Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#926 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2013 - 07:54

Jo går man in på imdb-forumet för filmen/piloten så finns info där om att CBS inte plockade upp serien.

• »This has got to be one of the most surprising moves this season: I’ve learned that CBS has passed on the Beverly Hills Cop reboot from Shawn Ryan and Eddie Murphy. It is likely that the project, which had multiple suitors before landing at CBS in a bidding war last fall, will be shopped elsewhere.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#927 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2013 - 15:58

Reef, the (2010) [AU]
I KORTHET: En handfull ungdomar kapsejsar med en segelbåt utanför det stora barriärrevet i Australien och 4 av de 5 bestämmer sig för att försöka simma till ön "Turtle Island" som ligger 3 timmar bort. Men i havets vida djup är alla människor sälar...
DET BRA: Engagerande story som vinner mycket på att vara baserad på verkliga händelser. Den är avskalad och minimalistisk och tonar ned rent emotionellt effektsökeri. Här och där blir scenerna när hajen är i närheten lite vimmelkantiga, det är snabba klipp och suddiga bilder - gamla kameratrick; i gengäld får vi en film filmad helt med äkta hajar. Det är dessutom intressant hur man lyckas skapa en nästan klaustrofobisk känsla i den här miljön. Gillar dessutom hur man lyckas få in en ton i filmen där hajen inte framställs som ett blodtörstigt monster utan mer som vad den egentligen är: havets varg.
DET DÅLIGA: Luke+Katie delen må vara lika mycket baserad på verkligheten som resten av filmen, men den bidrar till väldigt lite i filmen och hade kunnat hoppas över. den här filmen brukar ses som en inofficiell uppföljare till Black Water (samma regissör och författare) och det är lätt att förstå varför. Filmerna bygger upp storyn väldigt lika och var slut som påminner om varandra. Det är dock inte något som man behöver haka upp sig på.
SOM HELHET: Kanske inte perfekt men avgjort en sevärd chiller.
PS: Kollade av skådespelarnas sidor på IMDb och det vara bara en av dem (Gyton Grantley/Matt) som jag inte sett i minst en produktion tidigare.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#928 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 August 2013 - 18:15

Jag tyckte den tog sig när vi förflyttades ut på havet och där bjöds på underhållning och vackert undervattensfoto. Och inte blev det sämre med riktiga hajar som statister. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#929 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2013 - 19:12

Jag menade inte alls att det gör filmen mindre sevärd - jag tyckte mest att det var trist att de var så pass lika i berättandet.

fqq5BYam.jpg

#930 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 August 2013 - 01:28

It Runs in the Family (2003)

Den judiska familjen Gromberg bor i New York och har en lite bråkig relation. Advokaten Alex har börjat försöka bättra sig med att hjälpa de fattiga i samhället och få en bättre relation med sin familj. Han har det ständigt bråkigt med sin gammla far Mitchell som ogillar att vara gammal och kämpar mot. Sonen Asher är en hach-rökande slacker som försöker växa upp och hitta sin plats i världen medans yngsta sonen Eli försöker komma underfund med att hamna i målbrottet.

Amerikansk drama-komedi med Michael Douglas tillsammans med pappa Kirk Douglas och mamma Diana Douglas och sonen Cameron Douglas. Plus bla. Macaulay Culkin's lillebror Rory Culkin, Michelle Monaghan och Bernadette Peters.
Kirk Douglas (ja, han lever fortfarande och fyller 100 år 2016) sluddrar väldigt mycket så först undrade jag om det skulle vara njågot att titta på men gubben är väldigt klar i knoppen, och rolig då han faktiskt är det bästa i filmen. :P
En rolig film men också väldigt sorglig och samtidigt fin.
Roligast är hur Alex och Mitchell helatiden förolämpar varandra (då Mitchell var en usel och sträng far under uppväxten.)
En bra film fast jag hade velat se vad som hände sen. Framförallt med Asher och Peg. Och jag väntade helatiden på att hon skulle få veta att han var Jude (då hon i början så gott som kallade honom Nazist). Men jag vill aldrig att sådana här filmer ska sluta. :P

Betyg: Mycket Bra

Edited by Crusader, 24 August 2013 - 01:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#931 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 August 2013 - 22:23

Couples Retreat (2009)

Jason och Cynthia ska till en paradis ö för att ta en frivillig terapi kurs men behöver ha med sina vänner för att få grupprabatt och därmed har råd att åka. Efter mycket övertalning så går Dave och de andra med på att åka med då de alla kan behöva lite semester. Men väl på ön så visar det sig att terapi kursen är obligatorisk.

Rolig romantisk komedi som faktiskt slutade lyckligare än jag hade väntat mig. Med en grupp bra komiker i huvudrollen så är den riktigt underhållande.

Betyg: Bra

The Searchers (1956)

Den kalla och hårda Civil War veteranen Ethan Edwards ger sig av för att rädda sin brorsdotter som har blivit tillfångatagen av Indianer. Men hans hat för Indianer växer sig starkare för varje dag. Rädd för vad Ethan kommer att göra när han hittar flickan följer hans unge brorson Martin Pawley med honom. Ingen av dem tänker ge upp fören de har hittat henne.

En Western klassiker regiserad av John Ford. Bra, spännande och tragisk historia.
Filmen som gjorde John Wayne berömd som mer än bara action hjälte. Den kalla hämdtörstige Ethan Edwards är rätt olik den typ av karaktärer han brukar spela. Ingen hjälte utan en bister man full med hat.
En ovanligt djup Western. Väldigt olik den typen av western som gjordes på den tiden. Här ligger inte fokus på action utan på dramat mellan Ethan och Martin och deras 6 åriga jakt efter Martins syster, Debbie.
En film jag såg för 3,5 år sedan men jag betydligt mer ut av den den här gången då förra gången blev jag till en början besviken på att det inte var en Action-Western film. Så lite högre betyg fick den.

Betyg: Bra+

Ride Him, Cowboy (1932)

Den intelligenta hästen Duke hamnar inför rätta anklagad för ett mordförsök han inte har begått. När främligen John Drury övertalar folket att inte avrätta honom så blir de genast bästa vänner och John blir snabbt populär i staden. Innom kort får han ett jobb att hjälpa till att leta efter den berömda banditen The Hawk. Men vad han inte vet är att The Hawk är den igentliga mördaren och en av stadens främsta män.

En gammal Western Matiné med John Wayne från en tid med ädla hjältar och onda skurkar. Uppenbart gjord för en ung publik. Komisk, lite knasig och väldigt campy. Påminner väldigt mycket om Lucky Luke (fast inte själva karaktären). Lite underhållande att se.

Betyg: OK

Dark of the Sun / The Mercenaries (1968)

Curry och hans legosoldater kommer till Kongo. Där får han ett uppdrag att åka tåg igenom fientliga områden av landet för att rädda folket ur en belägrad stad, och diamanter till ett värde av $50 milj. De har bara 3 dagar på sig.

Krigsfilm med bla. Rod Taylor. En väldigt grym film. Grymhet på grymhet. Ingen film man ser för att må bra precis. Full med massmord, tortyr, våldtäkter (på både män och kvinnor) där allt som kan gå fel går fel. . Många hemska scener som när Tysken skjuter barnen, när rebellerna torterar, våldtar och slaktar folk. För att inte glömma alla huvudkaraktärer som dör. Filmen har de flesta typiska karaktärerna. Den tuffa hjälten med ett mörker, den stora "vilden" med ett hjärta av guld, damen i nöd, den onda Tysken, den supande doktorn, de galna vildarna och rookie-soldaten. Så man kan till en början tro att det är en typisk action-film. Men det är det verkligen inte.

3:e filmen ikväll som jag har sett tidigare. :P Och en rätt bra film om än lite svårsmält.

Betyg: Bra

Edited by Crusader, 26 August 2013 - 00:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#932 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 August 2013 - 16:18

Bitch Slap (2009) [US]
I KORTHET: Tre tjejer, en öken och en gömd skatt bestående av diamanter till ett värde av 200 miljoner. Alla tre med egna planer på hur det skall sluta.AC
DET BRA: Det är en inte så pjåkig story och jag gillar hur den berättas baklänges, en film som det känns som om de flesta hade kul att spela in. Sedan har filmen en väldigt uppskattad cameo med Lucy Lawless och Renee O'Connor. En av favoritscenerna (förutom dem med LL och ROC) är agentscenerna i retrotappning. Där har man något att bygga vidare på.
DET DÅLIGA: Idag var jag inte riktigt på humör för den överdrivet sexistiska tonen och var bitvis lite småirriterad på rörelser och beteende som inte kändes helt normala.
SOM HELHET: En underhållande actionkomedi när man är på humör men bitvis på gränsen till för sexistisk.
PS: Den här filmen är givetvis främst en underhållande återsamlingsträff för ett gäng Xena/Hercules-personer. Även Zoe Bell finns med på ett par, tre, hörn.

fqq5BYam.jpg

#933 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 August 2013 - 16:41

Oj. Du måste ha varit på betrydligt bättre humör än jag var när jag såg den för 2,5 år sedan:

Bitch Slap (2009)

3 storbröstade lesbiska bimbos, en strippa, en psykopat och en powerbrooker, ska stjäla diamanter från en gangster.

Vad f********n är det här? Det här är girlpower filmen från helvetet. 3 lättklädda tjejer med stora bröst som dödar killar på brutala vis (ofta med könsstympning) med sjuka obscena skämt (oftast involverade penis-liknande saker).
Och då ska vi inte glömma de jobbiga irriterande tillbakablickarna.
Skräp film. Även om "Jill Valentine" spelar huvudrollen. Visst finns det säkert en mening bakom det här men själv så känns den som en dålig Playboy film och inte på ett bra sätt. Filmen har inte ens nakna tjejer. Man skulle tro det var en parodi men den är inte roligt nog och väldigt våldsam. Lite som en dålig serietidning. Ett försök att föra in Exploitation film till nutid, en förlegad genre som jag aldrig har gillat.
Hormonfulla tonåringar lär älska den här filmen men inte jag. Och väntan på att den skulle ta slut var lång och jobbig. Och slutstriden får den mellan Mr Anderson och Agent Smith i Matrix att se kort och mångsidig ut.

-1/10

-Sora, Kingdom Hearts

#934 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 August 2013 - 17:55

Ironiskt nog så var jag faktiskt mer positiv sist jag såg den. :) Du har ju inte fel i ditt omdöme, den är väldigt sexistisk på sina håll och man tar varje chans man får och zooma in på urringningarna. Den har ju sina positiva sidor också, som att man försöker få fram en viss grabbig kaxighet mellan killarna (utan att de för den delen blir butch:a).

fqq5BYam.jpg

#935 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 27 August 2013 - 13:34

Super Mario Bros. (1993) [UK/US]
#Genre: Science-fiction, Äventyr, Action, Nintendo
#Koncept: Tidernas TV-Spel (Super Mario Bros) lånar ut namn och en och annan detalj till ett science fiction-röj med rörmokare, dinosaurier, parallella dimensioner och de-evolvering.
#Förväntningar: Klassisk sciencefictionfilm som är minst 2 decennium före sin tid.
#Ögon&Öron-godis: En besvikelse för många när den kom - men jag har alltid gillar den (och gör det fortfarande). Faktum är att Nintendo kanske är mest i vägen i filmen. För storymässigt lånar den väldigt lite av de välkända spelen och bygger egentligen upp en helt ny plottline ändrar och stuvar om för att passa in i den post-apokalyptiska parallella världen man skapat. Och det är med finess man bygger i svampar och bo-bomber i storyn. Trevlig, fortfarande rätt godtagbar humor, special effekter som är godkända även med dagen ögon och ett trevligt soundtrack. Bob Hoskins gör en väldigt bra Mario och han backas upp av starka prestationer från de övriga medlemmarna.
#Bäst: Jag är sjukt förtjust i "Dinohattan" och speciellt dess bilar.
#Sämst: Introt ("65 milj. år sedan") är snyggt men lite småtöntigt.
#XC Konstaterar: Släpptes månaden efter Steven Spielberg och hans Jurrasic Park och hade inte en chans i den senares kölvatten. Tragiskt nog kritiseras den här fortfarande för artistiska grepp som Hollywood gjort till allmän standard idag. Super Mario var kanske inte perfekt, men den var först och långt före sin tid.
#PS: Omdöme dediceras till Robert Jonsson som kallade den här för "en vedervärdig film". Omdömet är sent - men jag såg den på utsatt dag.

Eftersom vi var överens om att det hade varit trevligt med en uppföljare, känner jag mig manad att rapportera att just en sådan, om än icke i form av rörlig bild, är igång.

Super Mario Bros. 2 går nu som webcomic, med ambitionen att publicera minst en sida i veckan. Manusförfattare är Steven Applebaum och Ryan Hoss, men också (en av) filmens manusförfattare Parker Bennett är inblandad. Bilderna är tecknade av Eryk Donovan. Vad jag vet har de ingen välsignelse från Nintendo, men det kanske de lyckas ordna om det blir aktuellt att sälja serien i tryckt form.

Handlingen tycks baseras, åtminstone till viss del, på spelet (som i västvärlden är känt som) Super Mario Bros. 2. Angående antagonister, avslöjas följande:

The bald guy is indeed Wart, although he should be receiving a bit of a redesign before we actually see him in the comic.

We will only be directly adapting elements from the games available before 1996, which is the period we believe a trilogy would have been made in.

Although Wart is in the story, he is not necessarily the villain…

We felt that focusing on Scapelli-as-Donkey Kong, while a great angle, would detract from the parallel world too much. It was time to shift from Brooklyn to Dinohattan and not look back.

Läs serien på http://smbthecomic.com/

#936 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 August 2013 - 18:45

Silent Flute, the / Circle of Iron (1978) [US]
I KORTHET: Han heter Cord, han håller sig inte till reglerna och har siktet inställt på boken som innehåller alla svar. Mellan honom står endast bokens väktare Zetan och de prövningar alla bokens sökare måste genomgå. En film där Bruce Lee faktiskt står för storyn).
DET BRA: En rätt bra grundläggande story som även om den inte bjuder på så mycket nytt ändå är underhållande. Den är trevlig rent visuellt och så där lagom billig och spartansk. Överlag så har man valt intressant och snygga miljöer att spela in i.
DET DÅLIGA: Det är lite för mycket österländskt filosofiskt mumbo-jumbo i dialogen för att riktigt engagera. (Väldigt många karaktärer tendera tala uteslutande i gåtor). Ingen av filmens skådespelare tar direkt i från tårna, och fight-koreografin spelade andrafiolen under produktionen, men Jeff Coopers 8-pack gör rätt bra ifrån sig.
SOM HELHET: Den här filmens största svaghet är kanske bristen på kvinnliga karaktärer - endast en finns (förutom i bakgrunden) och hennes enda uppgift är att sätta på huvudkaraktären och bli korsfäst efteråt. Men bortsett från det så är det ett rätt underhållande kampsportsäventyr.
PS: Flöjten som David Carradines blinda karaktär spelar på är den samme han spelar på i Quentin Tarantinos "Kill Bill". Och det är en väldigt cool flöjt.
PPS: Det är en remake av den här filmen på G vet inte om det känns riktigt nödvändigt med en sådan om jag skall vara ärlig. Men viss nyfikenhet känner jag ändå inför resultatet.

*

@Den Gröne Hämnaren: Tycker avgjort man gjort ett bra jobb så här långt med serien. Det är absolut en bra idé och jag slänger in serien i min RSS-läsare så jag inte missar någon sida. Det enda jag vänder mig emot så här långt är att det känns lite för mycket som en zombie-story, speciellt omslaget tyckte jag skrek "zombies" mer än "super mario".

Edited by XC, 27 August 2013 - 18:48.

fqq5BYam.jpg

#937 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 August 2013 - 10:03

@Den Gröne Hämnaren: Tycker avgjort man gjort ett bra jobb så här långt med serien. Det är absolut en bra idé och jag slänger in serien i min RSS-läsare så jag inte missar någon sida. Det enda jag vänder mig emot så här långt är att det känns lite för mycket som en zombie-story, speciellt omslaget tyckte jag skrek "zombies" mer än "super mario".

Hm... Nja, så uppenbart tycker jag inte det är att det är en zombiehistoria, men vi får väl se om det är så. För övrigt så tydliggör lite forskande att de hade en annan tecknare först, men att han fick hoppa av eftersom han hade andra projekt som tog tid. Så den nye tecknaren fick rita om redan publicerade sidor i sin egen stil, för att helheten skulle funka. En titt på några av sidorna i den inaktuella stilen kan ses här.

#938 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 August 2013 - 10:43

Påstod heller inte att det uppenbart var en zombiehistoria, men mycket i de 15 sidor som publicerades för tankarna mer till zombies än super mario. Och super mario bros 2 är inget spel som jag associerar som ett zombie-shooter. :) Måste nog erkänna att jag tycker den gamla tecknaren hade en snyggare stil - och att han fångar karaktärerna bättre.

fqq5BYam.jpg

#939 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 August 2013 - 20:20

The Revengers / De Vilda 7 (1972)

Den fredlige hästägaren John Benedict's ranch blir anfallen av en grupp banditer blandade av vita och indianer, ledda av den enögda mannen Tarp. Han anställer 6 banditer från ett Mexikanskt fångläger och ger sig av efter för att hämnas. Men hat kan förändra en person och bygga upp ett mörker i dens hjärta.

Inte en del i The Magnificent Seven serien som den svenska titlen kan få en att tro. Men de har uppenbart tagit stor inspiration från de filmerna, framförallt i slutet.
En helt OK Western, om än lite underlig ibland. Slutet var väl lite meh men hade sina bra sidor. Filmen har också en rätt oväntad twist.

Betyg: Bra-

-Sora, Kingdom Hearts

#940 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 August 2013 - 11:36

Måste nog erkänna att jag tycker den gamla tecknaren hade en snyggare stil - och att han fångar karaktärerna bättre.

Tja, jag vet inte. Joshua Ballze kör ju en mer realistisk stil, så man verkligen känner igen personerna från filmen och så, medan Eryk Donovan kör mer stiliserat, så det blir förstås lite annorlunda. Jag tycker Donovans stil passar bra, men båda är fina på sina vis.

#941 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2013 - 14:59

Reef, the (2010) [AU]

Jag har sett den tidigare, och gav då ett ganska enkelt omdöme. Men jag diggar verkligen den här filmen. Den är enkel i sitt upplägg men väldigt komplex i sitt utförande. Man kan ta till sig karaktärerna och känner för dom. Och havet är en perfekt skådeplats för ett sådant här drama och känslan av att vara isolerad och hjälplös är påtaglig från start till mål. Jag har sett en handfull sådana filmer under årens gång där havet har spelat en sådan viktig roll. Och den där känslan av att vara helt utelämnad i den här filmens handling är så realistisk och obehaglig, att det blir bra. Riktigt bra och trevligt att du gav filmen en chans och en fin bonus att du dessutom tyckte om den så pass mycket.

Bitch Slap (2009) [US]

Jag observerar att du inte en enda gång i ditt omdöme nämnde Michael Hurst och hans tanga. Men det kanske var medvetet? ;) En film som man trots allt kan uppskatta och vilja se om ibland. Förmodligen för att den är så absurd, överdriven och är fullt medveten om det. Den försöker inte vara något annat och sticker inte heller under stolen med vad den vill vara. Så är man bara på humör för en sådan film så slinker den ner.

Det verkar ju avgjort vara en bra film. Så jag lägger den på minnet (dvs antecknar den på listan) och hoppas att det är något som jag blir sugen på att se en dag.

Edited by Garm, 30 August 2013 - 15:00.

#942 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 August 2013 - 16:49

Reef, the (2010) [AU]

Riktigt bra och trevligt att du gav filmen en chans och en fin bonus att du dessutom tyckte om den så pass mycket.

Jupp, en film jag kommer se om - helt klart. det enda trista med den är som sagt att den är så pass lik "Black water"; men man behöver ju inte se dem ihop.

Bitch Slap (2009) [US]

Jag observerar att du inte en enda gång i ditt omdöme nämnde Michael Hurst och hans tanga. Men det kanske var medvetet? ;)

Jag tror jag nämnde den och kimonon sist va? :P

Det verkar ju avgjort vara en bra film. Så jag lägger den på minnet (dvs antecknar den på listan) och hoppas att det är något som jag blir sugen på att se en dag.

Den är helt OK och hade varit intressant att se den med Bruce Lee i David C. roll. det är en aning för många filosofiska oneliners men det kan man stå ut med.

fqq5BYam.jpg

#943 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 August 2013 - 17:12

Reef, the (2010) [AU]

Riktigt bra och trevligt att du gav filmen en chans och en fin bonus att du dessutom tyckte om den så pass mycket.

Jupp, en film jag kommer se om - helt klart. det enda trista med den är som sagt att den är så pass lik "Black water"; men man behöver ju inte se dem ihop.

Lite sent kanske, men här är vad jag tyckte. :)

The Reef (2010)

Luke jobbar med att leverera båtar genom att segla dem från Australien till dess nya ägare. Den här gången ska några gammla vänner följa med på resan. Men så händer det som inte får hända. De seglar på ett rev och båten kapsejsar. Fast ute på havet så har de bara två val: Vänta på hjälp som kanske aldrig kommer medans de driver längre ut till havs eller simma mot närmaste ö utan att veta om de kan klara att simma så långt, eller vad som döljer sig under ytan.

Fristående och spirituell uppföljare till Black Water. Och även den här baserad på en verklig händelse (fast mer trogen de verkliga händelserna än Black Water var). Den större skillnaden är att de gjorde egna karaktärer och la till ett par extra karaktärer då det i verkligheten bara handlade om 3 personer. Dessutom så var det en Tigerhaj i verkligheten medans här så körde de med den klassiska Vithajen.
Åter igen så användes bara riktiga hajar och inga CGI monster.
En obehaglig och kuslig film som ibland blev så obehaglig att jag knappt orkade titta. Öppna vatten och hajar är inte en trevligt kombination. Tyvärr så sjunker spänningen lite då kroppen inte orkar känna av den en hel timme nonstopp så man blir lite avtrubbad.
Slutet, precis som förgångaren Black Water, är lite onödigt men passar åter igen och den här gången var jag berädd på det efter att ha sett Black Water.
Jag kan iallafall starkt rekomendera den här thrillern och råder er att se den, om ni vågar.

8,5/10

-Sora, Kingdom Hearts

#944 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2013 - 23:48

Jag har hunnit att ta mig an tre filmer. Två för ett tag sedan, dessa var The Sword and the Sorcerer (1982) samt Cyborg (1989), båda regisserade av Albert Pyun. Jag gillar normalt sett Sword, men den här gången kom jag fram till att jag egentligen inte var upplagd för att se den vilket återspeglas på min upplevelse. Som tur är så vet jag att filmen är bra, så det gör inte så mycket att jag inte tyckte att den var så bra den här gången. Värre är det nog med Cyborg som jag ville minnas att jag gillade som yngre, men den har i sådant fall inte åldrats väl. För den var ett riktigt sömnpiller och det var inte mycket i produktionen som var bra. Troligtvis inte ens på den tiden, bara att man såg på film på ett helt annat sätt då.

Och under kvällen så tog jag mig an Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013) som äntligen anlänt till bibblan. Och jag blev positivt överraskad av denna film. Jag visste att XC gillade den, och det vägs definitivt in i min förväntningar. Jag visste även att många andra inte gillade den alls. Själv landar jag närmare XC än någon annan. Vet man bara om att filmen inte tar sig själv på för stort allvar så får man en trevlig stund. Jag tycker att den i grunden påminner en del om Brothers Grimm av Gilliam, även om man sedan har gjort sin egen sak. Som att "modernisera" (i brist av bättre beskrivning) handlingen lite och lagt till sådant som man normalt inte skulle stöta på i en sådan här handling. Jag gillar att filmen är så rappt berättad, den klockar in på runt 85 minuter och då tas väl nästan 10 minuter upp av för och eftertexter. Kvar blir en film med ett bra tempo och klapp-klapp klippning. Vilket passar perfekt till just den här filmen. Handlingen som sådan är klassisk med ett par varv av den "moderna" kvarnen. Det goda mot den onda med andra ord. Alla häxor i filmen är riktigt coola. Kanske att man kunde ha gjort dom och trollet Edward lite mindre mänskliga i dom fysiska attributen, men det är en mindre petitess. Det är väl egentligen den enda kritiken till filmen som jag har, för annars gillade jag det mesta. Faktum är att jag gillar den här filmen bättre än Wirkolas förra, Död Snö. Den känns mer färdig på något sätt och det kanske är det som är skillnaden från att göra film på hemma plan och att göra film med Drömfabriken i ryggen. Skådespelarna sköter sig fint, kul att få se Stormare (han passar till sådana roller) och både Famke Janssen och Ingrid Bolsø Berdal i roller. Manus och regi känns riktigt bra och den visuella biten med filmen är riktigt vass. Dessutom tycker jag inte att den skriker "filmad i 3D för bövelen" vilket alltid är tacksamt. Jag tycker 3D är ett ofog redan som det är och det sista man vill är att se en film i 2D och förfasas över alla 3D-scener som stör. Och som den här filmen slutar så känns det upplagt för en uppföljare, något som jag inte skulle ha något emot med tanke på underhållningsvärdet i den här filmen.

@Crusader: Tack för dina omdömen. Det var underhållande att läsa det till Bitch Slap. :P Jag antar att du inte lär se om den filmen i första taget. Desto mer glädjande att du också gillar The Reef.

@XC: På A svarar jag: Härligt att du tycker att den är så bra att du kommer att se om The Reef. På B svarar jag: Ja, det gjorde du faktiskt. ;)

Edited by Garm, 30 August 2013 - 23:51.

#945 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 August 2013 - 00:54

My First Wedding (2006)

Nick är en skrupellös tjejtjusare och hjärtkrossare som bara tänker på sig själv, men även en fantastisk snickare. Därför jobbar han med att resturera en kyrka. När nymthomanen Vanessa kommer in i kyrkan för att be om råd misstar hon honom för en präst och lättar sitt hjärta. Överväldigad av hennes sexlust beslutar han sig för att fortsätta vara konsult åt henne i hopp om att förföra henne. Men tiden är knapp för hon ska gifta sig om 3 dagar.

Beskrivningen får verkligen filmen att verka usel. Och jag funderade starkt på att byta kanal flera gånger i början för den verkade verkligen usel. Men då där inte fanns något annat att se på så... Jag måste erkänna att den hade några ljusa delar i mitten men mot slutet flippar den helt. Visst, man skrattar en hel del men det blir förmycket och handlingen flippar.
Kenny Doughty hjälper. Han är en bra skådespelare med mycket tokigheter och hans röst är så "Shakespeare".
Slutet känns lite underligt. Den ljugande tjejtjusaren får flickan och den snälla killen förlorar. Hmm.
En OK romantisk komedi som är väldigt sprallig och flippar en hel del. Och jag har bara svårt att gilla Nick och när jag väl gjorde det så blev det ändå svårt att gilla vad han gör. Hade Andre varit ett svin så kanske men nu var det tvärt om. Och då jag hatar otrohet så har jag lite svårt med otrohets-förlåtande där det bara anses som ett misstag som borde förlåta.

Betyg: OK-

-Sora, Kingdom Hearts

#946 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 September 2013 - 19:27

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Betyg: Fantastisk

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#947 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 September 2013 - 12:17

Searching for Sugarman (2012)

Fascinerande berättelse om Rodriguez som misslyckades i sitt hemland USA, men blev en stjärna i Sydafrika och bräckte t.o.m Rolling Stones i popularitet. Bra upplägg på dokumentären där vi får följa letandet efter honom och ta del av hans musik. Visst kunde de kortat ner/klippt några av intervjuerna, men som helhet en klart sevärd film.

Den såg jag igår. Häftig historia. Även om vissa saker nu utelämnades. En grej jag la märke till var att det var exakt i mitten av filmen som det avslöjades att Rodriguez fortfarande lever .

#948 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2013 - 18:18

Colony, the (2013) [CA]
I KORTHET: En dag började det snöa ... och sedan slutade inte. En istid har slagit till och driver människor under jord. Men det är inte bara influensa som hotar de sista resterna av mänskligheten...
DET BRA: Trevligt koncept som tar 'istiden vi skyndar på'-konceptet till en ny nivå. Härliga miljöer (med klart godkänd cgi) och trevärdiga karaktärer. En film som är grundmurat i ett gediget arbete. Hybriden mellan en kannibal och mutant/zombie funkar utmärkt som yttre hot.
DET DÅLIGA: Cgin övertygar inte riktigt på alla ställen och på ett par kändes kamerasvepningarna inte helt naturliga, som om man försökt lägga till "skakig handkamera" i efterhand. Ljudmixen i actionelementen är bitvis lite mysko och man får en ljudbild tjock som sirap där musik, dialog och effekter alla försöker dränka varandra.
SOM HELHET: En helt klart trevlig science fiction film, en katastroffilm där för en gångs skull en koloni överlevande står i centrum och inte en trasig familj som annars verkar vara kutym.
PS: Inspelad på den nedlagda NORAD-basen i Ontario, Kanada.

Edited by XC, 03 September 2013 - 18:18.

fqq5BYam.jpg

#949 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 September 2013 - 19:49

Jaws/Hajen (1975)

You're gonna need a bigger boat!

Den lilla Ön Amity's turist tid har precis börjat när ett dödsfall inträffar i vattnet. Ön's nya Polischef, Brody, reagerar snabbt och, då allt pekar på att det handlar om en Haj, stänger stranden. Men Amity's borgmästare tror inte på att det hela är ett större problem och ställer sig helatiden mot Brody's beslut. Mer och mer går det upp för Brody att han måste själv ta tag i det hela om han ska stoppa hajen som terroriserar ön. Till sin hjälp får han Haj-experten Hooper och den ökända hajfiskaren Quint.

Baserad på ett manus och en bok av Peter Benchley som i sig är inspirerad av verkliga händelser som inträffade 1916 i New Jersey där en Haj dödade 4 personer och alvarligt skadade en 5:e (Filmen "12 Days of Terror (2005)" är baserad på den händelsen) och historien om världen största haj fångad med lina samt den då populära Rogue-teorin om Hajar (som nämns i filmen men som de flesta inte längre tror på) att en Haj tar ett revir där den stannar tills maten tar slut och kan fästa sig vid människokött.

Jag skriver mer om filmen i Haj-sommar-tråden!

En av de filmer alla måste se någon gång. Det är ett måste! Har du inte sett den så gör det för du missar verkligen! Har du sett den, se den igen!

Betyg: Awesome!

Jaws 2 (1978)

Open wide!

Livet har återvänt till det normala igen på ön Amity och turisterna strömmar åter igen dit. Martin Brody jobbar hårt som ön Amity's polischef något som satt press på relationen med hans tonåriga son Mike.
Just som alla i Amity känner sig säkra att gå ut i vattnet igen börjar folk försvinna i vattnet runt ön och snart börjar han misstänka att en ny haj har tagit sig till Amity's stränder men ingen på ön tror det är annat än paranoia efter de hemska händelser som hände för 4 år sedan. Men det är inte paranoia om där faktiskt är något där ute och en ny Vithaj, lika stor som den första, har kommit till ön. Är det bara en tillfällighet eller har den första hajens död kallat hit den för att hämnas? Och hur ska Brody, den här gången helt på egen hand, hantera den här nya krisen?

Direkt uppföljare på världens genom tidernas bästa hajfilm.
En spännande och grymt underskattad film.

Betyg: Fantastiskt Bra

Edited by Crusader, 04 September 2013 - 23:07.

-Sora, Kingdom Hearts

#950 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 September 2013 - 19:18

Timeline (2003) [US]
I KORTHET: Ett gäng arkeologer hittar resterna av en hemlig tunnel i Frankrike. I tunneln hittar man resterna av ett par moderna glasögon och ett meddelande från sin egen professor, signerat 1357. Med hjälp av en 3D-Fax (som av en händelse råkat låsa sig på ett maskhål) reser man tillbaka för att hjälpa professorn som fastnat i fel tid.
DET BRA: Bra story som hanterar tidsparadoxerna riktigt bra (man stör sig inte på smådetaljer när detaljer ändras/krockas) men så är det ju en mästare som skrivit förlagan också. Man har fångat tidsepokerna bra, 1357 är övertygande och 2003 lagom futuristiskt. Här och där kan man notera vissa detaljer som känns igen från Jurassic Park (som "tekniknörden" med egen agenda) men inte så mycket så man störs av det. Bra skådespelare och det är faktiskt riktigt kul att se Paul Walker i en annan roll än Fast & Furious-Brian O'Conner.
DET DÅLIGA: Richard Donner tvingades klippa om filmen 2ggr innan Paramount var nöjda med filmen, misstänker att inte bara Jerry Goldsmith musik fick stryka på foten. Det är något förvandlar det här till ett TV-äventyr för ungdomar, och jag är inte säker på att det var original intentionen.
SOM HELHET: Ett genomgående bra tidsäventyr där man försöker hålla technobabble-scenerna till ett minimum och iaf passera för godtagbart. Visst kunde det vara bättre - speciellt när Michael Crichton står för storyn - men man lyckas ändå landa på något som kan kallas för sevärt. Jag hade gärna sett en uppföljare.
PS: David Thewlis (som vi givetvis känner igen från Dinotopia och inte Harry Potter) dyker upp i en liten roll, som av att döma skulle varit större innan Paramount lade sig i.

fqq5BYam.jpg