Jump to content

Photo

Lost Girl - Spoilervarning

• Please log in to reply
129 replies to this topic

#76 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 December 2013 - 08:57

:trippelkollar:

• Lauren: Our version of changing the world became blowing up pipelines with pipe-bombs ...11 people died.
  • Crystal: You're a terrorist?
  • Lauren No one was supposed to be there.
  • Crystal: "Where is he [brodern] now?"
  • Lauren: "The point is that Karen ran..."

Får jag det till. (Hittade ett klipp på nätet med bland annat den scenen).

Brodern nämns inte på polisfilen Bo hittar i lägenheten, bara att hon kopplats samman med en grupp/organisation som är kopplad (i sin tur) till flera Interpol-fall. Finns indikationer på att välgörenhet inte bara var anledningen till att hon var i kongo med. Kanske var brodern den som var aktiv "på riktigt" i origanisationen och sedan tippade över all skuld på Lauren när det gick åt pipan?

Absolut är det kul när man inte förenklar så mycket, det är ju kul att spekulera inför nästa avsnitt. :)

Edited by XC, 08 December 2013 - 08:58.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#77 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 17:18

Jag tror dig. :) Det var bara jag som fick för mig saker då jag såg avsnittet och sedan skrev mitt inlägg direkt efter.

Den där pilisfilen var intressant att läsa då den benade ut en del frågor som man hade om Lauren och vad hon har haft för sig tidigare. Hon känns ju rätt så ordentligt insyltad i både det ena som andra. Och det är helt klart en intressant teori om att brodern kan vara den som var både ledande och aktiv för att sedan skjuta över allt på Lauren när det började att hetta till om öronen. Och som en av kommentarerna till klippet som du länkar till, säger. Samt du själv, så finns det ju mer som tyder på att det bara inte var välgörenhet som var anledningen till det som hände i Kongo.

Man är bra nyfiken på vem som är "gubben i lådan" i det här fallet och exakt hur det hänger ihop med helheten. Jag tror inte att dom gör det enkelt för sig, utan försöker att få till något riktigt intressant (vilket dom redan har lyckats med) och gångbart även för den framtida utvecklingen.

Jag instämmer i att det är trevligt och kul att få spekulera lite.

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 December 2013 - 17:21

Skulle inte förvåna mig om Fae var inblandad i de affärer som Lauren tvingades fly till Kongo för. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 18:19

Det skulle inte förvåna mig heller. Det skulle vara rätt passande, men samtidigt så hoppas jag att dom överraskar med något som man kanske inte direkt har räknat med. Nu är det i alla fall inte så lång tid kvar till nästa avsnitt. Det borde finnas att se när man vaknar upp imorgon. Thank god It's Monday! Soon at least. :D

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 December 2013 - 21:34

Mmm. Man vill ju ogärna att Lauren växt upp med fae som barnvakter... Dock så har jag en känsla av att hennes förslutna som "terrorist" kanske gjorde henne mer öppen för att försvinna in i fae's värld. det skall avgjort bli intressant att se om vi får veta vem Laurens bror är - och om han letar efter henne.

Jag jobbar i morgon förmiddag så jag får härda ut ända till kvällningen är jag rädd. :(

fqq5BYam.jpg

#81 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 December 2013 - 21:24

4 05: Åter ett bra och underhållande avsnitt. Stackars Bo... Hinner inte mer än återförenas med Lauren förrän det gick åt pipsvängen igen. Pietra var en kul karaktär iaf, och referensen till Charlies Änglar satt verkligen mitt i prick. (Jag skulle kunna leva med den idén faktiskt). Och lauren väljer att binda sig vid fae (på frivillig basis) och därmed åter dra en gräns mellan sig själv och Bo. Givetvis därför Morrigan höll Lauren fången, för att locka till sig Bo. (Lustigt förresten att den lösningen aldrig slog en när man spånade om vem som var Laurens fångvaktare). Avsnittets stora lättnad var dock att Bos plötsliga val av sida kanske inte gick helt rätt till, även Una-folket verkade känna obehag för denna Reiner* som angavs som Bos sponsor. Misstänker att han kan vara (om än bara associerad till) the Wanderer. Sedan sade de "igen" undrar om de refererar till Aeffie? Kanske var hon inte helt frivillig heller på att gå över till den mörka sidan. Tamsin var rätt kulig i avsnittet - jag saknar gamla Tamsin men det märks att Rachel har kul i rollen. (Jag känner dessutom igen repliken "I just wanna dance" från någonstans; men attans att jag inte minns varifrån). Om Bo tidigare varit omgivet av ljusets fae så är hon sannerligen omgivet av mörkrets fae hittills denna säsong.

*) Om det var det de sade, ett namn på Oden är Rögnir; det känns som ett möjligt alternativ ... även Wanderer (eller Váfuðr/Vafud i original) är ju ett namn på Oden.

Edited by XC, 09 December 2013 - 22:00.
Tillägg.

fqq5BYam.jpg

#82 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 December 2013 - 02:43

Let the Dark Times Roll

Ett bra och intressant avsnitt. Så det var alltså Evony som höll Lauren och Crystal fångna? Det verkar inte bättre utifrån detta avsnitt. Det är ingenting som man direkt har reflekterat över tidigare, kanske för att det kändes som en för enkel lösning. Men det var snyggt gjort att hela tiden antyda något annat. Säkert ett sätt för manusförfattarna att lura in oss på ett icke existerande sidospår. Och intressant att Lauren väljer att frivilligt ställa sig på den mörka sidan av fae. Det känns lite överilat så kanske att hon har något i kikaren? Typ nästla sig in där för att i slutänden kunna hjälpa Bo? För även om dom fanns där för Lauren när hon behövde och att Bo inte gjorde det, så borde hon veta bättre vid det här laget att man inte leker med dom mörka krafterna om man absolut inte är tvingad till det. Scenerna mellan Bo och Lauren mot slutet av avsnittet var bra. Riktigt vass dialog och man kan verkligen förstå hur jobbigt som åtminstone Bo tycker att den uppkomna situationen är. När det gäller Lauren så får man mer känslan av att hon inte tycker om Bo lika mycket. Och så är det fortfarande oklart vem Lauren egentligen är, och jag hoppas att man spinner vidare på det i framtiden.

Och så har vi Trick som blev utfrågad av Una Men vilket i slutänden leder till att han blir ledande Ash. Intressant. Jag blev lite nyfiken på vad det var för papper som den där androgyna (vilket jag gillade skarpt) karaktären (A/Erabella?) läste och vad det stod på den. Jag tyckte att det stod något om Ebenezar? Eller vad det kanske Fitzpatrick?

På den där "skalplappen" (i brist på en bättre beskrivning) som fungerade likt ett kontrakt där Bos signatur fanns, så kunde man i alla fall utläsa att hennes sponsors namn började med ett r. Jag har hittat mer info som tyder på att det stavas med ett a. En sökning på kombinationen Rainer och Lost Girl ledde till en intervju med en av producenterna. Jag började skumma igenom den men insåg att den verkar vara lite spoilrig, så jag slutade att läsa. Men namnet Rainer dök upp rätt tidigt, så vi kan nog utgå från att det stavas så men att det mer låter som Reiner vid uttal. Dessutom så pågår det diskussioner kring avsnitten på seriens IMDb-sida. Följande går att läsa om just detta avsnitt (har inte läst allt, men det verkar vara spoilerfritt) och dom omnämner också karaktären som Rainer. Det finns även en recension av avsnittet här som tar upp samma sak mot slutet. Med det sagt så kan jag definitivt se din koppling till Rögnir som du tar upp. Fast att dom har gjort sin egen "take" på namnet istället. Och ser man till helheten i alla avsnitt som man har sett så känns det som att Oden för eller senare kommer att göra intåg. Så jag gissar fortfarande på att "The Wanderer" = Oden. Eller åtminstone en nära hantlangare.

Pietra som Bo och Lauren måste samarbeta med när dom letar upp Vex var något enerverande i sitt sätt att vara. Men jag uppskattar i alla fall avsnittets homage till Charlies Änglar.

Avsnittet hade en del roliga scener. En av dom var sättet på hur den där kvinnan som Vex "fjärrstyrde" (i brist på en bättre beskrivning) gick. Det var roligt och säkert inte så lätt att göra som man skulle kunna tro. En annan rolig scen var när Kenzi hjälpte Tamsin att dansa loss. Och icke att förglömma, den obscena gest som Vex avhuggna hand gör när den ligger i ishinken.

På tal om Tamsin så är jag lite besviken på att det tar sådan tid innan hon återgår mer till sitt forna jag. Visst, som hon är nu fyller ju en funktion och är helt OK, men jag kommer på mig själv med att mer och mer skruva på mig när Tamsin är som hon är nu. Vilket är lite trist.

Din teori om Aife är intressant och kan mycket väl stämma.

Och för mig så ringer det inga klockor kring repliken "I just wanna dance". Men jag blir bra nyfiken på vad det kan vara.

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 December 2013 - 16:17

Jag kan samtidigt uppskatta att Tamsin inte återföddes med minnena på plats out-of-the-box; skulle tippa på att det här dessutom "hjälper" karaktären att mer helgjutet stå på Bos sida. Nu spånar jag fritt, men tänk om en återfödd valkyria "präglas" av den som tar hand om henne första tiden? Det skulle isf innebära att framför allt den dödliga Kenzie får lite av en makt position här.

Lauren verkar ha en beroende-relation med fae, det är lite som om hon själv tror att hon behöver det kopplet. Som om hon använder det som ett svepsjälv för att inte binda sig för hårt vid Bo. (Åter igen, jag spånar). Men det var det första som slog mig.

Reiner, ("Ragnar" på svenska tydligen... Hur stor är chansen att han heter Lodbrock i efternamn? :P) påminner ju starkt om engelska ordet "Reign". På vikipedia står följande:

• »Ragnar är ett mansnamn med gammalt nordiskt ursprung. Bildat av regin - "gudamakt" eller möjligtvis "råd", och -arr som kan vara lika med harjaR- "härförare", "krigare". Förnamnet Rainer är sidoform till Ragnar, således är Rainer och Ragnar olika namnformer av samma namn.« — [Källa]

Så just "Rögninr" kan vara långsökt, men jag tror fortfarande att det handlar om Oden.

En sak som jag inte tänkte på var personen/liket Pietra knivhögg... Någon på imdb tyckte att det fanns likheter mellan Pietra och liket. Kanske är det mer i Pietra än vad man först tror...

Jag tror vi inte sett det sista av Aife, och när det visade sig att Bo's val av mörka sidan inte var helt frivilligt så slog det mig att samma sak kanske hände Aife. Det skulle kunna förklara en del. Skall bli intressant att se hur det utvecklar sig, det står dock klart att denne Rainer ställt till trubbel tidigare.

fqq5BYam.jpg

#84 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 December 2013 - 23:52

Jupp. Det är bara jag som tycker att karaktären blir lite tråkigare än vanligt eftersom det tar tid innan hon är mer i fas med hur hon var tidigare. Men samtidigt så kan jag uppskatta att hon får ta tid på sig innan allt klaffar. Och det är en intressant vinkel att Kenzi får agera lite som en mentor och beskyddare för mer vardagliga händelser eftersom det sedan gör att hon har en mäktig allierad om något hotfullt skulle uppenbara sig. Och för Bo är det ju lite motsatsen då hon måste ha ett extra öga på Vex nu. Han är ju lite av en strulpelle och jag får känslan av att det kommer att bli ett större arbeta än vad belöningen kommer att vara.

Jag håller med om att det verkar som att Lauren måste ha distans av något slag till Bo. Det intressanta är ju varför, vad tror hon ska hända om hon går "all in" i relationen med Bo? Återigen kommer man att tänka på Laurens förflutna och om det spelar in. Som att Bo löper större risk för att råka illa ut om Lauren låter henne komma alltför nära. Eller om hon tänker mer på sig själv, att Bo hamnar i farliga situationer och att Lauren är trött på att bli indragen i sådant. Men tänker man efter vad Lauren har styrt med tidigare så kan nog hon också ta hand om sig själv.

Intressant att ta del av fördjupningen kring namnet och dess eventuella koppling till Bos sponsor. Wiktionary har även följande att säga om namnet Rainer.

Variant of Rayner, a patronymic surname from a medieval given name from Proto-Germanic *raginą (“counsel by the gods”) + *harjaz (“army”). Also borrowed from modern German.

Som du säger, alla spår verkar leda till en och samma och i det här fallet känns det som att Oden är denne. Och med tanke på hur länge som dom har byggt upp hela den biten av story arcen så kan man nog räkna med en maffig antagonist när hans närvaro väl börjar att bli mer påtaglig.

Det där med Pietra läste jag också och såg ut ungefär såhär :huh: efteråt. Det var ingenting som jag alls reflekterade över, mer än att jag fann det märkligt att hon knivhögg en individ när hon hämtade dolken. Hon borde ju ha kunnat plocka upp den och gått därifrån eftersom individen redan föreföll att vara död. Likheten såg eller tänkte jag aldrig på och nu har jag inte direkt möjlighet att gå tillbaka och kolla upp det. Men en intressant iakttagelse oavsett och det ska bli intressant att se om Pietra dyker upp mer och vad hon då kan ha för något i kikaren.

Och din teori kring Aife skriver jag under. Jag tycker också att det hela har kommit i ett annat ljus nu efter det här som har hänt Bo. Kanske att exakt samma sak hände Aife och att denne kan dyka upp igen. Fullt omöjligt är det ju inte och det skulle vara en klart intressant utveckling på saker och ting. Så vi har spännande och intressanta avsnitt att se fram emot och man hoppas ju att vi prickar in någon av våra teorier i alla fall.

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 December 2013 - 09:35

Det skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan Lauren och Evony är på kollisionskurs med varandra. Det lär reta gallfeber på högt uppstta på den ljusa sidan att deras geni-doktor plötsligt tillhör motståndarlaget.

Wiktionary sade ungefär samma sak. Appropå att Rainer är ett tyskt namn. Gjorde en snabbkoll och Tyskland hade under en period en gudavärld ungefär som vår i för-kristentid.

• »Germanic paganism took various forms in different areas of the Germanic world. The best documented version was that of 10th and 11th century Norse religion, although other information can be found from Anglo-Saxon and Continental Germanic sources. /--/ Many of the Germanic deities appeared under similar names across the Germanic peoples, most notably the god known to the Germans as Wodan or Wotan, to the Anglo-Saxons as Wōden, and to the Norse as Odin, as well as the god Thor – known to the Germans as Donar, to the Anglo-Saxons as Þunor and to the Norse as Þórr.« — [Källa]

Kopplingen Rainer > Reign/Härska > Oden; är således fortfarande fullt godtagbar.

Sedan skall jag erkänna att en del av mig hoppas att man kommer välja stavningen "Rayner" - hur det uttalas på slutet av Una-kvinnan tyder nästan på det.

fqq5BYam.jpg

#86 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 December 2013 - 20:03

Det beror ju på vad Lauren har för agenda. Det känns lite som att hon har gått och blivit "rough" men det är väl bara som man upplever det nu när hon har allierat sig med Evony och Co. Jag skulle inte bli förvånad om dom går varandra på nerverna rätt så ordentligt under återstoden av säsongen.

Helt klart en intressant fördjupning som vi har ägnat oss åt när det gäller namnet. Häftigt och kul! Jag tror att vi är på rätt spår och skulle ärligt talat bli bra förvånad om det visar sig att vi har fel. Så säker känner jag mig.

Jupp. Ingen, utom möjligtvis manusförfattarna, vet ju egentigen hur det är tänkt att stavas. Karaktären har ju inte varit med än, så man kan ju inte direkt hitta någon officiell information.

#87 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 December 2013 - 10:15

Jag tror iaf inte att alliansen melland Lauren och Mörka Fae är så fri som Lauren verkar tro.

BTW, Monacos förre furste hette "Rainier III"; undrar om det är därför namnet känns så bekant? :P

fqq5BYam.jpg

#88 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 December 2013 - 16:29

Kanske inte. Jag velar lite mellan att det är som du säger och att Lauren har full koll på läget.

Mja, jag har nog lite dålig koll på världens olika furstar för att kunna säga att det är Monacos som jag tänkte på när jag hörde namnet. ;)

#89 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 December 2013 - 04:24

Of All the Gin Joints

Vad jag skulle vilja kalla för ett typiskt mellanavsnitt. Det vill säga, man får småbitar som är intressanta men den övergripande känslan av avsnittet är att det mest känns som en axelryckning. Hela biten med triangeldramat mellan Ianka, Marcus och Bamber var tämligen ointressant. Däremot så uppskattade jag tillbakablickarna som man fick med Bo när hon var på tåget. Och där spelade ju Ianka en viktig roll. Jag uppskattade även sjönsången som hon framförde. Det är sällan som jag går igång på den typen av sång, men här var det passande. Uppenbarligen så har Bo blivit märkt av Rainer. Jag hann dock inte uppfatta vad det stod på kronan. Och nu är det lite försent att gå tillbaka och kolla upp det. Uppfattade du vad det stod? Sedan så var delarna mellan Evony och Lauren intressanta. Jag kände på mig redan från början av avsnittet att det var lite för bra för att vara sant att Lauren skulle ty sig till Evony utan vidare. Och det fick man ju se mot slutet, att Lauren bara är en bricka i det stora spelet. Man blir nyfiken på vad det är för agenda som hon har. Om hon gör detta för sig själv, eller om det är för att hjälpa Bo och dom andra i slutänden. Och jag gillade slutet på avsnittet, när Una Men dyker upp. Det verkar vara en uppgörelse på gång och man fick till en bra cliffhanger av det hela. Och så är Hale tillbaka, undrar om han får något intressant att göra framöver.

#90 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 December 2013 - 22:09

4 06: Oj så jag gillade Evony i det här avsnittet! Så kul att få se Emmanuelle Vaugier i ett annat läge än "Dallas Sue Ellen". Scenerna mellan henne och Zoie Palmer var riktigt bra. Skall erkänna att jag höjde lite på ögonbrynen att Lauren verkade klicka så fort med Evony - men som vanligt är ju inte allt vad det ser ut att vara. Återstår att se vad Lauren sysslar med, undrar om Evony verkligen var den som höll Lauren fången; eller om hon kommer visa sig vara den som tilläts rädda henne. Triangeln Bamber-Ivanka-Marcus kändes lite halvtradigt mycket pga av den halvhjärtade plankningen av Paris-Helen-Menelaus-triangeln. Men det är ju kul att se Bo leka detektiv igen, misstänker att det kommer att bli lite sådant i den här säsongen för att retablera henne som alliansfri. Kenzie och Hale för in parningsdansen till nästa nivå ... långt ifrån en intressant del av avsnittet (eller säsongen iöht). Dock skall det bli intressant att se om blodet som Hale torkade ur örat kommer ha någon betydelse, tex att hans känslor för Kenzie gjorde honom mer mottaglig för dödssången.

Däremot så uppskattade jag tillbakablickarna som man fick med Bo när hon var på tåget.

Jag med, det här är väl första gången som det antyds att Wanderer, Rayner och Bos pappa kan vara samma person?

Jag hann dock inte uppfatta vad det stod på kronan. Och nu är det lite försent att gå tillbaka och kolla upp det. Uppfattade du vad det stod?

Isabeau. Vad jag minns så är det både Bos fulla namn och namnet på hennes Mormor, återstår att ses vem som avses. Misstänker att det både hänger ihop med "blodkungen" och "oden".

th_shot0002.png <-- Klicka för större bild.

Och jag gillade slutet på avsnittet, när Una Men dyker upp. Det verkar vara en uppgörelse på gång och man fick till en bra cliffhanger av det hela.

Skall avgjort bli spännande och få reda på mer vad Dyson sysslat med och vilken/vilka regler han trampat på.

Edited by XC, 19 December 2013 - 22:23.
Lade till en Cap.

fqq5BYam.jpg

#91 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 December 2013 - 02:22

Då ska vi se. Du hade en intressant iakttagelse kring det där med Evony och Laurens fångenskap. Det kan ju mycket väl vara så att Evony egentligen inte låg bakom just att hon tillfångatogs, utan mer att hon var den som "löste ut" Lauren och därmed även har förstatjing på vad man ska göra med henne. Vilket i sin tur leder till det som vi har nu, att Evony försöker att linda Lauren runt sitt ena finger. En spännande vinkling. Då är ju den givna följdfrågan; vem höll Lauren inspärrad och varför. Och vad har Evony respektive Lauren för planer för varandra. Ahh, dessa spekulationer! :) Jag håller dessutom med om att det var riktigt vasst skådespel av dessa tjejer i detta avsnitt.

Och jag håller med dig om att det där blodet som Hale torkade bort kanske spelar en funktion framöver. Jag tycker att hela den biten var så tydlig att den borde betyda något specifikt.

Tack för att du tog en cap på scenen med kronan och texten inuti den. Jag instämmer i det du skriver om att Bo fick det namnet efter en i släkten. Jag mindes dock inte att det var mormodern. Som du säger så ska det bli väldigt intressant att se om det berör den yngre eller äldre av dom. Mitt tips är att det gäller Bo på något sätt. Och jag håller med om att det borde vara vår mystiske vän som ligger bakom det hela. Jag gillar små vinkningar som den här som för den delen av handlingen framåt, även då den inte precis står i fokus.

Jag kan inte minnas något annat tillfälle då man i samma andetag har nämnt Wanderer/Rainer i samma ordalag som att densamme är Bos pappa. Vi som tittar har väl mer eller mindre listat ut att det troligtvis är så, så kanske att man kände att det även var dags för karaktärerna att klura ut det. Så jag tror att det är som du skriver, att det här var första gången man pratade om det på det sättet.

Och det verkar vara mer med Dyson än vad man kan tro. Han ser ju ut att verkligen har gjort Una Men upprörda, så det känns allvarligt med tanke på hur avsnittet slutade. Vi kanske får veta vad redan i nästa avsnitt.

#92 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 December 2013 - 18:15

Precis, det slog mig - när jag fixade cappen - att jag inte var helt säker på att Evony var den som höll henne fången. Slutet på det här avsnittet visar ju tydligt att Lauren har något för sig, och kanske jobbar hon ihop med sin "fångvaktare" i någon intrig mot de mörka fae. Undrar om det hänger ihop med Dyson, han begav sig ju ut för att leta efter henne om jag inte minns fel.

Det skulle kunna förklara Laurens plötsliga avsvalnande känslor för Bo som man upplevde i förr( eller var det förr-förra) avsnittet. Skulle inte förvåna mig om det hänger ihop med Bos märkliga val av den mörka sidan, åtminstone skulle jag vilja påstå att det kommer hänga ihop med Bos minnesförlust.

Jag tror det var i slutet av andra säsongen (eller början av den 3e) som Trick avslöjar att hans fru hette Isabeou "från vilken Bo fick sitt namn). Tror det är enda gången det antytts att Bo heter något mer än bara Bo.

Edited by XC, 20 December 2013 - 18:16.

fqq5BYam.jpg

#93 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 December 2013 - 01:20

Det var ju något av avsnitten där Dyson inte var med och någon av dom andra karaktärerna nämnde att han var ute och letade efter Bo. Nu när man tänker på det så känns det både möjligt och även passande att det som hände i slutet av det senaste avsnittet har att göra med vad som hände då han letade efter Bo.

Precis. Antingen har Lauren allierat sig med den som höll henne fången. Eller så är hon medveten om att Evony inte var den skyldige, men att hon nu bara spelar med i det som Evony säger, men att hennes agenda istället är att ta reda på vem som höll henne fången. Att hon alltså fortfarande inte vet vem, men att hon ska ta reda på det. Och man måste säga att även om Lauren lever lite farligt med att ha Evony så nära inpå sig så har hon helt plötsligt fått tillgång till en massa saker som kan hjälpa henne och även dom andra. Evony gav henne praktiskt taget ett "all access" pass.

Jupp, jag tror också att det i slutänden hänger ihop med det som har hänt och fortfarande händer med Bo. Och just det där med att Lauren ger Bo kalla handen är något som jag hoppas att få svar på. Just nu känns det som att Lauren medvetet har gjort så för att kunna arbeta "ostört" så att säga, men att hon innerst inne fortfarande har känslor för Bo. För jag tycker fortfarande att relationen mellan Bo och Lauren är mer intressant än det grovhångel som man fick se mellan Bo och Dyson i det här avsnittet. Även om jag denna gång kan uppskatta det eftersom Dyson märker att något är galet med Bo.

Mmm. Jag tror att det var under den andra säsongen. Och en google-fu ger sken av samma sak. Trevligt och intressant att man fortsätter att knyta ihop trådar med allt som vi har upplevt och inte bara med den föregående och pågående säsongen.

#94 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 December 2013 - 10:33

Jag vill dessutom fortfarande slänga in en blänkare att brodern kan vara inblandad någonstans runt Lauren.

Evony är på PR-turné. :) Hon skall försöka visa hur mycket bättre och roligare det är att jobba för de mörka fae än de ljusa... Lauren måste vara lite av en prestigevinst för Evony om/när det kommer fram.

Bo+Dyson-intrigen har jag alltid uppfattat lite som avslagen, det är (som du säger) mest oengagerande grovhångel ("och så'nt") dem emellan. (Och mellan dom scenerna hinner man glömma hela grejen).

fqq5BYam.jpg

#95 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 December 2013 - 00:56

Absolut. Jag har inte heller strukit brodern från listan över inblandade.

Så sant som du säger det så är ju det hela väldigt prestigfyllt för Evony. Hon har väl överordnader att stila för i hopp om att klättra i rankerna.

Mmm. På något sätt så finner jag det mera intressant och smakfyllt när det är två tjejer istället. Det känns mera genuint då och framförallt så är det mera passande i just den här serien. Så varje gång som Bo och Dyson håller på, så :rolleyes: jag.

#96 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 December 2013 - 01:42

La Fae Époque

Det här avsnittet gillar jag. Speciellt att man får veta mera om Dysons bakgrund och att det sker genom att få en tillbakablick förlagd till 1899. Allt ser väldigt bra ut rent visuellt och man har fångat den tidsandan väl. Bara en sådan sak som att skorna inte var något extravagant utan vanliga slutna skor som man säkert hade på den tiden. Intressant att få veta när och hur Dyson lärde känna Trick. Jag gillar även att man plockar med flera av dom andra karaktärerna, fast att dom har andra roller. Jag tror att dom fick med alla av dom återkommande utom Evony och Tamsin? Hur som helt, riktigt bra och snyggt. Handlingen i sig är intressant, även om "rättegångsdramat" i nutid med Una Men inte är lika vasst. Även om jag uppskattar vändningen att allt verkar ha varit ett test utfört av Una Men. Och här har man verkligen anammat det där med att ha en röd tråd, bokstavligt talat. Kul och smart. Och allt hänger fortfarande ihop med Bos försvinnande och the Wanderer. Med tanke på hur avsnittet slutar så verkar det som att Bo är trött på att vänta in denne och ger sig ut på jakt efter Wanderer istället. Och det ska bli intressant att se vad Trick har haft för sig. Han verkar ju ha förträngt minnet på Dyson eftersom det var först nu som han minns det som avsnittet handlade om. Och visst kan jag hålla med om att det känns som att han vet mer än vad han har berättat för Bo och dom andra.

#97 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 December 2013 - 21:47

4 07: Gillar hur man lägger upp det här avsnittet och undviker traditionella flashbacks genom att låta Bo helt sonika kliva rätt in i Dysons minnen; och därmed även låta de andra karaktärerna vara med på ett hörn. Lite uppenbart var det kanske att Dyson var oskyldig - men trevligt nog så har han en viss skuldbörda ändå i vad som skedde. Skorna fick mig att tänka lite på Trollkarlen från Oz, dock så var de här inte de "berömda" rubinskorna utan helt oansenliga skor. Av någon anledning så gillar jag när kraftfulla vapen ser nedgångna och spartanska ut. En annan sak som jag reagerade på var att Fiona (visst hette hon det) fick klor a'la Wolverine, en detalj som helt klart fick mig att le. I det här avsnittet så fick man kanske mer eller mindre bekräftat att Lauren har en separat agenda också, hon verkade helt klart nöjd över att bli visualiserad i Dysons minnen av Bo. Att Dyson hade förträngt minnena - troligtvis med hjälp av "he that wanders"/"wanderer" - tyder på att vad som än pågår med Bo just nu är en Agenda som varit i spel ett tag.

fqq5BYam.jpg

#98 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 December 2013 - 02:01

Jag håller med om att det passar bättre med att Bo kliver in i Dysons minne och att man lite snyggt i några scener växlar mellan bilden av Dyson och bilden av Bo för att påminna om att hon är i hans minne. Det hade nog inte blivit riktigt lika lyckat att ha traditionella flashbacks istället. Det där med att man får se dom andra karaktärerna i andra roller gillar jag, även om jag kan förstå argumentet som en del andra fans har lagt fram, att det blir lite av en paradox då dom inte var med på den tiden och att en del således inte tycker att det passade. Men som sagt, det kanske är mera av en smaksak. Jag tror att det hade blivit lite tråkigt att enbart haft med dom andra i nutid och att dåtid enbart hade fokuserat på Dyson, Bo och Trick. Nu blev det bättre som dom gjorde det.

Jag kan hålla med om att man relativt snabbt insåg att Dyson skulle vara oskyldig.

Jag tycker också att det många gånger är tilltalande att kraftfulla vapen och liknande får ha lite patina och inte behöver vara flashiga state-of-the-art sådana. Det är snyggare rent visuellt, men även tilltalande för att det på något sätt känns mera kraftfullt med starka vapen som kanske inte ser mycket ut för ögat vid en första anblick.

Jag minns inte riktigt namnet på hon som fick Wolvierine-liknande klor. Jag gick tillbaka till IMDb-sidan för avsnittet men det namnet finns inte med där. Nu vet jag dock av erfarenhet att dom kan vara lite dåliga på att lista alla medverkande. Däremot så var det en annan sak som fångade mitt intresse. Pietra står listad som en karaktär som medverkar i avsnittet. Såg du skymten av henne? Jag gjorde det då inte.

Mmm. Det ska bli intressant att se vad Lauren egentligen pysslar med.

Och det där med Dyson och att han inte minns tyckte jag att dom andra pratade i banorna att det var något som Trick hade sett till. Att det skulle ha varit Wanderer uppfattade jag det inte som. Men jag kan ha hört/fattat fel.

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 December 2013 - 22:09

För min del så tolkade jag det att 'kopplingen' översatte Dysons minnen med bitvis saker som Bo kunde förstå och interagera med. Så jag tycker inte alls att det är konstigt att Lauren och Kenzie tex dyker upp. Och vem vet - en festligare förklaring är ju att Fiona (orkar inte googla av det nu) och Bartendern (tror jag det var va?) är dem i ett tidigare liv. :D

Nope, jag kan inte minnas att jag såg Pietra i avsnittet... Hon kan ju iofs ha dykt upp någonstans i baren tex.

fqq5BYam.jpg

#100 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 December 2013 - 01:15

Nej, jag har inte heller några problem med det. Tyckte bara det var värt att nämna att en del hade det. En annan är ju uppvuxen med liknande i andra tv-serier. Och pratar vi enbart om en karaktär som gör flera i ett och samma avsnitt så toppar väl ingen LL i XWP. ;)

Jupp. Det var väl i en lite mindre sådan scen som Vex dök upp t.ex. Så hade Pietra en sådan scen kanske man missade det. Och man har ju inte direkt lärt känna henne heller, så som man har gjort med dom mer reguljära karaktärerna.