Jump to content

Photo

Halloween Party

• Please log in to reply
170 replies to this topic

#76 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 October 2010 - 15:01

Halloween (1978)

Hur ska man skriva om en film man sett så många gånger och som allmänt anses som en klassiker och dessutom gjorts av en av ens absoluta favoritregissörer? Risken för en lavin av superlativ är stor och någonstans hamnar filmen i bakgrunden. Halloween är ju lika mycket ett fenomen som en film.

Som WT har påpekat är Carpenters bildspråk och bildberättande det som sticker ut i filmen. En kamera som stannar lite för länge, den mörka färgsättningen och ett rätt så längsamt, flytande berättande med bilden i centrum. Han har också en förmåga att nyttja hela bilden på ett sätt som inte alla lyckas med eller bryr sig om. Det ska ju nämnas att en hel del av äran ska tillfalla kinematografen Dean Cundey. bland kan det kännas lite kantigt, särskilt för moderna ögon, men där saknas aldrig tempo och nerv.

Manus är enkelt, men effektivt och faktiskt grunden till en formula som sedermera blev standard i genre, om inte en genre i sig. Men i sig inte att mycket att yvas över, vilket är till dess fördel. Protagonist-antagonist, let's go!

Själv har jag aldrig fattat vad grejen är med Jamie Lee Curtis. I den här filmen gör hon det hon ska inte mer, men likväl tycker jag hon känns trubbig och knappast trovärdig som den tonåriga "präktiga Lisa" hon ska porträttera. Som väl är har vi Donald Pleasance som äger sin roll och ja, filmen. Likaså är Michael Myers aka The Shape gestaltad på ett bra sätt. Här sätts tonen för honom, en ton som dock efterföljarna sällan hittar igen.

Jag låter kanske kritisk, men jag gillar verkligen filmen, men den har sina brister liksom den har sin förtjänster. Tack vare Carpenters regi (och geni?) är det här en tät, effektiv och spännande film och dess originalitet ska inte glömmas bort i dagens läge. Här såg man det först man sett så många gånger sen.

Musiken är värd ett extra omnämnande. Den gör mycket för hela filmen, bär filmen på ett sätt som få andra soundtracks. Det är till och med så att filmen utan det hade tappat mycket av känsla och tempo. Det är också något som visar på Carpenters konstnärskap, just denna känsla han har för uttrycket och kompositonen av bild och ljud.

(Själv anser jag inte detta vara Carpenters bästa, möjligen en av topp fem. Men dess status och inverkan går inte att bortse från. Att den dessutom gett herr Carpenter tämligen många checkar att lösa in… är en välkommen bonus.)

Halloween II (1981)

Så var bollen i rullning och en franchise var född även om Carpenter gjorde sitt bästa för att lägga Myers till den sista vilan… och ta med sig sin nemesis. Uppföljaren till Halloween är en typisk uppföljare, mer av allt utom det som gjorde första filmen så bra. Mer action, mer blod, mer naket. Fler döda. Men mindre spänning, mindre handling, mindre film helt enkelt.

Den här filmen fokuserar helt på olika sätt att döda folket i filmen. Mycket av filmen är transportsträckor mellan olika dödsscener, varav vissa är tämligen avancerade.

Fotot är fortfarande bra, men något saknas jämfört med första filmen. Det är på något sätt faddare och utan samma nerv och intensitet. Men det är snyggt stundtals.

Musiken är lätt upphottad, men precis som i första filmen är den en vital komponent och adderar till filmens stämning i den mån filmen nu har det.

Som vanligt är Donald Pleasance bra, ja, rent av grymt bra, och bär filmen samt för den framåt. Jamie Lee Curtis insats är av det blekare slaget. Resten är mest kanonmat, som gör vad de ska, vilket är säga hej och sen mördas. Ibland med en nakenscen däremellan. :)

En urvattnad variant på första filmen med fokus på effekter och ja, blod. Det är vad uppföljaren är. Å andra sidan försöker den inte vara annat. Så i slutändan, det är godkänd underhållning för stunden, med vissa ljusglimtar, men inte mer än så.

---

Måste nämna det att när jag nu ser dessa filmer den här gången, slår det mig hur avgörande Donald Pleasance är och hur han ger filmen den stuns, det liv och drama de behöver. Det ska han äras för. Carpenter ville ju egentligen ha Christopher Lee, men det var nog tur att det blev Pleasance istället. Med Lee hade det säkert blivit bra, men på ett annat mer konventionellt sätt. Pleasances närvaro och intensitet passar utmärkt bra och han har förmågan att ingjuta liv och rörelse även i ganska platta scener. Dynamiken mellan Pleasance och The Shape är filmens motor och tiltar dessutom protagonist-antagonist-schemat. Tack, Mr Pleasance, för det!

Edited by dukeofnewyork, 29 October 2010 - 15:04.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#77 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 October 2010 - 21:28

Alla helgons blodiga natt 3 / Halloween III: Season of the Witch (1982) - IMDb

Bättre film kunde jag ju ha sett en lördagskväll :rolleyes:
Enda kopplingen till de två första filmerna (förutom Carpenters namn i inledningen) var väl att de visade en trailer? för Halloween på TVn när han doktorn satt i baren och en scen med Jamie Lee Curtis på TVn när han senare i filmen satt fastsurrad på en stol.

Han som spelade doktorn (Tom Atkins) verkade ju helt oengagerad när det gällde sin karaktär. Drog ju ner filmen ännu mer, filmen var dålig men hade skådespeleriet varit bättre så kanske den fått ett litet plus i kanten. Ser nu också på IMDb att Tom Atkins har varit med i fler av Carpenters filmer (något av en favorit kanske?)

Edited by Georgia, 30 October 2010 - 21:30.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#78 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 October 2010 - 03:18

Sista dagen att se Halloween III och bara jag och Georgia har sett den?

Halloween III: Season of the Witch (1982)

Mr. Cochran är världens största leverantör av Halloween masker med hela 3 olika varianter. Men i år har han planerat något speciellt.
När ett brutalt mord inträffar på sjukhuset så börjar Dr. Dan Challis tillsammans med den unga Ellie Grimbridge undersöka vad som kan ligga bakom det hela. Spåren leder till den lilla Irländska by där Mr. Cochran har sin fabrik.

Rätt bra typisk tidig 80-tals Sci-Fi/Fantasy/Skräckis som har inget med de tidigare filmerna (eller senare heller för den delen) att göra. Upplägget är väldigt mycket som en James Bond film med en ond mastermind med en världsomfattande plan, en stilig medelålders hjälte som förför kvinnor och försöker stoppa den onda planen, blir tillfångatagen där skurken berättar hela sin plan innan hjälten sätts i en dödsfälla som han givetvis lyckas klara sig från.
Kanske en liten hint av Doctor Who också. :P
En rätt härlig film med mystik, steampunk teknologi och Tekno-magi.
Min systerson blev helt såld och bestämde sig för att han måste köpa filmen. Själv tyckte jag den iallafall var bra för att vara från de dåliga B-skräckisarnas tid.
Visst hängde man upp sig på vissa saker som att de som gjorde filmen verkade tro att hela världen firade Halloween, att ha 3 Halloween masker att välja på var coolt, att någon kunde mygga upp en mång-miljard industri på att sälja Halloween-masker en gång om året.
I slutet blev det lite rörigt men med ett par intresanta twister. Själva slutet tyckte jag var sådär medans min systerson älskade det.
Gillar man gammla 80-talsk B-skräckfilmer så ska man klart se den här. Den är värd att se. Men annars ska man nog hålla sig borta.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#79 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 31 October 2010 - 03:27

Halloween III - Season of the Witch

Dom flesta som klagar på den här filmen på imdb och Filmtipset etc. verkar har Michael Myers frånvaro som största klagomål och att det besudlar Halloweenseriens goda namn. Det senare kanske stämmer, jag får återkomma om det när vi sett alla filmerna. Men jag förstår faktiskt hur dom tänkte. Myers "dog" i slutet av tvåan så varför inte fortsätta serien med nåt nytt och bygga vidare Halloween temat? Problemet är att folk hade helt andra förväntningar. Dom ville se Michael Myers jaga tonåringar. Antagligen hade det varit bäst för alla inblandade om filmen bara hetat "Season of the Witch".

Så bortsett från kopplingen till det två tidigare filmerna, hur står sig trean som egen film? Jag tycker faktiskt att det finns en bra idé här. Ondeskefullt företag i en småstad, högteknologisk offer ritual. Någon borde faktiskt göra en remake på den med samma grundidé. För här förvaltades den på sämsta tänkbara sätt. Det är uselt skrivet, ofta skrattretande dåligt, tråkigt filmat bortsett från en rätt snygg åkning inne i fabriken som stack ut väldigt mycket tack vare att nästan allt annat var statiska bilder vilket förstås inte heller är så bra. Skådespelarna är fruktansvärda men det har förstås en hel del med manuset att göra. Framför allt är det en tråkig film. Första halvan kom jag på mig själv att sitta och börja pyssla med telefonen och ofta undra hur länge det vara kvar av filmen.

En sak är iaf väldigt tydlig för mig: Michael Myers frånvaro har inte ett skit att göra med hur dålig den här filmen är.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#80 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 October 2010 - 03:45

Jo, jag håller väl med om att skådespeleriet ibland var uselt och att den var tråkig filmad. Specialeffekterna var också rätt dåliga som om de lagt hela budgeten på förvandlingsscenen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#81 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 31 October 2010 - 21:58

Halloween III: Season of the witch (1982)

Av någon anledning har mitt DVD-omslag en gröntonad bild av The Shape på framsidan. Falsk marknadsföring eller bara slöa DVD-producenter, det vet inte jag. Men det sätter fingret på ett av denna films problem eller snarare ett av de problem folk i gemen verkar ha med den, nämligen ingen The Shape.

Men egentligen borde det inte vara ett problem för Carpenter tog ju död på både Myers och Loomis i Halloween 2, både bildligt och bokstavligt. Den historien var för Carpenter avslutad och egentligen borde den varit det för pubiken med. Men där fanns pengar och en ivrig producent (Akkad) som inte var beredd att begrava en bra franchise i förtid och som frammanade en tredje film. Carpenters svar var att försöka förvandla franchisen till en serie av mer eller mindre fristäende skräckfilmer (lite som Masters of Horror), där The Shape och hans saga bara var en historia i mängden, om än den första. Lite en serie av årets Halloweenskräckis alltså. Vilket i min mening var en bra tanke och ett vällovligt försök att göra något annat än en radda uppföljare.

Men icke sa nicke, publiken var allt annat än nöjd. Myers skulle det vara och "plenty of it". Därmed försvann nog lusten och hjärtat hos Carpenter för franchisen. Å andra sidan var den film som nu gjordes inte direkt något bra argument för en annan typ av franchise…. Seg, styltig, träig, blek, ja, rent av tråkig är denna tredje film. Känns som en B-skräckis a la 80's i mängden om än med ett lite mer stuns tack vare fotot (Cundey ftw!). Men det räddar inte en i grunden rätt svag historia. Det är inte utan att man som nämnts av andra börjar titta på klockan och undra hur långt det är kvar av filmen under filmens gång. Tempo och nerv saknas och även om historien är lite småkul och skruvad tar det aldrig fart.

Det är inte första gången jag ser den, utan andra. Första gången jag såg den tyckte jag den var lite småtrevlig med näppe och den höll sannerligen inte för en omtitt.

Nej, inte mycket att yvas över, eller hänga i julgran. Tanken var god, utförandet under all kritik. I ljuset av de påföljande filmerna och originalet är den mycket, mycket blek. Om den bara hade varit lite småkul, haft någonting, men nej, denna film kan vi illa kvickt lägga till handlingarna.

Edited by dukeofnewyork, 31 October 2010 - 22:17.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#82 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 October 2010 - 23:30

Halloween III: Season of the Witch

Jag kan förstå avsikten med en fristående franchise, men vad hjälper det då genomförandet var så pass mediokert? Kan bara instämma med det ni andra skriver och själv hade jag stora bekymmer att hålla mig vaken då det inte fanns mycket av intresse i filmen.
Svårt att somna? Se denna film! :P

Halloween IV: The Return of Michael Myers

The Shape is back. Alla är nöjda och glada. Men faktum är att filmen är bra. Stämningen och känslan från första filmen finns här utan att regissören för den skull gjort ett halvdant försök att kopiera Carpenters stil (som Rosenthal försökte göra med andra filmen med mindre lyckat resultat) Jag gillar även storyn som framfördes på ett bra sätt här uppbackad av skådespelare som gjorde sitt jobb. Dock måste ju herr Pleasence få ett eget erkännande då han bär det tyngsta lasset. Gillar verkligen 'förhållandet' mellan Loomis och Myers.

Lilla Jamie (hm, var kommer det namnet ifrån månntro?) i maskeradkostym fick mig att inse att jag visst sett filmen tidigare för helt plötsligt slog det mig vad som komma skulle... Det får mig även att fundera om jag inte även sett 5:an, har mina aningar om det. Vi får välan se.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#83 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 November 2010 - 00:06

Halloween IV - The Return of Michael Myers

He's back. The man behind the mask. (Fast en annan man)

Som Synon säger är det här överraskande bra för att fjärde filmen i en serie som tappade stilen redan i den andra filmen. Visst, är det många kostiga saker i den som t.ex varför Lauries dotter blivit bortadopterad, varför Myers ens vet att hon finns och jagar henne istället för Laurie. Men skit i det. Det är precis som med Lauries föräldrar i andra filmen, nåt som dom inte bryr sig om att förklara. Jag gillar tanken med att en lynchmobb börjar jaga Myers och skjuter fel personer. Det hade dom gärna fått utveckla det lite mer. Pleasence är som vanligt det bästa med filmen. Men jag tycker även att dom har hittat en hyfsat bra barnskådis som Jamie. Slutet var dessutom riktigt bra. Jag hade inte riktigt förväntat mig ett så mörkt slut. Annars är det väl egentligen en rätt typisk 80-tals slasher.

Edited by Wylie Times, 01 November 2010 - 00:11.

-Gangstagrass

#84 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 November 2010 - 00:10

Du har inte sett den tidigare förmodar jag? Visst är slutet överraskande och det som höjer filmen några snäpp tycker jag.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#85 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 November 2010 - 00:13

Nej jag har inte sett den förr så jag visste inte vad som väntade och jag håller med om att det höjde filmen ett snäpp.

-Gangstagrass

#86 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 November 2010 - 00:19

Halloween iV: The Return of Michael Myers

The Shape och hans nemesis reser sig från de döda. Dr. Loomis förefaller närmast gjort en resa till helvetet och tillbaka och är numer härjad, skadad (både bildligt och bokstavligt) och närmast besatt.. Bränt barn skyr elden sägs det, men inte Dr Loomis. :)

Och det är lite utav kärnan i den här filmen precis som i originalet och tvåan. Loomis-Myers-dynamiken (eller "förhållandet" som Synon säger) gestaltad genom och av Donald Pleasance som Dr Loomis. Laurie Strode och nu hennes dotter är egentliga blott och bart katalysatorer. Resten är ja, kanonmat. Men även de fyller sin funktion i den här filmen.

Det som slår en först i den här filmen är foto som skiljer från föregångarna. Avsaknaden av Dean Cundey och John Carpenter gör denna till en mer konventionell skräckfilm. Men en klart godkänd sådan. Inte minst med tanke på att det är en uppföljare. För här gör man det man kan inom ramarna och fräschar upp konceptet så gott man nu kan, samtidigt som man behåller kärnan och det som redan visat sig fungera. Så det ska de ha ära för.

Det som filmen inte saknar är tempo. Här körs det på och resultatet blir en fartfylld film som leverar det den ska. Här finns också nerv och stämning, vilket musiken bidrar starkt till. Musiken i sig är väsentligen en uppdaterad version av Carpenters från första och andra filmen, men likväl bra.

Utan att spoilra hänger denna film mycket ihop med sin efterföljare och kan nästan ses som del 1 och del 2, därför bör den kanske ses och bedömas med det i åtanke. Filmen står på egna ben, men tillsammans utgör de båda en större helhet.

Sammanfattningsvis, godkänd film, tekniskt stabil utan åthävor och Donald Pleasance värd ett extra omnämnande. En sak är säker man tittar inte på klockan eller mobilen när man ser den här filmen. :)

---

Fast också, en annan film. Den låten härrör till Jason Voorhees och Fredagen den 13:de-franchisen, närmare bestämt film 6 i den franchisen... :) Men de delar ju vissa karaktärsdrag... onda jävlar (kanske till och med ondskan himself) med kniv som vägrar dö... :)

LIte trivia är ju att Alice Cooper, mannen som skrev låten WT citerade, spelar i en Carpenters filmer, nämligen den underskattade Prince of Darkness från 1987...

Edited by dukeofnewyork, 01 November 2010 - 00:40.

---

--- | filmtipset | ---

#87 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 November 2010 - 02:43

Fast också, en annan film. Den låten härrör till Jason Voorhees och Fredagen den 13:de-franchisen, närmare bestämt film 6 i den franchisen... :) Men de delar ju vissa karaktärsdrag... onda jävlar (kanske till och med ondskan himself) med kniv som vägrar dö... :)

Det jag menade med en annan man. Alltså inte Jason. ;) Och ja dom delar väl "vissa" karaktärsdrag. Som en förkärlek för mörkblå overaller samt att dölja sina vanställda ansikten bakom en vit mask. Och att aldrig springa, aldrig prata, aldrig dö. osv osv.

Edited by Wylie Times, 01 November 2010 - 02:46.

-Gangstagrass

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 November 2010 - 19:59

Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) - IMDb

Överraskande bra film faktiskt.
Skådespeleriet var klart godkänt bland de involverade.
Slutet var verkligen bra och oväntat. Kanske att man hade sina aningar när Jamie valde en clowndräkt till kostym, men tänkte väl mer att det bara var ett sammanträffande. Men sen fick man ju se hennes lilla låda med gamla foton. Varför hade hon en bild på Michael med clowndräkt på sig. Hade väl mer trott att (mor)föräldrarna släng/bränt just det fotot.
Har Jamie ovanliga förmågor? Hon såg ju Michael i sina drömmar.
Vart tog Laurie vägen? Tyckte jag fick dubbla budskap om det, är hon död i denna 'trilogi' av filmer för att sen återuppstå för sista delen i första 'trilogin'.

Enda som fick mig att himla med ögonen var väl egentligen effekterna när all skjutglada gubbar med deras vapen såg ut att skjuta fyrverkerier.

Edited by Georgia, 01 November 2010 - 20:00.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#89 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 November 2010 - 20:22

Ja, visst var den överraskande bra filmen. Fast å andra sidan efter att ha kämpat sig igenom trean kanske vi sänkte våra krav? :lol: Nej, skämt å sido: fyran är bra. Även jag funderade lite över Laurie och tolkade det som att hon dött, men det kan ju inte stämma. Lika luddigt som att Michael helt plötsligt hade en systerdotter som han gjorde allt för att få tag på.

#90 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2010 - 01:38

Halloween IV - The Return of Michael Myers

Visst, är det många kostiga saker i den som t.ex varför Lauries dotter blivit bortadopterad, varför Myers ens vet att hon finns och jagar henne istället för Laurie.

Ang. Jamie's föräldrar (Laurie och hennes man) så dog de 11 månader tidigare. Därför adobterades hon bort. Men (om ni har sett H20) igentligen förfalskade de sin död för att fly Michael Myers, hur ologiskt det än låter att de skulle överge sitt barn och att sonen hon har i H20 måste ha varit född vid det laget även om H20 försöker få det att verka som att Laurie gjorde det strax efter de första filmerna.
Hur Michael Myers visste om Jamie var för att de pratade om det i Ambulansen i början på filmen. Det var orsaken att han plötsligt vaknade upp. Troligen visste han redan att Laurie var död (Loomis hade troligen berättat det).
En av de vanligaste teorierna varför han återvände är att Michael Myers behöver en släkting att jaga lite som Jason alltid jagar tonåringar och Freddy höll till på Elmstreet.
Kan ju vara så att han fick höra att hans syster fortfarande levde och det fick honom att rymma i första filmen.

Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

10 år har gått sedan Michael Myers terroriserade sin hemstad i jakt på sin syster och Dr. Loomis satte fyr på honom. Men Michael Myers är inte död. Dagen före Halloween vaknar han plötsligt upp och rymmer. Den här gången är han ute efter sin systerdotter. Men en ärrad Dr. Loomis bestämmer sig för att göra allt för att hindra honom innan det är försent.

Mycket bra film i samma anda som orginalet fast inte lika långsam och mycket våldsammare.
Bra skådespelare för det mästa. Speciellt Danielle Harris är riktigt bra som Jamie (hon spelar dessutom Annie Brackett i de nya Halloween filmerna) som skamligt fick sparken från rollen i 6:e filmen.
Slutet minns jag också som väldigt överaskande även om jag hade en dålig
aning när Jamie rörde vid Michael Myers hand. Ondskan verkar smittas. Kanske därför han jagar släktingar, för att göra dem till hans arvingar och föröka sig. kanske bara de kan bli som han?
Brady avskydde jag verkligen. Jag hade föredragit om de inte hade gjort honom till ett sexgalet svin.
Lindsey har blivit stor. :D Kul att de återanvände en karaktär från första filmen. Men kunde de inte ha givit henne en större roll än en liten scen?
Som traditionen är så blir en oskylldig stackare dödad i tron om att den är Michael Myers.
Igentligen så borde varken Dr. Loomis eller Michael Myers vara med i den här filmen. Alla som minns slutet på 2:an minns hur omöjligt det skulle vara för Dr. Loomis att överleva. Michael Myers är en annan sak men det bran ur hans ögon och hans mun vilket gav bilden av att han helt brann upp.
Men precis som i Sammville (där en karaktär syntes blir sprängd bara för att visa sig ha överlevt) så bände de fram den fortsättning de ville ha utan att gå in på detaljer hur det var möjligt.
Mycket bra film iallafall.

8/10

Jag var väldigt sugen på att se Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (som är den ända jag inte har sett tidigare) direkt efter men eftersom filmen utspelar sig 1 år senare, även då de båda spelades in samtidigt, så kändes det inte lika tvunget.

Btw, någon mer än jag som tycker att på fodralet till 4:an så ser det ut som Michael Myers har hatt på sig? :P

Edited by Crusader, 02 November 2010 - 01:55.

-Sora, Kingdom Hearts

#91 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2010 - 07:28

Ang. Jamie's föräldrar (Laurie och hennes man) så dog de 11 månader tidigare. Därför adobterades hon bort.

Var gav de den förklaringen? Att de dog alltså.

Igentligen så borde varken Dr. Loomis eller Michael Myers vara med i den här filmen. Alla som minns slutet på 2:an minns hur omöjligt det skulle vara för Dr. Loomis att överleva. Michael Myers är en annan sak men det bran ur hans ögon och hans mun vilket gav bilden av att han helt brann upp.

Nej, tanken var ju att de inte skulle vara med. Som duke skrev tidigare så tog ju Carpenter död på dem och de skulle aldrig återuppstå. Logisk lucka som är omöjlig att förklara, men hey, det här är ju filmens värld där allt är möjligt... :P

Btw, någon mer än jag som tycker att på fodralet till 4:an så ser det ut som Michael Myers har hatt på sig? :P

Beror på vilket omslag du har. ;)

#92 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2010 - 15:02

Ang. Jamie's föräldrar (Laurie och hennes man) så dog de 11 månader tidigare. Därför adobterades hon bort.

Var gav de den förklaringen? Att de dog alltså.

Jamies nattbön där hon säger att mamma och pappa är i himmlen.
-Sora, Kingdom Hearts

#93 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2010 - 15:05

11 månader?

#94 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2010 - 15:19

Hon säger i början att det har gått 11 månader sedan hennes föräldrar lämnade henne. Fast det kan vara menat att det var 11 månader sedan hon blev adopterad. Men hon hade en bild på sig själv och sin mamma som visade att hon inte förlorade dem för så länge sedan.

Nej, tanken var ju att de inte skulle vara med. Som duke skrev tidigare så tog ju Carpenter död på dem och de skulle aldrig återuppstå. Logisk lucka som är omöjlig att förklara, men hey, det här är ju filmens värld där allt är möjligt... :P

Från början så skulle filmen börja med att visa hur Loomis överlevde genom att explosionen slungade iväg honom men det skrotades för de ville inte ge en för stor koppling till de gammla filmerna utan mer som en reboot. Att Dr. Loomis fick bränskador, att Michael Myers var bränskadad och att Jamie var hans systerdotter var troligen ditsatta för att fans inte skulle bli sura.

Unbdrar hur John carpenters version hade sett ut. Där var inte Mickael Myers med i person utan handlade om hur folket i staden hade påvärkats prykologiskt av händelserna. Troligen skulle väl någon ha klätt ut sig till Mickael Myers och dödat i hans ställe. Men producenterna ville ha tillbaka den riktiga Myckael Myers och John Carpenter blev sur och hoppade av.
-Sora, Kingdom Hearts

#95 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2010 - 15:24

Tack, Crusader, för förklaringen. :)

Pst. Beställde du Resurrection från play.com eller hittade du den på en svensk sajt?

#96 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2010 - 15:35

Pst. Beställde du Resurrection från play.com eller hittade du den på en svensk sajt?

Ja.
-Sora, Kingdom Hearts

#97 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2010 - 15:39

Var lite tvetydigt det där. :lol: Men ok, förmodar att du beställde den från play...

#98 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 November 2010 - 22:49

Jag menar Play. :P

När börjar/började perioden för film 5? Just nu är jag helt dåsig (förkylning) och kan inte tänka efter riktigt.
-Sora, Kingdom Hearts

#99 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 November 2010 - 22:53

Fr.o.m idag fram till fredag.
Står i första inlägget :P

#100 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 November 2010 - 23:00

Borde jag ha tänkt på. Jag skyller på förkylningen. <_<
Får försöka se den imorgon för just nu vet jag inte om jag orkar. Då kan jag ju också passa på att förklara hur allt ligger till när det är något som någon missar/inte förstår. ;) :P
-Sora, Kingdom Hearts