Ytterligare liten fullträff för allas vår favorit regissör från Nya Zeeland. Rätt bra story som börjar nästan som en sci-fi komedi och utvecklar sig till en svart thriller komedi allt eftersom storyn rullar på. Special effekterna känns tipp topp och musiken sätter pricken över i:t. Överlag intressanta och excentriska karaktärer, där kanske bara "Johnny" känns over-the-top. -- BRA.
--
Det är ju inte helt ovanligt att de dyker upp i just Syfy Originals eller Asylums filmer heller.Jo, det är sant. Man har ju sett många sterotypa skildringar av militära ledar inom denna typ av genrefilm. Det kunde ha varit mycket värre. Undrar om det här för övrigt var hans första roll som "skådespelare"? Innan jag såg den här filmen första gången så hade jag inte en aning om att han pysslade med sådant. Dock är det ju inte ovant att musiker försöker slå sig in i branschen och vad jag tycker om det är ju vida känt.Det är inte helt ovanligt att militära ledare av typen i den här filmen spelas över så det blir på gränsen till för fånigt - jag tycker Coolio lyckas hålla mycket sådant tillbaka. Han är kanske inte "bra", men det kunde ha varit betydligt sämre.
Det är ju väldigt sällan man bli besviken på the Henson Company, den här filmen/miniserien är ju trots allt producerad 1996, så utifrån det så är kanske special effekterna så pass bra man kan kräva av dem. Kollade upp Harryhausen och han gjorde tydligen "The Three Worlds of Gulliver". Hercules har jag hört talas om bara, men inte hunnit stifta bekantskap med ännu.Jag har nog aldrig läst boken. Dock vill jag minnas att jag har sett någon äldre film. Undrar om det inte kan vara så att Ray Harryhausen har varit inblandad i någon form av filmatisering som jag har sett.
Jag håller med om att man avslöjar miniatyrfårets exstens lite väl tidigt. Blev faktiskt bra fövånad över det om jag ska vara ärlig. När det gäller effekterna så är dom helt klart av varierande grad. Det här påminner starkt om det som dom uppvisar i deras filmatisering av Hercules. Fast i den är det inte alls bra, till skillnad mot den här filmen där det trots allt stundtals är bra.
Hallmarks filmatisering. (GivetvisVad är det för filmatisering av Odyssén som du tänker på?
[...]Håller med om att den stundtals är småfånig, samt att man tydligt känner vilken målgrupp som den riktar sig till.
Jag tror faktiskt filme vinner lite på det. Hade den varit "jättevuxen" och "jätteseriös" så har den nog tappat lite av charmen som gjorde den underhållande.
En sak som jag reagerade positivt över - trots att de öser på rätt friskt med kampsportsscenerna så blir det aldrig för mycket, kanske är det just klippningen som gör det. De hela koncentreras till mindre mumsbitar.Dessutom hittar dom, som du säger, nya sätt och infallsvinklar för att illustrera slågsmålen. Man byter ofta vinkel och det är snabb klippning á la MTV. Som jag sa i en annan tråd här på SFN. Filmen sliter nog ut många paus och zoom knappar på dvdspelare runt om i världen. Speciellt om man är en hormonstinn tonårskille.
![]()

This topic is locked