Vad läser du just nu?
Posted 13 July 2011 - 10:10
Posted 13 July 2011 - 10:36
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 06 September 2011 - 20:52
Manus: David Finch, Teckningar David Finch, Jay Fabok m fl.
DC lyckas få ut hela 5 delars "Golden Dawn" innan sin relaunch (och innan en ny #1 av Batman:The Dark Knight) och slutgiltiga betyget för hela storyn är att den är medelmåttig. Första nummret var ett riktigt roligt opretantiöst superhjältenummer som gav vibbar av typ "Batman:Hush", men de löjliga förseningarna plus att nivån sjönk med det sänker betyget. Storyn är att Batman försöker hitta en tjej från sin barndom, samtidigt som diverse elakingar som Etrigan The Demon , Killer Crock etc härjar i Gotham City, blandat lite äckliga occulta ritualer, fler demoner, regn, nån yngre snubbe som vill ta över Gordons jobb, och en ung tjej som snor Batmobilen, så har vi ingredienserna till en riktigt underhållande Batman-story. Finch har häftiga idéer, men han får inte det att funka här. Det håller inte eftersom grejerna som jag rabblade upp, t ex just delarna med Gordon eller grejen med hon som vill stjäla Batmobilen knappt nämns. Dialogen är ibland lite skrattretande, och man kan gissa rätt lätt hur storyn kommer att sluta.
Själva teckningarna är dock för det mesta fina, säkert riktigt fina för de läsare som gillar Mark Silvestri/Michael Turner och andra tecknare i den stilen. I de 3 nummren som Finch tecknar så skapar han snygg look och känsla för Gotham och Batman och många av actionsekvenserna är coola, finns några riktigt stela och ofrivilligt komiska scener (t ex en där Batman försöker komma loss från att vara bunden fast i en stol) men för det mesta ser det bra ut. Skulle dock hoppats att på nästan ett år så kunde Finch ha klarat av mer än 3 nummer. Ersättaren Jay Fabook är helt ok han också, hans still är rätt likt Finch och att hans nummer tuschats av samma killar som ofta tuschar Finch hjälper för att känslan av kontinuitet stannar kvar.
Finns många serietecknare som är riktigt duktiga manusförfattare också, Finch är inte riktigt där än, så jag tror att det lär hjälpa honom mycket att Jenkins får strukturera kommande nummer av Batman:The Dark Knight. Finch är ju en bra tecknare och han har många coola idéer så det finns helt klart en chans att de gör något bra med Batman tillsammans.
Slutgiltiga betyget blir 2 av 5, om jag skulle enbart ge poäng för teckningarna så skulle jag kunna ge 3 av 5.
Edited by super85, 06 September 2011 - 20:53.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 06 September 2011 - 22:34
Själv tycker jag Finch borde ta det som en HINT: LÄGG NER! Du är ingen Morrison. Du är ingen Bendis. Ingen Johns, fan, inte ens en Millar är du! Överlåt skrivandet åt dom som är litterära genier, mittenfåran har vi mer än nog av redan.
Han tillhör trots allt den absoluta toppen bland tecknare, så bättre att fokusera på det som han verkligen har en stor talang inom.
Posted 06 September 2011 - 23:06
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 07 September 2011 - 06:20
Sen har jag inte så stor koll på hur Finchs teckningar ser ut nu i The Dark Knight, men när han tecknade Avengers var han inte bra. Visst, det såg snyggt ut, men alla hade det där skitnödiga uttrycket och det var ofta omöjligt att se vem som var vem. De flesta tecknare klarar av att göra skillnad på Matt Murdock och Scott Summers, t. ex.
Själv läser jag Green Lantern nu, det har blivit Rebirth och så månadstidningens sex första nummer, samlade som "No Fear". Även om jag inte har läst själva serierna när Hal Jordan blev "ond", så tycker jag att den retcon som sker i Rebirth är kanske den bästa jag har sett. Att dessutom lyckas förklara den tidigare svagheten mot gult är genialt!
I övrigt är det mycket kompetent berättat, men jag skulle kanske vilja få mer förklarat om en sådan skurk som Hector Hammond som verkar ha en lång historia med Hal. Sen vrider jag mig lite när Johns för femtioelfte gången vill trycka in att Jordan minsann inte vet hur man ger upp och inte är rädd för femtioelfte gången. En scen när han pratar med sin bror om sin pappa och mamma är en sån när det bara blir för mycket.
Å andra sidan är vissa scener riktigt episka, särskilt när Hal vaknar upp som sig själv för första gången och det följande slagsmålet med Sinestro där. Wow, jag kunde riktigt höra musiken och se bilderna röra sig framför mig.
Men överlag så hoppas jag att allt tjat om Jordans oräddhet och allt det där inte fortsätter på samma sätt, och jag börjar bli lite mer nyfiken på GL Corps.
Posted 07 September 2011 - 18:37
Sen blir det nog bästa historien, som var Sinestro Corps. =)
Men där känns det nog faktiskt som om Johns kunde ha tagit det lite lugnt... för efter den rundan så blir det lite... för mycket, helt enkelt. För mycket crossover, för lite karaktär, för mycket varianter på GL.
Har själv avbrott på GL just nu pg a detta. Räcker med detta eviga eventande på Marvels sida om jag får säga det själv...
Edited by PredaBot, 07 September 2011 - 18:37.
Posted 08 September 2011 - 07:39
Det är lite knepigt att läsa GL, för man vet inte exakt vad som kommer att "räknas", så att säga. Men jag har i alla fall fortsatt lite, och nu blev det "Revenge of the Green Lanterns" (#7-13). Först är det några enstaka nummer där Hal råkar på Green Arrow och Batman, men sedan får vi ta del av en stor berättelse som verkligen vågar ta upp allt vad Hal gjorde när han var besatt av Parallax. Johns är verkligen bra på att behandla kontinuitet!
Sen tycker jag om att det är en stor Green Lantern-värld, Corps-serien är ganska häftig på det sättet att vi får lära känna andra karaktärer som är GL.
För övrigt har jag läst Action Comics, Detective Comics och Batgirl. Till att börja med så ger Batgirl en liten hint om vad för slags reboot detta är; att Barbara blev skjuten av Jokern i the Killing Joke stämmer fortfarande, men det fick en lite annorlunda utgång här (egentligen lite enligt samma principer som Spider-Man fick en liten mini-reboot i Brand New Day, fast där har fansen inte varit nådiga). Så vi ska inte glömma tidigare serier? Jag hoppas det är gjort så att vi kan börja med dessa nya titlar utan att ha en masas förkunskaper.
Action Comics var den som imponerade mest, det rörde sig fort, Morrison bryr sig inte om att stanna upp och förklara saker särskilt ofta, och det var väl en hel del blinkningar till Spider-Man, men det ser jag inte som något problem. Denna yngre och lite mer...radikala version är klart något jag vill läsa mer av!
Batgirl tyckte jag också om, även om det finns en del frågetecken som hur hon ska lyckas dölja sin motorcykel och sin ganska robusta dräkt när hon har en roomie? Men Gail Simone är bra, och hon verkar trivas med den här titeln.
Detective Comics var...okej får jag väl säga. Det hände mycket och samtidigt ganska lite, enligt ungefär samma modell som Action Comics - den stannar aldrig upp. Men cliffhangern i slutet? Ah, jag vet inte...det var helt klart en chock. Men varför? Och är det ett bra sätt att locka nya, lite yngre läsare?
Bör också nämnas att alla tre titlar är fantastiskt bra tecknade.
Posted 09 September 2011 - 20:17
Jag får försöka hinna läsa nya Daredevil då eftersom du sagt bra grejer om den
Av DCs reboot så har jag hämtat ut Justice League#1 av Johns/Lee och Action Comics #1 av Morrison&Morales och gillat båda. JLA #1 hade ju i stort sätt bara Batman och Green Lantern i den och det var inte helt oväntat, Warner/DCs största franchise/karaktär Batman och årets DC film i huvudrollen i första nummret. Som ett intro tyckte jag att det var bra och välskrivet, och ett rätt första nummer. Det kunde kanske ha varit lite "häftigare" och mer kan alltid hända, men som intro är det ok när man ändå ska introducera såpass många karaktärer. Johns dialog funkade , karaktärerna var "in character" och Jim Lee/Scott Williams/Alex Sinclair var alla jäkligt bra. Supermans dräkt ser rätt bra ut när Jim Lee tecknar den (han har väl designat den i stor grad), av vissa omslag man sett så får andra tecknare den att se mer ut som en rustning, medan Lee tecknar den som en blandning av traditionell superhjältedräkt och något som Hollywood skulle skapa för en film.
Har även läst Action Comics #1 och det var riktigt bra, lite bättre än Justice League #1, bra tecknat och väldigt roligt. Rätt likt de tidiga Action Comics nummren av Siegel&Shuster men också påminde en del av John Byrnes "Man of Steel", vilket har ju att göra att både Morrison och Byrne gick tillbaka mer till vad karaktären och hans värld var i början. Jag tror att Morrison hittar igen ett sätt göra Stålis intressant för de som inte "fattat grejen" med karaktären, han gjorde det med en mer Silver Age inspirerad överdrivet stark verson av Stålis med "All-Star Superman" och nu har han kommit till en bra start med den här mer Siegel&Shuster inspirerade versionen av karaktären. Båda versionerna fungerar väldigt bra. Jag själv gillar många varianter av Stålis, det här gillar jag också. Rags Morales är en bra tecknare, jag tycker att det är riktigt bra "fart" och action i hans bilder och det är en passande tecknare för den här relaunchen av Action Comics.
Edited by super85, 09 September 2011 - 20:30.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 10 September 2011 - 07:50
Det finns absolut mycket att gilla och jag ska se filmen när jag får chansen. Det blev bara inte av att se den på bio, ingen ville ju med. Sen är jag kanske inte helt såld på Hal Jordan (eller Ryan Reynolds för den delen), och inte heller att Johns lite för ofta påpekar att Hal minsann är så stark och orädd. Självklart är det en stor del av hans karaktär (även att han kan vara en screwup), men det behöver vi inte få inpräntat. Fast jag förstår att han ville ha fram det budskapet i början av serien. Sen överväger ju fördelarna absolut nackdelarna!
Blev det ingen Detective Comics för dig alltså?
Posted 10 September 2011 - 10:25
Posted 10 September 2011 - 12:11
Heh, jo händer att man är bersäker på tecknaren sen märker man att det var någon helt annan
En av grejerna jag verkligen gillade med GL-filmen var hur trogen mytologin och DCs universum det var, visst har filmen fel och begränsningar, men som jag skrev i recensionen så är den nog närmast man kommit DCs universum på film. Sen gillade jag hur ärlig Reynolds prestation kändes och hur han kunde tona ner de konstanta "roligheterna" från Blade Trinity och Wolverine.
Jag prenumererar på :
Justice League
Action Comics
Batman
Batman:The Dark Knight
Wonder Woman
Catwoman
Och visst med hjälp av internet så är det ju inte speciellt svårt att kolla upp de serier man inte prenumererar på. Jag kollade även upp Detective #1 och det var ju en väldigt snyggt tecknad serietidning av Tony S Daniel, och storyn verkar spännande, men ja jag tyckte också twisten var "äcklig" och det är ju rätt långt från något man skulle ge ett litet barn att läsa. Möjligtvis kan ju de som inte brukar läsa serier men gillar Nolans Batman filmer vara en målgrupp för nya Detective. DC har ju också numera bytt sina åldersgränser ,att man inte har Comics Code Authority loggan längre utan ett "rating"system som med TV-spel.
Edited by super85, 10 September 2011 - 12:12.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 10 September 2011 - 15:32
Ja, om han har lyckats tona ner de där "lustigheterna" så känns han absolut som ett givet val som Hal Jordan. Mer så än Deadpool, som de fortfarande inte helt gett upp. GL blir ett DVD-inköp i år, tillsammans med Thor, X-Men: Frist Class och Captain America (om den senare kommer på DVD 2011).
Jag vet att det är lite "fuskigt" att kolla serierna på internet, men om inget oförutsett händer så lär jag köpa minst Action Comics och Justice League som TPB. Scott Snyder känns mer lovande än Tony Daniel och med Dark Knight så är det ju kul att Paul Jenkins får jobb.
Posted 10 September 2011 - 22:54
Man har kollat snacket om den lite grann, men med tanke på fiaskot som var JMS runda, så är man inte riktigt taggad att kolla in den. Kanske kan bli nåt ändå... vi får se.
Läste Batgirl nyss! =) Skapligt faktiskt, men jag hade hoppats på nånting på samma nivå som JLA och Action Comics, och det fick jag tyvärr inte, så lite besviken blev jag tyvärr. Dock så var det underhållande ändå, och Batgirls karaktär är väldigt intressant, så jag plockar upp nummer 2 också.
Posted 17 September 2011 - 08:54
Posted 20 September 2011 - 18:23
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 September 2011 - 22:19
Wonder Woman #1
Manus: Brian Azzarello Teckningar: Cliff Chiang
Första nummret av relaunchade Wonder Woman är en våldsam historia. Azzarello har sagt att han mer gör en "horror comic" med en krigare än en vanlig superhjälte-tidning och det är en rätt bra beskrivning. Mycket setup i #1 och det känns som Azzarello verkligen vill visa hur han kommer göra gudar och allt övernaturligt som något rätt skrämmande i den här tidningen. En del av våldet kunde ha tonats bort tycker jag. Man kan göra mycket i skuggor och man behöver inte riktigt visa allt på ett sånt brutalt sätt vissa av de här relaunchade DC-titlarna gör, vissa grejer kan ju t ex vara betydligt mer skrämmande om man bara antyder något. Wonder Woman skrivs som en krigare, vilket är bra, och sen ser den här mer traditionella dräkten här rätt bra ut tycker jag. Cliff Chiangs teckningar är riktigt snygga, påminner en del om Matt Wagners stil i t ex "Trinity". Bra setup av Azzarello och det här kan ge WW en boost, sen hoppas jag att han stannar kvar som manusförfattare längre än vad JMS gjorde innan han hoppade av WW för att kunna koncentrera sig på att vara hemma och smeka sitt skägg. Själva handlingen är svår att beskriva för det händer "lite av allt" i första nummret, finns vissa vibbar av att det här påbörjade storyt kommer att funka bättre som TPB än i lösnummer.
3 Stjärnor av 5. Ogillar en del av våldet, annars ett bra intro.
Catwoman #1 av Judd Winnick och Guillem March
Första nummret av Catwoman är fartfyllt och underhållande. Det händer tillräckligt mycket och det är tillräckligt underhållande för att man vill läsa #2. Guillem March teckningar gillade jag redan i Gotham City Sirens och det ser bra ut här också, han passar verkligen en sån tidning där han ska teckna överdrivna kvinnor (och män), men han gör även ett riktigt bra jobb med actionscener och lite tystare scener. Tomeu Moreys färger är riktigt vackra i den här tidningen. Selina Kyle är som hon brukar vara , och är nånstans där i mellan skurk/hjältinna. Den här tidningen har en Teen+ åldersgräns (Wonder Woman har t ex bara Teen) så jag förstår att Winnick vill ösa in mer våld och sex än vanligt. På tal om det så finns det en halvt barnförbjuden sekvens mellan Catwoman och en viss känd Gotham-hjälte. Inte så att jag är pryd ,eller att jag inte kan läsa att tidningen riktar sig mot en äldre publik , men Winnick är en sån författare att allt han gör känns som något han motiverar med att kanske en mainstream tidning eller ett TV-program tar upp det. Mannen har skrivit alla typer av "kontroversiella" storys under sin karriar, vissa som varit lyckade, vissa som enbart skrikit "Jag vill vara med på CNN!!!". Därför känns avslutningen av numret som lite påklistrat.
Snyggt och underhållande, men lider av vissa typiska Judd Winnick grejer som gör att helheten tappar en del.
3 stjärnor av 5.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 30 September 2011 - 07:53
Posted 30 September 2011 - 12:05
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 30 September 2011 - 12:10
Posted 03 October 2011 - 00:16
Batman #1 av Scott Snyder&Greg Capullo
Scott Snyder gör ett riktigt lyckat #1 av Batman. Det känns som Batman, fast lite nyare och fräschare. Spåren av Grant Morrisons senare års Batman-historier finns här, vilket får det kännas som det fortsätter från vad som hände innan Flashpoint fast med lite ändringar. T ex så är Batmans sidekicks som medverkat mycket i Batman INC och "Batman&Robin" med här och det känns kul att man inte slängt ut det Morrison gjort. Egentligen känns det som att rebooten ändrat väldigt mycket, men man valt att behålla Morrisons Batman run och Geoff Johns GL events eftersom de varit DCs populäraste titlar de senaste åren. T ex så hade Green Lantern knappast fått en seriös Hollywood-film med hög budget om inte Geoff Johns gjort Hal Jordan/GL till en av de bäst säljande tidningarna som publiceras idag. Första nummret av Batman är full av energi, mycket action, häftig dialog, och som sagt, användade av kontinuitet. Det är underhållande, och cliffhangern på slutet är en rätt typisk serieclifhanger men det gör inget, Snyder använder det effektivt. För det mesta är det här också en tidning som är nog mer passande för att locka nya yngre läsare , även om den här har några rätt skrämmande scener också. Bruce Wayne/Batman skrivs väldigt bra här tycker jag. Så som Snyder skriver honom så gillar man honom direkt.
Greg Capullo som är nog mest känd som Spawn-tecknare har en energisk, detaljrik och lite cartoony-stil som fungerar riktigt bra. Man tänker att det kanske skulle funka bättre om han skulle tex teckna "Spider-Man" men det är ändå riktigt snyggt. Gillar hans Gotham och gillar alla häftiga Batman-scener han tecknar. Enda problemet jag egentligen har med Capullo är att han tecknar karaktärerna som alldeles för unga när de har civilkläder på sig. Ok, karaktärerna ska vara yngre efter Flashpoint, men Dick Grayson ser ut att vara ungefär 14 och Bruce Wayne ser ut som en 18 åring. Det är nog inte riktigt menat så men det är störande i en annars väldigt underhållande och bra serietidning.
4 Stjärnor av 5.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 03 October 2011 - 06:32
Capullo som tecknare av Spider-Man? Hade varit intressant, men det funkar ju bra här också tycker jag. Håller med om att karaktärerna ser för unga ut, sen ser Bruce, Dick och Tim i stort sett exakt likadana ut också.
Posted 05 October 2011 - 11:16
Manus: David Finch&Paul Jenkins Teckningar: David Finch&Richard Friend
Så efter 6 nummer , löjliga förseningar och hjälp från andra tecknare så relaunchas "Batman:The Dark Knight", och Finch får hjälp från Paul Jenkins med manusarbetet. Det första man märker är hur mycket coolare dialogen är. Själva handlingen känns väldigt mycket Finch, och grejer som muterade Batman-skurkar etc känns verkligen som något Finch skulle hitta på,
3 Stjärnor av 5 möjliga.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 09 November 2011 - 11:32
Mega Man har precis börja med serie sen jag tror det var i maj och jag har kommit till #6 väntar på #7.
Den kommer ut varje månad och jag är väldig imponera hur de lyckas med Mega Man serie fast som kid comic.
Varje gång jag läser blir det bara bättre och bättre.
Ian Flynn gör väldig bra som manusförfattare skriver väldig spännande och Spaz gör grym teckningar.
Jag tror att Mega Man blir lika bra som Sonic the hedgehog och kommer rulla många spännande serie.
Robocop har bara 1-6 eller var det 1-7 minns jag inte, men hann bara läsa #1 en så länge så än vet jag inte vad jag ska säga.
Men senare kommer jag köpa vol 1 av Robocop för jag diggar Robocop och jag hoppas den e grym.
Posted 12 November 2011 - 18:40
Jag har även läst Fantastic Four vol. 4 (samlar nr. 584-588) och även den gillade jag. Bra manus och så, men jag hade lite svårt för Steve Eptings teckningar. Han tecknar bra, men det stora problemet är att många (men inte alla) karaktärer såg ungefär likadana ut. Jag blev faktiskt lite förvirrad vid flera tillfällen...
Annars var det trevlig läsning, men jag känner på mig att Johnny lär inte vara död så länge...