöjas var huvudet (av solitt guld) från Kolossen på Rhodos befinner sig. Tillsammans med sin besättning, och en ilsken trollkarl i hälarna, beger han sig åstad för att bli rik som ett troll.
VEM? Manu "Biffig Galler från Spartacus" Bennett spelar huvudrollen, en del andra vagt bekanta ansikten skymtas dock inga namn förutom Steven Grives som ringer några klockor.
VAR? Man har hittat antikens grekland i Queensland på Australien, och faunan i fråga skäms inte att stjäla scener friskt från skådespelarna.
HUR? Om man jämför det här med ett SyFy Original av medelklass så ligger den klart över medel. Klart godkända specialeffekter och stabila skådespelare. Manu Bennett som spelar småbutter gladiator i Spartacus spelar här en småbutter med livsglad Sinbad, jag uppskattar att man satsat på att porträttera Sinbad främst som en äventyrare och inte som något som skall charma underkläderna av den kvinnliga publiken. Sedan diggar jag att kommentaren "detaljer" återkommer nästan hela tiden i diskussioner. Förutom äventyrare och snygga tjejer så klämmer man in en korsning mellan zombies, varulvar och minotaurer som känns helt rätt. Det här är en härlig b-filmsmatiné med en riktigt snygg produktion, kanske inte svindyr men förutom läcka inspelningsplatser är det även trevlig rekvisita (även om Sinbads svärd ser ut att vara av trä).
NÄR? Tro det eller ej, men detta är nog min första kontant med Sinbad (missade Tv-serien som gick på TV4 för några år sedan) men en sökning på IMDB avslöjar att förutom australien så ruvar även engelsmännen på en Sinbad-produktion, en Tv-serie i 12 avsnitt med okänt releasedatum.

Posted 11 May 2012 - 18:42
VAD? Tarzan- och Djungelboken-inspirerad action komedi.
VEM? Tanya Roberts spelar huvudrollen, inget namn som är mig direkt bekant (men borde kanske vara det när jag tittar närmare på hennes rollista).
VAR? Riktiga djur i ett riktigt Kenya. Det ni!
HUR? 5 Razzies sög den här i sig och jag vet inte om jag håller med. Den här filmen är fasligt underhållande rakt igenom. En del faktiskt snygga scener - med nämnde jag äkta djur? - och till och med kyss-scenerna mellan Sheena och Vic är underhållande (blanda nu inte ihop det med "bra"). Manuset är väl kanske inte briljant och dialogen är mer rolig än bra (mycket tack vare Tanya Roberts förmåga att leverera hela repliker och hålla masken). Visst känns filmen billig - men på ett bra sätt och intrigen är så där härligt enkel och sammanhållande. Tanya fick f.ö. Razzien för sämsta skådespelerska, håller inte med. Tycker hon bär upp karaktärens naivitet och oskuldsfullhet bra. Soundtracket fick också ett hallon av den gyllene sorten, tragiskt då jag gillar det rakt igenom. Slår kanske inte ann på "Oi! Vi är i Afrika"-tonen. Men härligt 80-tal och mixar känslan av klassisk matinéfilm och 80-talets electronica. Richard Hartley har dessutom gjort sountracket till den vassa Irländska komedin Puckoon. Slutet är väl kanske det sämre med filmen, mycket på grund av dialogen och att man inte har en blekaste aning om vad Vic babblar om. Kanske söker han bara en ursäkt att få lämna Afrika som singel?
NÄR? Attans att jag aldrig brydde mig om att se tv-serien i början på 2000-talet, finns den på dvd mån tro?

Posted 11 May 2012 - 21:22
Nu var det väldigt längesedan jag såg den och läste om det. Minns iallafall att de jämförde med saker som var med i filmen och spelen men inte i orginalfilmen osv. som t ex Toombstones. Sen då det faktum att Paul W.S. Anderson är känd för att göra filmer baserader på TV-spel.Intressant historia, alltid kul att läsa om kontroverser från tv-/datorspelens barndom.
Antar att det är det här spelet du talar om?
När jag skrev det där gick jag på följande från IMDbs trivia:TV-Spel nämns inte alls i trivian (eller på Wikipedia) och under connections nämns den som "version of Death Race 2000". Följande står på Wikipedia:
- »Originally written as a sequel to Death Race 2000 titled Death Race 3000, a race around the world with futuristic hovering, invisible and transformer cars, but had to be rewritten due to production costs.« — [Källa]
- »According to writer and director Paul W.S. Anderson, it's a prequel to Death Race 2000 set 15 to 20 years before even though it's actually set sometime after 2012.« — [Källa]
Vart har du fått infon om att det skulle vara en remake på TV-Spelet?
- »In March 2005, following the success of Alien vs. Predator, director Paul W.S. Anderson revealed that he was directing a remake of Death Race 2000 (1975) entitled Death Race 3000 at Paramount Pictures based on a script by J. F. Lawton. The remake would be produced by the producer pair Tom Cruise and Paula Wagner. Anderson described the remake as a riff on the first film.« — [Källa]
Edit: Jag kollade en intervju med Paul W.S. Anderson och jag hade helt fel. Som du sa så planerade han filmen som en remake tillsammans med orginalets skapare redan 1994 men sedan dess utvecklades det till något annat som han anser mer vara en prequel. Men jag tror nog att han även har spelat spelen och tagit saker därifrån. Dock verkar huvudinspirationen vara orginalfilmen.
Edited by Crusader, 11 May 2012 - 21:30.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 May 2012 - 21:38
Vackert och gripande skilsmässodrama där både Ryan Gosling och Michelle Williams verkligen ges tillfälle att visa hela sina register. Som tittare häpnar man när de från en scen till en annan växlar från nyförälskade till trötta och grälsjuka. Okej att de helt säkert inte behövt växla så snabbt själva mellan stämningarna - snarare hatten av till manus för detta - men de är lika trovärdiga i båda lägena. Fängslande att se scener från ett äktenskap på nedgång parallellt med när de träffas - och samtidigt ana vartåt det barkar redan där. Kanske extra känsligt för mig som varit i en liknande situation, men jag tror inte alls det behövs för att man ska gilla den här filmen.
Betyg; Mycket Bra
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 11 May 2012 - 22:09
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 12 May 2012 - 00:24
Stake Land
Postapokalyptisk vampyr road movie av den mörkare skolan. Jag hade aldrig hört talas om den här filmen eller någon som är inblandad i den innan idag då jag läste om den på weirdscience.se Förutom Kelly McGillis då som blogginlägget handlade om. Men trots att det gjorde det så missade jag henne totalt och inte för att hon hade en liten roll eller inte är bra. Det har bara gått en väldigt lång tid sen Top Gun och till skillnad från andra Hollywood skådisar har inte McGillis brytt sig om att färga håret och proppa fejjan full med botox. Filmen handlar om Martin som blir räddad av den ärrade vampyrjägaren Mister när hans föräldrar blir dödade av vampyrer. En epidemi av vampyrer har slagit ut samhället i typisk zombie apokalypsstil. Vampyrerna är också mer Zombie-lika monster än glittrnade tonåringar.
4/5
Edited by Wylie Times, 12 May 2012 - 00:24.
-Gangstagrass
Posted 12 May 2012 - 06:55
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 12 May 2012 - 08:34
Jaså? Själv tyckte jag det bara gav en bra melankolisk stämning till alltihopa. Det enda jag inte kunde med var hur Cindy kunde bli genuint glad över att återse sitt arsle till ex-pojkvän igen, efter allt han gjort.Bra manus, gripande story och mycket bra skådespelare, dock tyckte jag att filmen var aningen för lång för det makliga tempot som genomsyrade filmen.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 12 May 2012 - 10:18
Det tycker jag att du ska göra. Varsågod.Åh, låter väldigt intressant, Stake Land! Den vill jag se. Tack för tipset!
-Gangstagrass
Posted 12 May 2012 - 22:05
Nja, jag uppfattade det inte som att hon blev glad så mycket som shockad och obekväm.Jaså? Själv tyckte jag det bara gav en bra melankolisk stämning till alltihopa. Det enda jag inte kunde med var hur Cindy kunde bli genuint glad över att återse sitt arsle till ex-pojkvän igen, efter allt han gjort.
Bra manus, gripande story och mycket bra skådespelare, dock tyckte jag att filmen var aningen för lång för det makliga tempot som genomsyrade filmen.
Edited by Crusader, 13 May 2012 - 00:41.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 May 2012 - 00:36
The Innkeepers handlar om två hotellportierer som tar hand om ett hotell sista helgen innan det stängs. Luke är en spökjägare som håller på göra en webbsajt om hotellet som sägs vara hemsökt pga tragiska händelser i dess förflutna. Claire försöker entusiastiskt att hjälpa honom. Ti West som härom året gjorde House of the Devil tar god tid på sig att bygga upp stämningen och gör det riktigt bra med fokus på ljud och musik som är a och o i framgångsrika haunted house filmer. Som vanligt är det lite störigt när han inte kan låta bli att köra ett par false alarm scares som nästan alltid förekommer i genren.Jag tycker bara att sånt är väldigt onödigt. Sen tycker jag också att han gott kunde ha slipat lite på dialogen med tanke på hur mycket dialog det är mellan Luke och Claire. Båda skådisarna är bra men dom får inte visa det fullt ut. Sara Paxton som spelar Claire gör dock sitt bästa och lyckas riktigt bra i att skapa en riktigt sympatisk karaktär. Tyvärr faller filmen lite på slutet också där det blir lite för mycket standrard skräck. Varför går hon ner i källaren??? Hon vet att Lee är där uppe. Och varför, när hon har fått veta hur farligt det är går hon tillbaka till det farligaste stället? Suck, typiskt überkorkat skräckfilm-karaktärs beteende. Så det drar ner en aning vilket är synd på en annars riktigt stämningsfylld skräckis.
Slutscenen: Jag förväntade mig att man skulle få se Claires spöke i fönstret på slutet och blev först besviken när dörren bara smällde igen i typiskt tråkigt skräckfilmsslut. Men så läste jag på imdb att det fanns nåt mer i den scenen så jag tittade igen och mycket riktigt. Väldigt subtilt gjort som definitivt gör scenen bättre.
3/5
-Gangstagrass
Posted 13 May 2012 - 00:41
En grupp ungdommar ska spendera Spring Break på en sjö i California och kampar vid ett gammalt nedlagt Hotell där, enligt legenden, en galen sektledare födde upp en Krokodilhona kallade Flat Dog som gick beserk efter att hennes ägg blev förstörda och ska sedan dess anfalla alla som ofredar hennes bo.
När två fulla jägare förstör ett bo med stora ägg så blir de anfallna av den gigantiska Flat Dog som tänker gruvligt hämnas alla ägg hon har förlorat.
Så hur kan en film som utspelar sig i USA heta Crocodile? Faktum är att det finns Krokodiler i de sydligaste delarna av Florida och Mexico-delen av California.
SFlera av killarna totala svin. Och då menar jag ändå inte killen som hade varit otrogen mot sin flickvän vilket säger en del. De andra, hans så kallade bästa vänner, som bjöd med hans fd. älskarinna och flickvännen bara för att ställa till det för honom (och försöka få ihop det med hans tjej) och som fick honom avstängd från skolan och som tycker det är kul att förstöra ägg de hittar i naturen osv. Jag bara längtade efter att de skulle ätas upp.
Jag tycker det är konstigt att Krokodilen låter ungdommarna bolla och ha sig med äggen utan att göras något. Borde hon inte anfalla rätt direkt de rörde hennes ägg istället för att vänta ett dygn?
Skådespeleriet är inte det bästa precis men troligen så beror det mer på regisören som verkar ha låtit dem själva bestämma hur de ska bete sig vilket gör att ibland känns det inte trovärdigt och de skriker i mun på varandra. Kanske därför det i många skräckfilmer oftast bara är någon som skricker medans de andra säger "Oh shit!" eller liknande. Visst, de försöker säkert verkar mer verklighetstrogna men det funkar inte på film.
Första halvan av filmen innehåller som vanligt en hel del överdrivna onödiga dödsscener vilket förstör lite. Sedan så verkar Krokodilen vara överallt också.
Fast vissa saker är bra gjorda. T ex vissa detaljer som att deras fötter börjar blöda efter timmar av vandrande. Jag gillade också att de verkar ha en viss vetskap om Krokodiler som t ex att de springer snabbt på land osv. även om storleken på den verkar varriera (då den ibland slukar folk hela men sedan uppenbarligen omöjligt skulle kunna det). Man kan också tycka att de överdriver hur farlig en Krockodil kan vara men faktum är att det finns så här stora monster i Afrika som t ex den berömda Gustave (som de gjorde en film om kallas Primeval som halvt bygger på verkliga händelser) som har dödat över 200 människor och är ärrad av märken från hur folk har försökt döda honom de senaste 70 åren. Fast de gick lite väl till överdrift när Krokodilen bröt sig genom väggen in i huset som ingenting. Eller som när den 6 meter långe Krokodilen hoppar över båten.
Jag gillade hur Sheriffen fick en större roll och inte bara var Canonfodder som de brukar vara. Även om det i slutändan visade sig kvitta,
Förövrigt så är filmen rätt OK och ibland tillochmed bra. Men ibland är den riktigt usel och fjantig. Och slutet, om än fint på ett underligt sätt, var rätt uselt och otillfredställande. Även om jag kan förstå att inte ens Krokodilen ville behålla Duncan.
5/10
Edited by Crusader, 13 May 2012 - 01:14.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 May 2012 - 10:02
Förväntade mig en massa blod och tortyr när grabbarna blev tillfångatagna av sekten, men till min förvåning (och glädje) visade sig filmen ha fler lager än så. Inga genuint goda människor, inga hjältar, bara vanliga människor - till det yttre i alla fall... Hur en liten sten i havet kan skapa så många vågor som sprider sig i olika riktningar. Kevin Smith har fått ihop en intressant och spännande filmen där inget kan tas för givet. Visst har den sina svaga stunder, men det är lätt att ha överseende när man ser till helheten.
Stabila skådespelare där framförallt Michael Parks tornar upp sig, obehaglig i rollen som sektledaren. Ljudet och fotot är riktigt bra. Gillar hur kameran förstärker ens känslor över det som utspelar sig i rutan: den hålls stilla när scenen kräver det, men är det liv och rörelse så följer kameran det mönstret och stressar upp stämningen på ett positivt sätt.
The Innkeepers (2011)
Ti West fick inte ihop sin vision som jag förmodar han hade då han både skrev manuset, regisserade och klippte filmen för resultatet blev inte lyckat. Inte heller fotot ska tilläggas. Fotot kan ju i vissa fall väga upp svagheter i filmer, men så var icke fallet här. Spänningen lyste med sin frånvaro och både berättelsen och karaktärerna var dåligt uppbyggda vilket ledde till att jag kände mig totalt oengagerad av händelserna och karaktärerna. Jag brydde mig inte så värst mycket om vad som utspelade sig på skärmen. Men ett plus får de för musiken som var riktigt bra på sina ställen.
Slutscenen: ja, den är verkligen subtil. Hade du inte nämnt det så hade det gått mig förbi (körde om slutet alldeles nyss för att se vad som hände, extremt svårt att upptäcka om man inte letade efter det).
Wylie: verkar som att vi inte riktigt tyckte lika om filmen... Visst håller jag med om ljudet och musiken, men det övriga lämnade mycket mer att önska. Sedan störde jag mig inte lika mycket på 'false alarm scares' scenerna utan tycker tvärtom att det behövs så länge man klarar av att hålla det på en rimlig nivå och gör dem på ett snyggt sätt vilket de till viss del lyckades här. Men jag håller med om det du spoilermarkerade (båda markeringarna).
Posted 13 May 2012 - 17:45
Jasså du tyckte inte att det fanns spänning? Jag tyckte dom lyckades bra med just den biten. Och Sara Paxton var ju helcharmig.The Innkeepers (2011)
Wylie: verkar som att vi inte riktigt tyckte lika om filmen... Visst håller jag med om ljudet och musiken, men det övriga lämnade mycket mer att önska. Sedan störde jag mig inte lika mycket på 'false alarm scares' scenerna utan tycker tvärtom att det behövs så länge man klarar av att hålla det på en rimlig nivå och gör dem på ett snyggt sätt vilket de till viss del lyckades här. Men jag håller med om det du spoilermarkerade (båda markeringarna).
-Gangstagrass
Posted 13 May 2012 - 17:48
Posted 13 May 2012 - 23:03
Posted 13 May 2012 - 23:07
Upprörande och hjärtskärande dokumentär om det trasiga amerikanska skolsystemet. Davis Guggenheim granskar de allt mer misslyckade allmänna skolorna (public schools) i USA där barn blir offer för vilket område dom växer upp i. Dom få bra skolor som finns lottar ut ett fåtal platser. Filmen fokuserar på handfull lovande barn i olika delar av USA och deras föräldrar som gör sitt bästa för att hålla sina barn kvar i skolan. Det här varvas med intervjuer med olika politiker, skolchefer och lärare. Precis som i Inside Job är det lätt att bli uppgiven efter att ha sett filmen. För trots en del ljusglimtar är det mesta nattsvart.
4/5
-Gangstagrass
Posted 15 May 2012 - 11:30
VAD? Krockodilskräck med undertoner från verkliga händelser.
VEM? En kortlek kompetent folk med namn man kanske inte hört tidigare.
VAR? Mmm. Nog har man valt platser med omsorg, läckra fonder serveras tillsammans med krokodilerna.
HUR? Bra och stabil story där kanske karaktärerna framstår lite som träiga och standardmässiga, men det är nog manus snarare än skådespelare som är boven. Annars bygger den på bra och på det hela taget känns den köpbar. Att den dessutom är filmad med riktiga krokodiler går inte av för hackor. Sedan slår jag ett slag till för miljöerna, välvalda och snygga. Det här är inte blodet-sprutar-skräck utan mer du-håller-ibland-faktiskt-andan-skräck. Visst finns det vissa problem med karaktärsuppbyggnaden med skådespelarna fyller upp svackorna och engagerar tittaren ändå. En talande faktor är att filmen koncentreras kring tre karaktärer och det funkar rakt igenom.
NÄR? Den här nämns i dokumentären Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008) - en dokumentär som f.ö. rekommenderas varmt.
TACK! F.ö. till Piranhaconda som postade i den här tråden om att filmen skulle visas på TV11 - vi var två som tog oss tid att spela in den.
Edited by XC, 15 May 2012 - 11:32.

This topic is locked