Jag har hunnit att ta mig an tre filmer. Två för ett tag sedan, dessa var The Sword and the Sorcerer (1982) samt Cyborg (1989), båda regisserade av Albert Pyun. Jag gillar normalt sett Sword, men den här gången kom jag fram till att jag egentligen inte var upplagd för att se den vilket återspeglas på min upplevelse. Som tur är så vet jag att filmen är bra, så det gör inte så mycket att jag inte tyckte att den var så bra den här gången. Värre är det nog med Cyborg som jag ville minnas att jag gillade som yngre, men den har i sådant fall inte åldrats väl. För den var ett riktigt sömnpiller och det var inte mycket i produktionen som var bra. Troligtvis inte ens på den tiden, bara att man såg på film på ett helt annat sätt då.
Och under kvällen så tog jag mig an Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013) som äntligen anlänt till bibblan. Och jag blev positivt överraskad av denna film. Jag visste att XC gillade den, och det vägs definitivt in i min förväntningar. Jag visste även att många andra inte gillade den alls. Själv landar jag närmare XC än någon annan. Vet man bara om att filmen inte tar sig själv på för stort allvar så får man en trevlig stund. Jag tycker att den i grunden påminner en del om Brothers Grimm av Gilliam, även om man sedan har gjort sin egen sak. Som att "modernisera" (i brist av bättre beskrivning) handlingen lite och lagt till sådant som man normalt inte skulle stöta på i en sådan här handling. Jag gillar att filmen är så rappt berättad, den klockar in på runt 85 minuter och då tas väl nästan 10 minuter upp av för och eftertexter. Kvar blir en film med ett bra tempo och klapp-klapp klippning. Vilket passar perfekt till just den här filmen. Handlingen som sådan är klassisk med ett par varv av den "moderna" kvarnen. Det goda mot den onda med andra ord. Alla häxor i filmen är riktigt coola. Kanske att man kunde ha gjort dom och trollet Edward lite mindre mänskliga i dom fysiska attributen, men det är en mindre petitess. Det är väl egentligen den enda kritiken till filmen som jag har, för annars gillade jag det mesta. Faktum är att jag gillar den här filmen bättre än Wirkolas förra, Död Snö. Den känns mer färdig på något sätt och det kanske är det som är skillnaden från att göra film på hemma plan och att göra film med Drömfabriken i ryggen. Skådespelarna sköter sig fint, kul att få se Stormare (han passar till sådana roller) och både Famke Janssen och Ingrid Bolsø Berdal i roller. Manus och regi känns riktigt bra och den visuella biten med filmen är riktigt vass. Dessutom tycker jag inte att den skriker "filmad i 3D för bövelen" vilket alltid är tacksamt. Jag tycker 3D är ett ofog redan som det är och det sista man vill är att se en film i 2D och förfasas över alla 3D-scener som stör. Och som den här filmen slutar så känns det upplagt för en uppföljare, något som jag inte skulle ha något emot med tanke på underhållningsvärdet i den här filmen.
@Crusader: Tack för dina omdömen. Det var underhållande att läsa det till Bitch Slap.
Jag antar att du inte lär se om den filmen i första taget. Desto mer glädjande att du också gillar The Reef.
@XC: På A svarar jag: Härligt att du tycker att den är så bra att du kommer att se om The Reef. På B svarar jag: Ja, det gjorde du faktiskt. 
Edited by Garm, 30 August 2013 - 23:51.