Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#951 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 June 2011 - 19:28

The Next Three Days
En familj slås i spillror när frun i familjen blir arresterad för mord på sin chef. Efter mycket överklagande och slit så verkar det inte som hon kommer ut ändå utan livstid väntar. Hennes man kan inte acceptera det och börjar planera hennes fritagning. Det behövs både pengar, tid och kunnande för att genomföras och han måste fråga sig hur långt han är villig att gå för att uppnå sitt stora mål. Snacket om den här filmen gick att det skulle vara en mycket realistisk film om hur man rymmer från fängelset men det ställer jag mig ganska frågande till. Men som bara underhållning är det ganska bra. Skådespelarna gör bra insatser på det stora hela även om jag kan tycka att Russel Crowe inte lika bra som han en gång var. Ganska förutsägbart slut också. Annars skön underhållning för stunden.
6/10

Green Lantern Emerald Knights
Animerad film så klart som berättar flera kortare historier om olika karaktärer i Green Lantern Corps. Hal Jordan är den som är historieberättaren för nya rekryten Arisia. Mindre storys om bl.a Abin Sur, Kilowag och Sinestro berättas medans en urgammal mäktig fiende närmar sig hemplaneten Oa för att förgöra alla Green Lanterns. För mig som inte är så jätteinformerad om Green Lantern Corps men väldigt intresserad så var detta en mycket trevlig upplevelse. Att flera kända DC-författare ligger bakom manus är ju också väldigt positivt. Spännande, snyggt animerad och som vanligt passande och bra röstskådespelare.
8/10

The Mechanic
Jason Statham spelar vad han spelar bäst en yrkesmördare. Efter att ha fått uppdraget att döda sin gamla mentor (Donald Sutherland) så börjar han träna dennes son mest av skuld som vill ha hämnd. Detta leder givetvis till problem. Jag gillar Statham och det mesta han har varit med i, han är en lysande actionskådespelare och gör sina roller oftast mycket bra det här är inget undantag, fullt ös medvetslös är en fras jag kommer att tänka mellan alla skottlossningar och explosioner. En bra actionfilm no doubt!
7/10

Winter is Coming

#952 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 June 2011 - 20:48

Kul att du skriver om filmerna du sett, Rick. Keep up the good work! (Skönt att få se lite annat än Jason va? Hehe)

Har inte sett de här filmerna, men måste bara inflika att jag inte riktigt kan hålla med dig om Jason Statham. Lysande skulle jag verkligen inte kalla hans prestationer. Men han passar nog bra till att spela stereotypiska actionfigurer för något annat klarar han nog inte av. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#953 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 June 2011 - 21:21

Från Jason Voorhees till Jason Statham :P

Winter is Coming

#954 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 June 2011 - 21:23

Trött för det gick ju mig förbi! Den var bra! :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#955 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 June 2011 - 21:49

:P

Scream 4
10 år sen sist, Ghostface är tillbaka i sin födelseort Woodsboro för att än en gång slakta alla i Sidneys närhet, rätt hyfsat resultat :)
7/10

Winter is Coming

#956 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 June 2011 - 12:09

Har inte sett de här filmerna, men måste bara inflika att jag inte riktigt kan hålla med dig om Jason Statham. Lysande skulle jag verkligen inte kalla hans prestationer. Men han passar nog bra till att spela stereotypiska actionfigurer för något annat klarar han nog inte av. :)

Måste faktiskt också slå ett slag (duh!) för den gode Jason. Hans repertoar är för liten för att ens kallas begränsad, men det han gör det gör han riktigt bra och han lyckas ha en närvaro i sina filmer som höjer dem ett snäpp. Från vilken nivå de höjs sedan är ju en helt annan fråga... :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#957 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 June 2011 - 12:36

Grease (1978) [EN]

Och så har jag då även jag sett filmen. Den här filmen var ett bra sätt att hedra minnet av Jeff Conaway på. Bättre än att se något avsnitt av Babylon 5 som han är med i, där han, ärligt talat, inte är speciellt bra. Det här är väl musikalernas musikal om man ser till filmens värld. Det finns flera andra musikaler som är riktigt bra, men ingen känns mer kult än den här. Handlingen är ganska enkel egentligen och även lite ytlig här och där, men det hindrar mig inte från att ryckas med och digga till filmens handling, coola och nördiga karaktärer samt den sköna musiken. Den är mycket bra. John Travolta sköter sig riktigt bra och under filmens gång kom jag på mig själv med att vilja se om några av dom andra filmerna som han gjorde tidigare i karriären. För efter Pulp Fiction så har han som skådespelare verkligen gått på sparlåga.

Cat Returns, the (2002) [JP]

Så trevligt att du har fått se filmen nu. :)

Jag tycker att Whispers of the Heart är en riktigt bra film, men jag håller, precis som dig, även den här filmen som den bättre av dom. Just för att dom tar den ingrediensen från Whispers of the Heart som man blev mycket nyfiken på och ville ha mer av och sedan utvecklade det till en helt egen film. Något man dessutom lyckades riktigt bra med. Animationen är på topp, som alltid när Ghibli är inblandad. Men dess främst storhet ligger i att manuset är så bra och tight. Filmen klockar väl in på runt 70 minuter om jag inte minns fel och det känns precis lagom. Under den tiden så hinner man i lugn och ro med att berätta vad man vill ha sagt. Jag gillar det med japanerna, att dom inom animerad film är så bra på att känna av när det är dags att knyta ihop påsen och inte slänga på mer än nödvändigt och därmed riskera att sänka hela filmen. Även trevligt att du uppskattade dubben. Jag minns inte om jag någon gång har lyssnat på den, men säger du att den är bra så tvivlar jag inte på det. :) Inte heller har jag någon gång tänkt på det där med Hakus ålder. En sak som jag utan tvekan får kolla upp nästa gång som jag ser om filmen.

#958 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 June 2011 - 16:19

Rubber

“Rubber is the story of Robert, an inanimate tire that has been abandoned in the desert and then suddenly and inexplicably comes to life. As Robert roams the bleak landscape, he discovers that he possesses terrifying telepathic powers that give him the ability to destroy anything he wishes. At first content to prey on discarded objects and small desert creatures, his attention soon turns to humans, especially a beautiful and mysterious woman who crosses his path. Leaving a swath of destruction behind, Robert becomes a chaotic force and truly a movie villain for the ages.“

Skruvad och annorlunda synopsis eller hur? Ta sedan en titt på trailern till filmen. Fortfarande skruvat, inte sant? Ta er sedan en titt på dom extremt häftiga posters som finns för filmen. Vänta bara tills ni har sett hela filmen säger jag. :D

Den kommer garanterat dela dom som tittar i två läger. Dom som tycker att den är helt fantastisk och dom som tycker att den är helt värdelös. Själv sällar jag mig till den första gruppen då den här filmen är så extremt unik och nyskapande och dess skruvade handling är helt underbar. Den är enkelt gjord på ett tilltalande sätt. Skådespelarna är mycket bra. Musiken passar perfekt till filmen. Specialeffekterna är på topp. Jag upptäckte den här filmen för första gången då den presenterades på Cannes filmfestival 2010 och den festivalen är bra till att hitta sådana här smalare filmer som man troligtvis skulle ha missat annars. Jag tycker till och med att filmen var så bra att jag ska köpa den på DVD eller Blu-ray. Först ska jag bara se vilken utgåva av filmen som är bäst. En film jag varmt rekommenderar andra att se.

XC, du måste bara se den här filmen. :P

Edited by Piranhaconda, 10 June 2011 - 16:32.

#959 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 June 2011 - 17:02

Måste faktiskt också slå ett slag (duh!) för den gode Jason. Hans repertoar är för liten för att ens kallas begränsad, men det han gör det gör han riktigt bra och han lyckas ha en närvaro i sina filmer som höjer dem ett snäpp. Från vilken nivå de höjs sedan är ju en helt annan fråga... :P

Den sista meningen: ok, då förstår jag vad du menar... :D

#960 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 June 2011 - 15:00

Paul

Två nördar (Simon Pegg och Nick Frost) från England åker till USA för att gå på Comic Con och för att fördjupa upplevelsen ytterligare så hyr de en husbil för att åka runt i landet och besöka UFO hotspots. Ute i öknen så kraschar en bil framför dem och i den finns utomjordingen vid namn Paul. Här börjar ett äventyr nån av dem sent glömmer när de bestämmer sig för att hjälpa Paul hem. Det här var en riktigt jäkla rolig film med bra tempo, bra skrivna skämt och bra spelat av samtliga i rollbesättningen. Här finns massor av roliga referenser till klassiska sci-fi filmer och flera roliga ansikten dyker upp längs vägen. Utomjordingen Paul är riktigt bra gjord och funkar perfekt komiskt sätt mellan Pegg och Frost och är utmärkt röstskådespelad av Seth Rogen. Jag skrattade högt flera gånger :lol:

9/10

Winter is Coming

#961 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 June 2011 - 17:28

Grease (1978) [EN]

Håller med det du säger om nördiga karaktärer. Danny och Kenicke är verkligen bilnördar på högsta nivå - den biståndsdelen saknar man lite i Grease 2.

John Travolta sköter sig riktigt bra och under filmens gång kom jag på mig själv med att vilja se om några av dom andra filmerna som han gjorde tidigare i karriären. För efter Pulp Fiction så har han som skådespelare verkligen gått på sparlåga.

Hmm. Gjorde han inte det innan med? :) Har för mig att jag läste någonstans att Tarantino nästan blev geniförklarad när han plockade in tönt-stämplade Travolta i Pulp Fiction...

Cat Returns, the (2002) [JP]

Jag tycker att Whispers of the Heart är en riktigt bra film, men jag håller, precis som dig, även den här filmen som den bättre av dom. Just för att dom tar den ingrediensen från Whispers of the Heart som man blev mycket nyfiken på och ville ha mer av och sedan utvecklade det till en helt egen film. Något man dessutom lyckades riktigt bra med.

Det är absolut inget fel på Whispers of the Heart, men det är lite för mycket vardagsdrama för att nå ända hem till mig. Och jag håller med - man lyckades verkligen väl med att kultivera fram en egen film av de små få scener vi fick i Whispers of the Heart.

Men dess främst storhet ligger i att manuset är så bra och tight. Filmen klockar väl in på runt 70 minuter om jag inte minns fel och det känns precis lagom. Under den tiden så hinner man i lugn och ro med att berätta vad man vill ha sagt.

Håller helt med där. Det finns inget gott att utvinna genom att piska en redan död häst. :)

Även trevligt att du uppskattade dubben. Jag minns inte om jag någon gång har lyssnat på den, men säger du att den är bra så tvivlar jag inte på det. :) Inte heller har jag någon gång tänkt på det där med Hakus ålder. En sak som jag utan tvekan får kolla upp nästa gång som jag ser om filmen.

Eftersom det finns så många som framhävdar originalrubb i alla väder kunde jag inte låta bli att nämna när så mycket kändes så rätt i den amerikanska/engelska dubben. :)

Rubber

Vicka coola posters! Trailern gav mer smak (som om din recension inte skulle vara nog).
I agree. Måste se den här... :D

Edited by XC, 11 June 2011 - 17:38.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#962 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 June 2011 - 22:44

X-Men: First Class (2011)

Erik Lehnsherr är en överlevande av Judeförintelsen. Charles Xavier är ett akademiskt geni. Båda är de mutanter med otroliga krafter. När en grupp mutanter visar sig försöka starta ett nytt världskrig så måste Charles och Erik, i sammarbete med CIA, samla ett team likasinnade mutanter för att bekämpa det nya hotet.

En mycket bra X-Men film som alla borde se.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#963 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 June 2011 - 16:41

Paradox (2010) [CA]
Den här har jag en gång i tiden (för några månader sedan) avfärdat som en ointressant snutfilm. Min förlust helt klart. Kevin Sorbo spelar den hårdkokta snuten i det parallella universumet där magin stär för utvecklingen och inte vetenskapen. Där har vetenskap ungefär samma status som magi här (den avfärdas som stoff i barnsagor för det mesta ja). Mystiska dödsfall där mordvapnet måste vara drivet av magi måste ha använts men ändå tyder alla undersökningar på motsatsen. Givetvis finns det tunga politiker som stoppa undersökningen. Dialogen känns kanske lite väl inrepeterad på sina håll men det går att leva med. Det tekniska mumbo-jumbot funkar faktiskt utan att man målar in sig i ett hörn.
Cgin är kanske inte helt sömlös och den högsta kvalitén men den funkar rakt av och filmen som sådan är väldigt snygg. Rekvisitan i vår magiska parallellvärld känns helt rätt - lite som steampunk (men med magi istället för ånga) korsad med lite framtid. Funkar väldigt väl. Gillar hur vissa scener lånar hem visuella inslag från serierutor - snyggt och effektivt.
Bra insatser från skådespelarna, Chris Judge gör en väldigt bra roll tycker jag och även Kevin Sorbo övertygar i sin roll. Karaktären Churchill var väl kanske en lite väl udda figur i filmen och lite svår att köpa som mannen som ledde Storbritannien under andra världskriget... eller också var det de små fysiska likheterna med Ernst Hugo Järegård som störde mig.
Kunde jag gå tillbaka i tiden har jag inte avfärdat den som en snuthistoria bland alla andra och köpt den på dvd (den var inte ens dyr har jag för mig) - men det kan jag ju inte. Jag är dessutom nyfiken på den grafiska boken (böckerna) som filmen bygger på. Den känns både retro och fräsch på samma gång, och rekommenderas om man gillar urban-fantasy helt i avsaknad av vampyrer.

--
F.ö. så kan jag meddela att detta verkar bli mitt 500e omdöme (recensionerna och omdömen från TV-Land inräknade) som publiceras. Trevligt att det blev en liten Xena-koppling i omdömet utan att jag planerade vad omdömet skulle bli. :) För statistiknördarna kan jag meddela att det blir det 115e för i år.

Edited by XC, 12 June 2011 - 16:47.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#964 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 June 2011 - 22:32

Drive Angry

En man vid namn Milton (en stel men underhållande Nic Cage) rymmer från helvetet för att rädda sitt barnbarn från en satanistisk sekt som ska offra henne. De har redan dödat hans dotter och han tänker inte låta dem ta hennes dotter också. Med sig från helvetet stjäl han en guddödare i form av en sorts hagelbössa, ett vapen som kan döda även de odödliga och de kan behövas för den man som kallas The Accountant som skickas efter honom, perfekt spelad av William Fichtner. Milton får hjälp av en ung och jäkligt tuff tjej (Amber Heard) på resan i hillbilly-land.
Jag fann denna film väldigt underhållande! Nic Cage är som sagt rätt stel och spelar som numera sedvanligt över några gånger men han funkar riktigt bra ändå. Det är ändå inte dialogen/manus som man förväntar sig något av när man ser en film som denna. Den är mycket våldsam, mycket svärande och en och en annan omotiverad sex/nakenscen. Allt man önskar av en film? :P Snyggt kameraarbete och passande musik likväl. Knappast något som faller i allas smak men jag gillar sånt här ibland :)

7/10

Edited by Rick Hunter, 12 June 2011 - 22:32.

Winter is Coming

#965 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 June 2011 - 12:31

Det blev några filmer och en miniserie i helgen. Först såg jag om Riket av Lars von Trier och den är alltid lika bra. Eftersom jag blev lite mätt av den första miniserien så sköt jag upp den andra några dagar och såg lite film istället. Tyvärr inte det jag hade tänkt att se då jag fick besök och vi valde film tillsammans istället. Det sågs på Jennifer's Body med manus av Diablo Cody som skrev det underbara manuset till filmen Juno. I huvudrollerna ser vi bland andra Megan Fox i en rolltolkning som faktiskt var bra och i den andra huvudrollen ser vi Amanda Seyfried som är minst lika bra hon. Filmen var över förväntan och helt klart sevärd. Efter det såg vi Gabriel som jag inte alls tyckte om. Andy "Spartacus" Whitfield var den enda behållningen och det är synd att inte hela filmen var lika bra som hans insats var. Efter det vankades det claymation av bästa kvalité i filmen Mary and Max.. Filmen har en älskvärd handling och mycket bra röstskådespel. En film man inte bör missa. Avslutningsvis blev det The Expendables som inte föll mig i smaken alls. Konceptet är ju lite coolt, men det föll på att handlingen var obefintlig och dålig samt att det inte räcker med att rada upp coola skådespelare i rollistan, man måste göra något med dom också och här tycker jag att dom mest gjorde ingenting.

John Travolta sköter sig riktigt bra och under filmens gång kom jag på mig själv med att vilja se om några av dom andra filmerna som han gjorde tidigare i karriären. För efter Pulp Fiction så har han som skådespelare verkligen gått på sparlåga.

Hmm. Gjorde han inte det innan med? :) Har för mig att jag läste någonstans att Tarantino nästan blev geniförklarad när han plockade in tönt-stämplade Travolta i Pulp Fiction...

Jo, så är det nog. Minns inte exakt vad som sades då Pulp Fiction kom, mer än att Tarantino väckte upp Travoltas karriär igen. Det var väl mer jag som menade att dom filmerna han gjorde innan Pulp Fiction var mer intressant än mycket av det som han har gjort efter. Inte för att jag kan påstå att jag har sett så många.

Rubber

Vicka coola posters! Trailern gav mer smak (som om din recension inte skulle vara nog).
I agree. Måste se den här... :D

:thumbsup:

Trevligt att mitt lilla filmtips gav mersmak och att du vill utforska filmen själv. Den är helt klart speciell och väldigt unik måste jag säga. Bara det gör halva filmen och när den andra halvan är lika bra så blir man så glad över att ha hittat ett litet guldkorn. Det blir spännande att se vad du tycker om den filmen efter att du har sett den. :D

Paradox (2010) [CA]
--
F.ö. så kan jag meddela att detta verkar bli mitt 500e omdöme (recensionerna och omdömen från TV-Land inräknade) som publiceras. Trevligt att det blev en liten Xena-koppling i omdömet utan att jag planerade vad omdömet skulle bli. :) För statistiknördarna kan jag meddela att det blir det 115e för i år.

Paradox känns ju avgjort som en intressant film och den blir det till att se framöver.

Grattis ärade filmnörd. :thumbsup2: Visst känns det bra att vara en sådan och redan ha sett 115 filmer i år? :D Själv säger min filmtipset profil att jag har sett 387 stycken sedan jag registrerade mig 24/1 och det blev ett antal även innan det datumet. Så mycket film, så lite tid. Eller förresten, tid verkar ju uppenbarligen finnas. ;)

#966 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 June 2011 - 00:11

Eftersom jag är med i panelen om Hugo-nominerade filmer så är det nog dags att se dem.. :P

Först ut: "How to train Your Dragon". Söt historia. Ungarna älskar nog den. Kul humor.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#967 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 June 2011 - 12:39

Korpen Flyger (1984) [IS]

Nu har jag sett om denna film och den var lika bra som jag minns den vara. Som XC nämner så är filmens tekniska bit inte helt fulländad, men jag ser det bara som något positivt. Den här filmen ska inte upplevas i Blu-ray skärpa, utan mer som den var då den gjordes. Alla filmer tjänar inte på att pimpas. Sett till övriga delar av filmen så gillar jag det faktum att både filmens protagonist (Gestur) samt antagonist (Thor) är så pass bleka som dom är. Då slipper man en redan från starten påtvingad etikett om vad det är som gäller. Här kan man istället flytta fokus från att välja någons sida och istället se filmen mer nyanserat. Handlingen i sig känns som ett universiellt tema och även om det kan kännas lite uttjatat så är den tillräckligt bra för att hålla mitt intresse uppe från start till slut. Filmens karaktärer är helt okej och ingen skådespelare är mer än vad dom utger sig för att vara. Statister tillåts vara just det och huvudrollerna görs som sådana. Filmmusiken är smått fantastisk måste jag säga, allt från den mer experimentella biten under den första delen av filmen, till den mer traditionella musiken mot filmens slut. En mycket sevärd och bra film och jag ser fram emot att få se Korpens Skugga framöver.

#968 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 June 2011 - 12:24

Bandidas (2006) [FR/MX/US]

Den här filmen är riktigt underhållande och lekfull. Både Penélope Cruz och Salma Hayek bjuder till när det vankas western. Den känns lite Lucky Luke måste jag säga, och det på ett bra sätt. Som om man har tagit det mesta av det bästa från annan populärkultur och sedan lagt till tillräckligt många egna unika drag för att föda fram en film som står på egna ben fast med hög igenkänningsfaktor. Utöver våra två coola och tuffa tjejer så dyker det upp en och annan bra skådespelare. Inte att förglömma, även hästen och hunden. Filmmusiken av Eric Serra är riktigt bra och en klar stämningshöjare. Man rycks med i filmen lättare tack vare den. Filmens handling känns kanske lite klyschig på sina ställen, men det är av sådan natur att man kan köpa det. Den här filmen påstår sig inte vara något unikt och revolutionerande inom western genren, utan helt enkelt en lättsam och underhållande film, och det lyckas man riktigt bra med.

#969 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 June 2011 - 07:38

Korpen Flyger (1984) [IS]

Håller med vad du säger om Gastur och Thor - känns helt rätt för filmen att man kan välja sida helt fritt. :) Hade tänkt se om Korpen skugga framöver jag med. :)

Bandidas (2006) [FR/MX/US]

Kul att du gillade den med. Visst innehåller den en del klyschor - men de ligger bra i filmen som du säger. Filmmusiken glömde jag nog nämna. - håller med helt där su säger. Eric Serra är en väldigt duktig pojke.

fqq5BYam.jpg

#970 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 June 2011 - 12:58

Trevligt att du håller med mig om det som jag skrev om Korpen Flyger. :) Jag hade tänkt att hinna med och se om Korpens Skugga innan den 22/6 då jag måste lämna tillbaka filmerna. Jag ordnade så att jag kunde göra det gratis innan jag sedan köper dom. :)

Bandidas är en film som även jag kommer att framtidssäkra då jag känner att jag kommer att se om den i framtiden. Lite synd som du skrev att det inte blir en uppgföljare, för en sådan hade jag gärna sett. Och jag håller med dig i det du skriver om Eric Serra. Han verkar kunna göra musik till vilken typ av film som helst. :)

#971 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 18 June 2011 - 20:27

Yatterman

Yatterman är en duo mekaniker som använder en stor robothund för att fajtas mot den kvinnliga superskurken Doronju, hennes goons och deras egna mecha-konstruktioner. Storyn kretsar kring jakten på en magisk dödskalle, som har kluvits och spridits ut världen över. Förutom att både hjältarna och skurkarna drabbas av kärleksklåda, håller saker och ting på att gå upp i rök, vilket beror på att dödskallen håller på att sättas ihop igen.

Jag har aldrig hört talas om Yatterman förut, men jag misstänker att skurkarna är mer poppis än hjältarna, eftersom både filmen och extramaterialet på DVD'n fokuserar så mycket på dem. Det kan jag förstå, eftersom Doronju & Co verkar vara mycket roligare figurer än hjältarna, son känns rätt endimensionella jämfört med dem. Yatterman har förstås rätt kul scener också, mest tack vare svartsjukedramat som pågår mellan dem, men jag tycker att skurkarna gör hela filmen.

Det märks att filmen är baserad på en animé med tanke på hur färgstark och campy den är, både visuellt och i skådespelet. Dessutom är den så skruvad att den blir närmast förvirrande, något som både roar och fascinerar mig. Till exempel när robothunden kommer i närkontakt med Virgin Roader, och då menar jag inte genom att slåss... :mellow: Inget illa ment om Japan, men det är mycket som känns svårt för mig att förstå just för att deras seder är så annorlunda. Inte för att jag gillar filmen mindre för det, snarare att det gör den ännu mer intressant. Faktum är att jag gärna vill vidga mina vyer mer med bl.a. asiatisk film, men inte gör det så ofta av nån anledning.

Som en person som gillar skruvade filmer och att pröva nya saker, tyckte jag här var riktigt kul. Samtidigt fick den här mig att klia mig på huvudet en hel del, på ett bra sätt.

Betyg: 七 av 十
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#972 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 June 2011 - 11:42

SwedishSuperhero: En film jag har varit intresserad av att se ett tag. Bra skrivet om omdöme blev lite lockad att prioritera upp den här .

--
Korpens Skugga (1988) [IS] (#XC*25.06.2011)
Välskriven story med bra intriger och en kärlekshistoria som inte drar ned tempot i berättandet. Storyn funkar faktiskt lite bättre till och med än första gången (inte lika många fnurror som jag hakade upp mig på). Hästkampen är lika ruggig att beskåda andra gången som första måste jag säga, inte det gamla vanliga först-i-mål konceptet där heller. Skådespelarna är bra, tjejen som spelar Isold nämnde jag senast men tillägger nu att "Sigurd" också har sina ljusa stunder, dock tror jag hon inte riktigt kommer till sin rätt. Scenerna vid "stenbron" är riktigt läckra och man inser att Island kan visa minst lika mycket ögongodis som Nya Zeeland.
Fotot är lite småblekt och hela filmen är grådaskig - kanske är det ett medvetet val och inte brister i tekniken. Det passar in i filmen i vilket fall som helst. Bra kläder och rekvisita även om den där bakåt vända babymössan som biskopen (spelad av Sune Mangs minsann) har på sig. Många fula huvudbonader passerade under Xenas 6 säsonger men jag tror den här mössan slår dem alla på fingrarna.
Ljudet är bättre än i Korpen flyger, och musiken riktigt bra den med - gillar speciellt de bitar med en kvinnlig vokalist.

fqq5BYam.jpg

#973 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 June 2011 - 12:48

The Imaginarium of Doctor Parnassus

"Can you put a price on your dreams?"

3/5

#974 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 June 2011 - 13:10

Bug

Det är här en ytterst kompetent film. Friedkin kan göra film, den saken är klar. Här har han fått ett bra manus att jobba med och resultatet är en tät skräckfilm som lyckas höja sig ett snäpp över det mesta i genren. I grunden är detta ett bra drama där skräckelementet är medel och inte mål. Ashley Judd och Michael Shannon som filmens protagonister gör mycket väl ifrån sig och filmen har en nerv som äter sig in i dig och resan in i vansinnet är svår att värja sig mot, du följer med oavsett du vill eller inte. Samtidigt finns där en viss distans som omöjliggör att filmen när den högsta nivån. Det är ett hantverk och ett gott sådant, men tyvärr står detta lite i vägen för filmen. Vansinnet hålls kvar i rutan, på skärmen och når inte inte riktigt ända fram till publiken på det där sättet som de riktiga mästerverken gör.

Men det är en detalj, det är såpass bra att jag rekommenderar det starkt, en bra film, ypperligt hantverk och mycket uppfriskande att se skräckelement användas så underordnat och skickligt och utan spekulation. Berättelsen är fokuset och den berättas mycket väl.

Starman

John Carpenter som "hired gun". Efter den ekonomiska floppen med The Thing måste John Carpenter visa Hollywood att han kan tjäna pengar (och göra film som folk vill se). Efter ett par turer får han den här filmen av Michael Douglas. Således är detta egentligen inte en Carpenterfilm i klassisk mening. Han har inte skrivit den, eller musiken till den utan är här regissör och inte mer.

Men att John Carpenter står bakom kameran syns ändå, dels i fotoarbetet men även tonen i filmen står att känna igen. Det är en rätt sentimental men välskriven berättelse, science fiction när den är som bäst, med dramat i fokus och inte spekulationen. Det är inget omvälvande, men en fin, lågmäld historia om ett oväntat möte och en resa, både en geografisk och en känslomässig sådan.

Alldeles för feel good egentligen för Carpenter, men det är ju något av en udda fågel i hans produktion detta. Hans mest Hollywoodska film och det är ju inte kosntigt då det är Hollywood och inte han som gjort den… :)

Men jag gillar den, likväl, inte hans bästa men med många förtjänster. Men om sanningen ska fram hade jag nog inte sett den om inte Carpenter regisserat. Då hade jag å andra sidan missat en fin liten film.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Terry Gilliam är en regissör som jag gillar, men det innebär inte alltid att jag gillar hans filmer, han är något ojämn.

Edited by dukeofnewyork, 19 June 2011 - 13:13.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#975 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 June 2011 - 09:42

River Queen (2005) [NZ/UK] #XC-12.02.2011 #Piranhaconda
Bra story som känns såväl välskriven och genomtänkt som trovärdig. Bra skådespelare som genomgående känns rätt i sina roller. Det är en väldigt fin film rent visuellt, med en hel del riktigt snygga natursvepningar och scener som fått filmats klart (på riktigt). Jag kommer kanske aldrig riktigt förstå mig på rebell-hövdingens plan där hur han skulle rädda Maorierna genom att hoppa i säng med en annan hövdings fruga ... Tack och lov inte ett episkt prettodrama utan ett välproducerat action-äventyr med en rejäl portion story som som dessutom tåls att ses fler gånger.

fqq5BYam.jpg