Jump to content

Photo

Nr 14

• Please log in to reply
127 replies to this topic

#76 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2012 - 20:16

Då är det en större fråga om jag ska försöka satsa det hela på SPX nästa år? Då kanske vi behöver öka på hypen lite, typ lägga in inslag på facebook och sånt?

#77 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 January 2012 - 00:16

Jag tycker en fin bieffekt av 3-delsregeln är att då tar det ett år att få den färdiga storyn då 3 nummer brukar vara max antal vi historiskt sett fått ut på ett år. 7 delar plus prolog skulle bli en serie att följa över2,5-3 år för en enda berättelse. Jag står på TFels sida när det gäller delantalet för NS också, så fler olika skaparteam får plats fortare. Man kan ju strunta i den om man kan tänka sig ha med mer än ett avsnitt av NS också, att det kan komma avslutade avsnitt samtidigt som en längre story pågår. Samtidigt så är det inte meningen att SSS ska bli Nordens Stjärnor-tidningen med enstaka biserier med andra figurer.

#78 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 January 2012 - 09:31

Tycker Daniel har rätt i allt han säger här ovan. Och med nuvarande utgivningstakt skulle 7 delar ta 7 år. Red vrider säkert upp utgivningstakten, men 2,5-3 år är också lång tid.

DarkPaladin300, hur menar du att du ska satsa på SPX nästa år? Att serien ska börja gå i SSS då? I vilken omfattning? Eller som album?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#79 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 14 January 2012 - 12:20

Jo tänkte att det var då serien ska börja till SPX, att alla delar är färdiga för det

#80 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 January 2012 - 13:13

Oki doki. Vilket nummer är tänkt att komma ut till spx13 då?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#81 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 14 January 2012 - 16:24

Tja, jag kan nog gissa att det blir antingen nummer 17-18 eller senare om vi har tillräckligt med material och pengar

#82 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 January 2012 - 00:34

Nänä, så långt ska vi inte sträcka oss om det är det här årets SPX ni menar! Nummer 15 är det nummer vi siktar på att få klart till SPX. Vi har många kandidater, så det lär bli fullt möjligt! Vi ska ta ett möte på obestämd tid i veckan om innehållet till det.

EDIT: Oops, mitt fel som läser såhär sent! Viktors spådom låter realistisk. ^^

Nummer 14 är för övrigt nästan färdigt att skicka till trycket. Ska numrera de sista sidorna i morgon.

Edited by Virtus, 16 January 2012 - 00:41.

#83 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 January 2012 - 06:48

Nummer 15 är det nummer vi siktar på att få klart till SPX.

Jag vet inte om ni kan räkna med NS: Falskspel i Gromköping till nr 15. Det här beskedet om att ni kanske siktar på nr 15 till spx12 är för luddigt och kommer för sent. Men ni kanske har annat material på gång, så jag ser verkligen fram emot nr 14 + 15 till spx! Kul att 14 snart ska till tryck!!! :thumbsup: :D
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#84 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 January 2012 - 11:06

Som sagt så är det senaste budet att musiktemat skjuts upp till ett senare nummer. Vilket nummer det blir är inte sagt. Det jag skulle vilja veta är vilket avsnitt av Förgöraren som stämmer bäst ihop med det temat. Vet vi det, är det lätt att bestämma var vi ska lägga det.

Hur är det förresten med manuset till Förgöraren över huvud taget? Finns det ett noggrant manus som redan är skrivet till alla delar, eller är det mest lösa anteckningar än så länge? Eller något där emellan?

Hur som helst har jag med tanke på festivalens tema för i år en tanke om att vi borde möjliggöra för de närvarande att uppmärksamma att vi har musikserier på gång för ett framtida nummer. Därför skulle jag vilja att tecknandet av Falskspel påbörjas, så att det när det är SPX-dags finns någon snygg bild att göra en snygg skylt av.

Och vad gäller möte den här veckan... Jag jobbar hela dagen idag och på torsdag och från 15:00 på lördag till 17:00 på söndag, så någon annan tid än dessa måste mötet bli om jag ska kunna lova att vara med.

#85 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 January 2012 - 12:23

Det är väl inte så mycket ett bud som ett måste vid det här laget. Och tja... Inget av dom. Jag har inga spontana musiknummer inplanerade i Förgöraren, men om ni nu kräver det så kan jag väl slänga in en sekvens med Jeanne Nocturne som bryter den fjärde väggen i ett sånt för endast en sida.

Lite av både och. Jag är en person med dålig simultankapacitet, och måste skriva varje kapitel var för sig på grund av det. Förgöraren del 2 skall färdigställas, skickas runt till alla upphovsrättsmän för deras OK om hur deras karaktärer beter sig och sedan skickas till Mario med referenser för snabbteckning.

Tisdag-onsdag, alltså?

#86 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 January 2012 - 12:50

Musikaspekten av Förgöraren är inget krav, men det vore fint om den finns. Men för att det ska kännas som en bra idé bör det ju liksom vara på ett sätt som känns vettigt och/eller roligt eller åtminstone inte bara störande. I och med att du inte har skrivit manus till alla delar ännu har du i alla fall möjligheten att få med sådana ingredienser utan att behöva ändra på det du redan skrivit, så du kan ju hålla ögonen öppna efter tillfällen att byta ut något mot något musikrelaterat eller bara lägga till något musikrelaterat, vare sig det nu är något som tar stor eller liten plats i berättelsen. Berätta för oss andra när du har en idé om i vilket avsnitt det skulle passa bäst! På samma vis kan du hålla utkik efter andra komponenter du använder som man också skulle kunna göra tema av.

Idag eller imorgon bör funka bra för möte vad mig beträffar, ja.

#87 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 17 January 2012 - 18:46

Nähä du. EN sida relaterande till musiktemat, och det kommer GARANTERAT ses som ett Big Lipped Alligator Moment, mer än så får ni inte. Som skapare av serien så sätter jag ner foten där.

#88 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 18 January 2012 - 11:03

Jag vet inte om ett BLAM är önskvärt. Men är det tillräckligt roligt så kanske man kan finna sig i att det är ologiskt. Annars tror jag dock att det finns många sätt att väva in det på ett mer naturligt sätt. Du behöver inte lova nu att du ska eller inte ska, men jag skulle vilja att du funderar på det. Och kommer du inte på något kan jag kasta några idéer på dig, och så kanske du finner någon av dem användbar.

Vad möte gäller tycks det bli idag klockan 18:00... om det nu har undgått någon av de berörda.

#89 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 January 2012 - 11:21

Det är kanske smidigare att försöka få in ett separat musikrelaterat inslag som nån ensidesserie eller så än att att försöka tvinga in det i en handling i en serie. Det senare kan ju bli väldigt malplacerat om man inte vet varför det gjordes när man läser serien.

#90 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 18 January 2012 - 11:36

Ja, alltså... Ska vi ha ett musiktema kommer vi ju att ha flera serier som har med musik att göra, så om det är med en enda som inte har det är det väl okej. Om alla serierna följer temat är det bättre bara. Men att tejpa dit ett musikinslag på serien utan att det passar in är jag alltså lite skeptisk till. Jag tror i alla fall att man kan få med någon koppling på ett sätt som inte känns intvingat. Det handlar bara om att öppna sig för stimulans. Ska man få ihop en historia lär man ju stundom stöta på frågor om hur. Då kan det vara till stor hjälp att man har en riktlinje för var det skulle passa särskilt bra att leta efter svaret.

#91 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 18 January 2012 - 13:40

Som Linkara från Atop The Fourth Wall påpekade när han gjorde en video om Batman: Fortunate Son, att musik och serier passar inte riktigt ihop. Speciellt om man får läsa igenom en sång text men ingen låt som går till det.
Det bästa exemplaret av hur man kan göra en serie med musik tema, vore i Batman:Black and White 2 där en musiker mördade för att äga en trumpet. Det var en bra serie med musik tema

#92 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 January 2012 - 15:09

Jamen, då skickar man forstås med noter och tablatur till eventuell musik, eller länkar till en spotifylista med tema som funkar till serien, eller ett på superhjälteserietema. Eller skickar med en cd med specialkomponerad egenskapad musik. Då kan vi ha vår första inplastatde gimmick

#93 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 18 January 2012 - 15:37

Jag har själv alltid tyckt att vi skulle vänta med temanumren (som jag fortfarande är extremt neutral till) till efter att Förgöraren avslutats (hade en fundering på att publicera del 4, som är skrivet som ett NS-äventyr och del 5 på samma gång i nummer 17 som "Sjutton också, vilket tjockt nummer!", men det behöver diskuteras först.Jag vill bara påpeka att det känns inte rätt att ni skall behöva tvinga mig till att ta in ett musiktema i en serie som aldrig var menad för sånt. Svaret är nej.

För övrigt är SSS #14 nu 100% färdig. Tryck sker i afton efter SSS-mötet klockan 18.

#94 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 19 January 2012 - 00:01

Nu... NU HAR Nummer 14 skickats till tryck, och lär vara här i mitten av mars!

#95 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 January 2012 - 08:18

JA!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#96 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 January 2012 - 09:57

Som Linkara från Atop The Fourth Wall påpekade när han gjorde en video om Batman: Fortunate Son, att musik och serier passar inte riktigt ihop. Speciellt om man får läsa igenom en sång text men ingen låt som går till det.

Det där beror nog på hur man gör det. Använder man ett enkelt versmått kan det nog funka. Eller om man slänger in några rader från en låt som alla redan har hört. Men att ha med en sångtext är inte det enda sättet att följa musiktemat, så det spelar ju inte precis någon roll.

Det bästa exemplaret av hur man kan göra en serie med musik tema, vore i Batman:Black and White 2 där en musiker mördade för att äga en trumpet. Det var en bra serie med musik tema

Som sagt. Det finns många sätt. Just en sådan grej kanske är lite för stor för att klämma in just i Förgöraren i och för sig.

Jamen, då skickar man forstås med noter och tablatur till eventuell musik, eller länkar till en spotifylista med tema som funkar till serien, eller ett på superhjälteserietema. Eller skickar med en cd med specialkomponerad egenskapad musik. Då kan vi ha vår första inplastatde gimmick

En fin idé, som dock kräver ett ansenligt engagemang på ett område vi inte riktigt har rutin för, så jag betvivlar att det kommer att hända.

extremt neutral

:)

Jag vill bara påpeka att det känns inte rätt att ni skall behöva tvinga mig till att ta in ett musiktema i en serie som aldrig var menad för sånt.

Det är din serie och du gör vad du vill med den. Som jag redan sagt, så är min önskan inte att tvinga dig. Min önskan är att du ska öppna ögonen och se möjligheterna. Ser du möjligheterna kan du ta ställning till dem. Det finns fullt med tillfällen att lägga in grejer i serien. Ser du och tar ställning till varje tillfälle kan du komma fram till att det här var en dålig idé eller det här var en bra idé. Stöter du bara på dåliga idéer använder du dem förstås inte, men hittar du något bra, så tillvarata det! Blundar du för tillfällena kan du inte ta ställning till dem och får aldrig veta om de hade gjort serien sämre eller bättre. Då går du miste om möjligheterna. Därför tycker jag inte att nej är ett bra svar. I nuläget är inte ja heller ett bra svar, eftersom du inte är övertygad om att det kommer att bli bra. Där emot är jagskahadetitankarnaochsåfårviseomjagkommerpånågontingsompassar ett bra svar som så småningom leder fram till det ena och det andra och förhoppningsvis också till det bästa. Du har ju lite manus att skriva, så varför inte välkomna möjligheter du kan ha hjälp av när du gör det?

Nu... NU HAR Nummer 14 skickats till tryck,

Hurra! :cheer:

och lär vara här i mitten av mars!

Var det inte februari det var sagt?

#97 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2012 - 16:36

Jubla inte riktigt än, Thomas. Fick just räkningen från Ka-Blam, och jag måste kolla med Lars om vi måste åderlåta dig på bidrag igen. Daniel vet jag inte om jag törs fråga, då han själv har Golden Gang som han ska satsa ekonomiskt på. XD

#98 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2012 - 17:50

Åderlåtning tillåten!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#99 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2012 - 19:15

Hur många liter som högst? (I det här fallet så går det en tusenlapp på varje liter!)

#100 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2012 - 19:19

Typ ett par, annars svimmar jag, typ.